Rozkmitání (rezonance) karbonového rámu

86 nepřečtených
  • TriJonas

    Ahoj, mám dotaz ke zkušeným silničářům.

    Letos jsem si pořídil nové silniční kolo Author CA 55 s karbonovým rámem. Na tomto fóru jsem na něj našel docela dobré reference. Jezdí se na něm dobře, pasuje mi i rozměrově, takže mohla by to být pohoda. Zatím jsem na něm najel cca 1200 km.

    Jenže už dvakrát se mi stala věc, která mě pěkně vyděsila. Při jízdě z kopce (naštěstí jen kolem nějakých 40 km/h), se kolo pode mnou úplně rozvlnilo. Bylo to jako byste najednou pod sebou měli gumového hada místo pevného rámu. Měl jsem co dělat, abych se dostal ke krajnici a zabrzdil. Když se mi to dneska stalo podruhé (sjezd z Příchovic na Mýto), dost dlouho jsem se z toho vzpamatovával a zbytek cesty jsem se bál v každém sjezdu. Na hliníku jsem nic podobného nezažil. V létě mě čeká triatlon v Alpách, takže místo radosti zažívám teď spíše obavy.

    Tušíte, kde by mohl být problém? Co s tím?

    • p@X  

      Většinou to souvisí s předním kolem, pokud to není ruplý. Házející plášť, ráfek, vůle v hlávku, ose, …

    • Vilém  

      Nemas treba volnou hlavu, povolenej vyplet, nebo tak neco?

    • ˘Ö˘ Krab  

      Předpokládám, že jsi prozkoumal techniku, tedy především záplety a vůli v hlavovém složení … a stav asfaltu, výskyt téměř neviditelných vyjetých kolejí dělá divy.

      Manželka zase říká, že jí tohle dělá boční vítr (CA8800, tj. geometricky tentýž rám).

      Ještě bych prozkoumal, jak máš rozloženou váhu mezi přední/zadní kolo ve sjezdu, jestli příliš neodlehčuješ přední – třeba tím, že máš nastavený jiný drop, než na hliníku. Ale to by se mělo brzděním eliminovat a vlnění by při něm mělo zmizet.

      • lookie.dookie  

        Souhlas s tím bočním větrem. Mám dost placatý rám a stalo se mi to samé při výjezdu z lesa, akorát při rychlosti 72 km/h a za mnou auto… A boční vítr je taky moc „fajn“ třeba při zatáčení, ale když tak koukám na obrázek CA 55, nepřipadá mi jako lapač bočních větrů.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Také je otázka, jaké tam má záplety. S kulatými dráty 24/28 si nepamatuji na problémy, ploché dráty (KsyriaSL) jsou jako plachty, vítr je znatelný a dávám si pozor, aby mě nepřistihl nepřipraveného.

          K tomu bočnímu profilu: přeměřil jsem si narychlo boční průměty trubek (jen metrem) na Merida Scultura a Author CA8800 a rozdíl tam je nezanedbatelný, nezdá se to, ale Author je o dost macatější, hlavně na horní rámové trubce (30×42), na sedlové (vnitřní 27,2×31,4), vidlici přibližně uprostřed (cca 35×40), dolní rámové trubce (50×56).

          Syn na něm také jel a sebemenší náznak vlnění nepozoroval ani na tankodromech v okolí při rychlostech dost nad 60 km/h.

          • lookie.dookie  

            Tak jsem šel taky měřit… šířky: dolní rámová 80 mm, sedlová 50 mm, horní rámová 40 mm a u hlavy 90 mm :-) Špice mám „naštěstí“ kulaté.

        • TriJonas  

          Díky za všechny tipy. Výplety, ráfky, hlavák – to všechno by mělo být OK. Ale pro jistotu jsem to hned šel osobně zkontrolovat a opravdu tomu tak je.

          Ještě k tomu vlnění. Bylo to takové podélné vlnění, jako by se pode mnou vlnil rám (od řídítek až po sedlo) a to dost pomalou frekvencí (tak 2–3× za sekundu), což je o to horší, že vám to úplně vezme vládu nad kolem. Vlnění se uklidnilo prakticky až teprve při úplném zastavení.

          Ještě přidám pár dalších faktů: vážím 72 kg (takže přetížením to asi nebude), napumpováno jsem měl cca 100 PSI a silnice měla v obou případech docela hladký povrch. Vyježděných kolejí jsem si nevšiml, ale teoreticky tam mohly být. Vítr v obou případech foukal docela slušně. Nápory větru zepředu i zboku už jsem samozřejmě zažil, ale že by rozvlnily kolo, to teda ne. Na řídítkách mám jednoduchou hrazdu Force Crono (hokejky), která ale snad sama o sobě vliv na odpor vzduchu snad nemá. (Naštěstí při takovém sjezdu do ní nelehám.)

          • KOLOMECH  

            Po přečtení příspěvků nemohu mít dojem měkkého výpletu, nejspíše je to málo dotažené, nebo stačí dva dráty vedle sebe. Což jaksi diskuzí nepoznáme a majitel možno také ne.

          • robb  

            A nezkoušel si hledat i na zahraničních fórech jestli se nestalo někomu něco podobnýho?

            • TriJonas  

              Jsem na tomto typu kola začátečník, takže zatím sbírám prvotní zkušenosti a jsem rád za všechny rady. Díky.

              Je fakt, že mě stále ještě překvapuje, jak je tento typ kola citlivý na vítr. Netušil jsem, že trošku větší průměr trubek a profil drátů může hrát takovou roli. Ještě štěstí, že se při sjezdech držím „při zdi“.

              Co se týká toho výpletu: Mě skutečně připadají všechny dráty dotažené, i když určitý rozdíl v jejich napětí tam je. Pokud by to mělo hrát až takovou roli, tak asi bude lepší navštívit odborníka.

              • KOLOMECH  

                Pokud to poneseš k odborníkovi, tak ať také kromě napětí zkontroluje vycentrování lérou. Ono stačí i půl cm a z kola je dvoustopé nemotorné gumové to co popisuješ. Možná je to kombinace obého..

                • TriJonas  

                  Díky, mnohé díky.

                  Podle většiny ohlasů se zdá, že problém asi nebude v rámu (což jsem rád), ale spíše v kolech a jejich výpletech. I když pořád je mi divné, že se to projevilo zatím pouze dvakrát a za speciálních okolností (sjezd a vítr) – i když možná zaplaťpanbůh, že zatím jen dvakrát.

                  Je to práce pro běžného servisáka, nebo mám hledat nějakého specialistu? Máte někdo tip na někoho dobrého v Liberci?

                  Díky.

                  • lookie.dookie  

                    Dneska u nás foukal celkem silný vítr a stalo se mi to opět při rychlosti 40 km/h – sjezd, boční vítr… Kola mám vycentrovaná. Beru to jako nešvar placatých rámů :-)

                    • pepek  

                      Tak na tu přední trubku jednou navleč třeba mirelon, abys zrušil to křídlo a budeš mít jasno hned.

          • ˘Ö˘ Krab  

            … hrazdu … a předpokládám k ní i sedlo časovkově hodně nahoru a ještě víc dopředu, takže ve sjezdech ‚sedíš‘ na předním kole (a zadní si tancuje)?

            • TriJonas  

              Ne, tak tady tě můžu uklidnit. Sedlo mám dost nízko (vzhledem k řídítkám) a ani jsem ho neposouval dopředu. V tomto ohledu je pro mě pohodlí (a pozice zad) cennější než nějaký větší či menší odpor vzduchu. K mému velkému překvapení si záda v hrazdě (tak jak ji mám nastavenou) spíše odpočinou než naopak.

          • vsn  

            nemáš „dvoustopé vozidlo“ ? :)

            Jinak zkus napsat Raboňovi st. … minule se o tomhle snad zmínil co tohle způsobuje…

            dej mail. pošlu ti na něj kontakt.

            • TriJonas  

              Díky za radu. Mail jsem dal do profilu.

            • TriJonas  

              Nejdříve jsem to bral jako vtip, ale když tak o tom jako technik přemýšlím, tak si dovedu představit situaci, kdy by vítr protékající v podélném směru mezi oběma koly dokázal bicykl skutečně takto podélně rozvlnit.

    • Davos000  

      Mám zkušenost s horákem. Kdy jsem jel chvíli bez držení řídítek (kolem 20–25km/h) a někdy se začlo přední kolo nekontrolovatelně kmitat ze strany na stranu. Po uchopení řídítek vše přestalo.

      • pee.tr  

        To asi ale nebude to, co tu řeší. To tvé jsem zažil taky a na vině (jak se na B-F ostatně už řešilo) je nejspíše šišatý plášť v kombinaci s vůlí v hlávku nebo ve vidlici.

    • Skama  

      Mam bohuzel stejnou zkusenost se svou silnickou. Karbonovy ram Haibike. Mel jsem na ni puvodne aksia a bez problemu. Po zakoupeni ksirii s pochymi draty se mi jiz nekolikrat stalo ze ve sjezdu v rychlosti cca 50km/h pri silnem bocnim vetru, se mi cele kolo rozvlnilo a bylu temer neovladatelne. Pokud hodne fouka z boku, tak si musim davar ve sjezdech hodnr velky pozor. Podle mne to urcite delaji zaplety s plochymi draty. Chyta to nejakou rezonancni frekvenci. Mam je dotazene i hlavko je ok. Pokud by byl napad jak to resit, budu rad. Ve sjezdech pri silnem vetru jsem po techto zkusenostech opravdu hodne opatrny.

    • Skama  

      Mam bohuzel stejnou zkusenost se svou silnickou. Karbonovy ram Haibike. Mel jsem na ni puvodne aksia a bez problemu. Po zakoupeni ksirii s pochymi draty se mi jiz nekolikrat stalo ze ve sjezdu v rychlosti cca 50km/h pri silnem bocnim vetru, se mi cele kolo rozvlnilo a bylu temer neovladatelne. Pokud hodne fouka z boku, tak si musim davar ve sjezdech hodnr velky pozor. Podle mne to urcite delaji zaplety s plochymi draty. Chyta to nejakou rezonancni frekvenci. Mam je dotazene i hlavko je ok. Pokud by byl napad jak to resit, budu rad. Ve sjezdech pri silnem vetru jsem po techto zkusenostech opravdu hodne opatrny.

    • obda  

      Tento problém je relativně známý, klasické ingredience jsou jízda z kopce a boční vítr. Najdeš toho na netu hafo pod „(bike) speed wobble“. Jako okamžité řešení se doporučuje koleny chytnout horní rámovou trubku a vibrace tak utlumit.

      Placaté dráty na předním kole IMHO pomůžou rozkmitat přední kolo/vidlici.

      • TriJonas  

        Díky za odkazy. Máš pravdu, o ‚speed wobble‘ se toho na netu píše docela dost. Alespoň člověk ví, že taková věc existuje a že má dokonce své jméno. Když jsem si četl pocity dalších lidí, kteří to zažili, tak mi znovu naskočila husí kůže.

        Snad těch pár rad (hlavně nohama zkusit přidržet rám a přenést co nejvíc váhy na řídítka) pomůže, až se to zase stane.

        Skoro ale abych uvažoval o výměně předního kola.

        • robb  

          Být tebou tak s tím kolem zajdu do opravny hudebních nástrojů a nechal bych si to naladit aby to při rezonanci hrálo alespoň nějakou melodii.

      • Skama  

        Diky za radu. S tim podrzenim horni trubky koleny mne to take napadlo. Problem je ze kdyz tato situace nastane jsem z ni vzdy tak vyklepany ze si na to nevzpomenu. Jeste mne napadlo ze za tim muze byt posez ve sjezdech. Nejsem zadny silnicar. Jako biker jsem zvykly ze ve sjezdech natahuji nohy a nadlehcuji zadek a tim padem neni zatizena sedlovka.

    • TriJonas  

      Tak jsem si udělal takovou menší rešerši o tom, co se píše na na téma „speed wobble“ (nebo také „death wobble“, či „speed shimmy“). Není to nijak povzbuzující čtení, už také proto, že kdo se s tím setkal, tak to v nejlepším případě odnesl dočasným (někdo i trvalým) psychickým traumatem, v horším případě i držkopádem z kola.

      Co je blbý, že přesná povaha tohoto jevu není dosud úplně jasná a i vědci se přou, jak vlastně vzniká. Chápu taky, že v laboratořích se to těžko simuluje, protože jde o souhru chování komponent kola, jezdce, povrchu a profilu trati, a neposlední řadě meteorologických podmínek. Postihuje to bohužel jak neseřízená kola (uvolněný výplet nebo osy kol, hlavové složení), tak i kola v perfektním stavu. Zdá se, že více se o tom začlo psát po větším rozšíření karbonových rámů a vidlic, ale lidi píšou, že to zažili třeba i na turistických kolech obtěžkaných brašnami. Prakticky vždy se jedná o sjezd z kopce, nejčastěji při silnějším větru a většinou bez šlapání. Hladká silnice a hladký hodně nahuštěný plášť to způsobí spíše než hrbolatý povrch.

      Dobré video je zde:

      http://www.youtube.com/watch…

      Ten maník to dostal pod kontrolu ještě docela dobře a rychle, nicméně je vidět, že ho to docela dostalo.

      Pohled na podobně rozkmitanou motorku při rychlosti 145 mph je jen pro silné žaludky:

      http://www.youtube.com/watch…

      Protože se mi to stalo na novém kole dvakrát během jednoho měsíce, nemám odvahu pokoušet to znovu. Jako první věc zkusím vyměnit přední kolo. Místo Mavic Ksyria tam dát běžné kolo s 32 kulatými dráty z mého staršího Pellsu a uvidím. Možná zkusím vyjet i na tom Pellsu s Ksyriem. Zatím mě nic lepšího nenapadá. Jen nevím, jestli ještě najdu odvahu pustit to plnou palbou dolů z kopce po krásné rovné silnici, abych zjistil, zda vlnění zmizelo nebo ne.

      • mm  

        Na mé karbonové silničce jsem se s tím taky setkal. Naopak nasazení Ksyrií problém (doufám) odstranilo.

        Stávalo se mi to na kolech s kulatými špicemi, za příčinu jsem považoval vydřený zadní konus, který jsem musel provozovat mírně volný, aby nedrhnul.

      • Datel Stepní  

        Chápu to správně tak, že u výpletů s kulatými dráty by se to stávat nemělo, nebo mnohem méně často?

        Jinak to video je docela odstrašující.

        • TriJonas  

          Podle mé řešerše převládá většinový názor, že ploché dráty spíše k tomu jevu přispívají – zejména v případě šikmého větru, který dopadá na obě kola s určitým fázovým posunem, což je jedna z teorií vzniku toho kmitání.

          • Datel Stepní  

            Díky, dej vědět až vyzkoušíš klasické záplety. Já jezdím klasiku a naštěstí jsem se s tím zatím nesetkal.

        • jonti  

          Me se to stavalo jen na mtb s kulatymi draty, urcite to nevylouci.

      • bio  

        Diky za ucelene info.

        dalsi video s dobrym popisem (je to sice pro motorky, ale chovani je stejny):

        https://youtu.be/fvsDIq3WwVA?…

      • DA  

        Jezdím aktivně na kole 47 let. To o čem zde píšete jsem zažil 1× při sjezdu v Alpách na ocelovém starším rámu. Následně jsem jezdil 15 let duralové RB a s něčím podobným jsem se nesetkal. V současné době jezdím třetí seozu rám. sadu Haibike Affair se zapl. koly Fulcrum Racing Zero, pl. Conti TT a GP s tlakem 8,5 at. Co jsem zažil opakovaně při sjezdech v přímém směru, bez šlapání, rychl. nad 70 km/h se nedá popsat jinak než horor. Kolo se rozvlní a při snaze zpomalit brzděním se amplituda kmitů výrazně zvyšuje až do takřka úplného zastavení kola. Pocit je to děsivý, především bezmocí cokoli udělat. Je to boj o přežití. Domívám se, že jde o vlastnost karbonu-náchylnost k rezonanci kmitů-pružnost materiálu. Řešení vidím v technice jízdy s eliminací a rychlým potlačením prvotního impulzu. Jakmile dojde k výrazné rezonanci je stav již neovlivnitelný. Dural takové chování nezná.

        • McBlacky  

          myslím že se to může stát i u duralu – nebo z čeho máš teorii, že dural to nezná?

          třeba u MTB je naopak carbon ve sjezdech mnohem stabilnější a tam kde se dural díky nárazům rozkmital jedeš na carbonu jak po kolejích

          • kubad  

            tohle je o tuhosti, a kvalitě rámu

            • Rorejs74  

              Jezdim asi ten samej ram ( Haibike Affair 2013 ) uz dva roky ( se Zondama na GP4000 ) a za tech skoro 20tis jsem nikdy nic takovyho nezazil .. a to mam na Strave hodne KOMu smerem dolu ;-)

              Mozna v tom hraje roli i hmotnost jezdce … ja mam pres 90 ;-)

              P.

              Edit : Zase ale na druhou stranu na tech samejch ramech jezdi ( ted maji nekteri ten model 2014 ) i skoro celej brnenskej Favorit U23 a to jsou zase hodne lehky vahovy kategorie.

            • McBlacky  

              těžko říct, tady se jim to stalo při testu high end kol

              http://www.cyclingnews.com/…l-first-ride

              samo že to kamuflují, že to byla blbá kombinace všeho, ale pravda je, že se ultra light výplety se to děje zdá se častěji. Mě osobně se osvědčilo dost tlačit do řidítek ve sjezdu, to kolo výrazně zklidní, naopak jezdit sjezdy na silnici bajkovým stylem (za/nad sedlem, natažený ruce) nahrává vibracím

          • Rychlej turista  

            V terénu se ti kolo těžko rozkmitá, protože tam nemá klid na práci :-)

            • McBlacky  

              není to určitě stejný typ jako speed wobble, ale věř mi že rozkmitá na drobný šotce uplně v klidu.

        • Hroch obojzhivelnyj  

          Podle vseho je to kombinace geometrie s posezem, kdy se teziste dostane moc dozadu. Kdyz to zacne kmitat, tak se clovek instinktivne narovna, a to je presny opak co by mel udelat, je to jeste horsi. Naopak je treba zatizit predni kolo.

    • Mr.Dan  

      Mně se to stalo na první motorce, příčinou byla kombinace úplně sjetý zadní pneu (navíc nějaká příšerná stará směs) a vůle v hlavovym složení. Řešením bylo pustit plyn a nesvírat řidítka křečovitě a nejít proti tomu + jemně brzdit zadní brzdou. Jak je to na kolech, netuším.

      • Excel  

        Na kole pustíš plyn, aj se kolikrát posereš… Jestli to zastaví vibrace nevím, ale může to pomoct. ;-)

    • Zaki1  

      Ahoj všem,

      včera se mi stalo přesně to co zde popisujete. Při dlouhém sjezdu před Klatovama od Domažlic při rychlosti cca 60km. Mám kolo Author A55, takže hliník, kola jsou s plochými dráty. Byl jsem rád že jsem se zastavil v protisvahu do kopce. Ještě v noci jsem se vzbouzel hrůzou. Jsou to pomalé kmity předního kola, dost výrazné a téměř nekorigovatelné. Jakž takž jsem to udržel rukama ale už jsem hledal v pangejtu místo kam to pošlu.

      Takže když to shrnu, hliníkový rám, ploché dráty, trochu vůle v krku a foukal šikmý vítr. Zajímavé na tom je, že i když jsem to nechal přirozené zastavit do protikopce, kmitalo to až do zastavení.

      Trochu jsem nad tím přemýšlel a myslím, že hlavní příčinou bude měkký výplet předního kola. Rád bych se časem dobral nějaké sofistikovaného závěru. Je to dost nebezpečná věc a kolo se v takové situaci stává prakticky neovladatelné.

      • jecnak  

        V mem pripade to zpusobuje hazejici zadni plast. Obvykle to ma nejakou spojitost se zadnim kolem – hazejici plast, rafek, volny naboj, malo tuhy nosic daleko od teziste. Viz http://www.youtube.com/watch?…

        • 01carbon  

          jak moc házející? cca?

          teď sem osazovat 4 nové X King a hází mi každý – namazáno, vypuštěno, pootočeno, přefoukáno – rezignoval jsem.

          • jecnak  

            Cca 1cm, ale je to uz hodne jety plast a asi dostal nekde nejakou ranu a tim padem se zrejme trochu rozjel kord. Ze zacatku to nedelal.

            • 01carbon  

              Tos mě uklidnil :-) jsem tak do 1–2mm max. Ale i tak mě to míchá. V souvislosti tak dumám, zda je lepší když hází zadní nebo přední :-(

      • šlapatko  

        Ahoj, stejny author rychlost cca 65 km/h + 100 kg. Hlavko lehce povolene. Po vymene hlavka vse ok. Me to delalo vetsinou ve velke rychlosti a lehkem pribrzdeni pred zatackou.

    • Zaki1  

      Tak po prostudování všech odkazů se odkláním od teorie „měkkého“ předniho kola (myslím výpletu). Pokud by to bylo kolem, rezonance by se projevovala jen při určitých otáčkách a při zrychlení/zpomalení by měla zmizet.

      Přikláním se k teorii popsané v jednom z odkazů Speed wobble, kdy při mírném vychýlení předního kola ze směru jízdy (nebo vychýlení celého zbytku kola oproti přednímu kolu) se bod dotyku pláště s asfaltem vychýlí z podélné osy kola a vzniká moment sil, který má tendenci kolo vrátit do přímého směru. Tento moment může být dostatečně velký na to aby hodil řídítka na druhou stranu a tak to kmitá a za určitých podmínek (to jsem ještě plně neprozkoumal) které to přiživují, třeba ten boční vítr nebo vůle se to neutlumí ale naopak zesiluje. Řekl bych, že s karbonem nebo plochými dráty to nemá moc společného.

      • McBlacky  

        taky myslím že za to ani carbon ani dráty nemohou, jinak by to vibrovalo všem ;)

        carbon a plochý dráty jsou dneska standart

        • bio  

          presne tak, muze za to vaha jezdce (+ vyska teziste), rychlost a plaste.

        • tromboonen  

          Taky to, jaka je geometrie ma myslim vliv.. klidne ramy s delsim rozvorem co dobre drzi stopu vs. zavodni kratke neposedne.. hlavne o kolik je drop out na vidli pred prodlouzenim hlavovky..

          U letadel se to stava na pridovem podvozku, hlavne pri brzdeni na zemi, maj na to ruzne vychytavky, ale ty jsou na kole nepouzitelne..

    • Zaki1  

      Přesně, je to ten drop out. Udělal jsem malou zkoušku. Postavím kolo rovně, vyhnu řídítka, kolo pevně chytnu oběma rukama a tlačím ho rovně a předek krásně běhá ze strany na stranu. Až budu mít k ruce asistenta nebo asistentku, natočím to na video.

      • blept  

        Pro anglicky mluvící, něco podobný ho popisujou v jednu chvíli tady Otázka je proč to vlastně začne a proč se to nedá snadno zklidnit…

    • pee.tr  

      A tohle video je to samé, co čem se tu píše? Mně tohle dělá na dvou různých MTB 26 – hliník i karbon, různé pláště, různé výplety, ale děje se to jen když člověk pustí řízení. Pokud jedu jak mám, tak ani náznakem.

      • kyl  

        Hliník se mi rozkmitá snadno,u karbonu jsem to zkoušel i vyvolat uměle ale nic,je hodně tuhej.

        • pee.tr  

          Pokud bych měl soudit podle sebe, tak na hliníku mám vůli ve vidli a na karbonu zase, řekl bych měkčí výplet. A tam se mi to stalo zatím jen 1× a to v rychlosti nad 40km/h. U toho Al stačí i občas nižší rychlost.

    • TriJonas  

      Jako zakladatel tohoto vlákna jsem ho po roce opět navštívil a všiml jsem si, že pár příspěvků či dotazů nedávno přibylo.

      Zkusím shrnout své dosavadní zkušenosti: Na kole, na kterém jsem vloni dvakrát po sobě zažil speed wobble, jsem nakonec nic neměnil. (I na základě toho, co psali jiní nebo co jsem vyčetl na jiných webech.) Prostě jsem se naučil s tím kolem nějak žít a přežít. Při sjezdech bývám obezřetnější a hlavně používám ten trik s přimáčknutím obou kolen na rámovou trubku. Od té doby se mi to už – naštěstí – nikdy nerozkmitalo, a to ani při dlouhých sjezdech v Alpách při Ironmanovi.

      Takže jsem rád, že jsem se tehdy tady na fóru zeptal a dostal pár dobrých rad. Budu jen rád, když to pomůže i ostatním, až se jim to třeba jednou stane.

      • McBlacky  

        zkoušel jsi víc tlačit do řidítek a nechodit za sedlo – dokonce někdo jezdí naopak posunutý na sedle více dopředu než při šlapání? Dneska se tento styl preferuje, před dřívějším, kdy se právě chodilo víc dozadu a nad sedlo (typicky tak jezdil Cadel)

    • v-design  

      Vím že je to již hodně stará diskuze ale taky přispěji. Loni jsem oprášil svou starou favoritku a vyjel si na Praděd. při sjezdu se mi kolo drsně rozvlnilo (na kole jsem se takhle ještě nebál). Letos na jaře se naskytl celkem zajímavý kup carbonové MRX. V neděli jsem ho byl vyzkoušet na Praděd a opět to samé rozvlnění. Usuzuji že to nebude kolem ale mnou. Na favoritce stará vysoká kola tuším progrees, tady pár km jeté fulcrumy. Vždy se jev objeví kolem60 km/h. Když jsem to pak testoval tak mi pomohlo vzepřít se pořádně mezi řidítka a sedlo jako by kolo roztahovat. Na netu jsem ale našel spíše opak. Pokud šlapu a nebrzdím jev se ani při 70 km/h neprojeví..

      • sharkeeCZ  

        Máme kolegu, kterému se toto dejte také a to má kola za 100.000+ Kč. Když jsme to řešili, jediný společný závěr byl chyba jezdce. Krecovity úchop, špatně přenesena váha.

        • v-design  

          No, ale kam ji více přenést? Dozadu nebo dopředu? V těch 60–65 se bojím řidítka držet volně :-)

    • josef05  

      Tuhle hrůzu jsem dnes zažil podruhé. Pokaždé se mi to stalo na jiném kole, na jiném povrchu, ale při zhruba stejné rychlosti ve sjezdu kolem 60 km/h. Předpokládám, že chyba bude asi ve mě, ne v kole. Ještě teď se mi dělá šoufl, když si na to vzpomenu. Našel jsem k tomu tohle video, ale moje angličtina na to nestačí. Můžete mi to, prosím, někdo přeložit? Díky moc.

      How To Solve Speed Wobble On Your Bike

      • lukas aka mitro  

        tohle by ti mohlo trochu pomoct

        https://www.youtube.com/watch?…

      • plzakj  

        Nejdriv rozebiraj mozny priciny toho, ze se ram dostane do rezonance, zjednodusene:

        • lehce vychyleny predni nebo zadni kolo, kde to predek rozvybruje. Nedostatecne tuha hlavova trubka a specialne u tezsich jezdcu, kdy je moc vahy na stredu (sedlovce) a malo vahy na predku, coz zpusobi, ze predek jakoby rotuje kolem osy hmoty. Moderni ramy uz tim pry tolik netrpi. Nekdy to muze rozvlnit primo jezdec pri nerovnomernym slapani atp. Vliv ma geometrie: velkej uhel hlavovky je vic nachylnej. Taky „spatna“ velikost, kdy mas moc podlozek pod predstavcem a hodne vytazeny sedlo, dostane teziste daleko od ramu a snaz se rozvybruje. A jizda bez drzeni :o)

        Jak se s tim vyporadat / predejit

        • Snazit se drzet teziste co nejblize stredu kola, snizit teziste
        • Jit lehce ze sedla a horni trubku tisknout kolenama
        • Jinej zpusob: dat kliky do pozice 6:00 a vahu zaprit do nohou a tim ji dostat ke stredu kola
        • drez spodni uchop uvolnene a rukama tak odpruzit celou soustavu
        • brdit gradualne zadni brzdou (nikoliv hamstnout na obe)
    • lksds  

      Problém je v rámu, je měkký. Měl jsem BMC Teammachine SLR01, Wilier Zero 7, Trek Emonda SLR. zkoušel jsem kola duraace c24, mavic r-sys a i karbonove vysoké mavic Cosmic Carbone sl c40 a i Bontrager aeolus 5 a dělalo mi to to samé co popisuješ. Z lysé hory od 40km/h a víc se kolo vlnilo jako had:) kdyz jsem měl specialized Venge (aero rám) tak sem ten pocit nikdy nezažil. Teď mam Look 795, taky aero a mohu jet 60 do zatáčky a kolo se nevlní, je pevné.. zatím na všech „vrchařských“ i jakoby normálních kolech dělaných na váhu jsem to zažil, na aeru ne. Pokud máš možnost zkusit, udělej to a sám budeš překvapený:) rám je hlavní důvod tvého problému. A to mam opravdu odzkoušené na vlastní kůži..

      • Spartacus  

        Promiň, ale na mě to působí jako nesmysl, vyznívá to, že jedině aero kolo se nevlní a zbytek je na pytel…

        Já tyto pocity zažíval v prvních měsících, kdy jsem se sžíval se silničním kolem, takže dle mého bych to připsal na vrub nezkušenosti a křečovitého posedu ( velké oči z toho, jak se to naráz rozjelo ). Mám obyčejnou nearo silničku a není problém šedesátkou klopit táhlé zatáčky, nebo to na přímém úseku pustit třeba na 70–80. A zvláště na jmenovaných SLR01 a Zero 7 borci v partě lítají jak draci a na nic si nestěžují.

        Jinak obecně: ještě bych si pořádně zkontroloval hlávko jak už tu někdo psal. Dost lidí ( v okolí+ info od mechanika ) jezdí s povoleným hlávkem a ani o tom neví a to je to, co při sáhnutí na brzdu může udělat paseku.

        • lksds  

          Jel jsi na aeru nebo ne? Pokud ne, nemáš to jak srovnat. Miluju zkušenosti z časopisu nebo z doslechu:) blábláblá. Zkus a pak suď.

          Ps.: nestezuji si protože nic jiného nezkusili. Taky bych si nestěžoval, kdybych neznal nic jiného.

          • Spartacus  

            Ale kecy v kleci ;) Já si dovolím jen upřesnit, že kolegové jsou bývalí závoďáci a nestěžují si z důvodu, že se to pod nimi prostě netřepe (hold umí jezdit na kole). Ne kvůli tomu, že nejeli na aero kole ( jakože jeli ) :p Vlastně ani neřešíš vibrace, ale potřebuješ nám opět dát najevo, jak je aero kolo nej :o)

        • lksds  

          A netvrdím že je zbytek na pytel. To jsem nenapsal a netvrdím to. Ta kola jsou skvělá, pohodlná, rychlá.. ale mě nesedí:) a možná by seděla více lidem, kdyby je vyzkoušeli, a neposlouchali chytráky na BF

    • DA  

      Zdravím !

      Tak jsem zde psal na tohle téma už v r. 2015. Od té doby jsem zažil tenhle jev ve větší, či menší míře opakovaně. Docházím k názoru, že jde především o technickou chybu jezdce. V zárodku lze kmity eliminovat změnou směru jízdy – vychýlením z přímého směru – změnou těžiště sestavy bicykl – jezdec. Hlavně nebrzdit ! Decelerace kmity kola enormně zesílí. V žádném případě nejde u již průměrně kvalitního a seřízeného bicyklu o probém materiálu. Povrch silnice ( příčné zvlnění asfaltu) či povětrnostní podmínky jsou fenomeny, které jen mohou náchylnost k tomuto jevu zvyšovat.

      • v-design  

        Výsledek : je to námi jezdci. Ja to mám VŽDY nad 60km/h. Když v této rychlosti šlapu je to Ok. Mám asi trochu větší kolo než bych měl mít a z horskeho kola tendenci mit vahu ve sjezdu asi více vzadu.

      • v-design  

        Výsledek : je to námi jezdci. Ja to mám VŽDY nad 60km/h. Když v této rychlosti šlapu je to Ok. Mám asi trochu větší kolo než bych měl mít a z horskeho kola tendenci mit vahu ve sjezdu asi více vzadu.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse