Silniční kolo pro začátečníka - rekreačního cyklistu

29 nepřečtených
  • aadam106

    Zdravím,

    potřeboval bych poradit od zkušených s koupí první silničky (prošel jsem diskusní okruhy zpětně, ale úplně odpovědi úplně přesně jsem nenašel).

    Aktuálně jezdím na dvou (letitých) trekingových kolech (Author Reflex a Felt qx70). Je to fajn, na obyčejné ježdění do práce a v okolí Prahy to stačí, ale už to také není ono. A už dlouho mě láká silniční kolo.

    Uvažoval jsem o kole +/- do 25 000,– Kč. Jenomže v nabídkách na eshopech je toho hodně, v krámě mi taky moc neporadili (prodavačka se v podstatě ptala jen na cenu). Takže vlastně vůbec nevím, co koupit, aby to nebylo zbytečně drahé nebo úplný šunt. Na druhou stranu nejsem žádný velký jezdec ani rychlík (s rodinou, když jí člověk nechce úplně zanedbat, se mi nedaří měsíčně ujet více než kolem 300 km +/-), takže nepotřebuju nic epochálního. Zkrátka pro moje potřeby (cca 2000 km za rok). Jelikož si toho sám moc neopravím (tak akorát vyměním duši/pneu nebo přitáhnu brzdy), tak by to chtělo nějakého držáka.

    Co myslíte, napadá vás něco?

    Mám rád vzpřímenější posed a taky mi všichni prodavači doporučovali karbonovou vidlici. Pak už se ale orientovali jen podle mnou udané ceny. Nejde o to za každou cenu ušetřit, ale nechci dávat 25 000,– Kč, kdyby mi pro mé potřeby stačilo něco levnějšího. Líbil se mi Ghost Nivolet 2 nebo Lapiere Audacio 200 CP, i ten Specialized Allez (ale raději koupím méně „slovutnou“ značku, když to bude lepší kolo).

    Předem díky za radu.

    Adam

    PS: Na kole dávám všem silničkářům poctivě přednost, abych nezdržoval

    • ˘Ö˘ Krab  

      Já Ti nevím.

      Zkus začít tím, že na jedno z letitých trekingových kol (ideálně to s pevnou vidlicí, je-li takové) obuješ nějaké 28 mm pláště, ani nemusí být silniční, stačí třeba Schwalbe Marathon. Se standardními trekovými převodníky 48-něco-něco se dá jezdit běžnými rekreačně silničními rychlostmi, tj. průměry 27–28 km/hod na delší rovinaté tratě. Protože požaduješ vzpřímený posed (hajzlposed paní radové), tak pro Tebe silnička nebude skýtat žádnou výhodu, rozdíl v aerodynamice samotného kola je v rychlostech do 30 km/hod skoro zanedbatelný a rychleji ve vzpřímeném posedu po rovině asi moc nepojedeš. Nebudeš muset řešit brzdy, řazení ani jinou údržbu, než na co jsi byl zvyklý, na kolo Ti bez problémů vejdou blatníky pro celoroční použití.

    • roman II  

      co takhle jako tip něco takového: vzpřímený posed, 9,61 kg, shimano 105, hydrauliky, 2×11, karbonová vidlice, pláště můžeš měnit dle libosti, vejdou se tam u 40mm pláště pokud by jsi z toho chtěl mít takovýho univerzála https://www.merida-bike.cz/…peeder-400-0

    • Mufi  

      Já si stavěl silničku, resp. cyklokros, na RB rámu, mám to na Shimano Tiagra a žádné fajnovky na tom kole nemám, ráfky obyč Remerx. No a stálo mě to 30000,–.

      • roman II  

        za 25 jsem měl silničku Fuji s karbonovou vidlicí komplet na ultegře, nevím kde jsem udělal chybu :-)

        • Mufi  

          V tom že 25 tě stál zbiják na brourání zdi a pak jsi to kolo ukrad, protože jenom tak ultegra vyjde na 17k.

        • gerrard  

          Hervis pred 10 rokama?

          • roman II  

            asi 6 – 7, to byly výprodeje, bylo to ještě pod 25, možná že bych ještě našel účet :-)

            • gerrard  

              Njn to byla jina doba. Dnes ten pomer cena vykon nedas.

              • roman II  

                co třeba tohle, úplná silnička to sice není ale poměr zas tak špatnej taky není https://www.sterba-kola.cz/…der-900-2018

                za 25 se dá sehnat v pohodě

                • gerrard  

                  To neni silnicka, ale cena taky dobra. Merida ma nejlevnejsi silnicku na Ultegre za 30 000,– uz po sleve z 39990,–. Tak pozitivni je, ze uz to zase klesa. Jednu dobu za lepsi sadu chteli hrozne penize.

                  • roman II  

                    ani nevím proč tak jsem si toho speedera 900 za 25 pořídil, nahodil vnitřní rohy SQlab pro změnu úchopu a trochu natažení, pláště 40mm schwalbe g-one a má to něco do sebe na silnici i v lehkým terénu, klasickou silnici jsem už nechtěl

        • felix.org  

          Za 29 jsem v květnu koupil karbonovýho Radona na 105 :-)

      • Mufi  

        Já tam měl novou Tiagru, AVid mechaniky, Ritchey riditka, sedlovku (s offsetem) a predstavec, Remerx rafky a Remerx naboje, a Conti GP 4000 II pláště. Jo a za 1400,– pořádné pedály na MTB. Jo a force tachoš, a ten už se mi pokazil. A to je všetko, to je všetken moj majetek.

    • aadam106  

      Všem díky za odpovědi. O úpravě těch treků jsem přemýšlel, ale to by asi nebylo úplně fajn, jsou to starý těžký kusy :-) (třeba ten Author má skoro 15 kg). Zajímavý je ten Canyon (akorát to pošlou rozložené, ne?). Merida je taky zajímavá, kamarád mě trochu před Meridami varoval, že prý to není nic extra, ale nevím. Tak ještě jednou díky…

      • roman II  

        je vidět že kamarád tomu rozumí :-)

      • ˘Ö˘ Krab  

        Že prý jedna paní povídala. Silniční rámy Merida mají jiné značení a je potřeba se orientovat podle délky rámu. To je vše, co je na těch kolech jiné. Jinak kvalitou a osazením zhruba odpovídají ostatním značkám v podobné cenové relaci – a ano, platíš si u nich i nějaké „značkovné“, ale to třeba u Authora také.

        O změně osazení trekového kola jsem psal proto, že jsem totéž sám před lety udělal (včetně pevné vidlice a silničních ráfků), najel nějaké tisíce kilometrů, načež jsem si pořídil první silničku a světe div se, v podstatě nejela zásadně rychleji. A to přesto (nebo spíš právě proto), že jsem na trekovém kole měl nakonec 130 mm představec v negativu, rohy rovně dopředu (tzn. maximálně aerodynamicky zefektivněný posed s velkým dropem) a nádavkem silniční kazetu. Jediným důvodem pořízení silničky byl právě posed.

      • šimlos  

        Silnička od Canyonu mívá v přepravní krabici sundaný přední kolo,sedlovku včetně sedla a řídítka -montáž zvládne každý. Pokud ti nebude vyhovovat délka představce, bezplatně ti pošlou jiný. Nechci tady Canyonu dělat nějaký promo ale za slušný peníz budeš mít solidní silničku přesně do začátků. Na nějaký gravely a cyklokrosky se vykašli, sem tam nějakou polňačku na tom přejedeš taky v pohodě.A v tý červený barvě je to hezký i na pohled.

    • aadam106  

      Jo a když už píši, co značka B,TWIN ULTRA 900 https://www.decathlon.cz/…8377261.html

    • Jan_UL  

      Asi bych doporučil si nějak silničku vyzkoušet, protože posed je obecně daleko méně vzpřímenější než na treku. A souhlasím, že při nižších rychlostech se výhody silničního kola dost snižují. Silničky jsou nejvýhodnější na delší trasy a vyšší rychlosti. Na kratší trasy bych zvážil fitness kolo, které je na posed pohodlnější a taky stabilnější. Ze silniček bych případně volil nějakou endurance kategorii…

    • Mufi  

      Za 25 budeš mít super skládaného treka. Já pořád nevím, jestli ten můj cyklokros jede rychleji nebo ne. Mám z něj takové smíšené pocity. Jestli opravdu je znatelně rychlejší, tak je to jednoznačně vykoupeneno horším pohodlím, horší pozicí pro šlapání, pláštěma se kterých trhám rekordy v defektech a utrápeném zápěstím, když dostane šupku při nenadálém vjezdu do díry na silnici. Už bych si silničku asi nikdy nekoupil. Možná kdybychom měli pěkné cyklostezky. A ono i ta odpružená přední vidlice má něco do sebe. Musel bych jezdit fakt rychle abych využil silničku. A v kopcovitém terénu tam už vůbec je silnička na prd, bo do kopce jedeš stejně pomalu a z kopce stejně nechceš jet tak rychle.

      • ˘Ö˘ Krab  

        Stačí se na tom kole naučit sedět a šlapat.

        Silniční kolo není na cyklostezky, ale na silnice, kde je pravidly zmenšeno množství rizik a potenciálně kritických jízdních situací, pokud se tedy tato pravidla dodržují a všichni účastníci se chovají s rozumem a předvídavě.

        Cyklostezky nejsou konstrukčně budovány pro rychlosti, kterými i lemra jako já na silničním kole jezdí. Většina cyklostezek není výhradně pro cyklisty a i zbylí účastníci provozu na nich jsou značně nepředvídatelní.

    • vantom28  

      kdybych měl 25 na silničku, kdy zkušenost je jen s trekovým kolem, vzal bych ronina.

    • lunochod  

      Silnička na rozbitejch českejch cestách nic moc......volil bych cyklokrosku, samozřejmě na hydrách, jednopřevodník atd.

      • Bruca  

        Fuj, jednoprevodnik na cx. Chybí prevody do rychlá i do kopců v lese. Paskvil k nicemu

        • lunochod  

          Že na to nemáš nohy je tvůj problém, nikoliv můj :-)

          • Carpathia  

            No, pokud bych chtěl, aby jednopřevodníkový systém na silničce pokryl můj současný rozsah 50/11 až 34/32 a zároveň zůstalo zachováno alespoň nějak slušné odstupňování a současně kompatibilita se shimano dual pákami, obávám se, že takové řešení nenajdu.

    • bodlak2  

      Najezdím toho asi stejně jako ty, na trekovým Kelysovi. Protože drtivou většinu to bylo po silnici, tak jsem si loni pořídil jednu z nejlevnejších silniček. I když na ní jezdím celkem pomalu, jezdí se mi na ní daleko líp než než na trekovi (toho beru už jen do práce nebo na výlet s rodinou). Montáž Canyona je v pohodě. Počítej s dalším výdajem na pedály, tretry, atd.

    • hyky  

      Byl jsem na tom před rokem stejně jako ty. V 45 letech jsem začal jezdit do práce na trekovým kole + nejaký motání kolem komína do 20km. Po třech letech jsem se rozhodl pro silničku a začalo výběrové řízení. Můj rozpočet ovšem byl omezený 15000, co je tedy sakra málo a tak jsem vybíral hlavně na bazarech. Nakonec jsem skončil u nového kusu ale výprodejového modelu Gianta Defy 3 (2012) za 17 tisíc. Ale co je hlavní, vyzkošel jsem několik značek a velikostí kol než jsem kápnul přesně na to co mi pocitově sedlo nejvíc. Jo vím že bych za ty peníze měl zajetou silnici s lepším osazením ale koupě jsem nikdy nelitoval a co je hlavní začal víc jezdit takže výlet 150km není problém ale potěšení.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.