• coltcha

    Moc jsem toho na BF o údržbě Santů nenašel, proto dotaz na majitele SC… Jak často doplňujete vazelínu podle tohoto návodu? A je potřeba ta jejich origo pistole? nebo existuje nějaká alternativa? Nejspíš nevyužívám naplno potenciál kola, ale někde na 75 hodinách v sedle mám za sebou. Budu rád i za další tipy na údržbu VPP. Díky.

    • lukas aka mitro  

      Vypada to na bezny culibrk pouzivany na pripojeno maznice. Ale nez plnic beznou dekalamitku spesl vazelinou, koupil bych si cely kit, ktery stoji par stovek.

      https://www.bike-components.de/…Pack-p57831/

    • Kamilac  

      Koupil jsem ten jejich original grease gun a jde to krasne. Doplnuju kazdych cca 1000km a vleze se tam vzdy trocha.

      • coltcha  

        Prima kluci, koupím teda taky tu jejich pistoli s vazelínou. Ještě dotaz už jsi mazal/měnil ložiska lower/upper link (kurňa jakej to má českej název? :)) Nemám pocit, že by tam byl nějaký problém, ale radši bych věděl, kdy bude lepší to máznout případně vyměnit.

        • Kamilac  

          Doplňoval jsem už asi 4×. Odmontuju tlumič na straně vahadla, abych se líp dostal k portu, nacvaknu a naplním, vždy se mě vlezla jenom trocha a je to. Při oddělávaní pistole z portu musíš nejdřív trošku pootočit a potom vykloněním oddělat. Taháním nahoru to nejde vytáhnout.Na ložiska jsem ještě nesahal.

          • coltcha  

            Tak pistole už dorazila, tak jsem se pustil do doplnění spodních ložisek. Vůbec nevím jestli jsem tam nakonec něco dostal. Podle návodu se to má nacvaknout, našroubovat a pak naplnit. Moc se mi to ale nepodařilo pořádně „přišroubovat“. Jak už psal WIlda, Hightower tam má fakt mizerný přístup. Nevíte jak poznám, že už je to naplněné? Když už se mi to podařilo jak takž dotáhnout, tak mi při plnění vazelína začala utíkat okolo portu, ale tipoval bych, že by to mělo být pod větším tlakem a nemělo by tam toho jít víc dostat.

            Jinak povolit šroubovací uzávěr pistole podle návodu je taky slušnej design fail. Nakonec pistole skončila ve svěráku a i tak jsem byl rád, že to nakonec povolilo. Vůbec netuším, proč to jde out-of-the-box takhle nesmyslně utažený (0:30). Tohle se klukům moc nepovedlo.

            • wilda81  

              Celá ta pistole a grease port je nesmyslně vymyšlený. Zvlášť když to srovnám s Intensem – tam je to otázka pár vteřin a bez složitého nasazování.

              Měl bys vytlačit starou vazelínu přes ložiska. Já většinou zastavuji, když vidím, že leze z druhého ložiska ven.

              • coltcha  

                No v návodu píšou “Squeeze the grease gun until you feel a change in pressure.” Jak to myslíš přes ložiska? Chápal bych, že by to mělo jít ven druhým lower link portem, kdyby ho Hightower měl https://shop.santacruzbicycles.com/…tower-1.html

                Nebo mi něco uniká?

                • blue  

                  přes ložiska = bokem pod krytkama ložisek poleze ven stará vazelína

                  • coltcha  

                    Aha diky za vysvětlení. To ale znamená, že musím vyndat celé spodní rameno, páč jinak se k ložiskám nedostanu ne? Je divný, že SC tohle v ofiko návodu vůbec nezmiňuje https://www.santacruzbicycles.com/en-US/node/2301

                    • blue  

                      nic vyndavat nemusíš, k ložískům se dostat nepotřebuješ… prostě jen přes port tlač dovnitř novou vazelínu a až uvidíš vylejzat starou, tak víš, že je hotovo

                      • wilda81  

                        +1

                      • coltcha  

                        No já bohužel viděl včera vylézat jen novou (čistá modrá viz obrázek) a to z toho (jediného) portu, na kterém je pistole nasazená. Proto jsem začal řešit, zda se tam vůbec něco dostalo. Načež jste nadhodili kontrolu naplnění přes boční ložiska. Počítám, že jste mysleli tohle

                        Zajímavý je, že na tom videu pistoli na port vůbec nešroubuje, ale jen ji na narazí a hned tlačí. Pokud jsem ji nenašrouboval, tak mi nešla vůbec narazit. A stejně tak našroubovanou jsem ji ani naklápěním nesundal. Pravda je, že jsem se dost bál za to zarvat.

                        • wilda81  

                          Já taky nic nešroubuji. Cílem je protlačit vazelínu skrz ložiska. To že ti leze z portu znamená, že leze okolo, ale ne dovnitř.

                          • coltcha  

                            „Cílem je protlačit vazelínu skrz ložiska“

                            Už jsem z toho jelen :) Pak to tedy znamená, že myslíš tu kontrolu, co je na videu s tím Bronsonem… a tedy vyndat rameno ze stavby. Pokud sem furt vedle, můžete mi pls zkusit na nějakém obrázku toho ramene naznačit, odkud ta stará vazelína má vylézt, aniž bych to musel vyndávat ven?

                            • lukas aka mitro  

                              Musis tlacit tak, aby zazelina vylezla mezerou mezi tim bazmekem a stavbou…pak to znamena, ze prolezla loziskama…

                            • wilda81  

                              tady nebo tady nebo tady nebo tady…

                              Prostě se protlačí mezi zadní stavbou a vahadlem viz kroužky na druhém obrázku.

              • blue  

                tak aspoň že ty porty jsou už šroubovací, na starejch nomádech a blurech byly jen nalisovaný a nebyl problém je vytrhnout při sundavání pistole

              • ceo  

                To mají všechny VPP, nebo jen SC a intense nemají zapouzdřená ložiska?

                • Lister  

                  SC má zapouzdřená ložiska.

                  • ceo  

                    omlouvám se za blbou otázku, ale zapouzdřenýma ložiskama jde přes port protlačit vazelína?

                    • Lister  

                      Kolem nich. Netlačí se do ložiska, ale vazelína se tlačí do prostoru kolem nich aby se k nim nedostal bordel a voda.

                    • tomfree  

                      Zapouzdřené ložiska,záleží na tom,jak to bereš,je to provedení zz, takže jsou kryté plechem, ne rs2,které mají plastové těsnění, těmi by nešla vazelina protlačit.

                      • Lister  

                        Takže se fakt dostává i něco dovnitř?

                        • tomfree  

                          Samozřejmě, jinak by to nemělo smysl a mi ty ložiska díky pravidelnému mazání vydržely několik sezón,když byly fakt sračky, tak jsem to mazal hned po návratu,dokud nešla čistá vazelina ven.

                          • Lister  

                            Myslíš že typ vazelíny má vliv nebo stačí když to nebude úplně řídká vazelína jako je třeba zelená od Motorexu?

                            • tomfree  

                              Já měl tu originální a řekl bych,že byla dobrá, na tom balení bylo napsané,že je určená pro lodě, takže by měla odolávat slané vodě a je pravda,že šla umýt podstatně hůř, než běžné typy maziv,které používám v autoservisu.

                              • Kamilac  

                                já jsem po dobrání origo začal používat tuto: http://www.avaryacht.cz/…-v-tube-227g

                                a tady je vyjádření k vazelíně přímo z SC:

                                Můj dotaz: Question:

                                Hello,

                                I have a question, can I use instead of your original grease QUICKSILVER MARINE GREASE 2–4-C with PTFE. I am from the Czech Republic and your original grease is poorly available.

                                Thank you Kolbábek

                                Odpověd z SC:

                                Miguel Pacheco (Santa Cruz Bicycles)

                                Sep 25, 8:53 AM PDT

                                Hi Kamil,

                                Yes, the Quicksilver Marine Grease will work on our bikes. As long as the grease is marine grade (waterproof) it will work well with our links and bearings. Let me know if I can help with anything else. Thanks for reaching out!

                            • wilda81  

                              Za mě poslouží asi cokoliv co nevyteče. Originál mi nejvic připomíná modrou Maximu. Dřív jsem používal též nějakou „obyčejnou lodní“. Fungovalo vše…

                            • Goob  

                              Sice to není Santa, ale na RM mám stejné maznice a čepy v linku a RM doporučuje pro tyhle čepy – dokonce „silně doporučuje“ – vodovzdornou Bel-Ray.

                      • wilda81  

                        +1

                        Vnitřní krytí (min u Intense) není vůbec a zvenku plech.

    • Kamilac  

      Jak je psáno výše, bylo mě řečeno, že když je to naplněný, tak poleze vazelíny kolem ložisek, nebo toho portu ven. Oddělávání té maznice je kapitola sama pro sebe. Musíš to pootočit a při tom pootáčení lehce vylamovat do boku a krásně se to vycvakne.

      Sakra blbě zařazeno

    • coltcha  

      Hodím sem všechny dotazy, páč to vzešlo čištění spodního vahadla… (Hightover 2018 viz profil)

      Pár dní zpátky jsem doplňoval maznicí vazelínu do spodního vahadla, páč mi (nejspíš) tam začalo křupat. Myslel jsem, že je to ok, ale bohužel se mi to vždy po pár km objevilo znova. Zatím nevím, čím to je, ale začal jsem podezírat bordel, co se mi lepil na vazelínu, co vylezla ložisky ven při plnění. Nejde to moc čistit/propláchnout bez úplného vyndání vahadla ze stavby. Tak jsem vyhadlo dneska vyndal a vyčistil a všimnul si pár věcí… (zatím nic nekřupe, víc otestuju zítra)

      1. Osy co drží vahadlo, jsou lehce odřené (viz obrázek). Asi by mě nemělo trápit, ale v místě, kde je ten přesný zlom sedřeného/nesed­řeného laku je po přejetí prstu cítit jemná „vydřená“ hranka. Fakt ultra mininiaturní, ale je tam. Má mě to nějak trápit a bude lepší to osu vyměnit?
      2. Když jsem vracel vahadlo a chytal ho touto osou (šroubuje se nejdřív osa a pak až utahuje šroubem s kónickou podložkou – viz tady str 27 ), zarazilo mě, že v tom manuálu mají utahovací moment 7Nm (teda 6.8 :)). Když to takhle utáhnu, tak se to vahadlo vůbec volně nepohybuje. Resp. pohnu s ním, ale cítím, že tam je odpor (a ne malý), jak je to přitáhnuté do rámu. Aby bylo úplně volné, což bych čekal, že má být, musel bych to mít na nějaké 3Nm. Teď moc nevím jak to utáhnout, aby se to třeba nevydřelo (btw jedna krytka těsnění vahadla, už odřená je viz druhé foto).
      3. Ve stejným manuálu píšou utahovací moment spodního oka tlumiče a horního vahadla 15.8Nm. Už tam ale není, jak utáhnout horní uchycení k rámu. Zatím jsem to utahoval vždy stejně, ale pak to vždy trochu povoloval, páč to při zapružení lehce klapalo. Tuším, že Lister sem dával v nějakém vlákně video, kde to řešil z pohledu ložisek, ale já to nejspíš prostě jen moc přetahuju nebo?

      Poradí někdo?

      • coltcha  

        .

      • wilda81  
        1. neřešil bych
        2. dotahuji právě podle toho aby zadní stavba chodila hladce a ne podle doporučení.
        3. musím mrknout do manuálu nebo na web, určitě to tam někde bude.
        • coltcha  

          2. Ty jo, ty necelý 3Nm, kdy je to naprosto volný (vahadlo pozvednu a vahou druhé strany se samo protočí a „spadne“ dolů), mi přijde fakt málo oproti manuálu. Snad tam nebude někde jinde vůle. No nic, zkusím to tak, taky mi nedává smysl, aby to tam někde dřelo.

          3. Už jsem to našel, taky 16Nm https://www.santacruzbicycles.com/…/hightower/1

          • Lister  

            Mám stejná ložiska jako ty a utahuju podle toho jejich doporučení a zadní stavba se točí volně.

            Já měl naopak problém že se mi ty osy po určité době obě uvolnily pak to křupalo.

            Jak vypadají ložiska, jsou OK? Momentak funguje správně?

            Teoreticky by mohl stačit i nižší moment pokud se to po stažení točí špatně, ale pak bych ty osy pořádně zalepil Loctitem aby se to nepovolilo.

            Co jsi tam dával za vazelinu? Nesehnal jsem originální pistoli, ale jen náhradu od Muc-off a k tomu je jejich bio vazelína, ale přijde mi dost řídká. Nakonec tam asi nacpu Park Tool PPL 2.

            • tomfree  

              Nevím jaké osy tam máte, ale co jsem dělal Santu, tak po dotažení osy se vloží konický váleček do středu a dotáhne, čímž rozepře hlavu do stran,zamezí povolování,nikdy jsem žádné lepidlo nepoužíval a drželo to.

              • Lister  

                Stejný systém. Přesto že byla ta krytka s kónusem utažená správně tak se to povolilo, Loctite na závit těchto oso je oficiální doporučení. Má se napatlat na závit té osy a pak procpat přes vahadlo, což se mi teda moc nelíbilo tak jsem ho nanesla na závit v ramu, ale zalepené to je.

                Nové verze od MY2019 mají nová ložiska a osa se utahuje na 20nm a to už musí držet samo.

                Jak moc se to má utáhnout záleží na verzi ložisek – dá se poznat podle čísla – starší ložiska začínají sedmičkou nová šestkou.

                • tomfree  

                  Já jsem to dotahoval jak píše wilda,aby chodila stavba lehce,jestli někdy něco vrzalo,tak vždycky pouzdro tlumiče u přepákování.

                  • Lister  

                    Jo to vrzalo fest. Zkoušel jsem ho mazat, ale nepomohlo, tak tam šlo okamžitě jehlové ložisko.

                    Jinak když jsme u toho lupani – zkušenost z dnešní vyjížďky, která opět opět potvrzuje že nejjednodušší řešení je většinou to správné.

                    Před dnešním pojezdem jsem čistil šlapací střed, dával nový řetěz a snižoval představec. A dnes při jízdě při záběru furt něco lupalo. Asi nový řetěz, co si musí sednout – lupe to spíš pořád víc. Kontrola obou os kol – bez vůle. Tlačím na kliky – klid. Pak jsem vyzkoušel vidlici a při pořádném propruzeni to lupe jak o život. Asi jsem málo přitáhl hlavko – po dotahnutí to lupe dál. Už jsem lehce propadal panice a představoval si jak reklamuji proslulý lupající krk Pika, ale napadla mě poslední věc – povolím přední osu, pročistím, pořádně dotahnu a… kliiiiiid. Uf. Docela jsem si oddechl.

            • coltcha  

              Ložiska vypadaj ok, momenťák snad taky, o půlku by se snad neseknul :) Taky mi dává smysl Loctile jen na závit v rámu, ať se nedostane kam nemá. Zítra ráno to ještě zakápnu a večer testnu, snad už to bude ok.

              Vazelína je ta SC, kupoval jsem to s tou jejich pistolí.

              • coltcha  

                Tak jsem si zajel ještě půjčit momenťák k bráchovi a na jeho ne úplně levným momenťáku se to volně protáčí jen při 2,5Nm :) Zakápl jsem Loctitem a dneska po práci se uvidí.

                Teď jsem si ještě vzpomněl, že jedna z těch os byla při prvotním rozebírání úplně volná. Když jsem při vyndávání poprvé vyšroubovával ten vnější šroub, tak jsem s ním vytáh jak tu kónickou podložku, tak samotnou osu. Nebylo to vůbec utažené.

                • tomfree  

                  Tak ono by se to mělo po sestavení a najetí nějakých pár kilometrů překontrolovat,pře­ce jen to je nové,sedne si to,vzniknou vůle a tak.

                  • kejda  

                    Ahoj, dotaz prosím. Platí výše uvedené i pro Hightowera LT? Teď posledně jel kámoš vedle mě a slyšel jsem mírné lupání. Šaltr ani řetěz to nebyl, to jsem kontroloval. Má najeto cca 2 tisíce. Ale ne v nějakém extra marastu. Díkec

                    • Lister  

                      To že si to sedne samozřejmě platí pro všechno a pokud tam nemá ta nová ložiska a tím pádem osy přitažené na krev tak je docela dost pravděpodobné že se to může časem povolit.

                      2 tis už je dost na nějaký ten servis. To by si minimálně zasloužilo domazat.

                      SC má na stránkách kompletní archiv svých kol. Podle typu a ročníku dohledat jaké tam jsou utahovací momenty na všechny šrouby a osy.

                      • tomfree  

                        Tak nějak to vidím i já,jen k těm utahovacím momentům mám takový zvláštní postoj,určitě je třeba dodržovat utahovací momenty v místech,kde se řeší stejnoměrné pnutí na ploše,jako je hlava motoru a tak,to je bez dohadů,pak u lidí,kteří nemají zkušenosti,nebo nechápou princip funkce celku.

                        Moje zkušenost je ta,že po x složených kolech jsem při koupi prvního karbonového stroje dostal strach a vše nastudoval a opravdu vše dotáhl profesionálním momentovým klíčem gedore,který podléhá roční kalibraci.

                        Na takto složeném kole se mi po prvním měsíci ježdění povolilo snad vše, od té doby se tím netrápím a zase vše funguje jak dříve.

                        • Lister  

                          No mně se ten momentak osvědčil minimálně na jedné věci – zámek sedlovky. Na sedle docela dost cestuju a pokud nemám sedlo dotažené má max co to jde tak mi zámek často lupe. A pak taky objímka sedlovku kvůli teleskopu – opět dávám maximum doporučeného, aby to nelupalo ale zase neomezovalo funkci.

                          • mpIII  

                            Prošel jsem celé vlákno a možná to špatně pochopil. Přeci nemůžete utáhnout čepy jen na 2.5 Nm, když Santa předepisuje 20 Nm. To mi přijde divné.

                            • Lister  

                              Jsou dva typy ložisek a podle toho se utahuje ta osa.

                              Původně měla asi všechna kola ložiska kde se osa utahuje na 5–6Nm a aby se to nepovolilo tak je v té ose ještě kónická vložka která se utáhne na 9Nm tím se konec osy roztáhne a zapře o díru v rámu – a pak se už nepovolí.

                              Nová ložiska se utahují na 20 Nm a dle mého já tak pak ta kónická vložka už ku hovnu.

                              • mpIII  

                                Aha, tak to pak jo. Ta kónická vložka bude asi už jen jako jištění.

                                • Lister  

                                  No spíš takový archeologický relikt.

                                  Ale i do nového rámu mužeš dát původní ložiska a třeba se časem zase vrátím jen k těmto. On je tam nějaký rozdíl v konstrukci, ale to už je pro mne moc technické – asi jedny ve stylu konusu, který se stáhne jemným tlakem, druhé na tlak odolné, kde se dotahují na fest.

                                  Původní jsou označené jako contact bearing, nové jako radial bearings.

                                  • mpIII  

                                    Já věřím tomu, že to mají vymyšlené a ozkoušené :0)

                                  • tomfree  

                                    No když se koukneš na obrázek radialniho ložiska a ložiska s kosouhlym stykem, tak ti bude vše jasné.

                    • Lister  

                      Tak podle rozkresu to vypadá že má nová ložiska a osy utažené na 20Nm.

                      Pak jsou ty kónické vložky už docela k ničemu, ty už toho moc nezajistí.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.