V ČR se blíží termín prvního brevetu a jelikož tu byl zájem už dřív, zakládám vlákno k ranonneuringu a brevetům.
Co je to vlastně brevet?
Nejstaší a vlatně i inspirací pro všechny další byl akce Paris Brest Paris, která prošela od svého prvního závodního ročníku v roce 1891 mnoha změnami, ale drží si nadále primát nejstaršího cyklistického podniku na světě. Ovlivňovaly ho za ty roky války, neshody v pořádající asociaci, feminismus i finance. Jako závod pro profesionály a amatéry se akce uskutečnila do roku 1951 sedmkrát. Od roku 1956 se jezdí jako tzv. brevet, neboli cyklotúra, kdy se účastníci musí spolehnout na vlastní síly, zásoby a vše potřebné k absolvování distance.
Tím se dostáváme k tomu, co vlastně brevet a vůbec randonneuring je. Z definice na Wikipedii můžeme vybrat třeba to nejpodstatnější. Tedy to, že se jedná o amatérský nezávodní podnik. Jednotliví účastníci jedou po předem určené trase a na daných místech získávají razítka nebo jiný důkaz o tom, že kontrolou projeli. Na dojetí do jednotlivých kontrol, ale i celého brevetu mají účastníci předem stanoven časový limit. V cíli pak jezdec předá podepsanou brevet kartu organizátorovi. Organizátor pak nechá výkon certifikovat a do brevet karty zapíše přidělený unikátní kód. Pomocí něho je možné se pak prokázat při přihlašování třeba na Paris Brest Paris (viz další odstavec). Brevety se jezdí nejen v Evropě a v ČR, ale prakticky po celém světě. Můžete si tak třeba na jaře zajet 200 km brevet na Mallorce nebo v květnu v Japonsku.
Pár tipů, co vzít a jak s delšími distancemi začít:
1. materiálově s sebou:
- vezmu si náhradní galusku/duši a bombičku, lepení a nářadí
- světlo, co spolehlivě svítí i když prší cca těch 8h (což na červen stačí)
- totéž blikačka (taková která i svítí)
- navigace, která vydrží (powerbanka)
- zámek na kolo, budeš muset doplňovat jídlo a hlavně pití
- papírové kapesníky (jsou lepší než lopuch ;-)
2. oblečení:
- návleky na ruce a nohy (neprofuk nebo Rainmem dle teplot)
- vestička
- čepička nebo šátek pod přilbu
- rukavice (ve dne bez nich)
3. taktika jízdy
- pokud máš tepák jeď s ním a řiď se jím
- pokud máš wattmetr jeď s ním a řiď se jím
- ať už máš nebo nemáš výše jmenované, řiď se vlastním rozumem a hlavně prvních několik hodit a v kopcích jeď velmi zadrženě
4. co asi bude problém
- zadek – chce to se namazat před tím, než vyrazíš, ideálně se před tím ještě osprchovat
- pít dostatečně – doporučuju vyzkoušený ionťák, případně kombinovat občas s Magnesií, Colou apod.
- nekombinuj moc věcí k jídlu na které nejsi zvyklý – používej jen to, na co zvyklý jsi
- rozvrhnout síly na celou jízdu je složité, počítej s tím, že vyčerpané tělo se v noci hůř zahřívá, tak mu dej dost pomalé tempo přes den, abys mohl v noci případně zrychlit
- rozhozený žaludek mi spraví cola a nebo nealko pivo
5. zkontroluj kolo a pokud máš jakékoli pochybnosti a stavu jakékoli části, prostě měň za nový vyzkoušený kus
Celkově na tom nic moc není, ale dobré je neplánovat si nějaký pevný časový plán, který tě minimálně podvědomě stresuje a nutí jet rychleji, než je zdrávo. Stačí protivítr a máš plán o hodiny posunutý. Řiď se pocity a čísly na tepáku/wattmetru a vše okolo upravuj dle aktuální situace.
Kalendář závodů najdete na https://www.randonneurs.cz/calendar.html a je možné se přidat i do klubu na Stravě https://www.strava.com/clubs/969127 a přečíst si report z posledního PBP na https://www.mtbiker.cz/…astniku.html?… a případně projít i diskusi k posledním dvěma ročníkům PBP https://www.bike-forum.cz/…ris-randonee