Rozdíl rychlosti MTB vs. silnicka

119 nepřečtených
  • Tomahomo

    Zajímalo by mě, jaký je cca rozdíl v rychlosti(avg) mezi bikem a silničkou. Chápu, že na to  má vliv váha, pláště a jejich foukání, ale berme průměrné kolo, žádné extrémy(1,3 slicky na 9kg mtb). Může tedy někdo kdo má obě kola říct jaký je PŘIBLIŽNĚ rozdíl pokud jede stejnou trasu se stejnými tepy/intenzitou? Ptám se samozřejmě na silnici, ne terén :o)

     

    Omlouvám se pokud se to tady rozebíralo, ale nějak sem to nenašel.

    0 0
    • wraith  

      Někdo už to tady myslim psal, a vychází to na ±5Km/h

      0 0
    • Zdenda CUBE  

      Hodně záleží na tom, kdo na jakém kole jede :-), Zažil jsem chrty, kteří dokázali na švihu udržet tempo se silničáři a naopak už jsem viděl bikera jak „přejel“ silničáře takovým způsobem, že ten si určitě myslel že stojí a chtěl z kola vystupovat za jízdy :-). Je jasné, že objektivní srovnání je pouze u stejného cyklisty na obou kolech, na stejném úseku a při stejných podmínkách.

      Řekl bych to asi takto: Čím je silničář průměrnější, tím se rozdíl snižuje. Pokud jede někdo na silnici průměry kolem 20–25km/h, tak věřím tomu, že se najde spousta bikerů, kteří ho dovedou slušně prohnat. Ale pokud bude silničář s výkoností, aby byl schopen jezdit kolem 35km/h a víc, tak už není asi ani v technických možnostech biků, aby to frekvenčně utočily. Rozdíl v převodech a průměrech kol se zákonitě musí někde odrazit.

      0 0
      • PjSky  

        za cerstva na semislicku odslapavam 37 na rovine.. a to mam celkem klomy posed :) samo ze se drzim rohu.. opravdu hodne delaji i loziska a velikost stycne plochy plaste a vozovky. galuska je vazne jak ziletka :)

        0 0
        • Tomahomo  

          Musíš víc trénovat, jsou tu jiní borci ;o) :

           

          werďa (07.06.2008 21:14:21) 81.91.217.xxx 4×> Jak rychle jste jeli? (^ odpověď na 3× ^)

          na horáku maximálně po rovince 55km/h víc to nejde lehké převody:-/ a takovou rychlostí sem jel ± 2km/h, 7km.Jinak sjezd z Hukvald (asfalt)84km/h a terén Pustevny kolem 60km/h pak sem prorazil přední kolo o šutr a měl sem dělat abych to ubrzdil(pak sem se stejnak rozsekal)to kolo si dělalo co chtělo:-/

          0 0
          • hribik A1  

            pokial mas za chrbatom burku a domov 30 km, by si sa divil, ako rychlo dokazes jazdit na biku :-D

            0 0
            • Tomahomo  

              U tebe bych tomu věřil, ty totiž nejsi člověk ale přírodní úkaz! :o))) Doufám, že to pochopíš tak jak to myslím(v dobrém) :o)

              0 0
    • treatt  

      Momentalne mam totalne vymlety loziska kol na silnici, takze rozdil je nula, nebo na kratsi trase snad dokonce ve prospech bajku :-D

       
      0 0
    • pelhrimov  

      Aerodynamika (úplně jiný úchop řídítek a posed na kole) to rozhoduje, plus další věci jako třeba převody. Vyšší váha kola třeba na rovině pokud není třeba akcelerovat významný vliv nemá. Pláště semislicky se nechají nafoukat a jedou pak dobře akorát, že při vyšších rychlostech mají velký odpor vzduchu, který je daleko významnějším hráčem než valivý odpor na tvrdém povrchu.

      0 0
      • pelhrimov  

        Z kopce bez šlapání se rozjede silnička i o 10 km/h vyšší rychlostí.

        0 0
        • MlokCZ  

          To hodně záleží, co v tom sjezdu budeš dělat. Tedy zda na silničce nebo biku se snažit maximálně zalehnout nebo nezalehávat vůbec a pak tedy jestli se na silničce budeš držet za spodní nebo horní úchop.

          Tady mám zajímavé srovnání. Vše je pro sjezd do Štáhlav (směrem z Rokycan):

          • na biku se semeslicky (1,95") jsem tam udělal svůj rekord 87km/h, který jsem už nikdy na jiném kole v tomhle sjezdu nepřekonal; rekord byl ale vytvořen ve dvojici (kamarád taky na biku), kde jsem se vyvezl z háku a tím dal o něco více než bych mohl sám
          • běžně na biku sám jsem tam byl schopný dát těsně pod 80km/h
          • na silničce jsem strašně dlouho nemohl překonat ani tu hranici 80km/h, což ale bylo tím, že jsem se to snažil příliš dlouho rozšlapávat místo abych dříve bez šlapání zalehnul do idealní posezu
          • později jsem tam při ideálním posezu na silničce přes těch 80km/h několikrát dal, ale vždy jen těsně a tomu rekordu na biku jsem se nikdy ani nedostal

          Kdybych ale na silničce se pouze chytil za spodní úchop (a více zalehnutí neřešil) a nešlapal a na biku se držel normálně a také nic více neřešil, tak ten rozdíl bude docela velký v tom sjezdu ve prospěch silničky, v tomhle případě i přes 10km/h.

          V každém případě z toho příkladu je vidět, že pouze šířka plášťů nijak extrémně aerodynamiku nezhoršuje ani v těch velkých rychlostech.

          Takže ani v tom sjezdu to není tak jednoznačné.

          0 0
          • MlokCZ  

            Jinak co vím, tak na silničce ve skupině tam není problém překonat i 90km/h v tom sjezdu.

            0 0
            • Martinson  

              Úplně nerozumím. Na silničce jsem při sjezdech když chci rychlost vždy dole v beranech. Na co jinýho tam jsou než na aerodynamický posez. Zabalím se, kolena a lokty dovnitř. Jsem spíš turista ale tohle mám okoukaný z telky.

               
              0 0
              • MlokCZ  

                Každému jak mu vyhovuju. Já tedy rozhodně ne vždy jezdil sjezdy celé za spodní úchop, zvláť když jsou dlouhé. Záleželo na sklonu, délce, zatáčkách (pro jistější brždění u mě nutný spodní úchop), náladě.

                A ideální aerodynamické posezy jsou zase ještě výrazně náročnější, některé i docela nebezpečné. První takový základní poměrně jednoduchý je v základu jako používáš, ale k tomu navíc úchop rukou úplně u sebe (tedy ne za spodní část řídítek), lokty zcela k sobě, kolena dovnitř, ohnout se co můžeš (tedy limitující je, kam ti pustí řídítka hlavu. Dále se to dá vylepšovat, že jdeš před sedlo a hlavou před řídítka, tím můžeš být celý mnohem níže, ale už to jsou právě ty nebezpečné posezy. A těch nebezpečných je více. Já je ale tedy nikdy neprovozoval.

                A tím v jaké budeš poloze, dle toho budou rozdíly v rychlosti. Na biku když chceš rychlost maximální, tak zalehneš také, proto jsem to psal. A můžeš použít úplně stejný posez, jako jsem psal pro mírné vylepšení toho co používáš a klidně můžeš v tu chvíli mít lepší aerodynamiku než když se na silničce jen chytneš za spodní úchop.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Teď už mi třeba extrémní zalehávání už dávno nebere a neprovozuju ho, ale ani bych na současných kolech nemohl, protože u představce vozím na jedné straně gpsku a na druhé tepák a nemůžu se tedy držet ideálním úchopem.

                  A hlavně už jsem z těch maximálek vyrostl a dnes vždy jezdím v úchopu, kde můžu hned brzdit (tedy žádné držení se jinde).

                  0 0
            • Biker jak Pes  

              I stovka, když jedeš sám není problém … :) A to nemluvím o nějakých rychlostních rekordech. Pouze vlastní zkušenost … :P

              0 0
              • MlokCZ  

                Ale jistě, ale je třeba na to lepší kopec než ten popisovaný. Z Passo Fedaia jezdí na silničkách i přes 120. A přes 100 se tam dá i na biku.

                0 0
              • hribik A1  

                som zvedavy, co by si robil, keby si trafil jamu

                0 0
                • Biker jak Pes  

                  To už bych neudělal nic…

                  0 0
                  • hribik A1  

                    asi tak. a dost mozne, ze uz nikdy by si neurobil nic

                    0 0
                    • Biker jak Pes  

                      Tak jsem to myslel … :)

                      Jinak samotnému se mi podařilo nejvíc 90, to už byl pořádný hukot. Přes kilo jsem se dostal jednou v životě při závodě v pelotonu … :P

                      0 0
                      • hribik A1  

                        tam by to chcelo aby tak ten prvy z nejakeho dovodu (trebars mu tam vbehne pes) zabrzdil…to by bolo kynoby po ceste, krv, vnutornosti, kusy srotu do toho…

                        0 0
                        • treatt  

                          Nejak mi neni jasne, proc tohle pises…

                          0 0
                          • hribik A1  

                            co uz… za to uz ti ja nemozem

                            proste poukazujem, i ked trochu tvrdsim sposobom, na nebezpecnost takehoto jazdenia, pretoze tak nejak sam viem co dokaze s cestakom urobit jedna sotva patrna, mala jama v rychlosti 40 km/h. takze si viem predstavit co by asi urobila v stovke

                            0 0
        • hribik A1  

          ano. pri vyrazne slabsich brzdach

          0 0
    • MlokCZ  

      Striktní číslo typu 5km/h jako uvedl wraith je samozjmě nesmysl.

      Zdenda Cube i pelhrimov to uvedli už dobře.

      Stěžejní věc je aerodynamika. Ta je na silničce mnohem lepší a to jak díky posezu, tak i ty ještě užší pláště mají menší odpor vzduchu.

      Valivý odpor je pak při úplném slicku a stejné směsi menší u širšího pláště, pokud je na foukán na stejný tlak. Výrazně širší pláště, ale tak velké tlaky jako úzké silniční nedovolojí, ale některé dovolují stejně relativně vysoké tlaky. Tedy klidně můžeš mít valivý odpor na biku menší než má silnička a to klidně s 2" plášti.

      A protože odpor vzduchu roste s rychlostí kvadraticky, valivý odpor jen lineárně a odpor ve stoupání způsobený gravitací roste také s rychlostí lineárně, tak je pro výsledek rozhodující jakou se pojede rychlostí.

      Tady mají u Schwalbe pěkný srovnávací graf. Je tam krásně vidět, že v malých rychlostech je odpor vzduchu zcela zanedbatelný a začne výrazně narůstat někde kolem 20km/h.

      A celé se to tedy odvíjí od průměrné rychlosti cyklisty.

      Pokud někdo pojede s průměrem 30 nebo vyšším, tak tam silnička o třídu vede a není co řešit.

      Pokud to bude do průměrné rychlosti 20, tak tam rozdíl bude zcela minimální a při rychlostech pod 15km/h na tom silnička může být v extrému i hůře (v případě že budu mít široké slicky dovolující dost velké tlaky a využiju menšího valivého odporu, odpor vzduchu se neprojeví pod 15km/h skoro vůbec).

      No a od 20km/h výše začíná mít silnička navrch více a více s rostoucí rychlostí, ale řekl bych že do takových 25km/h rozdíl nebude ještě nijak velký.

      Osobně protože jezdím pomalu to mám tak, že silnička mi na průměrné rychlosti nepřidá téměř nic, což mám 15 letou zkušeností s ježděním na silničce potvrzené. Je to ale dané právě tím, že patřím do kategorii rychlostí pod 25km/h. Na delších kopcovitějších trasách nemám problém je průměrem jen těsně přes 20.

      Takže rozhodující je, jak jezdíš rychle.

      0 0
      • MlokCZ  

        A ještě postřeh z jedné rovinky blízko baráku, kde jsem na silničce jezdil ten úsek hrozně často a teď ho srovnával na „silničce“ v profilu.

        Na skutečné silničce jsem tam jezdil kolem 31–32km/h. Na současné „silničce“ (tedy biku se s širšími slicky) tam při cca stejném úsilí jedu kolem 28–29km/h. Tedy ani na pro mě rychlých úsecích ten rozdíl není nijak velký.

        0 0
    • mosquito  

      docela hodne dela i kvalita asfaltky – pokud je rovna bez prasklinek tak je to uplne o necem jinym nez na hrbate rozbite asfaltce nebo nedej boze kocici hlavy – tam ten rozdil bude relativne maly a navic dorovnany (ne)pohodlim

      po prvnich kilometrech na silnicce mam takovy pocit ze to bude u me delat takovych 5–7 km/h, ale fakt tezko hodnotit – sem trosku zklaman .. myslel sem si ze drzet na silnici tempo 35kmh je v pohode ale nedavam to takze sem rad kdyz se drzim kolem 30ti – prumer spadne na nejakych 26,5 a na bajku v kombinaci s terenem jsem se kolem 19–21 drzel

      0 0
    • kolombo  

      Na silničce už jsem nejel ani nepamatuju, ale když jsem na ní ještě jezdil, tak jsem určitě jezdil o dost rychleji, než dneska na bajku.

      Řekl bych, že hlavní rozdíl bude v tom, že na silničce jedeš po silnici a na bajku po lesních cestách, dost často s úplně jiným profilem.

      0 0
      • MlokCZ  

        V terénu to je jasné. Tam taky mívám dnes běžně průměr kolem 12km/h a takhle pomalu jsem ani já na silničce nikdy nejezdil :-)

        Ale on psal na asfaltu, stejnou trasu a stejnou intenzitou.

        0 0
    • nooski  

      U mě přímo kosmický :-) Silnička je už docela lehká, zato bike je více než 14-ti kilové prase přesto, že je HT. Ale na bika mám docela hodně nafoukané pláště šířky 1,95. Kolem 5 atmosfér tam bude.

      Jsem silový jez­dec, a ještě rád jez­dím rád ze se­dla a na biku mě vyloženě štve, kde všude se ztrácí energie. V pláštích s hrubším vzorkem, ve vidlici (ikdyž je zavřená). Na silnici nevhodný posed. A to mám řidítka fakt nízko a jezdím „zalehlý“ v rozích. O tom, že mi prostě nejlehčí převod 42/11 nestačí se ani nebudu rozepisovat. Velkou placku a nejmenší pastorek na MTB po silnici vozím furt. Prostě jak sednu na bika a jedu po silnici tak je to akorát k vzteku :-)

      MlokCZ se zmi­ňuje o aerody­namickém odporu a o tom, že do 25km/h je to vyrovnané. Osobně mi to tak nepříjde. K 25km/h na biku už potřebuju vyvinout nějakou námahu. Na silničce se nudím (pochopitelně se bavím o rovinách). Jenže při aerodynamice se musí vzít v úvahu i protivítr a to se pak až nechutně sčítá. Když si to fičím třicítkou a proti mě je vítr 20km/h, tak to už je sakra odpor a bike zase ztrácí. A ještě jedna. Nedávno jsem si zkusil vyjet na silničce Velký Javorník (kopec u Frenštátu p R.). Do té doby jsem si myslel, že je to na silničce s klasickými převody nemožné vyjet. Vzal jsem zimáka a čuměl jsem jak to šlo lehce i na 39/24. Průměrná rychlost oproti biku asi o 3km vyšší a cítil jsem se mnohem lépe. Tedy lépe až do sjezdu :-) Nakonec když jedu na silničce, tak žádný biker mě ještě nedostal, chvilku viseli, když se jelo proti větru a byli v háku, ale v už v menším kopečku odpadli. Zato na biku si troufnu opravdu jen na sváteční sil­ničáře.

      Silnička je mno­hem rychlejší než bi­ke, ale pocho­pitelně záleží kdo na ní j­ede. Předpokla­dy k tomu ovšem má ví­ce než dobré :-)

       
      0 0
      • MlokCZ  

        Pro 25km/h jsem psal, že rozdíl nebude velký, ne že je to ještě vyrovnané, to už není.

        Ale u tvojeho biku máš značné množstí problémů pro srovnání:

        • 14kg je už fakt extrém, to už je znát ta váha všude fakt hodně
        • nemáš na biku slicky, což dělá dost i oproti malému vzorku a moje srovnání výše je pro slicky (a to ještě fakt rychlé)
        • chybí ti převody pro tvůj styl jízdy, což je také velmi podstaté (mě samozřejmě převody v tom srovnání nechybí, 44/11 na mojí „silničce“ mi stačí do 50km/h pro mě pohodovou kadenci, kterou může jet pořád

        Tedy to srovnání není moc fér, tvůj konkrétní bike je hrozně diskriminovaný pro to srovnání.

        A fakt foukáš na 5atm. ty pláště na biku? To by mě zajímalo jaké klasické bikové pláště dovolují takový tlak? 5atm. je maximum u těch Marathonu supreme 2" a mají oproti jiným stejně širokým plášťům výrazně větší povolené maximum.

        0 0
        • nooski  

          Podle pumpy jsou. Pocitově jsou taky nabušené jako kráva… Jenže tady se baví o MTB tedy o horalu. když dám na horala sliky a silniční kliky, tak jaksi přestává být plnohodnotným horalem. A ten můj zimáček - silnice taky není žádné pírko. Komplet má přes 11Kg, takže na silničku hodně. přesto jede mnohem lépe než horal. jezdil jsem i na horalu s pevnou vidlí a sliky a stejně to proti silničce jede jak šnek. Nejtěžší převod 42/11 by mi teoreticky stačil na rovinky a průměr kolem 34km/h, ale na biku je tohle číslo naprosto nemyslitelné – tedy pro mě :-)

           
          0 0
          • MlokCZ  

            Debata začla tím na co se ptal tázají. A ten uvedl 9kg bike + 1,3 slicky a celé po stejné trase po asfaltu se stejným nasazením.

            0 0
            • radek910  

              Opravdu? „ale berme průměrné kolo, žádné extrémy(1,3 slicky na 9kg mtb)“

              0 0
      • dedasurovec  

        na Velký javorník? a odkud jsi jel. Bo z Rožnova je dost špatná cesta(ideální cross) a na véřovice nevím ale řekl bych, že taky nebude na silničku

        0 0
        • nooski  

          Jezdím z Veřovic. Cesta je dost rozbitá, místy šutry, ale dá se to přežít (ale jezdím to na druhé silničce, na mazlovi bych tam nevjel). Pochopitelně to chce máknout, protože na silničce jaksi nemám ty kolibří převody :-)

          0 0
    • maxtor  

      Já bych sem netahal žádnou aerodynamiku ani podobné nesmysly – v rychlostech kolem třicítky to není zrovna hlavní věc, která by ovlivňovala rychlost – už jen vzhledem k ploše těla a kola v předním pohledu. Mám 3 kola – silnici, pevňáka na 1,9 palcových pláštích a bika na 2,1 drapácích.

      Zkoušel jsem průměrnou rychlost na stejných trasách (kde se pochopitelně dá jet bez problému se silničkou, i když se vždycky najdou místa, kde je nutno na silničce přibrzdit, kdežto na biku se dají přeletět v plné rychlosti – jsme hold v Česku) a silnice vychází max. do 5 km v avg rychlosti. Mezi těmi biky je taky rozdíl, ale v řádu plus mínus 2 km.

      0 0
      • MlokCZ  

        Aerodynamika je ale v 30tce už zcela ztěžejní, tu sem tahat je nutné. A samozřejmě aerodynamika celková, tedy aerodynamika jezdce (která je ovlivněna posezem a tedy s tím bike x silnička také hodně souvisí) a nejen kola. Ale i ta aerodynamika kola není vůbec zanedbatelná, u silničky dělá celou 1/3 z celkového odporu vzduchu (tohle je údaj dle měření z aerodynamického tunelu) a jezdec jen 2/3 (mohlo by se zdát, že kolo dělá méně, ale není to tak). A to už je sakra podstatné a ne zanedbatelné.

        0 0
        • maxtor  

          Normálně s tebou ve všem souhlasím, ale v tomhle fakt ne. Nebyl jsem v žádném tunelu, mluvím z normální běžné zkušenosti cyklisty při srovnávání časů, za které ujedu úsek na silnici a na biku. Na to nepotřebuješ složité výpočty. Vem si normální výjezd po cestách, kde můžeš i se silničkou a porovnávej.

          Klasika: cesta do mojí práce práce – 13,5 km. Na pevňákovi s 1,9 plášti v průměru 31 minut, na silničce 29 minut. Je to většinou asfalt na cyklostezce, pár úseků je horších a člověk musí na silnici zpomalit.

          Nebo cesta k mojí drahé polovičce – mám to 40 km. Bike cca 1:20–25 min, silnička zhruba 1:10. Je to cesta po okreskách a cyklostezkách, povrch až na pár km v pohodě.

           
          0 0
          • MlokCZ  

            V čem je rozporu ta tvoje praktická zkušenost s tím co píšu?

            Já mám podobné praktické zkušenosti a právě do nižších průměrů jsou ty rozdíly dost malé, pro mě skoro zanedbatelné, proto jsem si také silničku už nekupoval.

            Ale pro rychlost 30km/h (a nebo větší) už ten rozdíl je dost zásadní. Abys měl tedy zásadní rozdíl na celé trase, musíš jet průměrem 30km/h tu trasu nebo větším.

            A krásně to ukazuje ten graf od Schwalbe, co jsem dával na začátku, jak s rychlostí roste důležitost odporu vzduchu. Pro 20km/h je odpor vzduchu a valivý odpor cca stejně důležitý faktor, pro 30km/h je energie potřebná na překonání odporu vzduchu už 5× větší než na překonání valivého odporu (to je samozřejmě pro jeden konkrétní plášť a pro nějaký traktorový vzorek to bude rozdíl výrazně menší).

            A pokud je energie potřebná pro překonání odporu vzduchu při 30km/h 5× větší než pro překoání valivého odporu, tak to je už zcela zásadní faktor.

            Celý problém jsou ty průměrné rychlosti. Co je mi platné, že na rovině a v mírných sjezdech, kde kolem těch 30km/h se už také budu pohybovat, když v kopcích bude rozdíl minimální. A především kopce dělají výsledný průměr.

            0 0
            • maxtor  

              Jak už jsem napsal níž, špatně jsem se vyjádřil. Nemyslel jsem odpor vzduchu v globále. Myslel jsem rozdíl odporu vzduchu silničky a biku. To jsem myslel, že je (dle mého názoru) zanedbatelný ukazatel a jsou tu jiné, mnohem důležitější faktory. Tedy (zjednodušeně řečeno), že silnička je sice rychlejší, ale díky stavu našich cest jsou místa, kde prostě musíš jet pomaleji a tím se tato její výhoda vyrovnává se sice pomalejším, ale na povrch nenáročným bikem. To je podle mého názoru ten nejdůležitější faktor.

              Já fakt nemám rát teoretizování kolem jízdy na kole, tak tuto diskusi opoutím. Jasně x lidí má x zkušeností podle toho, na čem a jak jezdí. Myslím, že nemá cenu tohle dál řešit.

              0 0
              • MlokCZ  

                Ale jistě, pro menší rychlosti silnička právě ztrácí význam a rozbité silnice, pohodlí (posezu i plášťů) a i převody to byly přesně důvody proč jsem pořídil místo silničky co jsem pořídil.

                0 0
                • treatt  

                  Jen muj maly postreh – ano, okolo 30ky je aerodynamika uz sakra znat, ale na druhou stranu, je fakt tak velky rozdil v aerodynamickem odporu bike kontra silnice? Mas pocit, ze sirka plaste je tak vyznamny faktor u natolik male rychlosti, jako je 30 v hodine, aby to udelalo skutecne markantni rozdil?

                  Neco jineho je posed, silnice umoznuje spodni uchop, ale kdo jede porad ve triceti spodni uchop?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Někde jsem viděl srovnání aerodynamiky jezdec x kolo, bylo to pro silničku. Nepamatuju si tohle už přesně, ale bylo to něco kolem 1/3 aerodynamického odporu připadá na kolo a z toho téměř všechno dělají kola.

                    Tedy pláště mohou dělat třeba 50% toho odporu kol, i když samozřejmě záleží jaké (s tím se bude měnit i ten poměrná část z celku). Můj odhad (který ale nemusí být vůbec moc dobrý, tady by to chtělo najít nějaká reálná měření, kde změří celkový aerodinamický odpor pro různě široké pláště a kolik to pak dělá z celku) je, že by rozdíl šířky plášťů mohl dělat kolem 10% celkového aerodynamického odporu. A ten na rovině při 30km/h je už zcela dominantní, něco kolem 90% celkového odporu. A tedy rozdíl šířky plášťů by mohl udělat klidně rozdíl 2–3km/h při rychlostech 30km/h (tím myslím tedy spíš srovnání, kdy na širších pláštích se pojede 30 a ne úzkých těch 32–33; ne 27 × 29–30).

                    Pokud někdo víte o přesnější číslech, co nejsou jen čistě hypotetické odhady, sem s tím. Docela by mě to zajímalo přesněji.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak jsem chvíli hledal a našel těch měření více a každé má trošku jiné výsledky. Pro silničku až ta 1/3, co jsem psal výše. Jinde zase měli z měření 25%. Ale pohybuje se to ± na podobné úrovni dle konkrétního kola a jaký měli na něm posez (čím narovnanější posez, tím větší odpor jezdce a menší část pak dělá kolo). Viděl bych to tedy někde mezi těmi 25–30%, ta 1/3 byla pro příliš chrtí posez, kterým se většinou dlouhodobě nepojede.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      A docela mi zaujal tenhle zdroj. Je tam takové extrémní srovnání mezi hodně turistickým kolem včetně hodně narovnaného posezu x časovkářský speciál.

                      Valivý odpor i přes ne příliš velký tlak u toho turistického stroje byl menší, ale jen opravdu nepatrně. Ztrátu šířky u těch galusek kompenozval téměř dvojnásobný tlak, na který byly foukány.

                      Ovšem ta aerodynamika je brutální rozdíl, dokonce 2× tolik u toho turistického stroje.

                      A do takových 18–20km/h na tom klidně ten turistický vehikl, co tam mají, může být o malý chloupek lépe.

                      Pro 30km/h+ ovšem bude už rozdíl hodně velký ve prospěch toho časovkářskéh speciálu. U rychlostí 40km/h+ už ani nemluvě.

                      Normálně u trošku sportovního biku x klasická silnička (a ne časovkářský speciál) tak velký rozdíl nebude, ale stejně může být poměrně velký.

                       
                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak ta hranice nebude 18–20km/h, ale v tomhle případě nižší, kolem 14–15km/h. Aby byla k těm 20km/h, tak by musel být rozdíl valivého odporu větší. Takhle tedy jakmile začne mít odpor vzduchu trošku znatelný, tak ten turisťák končí. A odpor vzduchu už začíná být znatelný od těch 14–15km/h, u 20km/h už může dělat něco kolem 50W (výkon potřebný k překonání odporu vzduchu).

                        0 0
                        • Běžec  

                          A proto je třeba jezdit trasy, kde se nedá jet rychleji než 15kou, tzn. do kopce na kašpara a z kopce na brzdách :-))

                          0 0
                        • Crempa  

                          chapu ale dobre ze vsechny tyhle cisla vychazej v pripade bezvetri.. ? ve chvily kdy budu mit protivitr 30km/h jeste nez se rozjedu tak budu defacto ve stavu jako bych to tech 30 palil za bezvetri → na silnicce se mnohem min nadru

                          0 0
                          • t29  

                            Chápu to stejně.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            To máš jistě pravdu. Ale také to pak platí i opačně, když bude foukat do zad.

                            0 0
                            • Crempa  

                              pokud se to ale vezme statisticky (a zapomeneme na pana Murphyho a jeho zakony :-) tak ze tri moznejch (relevantnich) stavu – protivitr/bez­vetri/fouka do zad vychazeji dva vyhodneji pro silnicku…

                              pro me z toho plynej jasnej zaver, neblbnout na biku na silnici, ale v lese kde nefouka.. :)

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Tak to jistě, se závěrem naprostý souhlas. Ale když pak je někdy přes chladnou část roku na výběr totální sr…y v lese x vítr na silnici, tak je to těžký.

                                0 0
                            • Rychlej turista  

                              Jezdím tak rychle, že proti větru jedu vždy :-D

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Taky u Tebe to ani nemusíš psát jako vtip, u Tebe je to realita.

                                0 0
              • pelhrimov  

                Při vyšších rychlostech je zásadní i rozdíl v aerodynamice kola nejenom posedu jezce, nezapomínej, že odpor vzduchu není lineární fukce, ale každý pro Tebe asi zanedbatelný centimetr čtvereční čelní plochy a každý metr za sekundu rychlost UMOCŇUJEŠ a násobíš. To je ten důvod proč průměr 26 jede každý, „kdo má do p… díru“ (viz tvůj příklad 13 km za 30 min), ale průměr přes 30 km/h na zvlněné trati jezdí pravidelně jen výkonnostní sportovci.  

                0 0
          • Beeda  

            tak stahnou dve minuty na 1/2hodine neni zrovna malo…

            0 0
      • MirkoCarver  

        Pokud na kole zrušíš odpor vzduchu, pojedeš po rovině klidně 70 km/h spíš víc, když na to  budeš mít převody… Jel jsi n­ěkdy v háku? Ten co j­ede v předu ma­ká jako blbec a t­en v háku se flá­ká. Proč asi?

        0 0
        • maxtor  

          Špatně jsem se vyjádřil – myslel jsem rozdíl a­erodynamiky biku a silnice. Myslím, že valivý odpor plášťů na pevném povrchu je mnohem výraznější než rozdíl aerody­namiky. Jen zkus na bikovi vyměnit drapáky za nějaké semislicky a vyjeď si na cyklostezku!!!

          0 0
          • MlokCZ  

            Pro menší rychlosti jistě, jak už jsem psal. Ale od těch 30km/h to tak už bude sporné.

            Pro překonání odporu vzduchu při 30km/h je třeba dle toho grafu Schwalbe 230W.

            Valivý odpor zadního pláště pro 20km/h (a zatížení 50kg zadního kola) se pohybuje u 2,25 pláštů se vzorkem od nějakých 20W po 45W. Např. NN UST 25W. Přední kolo bude s menším zatížením o něco méně, dejme tomu 15W. A roste to lineárně s rychlostí, tedy pro 30km/h je potřeba pro překonání valivého odporu NN 60W (a to ještě pro ne moc nahuštěné).

            Změna odporu vzduchu bike x silnička může být klidně až o 30%. 30% z 230W je 70W. Tedy rozdíl energií na překonání odporu vzduchu bike x silnička pro 30km/h je klidně větší než valivý odpor už celkem slušných drapáků (a samozřejmě na silničce také nějaký valivý odpor bude). Tedy i jen rozdíl odporů vzduchu je pro tuhle rychlost mnohem důležitější.

            Ale samozřejmě jak už jsem psal několikrát, jakmile pojedeš průměrem třeba 20km/h, tak ten najednou odpor vzduchu téměř ztrácí význam. A zásadní to tedy bude až když se pojede průměrem (ne sem tam) 30km/h.

            0 0
            • MlokCZ  

              Těch 60W už je myšleno pro obě kola dohromady (a pro těch 30km/h).

              0 0
          • MirkoCarver  

            Ano, rozdíl mezi drapáky a semislicky je vel­ký, ale tady se mlu­vilo o hladkých pláš­tích a rychlos­ti 30km/h a t­am je podstat­ný právě odpor vzduchu…

            0 0
    • radek910  

      Tak to mohu říct „naprosto“ přesně. Stejná cesta, MTB Author Kinetic (r.v cca 2000, pevna vidla) / silnička z mého profilu / trasa Česká Lípa – Jičín a zpět ⇒  podle počasí (ale jezdil jsem často a kola střídal podle programu na víkend, takže se to dá pominout) 9–10km/h ve prospěch silnice (ale kdepak jsou ty časy, dneska jet to samou rychlostí, tak jsem po 20km mrtvej). Ale obávám se, že je to velmi individální záležitost, tady si můžem „kecat“ cokoli a v reálu to bude úplně jinak :-)

      0 0
    • hribik A1  

      medzi hajtrou a cestakom to v priemere byvali tak 4 km/h, usekovo bud viac (dobra cesta, mierne zvlnena krajina a pod.) alebo menej (zla cesta). priemery s hajtrou po cestach okolo 20-do 21. ale uz mi to nestoji za to nebezpecenstvo, ze ma bez odpruzenia na hentych gumach jedna mala jama v ceste, ktorej si ani nevsimnem, katapultuje prec, takze ostavam verny hajtre

      0 0
    • kámen úrazu1  

      Souhlasím s Mlokem. Při nízkých průměrných rychlostech není rozdíl velký. Jen dodávám, že lemry jako já jsou schopny některé kopce (a to i na vysočině, nepotřebuju k tomu hory) jet na silničce pomaleji než na biku. A to mám na silničce téměř bikový převody (ale i hmotnosti obou kol jsou blízko, Vinči je malej těžkej tank. Tak před deseti lety by byl váhou v normálu). Rozcházím se s Mlokem v pohledu na pohodlí silničky. Pro mě je pohodlnější než bike na asfaltu, pokud se jedná o pěkný asfalt až mírně zhoršený. Čím delší trasa, tím větší lpus pro pohodlí na silničce. Je to berany. Takže i když na biku jezdím skoro stejně pomalu jako na silničce, neplánuju se silničky zbavit. Další věc je ta, jak se už někdo zmiňoval, že některé úseky, kde na biku jedu v pohodě,  projíždím na silničce na brzdách. Typický jsou ostré rozbité zatáčky se šotolinou na okreskách v mým revíru.

      0 0
      • kámen úrazu1  

        Takže i když na silničce jezdím skoro stejně pomalu jako na biku… Mělo být.

        0 0
      • MlokCZ  

        To máš dobrý s tím pohodlím na silničce. Mě nikdy berany až tak moc neseděly (a že jsem těch silniček jezdil docela dost). Sice možností úchopů výrazně více než u biku s rohy, ale stejně jsem musel pořád přehmatávat, protože žádný úchop pro mě nikdy nebyl dlouhodobě ideální a ve výsledku to bylo výrazně horší než teď s Ergony na biku (ty Ergony tomu ale hodně pomohly, kdybych je neměl, tak už to bude tak nastejno možná o chlup lepší pro silničku).

        Ale je jasné, že každý jsme jiný a každému sedí něco jiného.

        0 0
        • Martinson  

          Na silničce jezdím párkrát ročně, ale ta lehkost jízdy a neskutečná akcelerace je nesrovnatelná. K silničce patří rychlost a uvažovat o rychlostech 20 km/h ? Kdo jezdí tak pomalu na silnici? Leda tak exoti s otočenejma beranama.

          Po Praze jezdím do práce na fullu s traktorama, pevňáku se slickama 1,9 na 5atm a párkrát i na silničce (starej duralovej Artur, pneu 23mm na 8 atm). Nejefektivnější je pevňák se slickama a levnou odpruženou vidlí. Silnička vytáhne vyšší rychlost ale ztrácí díky obrubníkům, nerovnostem a celkově opatrnějšímu stylu jízdy.  Na fullu jedu když se pokračuje po práci do lesa.

          0 0
          • hribik A1  

            no ja som jazdil na cestaku bezne zlahka cez 20, pretoze ono vacsinou fukal bud vietor alebo bola aspon rozbita cesta. ked nefukalo a bola dobra cesta tak okolo 28

            0 0
            • Martinson  

              U nás navíc někdy prší, no hrůza :-)

              80 % cest do práce podél Vltavy jedu proti větru obě cesty, tedy tam i zpět. Strašná nespravedlnost.

              0 0
          • kámen úrazu1  

            Já tak jezdím. A i na krátký vzdálenosti. Viz Trenky.

            0 0
          • MlokCZ  

            No vidíš a já jsem nikdy moc přes 20km/h průměry na silničce nejezdil, takže asi jsem exot (ovšem těch exotů pak znám spoustu, protože i když hodně lidí jezdí lépe než já, tak jich spousta jezdí i hůře než já). Jednu docela kopcovitou 100km trať jsem jezdil kdysi na silničce pravidelně a nejlepší průměr jsem tam zajel 24km/h a jel jsem to párkrát ze začátku sezony i průměrem těnsě pod 20 (19,7).

            Samozřejmě na rovinkách jedu taky kolem 30ti (ale klidně někdy i méně), to ale průměr nijak nezachrání (zvlášť když tam v podstatě žádné rovinky nejsou a průměr dělají kopce).

            A pro představu jak se dá jezdit rychle. Kdysi jsem jel s manželkou něco přes 160km na bikách po asfaltu. Na obou kolech nějaké celkem rychlé semislicky a více nafoukané. A průměr jsme měli 16km/h (já měl o trošku více, protože jsem sem tam v nějakém kopci trošku ujel, ale po většinu jsem jel s ní jejím tempem). Na silničce by měla průměr téměř stejný.

            0 0
            • MlokCZ  

              A na biku se semislicky jsem tu stejnou trať jezdil kdysi nejlépe s průměrem 22km/h. Jsem zvědam až si ji někdy dám na současné „silničce“, jak moc se tomu průměru 24 dokážu přiblížit.

              0 0
            • Martinson  

              Mícháme v debatě rychlost okamžitou a průměrnou, ale myslím že se chápeme. Jezdím kopcovitý výlety a průměr je jaký je. Potom je přes 20 na silničce na mě slušný.

              Na firemních závodech na silnici (cca hodinovka pod Brdy) občas někdo zkusí bika se slickama ale je to prostě nevýhoda . Za ty roky se známe, víme jak kdo jezdí a je vidět jak to bez silničky nejde. Tam i turista jako já udělá v kopcích a větru avg 30.

               
              0 0
              • MlokCZ  

                Průměrnou beru pořád schválně, protože ve chvílích, kdy se jede po rovině nebo z kopce nad průměrnou rychlostí se zvýšením rychlosti (i když bude rozdíl větší) moc nezíská (na celkovém průměru), proto to není z mojeho pohledu podstatné i když tam větší rozdíl je.

                0 0
                • Bully  

                  A ona je jeste prumerna a prumerna :o))

                  Fura lidi tady haze ciframa, jak jezdi 33 km/h a pak z nich vyleze, ze vyrazeli rano v 10, zastavovali na kazdym kopci kdyz cekali na kamose, cestou obed a pivicko a vratili se po 100 km treba v 9 vecer. Autostop/start je mocny carodej :o) a potom jedou nejaky pulmaraton na MTB a najednou jim AVG ukaze 15 km/h.

                  0 0
                  • hribik A1  

                    a co ine by sa podla teba malo ratat do priemeru, ked nie priemerna rychlost jazdy? to je snad jasne ze priemer si pocitam z casu kedy tocim pedalmi a nie z casu kedy sedim v krcme alebo pozeram vyhlady…alebo sa valam po zemi ako dneska

                    0 0
                    • Bully  

                      Mne prijde trosku rozdil ujet 100 km za 11 nebo za 3 hodiny. V pripade tech 11 hodin bych s tim teda aspon nemachroval :o) Teda neni duvod ani v tom druhym pripade, ale to uz je jiny tema.

                      0 0
                      • hribik A1  

                        je to o pristupe. ja by som zase nemachroval s tym, ze zbafnem nejaku trasu naraz stylom, ze ani poriadne neviem, kadial som isiel. a ten prvy beztak isiel 3 hodiny stejne ako ten druhy, len proste medzitym zastavil. dal by som stavku na to, ze je to zdravsie nez to slahnut naraz :-)

                        0 0
                        • Bully  

                          Jo, je to o pristupu, jak vidno :o)

                          0 0
                        • Tomahomo  

                          Hribiku A1, ani jedno ani druhé(zastávky vs. jízda v kuse) není samozřejmě špatně, obojí záleží od chuti toho kdo jede, ale určitě uznáš, že vliv na průměrnou rychlost to mít bude. Je to jako bys nesl pytel cementu do desátého partra. Jednou ho poneseš v kuse(tedy bez zastavení pro rýpaly :o)), a podruhé si na každém patře dáš kuřáckou :o) Čistý čas cesty bude určitě rozdílný :o) Tedy je jasné a normální, že počítáš čas jen když šlapeš, ale pravdu má i Bully, že je v tom rozdíl :o)

                          0 0
                  • Tom New  

                    Autostop/start také vede k tomu, že se v těch 11 hodinách „jízdy“ člověk může vyspat a umejt a tak… takže průměrná rychlost na budíku je opravdu dost zavádějící údaj, jak píše Bully.

                     

                    _uacct = „UA-424292–31“; var urchin = „/CD1/pop/“; try { urchinTracker( urchin ); } catch( e ) {}; .term{color:blac­k;font-size:14px;font-weight:bold;text-align:justify;}­.dict-name{color:blac­k;font-size:14px;text-align:justify;pad­ding:0;margin:0;}­.dict-name td{background-color:#ccff66;­}.definition{co­lor:black;font-size:12px;text-align:justify;font-family:Helveti­ca,sans-serif;}.definition *{background-color:#ffffcc;}

                    0 0
                    • Tom New  

                      Co se mi to tam napsalo? ? Sorry, nevím …

                      0 0
                    • hribik A1  

                      ze je zavadzajuca, o tom sa nikto nehada. napr. vietor, kvalita cesty, profil trasy budu mat na ten priemer este vacsi vplyv. ja hovorim o tom, ze povazujem za prirodzene brat za priemer priemernu rychlost jazdy, nie priemer za cas od dveri ku dveram. ak urobim napriklad 60 km za 3 hodiny jazdy a medzitym budem hodinu sedet v krcme, priemerna rychlost 15 namiesto 20 je takisto zavadzajuca

                      0 0
    • Lukecz  

      Když to vemu míň odborně: Z mojeho pohledu prostě silnička letí :) ( avg může být vzhledem k bajku klidně stejný,ale ten pocit je jiný) Je to jako jet 130 v autě nebo na motce,prostě ta krajina tak nějak „rychlej“ ubíhá :)))

      0 0
    • Tomahomo  

      Děkuji všem za vaše reakce.

       

      Nechci odpovídat jednotlivě, takže ještě upřesním oč mně šlo, aby jsme nemuseli řešit „maximální rychlosti ve sjezdu“, „extra chrtí biky“, „rozdílně výkonné cyklisty“ atd. atp.

       

      Šlo mně o to jaký je PŘIBIŽNÝ rozdíl v průměrné rychlosti u člověka který jede stejný okruh/trasu po silnici jednou na „normálním/běžném“ biku(tedy cca 12–13kg, pláště 1,9–2,1), a podruhé na „normální/běžné“ silničce. Nechci porovnávat časovkářský speciál a sjezďáka.

      Je mně jasné, že největší vliv na rozdíl má aerodynamický odpor, pak asi valivý odpor plášťů, a nejmenší váhový rozdíl, ikdyž i ty 4–5kg vliv určitě mít budou. Poměr těchto vlivů se bude lišit při aktuální rychlosti(kopce vs. rovina), ale to zas tak exaktně to přece zkoumat nemusíme.

      Tedy praktická zkušenost lidí kteří mají obě kola a jedou na nich stejnou trasu po silnici… Snad to není složitě nebo nepochopitelně formulovaná otázka :o)

      Ještě jednou děkuji všem za odpovědi, je to zajimavé a poučné.

      0 0
      • kámen úrazu1  

        Tak když nechceš řešit rozdílně výkonné cyklisty, tož jinak: terén  – vlnky až kopce (Chrudimsko, Železné hory, Žďárské vrchy), ± 40km.   Oproti biku jen o trochu vyšší váhy a s plášti do terénu. Čím jedu intenzivněji, tím vyšší rozdíl je. A jseš tam, kde si byl u cyklistů různé úrovně. Při kompenzačce dělá rozdíl jen 1, 2 km/hod. Při mým běžným výletním tempu (dá se říct, že cirka prostředek oblasti ZV) je rozdíl tak o další 1 až 2 km větší. To je zhruba +3 až 4 km rychlejší průměr oproti biku s plášti do terénu (NN/SS). Pokud jedu skoro jen nahoru (ze severu Železných na jih bez odboček k východu, západu, 60% kilometrů je do kopce), je rozdíl menší než na trase „nahoru dolů“. Na kreff nejezdím, to by rozdíl byl asi ještě o trochu vyšší – stejně jako v případě rychlejších cyklistů při jejich jízdě už v komenzaci a základní vytrvalosti. Fakt to nejde zobecňovat. Pokud jezdíš občas závod a končíš v kategorii v druhé polovině (řpedpokládám podle profilu kategorii hobyy +40), oproti jízdě na biku Ti silnička nepřinese tolik ročních kilometrů navíc, jako oečkáváš. Pokud od ní očekáváš tohle.

        0 0
        • Tomahomo  

          Ne ne, nejde mně o to, že bych si koupil silničku a tím pádem dojel dál, jen tak někdy přemýšlím, když potkám někoho jak mě předjede, kolik udělala technika(kolo) a kolik fyzička  Prostě občas dumám nad blbostma, to je taková moje úchylka. :o)

          Jak je vidět tak jste se shodli, že rozdíl je CCA 4km/hod okolo rychlosti 30, což jsem tak nějak i předpokládal. Na jednu stranu je to málo, ale na druhou je dost rozdíl mít na horáku průměr 28 nebo 32 :o)

          Děkuji za popis tvé zkušenosti.

          0 0
        • hribik A1  

          co sa tyka tych kilometrov naviac, maximalny denny dojazd s cestakom oproti hajtre je tak +50 km, pri hajtre je to pritom okolo 240

          0 0
      • Beeda  

        priblizny rozdil je asi jako ratatatata… podavany vykon  je dokonce  fci 3.mocniny rychlosti, takze priblizny rozdil rychlosti(potazno watu) se bude diametralane menit zda jedu 15, 30 nebo 45km/h …

        0 0
        • Tomahomo  

          Vzhledem k tomu, že se máš teprve narodit máš nějak velký přehled ;o) To byl pokus o vtip :o) Ale třeba máš i praktickou zkušenost jako maxtor :o) ? ;o)

          0 0
          • kubad  

            když mrkneš Beedovy do profilu jednoduše pochopíš že má :-)

             
            0 0
            • Beeda  

              vo tom to je , nekdo sleduje pic0viny a unika mu podstata:-D

              0 0
              • Tomahomo  

                Fakt sem si dělal legraci a myslel sem to v dobrém :o) Btw. řeší se tu větší kosočtvercoviny :o)

                0 0
            • Tomahomo  

              Ale já sem se díval do profilu, a vím přibližně s kým mám „tu čest“, vím, že je dobrej! :o) Šlo mně o to, aby se o tu zkušenost podělil :o) Já umím uznat kvality druhého :o)

              0 0
              • Beeda  

                v poho :-) na cest a slavu mame polni travu a soudruhy protoze v prach jsi a v prach se obratis:-)

                0 0
    • Charles2k  

      Popíšu Ti jak třeba u mne, na krátkém okruhu cca 7km, který si občas změřím na čas. Terén je cca polovina asfalt v slušném stavu a 2.polovina hrubý, nekvalitní asfalt – hrboly, díry. Kousek i kostky, dva železniční přejezdy, zvlněný profil. Na silničce (9kg) to jedu cca 14min a na horském (13kg, pláště 1,95 semi slick) cca 15min. Rozdíl není tak velký. Třeba na horském železniční přejezdy přeletím plnou rychlostí, na silničce musím výrazně přibrzdit. Kdybych měl tak lehké horské jak popisuješ, tak by rozdíl byl ještě menší. Samozřejmě, že na rovinách, či z kopce na hladkém asfaltu bude pak silnička výrazně rychlejší, o 20% ?

      0 0
      • pelhrimov  

        Nemá cenu se dohadovat o fyzice, tu je potřeba studovat a aplikovat. Závěr: Kdo se spokojí s tím, že bude na silnici jezdit průměry třeba do 22 km/h v kopcovitem terénu, tak mu stačí bike, protože je to pohodlnější a univerzálnější kolo. Tlačit průměrnou rychlost na asfaltu ke 30ti km/h je na biku již masochismus. Jezdím jen v kopcích u nás rovina není, ale ji na těch málo roinkách u nás se na biku 40 hm/h se udělá jen s velkou dřinou a na silničce to jede 40 po rovině v pohodě. Do práce jezdím po silnici zásedně na biku, méně se bojím třeba defektů a jezdím abych dojel.

        0 0
    • Gorgov  

      je to presne o 1,23 m/s ve prospech silnicky, zmeril sem to.

      0 0
    • Daf  

      Ono to neni tak jednoduchy, aby se dalo takhle napsat. Totiz ten kdo jezdi na biku prumer 25km/h bude prekvapeny, ze na silnicce v klidu udela 30km/h. Jenze pokud jsi schopny jet na biku prumer 31km/h tak nepocitej s tim ze pri stejnem usili udelas na silnicce udelas 36km/h. Spis tak 33km/h. Takze kazdej z fora ti muze napsat uplne neco jineho ;) Jde o to ze odpor vzduchu nevzrusta linerne se zvysujici se rychlosti.

      0 0
    • Splinter  

      Tenhle dred v zimě bych ještě pochopil… Ale řesit takovou „blbost“ v létě, to je mazec:-D

      Radši míň počítám a víc jezdím:)

      Prostě silnička je rychlejší, než bajk a o kolik záleží kdo na ní sedí :o)

      0 0
      • Polka  

        Hod sem ten vzorec! :-D

        0 0
        • Rychlej turista  

          rychlost na silničce > rychlost na bajku

          0 0
          • JSt  

            :-)))

            0 0
          • hribik A1  

            plati hlavne na:

            • dlazobnych kockach
            • spinavych trojkach plnych piesku a stvrdnutych hrud hliny a hnoja z traktorov
            • cestach typu „sama jama, samy hrb“ :-D
            0 0
            • civetta  

              Spinavy trojky by az tak nevadily, ale pisek je mrcha 8-)))

              0 0
              • hribik A1  

                v neprehladnych zatackach tych trojok sa obcas lubi vyskytovat, hlavne v zime (ale to skor taky ten cestarsky strk) a v polnohospodarskej sezone. na urcitych extrazapadlych cestach potom celorocne

                0 0
    • dancing dog  

      nevim jak na silničce, ale na crossu s úzkejma pláštěma při ± stejném úsilí jedu na stejných úsecích rychleji než na bajku, cca 2–3 km/hod., převodama to asi není, protože síla záběru cca stejná, váha kol skoro stejná, spíš bych řekl, že je to větším průměrem kol u crosse… z kopce bez šlapání je to patrný asi nejvíc…/ podobnej posed, žádný šlapání../

      0 0
      • Raf  

        Takže kola o průměru třeba tři metry by byly při stejné síle záběru odhadem 2× tak rychlejší než třeba 26 palců co máš na MTB? A když kola ještě zvětšíme, tak budeš jezdit stejně rychle jako auta? Asi mi něco uniká…

        0 0
    • hmm  

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.