Pastorky-jak chránit před rezavěním

70 nepřečtených
  • MTB-bikerka

    Chtěla bych se poradit, jak ošetřovat pastorky, abych zamezila jejich rezavění- předpokládám, že po jejich očistě vodou s nějakým saponátem důkladně vysušit a nakonzervovat – šlo by to třeba silikonovým olejem nebo stačí WD-40?

    Je vhodné nechat kolo přes zimu v garáži, může tam být teplota kolem nuly – popř. jak přeřadit, aby nebyl řetěz při dlouhém stání namáhán. Jak nejlíp zazimovat.Děkuju za předání zkušeností.

    Nevěděl byste někdo, jakou nostnost má rám horáka, hliníkový Alu U 6, přibližně.

    0 0
    • Rychlej turista  

      Základní a nejdůležitější je mít neustále na vědomí, že kolo není nádobí. Ušetříš si tím spoustu problémů, práce i peněz :-)

      0 0
    • ememem  

      turista ti chcel povedat ze sa mas na to lestenie vyprdnut a ma pravdu. olejuj retaz a hotovo, kludne skalduj v garazi, na blbosti o namahanej pruzine zabudni a nosnost neries. urcite na tvojich 50kg bude dostatocna ked odnesie mojich 100 aj s nakladom.

      0 0
    • La Piér  

      Na rozdíl od předřečníků nejsem zastáncem vrstvy šmíru na pastorcích, převodnících a řetězu (dle rady olejuj a hotovo).

      Umýt a ošetřit pohon WDčkem je dobrý postup.

      Teplota kolem nuly nevadí. Zařaď převod malá/malá. Nijak zvlášť konzervovat nemusíš, kovové části (kromě kotoučů a destiček) nechej taky mastné. Kolo případně přehoď nějakou prodyšnou látkou, aby se na něj neprášilo. Pokud máš kožené sedlo, tak to bych dal někam do tepla / menšího vlhka.

      Nosnost rámu obecně je určitě nad 100 kg.

      0 0
      • xshreck  

        mazat WDčkem, tak jezdím věčně nasucho

        0 0
        • La Piér  

          Řeč není o ježdění. Čti pozorněji.

          0 0
          • Smazaný účet  

            nic to nemeni na tom, ze i na zakonzervovani je ve WDcko maziva zalostne malo…

            0 0
            • oddie  

              A navíc je coby konzervační prostředek dost nevhodné, na konzervaci jsou podstatně vhodnější jiné přípravky.

              0 0
          • xshreck  

            čtu, umyju kolo, nastříkám WDčko a jdu v klidu spát. Další den vyjedu a jdu namazat řetěz, abych nejel nasucho. Zaplatím 2× tolik se stejným výsledkem. A to se vyplatí!

            0 0
        • Mirek_29  

          wd 40není na mazání jak si spousty lidí myslí ale překlad je Water Displacement což je odlučování vody tak že na konzervaci by to mělo v pohodě stačit ale na mazání řetězu neeee.

          0 0
      • Georrge  

        kde není přehnaně maziva, není šmír. Mažu až když řetěz začne lehce zpívat, a ještě ho mažu suchým motorexem. Tím pádem zůstává krásně čistej a přesto nic nerezne, ani kazeta, ani řetěz.

        Pamatuju jak jsme jako malí valili tuny oleje do kazety a do řetězu s tím, že to bžundovsky pojede :) a pak to celé ucpala taková ta černá sračka. Takže se to pak drhlo, kartáčem pořádně, šampónem a jinýma sračkama, a pak se to zase pořádně zavalilo olejem. Takže se nedělalo nic jinýho než mylo, a olejovalo. No a je to úplně na hovno :)

        0 0
      • Necris  

        WD není mazadlo ale největší sračka která za 5 vteřin uschne a nechá o sobě takovou jemnou mrdku která dře a nejde z toho dostat. Jednou jsem si to doma stříknul na pant od dveří. Když to po týdnu opět vrzalo a ještě dřelo, dveře jsem sundal, očistil pant od té sračky, aplikoval kapičku Motorexu co mám na řetěz a od té doby půl roku bez problémů :D

        Stejný ksindl jako když v servisu „aplikují“ tu sračku co po sobě nechává jenom černý šmír a nemaže. To mi někdo dát na řetěz, zabiju ho do hlavy kabelkou. ;)

        0 0
        • oddie  

          WD není mazadlo, ale levný uvolňovač pro ne moc extrémní podmínky. Na rozhýbání zarezlých věcí je OK. Na jejich ošetření je pak třeba něco jiného.

          0 0
        • Alibaba  

          Mno nevim, moje Wdčko nechavá po sobě mastný fleky. I když se různě píše, že jde o mazadlo (mastný je), tak jde především o rozpouštědlo – u nás velocipédistů právě onoho nenáviděného šmíru (krom zmíněného uvolnění rzivých spojů). Dřív jsem šmír čistil ptrolejem, ale byla to moc smradlavá práce…Takže nahrubo odrbat (kartáč šroubovák) a pak prostříknout WDčkem, nakonec přetáhnout hadrem. Zůstane to tak akorát mastný a šmír to samo nedělá. Nakonec do čepů řetězu olej a přetáhnout hadrem. Víc ani prd.

          V žádnym případě vodu se saponátem.

          0 0
    • tonik666  

      Složitější postup:

      Pastorky vyčistit sunadné z kola, nechat uschnout a nahodit zpět.

      Řetěz sundat, odrbat kartáčkem na zuby (případně pokoupat v technické benzínu), vymáchat ve vodě, utřít a olejovat, utřít a nahodit na kolo.

      Mažu Pedro's Syn lube, protože se mi doma vyskytuje, ale jakýkoliv olej je ok.

      0 0
      • Smazaný účet  

        pro vycisteni kazety na kole jde pouzit ultimatni natroj…hard na sroubovaku:)

        0 0
        • Georrge  

          a na hrubý věci tenkej kartáč :)

          ještě důkladnější postup: Roznýtovat řetěz na jednotlivé částečky, všechny smočit v acetonu, pak odmočit v benzínu, opláchnout lihem a umýt solvinou. Pak to snýtovat zpátky :D

          0 0
          • Smazaný účet  

            kusuj…pokud nemas kazetu s unasecem, tak pouhe protahani hadru a trocha stourani vycisti kazetu za chvilu…

            0 0
            • Georrge  

              já jsem s kartáčem spokojenej :) hadrem to pak nečistím, jen to roztočím, narvu tam kartáč a je to :)

              0 0
              • Smazaný účet  

                jj…jako mladsi jsem zjistil, ze kdyz se ten kartac narve do kazety „nakrivo“, tak vyplet dost trpi:DD

                0 0
      • Ruprt2  

        když výše uvedený postup na řetěz nestačí, tak komplet roznýtovat strčit to do takové té síťky na podprsenky a šup s tím do pračky.

        Jenom bacha, i když je síťka bílá prát pouze s tmavým.

        0 0
    • Chiron  

      Kazeta pokud nebyla mokrá nebo obalená sněhem při zaparkování nemá jediný důvod rezavět i kdyby byla čerstvě odmaštěná. Kazetu zásadně nemažu ani přes sezónu a nerezaví, za jedno je to nanic a za druhé se pak na ni akorát lepí bordel. Mažu jen řetěz a to jen tak že ho máznu, chvíli počkám a přebytky z povrchu utřu hadrem. A mazat nějakým dobrým mazivem, WD40 je úplně o ničem a na řetězu dlouho nevydrží.

      Na zimu zařaď malá kolečka nebo vpředu řetěz z nich shodit úplně, řetězu je jedno v jaké pozici bude, ale ulevíš tím pružině v přehazovačce. I když sou tací, co tvrdí, že je to zbytečné.

      0 0
      • Rychlej turista  

        O té pružině je to mýtus, který jsem slyšel už před více jak 35lety. Problém je v tom, že je moc málo lidí, kteří na to, že je to pouhý mýtus, přijde. A je to z toho důvodu, že nejezdí tak dlouho, aby mohli posoudit stav pružiny i po několika desetiletích. Pruží totiž furt stejně :-)

        0 0
        • scret  

          no nevim, myslim ze u shimano saltru od cca r.02 bylo znat po par sezonach ze je proste a jednoduse unavenej a uz tak moc netaha… Ale dohadovat se s tebou do krve nebudu, najezdis toho totiz za rok vic, jak ja za nekolik sezon:)

          0 0
          • Rychlej turista  

            Jde o to, co je to za matroš. Pokud je to poctivá ocel, kterou nesežere rez, tak se s pružinou nic nestane. Klasika jsou pružiny u véček, které postupným užíráním slábnou, až se rozpadnou. Aspoň u mých to tak bylo :-)

            0 0
            • Smazaný účet  

              jenom dopln ze to trvalo patnact jet lezdeni v soli a bordelu:)))

              0 0
            • Alibaba  

              Musím svatosvatě odpřísáhnout, že Alivio šaltr ročník 94 nezrezivěl a pružina se vytáhla za rok a půl – už neházel dolu. Zatímco Sachs Centera řadí pořád stejně i po 14 ti letech…Něco na tom „mýtu“ bylo ;-)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Takže platí, to, co jsem psal, ocel byla málo ocelová :-)

                0 0
                • Alibaba  

                  Mno to právě ne: „Pokud je to poctivá ocel, kterou nesežere rez, tak se s pružinou nic nestane.“ vs „NEZREZLA a vytahala se po roce a půl“ vs „Pruží totiž furt stejně“ ;-) Ona ta Sachsova byla je ouplně jinak dimenzovaná než starý Schimana. Žaponci to pak pochpili a přidali na pevnosti.

                  0 0
          • Stancek  

            Ver Turistovi, ze je to opravdu mytus :-)

            Pruziny na saltru, kor na bajku odejdou jako posledni, driv pri normalnim pouzivanim saltr dostane takovej vakl, ze je hazka nepouzitelna, nebo ji urves a nebo proste moralne zastara a stejne ji vymenis za novejsi model.

            Ted nevim, ktera hazka co mam doma je starsi, jestli na zimaku starej sachs rival, ta je stara 18,5 roku, dostava docela cocku a furt napina retez mozna lip jak soucasny shimana, jen jsem ji jednou repasoval hlavni cep a furt radi jak nova. Nebo mam starsi hazku na kole „do hospody“ , stara favoritka, tam je uz hazka spis jen voditko retezu a ver ze napina taky porad dobre.

            0 0
            • Alibaba  

              Tak to já musím říst, že jak zmíněný Alivko, tak favoriťáckej šaltr na mejch kolech tedy rozhodně pořád dobře nenapínaly. Závislost na únavě materiálu byla očividná. Ovšem dnešní šaltry jejich pružina zpravidla přežívají.

              0 0
        • ememem  

          zaujimave ze ked sa bavime o inom jak pisalkoch mainstreamu uplne s tebou suhlasim :-)

          0 0
    • Kosta  

      8-kazetu cca za 150,– nemažu ničím, jezdím celoročně.. nerezaví… jednou za čas utřu řetěz, a protočím mezi prstama s vazelínou.. ;-) Tichý chod, žádné rezavění, pohoda.. Garáž je pro kolo ideální, teploty okolo nuly nevadí, enchávám v ní kolo „rozmrznout“ po vyjížďce..

      0 0
    • miserable  

      Zdravím, já myslel ze kazety jsou nerezovy?

      0 0
      • Smazaný účet  

        kazetu z nerezi jsem nevidel, ale nektere skutecne nerezavi..ale obvykle jsou ***** moc drahe..

        0 0
        • Georrge  

          přímo nerez to nebude, ta je hooodně drahá, ale nějaká ocel odolnější korozi to bude. Běžná ocel by v takových podmínkách už dávno totálně zrezla, na kazetu prší, dostává se tam sníh, nechává se to v garáži kde to schne pomaličku nebo to do další vyjížďky neuschne vůbec a kazeta je jen matně šedá, žádné stopy po korozi. Teď ale mluvím o trošku lepších kazetách, ne o těch za dvě kilča.

          0 0
          • Kosta  

            Spíš nějaká povrchovka… Jinak moje kazeta taky drží, a to není ani za ty 2 kilča.. :-D

            0 0
            • Smazaný účet  

              jiste.bezne se povrchy niklujou…

              0 0
            • Georrge  

              tak moje předchozí, nějaká sramka za tři stováky, ta uměla reznout pěkně :) ale při provozu se to zase ošmrdlalo a vypadalo to přijatelně

              0 0
              • Kosta  

                Stejně je to zajímavé, předchozí KNC 9kový řetěz reznul docela betelně, a teďka nějaký nejlevnější SRAM 8řetěz+kazeta, namazané kdovíkdy, už si ani nepamatuju, psolední dobu furt v mokru a pořád lesklé, absolutně bez rzi, to jsou mi věci.. :-)

                0 0
        • miserable  
          • tak pravda na povrchovou úpravu jsem nepomyslel
          • taky je pravda, že jsem kazetu odepsal za 3 měsíce takže ani nemělašanci zreznout
          • navíc jestli vyšší sady mají lepší ocel, tak by to mnohévysvětlovalo
          0 0
    • Necris  

      Zkus jezdit a mazat. Kdo maže, ten jede. A kdo jede, ten pastorky za sezonu alespoň jednou stejně oddělá, takže je pravidelně mění a neřeší, jestli jsou rezovaté.

      Stejné jak místní borci s údržbou řetězu. Jednou za týden pořádně protočím v hadru a projedu trochou oleje. Nic víc.

      Ale chápu, když někdo nejezdí, má potřebu alespoň konzervovat různými přípravky a neustále leštit. V tomhle se kolaři od majitelů aut neliší.

      0 0
    • se-se  

      Já kolo meju neustále – jsem notorický leštič. Převody (a vlastně celý kolo)meju tlakovou myčkou na střední tlak, případně i Cyklostarem. Pokud to neudělám tak cítím křupání každýho zrnka písku a hodně mě to vadí. Po mytí nechám oschnout nebo přideštivém počasí ofoukám vodu vzduchem. Po oschnutí mažu v zimě řírkým olejem na šicí stroje, nebo Konkorem. V létě nějakým mazivem s voskem, ve vedru tence vazelínou. Když zapomenu po mytí namazat, tak to lehounce orezne ale to zmizí po namazání a chvíli jízdy.

      0 0
      • Necris  

        Já leštím blátem a když nepřijedu celej od sraček, tak to není ono. Ten pocit když projedete louží kterou ostatní objíždění je k nezaplacení.

        0 0
      • Lada,s  

        A máš čas i jezdit nebo jenom leštíš? :)

        0 0
        • se-se  

          čas spravedlivědělím mezi jízdu a leštění. Sprasím se velice častoa a občas fakt totálně, ale schválně nikdy. Ovšem naprosto pokaždý hned po jízdě kolo umeju a pak se teprve starám o sebe. Spoustu další chemie a maziv nepoužívám pokaždý, ale občas leštím a čistím třeba hodinu – zas tak časově náročný to není ale naopak nastoupit se zapraseným kolem do načinčanýho vlaku jako je City Elefant je trapas.

          0 0
      • ememem  

        a co robis ked to mas namazane olejom, a nahle sa otepli a chcelo by to vosk?

        0 0
        • Necris  

          Celé sundat a jedem znova ! Já osobně bych mu poradil obalit kolo alobalem – nikdy nekončící lesk. Nebo prdící vzduchovou folií ;) Aby se drobeček nepoškrábal :D

          0 0
        • se-se  

          vytáhnu z batohu ředidlo, umeju olej a aplikuju vosk. Při kolísání teplot přemazávám třeba třikrát za odpoledne. Jen je nepraktickrj ten plnej batoh maziv ředidel a hadrů.

          0 0
    • Joseph de Sax  

      všechno, co rezaví, tak stačí pochcat…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.