Podivné prodření boků pláště

34 nepřečtených
  • thoroid

    Zdravím,

    můžete mě prosím někdo poradit s podivným ničením pláště? Na bocích se mě postupem času objevují do kříže šikmé rýhy,které se postupně prohlubují až prodřou plášť. Vedou v podstatě od ráfku až po běhoun.Problém začíná téměř okamžitě s novým pláštěm s tím, že ze začátku se jedná jen o čáry, které jdou setřít. Předpokládal jsem, že se jedná o chybné seřízení brzdových špalků, tak jsem je dal co nejníže, ale problém setrvává. Alespoň ve stoje a při normální zátěži jsem neobjevil, že by se těch boku něco dotýkalo. Nahuštění je v pořádku ověřované manometrem. Na dalším kole s podobnou výbavou je vše v pořádku.

    Pro názornost přikládám fotku (jedná se o plášť Kenda Karma). Aktuálně mám nazutý nový Ritchey Z-Max comp se stejným problémem.

    0 0
    • Vilém  

      A ta fotka je kde? Vetsinou to delaji plaste s malym TPI nahustene na vysoky tlak

       
      0 0
      • thoroid  

        Pardon napraveno

        0 0
      • jipík  

        Ani tak nezáleží jak jsou nahuštěné, ale ty lacinější pláště to dělají pokud je nestihneš rychle ojet a zahodit tak to takhle po čase vyleze struktura plátna, asi to je ničemná směs, mám jedno kolo o které se starám, je minimálně jeté adolescentní holčinou co kolo nemusí, pláště origoš Ritchey comp či co a kolo pořád vysí na háku a kresba plátna taky pěkně vylezla a špunty jsou jak nový, ta neš je obrousí tak se ty pláště rozpadnou, u Hutchinson Mosquito a Scorpion jsem to viděl taky ale ty dřív sjeli vzorek a šli do kotle neš by to způsobylo defekt.

        0 0
        • thoroid  

          No je to dost možné, první čeho jsem si ve speciálce všiml, že snad všechny pláště z poslední doby a to třeba i včetně Panaraceru měly velmi tenké boky,ani kvůli tomu pořádně nedržely tvar.

          Asi deset minut jsme tam vybírali a nakonec jsem vzal Z-max, protože to bylo všechno na jedno brdo.

          Ale stejně nechápu,že už se na novém plášti, během půl hodiny jízdy a v podstatě na zpevněné cestě opět začínají objevovat světlejší linky, které teď ještě jdou beze stopy setřít. Jestli se v těch místech plášť deformuje a lépe se tam zachycuje prach nebo nevím co je to za blbost.

          Na druhém kole mám ještě levnější Kendu Kwick 26×1.95 a nic takového se neděje. Byla kupovaná asi pře dvěma lety.Stále ještě doufám, že je nějaká chyba u mě a nezačal u všech značek trend prodeje supermizerných plášťů.

          Každopádně dík za odpověď.

          0 0
          • ecs  

            Mam s tym tiez zle skusenosti. Postupne sa mi takto znicili nie najlacnejsie plaste vyznamnych znaciek -  Continental Tracktion Pro (2 ks), Maxxis Hard Drive, Schwalbe Smart Sam light. Vzdy sa zacali trhat pozdlz textilnych niti na boku a zaroven na roznych miestach az sa uplne prederavili, plast Continental napr. na 12-tich miestach naraz, skusal som podlepovat, ale to nepomohlo, lebo sa to trhalo na roznych miestach. Musel som vyhodit plaste zjazdene tak na 40 – 50 %. Teraz skusam jazdit len plaste co maju technologiu na spevnenie bokov: Schwalbe – Snake Skin, Continental – Pro Tection. Je pravda, ze sa mi to prejavovalo vzdy len na zadnom kolese, nejazdil som ani podhustene, ani prehustene plaste. Myslim, ze nie su to 100% odskusane technologie vyroby plastov a urcita nedoslednost vyrobcov

            0 0
    • thoroid  

      Můžete mě prosím ještě poradit jak se projevuje poškození pláště chybným seřízením brzd? Předpokládám, že se plášť postupně prodře obvodově poblíž ráfku nebo se pletu?

      0 0
      • Twister  

        Jj.  To poškození vypadá jako zborcenej bok díky podhuštěnýmu plášti. Pokud je ale tlak v pořádku, pak nevim.

        0 0
    • Sobi  

      Ahoj,

      na jaký tlak to foukáš? Vypadá to na zborcený bok vlivem malého tlaku…

      0 0
      • thoroid  

        Dosud jsem foukal na tlak 300kPa (min-max uvedeno 280–450kPa), ale po Vašich radách jsem dnes pořídil nový manometr a nestačil se divit,že za stejných podmínek ukazuje těsně pod 200kPa. Takže to skutečně vypadá na poškození boků z důvodu podhuštění.

        Díky všem za odpověď, teď už to snad bude ok.

        Jen se ještě zeptám,na novém plášti je uvedeno rozpětí 300–400kPa, jaká je optimální hodnota při jízdě v lehkém terénu a je dobré tlak v zavislosti na terénu někdy měnit?

        0 0
        • stihac  

          mal som tu temu nieco ako Na kolko fukate plaste? tak pohladaj, tam sa to riesilo.

          0 0
        • Daf  

          Vidim, ze uz jsi to asi vyresil. Zrovna jsem se chystal napsat, ze takhle se da odepsat plast kdyz dostanes pomaly defekt, a snazis se na nem dojet daleko jak jen to jde ;) Proste bok plaste se deformuje a rozpraska.

          0 0
        • MlokCZ  

          Já bych doplnil, že důvodem není jen ten tlak, ale taky to, že ten plášť stojí za prd.

          Pokud plášť dlouhodobě nesnese 2 bary, tak bych ho okamžitě vyhodil. 2,25ky Schwalbe (ať už UST nebo klasika) snesou bezproblémově 20psi (25psi jezdím trvale, na předním nikdy více a 20psi někdy; na zadním pak 30psi trvale a 25psi někdy) a nikdy mi takhle žádný neodešel. Minimum tedy mají Schwalbe doporučené právě ty 2bary (30psi), ale stejně není problém s tlakem nižším.

          A 20psi je cca 1,4 baru, tedy ještě mnohem méně než foukáš.

          Samozřejmě pokud máš nějaké hubené pláště, tak je třeba o trošku vyšší tlak a minimum bude na plášti taky vyšší (jak píšeš 3 bary).

          0 0
          • ememem  

            25 psi? to je 1.8 baru? to myslis vazne? to na to­m fakt realne jaz­dis v terene? aj ked tusimze mas ust tak sa mi to zda nenormalne malo. ok, bolo to ako optimalny tlak podla volakeho clanku (aj to tu niekde bolo neviem ci nie aj teba) ale aj tak. aj ke­by to drzalo na defekty (ak vobec tak iba snad ze je to ust) tak pri t­akomto tlaku to uz mu­si plavat na hra­nici ovladatelnosti­. obzvlast ak to ma nejaky vacsi vzor.ne­hovoriac o tom ze podhustena guma sa oderie o dost rychlej­sie.  inac mimochodom by ma vo­bec zaujimalo kde sa vz­ala v polsednom ca­se tato moda

            malo nafukanych plas­tov. podla man ta­kyto tlak je b­lbost z hladis­ka ovladatelnos­ti aj odolnos­ti.

            sa mi zda ze t­o cele vyprovo­kovalo schwal­be len nechapem pre­co potom

            na svojich gu­mach udavaju a­ko minimalny tlak vac­si ako je podla nich ten op­timalny. (zeby kvoli odolnosti?) tvrdim ze keby si nafukal trebars RR alebo nieco obdobne ako napr. python na 2 bary tak s tym n­prejdes bez de­fektu ani cez prah d­omu. ja mam relativne odolne gumy(albert+SS alpencross) ale pod 35 vpredu a 40 vzadu nejdem. (2.5 – 2.8 baru – mam 95 kg).

             
            0 0
            • stihac  

              mam vzadu bontrager XR jones, sirka 2.2, pevna zadna vidlica, vazim 73 kg a v plasti 3.5 atmosfery. Ked sedim a trafim v jazde koren, tak sa mi uz stalo ze to slo na raf (aj ked bez defektu nastastie). Neviem, ci to urobi full alebo ust alebo kombinacia, ale ist tlaky pod 2.5 sa (pri mojej jazde a terene co jazdim) zda nerealne, a neviem ci tak nizke tlaky maju aj vyznam pri beznych podmienkach… Ja by som pravdepodobne znicil nielen plast ale aj raf.

              0 0
              • MlokCZ  

                To je jen problém toho jak jezdíš. Prorazit můžeš libovolně nafoukaný plášť když budeš jezdit jak prase (nechápu jak můžeš na HT v sedě ve větší rychlosti trefit větší kořen a pokud to není tahle kombinace, tak zase není důvod abys prorazil).

                3,5atm. při té šířce pláště a tvé váze je naprosto nesmyslných a s pak plášť naprosto nedrží v terénu a skáče jak koza.

                Jak reaguju níže, tak 35psi vozí na zadním i 90kg+ kamarád a má HT a duše a s prorážením problém nemá a ve sjezdech toho dá z naší party nejvíc (více než jiný na fullu). Rozdíl je v tom, že má technicku a nejezdí jak prase.

                Já techniku nemám nic moc, ale při kombinaci full + UST není problém s prorážením žádný. Full ten náraz hodně sníží a duše tam není, tedy už by to musela být opravdu hrozná rána, která by rovnou zrušila na místě ráfek.

                0 0
                • stihac  

                  no jak prase urcite nejazdim, a kamen/koren cvakne na raf prave skor pri pomalej jazde, mnapriklad ked je to v trave kde ten kamen prehliadnes, alebo v useku kde sedis lebo mas za sebou 30 km v terene a mas dost a ked mozes tak sedis. A skor v stupani, kde je viac vahy na zadne koleso.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Mno, nevím jak je to na fullu, ale já na celopevňáku, pokud jsem kdy cvakl, tak to bylo zpravidla proto, že jsem jel rychleji, než odpovídalo mým možnostem mít kolo bezpečně pod kontrolu. Stává se mi to na známé trati nebo v děravém rovném sjezdu, kdy stačí držet řídítka a v podstatě rezignuji na ovládání kola a jedu nad své možnosti.

                    0 0
                    • stihac  

                      co tym chces povedat?? Ze nemam akoze kolo pod kontrolou?? :))

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Psal jsem, že nevím jak to je na fullu. V tebou popsaných případech prostě necvakám.

                        0 0
                        • stihac  

                          no sak ja nemam ful. Fuj, sak to je skoro urazka.

                          :D

                          0 0
                          • Vilém  

                            Jasne, prece bys jim neskocil na ty PR kecy o fullech, ze? :) Doufam ze jezdis na pevne vidlici. Vidim to podobne, proto jezdim nejvic toto a nejaky PR mi muze polibit pr… :))

                            0 0
                            • stihac  

                              my sme filozoficky na jednej vlne. Mam odpruzenu vidlu (hanbim sa! ale nastastie je len malo tych pred ktorymi sa musim hanbit, mnohi to beru akoze normalka) a zbavim sa jej pri prvej moznej prilezitosti. A mam aj plaste sirky vysoko nad 2.1, aj za to sa hanbim. Zhanam na nete vhodne drevene okovane obruce. To bude pak MTB-purizmus.

                              Potom ked budem mat na byku tlmic, tak uz jedine vyfukovy.

                              ;)

                              0 0
            • MlokCZ  

              No jenže ty vážíš mnohem více než já. Pokud přepočtu tvoje tlaky na mojí váhu, tak jsem přesně právě na 25/30psi (vážím 70kg). K tomu ty UST mají větší objem než klasické, tedy pro stejné chování jako je u tebe 35/40 naopak potřebuju ještě méně než 25/30psi, což také někdy jezdím (někdy jezdím 20/25psi).

              A odolností jsou na tom ty UST dobře. Zatím 1500km bez defektu. Předtím jsem Albert/SS alpencross jezdil také bez defektů až na jedno proražení zadního kde jsem měl 35psi.

              Nechápu tedy, co se ti na tom nezdá.

              A móda to určitě není, pokud bych foukal třeba 35/40psi, tak z toho bude při mojí váze horská koza a držet to nebude ani trošku. Si představ, že bys měl jezdit 50/55psi, tak by se u mě chovalo tvojich 35/40psi. Ani při těch 20/25psi nemám problém, že by se to žvejkalo (to až při ještě nižším tlaku), naopak to sedí ideálně. Ale už je výrazně znát nárůst valivého odporu.

              A v mojem okolí i další s 90kg jezdí někteří také jen 30–35psi a problém taky nemají (na NN/SS 2,25).

              A minimálním tlakem se jistí, kdyby náhodou došlo k problému, třeba u těžšího jezdce k odcházení plášťů (kde pro hodně těžkého by to bylo už opravdu podhuštěné).

               
              0 0
              • ememem  

                s tym prepoctom mozes mat aj pravdu ale podla mna uz pri takomto malom tlaku musi byt citelne vacsi valivy odpor a doslova to  plavat. ale to je aj v­ec priorit tak­ze ok. ale ked vra­vis ze 90 kg c­hlap jazdi na 30 psi a b­ez problemov

                tak to fakt skoro nechapem. leda jak s us­t alebo niecim velmi odolnym a plati veta o od­pore vyssie. ja ked som s­kusal taketo niz­sie tlaky na pyt­honoch tak sa t­o cvkalo furt.

                pri tych 50 t­o ako tak slo aj ked uz to bohvie jak pohodlne nebolo. isto to zalezi od vahy a celkovej odolnosti plasta ale okolo 30 a niz­sie je to uz p­odla mna len p­re velmi lahkych a o­patrnych.

                 
                0 0
                • MlokCZ  

                  Při 25/30 psi je to s UST s valivým odporem ještě naprosto ok, až při dalších 5psi dolu už to začíná být výrazně znát.

                  Ještě jednou vkládám graf německého bike magazinu, kde je hezky vidět, jak s nižším tlakem roste na tvrdém povrchu valivý odpor a jak současně klesá grip pláště. Měřeno je pro 50kg zatížení zadního kola, tedy ± mojí váhu nebo možná pro o malinko těžšího jezdce. A tedy tohle platí pro zadní více zatížené kolo.

                  Je tam hezky vidět, že mezi 2bary (30psi) a 4bary není žádný extrémní rozdíl ve valivém odporu, cca 10W potřebné síly k překonání.

                  Když k tomu vezmu v úvahu, že UST plášť má o 5W menší valivý odpor než klasický (pro stejný plášť a stejný tlak, konkrétně měřeno pro NN), tak UST NN na 2bary je na tom stejně jako klasický NN na skoro 3bary.

                  A samozřejmě valivý odpor závisí jak na tlaku v plášti, tak na váze jezdce a bude ± platit stejný přepočet dle váhy jezdce.

                  Tedy já s 25/30psi s UST NN/RR mám stále znatelně menší valivý odpor než ty s Albert/SS na 35/40psi (a to jak za UST verzi, tak něco málo ještě za pláště, tlak bude dávat pro naší váhu opět ± stejný valivý odpor – tedy kdyby to bylo pro stejné pláště).

                  A s těmi opatrnými tak úplně nesouhlasím, pro lehké jezdce určitě ne, tam jsme na tom stejně. A pro těžké bych neřekl pro opatrné, ale pro jezdce s dobrou technikou, protože to že na HT sjede rychleji a i více těžších technických pasáží a přitom vozí 30–35psi na klasických pláští s duší není opatrností ale technikou; opatrností bych to nazval kdyby musel jet naopak pomaleji nebo by to nejel vůbec. A těmi těžšími pasážemi myslím teď věci z Jizerek jako červená z Černé Studnice do Tanvaldu (hlavně druhá polovina – samozřejmě to tam ani on nedal celé, kousek pár set metrů toho nejhoršího přelejzání skal je opravdu nejetelné), červená od Souše do Desné (a tam většina pasáží jeta opravdu svižně, žádné krokem), modrá z Bílé Kuchyně na Hejnice (tu tedy také nedal nikdo z nás úplně celou ani on, pár šlápnutí bylo a tahle modrá se dá jet bez šlápnutí).

                  0 0
                  • stihac  

                    ak sa smiem spytat, po akom povrchu jazdis? A mas dobry manometer? :))

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tady je fotka z toho jednoho příkladu, co jsem psal, tedy modrá z Bílé Kuchyně do Hejnic (my jsme tam nikdo nefotili, na technických úsecích se nikdy nikomu fotit nechce a každý si ho užívá a jede). Ta fotka už je ze spodní části, která byla lehounká a dala se pustit dost rychle narozdíl od té těžší techničtější horní části (tu horní jsem třeba já nedal zdaleka celou a několikrát slejzal). Samozřejmě tohle není nikdy celou vyjížďku a klidně část je někdy i asfalt a celkem dost šotolina.

                      A manometr opravdu špatný nemám, dvě různé velké pumpy + jeden ruční měřák, vše to ukazuje ± stejně.

                      0 0
                      • stihac  

                        no tak odpust ze som si dovolil vyslovit pochybnost ;) Prosto ako pisem, pre mna je uz velky pokrok ze som spustil z tych 4.5 atm s ktorymi mi predal bike obchodnik na 3.5. Na menej mam uz obavy, ale mam low-end obutie, asi to bude tym ust systemom ktory vela dovoli v smere znizenia tlaku.

                        0 0
          • thoroid  

            Ještě před několika lety ať jsem vzal sebelevnější plášť, tak jsem neměl problém z borcením boků. Najel jsem vždy 4–7kkm až do sjetí vzorku. A to jsem nikdy moc neřešil nejoptimálnější nahuštění. Popravdě mě tohle ani teď nenapadlo a proto ten naivní dotaz. Čekal jsem sice u levných, ale značkových a i zde na fóru doporučovaných gum rozumnou kvalitu. Takže je tu teď jednoznačný trend dělat nekvalitní pláště, respektive ušetřit na materiálu kde se dá. Tím neříkám, že drahé pláště nejsou stále kvalitní.

            No zkusím to s podstatně vyšším tlakem a potom dám vědět. Doufám, že mě ta řidina neexploduje.

            Příště zkusím něco festovějšího i když mám strach, že bude stále těžší něco takového najít. Navíc i ve velké speciálce s dobře zavedeným internetovým obchodem mě s trochou nadsázky považovali za spadlého z Měsíce, když jsem po nich chtěl něco lepšího od Schwalbe a kevlar bylo téměř hanlivé slovo. Takže tahle situace je dost daná i typickou poptávkou. „Cena až na prvním místě.“ Pak jsou špičkové pláště spíše raritou pro nadšence a tím pádem  i za vyšší ceny než by bylo nutné.

            0 0
            • jIrI___  

              Totéž mi kdysi dělal Bulldog MRC v nejvyšší verzi za nekřesťanský peníz (pro mě). Vrátil jsem se k osvědčeným levným drátěným Maxxisům a je klid. Čím to bylo nevím dodnes. Vím jen, že plášť jsem neměl na 100% podhuštěný, protože odjakživa pumpuju na tlak, který se nachází v druhé polovině doporučených hodnot.

              0 0
    • winc  

      taky se mi to stava davam jim hodne zabrat v naklonu a to jsou jiny tlaky na bok pneumatiky taky to dela proto ze se moc „macka“ tim ze je tam maly tlak jezdim tak 2,2 az 2,5 taky zalezo na pneu dost to vylezlo treba na panaraceru 

      0 0
    • daymaker  

      Odjakživa hustím pláště ne podle tabulek, ale podle citu. Dle mě stále nejlepší varianta. Nikdy nebyl problém. Jinak na ofic. stránkách Schwalbe (já mám NN a RR vzadu) udávají hodnoty pro oba 30–55 psi.

      0 0
      • thoroid  

        Přesně tohle jsem do minulého týdne dělal též,ale když jsem začal opět ničit fungl nový plášť,tak jsem začal hledat kde je chyba.

        Dnes jsem zkusil nahustit na doporučených 300kPa a boky snad drží líp,ale jízdní vlastnosti jsou dost v háji. Podstatně stouply vibrace,je cítit i malá nerovnost terénu,do kopce na šterkopísku zadní kolo často prokluzuje, hlubší písek se dá projet jen s obtížemi.Klasické známky přehuštění. Takže jsem se paradoxně na tabulkově správně nahuštěných pneu nadřel víc jak na podhuštěných (180–200kPa). A po 60km vyjížďce jsem objevil nové známky začínajícího opotřebení boků, tentokrát jsou mělké rýhy více vodorovně s ráfkem a až těsně pod vzorkem.

        Můj závěr – tabulky jsou v tomto případě k ničemu a levnější pláště z poslední doby (Kenda Karma,Ritchey Z-max) to samé. Ještě by mě zajímalo jestli je teď víc zmetků a já mám prostě smůlu na kusy nebo je to už paušální problém těchto modelů.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse