• frederick

    Zdravím.

    Mám doma svůj carbonovej rám a jsem moc spokojenej, ale nesedla mi úplně geometrie. Mám možnost mít Specialized S-Works M5 v hliníku.

    A nějak si nejsem jistej, kterej z těch dvou rámu je lepší.

    Další věc je, že ten S-works je ve velikosti L. Délka horní trubky je 590/615mm. U toho mého je to 602/605. Jde mi hlavně o to, abych na to rámu byl nataženější.(viz. foto/myslim si, že to co mám teď je krátký) Zase na druhou stranu nechci ztratit nic z tuhosti toho carbonovýho.

    Poradí mi někdo, jak vyřešit tento problém?

    Anketa: Kterej rám?

    7x
    50%
    7x
    50%
    0 0
    • Turbo  

      Kup si z Chiny 29, maj tam kopii Stumpa 29. Jinak to nemá smysl.

      0 0
    • JakeF  

      To nevyřešíš, dokud si ho neprojedeš… Velikostně mi podle fotky přijde, že bys delší rám určitě snes.

      0 0
      • frederick  

        no snesl, to určitě jo, jen nevím, jestli si tím spešlem pomůžu…

        0 0
        • JakeF  

          To bys musel zkusit, jestli ti sedne… Délkou by sis nepatrně pomoh, třeba Trekem 8500 ještě o něco víc (v Lku efektivně 62,5cm), tuhostí počítám bys na tom byl i o něco líp (myslím u 8500ky, S-Works vyzkoušenej nemám), ale zase lehce na úkor pohodlí. Na tvým místě bych do toho ale asi peníze nevrážel a buď za čas koupil delší v karbonu.

          Mimochodem, jak se ti u tohohle setupu chodí za sedlo? Abys nekoupil delší rám a pak nezjistil, že s tím máš problém.

          0 0
      • camlost  

        mě připadá, že na fotce má rám o číslo menší než by potřeboval. tj. nejen, že by snesl delší, ale imho celkově větší.

        0 0
        • JakeF  

          K čemu vyšší, když může mít při stejný výšce delší? Akorát zbytečný zhoršení tuhosti a zvýšení váhy…

          0 0
          • camlost  

            no tak normalne jezdim na Lku, ale na Sku taky mohu jet. sice budu hodne zkouceny, ale jet na tom mohu.

            proc mit spravnou velikost? treba proto, abych nemel riditka o 20 cm pod urovni sedla, protoze by to moje krcni pater casem odnesla.

            0 0
            • JakeF  

              Tady jde o to, že Sko bude výrazně kratší, než Lko… Z principu je lepší, když je rám správně dlouhý a co nejnižší (samozřejmě aby vystačila sedlovka rozumný dýlky). Aneb proč bych vozil 21" vysokýho Authora, když můj Trek má stejnou dýlku při označení „L“, tedy jakoby 19.5", ale reálná výška rámu odpovídá tak 18"?

              0 0
              • camlost  

                nevim, jak lip ti to mam napsat, bud to z toho pochopis, nebo ne. (coz muze byt klidne moje chyba, ze to neumim vysvetlit)

                uprednostnovat kratsi delku kola kvuli lepsi ovladatelnosti pred vhodnou velikosti je _podle_meho_skrom­neho_nazoru_ naprosta pitomost. koneckoncu, kdo mel nekdy problemy s kolenimi vazy nebo s pateri, vi o dulezitosti spravne velikosti sve.

                0 0
                • JakeF  

                  Nemáš problém s chápáním psaného textu? Já nepíšu nic o upřednostňování nižší délky. Píšu to, že člověk má vybrat rám s vhodnou délkou a při jejím zachování co nejnižší výšce. Tzn. pokud budu mít dva rámy se stejnou (vhodnou) dýlkou, tak si radši vyberu ten, který má výšku 19", než ten, co má výšku 21".

                  0 0
                  • PítrsPraha  

                    Takže pokud by měl člověk vysoký 192cm (např. já) na výběr ze dvou rámů shodné délky, jedním 18, druhým 20, tak by měl podle tebe vzít tu 18''?

                    IMO pitomost, nestačila by mi sedlovka.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Proč musím psát všechno dvakrát? O příspěvek výš píšu, že „samozřejmě aby vystačila sedlovka rozumný dýlky“.

                      0 0
                      • PítrsPraha  

                        To jsem přehlédl, omlouvám se.

                        Má otázka platí, jen ignoruj tu sedlovku.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Jj, podle mě určitě… Já vyměnil 3 rámy, který byly ± stejně dlouhý, 21", 19,5" a „L“kovou 9.9ku, co je cca o 4cm nižší, než 8500ka a nevidím důvod, proč mít vyšší rám, než je nutný. Už u 8500ky byla teda výška v pohodě, u Traciona jsem si občas trefil kolenem horní rámovku.

                          0 0
                          • PítrsPraha  

                            A napadla tě někdy kacířská myšlenka, že to, co vyhovuje tobě, nemusí vyhovovat i všem ostatním?

                            Větší rámy mívají delší hlavu, tzn. vysoký člověk na nich není tak nakloněný dopředu. To je posed, který někdo preferuje, jiný (já) ne.

                            0 0
                            • JakeF  

                              Řekni mi jediný důvod, proč na MTB mít vyšší rám?

                              Co se týče delší hlavy, tak většinou jsou rozdíly do 2cm, což když dáš kónický víčko hlavovýho a 1cm podložky, tak to ani nebude vypadat blbě. Ale uznávám, že kdybys měl mít nějaký podložky už u tý delší, tak by to u menšího rámu mohlo vypadat blbě. Ale pořád funkčně by byl lepší ten nižší rám s víc podložkama pod představcem.

                              0 0
                              • PítrsPraha  

                                Ten důvod jsem ti napsal výše: posed.

                                A doplním to tím, že je faktický nesmysl koupit malej rám a pak stejně správný posed honit dlouhou sedlovkou a podložkama pod představcem. Už třeba jen kvůli namáhání hlavovky a jejího napojení na další trubky. není lepší prostě koupit správnou velikost rámu :--)?

                                0 0
                                • kubad  

                                  zase bych nepřeháňel, ten rozdíl ve výšce hlavy bude max 1cm a pokud nemá 400mm sedlovku na rysce tak problém taky nebude, ale samo souhlas neí to tak jednoznačné, hodně záleží jaký vlastně je požadavek na výsledný posez

                                  0 0
                                • JakeF  

                                  Posed budeš mít stejnej, to není argument…

                                  Tak jinak, podívej se na můj posed na 9.9ce. je na něm něco špatně? A v pohodě by se na něj poskládal cca 190cm člověk, to by šla sedlovka tak o 3cm nahoru a třeba představec do pozitivu s jednou podložkou navíc. A to je reálná výška rámu cca 18". Ale čemu to vadí, když je delší, než 21" u jiných výrobců? :)

                                  0 0
                                  • PítrsPraha  

                                    Kam asi může vést diskuse, když místo odpovědi na položenou otázku položíš dvě další?

                                    0 0
                                    • JakeF  

                                      Nikam, jdu psát test z práva, tak mi radši drž palce :D.

                                      0 0
                                    • JakeF  

                                      Nikam, jdu psát test z práva, tak mi radši drž palce :D.

                                      0 0
                                      • PítrsPraha  

                                        Chápu, proč to radši hraješ do autu ;-).

                                        0 0
                                        • McBlacky  

                                          on má pravdu, pokud je shodná délka a stačí sedlovka, posed je na obou rámech stejný.

                                          Nižší rám je lehčí, tužší a lépe se pracuje s těžištěm a koleny. Nevýhodou je možnost poškození=zlomení díky dlouhé sedlovce.

                                          0 0
                                          • PítrsPraha  

                                            Ale tohle já mu přece nevyvracím. Přečti si prosím celou diskusi pozorněji.

                                            Riziko je i u hlavy – čím více podložek a čím kratší hlavová trubka, tím větší páka od vidlice.

                                            Argument o nižší hmotnost rámu je hoooodně tahaný z paty. Kolik dělá rozdíl mezi nějakým 18'' a 20''?

                                            0 0
                                            • McBlacky  

                                              tak jsem to přelouskal. Na co konkrétně mě odkazuješ?

                                              celé to je o tom, že stěžejní pro výběr je délka. To se shodneme. Ty hájíš štafle, já a JakeF nižší rám. Nic jiného se nemění.

                                              rozdíl hlavovky v řádu 10–15mm zase není tak hrozný s nástupem tapered a overdrive jsou při nižší konstrukci odolnější. Drželo to předtím, držet bude i teď.

                                              Váhový rozdíl tady je, liší se dle rámu a materiálu (běžné rozmezí 3%-5%)

                                              0 0
                                              • PítrsPraha  

                                                „Na co konkrétně mě odkazuješ?“ – na to, že jsem nikde nevyvracel, že „pokud je shodná délka a stačí sedlovka, posed je na obou rámech stejný.“.

                                                Štafle nehájím, myslím, že není třeba stavět to takhle bipolárně a záměrně posouvat významy napsaného tak, aby vyznívaly přehnaně.

                                                K té „úspoře“ hmotnosti – těch třeba 50g ušetřených na menším rámu zase krásně umázneš delší sedlovkou a podložkama pod představec – a i kdyby ne, tak to je doopravdy markantní rozdíl, který bude cítit při každičkém šlápnutí, že… :-).

                                                Prostě pokud jsou dvě velikosti rámu a shodný posed díky jejich délce a nastavení sedlovky a kokpitu, tak mě přijde logické vybrat si ten rám, který je vhodný vzhledem k výšce jezdce.

                                                A zatím tady nepadl jediný relevantní důvod, proč to neudělat.

                                                0 0
                                                • McBlacky  

                                                  mě tuhost a lepší práce s těžištěm přijde jako dobrý argument. Měl jsem rámy (Nerve, Era) kde vysoká horní trubka už vadila ovládání, nehledě na nasedání a sesedání. S nižším rámem se lépe pracuje.

                                                  Dneska rámy vyšších tříd jsou většinou nižší stavby, právě kvůli lepší ovladatelnosti.

                                                  0 0
                                                  • PítrsPraha  

                                                    Tak ta argumentace začíná gradovat, když čtu o tom nasedání a sesedání…

                                                    Jinak ten rozdíl v tuhosti u 18vs20'' rámů bude plus mínus tam, kde rozdíl v jejich hmotnosti, řekl bych. Ale relevantní data z nějaké měřící stolice nemám. Pokud ty ano, zajímalo by mě to – to myslím bez ironie.

                                                    A ten rozdíl v prostoru pro kolena taky u 18 a 20'' verze nebude při jinak shodném posedu ničím, co by dělalo rozdíl na trati.

                                                    0 0
                                                  • McBlacky  

                                                    víš co, já tě nebudu přesvědčovat. Zkus si nějaký XC nejlíp v ČP a sám uvidíš, že nasedat na štafle není v tom kalupu zrovna bez problémů.

                                                    a co se týče kolen i centimetry dělají rozdíl.

                                                    0 0
                                                  • PítrsPraha  

                                                    Štafle? Takže opakovaná demagogie namísto věcné diskuse. Každý dělá, co zvládne.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Ty hlavně nemáš jedinej důvod, proč větší rám… Větší páka od vidlice? Lol, ještě jsem neviděl tímhle způsobem zlomenej žádnej… Zato díru v horní rámovce, částečně i proto, že byla moc vysoko, už mnohokrát… Jinak je všechno pro menší rám. I když ty rozdíly třeba nejsou velký, pořád jsou všechny pro menší rám a proti není žádnej. Mimochodem, rozdíl třeba u Treku 9.9SSL je Lko vs XLko skoro 150g ;-). Což je skoro 10% dolů od XLka. U karbonovýho top modelu vcelku zajímavá úspora…

                                                    0 0
                                                  • McBlacky  

                                                    jestli v tom nevidíš argumenty (dva) tak mě mrzí, že to je definice „dělám co zvládám“ na tvé straně. Čekal bych lepší porozumění psanému textu od někoho, kdo chce diskutovat, když už mu praktické zkušenosti zjevně chybí.

                                                    štafle se běžně používá jako označení pro rám s vyšším standover.

                                                    EDIT: odpověď Pítr, tady u kraje si to řadí jak chce

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Ono je to zařazený dobře, když klikneš šipku nahoru… Jen umístěný to je takhle zmateně.

                                                    0 0
                                                  • destr  

                                                    Jakej má vlit výška horní rámové trubky při nasedání na závodě?

                                                    0 0
                                                  • McBlacky  

                                                    vysoký standover na to má dost velký vliv. Zvlášť u fullů, když musíš připočítat ještě sag. Mnohem snáz sesedneš (za jízdy) a nasedneš (z rozběhu) na nižší rámy. na XC, TT, MTBO to docela využiješ.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Tady taky nechápu, jak to myslíš… Na kolo naskakuješ nohou jakoby přes zadní kolo, ne?

                                                    0 0
                                                  • McBlacky  

                                                    ne vždycky-záleží jak rychle jedeš, sám víš, že často po výběhu v maxu vůbec jsi rád, že nasedneš. Situací je hodně. Beru to podle sebe, měl jsem dost vysoký standover u dvou fullů a vadilo mi to hodně. Proti tomu rámy se skloněnou horní trubkou a výstuhou (epic, SJ) jsou úplně něco jiného. U HT jsou rozdíly menší ale stejně současné SJ proti závoďáku předtím (Capic) je v tomhle rozdíl.

                                                    0 0
                                                  • destr  

                                                    No tak při závodě sem asi nikdy nenasedal tak, že bych zastavil, přehodil nohu přes „štandli“, zacvaknul, odrazil se, zacvaknul druhou a jel :-D

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Já počítám na Sudetech a mezi to první zacvaknutí a odražení jsem si ještě vkládal zanadávání co jsem za ******, že jsem tam vůbec přijel :D. Na rychlých se vždycky snažím naskakovat, ale pořád se blbě trefuju do pedálů :/.

                                                    Ale tak každopádně je příjemnější mít ten rám nižší, asi každej někdy nastupuje bez naskakování.

                                                    0 0
                                                  • McBlacky  

                                                    přechod od štaflí na slopingy nebyl jen tak z ničeho nic. Dneska mtb rámy bez slopingu se už dělají snad jen garážově a nebo v totál low endu

                                                    0 0
                  • camlost  

                    ano, je docela dobre mozne, ze mam problem s chapanim psaneho textu. predstavuje to pro tebe problem? :-)

                    no… nemam potrebu ti oplacet podobnym napadanim. tak si to tu uzij.

                    0 0
                    • JakeF  

                      Představuje to pro mě problém, když ty mluvíš pořád o kratším rámu, když já celou dobu mluvím o situaci s podmínkou stejný délky rámu a rozdílný výšky.

                      0 0
          • JSt  

            furt si to myslis? http://www.bike-forum.cz/…/img2207.jpg

            0 0
            • Kubas.1  

              proboha…proč si nedá aspoň vyšší představec? na tomhle bych nemohl jezdit ani 1km pro rohlíky…

              0 0
              • frederick  

                Proč? Protože kdyz tam hodim podložky tak to bude jeste kratsi…a řiditka v kladnym uhlu proste nesnesu…nesedi mi to…a nevadi mi ten předklon, jezdi se mi dobre…jen bych to radsi delsi…

                0 0
            • JakeF  

              Sedlovka v limitu, představec bez podložek… Podle mě pro vyšší rám není důvod, pro delší jo.

              0 0
    • Kubas.1  

      delší rám to fakt chce, ale při tvé výšce bych možná uvažoval nad nějakou 29"…a je fuk jestli karbon nebo Al

      0 0
      • JakeF  

        Jo tak fuk :D. Hodinky nebo holinky, obojí se natahuje…

        0 0
        • Kubas.1  

          myslel sem to tak, že nejdřív by měl sehnat jinej rám, a až pak se starat z čeho bude ;-)

          0 0
    • MaroH  

      rám je základ a ty ho máš malý… pokud je spešl delší ber ho to co jezdíš je zlo

      0 0
    • king-bike  

      Specialized No.1

      0 0
    • mirav  

      Já bych tu velikost neviděl tak tragicky.

      Sedlofka s offsetem by to si myslím slušně pořešila.

      0 0
      • JakeF  

        Děláš si srandu, žejo?

        0 0
        • mirav  

          Nedělám. Klasická vosa na bombóně .. .

          0 0
          • Vilém  

            Hokejka opravdu nic neresi, jak pisou ostatni. Naopak kdyz na tu fotku kouknu, tak bych rekl, ze sedi zbytecne vzadu i na te rovne sedlovce.

            0 0
          • JakeF  

            Hlavně to absolutně není argument, offsetem se dolaďuje pozice proti středu a ta je daná tělesnými proporcemi, posed se s ní natahovat nedá. Nebo teda dá, ale za cenu špatnýho posedu, takže je to blbost.

            0 0
      • Bafoon  

        offsetem bych řešil spíš polohu nohy při šlapání určitě ne délku rámu

        0 0
      • v POHODÌ klokan  

        Je vidět, že nevíš o čem píšeš. Sedlovka s offsetem by těžiště posunula víc dozadu a do kopců by se chudák překlápěl. Takže to asi řešení nebude, co? Samozřejmě musí mít delší samotný rám. Sedlovkou se to prostě dohánět nedá.

        0 0
        • Chaingang  

          proboha, mám sedlovku s velkým offsetem…asi bych se měl v kopcích začít překlápět

          0 0
          • McBlacky  

            sám víš, že to je daný délkou nohou a konstrukcí rámu :)

            na stejným rámu může někdo vozit přímou sedlovku zero vytaženou na 25cm a druhej ofset vytažený na 10cm a budou mít oba správně pozici koleno-pedál.

            Pak se samozřejmě najde početná skupina, která nerespektuje toto důležité pravidlo o kolmici hlavy kolena a sedlovkou opravdu mylně koriguje špatně zvolenou délku rámu.

            0 0
            • Chaingang  

              Jenom jsem ironicky reagoval na větu „sedlovka s offsetem by těžiště posunula víc dozadu a do kopců by se chudák překlápěl“. o předozadní poloze sedla jinak samozřejmě rozhoduje spíš poměr délky stehenní a holenní kosti. Takže extrémníma polohama sedla vepředu nebo vzadu spíš koriguješ nevhodnej úhel sedlové trubky než délku rámu.

              0 0
              • McBlacky  

                …nevhodný pro konkrétního jezdce. Často se vidí nastavení posedu tak, aby to bylo vizuálně hezké a funkce je až druhořadá.

                0 0
    • Chaingang  

      první bych doladil posed na tomhle…z téhle fotky mi připadá, že máš sedlo zbytečně vysoko a vepředu, ale chtělo by to jiny fotky, aby se to dalo říct určitě. Jinak by to rozhodně chtělo dostat řidítka výš, což bohužel s touhle vidlicí moc nepůjde.

      0 0
    • DaSnail  

      dobré vlákno. objavilo sa pár nových chytrolýnov. přidávam do oblíbených. 8o)

      0 0
      • ememem  

        tiez docela cumim jak sa po 20× niekto snazi presvedcit ze offsetovou sedlovkou poriesi celkovu dlzku ramu/posedu.

        0 0
        • Attila  

          tady neplatí, že mnohokrát opakovaná lež se stává pravdou ??? :-)

          0 0
      • frederick  

        no rozběhla se tu diskuze o úplně něčem jiném, než jsem chtěl, ale to jsem čekal:D

        0 0
    • frederick  

      Řešil se tu offset.

      Rozhodně mi vyhovuje 0 offset. Dřív jsem jezdil 20 a nebylo to ono..

      Řiditka by samozřejmě chtěla výš, ale to by se zase o kus zkrátilo. Než jsem to uřizl, šteloval jsem to a bylo to na prd.

      Sedlovku musím mít vytaženou tak jak je, protože jinak nemám správnej posed(bolí mě z toho kolena)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.