• Matsses

    Zdravím, chtěl by se zeptat co by jste mi doporučili za silničku v rozmezí 40–50k. Užití jako druhé kolo k mtb, občas na kratší triatlon. Chtěl bych ideálně karbon na 105, ideálně nové. Z možností co jsem hledal mi přišel dobrý od maxbiku https://www.maxbike.cz/eshop/aravis-2 . Jsem otevřen veškerým návrhům a radám. Silničku jsem nikdy před tím neměl, jen párkrát si ji půjčil od kamaráda. Předem děkuji za rady

    • milan.v  

      Za tuto cenu bych šel do Van Rysel z Decathlonu.

      https://www.decathlon.cz/…8500479.html

      https://www.flipsnack.com/…n-rysel.html

    • Chlebovnik  

      Lehce přes limit, ale TCR na 105.

      S kotoučema samozřejmě.

      • Matsses  

        Proč jen s kotoučema ?

        • Phantasma  

          Už jen proto, že to lépe brzdí za mokra …

          • mykovec  

            Jak často bude jezdit v mokru?

            • Phantasma  

              Tak to reknu jeste jinak – ráfkové brzdy bych si dnes nedal ani na silničku. Proč? Protože kotouč prostě lépe a snadněji brzdí a za cenu 40k už to má taky hodně kol osazených …

              • Coural  

                To je hodně komická představa, ale když si uvěřil markeťákům, že ty 4 cm² co se dotýkají silnice lépe zastaví kotouče, tak ti to vyvracet nebudu. Jediný rozdíl je v dávkování, ale pokud někdo hodně jezdí, tak to má v ruce a rozdíl se stírá.

                • Cavendish  

                  +1 výkon brzdy omezuje plášť. Jen se to lépe dávkuje a je to komfortní. Do smyku to dostaneš stejně…

              • mykovec  

                No vidíš, já mám věčka i na mtb a ještě se mi nestalo, že by mi chyběl výkon

                • Phantasma  

                  No vidíš, tak to asi nevíš, co je sjezd z prudkého kopce v terénu, jinak bys nenapsal takovou kravinu.

                  • karel d.  

                    Není tohle trošku mimo téma? Název tohoto vlákna je SILNIČKA v rozmezí 40–50K. Účinnost V brzd na silničce stačila generacím profesionálů co jezdili ročně tisíce km za každého počasí, tak bych měl za to, že bude stačit i někomu kdo si občas vyjede za pěkného počasí.

                    • Fazzy  

                      Je to jen o vkusu. Priznejme si to konecne a usetrime spoustu casu diskuzema o ucinku :)

                    • Matsses  

                      Přijde mi že je to jen zbytečně dražší a těžší. Osobně si myslím že výhody kotoučů nemám šanci využít.

                      • Chlebovnik  

                        Představ si hypotetickou situaci, že by nejprve existovaly pouze kotoučové brzdy. Prostě by to byl zažitý standard.

                        A najednou by někdo vymyslel ráfkové brzdy. Jejich jediná výhoda by tkvěla v tom, že by byly o něco lehčí. Všichni by si ťukali na čelo, jaká je to blbost. Nikdo by dobrovolně nechtěl vozit brzdy s prokazatelně horším účinkem a ještě si šoupat ráfky. Snad jen s výjimkou pár gramhoničů.

                        Takže asi tolik k diskuzi kotoučové vs ráfkové brzdy.

                        • BabbaJagga  

                          Vopatrně s čistě hypotetickymi situacemi, tyto zde na BF nejsou moc příznivě přijímány, sám jsem zde několikrát narazil :)

                        • mykovec  

                          Tak hypopteticky taková podobná situace, jenom se nejedná o brzdy, ale převody. Bylo tady 3×10, kde nebylo problém rychle najít v téměř každé situaci odpovídající převod. A najednou tu máme téměř všude (čest výjimkám) 1×něco. Je to jednodušší, je to lehčí, jenom prostě nemáš převody pomalé nebo rychlé nebo tam máš obří skoky. Je to přesně to co popisuješ.

                          Co se týče brzd, ať si každý vozí, co chce. Já jezdím na mtb s véčkama na silničce s dual pivotama a bohatě mi to stačí, nemám problém s dávkováním ani účinností. S kotoučema zkušenost mám a vůbec mě to neoslovilo, tak nemám důvod je pořizovat. Smysl by pro mě měly jedině na zimáka, kde jezdím za každého počasí. Tam má smysl šetřit ráfek, ale stejně i s ráfkovou brzdou ty 3–4 sezony v pohodě vydrží a pak měním celý kola, který si sám napletu.

                          A že mě tady nějaká píča napíše, že jsem nikdy nejel z kopce…na to snad nemá cenu ani reagovat…

                          • vt  

                            Ty ses hroznej dogmatik :-)

                            Sam mam taky na mtb 3*10, ale musim rict, ze na akce typu Sudety je dneska 1*neco lepsi, skoky i rozsah uz je dostatecny. Pochopitelne v dobach kdy jsem mtb pouzival jako univerzal kolo (dnes by se reklo gravel) tak sem byl za vice prevodniku rad a 1× by bylo utrpeni … to uz je ale pryc.

                            Disk brzdy vs vecka – o tom se nema smysl vubec bavit, ac sem mel XT para vecka kdera brzdila pekne, tak zrovna po Sudetech a pod mne bolely vic ruce nez nohy :-) … dneska i ty nejdelsi sjezdy smrdlam jednim dvema prsty i s obyc Deore hydrama.

                            • mykovec  

                              Dogmatik…možná, jezdím to, co mě vyhovuje. Zkusil jsem samozřejmě kotouče, mechaniky i hydrauliky, víc typů. Montuju to zákazníkům na kola, servisuju to, takže nějakou zkušenost mám, ale nemám potřebu to mít na kole. To samozřejmě neznamená, že to někdo chce popř. potřebuje, ať si každý svobodně jezdí, co chce.

                              S těma rukama budeš mít asi pravdu, jel jsem s děckama na celodenní výlet po Jeseníkách a co bolelo synovce víc než nohy nebo zadek byly právě ruce od držení řídítek brzdění. Měl sice hydry kotouče bez posilovače, ale nebyl zvyklej jezdit tak dlouho v kuse a pár dnů nemohl ani klikat u kompu, jak ho bolely prsty, zápěstí i předloktí, s véčkama by ho to bolelo asi ještě víc. :-)

                          • Chlebovnik  

                            To by mě fakt bavilo na MTB v terénu pořád šmrdlat s řadícíma páčkama. Jednoplacka je tam naopak výhodou. Jednak se na MTB jezdí více silově, takže mě nevytrhne, že tam na tu chvilku mám třeba o chlup těžší převod, než by teoreticky byl ideální, a dále se vzhledem k neustále se měnícímu profilu aspoň neuklikám k smrti. Na biku se pouze vyjímečně dostaneš do situace, kdy pojedeš dlouhé stoupání o konstatním sklonu, ve kterém bude jemné odstupňování převodů přínosem.

                            Dále teleskopy, ovládání tlumičů atd. Mohl bych pokračovat, ale je to zbytečné.

                            • vt  

                              Presne tak. Letos na Trilogy bylo dobre videt, jak slabsi amateri (cca prostredek vysledovky) nema prevody do tezka a na silnici jsem jim s 3×10 ujizdel, ale jinak na 98% trati jim to stacilo, takze IMHO je 1× vyhoda.

                              • Cryzyy  

                                v půlce vysledkovky se parad „závodi“ a ještě k tomu na asfaltu? hustý :-)

                                • vt  

                                  Jasne! kazdy jede kudlu dle vlastnich moznosti.

                                  • Cryzyy  

                                    podle mého bylo každému úplně jedno, zda ho predjedes na asfaltu a převody bych do toho zase tak moc netahal

                        • karel d.  

                          Výrobci a prodejci by to prezentovali tak, ze by si všichni klepali na čelo jak mohli vozit zbytečná tezitka typu kotoučů a pak priplacet desitky tisíc za to, aby tech extra 300–400g kompenzovali jinými extra lehkými komponenty. A já sám si klepu na čelo když dnes vidim karbonove silnicky, a nemyslím pouze základní modely, na kotoucich a Ultegre vážící 8,5 kg.

                          • Fazzy  

                            Zase se nesmi vsechno hazet na kotouce. Silnicka, ktera ma na kotoucich 8,5 kg, by byla tezka i bez nich.

                            • karel d.  

                              To ano, ale přece jen, na silnici se každý gram počítá a tech pár stovek gramů navíc vykonpenzovat přece jen nakonec něco nemálo stojí.

                        • Polopol  

                          Co to je za blbost? Myslíš, že před 20 lety nikoho nenapadlo dát na silničku kotouče? Jasně že jo, akorát negativa převažovaly, tak se dál vozily ráfkové. Akorát teď výrobci moc nevěděli s čím přijít dál, tak vymysleli kotouče.

                          Jinak konkrétně v mojem okolí platí 100%, že čím horší silničář, tím víc je nakloněn kotoučům. Kluci, kteří jsou dobří, vyježdění, mají najeto desítky tisíc km, o kotoučích nechtějí ani slyšet. Borci co ani neumí jet v háku, neumí najet trochu rychle do zatáčky a za rok najedou prd, mají kotouče už všichni. :-D

                          • BabbaJagga  

                            Jsem vždycky zavidel lidem, co všechno vidí černo-bílé, jak díky tomu mají jednoduchý život.

                            • Polopol  

                              Nevidím nic černobíle, pokud si to přečteš pořádně, píšu, že na silnici u použití kotoučů převažují negativa. Myšleno v běžném použití, pokud někdo jezdí jenom za deště v horách s karbonovýma ráfkama, ať ty kotouče má. Kolik takových je?

                              Druhá věc je čisté konstatování faktu z mojeho okolí. Už chápeš?

                              • Fazzy  

                                Prevazuji negativa? Krome hmotnosti, jaky jsou ty dalsi?

                                • Polopol  

                                  Váha, vzhled, cena, aerodynamika (vím, zbytečné řešit, ale byla doba, kdy výrobci kvůli tomu umisťovali zadní brzdu pod zadní stavbu, najednou nevadí páky jak pro gorilu)

                                  • BabbaJagga  

                                    Vzhled, cena? Sorry, ale to je silně individuální a tudíž irelevantní argument. I ta váha je diskutabilní, sám mám tak 8–10 kg vic, než bych měl mít a chtěl, takže par deka u kola mě už nerozhazi.

                                  • Fazzy  

                                    Cenu beru, nicmene to je na kazdym, jestli chce investovat nebo ne. Na vyber porad ma. Vzhled je ryze subjektivni, aerodynamika prinejmensim diskutabilni. V kazdym pripade nevim jestli jsou to negativa prevazujici nad objektivne mensim brzdnym ucinkem, davkovatelnosti a absenci opotrebovani rafku.

                                    • deekay  

                                      Hodim, to s dovolenim pod Tebe, ale je to tak nejak obecne. Sesly se tu zase dve skupiny, kazda si sem sype jen ty svoje „argumenty“ (A pak samozrejme chlebovnik, podle nejz je vzdy nejlepsi jen to, co ma on, ale ktereho uz teda nikdo snad nebere vazne :))

                                      Kdyz to vezmu z meho pohledu, jako cloveka, ktery pouziva a asi i bude pouzivat oboji, jak kotouce, tak rafkovky:

                                      Vzhled nechame stranou, to je fakt subjektivni vec. (Osobne se mi libi klasicky design kol s rafkovkama a moderni a aero kola s kotoucema).

                                      Takze dle me jen v bodech:

                                      • opotrebeni rafku:

                                      Tohle je bez debaty pro me nejvetsi vyhoda kotoucu. Proste si clovek muze koupit hezka kola a i kdyz hodne jezdi, neprobrzdi rafky.

                                      • brzdny ucinek:

                                      Tady hodne zalezi kde kdo jezdi, kolik vazi a hlavne u rafkove varianty, co pouziva za rafky a spalky. Za sebe musim rict, ze nepocituju nutnost lepsiho davkovani a vyssoiho brzdneho ucinku, nez na rafkovych brzdach. Strelec co lita zavody, nebo nejaky cvalik to bude mit asi jinak.

                                      • brzdeni za mokra:

                                      Rozlisil bych jizdu za mokra a jizdu v silnem desti. Jelikoz brzdim absolutni vetsinu predni brzdou, nemam problem ani na rafkovych karbonech. Jezdim totiz za mokra stejne pomaleji a vetsina vody jde na zadni kolo. Tam to brzdi o poznani hur. Nutno rict, ze za silneho deste, kdy clovek vylozene jede vrstvou vody tak i na kotouce se voda rychle dostane a stejne clovek musi minimalne prvnim namacknutim tu vodu dostat pryc, jinak to nebrzdi a jen dela bordel. Paradoxne mi za deste timhle pak prijdou kotouce vic ON-OFF, protoze zpocatku to nebrzdi a jak se vrstvicka vody odpari a setre tak to zabere fest.

                                      • aero:

                                        jak psal milan, to uz bylo tisickrat mereno a probirano ale nedaval bych to rozhodne jako vyhodu nebo nevyhodu jednoho ze systemu.

                                      • hmotnost:

                                      Tady je to taky naprosto jednoznacne. Proste kotouce jsou tezsi. Kdo je vyzranej a tvrdi, ze mu par deka nevadi, jeho problem. Argument hmotnosti je dle me validni a spousta lidi proste u silnicky hmotnost resi.

                                      • tvar brzdovych pak:

                                      Tohle je sice taky subjektivni, ale pravdou je ze si na to stezovali i ve world tour. Vetsina brzdovych pak na hydraulicke brzdy je proste hovadska a omezuje, nebo zneprijemnuje ruzne uchopy. Vyjimkou budiz snad jen Shimano Di2, ktera neni o nic masicnejsi, nez Shimano paky pro rafkovky. Pro me je tohle treba jedna z velkych nevyhod kotoucu, protoze do elektriky se mi zrovna nechce. Tudiz si stale hyckam RS685 paky, ktere nemaji na konci obri bambuli, ktera me pekne sere.

                                      • momenty sil od brzdeni:

                                        Tohle je vec, o ktere se moc nepise (cest vyjimkam). Stale jsou kola, kde je pri silnejsim zabrzdeni citit, ze sila od kotouce se prenasi nesymetricky. Nektery vyrobce to ma vyreseno lepe, nektery hure. Tohle u rafkovek neni. Prikladem za vsechny – Prvni Canyon Aeroad disc se pri prudsim zabrzdeni predni pred zatackou treba nehezky zavlnil. Tady lze ale ocekavat, ze vyrobci to budou stale vice eliminovat.

                                      • delka zadni stavby:

                                        Minimalni doporucena delka zadni stavby pro hydraulicke brzdy je od Shimana tusim 415mm, nebo tak nejak. Specialne u mensich velikosti to muze nekoho, kdo chce agilni silnici stvat, protoze je to proste proti „klasickym“ 405mm znat. Nejake firmy to obchazi, delaji kratsi, jestli to ma nejake nevyhody pak pro razeni netusim.

                                      • udrzba:

                                        Osobne mam vic prace s kotoucema (zvlneni, prohnuti, kontaminace desek bordelem ze silnice, nemoznost nastavit si chod jak u rafkovek). Na rafkovky, vyjma toho nastaveni chodu vicemene nesahnu, jak je rok dlouhy, jen pri vymene spalku, ktere mi teda taky vydrzi dele nez desky a kotouce.

                                      Takze k zaveru, at se aspon pridrzim tematu:

                                      Ja bych se tedy, pro cloveka co nenajezdi desetitisice rocne a nejezdi bezne do hor vubec rafkove varianty nebal.

                                      Specialne v cene 40–50 tisic, kde ta diskova kola jsou fakt brutalni tezitka, klidne pres 9kg s pedalama. Ono probrzdit rafky neni zase uplne zalezitost na chvilku :) Kdyz bude dobra nabidka na pekne, lehke, rafkove kolo, troufam si rict, ze udela beznemu uzivateli vic radosti, nez zakladni tezka kotoucovka.

                                      • BabbaJagga  

                                        Hezky elaborat, ale zase z velké části subjektivní. Osobně si myslím…, moje zkušenost… Velkou výhodou dnes je, ze každý si muže pořídit a jezdit na tom, na co má finance, co se mu líbí. Stejně půlka lidí zde na BF si kola různé tuni, ladí, odsazuje lepšími díly… Co mi vadí je to, co zminujes hned na začátku, nesmiritelne názorové skupiny-protože v mem okolí to tak funguje, tak je to univerzální pravda. Trochu mi to připomíná misionáře, my vás presvedcime o své pravdě, víře apod., i kdybysme vás pri tom měli vyhladit.

                                        • deekay  

                                          Castecne subjektivni to bude vzdy, dulezite je si to priznat ;)

                                          Spis to melo poukazat prave na tu ruznorodost pohledu a na to, ze je blbost psat vykriky typu „jedine kotouce“ nebo „jedine rafkovky“.

                                      • Fazzy  

                                        A tim se zase vracime k prvni reakci, kterou jsem sem napsal. Je to jen o vkusu. Oba systemy maj svoje pro/proti a v jakym pomeru zalezi na kazdym jedinci. Takze ridte se vkusem a nemusite vubec resit co je lepsi, protoze ani jedno neni spatny.

                                        Jen k tomu odstavci o brzdnym ucinku.. ono prave vubec nezalezi na tom kolik kdo vazi a kde jezdi. Kotouce proste brzdi lip. Vzdy a vsude, tecka :) ja jejich lepsi ucinek taky nevyuziju, stacily by mi rafkovky, ale jen kuli vlastnimu vkusu mam radsi kotouce :)

                                        • deekay  

                                          Ano, ten prvni odstavec bych vypichnul – neni treba se bat ani jednoho.

                                          Jenze ten odstavec byl prave o tom, kdo to vyuzije. Cili kdo kolik vazi a kde jezdi. Ja budu novou silnici stavet taky na kotoucich, uz jen kvuli dostupnosti ramu. Ale jak se tak tim probiram mi to pridelava treba vic vrasek a reseni, nez kdybych to stavel rafkove.

                                          • BabbaJagga  

                                            Ale ten pocit, když nakonec všechny ty problémy vyresis a ono to perfektně funguje!

                                            • deekay  

                                              Coz se mi bohuzel, pri kvalite dnesnich komponent, moc casto nestava :(

                                            • Platypus2  

                                              Jak to je vůbec při výměně kola, defekt atd. Musí se na kotoučovkách něco štelovat, centrovat?

                                              • deekay  

                                                Zpravidla mas jiz na kotoucich pevne osy, takze ne, jen nasadis na presne dane misto a jedes dal. Pokud ale prohazujes vice typu kol, muze byt problem. Pak se to da, v pripade 6 diry resit podlozkama pro jemne doladeni.

                                                • psbiker  

                                                  Nejsou pevné osy na silničce další zbytečná váha navíc? Mě kotouče připadají jako totální overkill, zvláště když každý ví, že jediná limitace brzdného účinku na silničce je mezi pláštěm a silnicí :)

                                                  • McBlacky  

                                                    každý ví :) :) tak určitě.

                                                  • psbiker  

                                                    Snad to někdo rozvede, jaký je rozdíl mezi zablokovaným kolem klasikou a kotoučem :)

                                                  • polo  

                                                    Rozdíl je jasnej, někdo má lepší pocit, když kolo zablokuje kotoučem a někdo zase klasikou.

                                                    Nemá cenu řešit, co je nebo není lepší, každej si stejně koupí to, co bude chtít. Ale trend je jasnej, silničky na ráfkových brzdách mizí. Výběr se zmenšuje rychlejš než jsem čekal.

                                                • Platypus2  

                                                  Takže kotouče s rychloupínákem radši nebrat?

                                                  • vt  

                                                    Osobni zkusenost z CAADX je, ze vzadu je to uplne jedno a predni pevna osa je prima, ale ze by se bez ni nedalo jezdit, to bych nerekl.

                                                  • Platypus2  

                                                    Dík.

                                      • nitraq  

                                        Můžeš nějak rozvést tu doporučenou délku zadní stavby od Shimana? Proč, z jakého důvodu?

                                        • deekay  

                                          To by spis mel rozvest nekdo od Shimana. Udajne min. doporucena delka aby bylo za chovano hladke razeni na 11speed systemu a 135 nebo 142 zadni nabe. Dulezite je, ze vyrobci se tim ridit, takze v realu maji diskove modely delsi zadni stavbu. Pro nekoho vyhoda, pro nekoho nevyhoda.

                                          • McBlacky  

                                            Uvedené doporučení od Shimana platí pro ráfkové i disc brzdy a zdaleka ne všichni se tím řídí. Spíš se tím neřídí, rozhodně bych to netahal jako argument proti disc brzdám.

                                            U Treku Emonda to je stejně dlouhé a to v minulé i současné generaci (410mm). Nový Tarmac /disc only/ má 410mm, Supersix 408mm atd.

                                            • deekay  

                                              Ja ti nevim, jako duvod prodluzovani CS u diskovych silnicek byva uvadeno prave toto. Jasne, neridi se tim kazdy, ale co ted koukam na ramy, ktere jsou pro me zajimave, tak tomu tak casto je. Ani nove Supersix, ani emonda ani SL7 pro me zajimave nejsou, kazdy z jineho duvodu. Nemel to byt argument proti disc brzdam, nekomu to muze naopak vyhovovat (treba me).

                                              • nitraq  

                                                Když tak čtu tvoje příspěvky a úvahy, tak někdy docela koukám, jakej máš přehled a vhled do jednotlivých detailů. Já si třeba koupil krosku a po dvou letech pořádně nevím, jestli mi sedí nebo ne. Ale když taky vidím tvou zoufalost a zmar ze současný konfekce, tak ti nezavidím, páč někdy tak těžký rozhodování:))

                                                • deekay  

                                                  Ja si taky nezavidim :D

                                                  Rukama mi ted za posledni dobu par kol, potazmo ramu proslo a musim rict, ze hlavne z kvality karbonovych komponent jsem docista zoufaly :( Kdyz si to clovek koupi jako cele kolo, tak zpravidla nema problem, nez mu to nekde praskne, nez mu zacne vrzat stred apod. Kdyz to clovek stavi, tak hned vidi proc se ty veci dejou :))

                                                  Ve chvili, kdy mas vysolit desetitisice za ramovku, tak spokojit se s viditelnym zmetkem, ktery je mimo specifikace je tezke. Takze furt nemam jeste novou silnici .)

                                      • MiKED  

                                        Čekal jsem, kdy napíšeš. Jinak ráfkové brzdy udrží v pohodě i těžší váhy.

                                      • shcorepi  

                                        Jak to vidíš s ohledem na aerodynamiku kol na kotouče, které mají mnohem více drátů, takže jsou nejen těžší, ale taky musí více „řezat vzduch“? Mají to někde změřeno ve wattech? Mám zkušenost, že mi kamarád odjede ze špice ve sjezdu, neudržím se mu v háku. Ani jeden nešlapem, on má karbonové moderní kola 40mm, ploché dráty, s dušema a ráfkové brzdy, já klasiku minulého tisíciletí 32 kulatých drátů s galuskama. Hmotnostně budeme ± 5kg. Nechápu to, kde se vezme ten rozdíl, ač ležím na řídítkách, tak se neudržím.

                                        • deekay  

                                          V tom tvem zadani je tolik promennych, ze to fakt nelze rict :)

                                          Nicmene pocet dratu a vliv na aero zde: http://www.aeroweenie.com/…okecount.pdf

                                          • shcorepi  

                                            Díky, zajímavý dokument, jestli to chápu, tak 32 kulatých vezme o 50% více Wattů, než 16 plochých-v nějakém jejich laboratorním pokusu 60 vs. 40 Wattů, ale nenašel jsem, jaká to byla rychlost/rotace. Nevyčtu z toho, kolik to dělá při rychlosti např. 50 km/h. Ale vypadá to, že tam možná může v těch drátech a tvaru ráfku být ve vysoké rychlosti takto velký rozdíl, že překoná výhodu háku :-)

                                            • Kacko  

                                              Pokud máš starší kolo, tak to můžou být i horší ložiska atp. nemusí to být jen aerodynamika, ale celkově tření všude kde tě napadne :)

                                        • mikub  

                                          Tam musí bejt ještě něco jinýho. V háku ušetříš cca 30% energie. To bys místo drátů musel mít blbě natočený listy větrnýho mlýna, abys dosáhl takového brzdného účinku ;)

                                          • vt  

                                            Tech 30% je nekde spoctenych? Prijde mi to moc.

                                            • mikub  

                                              Asi tak, těch cca 30% se dá vygůglovat a beru to jako takovej kvalifikovanej (a zjednodušující) odhad. Dost záleží na podmínkách, tedy jak fouká a jak velkej je ten, co rozráží vzduch.

                                              Osobně a zcela subjektivně ale vnímám úplně obří přínos háku. Výměna kol je oproti tomu naprosto zanedbatelná úspora energie (což jsem chtěl v původním příspěvku vyjádřit).

                                              V dnešní době není vůbec problém to změřit waťákem.

                                  • milan.v  

                                    Ježiš, to jsou zase bláboly mimo téma…

                                    Vše, co píšeš, tak už je dávno popsané, změřené a zdokumentované…

                              • BabbaJagga  

                                My jsme doma 3 a v mým okolí bydlí 2 homosexuálové, taky konstatuju fakt, znamená to teda, ze 40% populace jsou homosexuálové? Už chápeš?

                                • Polopol  

                                  Neznamená, protože je to moc malý vzorek lidí. Pokud ale se v nějaké sortě lidí pohybuješ třeba 20 let, tak těch lidí i dost znáš, tím pádem ten vzorek je mnohem větší a nějaký závěr se vyvodit dá.

                                  • BabbaJagga  

                                    Nedá se vyvodit žádný spolehlivý závěr, neboť se pohybuješ hlavně mezi lidmi, kteří ti vyhovují (samozřejmě mimopracovni aktivity, spolupracovníky si často nevybíráš). To, ze kdokoliv něco neviděl/nezažil/vi­děl/zažil ještě neznamená, ze to tak je/není, čili žádná univerzální pravda. Kotouče se prosazují i v profi pelotonu, skarohlidi tvrdí, ze to tlačí výrobci=sponzoři, neumím si představit, ze závodník řekne: jasne, chci těžší kolo než soupeři, vždyť nechci vyhrát, bodovat…

                                • mykovec  

                                  Ty máš něco proti homosexuálům? To by se Ti mohlo v dnešní demokratické době nevyplatit. :-)

                                  • BabbaJagga  

                                    Nenene, to bych si nedovolil. Už několikrát mě marně zvali na víno… :)

                                    A proti pohledným lesbám taky nic nemám, když už jsme nakousli LGBT komunitu.

                          • vt  

                            S tim druhym odstavcem se da souhlasit – ono je to logicke, ti stari, vyjezdeni jsou proste na rafky zvykli a nechteji zadne novoty.

                          • Chlebovnik  

                            Víš co? Udělej si výlet na Gardu, vyjeď si na své ráfkové silničce na Tremalzo a pak to pusť dolů.

                            Na segmentu, který má víc než 3000 průjezdů jsme s kamarádem na první (a jediný) pokus ztratili pouze 2 vteřiny na KOM, který tam drží nějaký lokál. A to jsme ještě v půlce na chvíli přibrzdili.

                            Překonej mě, a pak se můžeme bavit dál o přínosech kotoučových brzd na silničce. Howgh.

                            • Polopol  

                              Právě teď jsi popsal akorát z druhé stránky přesně to, co mě na prosazování kotoučů na silnici sere. Pokud ty jsi schopný zajet takový čas v takovém sjezdu, jsem si jistý, že ovládáš svoje kolo na opravdu velmi vysoké úrovni a právě díky tomu jsi i schopný ty kotouče využít. Pokud se člověk jako ty rozhodne pro kotouče, neřeknu ani popel. Vadí mi ale, když kotouče díky marketingu žerou lidi (a těch je drtivá většina) co i ráfkové brzdy využívají na 20–30%.

                              • BabbaJagga  

                                Kolik lidi využije u auta ABS a jak často? Lze dnes koupit v EU nebo ČR nové auto bez ABS? A co kolo bez kotoučovek?

                                • Polopol  

                                  Jenomže abs je neoddiskutovatelně přínosná věc, narozdíl od těch kotoučovek.

                                  • Fazzy  

                                    Promin, ale jako, ze lepsi ucinek u brzd, tedy toho uplne nejdulezitejsiho bezpecnostniho prvku jakej na kole je, neni neoddiskutovatelne prinosna vec? Prinosnejsi je tech par usetrenych deka?

                                  • BabbaJagga  

                                    A kolik a jakých aut ho mělo před 30+ roky? Tam, kde dnes spoléháme na ABS, nás tenkrát ucili používat přerušované brzdění, čili to samé, jen v jiném provedení.

                              • Phantasma  

                                Jaký marketing zase? Neříkej tomu marketing, ale trend. Je to na vzestupu a prostě to časem vymizí. Moc dobře si pamatuju, jak sem v roce 2012 nebo 13 kupoval 26'' bajka. 29'' byly doménou jen závodních nebo drahých kol, ještě Absalon jezdil tuším na 27,5 dlouhou dobu. A taky se na 29'' nadávalo, že nám výrobci cpou něco nového a drahého. A dnes? Ti, co nadávali dnes jezdí 29'' a chrochtají blahem …

                                A tak to bude i s brzdama.

                                PS: Véčka na bajk prostě nepatří, ať si říká kdo chce co chce …

                              • snas89  

                                Hmmm…

                                já totální silniční amatér.(Zatím jezdím jen mtb.) Jako zimáka/dělníka zvažuju nějakou endurance silničku.

                                Jsem totálně zpracovanej marketingem. Chci hudraulický brzdy. Prostě je chci.

                                Nevím, jestli ráfkový brzdy využiju na 20–30%. Koutočovky rozhodně nevyužiju jako Chlebovník.

                                Tak já jen hlásím, aby tě ze mě pak nešlehlo…:)

                              • BabbaJagga  

                                A já už vím… Ty mas fabriku na brzdové spalky a klesá ti odbyt. Ze jsem se trefil? ;)

                    • Marskatin  

                      Véčka na silničce profesionálů ?

                  • mykovec  

                    Víš co, Sašo…?

        • Kacko  

          Dávkování, levnější zapletená kola, lepší brzdění za mokra u karbonovych ráfků, možnost nasadit širší pláště..

    • adam1  

      Pokud nebudeš jezdit nějaké šílené sjezdy tak klidně V brzdy ,kolo bude lehčí ,vypadá to líp ,levnější /bezudržbový systém:).

      Podívej se na canyon endurace fajn pohodlné

      nebo něco od focus?

      Nekup si hlavně silnici velkou už to pak ničím nedoženeš:)

      • Matsses  

        Na toto kolo jsem již narazil ale do kola z roku 2014 se mi nechce jít. Preferoval bych kola 2019–2020.

        • mykovec  

          Tak to děláš chybu, ale jak myslíš…

          • Cryzyy  

            Můžeš to s tou chybou prosím vysvětlit, v čem konkrétně spočívá ?

            • mykovec  

              Tak číst snad umíš…

              • Cryzyy  

                argument máš, takže dobrý :-D

                • mykovec  

                  Tak mi najdi lépe vybavené kolo za ± stejné peníze.

                  • Cryzyy  

                    Baterka může být v posledni křeči na takhle starém kole a pokud mu na sadě cokoliv odejde, je ta kouzelná cena zcela v hájí.

                    • mykovec  

                      Tak je to nové kolo z českého kameňáku s dvouletou zárukou, nehledal bych na tom zbytečně vši

                      • Cryzyy  

                        zaruka na baterii je 6 měsíců

                        • nitraq  

                          Nová stojí 1500, to je taková trága?

                          https://www.bike-components.de/…ount-p19902/

                          • Cryzyy  

                            Pokud bych resil cenu kola, tak ano a byl by to dalsi dilek do skladacky proc si kolo na stare sade nekoupit, coz vzhledem k tomu, ze se to kolo za ty roky jeste neprodalo asi napadlo vic lidi.

                          • milan.v  

                            Externí baterii bych dnes už nebral..

                            • McBlacky  

                              brát kolo z roku 2014 je kravina baterka/nebaterka

                              • mykovec  

                                Důvod, kromě pofidérní morální staroby?

                                • McBlacky  

                                  Přístup ke konstrukci rámů: jiné vrstvení pro jiné sekce rámu, jiné parametry vstupního polotovaru pro různé sekce rámu…

                                  Navíc brát kolo od značky která prakticky vycouvala z produkce silničních kol (kde nikdy nebyla dobrá).

                                  Pokud chci top specifikaci a ocením ji, tak volit v takovým pravěku mi nedává smysl.

                                  Pokud ho neocením, tak bude stačit o kilo a půl těžší současné na 105ce :)

                                  abych to jen nekritizoval. Kola jsou na tom solidní a carbon wcs kokpit je taky fajn.

                                  • mykovec  

                                    Takže ten Maxbike postovaný na začátku vlákna je podle Tebe při ± stejné ceně lepší volba?

                                    • McBlacky  

                                      kdybych si musel vybrat z těch dvou tak vezmu maxbike a časem si na něj koupím lepší kola.

                              • milan.v  

                                Jasně, to už je věc jiná, i když některé modely byly špičkové jak v roce 2014, tak jsou pořád skvělé i dnes, záleží na úhlu pohledu.

                        • mykovec  

                          Pokud by byla baterka špatná, tak se to projeví daleko rychleji než do půl roku

    • vt  

      Focus: https://www.cyklobazar.cz/…lco-race-9-8

      Obcas se daji najit i starsi Gianty: https://www.giant-bicycles.com/…anced-2-2018

      Pozapomenuty SuperSix, idealni k dalsimu upgradu: https://www.hupnakolo.cz/…-tiagra-2017

      Nebal bych se ani hlinikovych CAADu.

      K typu brzd – rozhodnul bych se dle toho zda planujes v budoucnu nejaky tlustsi pneu nez 28, pak bych sel do disky, jinak je klasika uplne v pohode.

      • mr.antik  

        Určitě nezapomenout na tloušťku plášťků, bezduše… Kotouče se zdají být jako blbost,ale včera jsem jel z Jizerek (tj. prd kopec) a na páru usecích jsem připosraně, protože byl písek/štěrk přez cestu a i na tom malým kopci jsem ráfky dost rozpálil. I k dyž asi na olomoucku irelevantní.

        Do úplně neznačky bych bez vyzkoušení nešel, docela mě překpvapuje (i jako lajka),že některý rámy prostě jedou a některý ne, to samé kola (bohužel standardní nešvar dávat většinou uplný základ degradující slušný rám, takže počítat s upgradem). Hlavně že je to navěšený nějakou Ultegrou… Přitom na sadě prakticky nezáleží.

      • Matsses  

        Děkuji za poslání dalších možností.

    • skaj  

      Par zkusenosti, neb jsem ted prechod na novou silnicku (v tvem cenovem rozmezi) absolvoval. Co jsem zjistil z pohledu hobika:

      1. vaha se precenuje – fakt, to je dobre tak na honeni si ega na foru a pred kamosema; realne jsem pri 2kg dolu ani nahodou v kopcich nezrychlil
      2. areodynamika se podcenuje – zmenil jsem trochu uchop, mam vic aero kolo – cas na rovnych a sjezdovych usecich se jednoznacne zlepsil i bez prispeni jezdce
      3. geometrie – musi ti to sedet (chapu, ze u prvni silnice je to loterie)
      4. rozhodne kotouce – at uz do budoucna lepsi vyber kol, lepsi cena na eventuelni prodej (sance ze trefis co chces napoprve jsou male, sorry:) A pokud jsi tezsi a chces rychle sjizdet technicke kopce tak tuplem. To bezpeci i komfort za to stoji. (Pokud jezdis na MTB vecka a staci ti, tak si tenhle bod samozrejme skrtni, evidentne je nevyuzijes. Pokud jezdis na MTB kotouce, tak budes naopak hooodne prekvapenej, jak silnicni brzdy nebrzdi:))
      5. karbon narozdil od plastu v pohodli nepoznam
      6. dle mych zkusenosti nejlevnejsi a nejsnazsi upgrade na kole – koupe kvalitnich plastu, byl jsem prekvapeny, jak prechod z nejakych dratovych Hutchinson na GP4000 ovlivni pohodli a dojem z celeho kola
      7. 105 7000, Ultegra 8000 – pri slepem testu nepoznam ani nahodou kvalitativni rozdil v razeni; sahal bych bud po 105 a nebo pak uz po Ultegre DI2, podle me dneska Ultegra 8000 nema vubec cenu resit.
      • milan.v  

        Tak ty novější generace Shimano sad mají stejný základ, takže kromě váhy mezi těmi sadami hodně těžko poznáš rozdíl a je to moc dobře – 7000/8000/9100, osobní zkušenost s 8000 a 9100…

        • skaj  

          Souhlasim, ostatne nejsem sam kdo to nepozna, videa ze slepych testu se daji snado dohledat. Ani ta Dura me nijak neoslnila, ale zkousel jsem ji nejmene.

          Resil jsem prave jakou sadu vzit a seslo se mi to takhle – sahnout po DI2 a nebo ekonomicky zvolit 105 (krome vahy nebyl rozdil s Ultegrou)? Cenove jsem si pro sebe nakonec hydraulickou elektriku neobhajil, takze jsem radostne usetril se 105. Po par tisicich nelituji – ta sada proste funguje. Ostatne dobre fungovala i Sora, kterou jsem mel predtim, jen tam bylo mene pastorku.

        • Jáchym 1  

          Já nechci píchnout do vosího hnízda,jen moje zkušenost,kterou nikomu nevnucuju.

          Mezi 105kou a Ultegrou rozdíl cítím.Ultegra je,,ostřejší"

          A Dura zase ještě o kus dál.

          9100 jsem pravda v rukách ještě neměl ,pro úplnost

          • deekay  

            Muze byt. ja nahodil 105tkove vnitrnosti do Ultegracke 11-speed paky, ktera odesla a nejak jsem to nepocitil. Ale mozna je to prave v tom rozdilnem materialu, z ktereho jsou paky vyrobene (ted myslim telo paky, ne brzdovou nebo radici packu). Ultegra je kompozitni odlitek, narozdil od 105, bude tedy nejspis tuzsi a to se muze projevit.

          • skaj  

            Tak ja rozdil taky nekde poznam (zalezi taky na lanku, bowdenu apod.). Nicmene ho nedokazu kvantifikovat jako lepsi/horsi. Asi jsem to napsal blbe, sorry.

      • deekay  

        A copak sis koupil? V profilu to nemas :)

        jinak

        ad 1) Tam je to hodne o pocitu z toho kola. 7.5kg silnice mi prijde dostacujici a nemam nejak duvod uz honit moc hmotnost nize. 9.5 kg kroska uz mi prijde tezka. Oproti tomu 5.5kg kola bych se asi uz bal :) Myslim, ze ten UCI limit 6.8kg bych povazoval za tak akorat.

        ad 2) Ten uchop dela hrozne moc. Vyjma toho dela vic obleceni, nez aero ram.

        ad 3) To je bez debaty a to bych vypichnul

        ad 4) Co jsi mel za kombinaci silnicncih brzd, ktere nebrzdi? Celou dobu jsem jezdil MTB s kotoucema, pak CX s kotucema a kdyz pribyla silnice na rafkovkach tak posledni, co muzu rict, ze to nebrzdi.

        ad 5) Je mozne, ze tvuj novy karbonovy ram je mene pohodlny, nez tvuj stary hlinikovy, nebo co jsi vlastne mel. Karbon neni vzdy pohodlnejsi, zalezi jaky byl zamer konstruktera.

        ad 6) Tisickrat podrtrzeno. A to plati pro naprosto vsechno, co jezdi na plastich, nejen kolo :) A ted si vem, kdybys misto GP4000 mel jeste neco lepsiho, treba Corsa Open Tubular.

        ad 7) Rozdil v razeni nepoznam taky, to vice zalezi, jak je co sestelovane. Nevim jak rady 7000 a 8000 ale u predchozi rady 5800 a 6800 byly rozdily v materialech a konstrukci napriklad otocnych cepu atd. To same kliky. Osobne bych, pokud jsou penize, sle do Ultegry klidne.

        • Cavendish  

          +1

        • jiriga  

          s tema rafkovyma brzdama souhlasim. Jezdim je na TCR Adv 2, projezdil s nima i celou letosni zimu ( vcetne 3 mesicu jen na predni, pac jsem byl linej menit zadni sjete spaliky) a nemel jsem pocit nejaky krize. Ale nejsem zavodak a rychlost prizpusobim stavu vozovky:-) takze , kdyz bylo hnusne, kolme nuly, i treba poprasek snehu, tak samozrejem tomu prizpusobim jizdu. Tam je spis limit kol/gum, nez brzd…NAvic , jsem trosku staromilec a silnicka s rafk brzdama vypada rozhodne elegantneji;-) Jinak na bajku samozrejme kotoucovky mam, ale na silnicce je nechci.

        • skaj  

          Mam Rondo HVRT Al, z ktereho zbyl jen ram a vidlice, zbytek jsem rozprodal a prestavel. Jo, nekdy to nafotim, ale neni cas:) Kazdopadne behem hledani jsem vyzkousel a napujcoval kdeco a pro me mi z toho vyslo tohle jako nejlepsi varianta.

          ad 1) zrovna z cca 10kg na tech 8kg jsem sel (s pedaly). Zkousel jsem i vyrazne lehci kola, a ten pocit mizi ve chvili kdy ho vyndam ze sklepa a nasednu:) Dam na nej dva bidony a uz je mi to jedno. Predesilam, ze jsem velkej a silnej (proste vyrostlej trpaslik, ne zrovna cyklovychrtlina) a nejaka musi vaha to muze mit jinak. Navic tim, ze stridam 50/50 silnici a bike (rozdil 6–7kg) se mi to stira jeste vic… Kazdopadne na absolutni cisla je reseni vahy zbytecne, tech testu se da najit dost a dost – dela to doslova sekundy na kilometrech. (Ted to vztahuji ke kolum v dane cenove relaci – tam bude vsechno podobne a nic nebude zasadne vahove vybocovat).

          ad 2) jasne, tady je hlavni rozdil, jak se na to poskladam (obleceni zustalo) viz bod 3). U me je jeste zajimave, ze jsem vic „aero“ a pritom pohodlneji. Nicmene nic to nemeni na tom, ze aerodynamika se podcenuje, nebo? Rozhodne se vyplati vice resit aerodynamiku nez vahu…

          ad 4) mel jsem kompletni Soru. A diskomfort jsem pozoroval hlavne ve dvou pripadech:

          1. dlouhem, technickem sjezdu. Typicky nejaky prusmyk v Alpach, dolu hodne vracecek, brzdi se z velike rychlosti na malou a to opakovane a rychle za sebou. Realne jsem zastavoval, protoze mi brzdy uz vadnuly, z rafku po plivnuti odskakovala para. A protoze uz jsem takhle jednou propalil dusi, nerad bych si to zopakoval. Jo, bylo to v situacich, kdy jsem jel dost na hrane.
          2. Jakmile zaprsi – a protoze obcas proste zaprsi a nic s tim neudelam, tak se mi kotouce hodi.

          ad 5) To je jasny ze zalezi jak to namotaji. Jen to zminuji jako jeden z castych mytu proc koupit karbon. Za me v podstate nesmysl… Pokud chci pohodli na silnicce, tak plastema jde dosahnout nasobne vetsi efekt.

          • Fazzy  

            Jak psal deekay u ty hmotnosti jde hlavne o pocit nez o rychlost. Dve kila uz je dost a pri nejakym prudsim manevrovani, akceleraci nebo vetru, je to citit. Rozdily v desetinach kila (viz diskuze o kotoucich), je jen o tom jestli si priznam placebo efekt nebo ne.

            A ta aerodynamika, je stejne precenovana jako hmotnost. Pokud se teda porad bavime jen o kole. Protoze jak si spravne zminil, je co cely naprosto prevaznou merou o tom, jakou ma kolo geometrii a jak na tom clovek sedi.

            A pokud se bavime o 90% prumerny cyklisticky populace, ne o zavodakach a vykonostnich jezdcich, pak je z hlediska jejich vykonu uplne jedno jestli ma kolo ± kilo oproti jinymu a jestli ma aero ram nebo ne. Porad udela mnohem vetsi rozdil jak dobre a efektivne na tom sedi a jak se zrovna vyspali :)

            • skaj  

              Jak rikam, jsem silnej. Pri jizde na kole a prudsim manevrovani tedy 2kg pro me nehraji roli (je mi lito tech, pro ktere jo:)).

              Ale vazne, chapu, ze pro nejake hypersenzitivni nebo slabe jednice to ma smysl. Ja osobne to mozna poznam, ale nevidim v tom vyhodu ani nevyhodu. Ale teda dovolil bych si rozporovat to „pri vetru“, tam to snad bude i vyhoda ne?

              A ta aerodynamika, je stejne precenovana jako hmotnost…

              Jasne, to se shodnem. Vzdyt ja take ja take o aero ramu nepsal ani slovo. Hlavne myslim reseni aerodynamiky jako celku (tedy posez, obleceni a pak az zbytek). Kdyz uz neco resit zhlediska vykonu, tak primarne tohle misto vahy. Realne si vetsina hraje na co nejlehci kola a pak se nedokazou chytnout dole (blba geo), maj usmudlanej retez motorexem (ale je tichouckej) a jezdi 23mm plaste na 9bar protoze jakoze „to je pocit rychlosti“:)

              • Fazzy  

                Jo v podstate nejsme vepři, jen to tak doplnuju :) To „pri vetru“ jsem nemyslel ani jako vyhodu ani jako nevyhodu. Jen jako situaci, kdy clovek pociti rozdil u lehciho kola. Nekomu muze vadit, ze to plave, v nekom to zase probudi pocit, ze ma fakt lehky kolo a vyhecuje ho to k jeste lepsim vykonum :)

              • deekay  

                Tak ty 2kg nejsou o tom, ze bys to neumanevroval. Ono se to blbe popisuje nekomu, kdo to neciti. To je jak nekomu vysvetlit hudebni sluch :))

                • skaj  

                  Chapu:) Dneska odpoledne to zkusim jestli prestane chcat. Dam dva velky bidony, v pulce je hodim do skarpy a uvidime:)

                  • mr.antik  

                    Tak to je přesně ono, že záleží jestli ty 2kg máš někde uprostřed těžiště, nebo máš těžký berany/páky, sedlo, roztočený kola…

            • deekay  

              Bohuzel u tech kotoucu mi to zatim tabulkove dela skoro kilo navrch oproti soucasnemu kolu na rafkovkach :( Nutnost tezsiho ramu a hlavne vidle, tezsi kola, tezke hydropaky. S tim ze jinak komponenty hmotnostne shodne.

              Jasne, jde postavit kotoucove kolo na ultralehkem ramu, ale zase do toho nehodlam vrazet majlant. Srovnavam srovnatelne tridy ramu.

              S tou aerodynamikou je to slozity. Ono zalezi jakej ma clovek vykon, kdyz ted v Tour merili aerodynamiku, tak rozdily mezi treba novym Giant TCR (227w) a Cervelo S5 (205w) potrebnych na 45kmh je dle me HODNE. Ja jsem treba lehky, ale mam hovno vykon. Kopecky si uziju, rovinky, nebo nedejboze tahla klesani, to je to, kde bych potreboval pomoct a kde mi tezsi jezdci ujizdeji :) Podle me pro lehci lidi neni precenovane ani jedno. Ani aero, ani hmotnost.

              Vim, ze to neni exaktni mereni, ale kdyz se podivam do Velovieweru na svoje prumery vsech vyjizdek na silnici (furt stejne kolo i obuti), tak se pohybuju stale v tech podobnych cislech at jedu zvlneny teren (1000 v.m. na 100km), nebo rovinaty (do 500.v.m.na 100km) klesa to pak az kdyz je to vice kopcovite (k 1500–2000 v.m. na 100km) nebo jsou tam technicke sjezdy, kde to proste clovek nenapali a tolik nedozene.

              Kdyz jsem byl na fittingu u Honzy Dubce, hlavne kvuli vyberu noveho kola, tak jsem prave vznesl pochybnost, jestli mam vubec pri svem „vykonu“ ovazovat aero kola. Pry uz by to u me bylo znat, tak nevim no :)

              Dalsi vec je, ze ze sve hmotnosti uz nemam moc co shazovat, aby neutrpela celkova funkcnost.

              • McBlacky  

                jen bacha, že v tom rozdílu potřebných wattů může být je trochu trik. Cervelo používá u svých kol poměrně krátké hlavové trubky a S5 ještě přidává integrovaný combo řidítka-představec který prakticky začíná už v rámu.

                Takže stejný jezdec na těchto kolech dosáhne na S5 nižší pozice. Nevím jak a co měřili konkrétně, plus jaký tam byly kola atd, jen že dříve moderní hon za hotností nahradil marketingový hon za aero, kde se ale hraje u každé značky a testu podle jiných (vhodných) pravidel.

                V reálu pak je sice fajn mít nízkou pozici, může se ti ale stát, že budeš denně déle cvičit abys ji mohl jezdit, než že budeš jezdit :)

                • deekay  

                  Tak S5 jsem uvedl jako nejlepsi vysledek, ale na jednotky wattu se tam k nemu priblizili i jini.

                  Spis jsem tim chtel poukazat, ze pro nas chcipaky je ten rozdil vuci nasi wattazi uz relevantni. Vy zavodnici se muzete jen smat :)))

                  Ta pozice je taky o proporcich. Myslim, ze sam moc dobre vis, co to znamena nebyt na svou vysku konfekcni. Ja to mam podobne, ale z druheho konce spektra. Pomerne nizko sedlo, slapu s celkem dost predsazenou pateri a mam delsi ruce, ktere musim nekam dat.

                  A cvicim stejne, bez toho uz to v mem veku nejde, kdyz je clovek kanclkrysa.

                  • McBlacky  

                    Já se svoji fyziognomií na aero rezignoval. Když si vezmu vliv 1cm výšky posedu proti fičurám jako placaný řidítka, nebo extra vysoký kola…

                    Nakonec i díky masivnímu zdražování na 2021 teď měním svoji SL Emondu za SL Disc a rozhodnu se příští rok nebo 2022 co dál. Stejně jezdím na silnici jen občas a tech 150–200km po pár pivovarech upižlám na čemkoli :)

                    Člověk si chce koupit nový kolo a je to složitější a složitější. Silnice se natahují a snižují, bajky zkracují sedlové trubky – samá past :)

                    Stejně mi vrtá hlavou, jak v tom testu 45km/h mají tak nízkou watáž. To fakt někdo dokáže jet 45km/h za 200–220w ?

                    • deekay  

                      Hele me prijde teda ze se silnice zkracujii a zvysuji :D ja potrebuju idealne STR (stack-to-reach) nakych 1.36–1.37 :) Jedinej kdo snad snizil byl Trek, kterej mel s H2 hrozny kresla.

                      Ten aero test je v tunelu s figurinou ktera „slape“ takze predpokladam, ze ty watty jsou jen ciste odpor vzduchu, ne sila potrebna k pohybu.

                      "LUFTWIDERSTAND (20 %)

                      Der mit Abstand aufwendigste Versuch,

                      durchgeführt im GST-Windkanal in Immenstaad.

                      Für die Messung wird ein Dummy auf

                      dem Testrad montiert, dessen Beine mit

                      realistischer

                      Frequenz treten, die Laufräder

                      werden angetrieben. Gemessen wird über

                      ein breites Spektrum von Anströmwinkeln

                      von –20 bis +20 Grad, die anteilig so gewichtet

                      werden, wie sie beim Radfahren typischerweise

                      auftreten. Die Messgeschwindigkeit

                      beträgt 45 km/h, die Ergebnisse lassen sich

                      auf niedrigere Geschwindigkeiten übertragen."

                      • McBlacky  

                        Pri honbe za aero se protahuji a snizuji. Si sedni na venge nebo madonu a uvidis sam.

                        • deekay  

                          Jak Venge tak Madona maji pro me „normalni“ geometrii s pomerem zhruba jako treba stare supersix, nebo Bianchi, co to tak ma po leta a spousta dalsich. Tam se rozhodne na aero nehralo. Jinak bohuzel hodne ramu, na ktere koukam jsou vpredu moc vysoke. Z noveho supersix udelali malem endurance bike. Spesl tak nejak zustava a Trek to teda snizil. Ale bylo na case, protoze H2 bylo na sportovni silnicku proste vpredu vysoke az hruza.

                    • mykovec  

                      Máš nějaký odkaz na tu výšku posedu a její závislost na výkonu k určité rychlosti nebo tak něco? Snad jsem se vyjádřil srozumitelně. Přijde mi divný s 220w jet 45km/h. Já mám 190cm, pod představcem už jenom rám a stejně je to asi vysoko…

              • Fazzy  

                Tak ty ses takovej hnidopich, nic ve zlym :) Zjevne nepatris mezi tu populaci, o ktery sem mluvil, protoze svuj vykon analyzujes a resis. I kdyby mezi nekteryma ramama byl rozdil zminenych 20w pri 45 km/h, drtiva vetsina lidi to realne nepozna. Ani nema sanci, protoze na vyjizdce nezavodi, nezalehavaji z kopcu, nepocitaj kazdej usetrenej watt.

                K tem brzdam, pokud sis to spocital na kilo, tak uznavam, ze to uz muze nekomu vadit. Me ne (190/82), ale ty si lehci vaha, takze to chapu :)

                Jinak muzu se zeptat jaky ramy mas ve vyberu nebo je to jeste sekret? :)

                • deekay  

                  Hnidipich jsem no :) Neberu si to zle.

                  Vykon zase tak neanalyzuju, nemam ani wattmetr. Jako pri vyjizdce solo to asi nepoznaji, ale kdyz jezdi s podobne vykonnyma lidma, tak uz to mozna poznat bude. Tezko rict.

                  Spis jde o to, ze ve sve vykonnostni kategorii se citim silnejsi v kopcich a slaby na rovine, takze bych si to mohl trochu vyrovnat nacinim .))) Ale to jen takova uvaha.

                  Snazil jsem se sehnat jeste Supersix EVO2 ale bezuspesne. EVO3 ma pro me zprasenou geo. Vkladal jsem nadeje do nove Emondy, ale za ty prachy nic moc. Jeste mozna pujcim na delsi test a dam tomu sanci, ale nevim nevim. SLR je cenove mimo a SL neni ani lehke, ani aero, ani pohodlne. Navic je mi totalne proti srsti ten jejich dementni seatmast. A stejne jako u Speslu jednosroubovy zamek sedlovky.

                  Pak jsem tu mel nejake ramovky.

                  Dedacciai strada Scuro25. Takovy semiaero, zvlastni design,a le me se to libilo. Zpracovani karbonu celkove asi nejlepsi z toho, co jsem mel v ruce, bohuzel na tom konkretnim, poslednim kuse byla vada laku. A bylo to pomerne tezke.

                  pak Cinelli Superstar ramovka. Dle ohlasu pohodlny bike, co je zaroven tuhy u stredu, takze jede. Lehci nez Deda, ale priserne zpracovani, coz bych zkousl u ramu za 10k a doladil si to, ale takhle ne.

                  Z celych kol me zaujal jeste novy Giant TCR. Ta stredni verze bez integrovane sedlovky. Ale tam je to spis takovy hlas rozumu, nez srdce. je to takova seda mys, neni na tom nic zajimave, navic nevim,zda to nebude uz na moji hmotnost celkove prilis tuhe kolo.

                  Ideal byla ta, ze si postavim diskovou silnici na bezdusich, jako takove univerzalnejsi kolo a az bude odladene, tak jeste prestavim stavajici rafkove supersix na jiny (mensi) ram a necham to na galuskach.

                  • mykovec  

                    No, možnosti volby se v silničním segmentu nějak vytrácí. Člověk aby se pomalu začal bát, jestli sežene rám na ráfkový brzdy a ty brzdy vůbec. Zatím jsem to v podstatě prorocky vyřešil tím, že poslední rámovou sadu jsem koupil dvojmo, protože v Triexpertu tenkrát chtěli jen 2tis kaček za rám s vidlí, nicméně ta první už bude pomalu končit…

                    • deekay  

                      Zatim sezene. I nove TCR nabizeji i v rafkove verzi. Ale jestli te ram stal 2000kc, tak asi koukas uplne v jine kategroii.

                      • milan.v  

                        Si myslím, jeden o voze, druhý o koze… To pak těžko někdo v takové kategorii může řešit diskové brzdy… :-D

                      • mykovec  

                        To mám na trénink, rám poctivá hlína se skoro 1700gr. Hlavně pořádná oversize spodní rámovka, tuhost excelentní, na najíždění tréninkových km ideální. Na to je karbonu škoda, ten sundávám ze zdi jen na závody a ve svátek. :-) Je docela zajímavý, jak člověk najednou na tom karbonu zrychlí. Přitom jsou ty kola identický, „jen“ rámová sada je jinej matroš, hmotnostní rozdíl víc jak kilo

              • skaj  

                Hele to se asi neshodneme:) Ani pro lehciho jezdce nema moc smysl resit vahu, ale primarne aerodynamiku, pak mnoho dalsich veci (treba hodne dela retez) a nakonec vahu. V zadnem pripade neni vaha nastejno. Rikam, ze ten 1kg (ani 2kg) ti realne nepomuze, v podstate to je zanedbatelne. Zvlast jeste na rovine nebo pri klesani kde jsou vetsi rychlosti. U 30km/h se usporou 1kg budes pohybovat nekde kolem 1–2w, rozdil v rychlosti bude v desetinkach max. U 45km/h to je velmi podobne, realne par (doslova) wattu viz treba tenhle tool https://www.gribble.org/…v_speed.html.

                Takze kdokoliv jakkoliv vazi, primarne by mel resit jine veci nez vahu.

                • McBlacky  

                  jestli máš link na test vlivu řetězu kde to je prokazatelné nad hranici statistické chyby, tak to sem postni.

                  Jednu dobu jsem to hledal a víc jak 2w to nebylo, podobný efekt jako oversized kladka hazky.

                  • skaj  

                    Abych to upresnil – nemyslim tim reseni na urovni druhu maziva (vosk, teflon apod.), ale spis reseni toho, ze mam retez cistej a namazanej vs. zasranej a suchej retez. Tam jsem kdysi zahlednul cisla kolem 5–10w rozdilu. Coz je porad dvakrat vic nez vaha…

                • deekay  

                  U ty hmotnosti jse mysleim jasne napsal, ze tam jde o pocit z ovladani kola .) Ne o usetrene watty. Stejne tak s lehcim autem se mi jezdi lepe nez s tezsi kravou. A rozhodne to neni tim, ze bych u tezsiho fyzicky nezvladal zatacet :D

                  • skaj  

                    Sorry, ja jsem porad v tom, ze to lidi resi kvuli vykonu. Popravde, ten 1kg pro snazsi ovladani kola je pro me porad nepochopitelny… Ja to fakt pujdu zkusit.

                    Ale napada me spousta otazek – vozite pak camel misto bidonu? To je treba dvakrat bidon a dvakrat kosik. Co duse a naradi – v dresu nebo na kole? Co treba tachometr, ten by sel nahradit fenixama na ruku… Blikacka! To musi dohromady udelat mnohem vic nez 1kg!:)

                    • deekay  

                      Jenze ty bidony musis mit i na lehcim i na tezsim kole :) Naradi v dresu, camel ne, jakejkoliv batoh me pri silnicnim posedu sere.

                      Jinak pro odlehceni jsi mi pripomnel z tema bidonama, jak nekdo komentoval pod YouTube videm s GCN interval treninkem ktery jel doma na trenazeru:

                      „To byl tak tezky trenink, ze jsem pri poslednim intervalu i zahodil bidon“ :)

                      • skaj  

                        No ale ze super lehkeho bys udelal jeste lehci kdyz bys sundal bidony ne? To se pak musi ovladat samo! A navic financne – camel mas za 2k, za to kolo o kilo neodlehcis:) Nicmene chapu, na silnici bych ho take nesnesl, na MTB presne naopak.

                        Ale ted vazne, zkusil jsem odlehcit o 1.5kg – vylil jsem dva plne bidony v pulce vyjizdky, a huraa, jsem stastny clovek, je mi to uplne jedno:) Poznam to, ale na silnicce mi to vubec nevadi. Tak dik za navedeni k experimentu.

                        • deekay  

                          Pokud hodlas tuhle debatu pokracovat tim stylem jak predvadis v poslednich prispevcich, tzn jako trilete dite, tak jsem s tebou a timhle tematem skoncil.

                          • skaj  

                            Neber se tak vazne…

                            • mr.antik  

                              tvl to je teda diskuze, zatim jsme se dozvěděli, že máš nějaký mentální problém, ale jinak fakt nic…

                              Jestli se neudíš, tak si koukej zvážit svoje bidony a svůj camel a bágl…

                              • skaj  

                                Zatim se neudim, prijde mi to trochu neprakticke. Mel bych to zkusit? Jake drevo? Teplota? Mas zkusenosti? Marinujes? Jde to opakovat? Jak casto? A fakt se to dela dohromady s bidonem i camelbackem? A co na to Jan Tleskac?

                                Nicmene diky za prinosny prispevek a diagnozu, posilam klicenku!

                    • polo  

                      Po rovine resit vahu smysl nema. Váha hraje roli pri jizde do kopce. Cim vetsi kopec, tim vetsi vyznam vahy.

                      • skaj  

                        Tak si to vlakno precti od zacatku. Sorry, reagujes vykrikem mimo. (A jeste nemas moc pravdu, v kontextu ±1kg je to jedno i do kopce, pokud se zrovna nechystas na Tour, ty rozdily jsou minimalni)

                        • polo  

                          OK, uvedu do souvislostí. Řešit váhu někde jinde než při jízdě do kopce, nemá smysl. Její vliv je zanedbatelný při jízdě po rovině a pokud se bavíme o těch cca 2 kg, nemá ani vliv na ovladatelnost kola.

                          • McBlacky  

                            Vaha kol ma vliv na ovladatelnost. Jestli vezes set 2,5+kg nebo 2kg musi poznat v rychlosti kazdy. Neni to tak znat jako na mtb, ale kolo s tezsimi koly reaguje vyrazne pomaleji. S narustajici rychlosti je efekt vetsi.

                            • polo  

                              Ta váha byla myšlena u celého kola. Na ovladatelnost má vliv spíš geometrie. Těžký kola samozřejmě budou hůř zrychlovat, ale ten rozdíl ve váze musí být výrazný.

                              • McBlacky  

                                těžký kola působí jako setrvačník a kolo pak na změnu směru reaguje jakoby tupě. Navíc se to pojí s efektem, že tahají ven ze zatáčky, pokud na stejném kole dáš obuté výplety s rozdílem půl kila a pojedeš stejný sjezd, rozdíl je patrný hned.

                          • skaj  

                            Ovladani kola – jak vidis vyse, a me to take prekvapilo, ale spoustu lidi to vadi. Realne to je podle me placebo efekt, ale i placebo muze uzdravit.

                            K vaze – 2kg budou na hodinovem mirnem stoupani (4%) delat rozdil pod 20s. Tedy pokud se nekdo nechysta zavodit, nema to cenu resit. Ostatne, i na te Tour na normalni etapy vahu neresi. Viz vaha jejich kol, rozhodne nejezdi na limitu, protoze se vyplati resit neco uplne jineho.

                            • deekay  

                              Najdi si, co znamena placebo :) pak bys tohle prirovnani nepouzil.

                              A 4 procenta neni zrovna moc kopec…

                              • skaj  

                                Vysvětluje se jednak autosugescí pacienta (pacient se domnívá, že je účinně léčen a že se má jeho zdravotní stav zlepšit a toto očekávaní samo se u něj promítne v potlačování negativních změn a zveličování těch pozitivních, což vyústí v pocit zlepšení)

                                Cyklista se domniva, ze snizenim vahy se jeho kolo bude lepe ovladat a to vede ke zvelicovani tohoto pozitivniho efektu, coz vyusti v pocit zlepseni. Fakt si myslim, ze clovek vahu pozna ale realne to k lepsimu ovadani kola nevede. Tedy ze rychlost zatoceni apod. bude uplne stejna jako na o 2kg tezsim. Tedy – clovek si jen mysli, ze je to lepsi.

                                Jasne, 4% nejsou zadny zasadni kopec ale lepe se mi to pocitalo:) Realne tam samozrejme hraje roli jak rychle se ten kopec vubec jede, jak dlouho apod. Nicmene to nic nemeni na meritu veci. Vaha se brutalne precenuje.

                                • UHU  

                                  přeceňuje se všechno (v úrovni průměrného uživatele), o to jde, zákazníci musí dostávat nové podněty :)

                                • deekay  

                                  Jenze ono je to fyzika tudiz meritelne, takze zadne placebo :) Takze primer naprosto mimo.

                            • polo  

                              Souhlasím, ten rozdíl není velkej v mírnějším stoupání. Záleží na tom, kdo v jakém terénu jezdí. Aerodynamiku se zase vyplatí řešit při vyšších rychlostech, takže určitě ne při 25 km/h.

                              • skaj  

                                Aerodynamiku se zase vyplatí řešit při vyšších rychlostech, takže určitě ne při 25 km/h

                                To prave ne. Aerodynamiku (beru to fakt jako celek, ne jen aero ram a kola, ale posez, obleceni atd.) se vyplati resit skoro vzdycky. Zaprve – ty uspory jsou nasobne vetsi nez u vahy, zadruhe – uspory jsou tam porad, kopec/nekopec, zrychleni/nez­rychleni. Modelove – snizeni celni plochy o 10% ma pri rychlosti 25km/h zhruba 10× vetsi efekt na watty nez snizeni hmotnosti o 2kg (20% pri 10kg->8kg). Na presna cisla to ber s rezervou, porad se pohybujeme nekde v oblasti 1–10 wattu. Nicmene ten vypocet je pomerove jasny, vahu moc cenu resit nema ve srovnani s aero.

                                Samozrejem, v realnem svete pocit z lehkeho kola muze udelat vice nez tech par wattu. Nicmene oporu v cislech to moc nema. Ted si dovolim zaspekulovat – podle me vaha je dalsi z mytu na rade po tenkych super nabusenych plastich. Jeste pred cca 10 lety vetsina hobiku prisahala na 21–23mm na 10bar, at to pekne zvoni. Dneska se porad najde par vericich, ale vetsina uz se zacina posouvat jinam…

                                • Cryzyy  

                                  Tak tady bych se rád dozvěděl, jak se takové snížení čelní plochy o 10% prakticky provede ? vezmeme jako výchozí bod relativně sportovní silničku s placatejma málo drátama, moderní neplandavé oblečení

                                  • mr.antik  

                                    vyndáš bidony, trošku přibrousíš rám....... pak můžeš 27kg těžký kolo a pojede se ti na tom uplně stejně.

                                • polo  

                                  Aerodynamický odpor roste s druhou mocninou rychlosti. Takže při nízkých rychlostech je malý. Třeba při jízdě v kopci je tenhle odpor zanedbatelný. V kopci ale platí zákonitosti pro pohyb na nakloněné rovině a tam je váha důležitá. Odpor způsobuje gravitace.

                                  Naopak na rovině je rozhodující aerodynamický odpor, vliv hmotnosti je zanedbatelný.

                                  Tohle je třeba rozlišovat.

                                  • McBlacky  

                                    pro čas ve stoupání je rozhodující W/kg

                                    pro čas na rovině, za dodržení stejných aero podmínek, jsou rozhodující absolutní watty.

                                    takže do kopce (berme 8%+, žádný roviny na velkou pilu 4–5%) zrychlíme tím, že zlepšíme poměr w/kg. Až od vyšších rychlost se dá mluvit o řešení aero (pro hobby nesmysl).

                                    pro rovinu pak řešíme právě aero, akorát, že drtivá většina úspory se dá dosáhnout změnou posedu a zbytek je celý ten marketing kolotoč o tvarech rámů, profilech kol, helem, řidítek a dalších věci co se narozdíl od posedu daj prodat :) a každoročně uspoří minimálně 10sec na hodině jeté průměrem 350w. Což tady samozřejmě jezdí každé hobby BF diskuzní eso.

                                    Neuvažuju teď TT kozy a non-uci pokusy, mám na mysli normální kola.

                                    • polo  

                                      Tenhle trend tzv. aerokol, kdy kolo za 200k váží 8,5 kg ve středních velikostech mi připadá na hlavu postavenej. Zvlášť když největší odpor na kole klade opravdu jezdec (a jeho posed). Ale, jak píšeš, jde to prodat.

                                      Přitom za 200k by se dalo postavit kolo i pod uci limit.

                                      • McBlacky  

                                        to by se dalo i za 150 a pokud by někdo neměl averzi k all-china přístupu tak pod kilo v klidu

                                        • Iv15  

                                          Tady jsou odkazy na 2 jízdy, které jsem jela na stejné trase sama s wattmetrem. První je na émondě 2017 sl6 s ráfkovými brzdami s koly Mavic Ksyrium Elite UST WTS, druhá je na émondě SL Pro 2021 v tovární specifikaci. Při skoro stejných wattech jsem s novou emondou jela o 1,5km/h rychleji.

                                          https://www.strava.com/…s/3558119121

                                          https://www.strava.com/…s/3766281429

                                          • Fazzy  

                                            Aby to melo nejakou aspon teoretickou vahu, chtelo by to pokus minimalne petkrat opakovat. Jedna vyjizdka ukaze jen to, ze se ti proste lip jelo nebo ti lip fouklo..

                                            • Iv15  

                                              Bohužel starou silničku už nemám a vzhledem k tomu, že to je okruh, tak bych vliv větru vynechala. Ale jezdím pořád stejné trasy a v průměru jsem zhruba o 1km/h rychlejší, než na starém kole.....

                                              • Fazzy  

                                                Vliv vetru nelze vynechat ani na okruhu, protoze nefouka porad stejnou silou a smerem. Dalsi veci je posed na obou kolech, obuti, tlaky, a spousta dalsich veci. Tim ti to nechci rozporovat, pokud na stejnych trasach pozorujes zrychleni a myslis, ze to neni zlepsenou vykonnosti nebo jen lepsim pocitem z novyho kola, je to ok a je to klidne mozny. Osobne se jen s podobnyma zaverama neukvapuju.

                                                • deekay  

                                                  na tohle je dobre MyWindsock :) Cloveka to rychle vyvede z omylu, jakou ma ten den formu :D Vitr dela hrozne moc i na okruhu. Kdyz ti nebude foukat vubec, bude to lepsi, nez kdyz bude foukat dost, protoze to mas pak jen chvili vitr dozad, jinak stale bocak, nebo jedes proti.

                                          • McBlacky  

                                            vzhledem k tomu, že u Emondy uvádí rozdíl v řádu desítek sekund na hodině při výkonu 350w – a to je marketingový údaj – bych to spíš hodil na:

                                            Mavic Ksyrium jsou jedny z nejhorších kol (a je jedno v jaké specifikaci) co do aero odporu – horší už snad jsou jen R-Sys.

                                            Na nové Emondě sedíš i na rámu S (tipuju že máš S) níže než za staré a máš tedy menší odpor vzduchu vyplývající z posedu.

                                            Při avg wattech 130 efekt rámu bude zanedbatelný.

                                            kdybych si měl tipnout – snížením řidítek a nasazením stejných kol, bys dosáhla na staré Emondě čas téměř shodný.

                                            • Iv15  

                                              Hele výškově jsme to ladili a řidítka mám stejně vysoko jako na staré Emondě.

                                              Je možné, že to je koly s vyššími ráfky…

                                              Mně to je celkem jedno, jen jsem chtěla dát příklad, že ani zvýšení hmotnosti o cca 1kg na celé sestavě kola nemusí mít efekt zpomalení.

                                              A jinak jsem si taky myslela, že ráfkové brzdy jsou fajn a nic lepšího nepotřebuju… a už si to nemyslím ;-)

                                              • polo  

                                                To je ale jízda po rovině, tam by ani 2 kg neměly vliv. Naopak je tam vidět vliv aerodynamiky, rozdíl kol na nízkejch, hranatejchch ráfkách proti vyšším aero ráfkům.

                                    • Honzis  

                                      asi tak nějak, jenže ony ty hobby jízdy jsou dost i tom, co máš za matroš a jaký fotky dáš z akce :-) Před 15lety borci taky jezdili Řevničáky pod 14minut a rozhodně neměli výbavu a hadry jako teď.

                                      W/kg je dost neúprosný faktor, proto stejně většina volí roviny/zvlněný terén a tudíž nynější lehce vyšší váha je nemusí ani moc trápit. Chce si přiznat na co to kolo vlastně hlavně chci, jinak by 99% z nás stačila hlína se 105kou a Aksiema.

                                      • Jáchym 1  

                                        jinak by 99% z nás stačila hlína se 105kou a Aksiema- s tím souhlasím,ale proč nemít lepší.Prošel jsem od fáčka přes ocelový Šírery,různý hlíny a pár karboňáků.Snad se mnou budete souhlasit,že nějaký vývoj a posun to je.Vždycky jsem toužil po lepším,,super"kole na který jsem neměl prachy.

                                        Dnes si ho můžu dovolit a tak ho mám.

                                        Užívam si jízdy na,,vysněným"kole a jsem spokojený.

                                      • deekay  

                                        Tak ono pred 15 lety nebyla cyjlistika tolik „in“, takze dle me jezdilo mnohem vetsi procento lidi, ktere fakt bavila cyklistika jako takova.

                                        Me prijde, ze vicemene skoro vsude kolem Prahy je to spis o hrubem vykonu, nez W/kg.

                                        Ale mozna me zkusenejsi silnicari opravi. Ja jsem celkem lehkej, ale mam prd hrubej vykon. Kdyz to srovnavam se srovnatelnyma lidma (co proste aspon trochu jezdi, ale systematicky netrenuji) kolem me, tak vetsina je tezsi, ale vykonnejsi a nejaky „prostor k dychani“ mi prijde ze pro me nastava az tak na 7–8 procentnim stoupani.

                                        Jinak k tomu kolu, kazdy to ma asi jinak. ja treba narovinu priznavam, ze nizke rafky se mi na silnicnim kole nelibi, takze je na svem kole nechci :)) Ale to je kvuli me, memu vkusu, ne fotkam z akci (na zadne nejezdim a instagramy a facebooky nemam :D).

                                        Hlavni je pak pro me pocit z kola. A tam musim rict ze moje zelena plecka v profilu ma nejakou takovou akorat kombinaci tuhosti, pohodli a tak akorat hmotnost a i spousta modernich a radove drazsich kol mi sedla mene.

                                        Kvalitni alu ram bych klidne jezdil i ted a 105tku, do nejake nedavne doby taky, nez jsem to porovnal s Ultegrou a videl ze ta ultegra je proste zpracovanim dal v detailech a to zase ja neprenesu pres srdce .)))

                                        • karel d.  

                                          Jak je ta Ultegra jina? Funkčně hlavně, ne jen těch 200g. Já videl pár videí kde jsou tak nastejno. Bohužel, jsem to neměl možnost porovnat sám. Ale vím, ze jsem menil jedno SLX za XT páčky co jsem mel na druhém MTB , protože ten rozdíl tam byl markantni i přes to co se občas tvrdi, že jsou jako srovnatelné v chodu a projevu (nemyslím konkrétně funkčně).

                                          • deekay  

                                            Funkcne to nekdo pozna, nekdo ne. Materialove je to jine, zpracovanim nekterych funkcnich detailu je to taky jine. Ono to vypada na prvni pohled stejne, ale pri blizsim zkoumani neni. kdyz to ma clovek vedle sebe tak je to znatelne. Me treba prekvapilo, ze je pouzity i jiny material na tlakovy odlitek plastoveho tela paky. 105 ma plast bez primesui, Ultegra je kompozitni s primesi uhlikovych vlaken, coz nekdo muze poznat v tuhosti pri brzdeni atd. Stejne tak u rafkovych brzd je lepsi zracovani cepu u ultegry, u 105 je to cele takove levnejsi a vic humpolacke. Nejvetsi rozdil bude asi v klikach a prevodnicich a jejich zpracovani. Nicmene pokud je ti tohle jedno, i 105 funguje naprosto luxusne.

                                            • Honzis  

                                              Tohle se řeší právě cenovým stropem, takže za 40 nebude buď Ultegra nebo karbon na diskách nebo top kola … Ale copak je teď vlastně něco vyloženě blbé? Kdo nemá ambice v uac apod ať vybere co se mi líbí a na co se poskládá.

                                              • deekay  

                                                Je to tak, penezenka, nebo spis nejaky mentalni cenovy strop, co je clovek ochotny do toho dat rozhoduje. Ono v dnesnich cenach za 40 nebude ani ultegra, ani karbon na diskach, ani top kola :D

                                                • karel d.  

                                                  Přesně. Ceny jdou každým rokem nahoru. Kéž by to platilo i o kvalitě finálního produktu…

                            • Charles2k  

                              Kdysi jsem si zkoušel bez zátěže a pak s 5kg báglem 2km kopec s průměrným stoupáním cca 7,5%.

                              Rozdíl byl 40 sec (cca 8min versus 8:40).

      • karel d.  

        Pěkně rozvedeno, nicméně, já třeba jezdím MTB na kotoučích a když jsem pořizoval silnici na rafk. brzdach tak mi vůbec nepřišlo, ze by to nebrzdilo. Já ale na rafk. brzdach vyrůstal, takže vím jak s nimi pracovat. Každý si to musí hold vyzkoušet sám, protože ty zkušenosti a názory zde jsou založeny na osobním názoru/zkušenosti pisatele. A ty se mohou lišit.

      • Matsses  

        Díky za sdílení zkušeností. Počítám s tím že do budoucna tam pujdou jiný kola. Jen mám ještě problém s výběrem velikosti kola. Měřím 187cm a u hodně výrobců se pohybuji v rozmezí mezi dvěma velikostmi.

        • deekay  

          To kolik meris, nic moc neznamena. Tim mene znamenaji tabulky velikosti ramu podle doporucene vysky. Dulezite jsou proporce a jaky posed chces na vyslednem stroji mit.

    • milan.v  

      Chlapci, už se to tu točí dost mimo téma a pořád dál a dál…

      • deekay  

        Dekujeme, ze sis vsiml a mel nutkani nam to rict :)

      • vt  

        Je to offtopic, ale na rozdil od jinych vlaken je diskuze vecna a zajimava … tak ja jsem pro pokracovani :-)

    • iannaxxx  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse