• sohaj

    Zdravím,

    mám jednoduchý dotaz, ale nenašel jsem na něj tady nějaké komplexní vlákno, tak snad mě tady neukamenujete.

    Mám novou silničku, najeto zatím 1000km. Začínám řešit servis a první výměny na kole. Na netu jsem se snažil najít informace týkající se opotřebení materiálu a přišlo mi, že bych se chtěl zeptat i Vás zkušenějších. Jak často servisujete a měníte díly na Vaší silničce?

    Jestli můžu začít, tak třeba řetěz. Jak dlouho Vám vydrží? Tchán mi říkal, že bych měl provádět výměnu každých 1000km, ale na netu jsem píší i o 2000km. Jak jste to měli vy?

    Podobně pláště. Na netu jsem viděl mezník 1000–2000km, ale co jsem to tady pročítal, tak by měl plášť vydržet bez problému i přes 2k km. Je to pravda nebo to mám pro klid duše měnit častěji.

    Proč se ptám. Mám nahozeny nové pláště a v nich nové duše. Tak mě zajímá, kolika km zvládnou. Podobně brzdové špalíky, které vlivem sjezdů dostaly zabrat a raději jsem už objednal nové. Podobně s řetězem a ještě špekuluju co tohle brzdové lanko.

    Jen upozorním, že nejsem zrovna technického zaměření, ale cyklistika mě docela chytla, tak se do toho pomalu dostávám :-).

    S díkem

    š.

    • V0jtisek  

      Na retez kup merku, plaste men az budes casto pichat, a spalky az prestanou brzdit :)

    • platypus  

      Ahoj, řetěz neměřím, vozím levné (500–1000kč) kazety zhruba na dva řetězy, což je kolem 7 tisíc km pak to celý obměním. Gumy taky neřeším, dokud nejsou sjeté na plátno tak jezdím pak je celkem rychlý konec a větší pravděpodobnost defektu. Jsem celkem těžkej tak vzadu vydrží něco kolem 3 až 4 tisíc km jak kterej a v jakým bordelu se jezdí, tyhle věci se řeší většinou každej ze začátku pak už to není tak horký.

    • novas752  

      Je to indivoduální, někomu řetěz vydrží na silnci 2000, jinému 5000. Stejně tak brzdové destičky/špalíky, někdo je spálí za 1000, jinému vydrží 10 000, pláště to samý, až začnou být hranatý nebo až se ojedou signalizační ďolíčky na běhounu, je čas měnit, ale to za 1000km těźko nastane.

      Řetěz je potřeba měřit, na zbytek občas kouknout, jednou za čas vyměnit i řadící lanka a bowdeny, podle potřeby nějaký to ložisko. Hlavně udržovat fukční části = řetěz, řazení brzdy atd. čisté.

      • ms82  

        Retez jsem mel 10 tisic km pred voskovanim, ted cekam vice. Spaliky mam 30 tisic km. Plaste jsem mel jen puvodni na obou kolech, nebyly tam nic moc, vydrzelo to do 10 tisic.

        • jonti  

          Dobre najezdy.

          U me stacilo jezdit dve zimy bez ohledu na pocasi a vzdy to byl retez, spaliky a po druhe zime i rafky.

          • ms82  

            Mokru, nebo snad dokonce snehu, se vyhybam. Rafky, retez a kazeta podekuji.

    • jirkous3  

      Pokud nejsi technicky založený, tak se prostě po cestě občas zastav v servisu a oni ti řetěz zdarma změří a ještě omrknou jestli je vše v cajku. Stejně to kolo nejspíš budeš dávat někam na servis tak bude lepší když to bude servisák sledovat průběžně. Poptej se kolegů v okolí kde je schopný servisák a nemusíš se vůbec o nic starat. Maximálně občas namažeš řetěz.

    • Kox  

      Řetěz typicky kolem 1 500 km na MTB, na silnici i dvojnásobek. Osobně vůbec nevěřím na žádné měrky, je to zoufale nepřesné. Ještě horší je to v servise, servisman ti naměří to, co naměřit chce. Lepší koupit nový řetěz a porovnávat při čištění navzájem. Maximální tolerovatelné prodloužení by mělo být 2 %, většina lidí mění řetěz už při prodloužení o procento. Jednomu procentu odpovídají údaje o vzdálenosti, které jsem uvedl výše.

      Pláště odcházejí zhruba po 2 000 km. Stejně jako u řetězu, i tady je největším faktorem opotřebení hmotnost jezdce. Že je čas na výměnu poznáš, jakmile ti začne narůstat počet defektů; obvykle je za tím sjetý plášť.

      • novas752  

        2% ? :D :D To bylo možná tak ta nějakých 6 rychlostních řetězech před 30 lety. Dneska u 11 a 12spd řetězů bezpečně nelze jít přes 0,5%. u 100 článků řetězu to odpovídá 127,0 vs 127,63cm = nejjednodušší je to měřit tak, řetěz vyprat, pověsit na hřebík a změřit, číslo se dá přepočítat na celou délku řetězu podle vzorce 1,27×1,005×počet článků. Milimetry se na pásmu dobře odečítají, jakmile se řetěz blíží tak je čas na výměnu.

        Sjetý plášť pozná tak, že nedrží. Odolnější pláště nedefektěj ani když jsou už dávno sjeté.

        • Esi  

          Taky bych řekl že 2% jsou hrozně moc, to jsou na řetězu víc než 2 články, když měním řetěz tak po cca 1200km je vytažený tak o půl článku v celé délce a i tak po 4–5 řetězu je kazeta na výměnu, mám na mtb 2×10, když to necháš vytahat o 2 články tak ty převody potom zajistit rovnou celé, ale o 2 články to snad ani nejde, že by to v každém čepu mohlo povolit o mm se mi nezdá jako reálné.

        • Tydlii  

          počkat počkat – takže silniční řetěz má jinou rozteč než MTB? jsem tuhle zkoušel měřit měrkou a liboval jsem si, jak ten řetěz je po 3 000km v mé režii a X tisíc km v režii předchozího majitele jako novej, tak to bude asi omyl co…

          • novas752  

            Rozteč je stejná, půl palcový řetěz = jeden článek 12,7mm přesně. S 0,5% prodlouženim to vychází na 12,763mm = 127,63cm na 100 článků.

            8, 9 a 10spd řetězy se většinou dají do 0,75%, což je asi 127,9cm

            3000km na mtb na jeden řetěz a bůh ví co před tim je řekl bych skoro nemožný, to už asi bude K.O, možná i s kazetou.

            • Tydlii  

              mluvím o silničním řetězu – campa chorus.

              už jsem to vykoumal, zmátlo mě to, že číslo pro měření který si pamatuji je 132,8mm, jenže to není na 10 článků jak jsem se blbě domníval.

              pakliže na silniční řetěz můžu použít stejnou měrku jako na mtb, potom můj řetěz s 5000km minimálně je jako nový.

              na mtb samozřejmě nesmysl – gx řetěz mi vydrží 1500km cca…

              tuhle jsem tu četl o metodě střídání třech řetězů, tak mám v plánu, že až z toho všechny ty polofunkční součástky vyházím, tak jí s novou kazetou vyzkouším…

              • Vilém  

                A zkousel jsi tu merku dat do noveho retezu? Campa vzdycky mela retezy od novoty kratsi, jestli to plati stale, to netusim.

                • Tydlii  

                  novej nemám → srovnání není… před vánocema jsem koupil kolo na bazaru a tak jak je na něm jezdím, pouze jsem promáznul zarezlý ložiska předního kola, protože vrzaly…

                  to je mimochodem věc kterou na silničcce naprosto zbožňuju, s bikem strávím v garáži 1/2 času co v sedle, údržba, piplačky atd… furt to čistit od bláta… Silničku jednou za měsíc umeju a namažu řetěz a to je celý…

                  • Esi  

                    Tak já na mtb čistím převody, vidlici, řazení vaše ostatní nechávám osudu, proč bych se trápil s blátem na rámu, když další den vyjedu zase do bláta?

                    • Tydlii  

                      ->čepy zadní stavby + okolí (nebudu čekat až to tam začne zalejzat, měnit ložiska jednou ročně mojí peněžence bohatě stačí

                      ->horní rámovka + sedlová trubka + zadní stavba – boky (když se to neumeje, tak se pak odírá lak)

                      ->sedlovka + zámek sedla → když se tam nechá bláto, tak zaleze do zámku sedlovky a šíleně to tam křupe, odírá lyžiny sedlovky a zámek samotnej.

                      …no a když už tohle všechno meju, tak přejet košťátkem ještě spodní rámovku a ráfky už je fakt to nejmenší. + samozřejmě to co jsi psal ty (vidle, tlumič, kazetu + hazku + převodník cyklostarem nastříkat a kartáčem vydrhnout, potom 2× vyprat řetěz pračkou, aby v něm nekřupalo)

                      potom promazat: brunox – vidlice, tlumič, čepy přehazovačky finishline – řetěz

                      suma sumarum hoďku s tím strávím, což po 4–5h švihu je ok, po hoďce a půl blbnutí kolem komína si ale občas říkám, že jsem se na to nevykašlal

                      • novas752  
                        • Tim že to myješ akorát koupeš ložiska ve vodě (možná se saponátama). Všeho moc škodí
                        • Když to je jen tak nalepený tak se neodírá nic. A naopak vrstva bahna chrání před odštípnutim laku kamínkem a podobně.
                        • sedlovka ok.

                        každou vyjížďku je dobrý čistit akorát gufera a kluzný plochy vidlice a tlumiče. Řetěz a spol. jednou za 150–500km, záleží čim se maže a jak je venku.

                        Zbytek úplně bohatě stačí třeba jednou za měsíc, nadměrný mytí tomu akorát škodí, zejména těm ložiskum, čepum.

                      • V0jtisek  

                        Tolik casu bych chtel mit tvl.. :)

                        • Tydlii  

                          „Koronaprazdniny“

                          Jinak gympl je mnohem větší leháro než si lidi myslí :) . 40–50h jízdy měsíčně na kole, cca 60–70h brigády a škola s přehledem :D

                          • V0jtisek  

                            to byly zlaty casy :) pak jeste na vejsce bude casu o poznani vic

                            • Tydlii  

                              to nevím… jdu na chemii a tam toho času bohužel tolik není no… teď jsem měl mít 4 měsíce prázdnin po matuře, chtěl jsem vycestovat s kolem ale korona mi to zkurvila. Zpětně to je ale malichernost, hlavně že jsme všichni zdraví… Vůbec žasnu nad tím jak rychle se svět, priority, všechno změnilo… 5 let bylo všechno stejný, svět neomezených možností, jenom nasekat prachy a užívat si… no a BUM… furt to nějak nepobírám

                            • novas752  

                              To jak kde. Někde nemáš čas skoro na nic.

                      • Esi  

                        Mám HT tak že zadní stavba v pohodě :-) lak na rámu je jen kosmetika na tu to nejezdi, mezi lyžiny sedla a zámek žádné bláto nenaleze, tam ho maximálně nacpeš při nešetrném mytí, tak že když po vyjížďce otřít řetěz hadrem a domažeš pokud je třeba, očistiš a domažeš gufera na vidlici a tlumiči tak máš hotovo do 10 minut a získal jsi 50 minut na strečink po vyjížďce na který většina lidí kašle a potom si stěžují že je bolí záda :-)

      • Mr.Duck  

        Ale notak.

      • d69  

        Souhlas- u plášťů za mě záleží na kvalitě a odolnosti materiálu+způsobu ježdění+foukání.Já osobně měním 1×ročně (stejně jako řetěz a kazetu)-což je u mne cca po 10000km. Jsem zvyklý na smartsamy – vloni poprvé vzadu double-defence – jo byl těžší ale poprvé v životě celá sezona bez defektu ! -takže těch pár gramů i Kč navíc se mě osobně bohatě vyplatilo.

        Jinak plášt´ měnit,když je sjetý a začne častěji defektovatět, řetěz nedokážu poradit – častější výměna sice ušetří kazetu, ale párkrát jsem pak zažil že nový řetěz lepil na lehce jeté staré kazetě, tak to radši měním každoročně komplet.

    • qnAnnaa  
    • zdenek  

      Hmm, žádná informace, o jaké kolo se jedná, jaká sada, jaká pláště. Co čekáš, že se dozvíš?

      • UHU  

        ale na diskuzi to bohatě stačí, to z toho bude divokej až bude některé věci na jeho kole hledat

      • sohaj  

        Zajímalo mě to obecně. Jedna věc je doporučení ze servisu a druhá zkušenost cyklistů.

        Jinak kolo mám low-cost z dekáče (Ultra AF900). Sada Shimano 105. Mám dojem, že první servis tam mám zdarma, ale mají to teď zavřený a nechce se mi kolo kvůli banalitám dávat do servisu.

        ad řetěz – mám už doma nový, no starý je dle měrky pořád OK Tak ještě zůstává na kole. Jsem zvědavý, co vydrží.

        ad brzdy – špalíky už mám taky, ale nakonec jsem to ještě vyřešil tak, že jsem zadní přehodil přední a naopak. Ještě by to mělo v pohodě nějakou stovečku udělat.

        ad pláště – na původních jsem řízl z boku vlákno plášťě. Měl jsem hovor a potřeboval zastavit u zastávky, kde byl zrovna nějaký bordel. Nicméně jsem stejně chtěl měnit původní (Michelin Dynamic Sport 28 ') za snad lepší (Continental GS kevlar.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse