• BB

    Tak mě zdraví a věk dohnalo k tomu uvažovat o elektrice. Stále mě bolí záda v oblasti SI kloubů když pořádně zaberu do kopce. Po rovině a v mírném kopci je vše v pořádku. Po čtvrt roce pravidelného cvičení po poradě na neurologii začínám pochybovat, že to do léta vyléčím a tak mě napadl elektický gravel. Kopec mi srovná na rovinu a na rovině žádnou pomoc nepotřebuji. Cena není moc rozhodující, když něco kupuji, tak si rád udělám radost. Měl bych následující požadavky:

    • pevné osy ,u elektriky asi default
    • průchodnost plášťů alespoň 45 mm (to jezdím na stávajícím gravelu a vyhovuje)
    • sedlovka 27,2 (mám RedShift a určitě jí budu nadále používat a nechci tam cpát redukci)
    • kolo musí fungovat s vypnutou elektrikou jako běžné kolo, žádný odpor
    • chtěl bych ho kupovat v kamenném obchodě v Čechách, nejlépe v Praze
    • kapacita baterie mě až tak netíží, přípomoc chci pouze do prudších kopců
    • taky aby to vypadalo jako kolo a ne e-obluda, ne že bych se za elektriku styděl, ale přece jen estetický dojem je pro mě důležitý
    • váha co nejnižší, kvůli bolavým zádům a manipulaci ve vlaku a na nosič atd. Takže asi karbon.

    Na pohled bych si představoval něco jako tento Lappiere https://www.mojekolo.cz/…osshill-5-2/

    Můžete zkušenější poradit, dík

    0 2
    • Smazaný účet  

      Nevim jestli kolo se zavodni geometrii a tvuj zdravotni stav je dobra volba. E-kola jsou relativne tezky 15kg minimum. Tedy pripomoc je treba i na jen vyrovnani s beznym kolem. Je bych si prestal hrat na Juru a kopil poradny e-kolo co odpovida tvemu zdravotnimu stavu ktery se pravdepodobne v budoucnu nezlepsi. Hodne stesti.

      0 0
    • pixelfields  

      Mam tohle, https://www.bianchi.com/…x11sp-7.html . Dostal jsem ho v praci jako sluzebni. :-)

      Uplne jsem nepochopil, jaky motor ma ten tvuj odkazovany lapierre, prjde me ale, ze taky Ebikemotion. Takze moje zkusenosti.

      • Ackoliv je motor na zadni ose, tak to uplne nefunguje tak, ze pri vypnute lektrice necitis zadny odpor. Podle me je tam, i kdyz minimalni. Muzes si ale nastavit ruzne stupne dopomoci, takze pri nastaveni te nejnizsi mozne se to bude chovat velice podobne jako s vypnutou elektrikou.
      • Bianchi je hlinik, takze oproti karbonu bude urcite tezsi, ale vaha je spis na zadnim kole, takze pro me neni manipulace zadny problem

      Ja osobne bych koukal na neco s motorem Fazua, koukni sem https://www.fazua.com/en/ . Mam pocit, ze ten pohon se da kompletne vyjmout z kola.

      Snad to trochu pomuze.

      0 0
      • Cavendish  

        V který práci člověk dostane služební E-gravel? :)

        0 1
      • xtonda  

        No, je tam taky Mahle ebikemotion, což je nábojový motor. Zajímalo by mě jak se to chová do hodně prudkých kopců, to prý není moc silná stránka nábojových motorů.

        Taky sem chtěl dát tip na pohon Fazua nebo Specialized SL, to jsou slabší, ale velmi lehké motory co mají komplet i s baterkou kolem 4,5 kg, takže kola tím vybavená mohou mít kolem těch 15 kg, MTB asi trochu víc. Fazu ale bohužel má novou generaci pohonu a vypadá to, že už není vyndavací.

        0 0
        • Jakobo  

          S nabojovym motorem lze vyuzit rekuperaci? Nebo prinos je natolik minimalni, ze se nevyplaci? Pamatuju, ze se o rekuperaci kdysi psalo. Ciste pro zajimavost at jsem v obraze, ekolo zatim namam v planu porizovat.

          0 0
          • Dan205  

            Bývalo to v jednotkách procent, takže přínos minimální. Možná jsou aktuální pohony trochu dál.

            0 0
          • xtonda  

            Úplně nechápu tuhle reakci na mě, rekuperace mi ani nepřišla na mysl. Šlo mi o to, že nábojové motory mají uvnitř jeden pevný převod, což pro rozsah rychlostí 0–25 km/h není ideální, podle toho co sem četl tomu v prudkých kopcích v nízkých kopcích klesá účinnost, netáhne to a hodně to hřeje.

            0 0
            • BB  

              dík za info.Ten nábojový motor mě na gravelech připadal zajímavý, kolo vypadá tak nějak civilně, ale po téhle informaci je asi vypustím z hledáčku.

              0 0
            • pixelfields  

              S tim bych i souhlasil.

              0 0
        • pixelfields  

          Je pravda, ze do hodne prudkych kopcu to nesiha. Bydlim v Passau, takovych kopcu je tady kolem hodne, a nekdy bych asi i ocenil neco silnejsiho, jak maji mistni.

          Ta Fazua skoda, to me lakalo, ale v mistnich bikeshopech nic s timhle motorem neslo koupit.

          0 0
    • TK75  

      Je to asi pro tebe offtopic, ale mě opravdu hodně pomohl větší rozsah převodů a hlavně lehké převody které jsem si u ht nadělil poněvadž jsem taky lehce zestárl :⁠-⁠D

      Nevím jak to máš u Diverge, ale možná by to mohla taky být cesta

      0 0
      • BB  

        nad tím určitě popřemýšlím, nabízí se upgrade na elektrické řazení. Mám nejlehčí převod 36*42 a prudkých stojkách to dost lámu. Takže by pomohl přechod na 1*12 a největší pastorek 46 nebo 50.

        0 0
        • jecnak  

          1×12 Sram AXS je možné různě kombinovat, takže MTB přehazovačka a 10–52 kazeta + silniční páky. Skoky jsou už nepříjemné ale rozsah obrovský. On i přechod na 10–44z standardní kazetu u Sram gravel sad umožňuje proti Shimanu snížit počet zubů na převodníku díky 10z pastorku a zachovat přitom nejtěžší převod.

          0 0
        • ladys  

          Kolik měříš a vážíš?

          0 0
      • xtonda  

        Přesně něco takového sem chtěl napsat, na MTB mám nejlehčí převod 22/42. Kdybych měl 30/34 nebo 30/36 jako je nejlehčí možný na 11 a 10 sp. gravel sadách, tak bych taky potřeboval motor nebo bych se musel uchylovat k pěší turistice.

        0 0
    • miram57  

      Mám Trek Domane LT+, což není úplně typický gravel. Motor Fazua integrovaný do středu, baterie 250 Wh není kapacitou nic moc a je potřeba ji šetřit jen na brutální kopce, ale vyjel jsem s tím na Edelweisspitze z Zell am See. Výhoda je, že se dá baterie i s motorem jednoduše vyndat a nahradit prázdnou tubou, kterou lze použít jako prostor pro svačinu nebo bundu. Převodník je 50/34 a kazeta 11/34. Váha bez baterie a motoru 11,5 kg a e-pohonem 15,5 kg. Nicméně pláště 45 mm tam nedáš. Doporučuji se podívat na stránky Treku, kde e-gravely v nabídce mají. Otázkou je, zda jsou taky k dostání.

      0 0
    • cubista  

      Nevím, zda už jsi něco nekoupil, ale řešíme s kámošem podobný problém a našel jsem tento výběr lehkých e-gravelů https://www.ebikechoices.com/…ravel-bikes/

      0 1
      • cubista  

        A tady ještě aktuální srovnání lehkých e-gravelů v němčině https://thecycleverse.com/…l-ebike-test

        0 1
      • BB  

        Koupil jsem Bergamont e-grandurance Elite, se systémem Fazua 50. Zjistil jsem, že v kategorii lehkých elektrokol je většinou baterka pevně zabudovaná v rámu, což mě vůbec nevyhovuje, protože ne všude je možno nabíjet celé kolo. Takže mi zbyl ten Bergamont a to je dva roky starý model, protože Fazua 60 už má taky zabodovanou baterku. Ale sice starý model, ale pěkně udělaný a teď se mi velmi osvědčil na několikadenním přejezdu. Bez možnosti nabíjet baterii vyndanou z kola bych byl v p*. Etapy nebyly zas až tak náročné například 85 km a 1200 převýšení většinou v lehčím terénu mi zbylo 13 procent baterky, takže spokojenost.

        1 0
    • stařík  

      Zkušenosti :

      1. brát jen tichý motor

      Zkusit moto vytočit na kadenci 80–90 a jet (i po rovině). Když je tichý – sem s ním.

      Mám Bafang typ 500, při kadenci nad 60ot kvičí FM měnič jak podsvinče a motor pocitově zmrtví. Což je tak nějak základní kadence silničky/gravela. Za chvíli ten zvu hodně vadí. Je to jak tinitus. Dále mám motor Bosch Active line plus na Cannondale silnice/gravel (už se nedělá). Super motor. Tichý, jede a při kadenci nad 70 ožívá jak sporťák, při kadenci 80 je blažený a táhne vpřed. Bohužel se na tyhle kola silnice/gravel už nemontuje.

      Fazua – motor dělaný na silnici, menší krouťák, což je dobře, kadence mu nevadí ale viz bod 2. Mahle nemám zkušenost, ale viz bod 2.

      2. dobrá kapacita baterie – to nejdůležitější

      Fazua a Mahle mají většinou 250Wh. Proklatě málo. Celkový dojezd v kopcích na silničce s Fazuou je 75 km (mám 90kg) a to na eko a jen s přípomocí do kopce, ani ne na rovině nebo 2–3procenta. Takže sám OK, ale ve skupině se dřeš za ostatními a do kopce si o fous lepší. Ale třeba na Praděd ti výkonnostně lepší ujedou, páč pojedeš na eko a budeš šetřit Wh.

      Kapacita jako třeba Bosch 500 Wh pokládám na silnici/gravel za optimální. Kolo ztěžkne, musíš i do 2–3 procent použít motor, aby to jelo jako ostatním, ale dojezd je se mnou 175 km, takže to neřešíš. Po rovině rychlost 32–34 km/hod za někým celkem v klidu uvisíš (ono tu hmotu rozjedeš jak tank a ona jede a jede) a do kopce si odfrkneš. Neřešíš kapacitu, máš ji proklatě hodně, takže si i zablbneš s ostatními na režim sport nebo max. 500 Wh považuji na výlety 5–6 hodin za optimum, 250 je málo.

      Chtěl jsem nový Cannondale gravel s leftynou, ale má motor na horáka a to Bosch Performance Line CX. Ten je, bohužel, dost hlučný proti Active Plus, tak z toho sešlo, což lituji. Dát tam Cannon motor Active, tak už jsem ho měl.

      Tož moje postřehy k el gravelu. Čekám na pružení (přední a zadní – 10–30mm) a tichý motor, co mu nedělá problém kadence 70–90. U těch horákových motorů, co na gravely dávají kvůli krouťáku a výkonu, jsou to motory vždy naladěny do kadence 60 ot. To je většina uživatelů horských kol. Tyhle motory nejsou na silnici a tudíž ani na gravela, což je terénní silnice. Teda jsou, pokud jezdíš „paní radová“ 30 ot, pak dávají smysl.

      Takže já stále čekám, i když se asi nedočkám.

      0 0
      • Dvojan1  

        Třeba Shimano motory mají nejlepší projev okolo 80–100ot. Ty jsi netestoval?

        0 0
        • MlokCZ  

          Přesně naopak. EP8 (dlouho prodávaná verze EP800) měl největší výkon na 60ot./min (kde byl srovnatelný s Boshem a Brose) a na vyšších Shimano ztrácelo (v testu, kde to bylo dobře změřené, na 80ot./min a 100ot./min).

          U Shimana to dobře věděli a problém u nové revize EP801 vyřešili. I když tedy přesné měření pro EP801 ještě není, nicméně cílené srovnání EP800 x EP801 týmem, který předtím přesně změřil EP800, už proběhlo a potvrdilo proklamace Shimana, že se motor na vyšších otáčkách zlepšil.

          Staré Shimano motory (které se mohly chovat jinak ohledně výkon vs kadence) nemá smysl dnes řešit.

          0 0
      • McBlacky  

        Domane+ LT gen2 ma fazua a 360 baterku, prikoupis range extender 160 a mas 520. Za me aktualne jedna z top moznosti

        0 0
        • BB  

          ta nová fazua mě moc lákala do té doby, než jsem se dozvěděl, že baterka je vyjímatelná dílensky. To chápu tak, že při nabíjení musí být u zásuvky celé kolo a to při různých expedicích do neznámých krajů nelze stoprocentně zajistit. Pro mě bohužel nepoužitelné.

          0 0
          • cubista  

            Takže kolo ve sklepě, kde není zásuvka? Totálně k ničemu.

            0 1
          • stařík  

            Ano. Plus to, že až přijedeš na výletě do penzionu, tak pokud ti nedají prodlužku do kolárny, tak jsi v p… páč ti kolo tahat na pokoj asi nedovolí. Prostě budeš škemrat o nějaké řešení. Já mám jedno kolo v Libnerci v běžném sklepě kotci bez zásuvek, do výtahu se nevejde a tahat ho nahoru by bylo fakt vopruz. Ale zas konstruktér ušetří gramy na držácích baterie, zámku, pojistce a profilování rámu pro vyndavací baterii. Což při dostatečné kapacitě baterky ti je úplně, ale úplně šumák. Vyndavací motor má (měla) Fazua, kde motor a baterka je v jednom tom válci pod rámovou trubkou a po vyndání teho válca dole zůstane jen masivní osa s ozubenými kolečky a podivná díra. Myslím, že už je lepší mít kola dvě, čistý konstrukce, a ne hybrid.

            0 0
    • cubista  

      Dík za informace. Kámoš s tím přišel, na první dobrou jsem si říkal, to je docela dobrý, to bych asi užil i já s šedesátkou na krku. Ale pohroužil jsem se do čtení recenzí a čert aby se v tom vyznal. Tak zůstávám u mé osvědčené kombinace dvou kol hardtail a silnička, obojí bez baterky, a podle toho volím trasy. Třeba něco vymyslí, než mi dojdou síly:-)))

      2 0
      • stařík  

        Já bych v tvém případě šel touhle cestou. Sám to kolo mám dlouhodobě v hledáčku jako top:

        1. má velmi dobré recenze od uživatelů
        2. má zadní blatník, který se hýbe s kyvkou – a to normálně na kole fullu neuděláš a řešíš fzrt vzdálenost blatník/pneu a pohyb stavby
        3. máš na něm už nosič super integrovaný na všechno možné na výlety, nic v kapsách, žádný batohy
        4. krásný malý zdvih na dnešní poměry = něco jako gravel
        5. hladký gumy jako gravel
        6. komfort fullu
        7. Bosch už smart, tj. s natavením výkonu a krouťáku podle svých potřeb (1°např. jen eliminace váhy kola – takže náhrada bezmotorového) a od 2° si nastavit podle preferencí.

        Podle mě na moje (a asi i tvoje) potřeby nejlepší současná volba. Taky mi je 60+.

        https://www.cube.eu/…metal/635233

        Podívej se na něj.

        0 2
        • Vilém  

          Gravel jak noha.

          8 0
          • stařík  

            Je vidět, že nevíš, co to jsou hladký gumy na elektrickým celopéru a co dovedou.

            0 1
            • BB  

              Ale gumy přece nedělají z kola gravel a tohle vlákno je o elektrickém gravelu a ne o elektrickém celopéru.

              4 0
              • cubista  

                Přesně tak, ideálně by měl mít hmotnost do 13 kg, možnost zcela vyjmout baterku i s motorem a používat jako normální kolo, stejně tak při jízdě bez motoru zcela odpojit motor i převodovku a jet jako na normálním kole. Tak si představuji kolo, až už nebudu mít síly.

                0 1
                • BB  

                  takhle funguje Fazua 50, bohužel už je to minulost, Fazua 60 už baterku s motorem neumožňuje vyndat. Těch 13 kilo je dost na hraně, to by cenu kola vyhnalo někam ke čtvrt milionu.

                  0 0
                  • cubista  

                    Vlastně to hledá kámoš, tak jsem zvědavý, co vymyslí. Pak dám info. Já zatím budu šlapat za svý, jezdím sám nebo s horšími, tak si sám i řídím tempo, snad mi síly ještě pár let vydrží.

                    0 1
                  • cubista  

                    A jak potom baterku nabíjet, když není ve sklepě zásuvka? Vyndavací baterie je snad u všech kol na baterky?

                    0 1
                    • jIrI___  

                      Právě naopak, vyšší modely mívají baterku zpravidla integrovanou a nevyndavací. Resp. jde vyndat, ale nejdřív musíš odšroubovat motor :)

                      1 1
            • Max  

              A co dovedou?

              0 0
              • stařík  

                Tvrdý povrch pěkně odvalují a jsou krásně tichý. Proti špalkům i takový pohodlný. V terénu jsou bezproblémový, dají i občasný bláto, v podstatě vše, co špalky, kromě mokrý trávy a mokrých kamenů v lese.

                0 0
            • Lišák  

              Ten slick v kombinaci se zdvihem vidlice mě děsí! :-)

              0 0
    • Aduldinho  

      Tohle vypadá zajímavě: https://www.fantic-motor.cz/…ravel-rival/ ;-)

      0 0
    • Watt  

      Zkus 4Ever Engrave Pro. Zadní FSA náboj s torzním snímačem, 250Wh zabudovaná baterie ve spodní rámové trubce a možnost přidat do košíku extendr 250Wh. Váha bez externí baterie je cca 14, 5kg.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.