Rozhovor s Richardem Galovičem / kola Favorit

182 nepřečtených
  • Tomcat

    Jako místy jsem se mlátil smíchy jindy bych mlátil hlavou o stůl. Ale ono ne každému se kterým dělají rozhovor dochází, že se nejedná o rozhovor ani pro iDnes a ni Blesk.

    Rozhovor pro časopis Forbes

    Uvidíme jak dlouho budou v některých socioekonomických skupinách IN. :)

    • BabbaJagga  

      Ale tak pár snobů se na tu pohádku asi chytí… zaráží mě argumentace o cenách 8.500–20.000 Kčs v době, kdy průměrný plat byl 1 500 Kčs. To asi myslel závodní a dráhové speciály, ne? Táta kupoval novou F12 na galdách někdy kolem 1970 a stála ho kolem těch 1.500 Kčs. Ale co mě rozesmálo, že Havlíkové nikdo na světě nebyl schopen vyrobit kolo na míru??? Jestli to spíš nebylo o financích…

      • Tomcat  

        Taky speciály Favorit nebyla často výroba Favorit jako taková ale um několika jednotlivců a rámy která měli tak akorát logo favorit. Seriová výroba a to i F1 měla tragickou výstupní kvalitu.

        A ano o ceně a sponzoringu pánovy nedochází, že ten rozhovor není pro pořad jako „kolosań Prima“.

      • jardalee  

        no cenu celyho kola nevim ale nedavno sme se bavily s kamaradem v praci co zavodil a plat mel 1800kc a kliky campagnolo ho stali 2500kc :)

        • Tomcat  

          Jenže západní zboží bylo v rámci RVHP plošně nedostatkové a drahé. O tom ani tak pointa nebyla ,

          Problém je v pohádkách jak odůvodnit cenu a vyzdvihnout hodnotu zboží v očích potencionálního zákazníka.

      • Prazak0  

        Tak favorit mohl stát 1500Kč v době, kdy platy byly 2 tisíce, nevím jestli zač. 70. let. Dnes je průměrný plat nějakých 30 tisíc, což je já nevím 22 čistého? Za ty peníze je kolo z určitého pohledu slušné, ale pro většinu lidí zde to je plečka. Nejde moc srovnávat kvalitu. Favorit pro masy byl jakýsi kříženec, většina v něm byla na úrovni supermarketového kola za 5 tisíc. Závodní favority – to byl dosti široký pojem. Běžná F1 pro nějaké kadety ap., taky nic moc. Z dnešního pohledu ubohé, návrh rámů asi špatný nebyl.

        Peníze těžko srovnávat. Tehdy byly určité věci daleko dražší a kola patří do této kategorie. Nekvalitní, ale drahé. Luxusní, tj. zbytečné zboží. Zas ale lidi neplatili tolik za nájem, hromadnou dopravu a bylo to celé jiné, ty cena. Drahé bylo i oblečení.

        Zkrátka tady si někdo koupil značku, když vidím ty renovované favority zde, tak dost lidí na ně vzpomíná. Na tom tvrdě rejžuje za předražené zboží. Čistý snobismus, tady nejde o sběratelství, ale jen ten snobismus. Asi jako řídit si „kvalitní“ předražené primky. Radši za tu cenu pořádné švýcarské nebo japonské hodinky, s opravdovou značkou i kvalitou.

        Závodní kola tehdy kvalitu měla, ale to člověk nekoupil. To bylo na příděl. Vážím si lidí, kteří ty rámy tehdy dělali, v rámci možností odvedli maximálně kvalitní práci.

        Je to škoda, že fabrika nezůstala. Nějak zaspali dobu, nevím. Favority se prodávali ještě zač,. 90 let, aby dosti ubohé. Kvalita supermarketových kol, tak to šlo do kopru.

        • dolomiti  

          Prvního favorita jsem měl v sedmdesátýmpátým a byl v Domácích potřebách na příděl ;-) Za měsíc mu upadly oba pedály :-D

          • 2ndrate  

            sem měl tak 1987

          • Prazak0  

            Já měl prvního favorita taky nějak tak, rok předtím jsem jezdil na vypůjčeném, co měl bratranec. Ten starší bratrancův ze 60, let byl kvalitnější. I když taky tam jednou něco odešlo, nevím už přesně co. Pro masové spotřebitele byly ty favority na úrovni současných levných supermarketových kol, kvalita srovnatelná. V něčem i horší. Po pár letech kolo nejezdilo, vím taky že praskl ráfek a byl problém sehnat nový. Ale odcházelo toho víc. Ráfek dovezl z vých. Německa. Ale mizerná kvalita tam bylo v podstatě vše.

        • atty  

          Já se kuse pamatuju – dostal jsem Favorita (nějakou asi F27, 2×5 rychlostí, klínkové kliky, původně brzdy Special měněny za Centric (či jak se to jmenovalo)), v roce cca. 1985, stál cca. 1500,–, běžný (celkem průměrný) plat byl kolem 1800,–, hodně slušný plat od 3000+.

          I v té době špatně sehnatelná „podpultovka“ (tatík celkem dlouho sháněl) a pro mne jako puberťáka radost asi stejná, jako bych měl dnes z vilky s bazénem, kousek za Prahou :)

          Jak je tuhej rám, výplety atp. jsem v té době rozhodně nedokázal posoudit, nicméně pamatuju se, že klínkové kliky jsem musel utahovat cca. jednou za týden, přehazka, smyk a páčky Favorit bez indexu se muselo řešit taky skoro furt a Centriky (i když asi o 200% lepší, než ty původní specialy) brzdily taky hodně „vlažně“ :)

          Nicméně na tu dobu a mých cca. 12–13 let těžká frajeřina a dokonalý „závodní“ stroj :)

          • Prazak0  

            V téhle době favority nebyly moc vidět, tak jsem si koupil kolo Liberta. Mělo to tři rychlosti, pastorky 16,18 a 20. V něčem možná kvalitnější než Favorit, nemělo to ambici sportovního kola. Kola – ráfky, to byla myslím ocel.

            • kadlec  

              Jo ocel a s vylisovanejma dulkama v brzdny plose. Za mokra to pekne drzelo vodu a nebrzdilo

            • standoslav  

              Na Libertě to byl setsakramentsky špatný začátek, ta nestála za nic.

              • Prazak0  

                Tak bylo to kolo z nouze. Favority nebyly, nebo jen pro známé. Tu libertu měli jednou na krámě, tak jsem ji koupil. On ten favorit o tolik lepší nebyl.

                • platypus  

                  To srovnávání je přece nesmyslný, buďto jezdili borci s těma černýma cyklokraťasa s bílými písmenama příslušnýho oddílu anebo nadšenci co o tréninku atd. vůbec nic nevěděli a ty favority a liberty z obchodu jim úplně stačily.

                  • psbiker  

                    On ani ten obyčejný favorit stejně nebyl k dostání, stejně jako většina náhradních dílů nebo galusky.

                    • platypus  

                      Jojo, nelíbí se mi jak se tady o těch favoritech mluví a srovnává s dnešní produkcí , chápu když se na tom závodilo, ale obyčejnej uživatel …

                      • vsudenakole  

                        Nejvíc mne vytáčí jak někdo srovnává tuhost f12ky s dnešním duralovým rámem s trubkami o jednou tak větším prúměru

                        a tvrdí jak to tágo bylo měkké.

                  • Prazak0  

                    Tehdejší trenér cyklistické reprezentace pro Závod míru Kamil Haťapka si stěžoval, že mládež nemá na čem jezdit. Že na těch kolech, co mají k dispozici to nejde. Ano, špičkoví závodníci měli pěkná kola, ale běžný člověk sehnal i mizerného favorita jen pod pultem. Dneska není problém si vybrat kolo dle gusta a finančních možností.

                    Ono to nebylo tak, že tu byli borci a pak nikdo, kdo o tréninku nevěděl vůbec nic. Nakonec znal jsem kohosi, kdo na plečce dokázal zdolat železného muže. Tj. triatlon, kde krom 4 km plavání a uběhnutí maratonu bylo ještě 180 km na kole, na jeden zátah. Přitom to je na dosti mizerné plečce, v noci si svítil světlem z dynama, pochopitelně žádné nábojové. Bylo víc lidí, kteří měli slušný výkon, ale kola – plečky, jelikož nic jiného tehdy pro běžné lidi nebylo.

          • Lišák  

            Speciálky měly taky středový tah, jako Centriky. Nemyslíš ty Fávo brzdy se „stranovým“ tahem? Ty fakt nebrzdily.

            • atty  

              Jo, ty původní měly stranový tah a nebrzdilo to skoro vůbec (a Speciály to teda nebyly – koukal jsem, jak vypadaj, tak se jím tímto omlouvám :) ) Tatík sehnal Centric a to už trochu fungovalo (nicméně taky žádnej zázrak).

              Nejsem znalec Favorit produkce a je to cca. 33 let, co jsem na tom jezdil :)

            • BabbaJagga  

              Ohledně středového tahu u Speciálů souhlasím, ještě se mi válej´ v garáži.

          • Japhy  

            Já měl tříčtvrteční Esku s tříkolečkem a jak se na tom lítalo. Pak jsem vjel do kanálu u kterého někdo ukrad dekl a bylo po Esce. :-(

            • kyl  

              Podobně jsem zrušil i já kolo,dekl na kanálu byl ale nějaký debil ho dal těmi podlouhlými otvory ve směru jízdy a přední kolo tou mezerou propadlo.

              • Prazak0  

                Tak s tím se setkávám i nyní. Naopak, silnice dnes mi přijdou horší jak za bolševika. Tehdy sice nic moc, ale nějak to trochu udržovali. Po pádu režimu ale spíš politici vymýšleli věci jak doprava hromadnou dopravou zdarma v rámci kraje a silnice jsou plné děr, výmolů, hrbů atd.

                • orm  

                  Nevim jak u vas, ale v Brne to rozhodne neplati. Za tech 20 let co ziju v Brne a co tu jezdim na silnicnim kole se kvalita silnic hodne zlepsila.

                  • Vrci  

                    Mě taky přijde, že jsou silnice v lepším stavu než dříve. Já mluvím hlavně za Budějovicko a okolí.

                    • vt  

                      JJ u nas stejny … takovy to jak bylo prima driv zpusobuje selektivni pamet :-) na komunisticky diry se uz zapomina.

                  • Prazak0  

                    Tak já po Praze moc nejezdím, bydlím na okraji, ale než vyjedu, tak ujedu 9 km. Mohl bych i jiným směrem, kde by to bylo daleko kratší, ale mým obvyklým směrem je má oblíbená trasa a méně dopravy. Je to mizerné jak v té Praze, než vyjedu, tak zejména ve Středočeském kraji. Hejtman Rath radši investoval jinde než do opravy silnic. Snažím se jezdit, kde je co nejméně dopravy a tam to je opravdu bída.

                • jannk  

                  ehm .. to je opravdu zoufale kratka pamet, dnesni silnice i pres Toka a jemu podobne jsou proti tomu, co tady bylo pred 89 totalni luxus. Tenkrat stridave nebyli lidi, technika, material, penize a porad dokola, takze se jenom flikovalo a to jeste spatne, protoze nikdo nic po nikom nekontroloval. Vim to z prvni ruky, sam jsem nemalo der v 80. letech na brigade flikoval. Obvykle to vydrzelo tak par tydnu.

        • jardalee  

          tam u toho srovnani platu je to problem ,protoze treba sice dneska clovek bere 22–23tisic cistiho prumer ale taky plati za bydleni 8–10tisic prumer ,tenkrat byl najem dvojpokojovyho bytu se vsema energie ,kdy clovek mel topeni furt na plno ,svetla furt svitila a vodou se plytvalo ,tak do 180kc mesicne :) ale zase levisky z tuzexu staly klidne 1500kc :) takze proste to srovnavani je tezky

          • standoslav  

            Jsi mimo, s tím najmem i s těmi Leviskama, ty staly max.160bonu, Tvůj problém byl, že jsi dal moc za bon.

            Favo F12 na galuskach stalo v r.75 1500, jasně, žádný zázrak to nebyl ale vlastně ostatní měli stejný +/- materiál. Komu ta cyklistika učarovala a jelo mu to, tak prostě Taťka musel kupovat lepší věci, pak dal něco oddíl atd…

            • Petr L2  

              Bon stál búra, to byla jeho cena od veksláka, všichni cenu drželi. Jaká byla jeho reálná cena netuším, ale to zajimalo pouze toho, komu na bony přepočítávali příjem z venku.

              • Goob  

                Reálná cena byl právě ten kurz, který nastavovali veksláci. Nominální hodnota byla 1 Kčs.

                • DoomHammer  

                  Prostě a jednoduše, za komára bylo líp…

                  • Petr L2  

                    No jak komu, jak komu…

                    • DoomHammer  

                      Já nevím, ale furt to čtu.

                    • jardalee  

                      to se taky blbe srovnava ,ja bych rekl ze proste nakych 20–30 let po valce bylo dobre vsude na svete a nekde jeste lip ale treba v USA to bylo vykoupeny silenyma dluhama ,ale je pravda ze pokud se clovek narodil do spravne generace tak mu to asi moc nevadilo :) a dneska ma i kralovskej duchod

                      • Petr L2  

                        Já v tom 'úžasném" socíku vychodil školy a pak chodil do práce, takže vím, jaké to bylo a už bych to nikdy nechtěl zažít a pokud bylo tenkrát někomu líp, pak je u něho něco špatně, nebo to byl komouš, fízl a tak.

                        • honzarb  

                          To je o lidsky psychice… vytesnuje z hlavy to spatny a nechava v hlave jen to dobry… takze spousta ovci si pamatuje jen ty „socialni jistoty“, ale ten zbytek, jako spousta znicenych zivotu, fizlovani, praskani, sikana od stb… to mas jako s detma: u prvniho si behem tech probdelych noci rikas dalsi uz ne, ale za cas na ty probdely noci zapomenes…najednou mas druhy, treti…s komouse je to stejny:))

                          • Tomcat  

                            Odborně se to nazývá selektivní paměť a není to ovcích.....

                            Vzhledem k tomu že degradace nervové tkáně ovlivňující psychiku je možná sledovat již po dosažení průměru 50tky. Posléze to pak je jeden z mnoha častý psychický projevů seniorů. Jinak pokud se jedná o změny psychiky v důsledku stavu nervové soustavy je to téma pro psychiatrii a neurologii nikoliv psychologii.

                            Další věc která do to přichází je krize středního věku. Která se může i projevovat procesy jako racionalizace a vytěsnění . To je třeba tady na fóru takové to …jó to za našich mladých let , .....jak ty komponenty nic nevydrží nebo že pocit že v xx letech je Meridě s x bidony králem Šumavy.

                            • DoomHammer  

                              Degradace je krásně vidět i na jazykové úrovni populace. Vyjadřují se jako dementi, neumí psát čísla, nezvládají interpunkci… ani to socialistické školství za moc nestálo.

                              • Tomcat  

                                Tak jistě to že si senioři nepamatují co se dělo padesátých letech je v pořádku. Hlavně že umí dobře gramaticky psát jak za jejich posrané životy mužou ti uprchlíci. :-D A vůbec to není selektivní paměť.

                                • honzarb  
                                  Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                              • snas89  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                              • Petr L2  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                            • honzarb  

                              jj ok:)

            • jardalee  

              no s leviskama nevim rok ale stali tolik,zase aspon byly made in usa :) najem ti muzu ukazat z roku 87 sme platili 149korun za 2+1 s energie­ma,elekrina byla nejspis zvlast to uz si pravda moc nepatuju :)

              • standoslav  

                Rodiče platili za 2+1 bez balkonu 245,– od r.62 <, já dostal 3+1 za 325 v r.88, no bylo tady v Ostravě fakt asi drahé bydlení. Asi stavěné na havířské platy. / Dnes mi jeden říkal" rubal jsem za 10tisic, ředitel šachty měl 12000, dneska by měl manazersky plat 60t + další bonusy.

                • jardalee  

                  jj nakonec sem se v tom hrabal a plat mel otec 3800kc a v 88 sme platili komplet za byt 450kc

                  • Petr L2  

                    No to moc běžný plat nebyl :-)

                    • jardalee  

                      no ono to bylo otoceny delnik mel casto vic nez inzenyr :) hornici meli 8–10 tisic ale projektant v kanclu se nedostal pres 3500kc ,to sem teda jenom videl v dokumentu na CT1 ,otec to mel s ruznyma priplatkama ,pohotovosti ,ridic,mistr apod. ostatni brali tak 2800kc

                      • standoslav  

                        Zjednodušeně: dělník který dostal na ruku 2500 vyprodukoval firmě třeba 12000, o tisícovky se podělila mateřská firma, školství, zdravotnictví, zemedelstvi, dotovalo se vse, „daně“ nebyly a vše bylo potom levné. Byl to takový polokomunismus a s platem se dalo jakž takž vyjít.

                      • Petr L2  

                        Já vím a holky co dělaly referentky v pézetkách braly pod 2 000.

                        Vyžít se dalo, ale nic bezstarostného a veselého to nebylo…

          • Tomcat  

            Ano taky odkazování na průměr je zavádějící medián je objektivnější né tak matematicky odtržený číslo. Ale není o ceně, spousta věcí nad kterýma lze jen kroutit hlavou v tom rozhovoru je bez ohledu na cenu.

            • Japhy  

              Potíž je trochu v tom že ten, kdo plně chápe metodiku výpočtu mediánu a průměru a rozdíl ve vypovídající hodnotě obého, nebere s vysokou pravděpodobností plat pod průměrem ani mediánem. ;-)

              To jsou ty věčný diskuze z novinek – Cha, prej průměr 30 litrů, kdo z nás ho má, vsadím se že víc než polovina lidí ma míň.

              • Tomcat  

                A souvisí výše platu, průměru a mediánu s pohádkami o starém, nebo novém Favoritu jak ?

                Znám dost VŠ vzdělaných lidí , který rozhodně přes průměr za rok 2018 nejdou.

                • Japhy  

                  Nesouvisí vcelku nijak. VŠ vzdělání dnes nějak automaticky implikuje elementární znalost byť té nejzákladnější statistiky? Potkal jsem inženýrku (UJAK) co nechápala přímou úměru. Ale určitě dokázala napsat krásnou esej o přínosu EU.

                  • Tomcat  

                    Jasně takže když jsme u toho chápání tak u tohohle tématu je …elementární znalost byť té nejzákladnější statistiky..... výše platu, průměru a nebo mediánu nic neudělá s pohádkami o starém, nebo novém Favoritu které v rozhovoru byly. Cenu řeší spíš až tady a vidět jen cenu je pak také dost blízko fachidiocie . která je ve všech oborech.

                  • raw 4  

                    UJak není škola…to je výsměch…

                  • Petr L2  

                    Mám dost čerstvou zkušenost s absolventem ČVÚT, který odmítal chápat, že teplovodní podlahové topení má setrvačnost a trval na odstranění závady v nastaveni řídícího systému domácnosti :-)

              • raw 4  

                Pod průměrem většina… pod mediánem jen 50%

                • Japhy  

                  Z mediánu spočítaného ze vzorku mezd výhradně vysokoškolsky vzdělaných zcela nepochybně. Jinak nee ;-).

          • Prazak0  

            Bydlení bylo levné, akorát nebyly byty. Byly na příděl, šmelilo se všelijak, podnájmy jen na černo. Kdo chtěl byl, tak na podniku na něj tlačili, musel se politicky angažovat. Nebo si financovat družstevní byt, to stálo dosti peněz i hodin práce, zčásti stavěno svépomocí. Jiní dostali byt od státu zdarma.

        • Singlespeed  

          Ceny kvalitnějších favoritů byly ovšem úplně jinde. F1 Speciál z reynoldsu částečně na Campě (řetěz, šestikolo, brzy, řídítka, představec, omotávka z Favoritu) byl cca za 6000 Kčs. Reynolds komplet na Campě, představec a řídítka Cinelli, sedlo Brooks, omotávka Benotto byl za 12000 Kčs. Vše pochopitelně na objednávku. Čekací doba, když se zadařilo cca 1 rok. V přepočtu na dnešní ceny bylo 12000 Kčs cca 150 000 Kč.

          • Petr L2  

            Jj, spolužáka táta byl soudruh MUDr a F1 z Reynoldsu dostal chlapec k vánocům, jezdil na tom po sídlišti…

          • Marskatin  

            Který rok teď popisuješ? trochu jsem se ztratil je to tu od 70. do 90. let.

            • Singlespeed  

              Cca zač. 80.let, kdy jsem zatoužil jako dítě po závodním favoritu. Nepoužitelná obyčejná plechová fáva tehdy stála kolem 1500 Kč a byl problém je bez známostí sehnat. Koupit kvalitní „závodku“ ovšem byl taky problém, šlo to jen přes cyklistický oddíl a čekalo se hoodně dlouho. Neregistrovaný jedinec neměl absolutně šanci (pokud tedy někoho z ČSTV dostatečně nepodmazal nebo nebyl alespoň v okresním výboru KSČ).

              • Marskatin  

                Jo tak to by sedělo, galusková verze 2×5 stála kolem 85–86 1550Kčs. Nej na, co mohl běžný smrtelník dosáhnout.

          • ememem1  

            a kde konkretne sa take nieco objednavalo? si volako nemozem spomenut.....

            • standoslav  

              To si mohly objednávat, nebo spíše zažádat cykl.oddily a nějaká komise jim to schválila, nebo taky ne. /// Kola v ceně kolem 6000, s částečnou výbavou Campa, ale měla rám F1, z materiálu Rollo, ne 531 !!!

              • ememem1  

                skoda ze sa ta doba ja s favoritmi neda vratit spat......

                • standoslav  

                  Trochu nechápu proč ? Stále něco chybělo, furt se něco shánělo a nejhorší bylo že jsme měli peníze, chuť a nebylo na čem jezdit (ráfky, galusky), na hovno doba to byla.

                  • ememem1  

                    treba davat vsade smajlika ?

                    • Petr L2  

                      Relativní bezstarostnost dětství a puberty určitě, ovšem ten humus ve kterým jsme žili tedy rozhodně ne!

    • Coural  

      Tak zrovna s tím kolem pro Havlíkovou se nemají co chlubit. Jinak ty samé PR kecy jako Festka.

      • sYs  

        Jen Festka má to PR přece jen ‚kapku‘ líp zmáknuté :O)

        Článek jako porce vtipů k ranní kávě, proč ne

      • Tomcat  

        Já sem čekal koho to napadne taky .

        On by pro ní kolo udělal kde kdo. To že ona je opravdu malá nic neznamená na to nový Favorit žádné know how nemá ale rozhodli se sponzovovat. Za to u jiných firem by lepší cenu nedostala .

      • Patar  

        O kole pro Havlíkovou vím tp , že Favorit dodal pouze polepy. Kolo bylo stvořeno v Kníničkách. proti ZOO.

        • p@X  

          Však se tady rámař sám k tomu vyjadřoval.

          • Coural  

            Na to si vzpomínám. Psal celkem rozumné. Nějak ale nemůžu pochopit, když to není jejich výrobek (nevím, co se dělá naproti ZOO ) proč se teda tím kolem někdo chlubí v rozhovoru?

            • p@X  

              Logo na produktu dnes vůbec nic neznamená.

            • standoslav  

              Bylo by to třeba upřesnit; 1.ram pro Havlikovou na míru postavil ....., ty další … . Vždyť od té ostudné zlomeniny jich určitě potřebovala minimálně 10.

    • dolomiti  

      Tak oni už ti novináři z Forbesu jsou kapitola sama pro sebe :-D

    • doubleingram  

      Nejvic me pobavil ten jejich prdlej ram v hlavovce na svetaku, v prvnim mikrovelbloudovi.

    • p@X  

      Jeden novodobý si zahrál i v serošu Rapl II, ale nevybavuji si detailní záběr na logo :)

      • Tomcat  

        jj druhý díl, druhé série Postava Vácha si ho moc oblíbila, jen za 2000€… Myslím že to byl ale carbon za 100k

        …Jinak běžně s takovým kolem jezdí lidé zkratkou přes lokality kde se perou nazi utrass…

        • doubleingram  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      • roman II  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • andrewn  

      Snobsky slovak chce vyrabet kola pro snoby.

      Alias clanek na netu:

      Kola s berany kupují i miliardáři, říká majitel Favoritu.

      …jezis to jsou blaboly…ale zakazniky si urcite najde.

      • raw 4  

        Když měli teďka slevy, tak jsem jim psal že za 70 seženu lepší kolo… jejich odpověď byla že za 70 seženu tak maximálně Čínu ale ne tak vyvíjeny kolo jak od nich. ..

        • doubleingram  

          Vtipálci.

          • Prazak0  

            Ne, spíš je to taková obchodnická latina. Dost lidí se tomu vysměje, ale celkově to funguje. Nejen u této firmy, ale obecně.

        • Kubiczech  

          To jako fakt? To chtělo svatou trpělivost neposlat tě do prdele.

          • raw 4  

            Tak to určitě ale nedalo se reagovat na ty jejich s prominutím cinty o tom jak jsou skvělý, vše mají odzkoušené a ostatní kola okolo jsou Číny…

        • Petr L2  

          Mě na tom fascinuje to, že si nějakej střelec koupí značku po smrti, ví o tom šumák, začne vyrábět kola a po dvou letech má vyvinuté unikátní rámy a vybavenou fabriku na jejich výrobu, které prezentuje jako jedinečné technologické skvosty. To nám asi v Rokycanech dřímá velký technologický potenciál, když za těch pár let od nápadu na listu A4, jak pán vypráví, natrhli prdel celému cykloprůmyslu. Já bych si tedy radši šel koupit kolo k nějaké solidní značce, možná by nebylo tak úžasně kustomitovaný na mojí figuru, nedesignoval by ho ten mamachrovanej Novaque ( osobně tedy netuším, co na tom kole kromě toho hnusnýho představce vymýšlel ), nebylo by kolem toho tolik ofuků – které asi sežerou podstatnou část peněz za to kolo, ale měl bych jistotu, že to kolo konstruoval někdo příčetný a že se na něm v rámci testů vezlo i pár lidí co vědí, jak má kolo vypadat a že výrobní proces měl nejaký standard …

          • DoomHammer  

            Kdo umí, ten umí…

          • Prazak0  

            Tak favority byla jedna kola dnešní supermarketové úrovně, ovšem v době socialismu něco nedostupného, nebo pod pultem ap. Pak to byla i kola pro závodníky, kde ty rámy měly nějakou kvalitu, opět sestupně od top závodníků po nějaké začínající mladé jezdce. Asi jako s hodinkami, prim byly tehdy hodinky, co sice nic moc, ale lepší než nějaké ruské nebo východoněmecké. Dnes to je jen předražené, radši si koupit skutečnou značku. Ale jako byznys projekt to funguje, lidi jsou hloupí a kupujou to.

            • p@X  

              U Prim je to složitější, tam se přou o značku 2 firmy…

              • Prazak0  

                Ano, jedna si značku koupila, ale vyráběno v Asii, druhá zas vyrábí v továrně Elton. Obojí jsou předražené, i ty levnější MPM jsou předražené nejen ve srovnání s no-name, ale i se značkami jako Seiko, Orient nebo Citizen.

                • p@X  

                  No umím si představit manažery, kteří velice rádi přejdou z řemenové Alfiny na připravované éčko :)

                  • Petr L2  

                    Ty hodinky chápu ještě méně, než Favorit, ty hodinky stály za hovno i za socíku, měl je pouze ten, kdo si neuměl koupit hodinky jinde a teď je to najednou super extra třída. :-)

                    • p@X  

                      Ale funguje to, podobně třeba Botas atd.

                    • Prazak0  

                      Tak za socialismu tu nic jiného nebylo. Hodinky možná nebyly špatné – k době vzniku továrny. Tehdy ovšem byl sen opatřit si jakékoli západní kvalitní zboží. Dnes zas frčí to retro, koupit kdejakou značku z doby socialismu.

                      • Petr L2  

                        Hele mě je 53 a mám dobrou paměť, pochopitelně jako každý od určitého věku si pamatuji přesně to, co se odehrávalo v první půlce života a vím prd, co bylo před týdnem :-) kontakt se světem jsme měli a tak jsem měl vždy možnost srovnání výdobytků socialismu a pozlátka imperialismu. Mám tedy poměrně dobrou představu a proto jsem k podobným pokusům dost skeptický a poslední dobou už na podobné marketingové projekty začínám být alergický.

                        • Japhy  

                          Nesmíš brát přesvědčeným jejich přesvědčení, že Zetory byly nejlepší traktory na světě, Schade nejlepší osobáky a Tatry nejlepší náklaďáky. Nebýt RVHP a dumpingových cen (protože soudruzi potřebovali devizy), nekoupil by od nás nikdo ani šroubek. George Harrison taky neměl jako první kytáru Jolanu, protože by byla tak skvělá, ale proto že to byl ten nejlevnější drek co se dal v Liverpoolu sehnat.

                          • Mig_all  

                            A co Petrof?

                            • Japhy  

                              V bledě modrém totéž. Za 40 let se povedlo zmrvit i spoustu jiných předválečných značek, nicméně zrovna Petrof se snad povedlo zachránit a mohli by mít zase nášlapnuto.

                          • Prazak0  

                            Nové zetory jsem před časem viděl, nevypadají zle. Něco zcela jiného, než tu bylo za bolševika, podobné spíš západní produkci. I když nedávno jsem zas četl, že budou propouštět kvůli sníženému odbytu. Ani nevím, jak stará to je fabrika. Strojírenství a automobilový průmysl jsme před příchodem bolševiků měli na špičkové světové úrovni. Jenže za bolševika to postupně zaostávalo, v 50. letech ještě málo, postupně to narůstalo, největší zaostalost za husáka. Bohužel, cost značek a firem šlo do kopru, třeba ČKD, což byl kolos, který bolševici nevytvořili, pouze to uměli ukrást, či jak říkali znárodnit. A pak pod jejich řízením to zaostávalo.

                        • Prazak0  

                          Za bolševika to lidi věděli, že co tady máme, tak za tolik nestojí. Že ty hodinky nebo kolo je lepší než hodiny z Ruska a nebo kolo z Polska ap. Bohužel, dost lidí je podivně sentimentálních.

            • Petr L2  

              I kdyby tenkrát dělal Favorit ta nejlepší kola na světě, tak to dnes nikomu nepomůže, ta firma umřela, zbyly pouze vzpomínky a logo, ani technologie, či zkušenosti pamětníků nepomůžou, kola jsou úplně jinde takže to vše jsou pouze marketingové pindy.Kdyby alespoň používaly běžné technologie ale ani jsou prostě machři a dělají to lépe, než všichni ostatní. To je k smíchu. Chápal bych to, kdyby koupil nějaký start up, zajímavou technologii,nebo prošel vývojem jako festka, ale takhle?

              • pepek  

                Holky na to jistě dostaly dotace-cíle bylo dosaženo.

                • DoomHammer  

                  Navíc, v době genderismu holky zaválely a ukázaly, že femi není mrtvá věc :D

              • Prazak0  

                Tak favorit byla značka, kvalitní kola tam byla ruční výroba, co dělali lidi, co to uměli. Kvalita klesala, když kola byla pro nějaké závodníky žáky, kadety atd. Nezeslabované CrMo ocel, tak to bylo jak nejlevnější rám od Bareše – ten už je nevyrábí. A masově vyráběné plečky, na úrovni kole ze supermarketu dnes.

              • orm  

                Vcera jsem byl v NTM, kde je vystava o historii Favoritu (doporucuju) a maji tam i dva modely z obrozene znacky, vcetne ramu pred slozenim. Za me to nevypada spatne a klidne bych si takove kolo koupil. Mam rad jednoduchy styl. Jak jsou na tom technologicky nedokazu posoudit.

                • jardalee  

                  podle me nejvetsi problem je cena v cine to borec lepi nebo svaruje hlinik jak na bezicim pasu za podobnou ,v hong kongu a taiwanu i vyssi mzdu nez u nas ,samozrejme celkovy naklady na delnika jsou u nas vyssi ale aby cinan prodaval ram 18000 a u nas za 100000kc a vic to je zase divny

                • Prazak0  

                  Tak on tu není moc vývoj. Kvalitní verze favoritů, co se dělalo za bolševika, tak to mi přijde jak kopírované zahraniční kvalitní stroje. Ale geometrii asi patentovat nejde. Rámy s úzkými trubkami, žádný sloping, tak určitě jsou docela hezké. Jenže tady je otázka ceny, prostě nemá smysl kupovat něco, co je silně předražené jen kvůli značce. Která žádnou pořádnou značkou není.

              • JSt  

                je zajimave, kolik delaji osobni sympatie. ;-) zacatek festky byl nejaky takovy: strojili a lakovali nakoupene ramy, plus meli nejakeho ramare, ktery se ucil varit ocel – dost mu to praskalo, co rikali. asi prisli na to, ze tudy cesta nepovede, tak oslovili jisteho pana hrubeho, ktery vsemozne ramy dela desetileti z oceli, hliniku i karbonu. s jeho pomoci se zviditelnili. pak se ne v uplne dobrem rozesli kazdy svou cestou.

                a ted, svete div se, ten stejny pan hruby stoji za tema novyma fackama. takze ono ty nove favority nejsou nejaka rychlokvaska bez vyvoje, ale stoji za nema roky zkusenosti rucni vyroby ramu.

                facku praskl ram na svetaku a festka totalne pohorela ve sve marketingove akci na predprodej 200 ramu. ;-)

    • Vrci  

      V minulosti to byl pro mnohé sen mít favorita. Na tom je to postavený, plnit dětské sny, vracet do dětství. Trochu omáčky kolem, jednou za rok nějaký rozhovor nebo PR článek.

      Případně polepit rám někoho jiného vlastním logem a nechat ho prezentovat třeba Sáblíkovou nebo Havlikovou.

      • Espen  

        Přesně tak. Nedávno si kolega zasněně prohlížel fotky těch kol a vzpomínal na svého favorita a kolik s ním zažil. Jak na něm jezdil za holkama atd. A říkal, kdyby cena nebyla tak šílená, že by si ho koupil. Pro něj to prostě bylo dobrý kolo.

        • Prazak0  

          Tak tady jen hloupí lidé zaplatí velké peníze za kvalitu, co tomu zdaleka neodpovídá. Drahá sentimentalita. Ovšem horší je, že podobně se lidi rozhodují u voleb. Kde je doba Havla? Dneska se už socialismus rehabilitoval, nebo lidi jsou schopný vzpomínek, jak na vojně byla sranda. Neskutečná buzerace, celé k ničemu, to už jaksi nepamatujou.

        • Petr L2  

          Si může za pár korun koupit přesně toho, co se na něm proháněl jako kluk a nemusí být v tenzi za tu raketu, kterou stojí kolo s nalepeným logem z jeho dětství a ještě si vyslouží uznání hipsterů z kavárny na rohu jak jde s dobou :-)

      • Prazak0  

        šikovní obchodníci umí zpeněžit vše.

      • atty  

        Přesně tak, je to marketingem vybudovaný produkt na základě povědomí o značce. Cílovka nejsou ani závodníci, ani zkušení hobíci, ale především slušně vydělávající hipstři a znudění a dobře vydělávající „manažeři“, co tak po večerech přemýšlí, co jim ještě v garáži chybí. Těchto lidí je celkem dost a tak tenhle byznys asi funguje. Racionalitu bych v tom nehledal – kdo má na kolo dost peněz a chce na něm i nějak trochu jezdit a využít nějakou přidanou hodnotu kvality, materiálů a technologií, co mu kolo za 100–200k může dnes nabídnout, tohle si zcela jistě nekoupí.

        • pepek  

          Nemusí to být snobismus, ještě taky působí nostalgie, kdy člověk byl mladý. Přesto, že se mi tehdy vůbec nelíbila, dnes je fakt dost sexy

          • atty  

            Jo, ať už z jakýchkoliv důvodů, tyhle „retro“ věci dnes fungujou – mladí hipstři nemaj srovnání a reálnou zkušenost, že ty „starý“ věci nemusely fungovat tak úžasně, jak si dnes myslej a jaká je kolem toho aura, starším se vybavují jen ty lepší vzpomínky. Jako obchodní model tohle prostě dnes funguje, prachů je mezi lidma dost a jsou ochotní utrácet i za méně racionální věci.

            Čímž říkám, že se mi taky některé tyhle věci líběj, ale dát třeba skoro 350 kolíků za elektrické „prase“ (jak postoval p@X ), to by mne nenapadlo, asi ani kdybych si peníze přehraboval vidlema a podpaloval s nima krb na svém zámečku ve Francii… :)) Je ovšem spousta těch, co to klidně udělaj a proto tyhle retro firmy prosperují.

        • Prazak0  

          Tak závodní ta kola skutečně kupovat nebudou, ani hobíci. Kdo chce kvalitní stroj, tak si koupí pořádně osazené kolo s kvalitním rámem, prostě všechny parametry, co to má mít. Ale koupí si to lidi, co se s tím budou chtít předvádět.

    • Hnoj  

      No a jako každá pořádná firma, favorit neplní zákonné povinnosti a neuveřejňuje výroční zprávy… sux.

    • ememem1  

      len keby nahodou niekoho napadlo si to kupit. kolega si to objednal za strasne peniaze, skoro tri litre. sice sme do neho vsetci hucali nech neblazni ale komu neni rady tomu neni pomoci.

      objedanne v pobocke na slovensku v novembri oproti 100% (!!!) zalohe, malo byt dodane do troch tyzdnov. samozrejme je to tak jak sme mu vraveli ze to dopadne a ze dodnes (takmer 4 mesiace po zaplateni „zalohy“ ) nema nic…

      • sYs  

        Hezky, to už je tak na řešení ‚úřední‘ cestou…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.