• bikebee

    Ahoj, zajímal by mě váš názor na kolo Scalpel-Si 29" s karbonovým rámem.

    Scalpel-Si 29 2019

    Scalpel-Si 29 2020

    Zajímá mě jak se na něm jezdí, jestli je ten karbonový rám na něm ok, nepraská a má moderní geometrii, tzn. jestli by ještě nějakých pár let vydržel, kdybych se třeba po pár letech rozhodl pro upgrade a nebo už je ten design překonaný a zastaralý. Např. něco tam chybí – nějaký úchyt, nebo není stavěný na boost nebo tam nejde dát jiná vidla než lefty nebo je ten rám omezen na max 100mm zdvih a větší už by tam nešel dát, nebo je nevhodný na traily apod. Zkrátka jestli je tam něco limitujícího z hlediska vývoje, abych pak nekoupil něco co je děláné jen na speciální komponenty od Cannondale nebo už dávno není IN. Je např. „BallisTec Carbon“ v pohodě nebo je to ošizený karbon? Pak mě zajímá jestli je ročník 2019 a 2020 stejný nebo jsou tam nějaké úpravy/opravy. Starší je levnější a tak jestli má cenu do něj jít nebo je v něčem lepší ten novější.

    Uvažuju, že po několika letech bych možná mohl uvažovat změnit nx eagle 10–50 za 10–51 od shimana a nebo 10–52 gx eagle od sramu.

    Třeba bych časem vyměnil i vidlu za 120/130mm pokud to vůbec jde.

    Děkuji a snad nebude vadit tolik otázek najednou :-)

    • bikebee  

      Tak jsem našel na stránce popisující scalpel 2021, že scalpely nepodporují boost a ještě mají nějaký specifický převodník :-( cituji:

      S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme také konstatovat, že dojde k rozšíření zadní stavby tak, aby mohla pojmout boostovou zadní nábu. Dosud totiž Scalpel jako jeden z posledních závodních modelů disponuje pouze klasickou pevnou osou 142×12 mm. S tím souvisí také otázka, jak to bude s Ai offsetem, který Cannondale využívá u stávající generace Scalpela, kvůli kterému musíte mít na kole specifický převodník i zadní výplet.

    • jonti  

      Poku dna nem chces jezdit a neresit tak je ok.

      Zvysovat zdvih o 20 nebo 30 mm prakticky na zadnem kole nejde, skoro vzdy ti to rozbije geometrii a hodne zhorsi chovani v terenu.

    • novas752  

      Ve zkratce, jestli teoreticky uvažuješ nad zvyšovánim zdvihu tak starej Scalpel neni pro tebe vůbec vhodnej.

      Když to trochu rozepíšu, tak.:

      • rok výroby 2018 a 2019 praskal okolo hlavního čepu, rok 2020 už je resp. byl bez problémů.
      • tedy kromě toho že v tom snadno vrže jak ve starym podkroví, typická vlastnost Cannondalu.
      • geometrií je to z dnešního hlediska zastaralé i na poměry dnešního XC – pro snahu o nějaký lehký trailbike či co to není vhodné už vůbec.
      • Vidlice tam jde dát jakákoliv s tapered krkem, ale neni důvod měnit. Lefty je skvělá XC vidlice.
      • ano, rám má vzadu 100mm a víc ani ťuk.
      • karbon mají ok
      • uvažovaná změna řazení by byla bez problému možná, vidlici by vyměnit taky šlo ale postrádá to smysl.
      • nooski  

        Staré SE mělo 120mm vidlici a vzadu 115 mm zdvihu. Rám totožný použil se jen delší tlumič.

        • Foose  

          Ano jen upozorním aktuální lefty je jen 100 mm doby kdy byla i 120 140 nebo 160 mm jsou dávno pryč a musel by jsi dat tedy i nové přední kolo nebo alespoň jiný přední náboj.

    • novas752  

      Ve zkratce, jestli teoreticky uvažuješ nad zvyšovánim zdvihu tak starej Scalpel neni pro tebe vůbec vhodnej.

      Když to trochu rozepíšu, tak.:

      • rok výroby 2018 a 2019 praskal okolo hlavního čepu, rok 2020 už je resp. byl bez problémů.
      • tedy kromě toho že v tom snadno vrže jak ve starym podkroví, typická vlastnost Cannondalu.
      • geometrií je to z dnešního hlediska zastaralé i na poměry dnešního XC – pro snahu o nějaký lehký trailbike či co to není vhodné už vůbec.
      • Vidlice tam jde dát jakákoliv s tapered krkem, ale neni důvod měnit. Lefty je skvělá XC vidlice.
      • ano, rám má vzadu 100mm a víc ani ťuk.
      • karbon mají ok
      • uvažovaná změna řazení by byla bez problému možná, vidlici by vyměnit taky šlo ale postrádá to smysl.

      Být tebou tak se spíš dívám po něčem co se dnes velice moderně označuje jako „downcountry“. Prostě trochu agresivnější geometrie a trochu větší zdvih než typický XC kolo. Například Specialized Epic Evo, Scalpel 2021 SE, Trek TopFuel 2020 a novější a tak dále.

    • Gwaihir  

      Cannondale nevyniká dobrým poměrem cena/výkon.Možná si ujasni co a kde chceš jezdit a proč měnit vidlici.

    • dede33  

      Mám ročník 2018, co se opravdu nepovedlo jsou ráfky které praskají u niplu a zadní náboj který jsem měl 2× v servisu. (formula). Nutná výměna za něco co vydrží. Co se týče jízdy tak v kopci při zamčení odpružení raketa.

    • bikebee  

      Tak to je smutné vyrábět kolo za stovku s praskajícím rámem :-( Vypadá to, že karbon asi není pořád vychytaný materiál na kolo, nebo ho prostě pořád neumí vyrobit tak, aby konkuroval hliníku.

      Každopádně díky za podnětné názory. Cannondale teda vypustím z hlavy.

      DownCountry pojem jsem neznal – to se mi líbí! To je asi to po čem se dívám. Aby se to chovalo jako lehký, hbitý a rychlý hardtail na cyklostezce s malým odporem, ale zároveň šlo sjet nějaký ten trailík s dropíky v lese bez vyklepaných zůbů. Epic Comp karbon jsem zkoušel, na trailech a v lese skvělé, ale přišlo mi, že na cyklostezce to mělo pořád docela velký odpor. Určitě bylo pomalejší než xc hardtail nebo Scalpel Si 4, ale mohlo to být hodně způsobené pláštěma a převody (32z převodník vs 34z na hardtailu).

      • nooski  

        Jestli si myslíš, že hliník nepraská, tak jsi na velkém omylu :-)

      • novas752  

        To se ale stává kde komu. Zvlášť u těhle kol stavěných s ohledem na co možná nejnižší hmotnost se prostě jde na hranu možností a někdy to úplně nevyjde.

        V posledním roce to zřejmě vychytali a už to nepraskalo. (Ono nešlo vyloženě o prasknutí ve smyslu rozlomení na 2 kusy, šlo o naprasknutí dokola okolo hliníkové vložky ve které jsou nalisovaná ložiska hlavního čepu, často se to zjistilo až při mytí nebo servisu kola, za jízdy to poznat ani nebylo).

        Na Epicu hodně záleží jestli je to Epic nebo Epic EVO – EVO naštěstí nemá Brain, má to větší zdvih, teleskop, silnější brzdy.

        A odpor při jízdě dělají hlavně pláště a tam je to jednoduché – buď to bude v lese naprosto úžasné a po asfaltu otřesné, nebo přesně naopak, nebo něco mezi tím, super v lese i na asfaltu to ale nikdy nebudu.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse