• bonis

    Ahoj.

    Prosím o pomoc s výběrem prvního celopéra.

    Ležím týden v posteli po úraze a hledám vhodného kandidáta. Nějakou představu mám, ale chtěl bych se ještě poradit.

    Chtěl bych něco pro kategorii All Mountain / Enduro.

    Do teď jsem jezdil pevňáky, víc jak 10 let starej Schwinn na výlety a na blbnutí Leader Fox Cocain s Dropoff 3.

    Teď bych rád něco pohodlnějšího, co zvládne jak tůru napříč Jizerkama, tak sešup z Ještědu pod lanovkou. Na závody se nechystám a když, tak pouze pro srandu, bez ambicí.

    Měřím 188 cm a vážím 90 kg. Koukám tedy po L-kách.

    Rozpočet do 80 max, raději méně.

    Nechci uhlík.

    Je mi jasné, že univerzální stroj nikdy nebude tak dobrej, jako speciál, ale moje nároky s věkem klesají, navíc to není můj primární sport, tím je závodní plavání a Scootering (koloběžka se psem) a další musherské disciplíny. Kolo mám jako příjemný relax a způsob, jak se dostat do přírody, co nejdál od lidí. Když už ale jedu, chci si to užít.

    Moji kandidáti jsou:

    Canyon SPECTRAL AL 7.0 EX

    https://www.canyon.com/…-7-0-ex.html

    To kolo má asi vše, co bych chtěl: 1×11, RC tlumič i vidle, Foxe moc nechci na základě vyčtených informací, teleskop. sedlovka. Jen bych možná raději 160 mm zdvihy.

    Z toho důvodu uvažuji i o

    Canyon STRIVE AL 6.0 RACE

    https://www.canyon.com/…-0-race.html

    Narazil jsem ale na nějaké poznámky, hanící tohle kolo, i když se týkaly myslím staršího modelu???

    Kellys SWAG 50

    http://www.kellysbike.com/…duro/swag-50#…

    Jako SPECTRAL, stejná cena, stejná výbava (+/-), větší zdvihy, ale zase to kolo vůbec neznám a nemám načtené recenze.

    On-One Codeine 27.5 SRAM GX1

    http://www.on-one.co.uk/…ountain-bike

    Tohle kolo se mi hodně líbí, ale zase, neznámé, alespoň u nás a nevím, jak by to bylo s dopravou a případným řešením záruky.

    Ještě jsem koukal na RB Bandit a na LAPIERRE, ale nějak moc mne ani jedno nezaujalo. LAPIERRE se mi nelíbí barvy a u RB mi něco na tom kole vadí, jen nemůžu přijít na to co. Prostě se mi nelíbí.

    Jde to po sobě tak, jak se mi líbí. Ještě jsem zvažoval nějakou bazarovku, ale žádný z mých favoritů v L-ku jsem neobjevil a nejsem si jistej, jestli třeba kolo z Rychlebské půjčovny po ročním provozu je dobrý nápad. Navíc po GT-čkách jsem vůbec nekoukal a nemám načteno, jak jsou na tom v porovnání třeba s Canyonem.

    Poprosím, pokud někdo našel v mém výběru nějaký zásadní problém, nebo by znal něco lepšího (vhodnějšího), co jsem přehlédl, jestli by mne upozornil.

    Už při psaní jsem si to srovnal v hlavě a teď jsem na 90% rozhodnut pro Canyon SPECTRAL.

    Ale dobrým radám se nebráním :)

    Děkuji, Martin

    • Lucase  

      On-One ti to pošle normálně sestavené v krabici. Budou sundaná kola, řidítka a sedlovka.

      • bonis  

        Díky, hned jeden problém zmizel.

        A nemá někdo zkušenosti s tímhle kolem, nebo někde nějaká recenze, hledal a nenašel jsem.

        • Lucase  

          Nedávno tu přidal Codeina, tak se ho optej. http://www.bike-forum.cz/…ne-29-custom

          • bonis  

            Vím o něm a už jsem mu psal. On má ale verzi 29, i když i tak mi jeho postřehy pomůžou.

            Ale i tak děkuji.

            • otecius  

              Codeina mám taky v nejužším výběru, ale v plný palbě na piku a X01 ale teď jak na to koukám, tak na GX a Yari nebude takovej rozdíl, ne? PS: kdyby sis ho koupil, tak napiš první dojmy :D

              • bonis  

                Na tu Yarinu jsem četl jen chválu, takže já bych volil tuhle vidli. Mám to všechno ale jen vyčtené, žádné osobní zkušenosti :(

                • Lucase  

                  Já jel tu Yarinu jen před základnou na Rychlebkách a její projev se mi líbíl. Bližší zkušenost s ní má Kubiczech :)

    • Kuchy  

      Kdyby ti nedělal problém karbon, tak YT teď nabízí základní karbonové modely za 3000€.

      • bonis  

        Já teda po YT vůbec nekoukal, ale proč ten karbon? Teď jsem na to kouknul a mně se moc líbí už ten nejzákladnější model za 2300€. Asi by mi i stačil. Můsím to pořádně prohlídnout, vypadá vážně moc hezky.

        • Martiňos  

          Ahoj, od jara jezdím YT v hliníku, připlatil jsem za to vyšší provedení a nemůžu vynachválit. Zkus o YT popřemýšlet

    • JFtryall  

      Ber RB v brutal finish. Co nejlepsi zaplety a gumy a ses v pohode. :-) Canyon asi v pohode, ale nema to tu dusi.

      • Palko  

        Proč doporučuješ RB? Nic proti, sám asi budu na jaře kupovat rám 675 a přehodím si na něj věci ze současného kola, jen mě zajímá, proč ho doporučuješ ty, když sám jezdíš Patriota, pokud vím.

        • MirosPikos  

          Třeba bude Jirka jezdit příští rok RB :)

          • JFtryall  

            Nebudu, zkousel jsem to novy jen chvili. Nekdy bych se svezl na nejake factory verzi s pruzinou ale..:-)

        • JFtryall  

          Ano, ale Patriota nema zarazeneho ve vyberu a ja myslim, ze je dobry podporit ceskyho vyrobce, kdyz ho ma ve vyberu. RBcko funguje a ma styl.

          • TJK  

            jojoo.. pod tohle se podepisu

            • goofy  

              :-) už jezdíš?

              • TJK  

                srustam a skladam :-D

                • wilda81  

                  Jak jako srůstáš?! Já myslel, že karambol měl antik nebo kdo s tebou byl v Rychlebech.

                  • TJK  

                    Alinceb.. ten se vyndal 2× akorat podruhy uz to nedala ruka :-D ja si vystoupil v klopkach na superflow do sutru (moc rychlej) tam ma 2 zebra :-D

                    • goofy  

                      No jo… Češi přijeli do Asie… :-D

                      Jinak on je ten Superflow hodně zrádný. Od té doby co ho otevřeli, tak modrá diskotéka tam letí snad pokaždé, co na Rychlebech jsem.

                      • TJK  

                        ani ne… ale uz sem ho jel po 3 a proste sem chtel moc… 3 klopky za sebou a do treti ksem to vytah moc pozde a uz sem byl nahore… ogrindoval ksem horni hranu a ladne zplul do kameni :)

                    • wilda81  

                      Hehe, to jste dostali doma asi pochvalu :)))

                      • TJK  

                        no ja jo… prinesu domu zase 30k a bohuzel valet se mam zakazano :-D

                        • mr.antik  

                          30k za 2 žebra? To jsem teda asi blb když jsem se lécil bez doktora

                          • TJK  

                            tabulkova doba leceni kolem 30 dni a mam pojistku s denim plnenim 1200kc

    • wilda81  

      Kolikrát do toho parku za rok jezdíš? Jestli nebude lepší zaměřit se na lehký AM na 140mm zdvihu (třeba ten Spectral) a do parku si kolo půjčit.

      • Risanek  

        Navíc pokud je těch výjezdů do parku jen pár, bude mu stačit většinou i ten Spectral.

        • bonis  

          A přesně tohle jsem potřeboval slyšet/přečíst.

          Já nevím, v životě jsem na fůlu nejel. Vždy jsem drandil na ht a s dobrou (slušnou) vidlí jsem dal skoro vše. Nevím, jestli je těch 160 mm vážně třeba. Také se přikláním spíš k AM. Bojím se, abych pak na přejezdech neměl mořskou nemoc.

          Vím, že když se 100 mm vyrazím na trochu strmější sjezdík, mám toho plné ruce a že ta Marzocha na Cocainu mi stačí na vše, na co mám koule. Ale jak je to s tím zadkem?

          Každopádně všem děkuji za konstruktivní připomínky.

          • novas752  

            Silne doporucuju nejprve nejake fully ruznych kategorii (treba „140“ a „160“) vyzkouset, kdyz si na tom nikdy nejel. Udelas si nejakou ramcovou predstavu o tom, co ktera kategorie prinasi a co vlastne chces.

            Se zadkem je to slozitejsi nez s vidlici. Kazdy ram je jinak progresivni, tlumice jsou jine atd, takze kde jeden treba 140 ram nestaci, jiny muze stacit s prehledem.

          • Risanek  

            Základ je si opravdu ujasnit, co vlastně budeš většinu času jezdit a na co to kolo kupuješ. Už to tady padlo ve vedlejším vláknu – spoustu lidí si koupí bajk, který je předimenzovaný na to co vlastně jezdí a 95% času se pak tahají se strojem, který vůbec nevyužijí. Když koukneš na web, je spousta zahraničních recenzí na AM kola se zdvihy kolem 140–150mm a jezdí na nich traily, které by pro mnoho zdejších byly jen pro DH stroje.

    • Tecka  

      U těch Canyonů sis vybral pro Tebe nedostupné modely (nejsou již v Lku). Musíš vzít buď vysší modely nebo počkat na modely 2017, které budou drahší (nebudou ve slevě a Canyon musel u 2017 zvednout ceny). Pokud chceš cenově výhodný Canyon, tak nakupuj rychle poslední letošní modely (Spectral je pohodové AM kolo, Strive je podle mne už čisté Enduro) nebo se poohlédni jinde.

      • bonis  

        Děkuji za info…

        Vůbec jsem si toho nevšiml. Bééé

        • nomecz  

          Jeste jedna vec, strive race neni moc na nejaky velky vejlety ber radeji non race verzi

    • Tehu  

      Yt-capra se pořídit do 80 nedá ?

      • bonis  

        No dá, už mne na ní upozornil Kuchy

        Jenže já o nich nic nevím. Něco jsem teď prohlíd na jejich webu a teď hledám další info. Musím říci, že mne dost zaujaly.

        https://www.yt-industries.com/…541/capra-al?c=92

        Tohle se mi líbí moc a je to dokonce hluboko pod rozpočtem, případně tu karbonovou verzi, ale o tu bych se bál.

      • X-biker  

        Já před měsícem bral základní carbon za 85tis https://www.yt-industries.com/…sCategory/92 a jsem hodně spokojený :-)

        Každopádně pokud borec nikdy neměl fulla určitě by si měl nějaké projet a spíš si na výletování vzít nějaký allmountain ala Spectral, Stumpjumper, Trance atp. Capra je takové ostré endurko, ale jede slušně, tlumiče jdou pozavírat…

      • TheJD  

        Osobne bych kolo kalibru ala Capra cloveku, ktery chce univerzalni stroj a vic nez 90% casu bude jezdit to, co jezdil na HT, urcite nedoporucil. Ale takova Jeffsy by mohla byt super.

        • X-biker  

          Je to tak. Taky bych „kapra“ nedoporučil výletníkovi co se chce 3× ročně otřít v bikeparku a přejet par lavic a objet pár skoků :-)

          • MirosPikos  

            To je hezky napsaný, zvlášť ten konec. Proto jsem kdysi koupil Spectrala a chrochtám si blahem. Přesně do tý chvíli, než přijdu na prasklinu :)

            • bonis  

              No však taky SPECTRAL AL 7.0 EX byl můj favorit, než jsem zjistil, že jsou vyprodaný. Chtěl jsem se původně jen ujistit, že jsem něco nepřehlédl.

            • Sunshine 29  

              To je přesně ten důvod proč bych Spectrala vyskrtnul, pokud tedy chce tazatel jezdit i v parku a nemá perfektní techniku…Těch 140 mm a 160 mm nebude zas takovej rozdíl nahoru, zato dolů zásadní ( kor v BP). S jídlem roste chuť a pak si zš rok bude trvat hlavu že měl rovnou jít do větší palby…

              • Tehu  

                Přesně :) kdybych teď opět koukal po kole byla by Capra jedním z kandidátů. Mám takřka tu samou geo a v parku se ukazu jednou za rok rekreačně…

                Na endurku si člověk užije i v přírodě víc, jak na trail geo. Převody se naladí podle potřeby, tak už se nezbývá než smířit se s větší váhou a nevidím důvod proč nejít do rezervy ;)

                Nesmí být člověk odkojenej HT a maratonama, tak ty tohle neoceni, ten se prostě radši bude kodrcat hlavně že to pofrci.

                • MirosPikos  

                  Taky bych se toho nebál, kámoš pořídil Capru CF a měl předtím chrtí raketu s brainem a nestěžuje si. Osobně mi nevadí mít trochu předimenzováno. Zvlášť když jsou super pevný a přitom lehký výplety.

                • wilda81  

                  Tvoje ježdění v přírodě vypadá nějak takto ?

                  • goofy  

                    Hmm… Moc pěkný oblázkový trail v první polovině videa. :-)

                  • Tehu  

                    Ale tak, … :) i tomuhle podobné, ne tak dlouhé kamene traily se místy dají u nás v CR najit :D jinak moc pěkné. Až teda na ty lavice a skoky typu odpal-jáma-dopad (na ti už jsem „starý“), jinak pěkné technické ježdění :)

                  • scret  

                    tady budeme asi narazet na to, co kdo bere jako enduro…

                    • wilda81  

                      Právě. Nepředpokládám, že tazatel bude takhle lítat a proto bych mu s klidným srdcem doporučil něco na 130–140mm zdvihu. V jeho věku už ani ten progres v budoucnu nebude bůhví jaký (pokud neumí vypnout hlavu). Jestli má být primární využití AM ježdění po kopcích, tak nevidím důvod proč se zbytečně tahat s větším zdvihem a mít geo jako bych jezdil jen EN závody. Položená hlava a hromada zdvihu je na rekreační ježdění v parcích spíš mínus.

                      Ale bonis sám musí vědět co bude/chce jezdit…

                      • scret  

                        ono je to hlavne i o konkretnim bajku, neco je vic polozeny neco min.. Zavodni enduro se uz dneska taky hobluje pomalu na 180mm zdvihach (vidle 36ky, Lyriky atd.)

                        Myslim, ze bajk se 140–150mm bude bohate stacit a kdyz si nevybere uplne nejakej ultralight XC vysokozdvih, tak to i neco vydrzi…

                        Strive nebo Spectral si musi rozhodnout sam… Vcera na vyjizdce, kdy nas jelo 13 kousku, tak kazdej jsme meli ruzny bajky a ve vysledku vsichni jsme se dobre projeli… Takze se tady dohadujeme o kolech a ve vysledku stejne velky rozdily dela hlavne hlava, ruce a nohy:)

                      • goofy  

                        To určitě. Závodní enduro s položenou hlavou je dle mě pro tazatele zbytečné (asi). možná i já mám pro sebe zbytečně předimenzované kolo. Ale zase je fakt, že pokud nekoupí úplnou sjezdovou mrchu s položenou hlavou a nataženým reachem, tak to kolo může být pořád hravé i na pohodové ježdění po rovinkách a do kopce a navíc má rezervu, když to pustí z kopce. Moderní kola už jsou všechny lehká, takže tam bych problém neviděl.

                        • Sunshine 29  

                          Hezky napsáno.Váha současných endur nebude nic hrozného a radši mít naddimenzovano než se bát něco poslat ze to nevydrží…

          • bonis  

            Děkuji za nasměrování. Zřejmě jsem tak docela nepochopil kola typu Enduro. Myslel jsem, že je to kolo, na kterém je člověk schopný jezdit i do kopce a ne jen dolu. Každý můj výlet obsahuje nějakou část, která se dá srovnávat s obtížným trailem v bikeparku. Tak si ty trasy předem plánuji. Ale je taky pravda, že je to tak 20–40% celkové jízdy. Baví mne i obtížné výjezdy a trocha té dřiny. Z toho, co jsem teď načetl, bude pro mne mnohem lepší AM a na tom kousku se holt natřesu. Ostatně jsem na to zvyklý ;)

            PS: To bylo krutý! Ale chápu, jak jsi to myslel :-)

            • wilda81  

              Jak jsou dlouhé ty výlety? Jet na 160mm Enduru 100km výlet s převýšením 2–3km není rozhodně žádná hitparáda. Samozřejmě jde to, ale rozhodně je na takové použití lepší lehký trail/AM bike na 130–140mm, který zvládne v pohodě i občasný bikepark (pokud neskáčeš větší dropy na placku apod. – tam už dorazy proženeš).

            • novas752  

              Enduro je primárně dělaný na enduro závody a stavěný podle toho = orientovaný hlavně na ostrou jízdu dolu, vyjet se s tim vklidu dá většina kopců, ale „neni to vono“. Stejně jako jízda po asfaltu na enduru minimálně psychicky míň "odsejpá! (to je ale hlavně otázka plášťů) a má to nějakej ten gram navíc.

              Zase na druhou stranu, vždycky se hodí nějaká „rezerva“, endura jako takový zvládnou velký „prasárny“ a tak tě nebude dlouho limitovat (ne že by trailbiky byly papír, ale na větší skákání a do parků moc nejsou).

              Fakt by bylo nejlepší, kdybys několik fullů vyzkoušel. Takhle ti tady každý řekne spoustu chytrostí, ale svuj názor, svoji zkušenost si stejně neuděláš. Na jaře je spousta testovacích akcí, kde se dá zkusit zadarmo nebo skoro zadarmo (bez finančních záloh) spousta kol. Každý model funguje trochu jinak, ať už geometrií obecně, nebo konstrukcí zadní stavby a každému vyhovuje něco jiného. Když bys ho koupil už někdy teď, přes zimu bys na novym kole asi stejně nejezdil.

              • LM  

                Pěkně shrnuto ale u poslední věty si dovolím oponovat. Když jsem si před rokem na začátku září pořídíl Spectral 7.0 EX, tak jsem z něj byl tak nadšenej, že jsem jezdil celou zimu :-).

                Pokud bude podobná zima jako loni, tak budu jezdit zase, jen to tentokrát už nebudu tak hrotit a jezdit jen za „lepšího“ počasí. Válení se po ledě schovaném pod popraškem sněhu nebo zapadnutí do bahna už mam vyzkoušené dostatečně :-D

            • Sunshine 29  

              Zkus to…Enduro jede v klidu i do kopce a pokud nehonis kilometry v lycre tak by se ti to mohlo líbit

            • mirorek2  

              Já bych zkusil pluska, něco takového:

              http://www.bike-discount.de/…shred-474666?…

            • goofy  

              Na endurko se kldně můžeš dívat. ty kola už jsem celkem lehké. Ale asi bych se nedíval po natažené závodní geometrii, ale spíš po něčem pohodovějším se zdvihy 160/160 nebo 160/150, a úhlem hlavy kolem 66°.

              A nejlépe uděláš, když si nějaké podobné kolo projedeš a uvidíš. ;-)

    • Tecka  

      Můžeš mrknout i na Radony – např. 140 v carbonu: http://www.radon-bikes.de/…rbon-140-80/

    • Atilla  

      A co nové rock machine? hodně si to chválí a je to za pár korun. http://dolekop.com/…y-na-jestedu

      Škoda jen toho desingu, ale přelepit folii a je z toho fakt pěkný kolo.

    • -b-n-x-  

      Tohle je celkem zajímavá diskuze. Myslím že v zásadě existují dva základní přístupy.

      1. Chci kolo které vychází z xc, ale přitom má zdvihy, více vydrží, brzdí.
      2. Chci dh stroj, který je upravený aby se na něm dalo jet i dále a do kopce.
    • tonik666  

      Kup si Spectrala, u více zdvihu bys mohl litovat ze to vubec nejede, a Spectral zvladne ledacos, i jednou do roka bike park (i kdyz je o mnoho lepsi pujcit si DH).

      • X-biker  

        Prece neni treba resit velky zdvih a dramatizovat to snad si v dnesni dobe kazdy veme bike s vidlici a tlumicem ktere maji regulaci komprese k uzavreni ci minimalizaci prohupu. Takze klidne 160/160 kdyz to tlumak a vidla bude umet ;-) nestras ho zbytečně a netvoř paniku :-D

        • tonik666  

          To neni straseni zdvihem (ac je dneska heloween;)

          Spis kolo s vice zdvihem bude bytelneji postavene, tezsi a nakonec hmotnost nejakou roli hraje.

          takze jsem mi chtel rict at se neboji univerzalnejsiho spectrala, ze to enduro taky zvladne a bude to sviznejsi mez kapr nebo jine cistokrevne enduro/freeridy. (sam mam cerstvou zkusenost ze zmeny banshee spitfire → banshee rune a proste je znat ze jedu na vetsim tanku, i kdyz je hmotnost skoro stejna)

        • Sunshine 29  

          Jen čekám kdy budeme strašit děti zdvihem místo čerta…Přijde zdvih a odnese si tě☺

          • X-biker  

            Ja zas cekam, kdy budeme jezdit na 13,5kg bajkach se 180/180mm to je muj sen :-D

          • Kubiczech  

            Se divím, že se na těch endurech už nejezdí maratony, když to tak strašně jede. Zdvih radši sto šedesát, kotouč radši dvě stě trojku, pláště radši s butylem, na záda třicet litrů batoh a alou na Kolo pro život. (:

          • wilda81  

            Ale přece to není jenom o zdvihu. Ruku v ruce s tím jde jiná geo, bytelnější rám, kola, pláště. Ještě by tu měla zaznít pohádka o tom, že když nahodí jezdivější pláště, tak mu enduro poletí jako silnička.

            • JFtryall  

              Dvoje kola jsou pro enduro kolo zaklad. S XC gumama neni problem odjet kvalitni trenink i s klukama co jedou xc kola. Pridas tlaky v odpruzeni a jedes. Problem neni v kole, ale v trenovanosti a predsudcich. Ja bych sel urcite cestou 160–160mm.

              • wilda81  

                Tuhle logiku můžeš aplikovat i na AM a bytelnější kola+pláště. Já bych se nedíval na zdvih, ale pokud univerzál, tak vybrat podle toho co budu primárně (většinu času) jezdit.

              • Risanek  

                Otázka ale je, pokud pak jezdí někdo třeba 90% času s přefoukaným (nefunkčním) odpružením, jestli opravdu zvolil správně kolo na svůj styl jízdy.

                • JFtryall  

                  Hehe. No tak to je jasne, ale takovi vetsinou maji fulla jen na okrasu. Jen jsem chtel naznacit, ze lepsi reseni je podle meho vic zdvihu a vetsi perspektiva i odolnost, nez 140mm ani ryba ani rak. A kdyz 140mm, tak minimalne siroky nohy u vidle a 160mm ideal na predku. Jezdivost nezabijes.

                  • mpIII  

                    Takhle to chci postavit já. :0) Jezdivé 140 vzadu, ale 150–160mm vpředu a 34 nohy.

                    • wilda81  

                      Jezdil jsem takto Megu TR (160/130) a byla to paráda. Proto padla i teď volba na Tracera, který má vzadu možnost volby zdvihu mezi 160/145.

              • Sunshine 29  

                Přesně tak.A ty předsudky tady jsou dost zažité…

                • wilda81  

                  Konkrétně?

                  • JFtryall  

                    Konkretne tak, ze ti vsichni ujedou v prvnim kopci a ty si myslis, ze mas pomalejsi kolo nebo co. :-) Ale pravda je jinde. Enduro kolo na xc obuti a s prizpusobenym tlakem jede uplne stejne jako levna tezka seriovka 29 full na 100mm. A vymlouvat se na geometrii to jsou jen kecy co nemaji cenu. Efektivita je ve slapani a ve fyzicce. Rozdil mezi valivym odporem je hodne zanedbatelny a nejvic delaji prave plaste a kola, celkova hmotnost se taky promitne, ale neni tak zasadni, projevi se hlavne v nejprudcich kopcich. Mam zmerenych par kopcu v okoli a rozdily nejsou pri bezne vytrvalostni jizde nijak markantni. Donedavna jsem mel i na 160mm Patriotu na XC gumach KOM na Kralicak. Kde je vule, tam je cesta.

                    • Pedro404  

                      +1

                      Odjezdil sem pár vejletů na kole 200/200 s XC pláštěma (= Minion/Ardent) a na rovině při neprasáckym šlapání neni rozdíl proti pevňáku se stejnejma kolama moc výraznej. Dlouhý kopce už sou horší, má to přece jenom o 5 kg víc.

                    • mr.antik  

                      Na 170mm taky nepociťuju rozdíl, pokud zrovna nejedu (neodpočívám) ze sedla.

                      Posed možná vadí na rovince kvuli aerodynamice

                    • wilda81  

                      Sorry Jirko, ale fakt mi to přijde jako endurozakazkdou­cenuvoe! Proč by si bonis neměl vzít kolo podle toho co bude primárně jezdit? Jinak Tvých prvních par vět ad absurdum znamená, že:

                      Když pořádně nabuším tlumení na sjeďáku a nahodím XC kola z HT, tak se mi pojede úplně stejně jako na tom HT. Geometrie kola ve výsledku nehraje žádnou roli a můžu si na tom odjet XC maraton. Tomu přece sám nevěříš…

                      Pedro: Pojedeš se mnou na 100km vyjížďku, když ti na sjezďáka nahodím XC kola? Pokud se mě budeš držet, tak ti koupím bečku. ;) U Jirky to riskovat nebudu, ten by mi i ujel :)))

                      • mr.antik  

                        Proti kvalitnímu tuhému HT asi někde na asftaltu na 100km to asi nehrozí, ale proti „běžnému“ fullu ten rozdíl bude minimální – jestli tam je 120 nebo 160mm zdvihu nehraje až tak roli.

                        Btw ještě by mě zajímálo, co je myšleno tou „geometrií“? Tím je myšlený posed?

                        • Sunshine 29  

                          Taky nevidím problém ve zdvihu, spíš jde o to dobře zvolit obutí a převody…Já tahám poměrně objemný pláště a 1×10 s ne úplně dobrými převody do stoupání a neměl jsem výraznější problém (a to nemám nijak extra natrénováno).

                          To že je něco enduro a má to vyšší zdvihy přece neznamená že to nepojede…Navíc každému může sednout něco úplně jinýho, takže bych nikoho nezrazoval od endura jenom proto že není ortodoxní drtič bikeparků (třeba bude).

                          Lepší mít rezervu než pak po roce prodávat bike a kupovat jiný.

                      • Pedro404  

                        100 km nepojedu ani na pevňáku :D Nějakejch 30–40 s převýšenim kolem litru, což je tak nějak maximum, co posledních pár let jezdim, se na tom dá v pohodě (srovnatelně s jinym kolem). Spíš je to opruz v málo rozbitejch nebo hodně pomalejch terénních pasážích, kdy je to v nejlepšim případě nuda a v nejhoršim neobratný s nulovou odezvou zezadu kvůli měkkýmu tlumiči. Jinak teda mluvim o Blindsidu, kterej má při těch 200/200 zdvizích hlavovej úhel 65 a sedlo se dá vytáhnout do XC polohy.

                      • JFtryall  

                        Sorry, nemyslim to spatne. Jen jsem chtel upozornit, ze rozdil dva centimetry ve zdvihu mnohem vic poznas pri downhillu- k lepsimu. Geometrie u trail biku a endura nehraje pri beznem treninku napr. na RS zadnou roli- pri vyjezdu nebo slapani. Ale u endura mas vetsi jistotu, ze to vydrzi a ze mas rezervu hlavne u sebe a bez problemu se muzes zlepsovat. Jestli primarne bude tazatel jezdit traily a nebude travit v horach celodenaky s xc svihacema, tak oceni kazdy mm zdvihu navic. To mi rika praxe a zkusenosti. Jednoduchy priklad. Mas 13,5 kg 160mm enduro a 12,8kg 140mm trailbike. Pojedes hrebenovku s xc jezdcema. Na 140mm mas duse, obycejny kola a OEM Schwalbe HD-NN performance. Na 160mm mas ZTR Arch MK3 a kombo Ardent Race a Minion DHF 3C bezdusi. Co si vyberes? Moje volba je jasna. ;-)

                        • vojtechposmourny  

                          Hmm, myslím, že když bude mít na trailbiku mas duse, obycejny kola a OEM Schwalbe HD-NN performance, dá si něco podobnýho i na enduro.

                        • nomecz  

                          no ona tahle kombinace kol 160 a 140 nedava az tak uplne smysl ne ? k enduru bych poridil nejakou 120mm 29" s jezdivejsima gumamma ne li rovnou chrti full.

                          • JFtryall  

                            Precti si tema. :-) Samozrejme ze idealni kombinace je drzet kategorie a k enduru si vzit 29er HT nebo full co bude o rad lehci nez endurospecific. Resilo se, jestli 140mm kolo bude rychlejsi nez 160mm a ja rikam, ze rozdil je nepatrny.

                            • nomecz  

                              ja sem ho cetl a souhlasim ze rozdil mezi jezdivosti 140/160 je malej ale je :-) a nezalezi az tak na zdvihu jako na geosce a plastich (kolech)

                              jen mi prislo zajimave mit 2 kola s rozdile zdvihu 2cm :-) thatˇs all

                            • Sunshine 29  

                              Neztracej čas, zady to nevysvětlíš…Chápu tvou myšlenku a vidím to stejně – radši rezervu pro osobní progress a osadit dle aktuální potřeby než pak trápit bike a sebe a následně kupovat něco jiného.

                        • scret  

                          proc cpat na 140mm bajk duse?? porovnavejme srovnatelny… Na 140mm muzes mit prece uplne stejny gumy, ktery uvadis na 160mm…

                          Rozdil 2cm ve zdvihu opravdu nicmoc neznamena… Geometrie dle meho roli hraje. V dl.stoupanich se lame chleba a unava prichazi proste driv. Resp. geo + vyssi vaha a nejakej ten rozdil ve zdvihu…

                          • JFtryall  

                            Ano to byl priklad…:-D ze i na nizsim zdvihu muze to kolo byt pomalejsi. Unava prichazi driv z nevhodne zvoleneho tempa, tragicke fyzicky. Ne z toho, ze mas o pul kila tezsi kolo, niz stred a o dva stupne polozenejsi hlavovku…kdyz bys bral dva uplne stejne set-upy a rozdil bude vlastne jen ve vaze ramu a treba tlumice. Hosi tohle nevyargumentujete, fakt. ;-)

                            • scret  

                              ja se nehadam ale o tech 2cm… To je fakt uplne fuk…

                              Kdyz ale treba srovnam uz 120mm a 160mm, tak tam uz ten rozdil sakra je – gumy, kola, vaha, geo a jiny odpruzeni…

                              Jinak mam vyzkouseno, starej TranceX vs. Reign, rozdil 2cm zdvihu, pri jizde rozdil skoro nula… Oba stejna vaha, kola lehci na Reignu, ale zas tezsi plaste…

                              • JFtryall  

                                To jo. Tam se uz pocita i s jinou charakteristikou pruzeni a vaha tam hraje uz dost velkou roli. Skoda ze se mi wattak nevejde na enduro, dodal bych exaktni data. Kolik dela rozdil 160 Enduro 14kg na odolnym obuti a 10 kg 29er HT na treba 20 minutovem vyjezdu.

                                • Sunshine 29  

                                  Nahoru stejně musíš, spíš vyfoť jak se na kterém biku tváříš cestou dolů☺

                              • krabica  

                                Můžu porovnat moje Zesty na 140 s Pivotem Mach 6 na 155, Turnerem RFX na 160 a Ibisem Mojo HD3. Můj Zesty jezdí hůř než DWlinková trojice. :-)

                                • scret  

                                  to bych veril… Hodne zalezi samozrejme i na konkretnim biku…

                                  • krabica  

                                    Tak ten testovací Turner byl luxus, frčel celkově parádně, byla tam hodně znát tuhost komponent a lehká kola, reagoval parádně na každé šlápnutí. Pivot a Ibis byly cca vybavení stejně jako můj bike, ale neměli teleskop, takže byli trochu línější než Turner, ale i tak šli parádně za pedálem.

                                    • -b-n-x-  

                                      A jak to je vlastne s tim tvym novym bajkem. Co jsi nakonec vybral? Predpokladam, ze uz to mas doma, kdyz uz se tady objevily kola.

                                      • krabica  

                                        Doma mám akorát hromádku komponent. Všechno se trošku zdrželo, Pivota jsem sehnal na testování až teď, prachy určené na kolo skončily v novém autě, takže bajka budu dávat dohromady přes zimu a vyjedu na jaře. Pivota mám půjčeného teď a docela se mi líbí, ale posed je hodně nad zadním kolem, což ve výjezdu není ono. Zatím je favoritem Turner.

                                        • -b-n-x-  

                                          Tak ten Turner se bude tezko prekonavat :-) A neco od SC budes zkouset? I kdyz tam jsi Nomada uz asi zavrhnul co? A ostatni maji male zdvihy zase ( i kdyz Bronson, anebo HighTower v plusku, by asi byl v pohode)

                                        • -b-n-x-  

                                          Jo a jeste me napadlo, co treba Rocky Mountain? Altitude jsi zkousel?

      • MirosPikos  

        Ještě napovím. Spectralovi (nonEX) celkem dobře sedí vepředu 160 v kombinaci se 140 vzadu. Jezdím to tak přes rok a maximální spokojenost. Gumy kvůli tréninku neměním, trénink je pořád stejnej ve vztahu k fyzickému výkonu. Jedno jestli ujedu 60 km s XC plášti nebo 40 s pořádnými. Naopak trénink dokáže dobře pokazit snadný defekt u XC pláště.

        • Risanek  

          To mne právě zajímalo, jak se to kolo chová se 160mm ve předu:-). Co geo atd?

          • MirosPikos  

            Logicky víc podtržená vidlice dovolí víc ve sjezdech. Člověk si to spíš užívá než že hledá, kudy se dostat dolů. Takže co se týká směrem dolů – jednoznačné zlepšení. Teorie potvrzena praxí.

            No a výšlapy, tam jsem dal jednu podložku nad představec, aby to nešlo tak na záda. Vyjedu všechno, na co mám morálně. Když je to moc, že bych byl padal na záda, tak jednoduše tlačím. Nemám žádné závodní ambice.

            Jinak jízda po pěšinách ne moc nahoru a ne moc dolů úplně super. Tam nepozoruji žádné zhoršení a užívám si rezervu ve zdvihu. Celkově vzato jsem spokojen a myslím, že to přesně kolo pro moje účely. Lehce naddimenzovaný trail bike.

            • -b-n-x-  

              Kdysi jsem jedno leto jezdil na kamosovem bajku, coz byl vlastne tehdejsi sjezdak (150/160mm) s normalnim razenim (3×8). Do kopce po asfaltovych cestach jsem teda ostatnim nestihal, ovsem kdyz se jelo v terenu po rovine a mirne z kopce, tak uz jsem mel mirnou vyhodu nad ostatnimi (prevazne XC HT). Samozrejme v normalnich sjezdech uz ten rozdil byl velmi markantni. Kde jsem mohl sedet a slapat, tak oni tam poskakovali jak na divoke koze, padali a obcas i sli pesky.

              Od te doby me zajmaji kola, na kterych bude primarni jak to pojede dolu a pokud to kolo bude dobre i do kopce tak je to takove plus. V dnesni dobe je super, ze existuji kola, ktere paradne zvladaji oboje (kategorie 160mm). Akorat mit na to ty penize no.

    • Honza03  

      Mám toho sedmičkového Spectrala v ex-ku a sem s tím maximálně spokojen, to kolo toho zvládne hodně a perfektně valí do kopce. Akorát je už nemají tak jedině jiné nebo počkat na nové (ale vidlu menší než 150 bych nechtěl).....

    • TJK  

      Propain Twoface… trailove zdvihy 150/140 na moderni enduro geometrii s vybornou odolnosti a zajimavou cenou…

      • mr.antik  

        ty Propainy vypadaj docela dobře ale mají hrozně dlouhé zadní stavby…

        • ceo  

          a hodně krátký a vysoký předek. Úplně proti trendům…

          Na tom bych se chtěl svézt. Podle všeho to nebude úplně skokan a dostávat předek do vzduchu vypadá jako těžká práce, ale zase to vypadá hodně stabilně. Celková délka je kratší než u REIGNa, takže to nemusí být neohrabané.

        • TJK  

          tak preci jen je to kolo stavene krapet jinak… ale v testu na Enduromgu o tom psali hodne pozitivne ..... http://enduro-mtb.com/…ain-twoface/

    • alo  

      vzhledem k dosavadní diskuzi bych nadhodil banshee phantom, 29er, 105mm vzadu, vidle 120/140 a je to AM kolo-)

    • Derwen  

      Vzhledem k tomu, že řeším nového bika obdobné kategorie, přiživím se s jedním návrhem, co říkáte na "Radon Slide 150 8.0HD ":http://www.radon-bikes.de/…e-150-80-hd/ ?

      • Tehu  

        Tak u levnych alternativ je tu celkem doporucovany, tudiž asi funguje (osobni zkusenosti nemam) spoustu lidi si myslim odradi vzhled a tak jestli se ti páčí tak proc ne ;)

        • vybava tak nejak normal za ty prachy

        PS: co to je za sileny udelatko chyceny na navarku presmykace, nad prevodnikem :-D to ma byt voditko nebo blatnicek :-D

        • Derwen  

          Píšou, že vodítko:-) Vzhledově se líbí, ale mám tady strach z geometrie, aby to nebylo krátké…

          • Atilla  

            Spíš bych měl strach aby to nebylo vysoké 20" a ST 480mm

            • Derwen  

              To je právě druhá věc, výškově by se líbilo Mko, délkově Lko, takže bez vyzkoušení nemám odvahu…

    • Derwen  

      176cm, rozkrok cca 81,5cm.

      • Arty22  

        M

      • Atilla  

        Tak to bych šel do M, nebo něčeho jiného.

        • Derwen  

          Jj, díky. Myslel jsem, jestli tu někdo nemá osobní zkušenost. Nejspíše se poohlídnu jinde, bylo by to jen o cca 1cm nižší než stávající bike, který je vysoký až až…

    • Derwen  

      Špatně zařazeno…

    • otecius  

      Kapříka teď máš za pěknej peníz ;) Všecky modely v akci. jen kdyby to bylo na Shimanu :/ :D

    • File12  

      Me se zda ze by stacilo am kolo 140/150. Odjezdit se s tim da i vetsina ceskejch enduro zavodu. Do parku uz to neni ale to pak neni ani enduro. Kdyz prede mnou jede borwc na dh na rozbity trati tak je to proste jinde. Ted mam enduro ale do budoucna to vidim stejne na nejaky am (Trance/Jeffssy) a k tomu dh. Ono hodne zdvihu je taky v nohou kdyz neni clovek topornej. Coz ja jsem a mych 100kg s tim taky umi zatocit.

      • MirosPikos  

        Zase není park jako park a pokud člověk umít, tak to může dávat i na 120/120 nebo pevňáku :)

        • Mr.Duck  

          Dolu v hrotu. Dycky. V plnejch, zadnej pevnak.

          • wilda81  

            Na bedně nebo v bedně!

          • lutte3  

            Mel sem od endurka, dh, xc po pevnyho trailbika na ocelovm ramu a pro cloveka co chce jedno kolo na vsechno super. 2 kola neuzivim ani neujezdim, v budoucnu to vidim na 140–150mm trail bike s moderni geo a budu na tom jezdit vsechno i kdyz treba pomalejc. :)

      • -b-n-x-  

        No nevím. Mám dva kámoše, kteří jsou poměrně dobří sjezdaři a oba teď mohou srovnávat jízdu na dh a en. A oba mi tvrdili, že ty dnešní endurka jsou už hodně blízko ten dh kolům. Samozřejmě není to úplně totéž, ale většinou dávají přednost en kvůli váze a univerzálnosti

        • Mr.Duck  

          Záleží hodně co od kola chceš a kde jezdíš. Na bikeparkových trailech jako Lipno, A-line, nebo utaženějších tratích bych řekl, že má enduro skoro navíc. Ale jak přijde na technické věci ve velkých rychlostech a sklonu, plnohodnotný dh kolo s čímkoliv menším zamete podlahu. Zle.

          A není to o tom, že bys něco na moderním enduru nedal, nemusí to být takový extrém, ale pokud to chceš hnout dopředu, začíná to být víc utrpení než zábava, a stejně ti dh ujede, a ještě to na něm bude zábavnější.

          • Atilla  

            +1

            už se těším na DH od RB jestli někdy bude.

            • TJK  

              co jsem sem bavil primo z hejnikem tak to vypada ze DH mozna ni byt nemusi…zaprvy dneska valcujou prodejnost DHcek pravevysokozdvihovy endura apak je otazka GEO… u Bandita je to celkem jednoduchy, tam sahli po modernim trendu kterej chce kazdej i kdyz tomu prd rozumi le u DH rikal ze to neni jednoduchy… kdyz udelaji GEO podle DH masin co jezdi svetak tak se na tom u nas nikdo moc nesveze a kdyz udelaji DH s GEO pro vetsinu ceskejch parku tak zase kzdej bude pindat ze ma RB starou geo a ze jim ujel vlak… a v tom ma imho pravduu a pokud se DH neprodavaji vubec nema z meho pohledu smysl neco zacinat tvorit kvuli pr prodanym kusum rocne

              • Carloss  

                není přece nic lepšího než na Demu jezdit červenou medvědici :) Jejich názor je pochopitelný

      • ceo  

        Mně přijde jako největší všeuměl vyšší 29 – YTJeffsy, nový Stupjumper, BMC Trailfox, Remedy 29 apod. Agilní geometrii už se naučili,jezdivost a stabilitu to zdědilo po 29er, nepotřebuje to takový zdvihy (u skoků se to neokecá, ale jinak) a přitom jede jak tank. Jako 1 bajk pro všechno bych asi volil tohle.

        • některý jdou alternovat s kolama 27,5+ …
        • X-biker  

          Palec hore, mluvíš mi z duše.

        • Mr.Duck  

          Ty se tam hrozne diskreditujes tim zdvihem a skoky. Na skoky nepotrebujes zdvih, ten potrebujes na ryhclost v technickych situacich.

          • nomecz  

            no zdvih nepotřebuješ za situace že to trefíš napřesno, máš dobrou techniku a skok má rozumnej dopad …

            • Mr.Duck  

              Tak pocitam ze mas srovnatelnou techniku na skocich i v lese, zejo. Tak temer vzdy vic ocenis zdvih v lese. Treba nedas doraz jako na dropu s blbym dopadem, ale za to se do toho zdvihu podivas tolikrat, ze ti pude hlava kolem.

          • X-biker  

            Kdo jezdí čistě tak ho až tak nepotřebuje. Jezdil jsem i trail biky 120/120 stary trance tak nějak tuším byl a pak Stumpjumper 140/135 a prostě 160/160 je prostě nej když funguje jak má a má možnost zavřít tlumič na přejezdy a výjezdy :-) v dnešní době funkčních geometrii je nesmysl pokud si chce člověk terén užít naplno i s rezervou nezařadit do výběru kola se zdvihy kolem 150–160mm. Nemyslim si, že by mě mé Enduro 29" 160/160 nějak brzdilo při jízdě :-) max ten 40mm predstavec neni do kopce ideální, ale doma je už 50 a 60mm na jarní test :-) precijen Enduro teď co je doma Capra bude spíše jezdit než lítat :-)

            • Mr.Duck  

              Boha ty mas doma Enduro a Kapra? To je trochu nemaly overlap ne? :D

              • X-biker  

                Enduro 29" a capra 27,5" :-) dost rozdíl ne? :-D capra bude parkač a na lokální skákání a enduro 29" na trailovaní a vyjižďky. Chtěl jsem tu 27,5" zkusit a zjistit jake to je :-D mohl jsem si vzít enduro 650b 2017 ale bylo by to dražší a dvě S Endura bych si doma sám před sebou neobhajil za to capra je takový splněny sen a mladá má aspoň na čem jet jak bude za pul roku teplo a vyjedeme si na plzničku na zahradku :-D Ještě na stěně visí silnice, ale to je jen takový doplněk :-D

                • Mr.Duck  

                  A tak tou mladou si to zachranil, to i dava smysl :) Jinak bych do parku radsi kupoval sjezdaka uz :)

          • ceo  

            Na rovinu – já skákat vůbec neumím. Takže jsem uvažoval, jestli to tam napsat. Víceméně jsem to tam psal právě kvůli tomu, aby skákči neměli námitky… Asi vedle. :) Jinak zrovna já nejsem vůbec vyrovnaný v lese a ve skocích. Vlastně v bike-parku jsem byl jen 1× v životě – na začátku Tour of Mont Blanc, kdy nás průvodci vzali do místního parku, aby viděli náš skill.. Podle prasáren, co jsme jeli pak – dobrý.

            pokud tomu tak není, tím spíš by nějaká ze zmíněných měla ještě povýšit v preferencích.

          • mr.antik  

            na to zas má 29 kola takže se mu nerovnosti trošku vyhladí

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.