silnička - lehký nebo aero rám?

198 nepřečtených
  • Charles2k

    Blíží se čas, kdy chci výrazně upgradovat silniční kolo a narážím teď na otázku, zda zvolit nějaký hodně lehký rám, nebo aero rám, který ale váží více. Obojí v karbonu, hliníkový rám již rozhodně nechci.

    Co jsem se různě dočetl, tak v recenzích spíše upřednostňují aero rámy. Ale – nemám kdovíjakou výkonnost (roční nájezd obvykle 2–4 tisíce km a o moc více to nepůjde), takže moje průměrná rychlost není kdovíjak vysoká a obvykle se motám kolem 25km/h. Na druhou stranu nejezdím ani kdovíjaké kopce (a když, tak v nich spíše trpím), ani úplně ploché roviny, většinou takový běžný zvlněný terén. Občas si v létě zkusím nějaký triatlon bez ambic na umístění a spíše kratší 20/40km, 90km jen výjimečně.

    Co zvolit, Vaše zkušenosti?

    Ptám se spíše obecně, zatím až tak neřeším konkrétní značku. Nechci ale za rám dávat příliš vysokou sumu.

    0 0
    • nooski  

      Hlavní odpor cyklisty je právě aerodynamický odpor. Od nějakých cca 12 – 15 km/h se to láme. Na druhou stranu hlavním odporem je jezdec a ten potřebuje, aby bylo kolo pohodlné a dobře se mu na kole jelo. Vybíral bych podle tohodle kritéria. Vyšší hmotnost rámu je celkem zanedbatelná.

      0 0
    • iceduck  

      Osobně bych doporučil ne přímo aero rám. Aero rámy jsou většinou mnohem tvrdší a při běžné výkonnosti benefit profilovaných tvarů rámu až tolik nevyužiješ (zlepšení posedu ti přinese mnohem více). Zatímco lehčí kolo když ho neseš do schodů, či jezdíš kopce ano.

      Několik let jezdím Scott Foil – viz profil (ikdyž – zvažuju upgrade, tak kdybys chtěl vyzkoušet… :) a přestože je pocitově velmi příjemné jak kolo jde za pedálem a chce se mu jet, tak současně je schopno z tebe vydrncat duši na horším asfaltu. Profilované sedlovky, řidítka, představce.. to vše většinou méně pruží a komplikuje případné výměny (a cenově je také jinde).

      Cool faktor je ale ve prospěch aero rámu :) o tom žádná

      co se triatlonu týče – ty reálné benefity jsou od rychlostí 30km/h a výše a hrazda v tom případě udělá mnohem více než aero rám.

      0 0
    • Smazaný účet  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • yetti  

      Správná geometrie na tvojí postavu je pro jízdní výkony rozhodně důležitější, než zda je rám aero, nebo ne.

      Takže se soustřeď na geometrii v souvislosti se svým stávajícím kolem. Pokud jezdíš pravidelně, tak určitě sám cítíš zda se v jízdní pozici cítíš pohodlně, nebo zda bys potřeboval, kratší/delší nižší/vyšší rám atd.

      Od toho se odpíchni a zjistíš, že zase takový výběr na trhu není.

      0 0
    • jonti  

      Moc všeobecná otázka, je třeba řešit konkrétní rámy a kola, takhle obecně to už vúbec neplatí. Když jezdíš pomaly, tak ani super nízká hmotnost rámu ani o něco lepší aerodynamika ti nepomůže. Daleko zásadnější je geometrie a pohodlí rámu.

      Za mě bych šel do toho, co se ti víc líbí a na čem se ti líp sedí. Určitě je lepší si kolo vyzkoušet, často i 1cm v geometrii nebo půl stupně dělá velký pocitový rozdíl a vyčíst to z tabulek skoro nikdo nedokáže.

      0 0
    • AussigBiker  

      https://youtu.be/nmJpHQsITTs

      Tady z toho vychází, že je to jedno. Dle mechaniků někdo objede celou Grand Tour na aero kole, jinej to střídá, dle osobních preferencí. Prý těch pár set gramů je zanedbatelných a jde spíš o to, jaký kolo komu vyhovuje. S těžšíma aero silničkama jsou schopni se dostat na skoro stejnou hmotnost, když daj lehčí zapletený kola.

      Oni ale mají vždy na výběr. Což je něco jinýho, než vybrat jedno kolo „na furt“.

      0 0
    • Pebe  

      Koukni na tohle video, docela zajímavé

      https://youtu.be/ZI7HgMvzUCc

      0 0
    • Charles2k  

      Vhodná geometrie – to jistě máte pravdu a v té rovněž nemám úplně jasno. Aktuálně mám zřejmě o něco větší rám než bych měl mít, ale celkem mi vyhovuje, resp. dokážu si představit horní trubku+ představec tak o max o 1cm kratší. Páteř mám celkem ohebnou. Mám spíše kratší nohy a delší tělo – rozkrok cca 79 ke 172cm. U mé staré hliníkové Meridy 904 jsem naměřil sedlovou trubku ST 55,5cm (to by určitě mělo být méně), horní trubku (TT) 56cm, představec mám 10,5cm. Reach je cca 37cm.

      Když zadám své hodnoty do různých kalkulátorů, tak mi obvykle navrhují o něco menší rám, třeba u Canyonu mi přijde vyloženě extrémně malý až si vůbec nedokážu představit. Někde jsem ale četl, že zrovna Canyon nepočítá dobře pro lidí s delším trupem a kratšími nohami.

      0 0
      • AussigBiker  

        V Canyon vlákně se několikrát psalo, i je to myslim potvrzený z Canyonu, že ten jejich kalkulátor bere hlavně vejšku rozkroku, takže ten bych moc nebral za spolehlivej.

        Super je, že tušíš jaká geo ti funguje, tak už jenom sem tam něco vyzkoušet, klidně aero a kolo do vrchů a od toho se odpíchnout. Dostupnost testovaček netušim.

        0 0
    • Charles2k  

      Nahodím jednu s variant o kterých uvažuji:

      Levný karbonový Decathlon VanRysel/BTWin rám 850g, který se dá koupit s vidlicí 320g a sedlovkou za celkem zajímavých 21 tis.

      geometrie k němu je třeba zde, uvažoval jsem o M

      https://www.decathlon.cz/…8500484.html

      nebo značkový jetý aero rám Cérvelo S5 model r.2013 velikost 54 – v dobrém stavu, jeho historii i majitele znám, ale přece jen má najeto

      cenu ještě přesně nevím, bylo by o něco více

      https://cyklobazar.cz/…42926b4c.jpg

      0 0
      • deekay  

        Van rysel je realne o vic jak 15mm delsi na posedu, nez cervelo. Z toho bych vychazel.

        0 0
    • jecnak  

      Vzhledem k tomu, ze aero ram dela opravdu jen marginalni rozdil v cele soustave kolo + jezdec, tak bych to prilis do uvahy nebral. Dulezitejsi je aero posed, obleceni + prilba, zapletena kola, valivy odbor, optimalni biomechanicke pomery = spravne nastaveny posed, delka klik, poloha kufru, optimalni kadence. V neposledni rade jsou dost tezko meritelne ztraty vibracemi prenasejicimi se z povrchu – neco utlumi plaste a da se merit jako soucast valiveho odporu, neco ale pobere ram, kola, vidlice a riditka.

      0 0
      • TheJD  

        Pravdu mas, ovsem zapominas zminit to, ze naprosta vetsina aero ramu ma agresivnejsi geometrii, nez univerzalni kola, takze tam je uzka souvislost mezi (aero) posedem a aero ramem.

        0 0
        • gemini  

          Pokud si ovšem někdo pod 8 cm představec nenasází 5 cm podložek

          0 0
          • Pikaču  

            Nebo koupi aero ram a aero kola 60+mm a jezdí převážně za horni rovny uchop :))))

            0 0
    • ChuďasR1  

      Hele já tohle řešil taky… měl jsem Pinarello Dogmu F8… vel 55cm na 180cm mejch… jako kolo tvrdý jako kráva, zatáčelo to jen ses podíval atd.. měl jsem kotouče a galusky… váha 6.96kg. Pak jsem se prošel v Krabu kolem testovačky Madone SLR 6 za 95K s DPH a měl jsem mentální kolaps a okamžitě ho vzal :D :D :D. velikost 56 tzn měla by to pro mě být horní hranice… ALE to kolo mi od prvních okamžiků neskutečně sedlo… a F8 po ani ne roce a 8000km šla po kouskách z domu… ihned jsem začal jezdit vyšší průměry… jasně ze začátku jse si říkal jo vole sem heclej to je o ničem… ale postupem času se to změnilo a to kolo mi neskutečně sedlo… mám od listopadu na něm najeto asi 7000km, neni problém švihy 150–200km průměrem kolem 30kmh sám ( já vím žádnej zázrak :D ), váha je 7.84kg komplet, 58mm kola. Obecně bych to řekl asi takhle… pokud nejezdíš primárně jen v kopcích a nejseš chrt co má 70kg či méně, máš i nějaký ty watty tak pro tebe bude určitě vhodnější aero kolo, kde využiješ benefity toho co to nabízí. Na druhou stranu… daleko nejdůležitšjší bych řekl že je toto „comfort is speed“… tzn můžeš mít raketu, ale pokud na tom nevydržíš sedět v pozici atd tak je to k ničemu víš jak můžeš mít blbý sedlo, pozici, být ti to krátké/dlouhé a tohle vše ti smaže všechny ostatní benefity…

      0 0
      • deekay  

        Hele a neni to spis tak, ze kdyz nemam ani tech 70 kilo, ale hovno vykon, tak mi to aero pomuze na rovinkach nebo ze slapavych sjezdu drzet rychlost? :) (tam mam nejvetsi problem casto uviset tezsi a vykonnejsi kamarady)

        0 0
        • Smazaný účet  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • iceduck  

          Pokud nemáš těch 70 (jako já) tak jim musíš ujet do kopce – takže raději ten lehký rám a dolů to nějak zplužíš :)

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • Tom-T45  

      I když se tu už řeší něco úplně jiného, tak si, vzhledem k tomu, že mám ± podobný nájezd i průměr a v kopcích také trpím, dovolím napsat svůj pohled na věc.

      Přes zimu jsem si poskládal kolo na karbon rámu Cube Attain GTC, což je pohodlná endurance silnice s kotoučema a po prvních pár stech kilometrech jsem maximálně nadšený. Jediné co mi vadí, je moc vysoká hlavovka, ale takhle se prostě fotrovský silnice dneska dělaj. Mám tam obuté 32 mm pláště, aero to asi není vůbec, nicméně je to velmi pohodlné a výlety si opravdu užívám. Srovnání mám jen s předchozím hliníkem a oproti němu je rám přes sedlo příjemně pružný ale zároveň jde krásně za pedálem. Nepotřebuji vše podřídit co nejlepšímu času, mnohem víc je pro mě důležitější, že se z výletu vrátím s úsměvem a bez vyklepaných plotének. Na druhou stranu, jak letos najíždím kilometry, tak se mi i ty časy např. na cestě do práce docela zlepšují, takže jak už tu taky zaznělo, mým hlavním limitem není mé kolo, ale já sám.

      Závěr: vykašli se na aero rakety a pořiď si něco, na čem si s úsměvem objedeš nedělní výlet po rozdbaných okreskách, aniž by ses z toho pak musel dva dny dávat dohromady. Určitě doporučuji zvážit kotoučové brzdy, kvůli možnosti zkusit širší pláště než klasické 28C.

      0 0
      • Charles2k  

        Jo, to by ale pak chtělo více kol. Jednu silničku na rychlost a druhou, pohodlnější s širšími pláštěmi na horší terén.

        To ale neplánuju a nemám neomezený rozpočet. Když vím, že pojedu na horších silnicích/cestách, tak si prostě vezmu MTB. Pláště tam mám ThunderBurt a ty docela jedou.

        Kotoučovky bych bral, kdyby se kupovalo celé nové kolo. Jenže mám poměrně zánovní karbonové Equatory na ráfkové brzdy a chci je využít.

        0 0
        • Tom-T45  

          Jasně, rozumím. Já bych tedy bral rozhodně to pohodlí, tedy ne ve smyslu pantátovského posedu s vysokou hlavovkou, ale pružnou zadní stavbou.a aspoň 28 mm plášti. Geometrie je individuální, tam asi víš co chceš. Ve výsledku to pak možná může být nejen příjemnější, ale na běžných silnicích s hrubším povrchem i rychlejší.

          0 0
      • deekay  

        K tomu zase muj pohled na vec. Stare SuperSiX Evo (v profilu), zavodni silnicka, na karbonech a 25mm galuskach a nevim, ze bych se z nejakeho vyletu vratil rozdrbany skrze nedostatek pohodli…

        Takze ono je to o tom, jak clovek jezdi a jak sam pises. Pokud jde o vyletovani, tak bych rovnou sel do neceho, kam das jeste sirsi plaste, abys to mohl s klidem protahnout i po lesnich a polnich cestach. Na rychlosti uz ti ta sirsi guma tolik neubere, kdyz je stejne fotrovsky posed.

        0 0
        • jonti  

          Staré supersix evo je velmi povedené kolo, rozumně tuhé i pohodlné, podobně jako Specialized Tarmac. Bez problémů tam šlo udělat i pohodlný posed i závodní posed. Nebudeš mít jednoduché najít stejně dobré kolo.

          0 0
          • deekay  

            Prave, ze jsem zatim nenasel a jsem z toho velmi mrzuty :(

            0 0
            • vt  

              Zatim se porad da klasicky SuperSix koupit … :-) ale nevim zda by bylo rozumny ho kupovat jen tak kdyby neco :-) Porad doufam, ze pokud se doziju, ze budu potrebovat nastupce, tak se nejaka ± podobna silnice najde (Focus?)

              0 0
              • deekay  

                Bohuzel Supersix 2 nema uplne totoznou geo s mym supersix 1 (S6-II ma jeste vyssi hlavovku a standover, coz kdyz mrknes ke me do profilu uz fakt neni zadouci). A jak bych potreboval i u sveho ejste tak o 1cm nizsi hlavovku pri zachovani delky. Zatim asi nejblizsi geometrii mym predstavam jsem nasel Argon Gallium ve velikosti M, s nulovym nastavcem hlavy. Jak to ale jede proti S6 netusim.

                0 0
                • vt  

                  SuperSix2 – tim myslis ty letosni?

                  0 0
                  • deekay  

                    ne, to je supersix evo 3. Ja mam model 2013–2015, supersix 2 je 2016–2019. Ja prvni pohled to poznas, ze Evo 1 ma prohlou, evo 2 rovnou vidlici.

                    0 0
        • Tom-T45  

          Proto jsem psal, že to je můj pohled, nikoli univerzální pravda :-) Pokud Ti to takhle vyhovuje, tak je vše v pořádku. Mně občas bolí záda a mám koleno po operaci, takže sedím na kole jak pecka a jsem rád, že mě kombinace pláště, rámu a sedlovky co nejvíc odfiltruje od nerovností na silnici.

          Na gravel jsem si teď nahodil 40 mm pláště s výraznějším vzorkem a na lítání po polňačkách na Hané je to paráda, ale na silnici už je cítit, že jsou ty pláště pomalejší. Pro mě jsou ty 32 mm hladké silniční gumy právě ten ideální kompromis, kdy to ještě jede, zároveň to dobře tlumí a můžu s tím sem tam opatrně projet i nějaký úsek mimo asfalt.

          0 0
          • deekay  

            Neboj, ja to pochopil, proto pisu i svuj pohled a ctenari si muzou pak udelat nejaky obrazek :)

            0 0
    • krokus  

      Uvažuju, že bych koupil tenhle aero rám Ridley Noah a přeskládal na něj komponenty ze své staré silničky (Šírer na Campa Mirage), ty bych časem selektivně upgradoval. Ale nevím, jestli to není blbost – přece jen starší model rámu, na véčkách, ještě bez sedlovky (tu bych určitě musel dokoupit)… Co myslíte? Jezdím většinou kolem Prahy (roviny nebo zvlněný terén), aero rám by tedy pro mě snad dával smysl.

      0 0
      • blackseal  

        Velkostou si si isty?

        0 0
        • krokus  

          Mělo by to být ok, je to jen nepatrně menší než mé současné kolo (efektivní délka horní trubky o 5 mm kratší).

          0 0
      • krokus  

        Bohužel o tom rámu nejde dohledat moc informací. Vypadá to, že to je nějaká low cost verze rámu Noah SL. Hmotnost má být 1350 g pro vel. XS, což mi teda přijde dost i na aero rám. Tak nevím.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Jasně. Aerodynamika rámu, který je sám o sobě pro celkový odpor vzduchu (jezdec, oblečení, přední kolo) naprosto nepodstatná, je pro většinu hobbiků, kteří se často neumí na kole vůbec poskládat a většinou ani šlapat a s těma jejich průměrama mnohdy tak kolem pětadvaceti samozřejmě to nejdůležitější.

      Kdežto v kopci naopak nikdo rozdíl mezi osm a půl kilovým (a často nepohodlným) kolem a něčím relativně pohodlným a o dvě kila lehčím vůbec nepozná, že.

      Takže samozřejmě nejlepší volba pro hobby cyklistu (kterých je možná i zde tak pětadevadesát procent) je komplet zakapotované aerokolo. Koneckonců, bývá tam v tom rámu teď i zabudovaných spousta praktických odkládacích kapsiček a tak vůbec. :)

      1 1
      • Smazaný účet  

        To se mě dotklo :-D

        0 0
        • Smazaný účet  

          :))

          Tak – bylo to psaní takové trochu – tendenční… :D

          1 0
          • Honzis  

            Jenže hobby do kopce stejně nejezdí (nebo díky w/kg pomalu), naopak v balíku s kamošema a před kavárnou je třeba disky a vysoký karbony kvůli image …

            2 0
            • Smazaný účet  

              Z tohoto úhlu pohledu máš samozřejmě naprostou pravdu. Ostatně, někdy mám pocit, že hlavně z tohoto důvodu byly vlastně ty na pohled tlustý, slizký a často všelijak pokroucený mrchy vlastně vymyšlený! :D

              0 0
            • Smazaný účet  

              Právě že hobby do kopce jezdí. Tady třeba v Moravským poháru rovinové závody v podstatě nejsou, asi jen první letošní časovka. Všechno ostatní je kopec nebo dost zvlněný profil

              0 0
              • Honzis  

                já ale nemyslím závodní cyklisty, neb pohled na výsledovky masters a amatérských lig se počty pohybují v desítkách, ale hobby silničáře co prostě chtějí být IN a těch jsou tisíce. Jinak třeba u nás mají samozřejmě největší účast závody rovinaté nebo pak výzvy typu „dám Krakonoše“.

                1 0
                • Smazaný účet  

                  Aha, tak jsem to špatně pochopil. Hobík je u mě člověk, kterej jezdí pravidelně a umí to. Pozéry s nejdražším možným vybavením, které to po jedné sezoně přestane bavit nepočítám mezi hobíky ani cyklisty, ale mezi tragédy.

                  0 0
                  • cyklista86  

                    Taky beru „hobíka“ jako cloveka kterej ma rad cyklistiku a hodne jezdi. Pak bych jeste pouzival oznaceni vykonnostni/zavodni hobík. Kterej uz to hroti vic. Pro ktereho je cil se zlepsovat. Pro vetsinu hobiku co nezavodi je zase cesta cilem. Uzivat si tu cyklistiku..

                    0 0
                  • Smazaný účet  

                    Znám dva nebo max. tři tyhle hobbiky, kteří na kole nikdy doopravdy, tedy aspoň v mládí, nezávodili (všelijaké ty maratóny, amatérské poháry a podobné zábavy samozřejmě nepočítám) a na kole fakt jezdit umí. (Nojmec a Farin) Ale vzpomenout si na někoho dalšího už je trochu problém. :)

                    0 0
                  • Honzis  

                    No já nevím jak přesně nazvat někoho kdo jezdí, ale výkonnost neodpovídá tomu, aby mělo cenu řešit lepší kolo. Proste chtějí něco nového a teď jsou de facto jen disky , aero, je to prostě fakt …

                    0 0
                    • cyklista86  

                      Tak kdyz na to nekdo ma a chce si udelat radost. Co je na tom spatnyho. Proste kazdej nema energii a cas na to jezdit denne x hodin, aby se nekam posouval.. Plno lidi ma cas treba jen jednou tydne. No a kdyz je pro nekoho 200 tisic jako pro nekoho 40 tisic, tak proc by si to drahe kolo nekoupil.. Stejne jako ja nebo ty by sis taky koupil raketu za 300 tisic, kdyby penize nebyly problem a ikdyby jsme meli oba pupek a cas jenom 3 hodiny kazdou nedelu.. :)

                      2 0
            • Peslezedirou  

              Ty jsi jouda :-D)))) napsal jsi to pěkně.

              0 0
      • Smazaný účet  

        Silnička pod 7 kg na krámě je tak možná nějaká bazarovka, skoro všechno ostatní je buď hmotnostně nebo finančně mimo

        0 0
        • UHU  

          třeba Canyon Ultimate CF na Ultegře – píší 7,02 (bez pedálů) – vyměníš kola a už jsi tam…Ty „hobby“ asi nemysleli ty z Moravského poháru

          0 0
          • cyklista86  

            S kotoucovkama 6,16kg to je mazec.. https://www.canyon.com/…i2/3080.html?…

            0 0
            • Smazaný účet  

              No jo, ale to je cenově mimo, aspoň teda pro mě.:-) Letos zkusím poskládat nějakou retro klasiku na hliníku a ráfkových brzdách, pod 8kg se předpokládám dostanu.

              0 0
            • Charles2k  

              Dá se u Canyonu něco změnit v konfiguraci kola, nebo smůla? Konkrétně třeba když budu chtít kliky 50–34 místo 52–36, kazetu s větším rozsahem, širší berany.

              0 0
              • adam1  

                Já kupoval outlet a tam to nešlo ,když tak se zeptej tady v Kobeřicích ?

                0 0
              • Pikaču  

                NE

                0 0
                • Charles2k  

                  Tak to je pro mne Canyon naprd, kdybych měl financovat výměnu klik/kazety a beranů, což je pro mne nutnost, tak by se mi silně prodražilo. A vůbec ta jejich velikostní tabulka mi přijde totálně mimo. Třeba mně ukazuje XS, přičemž skoro u všech jiných výrobců M (někde dokonce i mezi M/L).

                  0 0
                  • jonti  

                    Je mimo,lepsi je poradit se se supportem

                    0 0
                    • Pikaču  

                      Nic mimo není. Canyon ma posunute číslování a každý kdo umi číst si ty cisla geometrie i porovnat jestli je M jineho ( treba italskeho) vyrobce schodne s mensim cislovanim canyonu.

                      Dále dost důležitý udaj je vytazeni sedla od/do ktere nabízí canyon. Takze podle rozkroku nebo aktualniho setupu lze snadno vidět jakou velikost. Tento udaj se nachazi ve 2 nekdy ve trech velikostech a to zase si vybereš podle preferovaneho posedu.

                      Ať sem charles2k hodi cisla a uvidime. Ale co se tyce klik, beranu… tak je to spis zbytecne kdyz neumi ty veci prodat na cyklobazaru ci si postavit kolo ze zakladu kdyz to chce takto specificky.

                      Nebo oslovit support a neresit nase hemzy. Ale rád mu poradíme, že.

                      0 0
                  • Smazaný účet  

                    Si to vyber podle horizontály mezi sedlovou a hlavovou trubkou, jakou její délku potřebuješ. To ostatní se dá u dnešnich slopingových rámů případně snadno došolíchat, nebo ne?

                    0 0
          • Kacko  

            Měl jsem možnost projet na 30mm Carbon Equatorech a je to pecka, skvělá pevnost, perfektní cena. Letos plánuju jako nástupce Endurance CF 7.

            0 0
      • Polopol  

        Nikdy jsem Aero neměl, ale největší rozdíl mrzí koly poznám právě na rovině ve vyšších rychlostech. Na kole pro mě není lepšího požitku, než když na rovině nasadím interval třeba na 300w a cítím, že to kolo prostě jede. V kopci to zas tak nepoznám.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.