"rozhašení" kotoučovky při jízdě

46 nepřečtených
  • Mofo

    Zdravím, přichystal jsem si jeden dotaz, je možné, aby se seřízená kotoučovka, která před jízdou neškrtala, při jízdě, kdy sem docela dost brzdil, trochu rozeštelovala, což má za následek mírné škrtání kotouče? Kotouč ohnutý není, ráfek také vůbec neháže. Díky za info.

    • jonti  

      Podla praktickych skusenosti to mozne je, hlavne ak je makky ram alebo vidlica.

      • Mofo  

        mám Bombra Z5, myslím, že by mohla patřit k těm tužším…

        • goofy  

          No Z5 byla tuha, ale tak pred 5 lety…

          • jonti  

            Pevna aby sa nepohla o pol mm je snad asi len vidlica s pevnou osou.

        • Geralt  

          Mam kombinaci Z5/J7…občas se mi to taky stane, když dostane přední kolo šlupku třeba od kořene…přední kolo se pohne v usazení ve vidli, bo rychloupínák ho neudrží (dotaženej tak akorát „s citem“)…u mě stačí povolit RU, kolo sedne do původní polohy, na kterou je brzda seřízená a dotáhnout a je to OK.......to stejný se může stát i na zadku, jak píše níž Lister.......pro mě byl vzadu problém seřídit brzdu tak, aby necinkal kotouč v zatížení :)…až mě napadlo po delších spekulacích nastavit brzdu s jezdcem v sedle (blik).....ještě že skoro vůbec kotouče necinkají, pazvuky z kola mě dost prudí

    • mr.nobody  

      mě na juliích to dělá taky po mohutným brždění, ale tak po sto metrech se to srovná – má to nějakou souvislost s tepelnou roztažností brzdový kapaliny. nebude to i tvůj případ?

    • spyder  

      Mam Juciny 7 a občas se mi to stane na přední. Ale jen v extrémním připadě – takže minimalně musim brzdit ze 70 z pořadneho kopce a dojiždět jen po přednim… Pak se mi občas stane že si tam destičky začnou škrtat ale jen vemi slabě – skoro to nejde slyšet

      • Mofo  

        ano, to škrtání není nijak hrozné, při jízdě v terénu skoro neslyšitelné, ale zjistil sem to až doma a moc mě to nepotěšilo…

    • Darius  

      tak predne – rafek nema na skrtajici kotouc zadny vliv ;) pokud mas problem po intenzivnim brzdeni, muze dit neco z nasledujiciho: zahreje se kotouc a mirne se zdeformuje nebo se prehreje kapalina a vytlaci o chlup pistky, coz by ale diky expanzce nemelo nastat, to byl problem uzavrenych systemu

      • Mofo  

        s tím ráfkem sem si to uvědomil :-), moje blbost…

    • Lister  

      taky se přihasím s dotazem......

      Mám na kole nově kola DT na průmyslech, na zadním se mi občas stane, že po nějakém nárazu do zadního kola najednou začne kotouč děsně škrtat a upraví se to až po dalším nárazu…připadá mi to jako by zadní náboj měl nějakou vůli a podle toho, jak to tam sedne, to škrtá/neškrtá…se starým kolem to nedělalo, zadní stavba prasklá není, rychloupínák dotažený na krev.

      Tak mě napadlo, jestli by mi někdo neporadil, zda se dá na těch nábojích nějak vymezovat vůle – točí se volně a pohmatově jsem žádnou vůli nepozoroval, ale člověk nikdy neví. Sorry za triviální dotaz, do teď jsem měl jen konusy a tam bych věděl jak na to, ale průmysly mám fakt jen chvíli......

      napadá vás jiná věc, která by to mohla způsobovat????

      • Lister  

        .....takže nikoho nic nenapadá????

        • ares  

          Malinko jsem o tom přemýšlel, ale nic kloudnýho nevymyslel, snad jen znova seřídit třmen. Pokud ale máš všechny šrouby dotažený – což jistě máš – tak fakt nevím. Jistá možnost by byla, že je kotouč nějak předepjatý a v momentě nárazu změní geometrii a po dalším se vrátí zpět. Já totiž na nábu přišrouboval kotouč, vrazil do zadní stavby, dotáhl rychloupínák, nasadil třmen na kotouč, zabrzdil, utáhl šrouby a žádný škrtání se nekoná. Je úplně jedno jestli je zadní stavba zatížená nebo ne. Kameny, díry, obrubníky… ticho po pěšině. Zato s předním třmenem jsem si vyhrál asi tři hodiny a stejně přišly na řadu siky + domluva kotouči a je klid :-)))

        • miki  

          Tak já jezdím DT kola už 5 let a občas se mi to taky stane že najednou začnou škrtat ale po čase se to samo srovná .Mám pocit že vymezovat vůle tam nejde.

        • mosquito  

          a neni to klasicky problem v upnuti kola? dycky kdyz pichnu tak to tam na poprve nedam dobre tak aby to OK, aspon jednou to musim poopravit povolenim rychloupinaku nakrivenim a opet utahnuti (nebo seridit trmen) .. predni mi sedne dycky ale zadni chce dycky lehce opravit

    • Mofo  

      Takže zatím to podle reakcí vypadá, že za to může nepříliš tuhá vidlice, snad se dozvím ještě něco jiného.

      • ares  

        Někde na asfaltu za jízdy nakloň kolo ze svislé osy 45° na jednu a pak na druhou stranu a hned poznáš, je-li na vině vidlice. Troufnu si říct, že bude. Taky mrkni proti světlu na mezery mezi destičkama a kotoučem, možná se budeš divit… :-)

        • mr.nobody  

          myslíš ten efekt, že na jednu stranu to dře jako prase a na druhou skoro vůbec? to mi dělalo taky na meridě s juliema a vyřešil jsem to

        • Mofo  

          jj, při větším náklonu to lehce škrtá, ale pokud kolo zase vyrovnám, přestane to. Je mi jasné, že je to způsobeno vidlicí, která se při větším náklonu trochu zdeformuje, ale nechápu, proč to začne škrtat kotouč, který byl před jízdou seřízen tak, že neškrtal vůbec, a po jízdě, kdy trochu víc brzdím, někdy začne škrtat… Při brždění se vidla kroutí, ale pokud přestane brzdit, měla by se vrátit do původní polohy, resp. přesta škrtat, ne?

          • Ent  
            • a co destičky, nemáš tam seklej kamínek, nebo něco zapečeného z výroby ? – mě to začalo dělat taky, tak je jdu rozebrat a kouknu na ně – a zároveň se chci přidat z dotazem, zadní brzda Avid 5, mi při brždění začala vydávat zvuky, jako když mám vykastrované ložisko, nebo jako, když mi to kroutí dráty v kole, dělá to, ale pouze když přibržďuji, pokud vemu za brzdu na maximum, tak to nedělá a krásně brzdí ???? – BF raď
          • ares  

            To máš pravdu, nebude asi stejná mezera mezi deskama a kotoučem. Kotouč se dost zahřívá – tedy jeho obvodová část, nikoli paprsky, proto se obvodová část prodlouží více než je zdrávo a zkroutí – tj. z rovinného útvaru se stane prostorový až do doby, než zase zchladne – vyrovná se teplota obvodu s teplotou paprsků. No a pokud není mezera mezi deskama a kotoučem stejná ( nesprávně usazený třmen, zadrhávající pístek ) kotouč, který je teplem zvlněný začne o jednu desku škrtat.

          • mr.nobody  

            dobrý je seřídit brzdy, když ti na kole někdo sedí. pak ti třeba dřou, když je kolo zvednutý, ale za jízdy je to ok. Pokud ti to blbne i potom (můj případ) pak další fáze. Já použil návod staženej z nějakýho americkýho serveru. Tam doporučujou zjistit, která destička je blíž ke kotouči, ten kotouč rukou zapáčit k tý destičce až ji zatlačíš do třmenu. Zatímco ten kotouč držíš, někdo musí dvakrát zmáčknout páku. pak pustíš ten kotouč zmáčkneš páku a je to nastavený. Nevěřil jsem tomu, ale fakt to funguje – aspoň na mé Julii :-)

        • bla156  

          A co z toho teda vyvodím?:) Protože zrovna včera jsem takové chování zjistil. Mám v úmyslu zkontrolovat vzdálenost destiček od kotouče a „přeupnout“ znovu kolo a myslel sem, že bude vyřešeno. Podle to­ho co píšeš, by v př­ípadě, že při n­áklonu začnou­ kotouče „šmrncat“ m­ěla být na vi­ně vidlice, měl bych t­edy udělat ně­co jiného, ne­bo je to dokon­ce neřešitelný pří­pad?:) Díky za in­fo:)

    • Zerocool  

      v poslední době mám problém, že seřízená přední kotoučovka se během jízdy rozšteluje tak, že, že dost brzdí kotouč o destičky. Zdá se mi, že by to mohlo být tím, že destičky jsou nějak blízko kotouči, chyba může být taky v usazení kola, že by se během jízdy nějak hýbalo?? špatný upínák?? zkusit roztáhnout destičky?? ty se potom ale asi vrátí do původního stavu, myslím tedy… už nevím co s tím, zadní v poho

      • Daf  

        Myslel jsem, ze jsme to na Drevomorce vyresily. Kolo se posunuje v patce. Ja bych zkusil vymenit rychloupinak za osvedceny Shimano.

        • RomanH  

          Kdyby se tak daly samotny sehnat…

        • Zerocool  

          taky jsem si myslel, že to bude upnutím kola, díky za opětovnou radu, jedete něco o víkendu??

          • Daf  

            Je diky. Mam tam peknou fotku. Chystal jsem se na Krale, ale moc se mi tam nechce, takze ho letos vynecham. Ted mam v planu dva mensi XC zavody a mozna maratom v Novem Boru.

            Jinak ty rychloupinaky by nemel byt problem sehnat v bazaru. Myslim si ze i na prodejnach se obcas nejake budou valet. Ani nemusi byt zrovna XTR. I levne shimano funguje dobre ;)

            • Zerocool  

              jo dík, něco vyzkouším, doporučuješ přímo šimano??? uvažoval jsem třeba o BBB na imbus

              • Daf  

                S BBB zkusenost zadnou nemam a asi by mi vadilo, ze jsou na imbus.. Jeste jsem spokojeny s tema od Mavicu co mam na CrossMaxech. Ty se daji snad normalne koupit samostatne. Ale shimano je fakt dobry a nemusely by byt ani moc drahy.

                • kubad  

                  dají, ale stojí tuším 1400kč :-(

                  • MlokCZ  

                    A za ty prachy mají navíc ještě 111g (aspoň to jsem u jednoho páru navážil). Mě ta váha nevadí a nepotřebuju supegramařit, ale když už stojí takové prachy…

                • Zerocool  

                  mavicy právě mám, včera jsem tedy seřídil a roztáhl destičky a třmen a dal mavic upínák z jiného kola – uvidíme…

                  • Daf  

                    Mavic dela dva druhy upinaku ja mam tyhle http://www.mavic.com/….M40140.aspx Ty druhy obycejny maji totiz zase tu plastovou vlozku, takze pokud mas tyhle, tak si asi moc nepomuzes. Ale kazdopadne za pokus to stoji ;)

                    • Zerocool  

                      ty jsou moc pěkné:) vzal jsem skoro nový z moc nepoužívaných kol, upnul na krev a dneska snad projedu, tak uvidíme…

                      • Háčin  

                        Je nějaká zkušenost?

                        Mám stejný problém, vyzkoušen jiný rychloupínák a zlepšení žádné…

                        • Zerocool  

                          asi špatně dotažený třmen, jinak to nechápu dotáhl jsem ho na krev a super…

                          • Háčin  

                            To já dotahoval taky, výsledek žádnej.

                            Jedinej způsob jak se zbavit vibrací v mém případě (přední kolo)  je povolit rychloupínák, zatížit vidlici a opět upínák utáhnout. Pak je vše na nějakou dobu OK. Ale po prudším sjezdu s intenzivním bržděním se situace opakuje. Opravdu je to k nas…

                            Kolo viz. profil

    • kubiik  

      No hele, me brzdy zlobi nasledovne – pri stani jsou obe brzdy serizene tak, ze neskrtaji. Kdyz vyjedu a rychlost jizdy se priblizi cca 25km/h, tak zacne skrtat zadni brzda a to celkem dost, pri 27km/h prestane a pri 30km/h zacne skrtat predni, pri 35km/h prestane srtat i ta. Mam foxku a ram autohr egoist. Na mekkem povrchu to nedela, tzn ze na vine jsou asi plaste a hruby vzorek, kdy se kolo rozvibruje a pak jsou slyset i ty brzdy, jinak nevim, cim by to mohlo byt. Obcas mi kotouc cinkne kdyz prejedu nejaky tvdrsi nerovnosti. Brzdy mam Avid J3.

      • Tomínos  

        Tak so se stačí rozjet a celou vyjížďku nespadnout pod 40 a mělo by to bejt uplně v cajku ne? :-)

      • Vilém  

        To bude tema plastema. Stejnej problem byl na Meridach transmision, kde s maxxis plastema, co tam byly, dochazelo pri urcite rychlosti k stejnemu problemu,co popisujes. Vyresila to vymena plastu.

    • karliner  

      jak by mohl mít házející ráfek vliv na škrtání kotouče?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.