otočné řazení SRAM gripshift - kdo ještě preferuje?

76 nepřečtených
  • vanati

    Jelikož vybírám nové kolo, zkouším různé modely a všechny mají páčkové Shimano řazení. Ne, že by mi to zásadně vadilo, ale přece jen přes 10 let jsem měl SRAM otočné gripy a ty mi sedí prostě více. U nových kol se ale nyní vídává hodně málo.

    Kdo je ještě zastánce otočného řazení? Výhody/nevýhody?

    0 0
    • novas752  

      Já si pamatuju Shimano Gripshift na mém dětském kole. Abych přeřadil přesmyk za deště (mokrý grip), musel jsem tehdy (asi 12 mi bylo) vždycky zastavit a rvát to oběma rukama a naopak přehazovačka byla hrozně volná, takže se to v terénu snadno přehodilo „samo“. U toho konkrétního řazení měl přesmykač asi 20 poloh, takže se to tam vždycky muselo hledat a občas při řazení vzadu upravovat i polohu přesmyku, děs prostě. Asi se to moc nedělá z dobrýho důvodu, mě na kolo to už nesmí.

      Jediná výhoda, že se dalo přeřadit přes celou kazetu jednim otočenim zápěstí, ale jak často se tohle využije…

      0 0
    • ladin2  

      Pohled dospelaka, tedy muj- otocne gripy jsem kdysi mel a prisly mi bez problemu. Dnes je jeste dojizdim, nez kolo pujde celkove do srotu, ale proti packam (ktere jsem pred 15 lety neznal) uz mi to prijde mene pohodlne, musim ruku nekam premisit, otacet s ni…

      Pohled mych synu- vetsi fyzicky vzhledem k stari/vysce nadprumerny nemel s otocnym razenim na prave ruce problem, ale po vyzkouseni pacek (na kvalitativne o dva rady lepsim kole) uz nechce jinak. Mladsi „podvyziveny“ ma s tim otocnym razenim po trose unavy (brneni prstu) problem.

      Za me uz ted u noveho kola jednoznacne packy…

      0 0
      • petr99  

        Jo to je pravda, taky jsem, a hlavně byl, podvyživený a po delší trase, navíc vyklepanej ze sjezdů, už se to taky nechtělo točit jako doma před barákem, ale pořád to šlo.

        to zdenal8 k těm asimetricky umístěným páčkám brzd: Čemu zrovna tohle vadí ? Hlavní je, aby to bylo stejný vůči prstu/tům, jinak pozice na řidítkách je jen otázka vzhledu, navíc ten grip je stejně dlouhej, jen vlevo máš místo otočnýho řazení prostě delší grip…

        0 0
    • Charles2k  

      Tak třeba mně vyhovují SRAM gripy více. Také jsem s nimi neměl žádný problém, že by šlo těžko nebo lehce, nebo že by něco brnělo. Teda vlastně jednou, kdy mi to blbě seřídili v servisu (a přesmyk šel pak ztuha).

      Většinu doby jsem měl na řidítkách starý SRAM ESP5.0 3×9 (delší gumy) a fakt naprostá spokojenost, přesné řazení a bylo i lehčí než SRAM X.0, které jsem také používal. Přehazovačku jsem měl SRAM X7 a X9, přesmyk Shimano LX

      Plus je zřetelně vidět, co mám zařazeno za převod.

      Nenašel jsem nic, v čem by pro mne páčky byly lepší.

      0 0
      • novas752  

        Ukazatel převodu maj/ můžou mít snad všechny páčky.

        0 0
        • Zdyn  

          No samotné páčky ten ukazatel mít nemusí (např. Sram), ale jde dokoupit takový ukazatel na bowden. Především to bylo na silniční páky.

          0 0
          • novas752  

            Protože SRAM prosazuje jednoplacky a tam ti je jedno jaký máš číslo. Nižší řady Shiman to maj, vyšší to nemaj ale prodává se to jako náhradní díl.

            0 0
            • Zdyn  

              N sramu to nebylo dávno před tím, než se začaly nějaké jednoplacky prosazovat. První řazení bez ukazatele bylo X0 už před lety. Pak i x7 a x9.

              edit: Páčky Sram X.0 jsou tu nějak od roku 2006, 7

              0 0
    • martic  

      Taky jsem ho kdysi měl, ale rozlámalo se mi, tak jsem pořídil obdobu od Shimana (revoshift). Po čase se rozhasilo taky. A navíc na něm byla otravná guma, která se různě protáčela, trhala a lepila ke kůži. Obojí šlo dost těžko,za mokra klouzalo a přesnost nic moc.Tak jsem pořídil páčky a ty už leta odolávají a fungují za všech okolností. Výhody otočného vidím snad jen v možnosti řadit v celém rozsahu naráz.

      0 0
      • petr99  

        To je pravda, po pár letech (záleží jak kdo jezdí) guma začne lepit, a nwm jestli se dá vyměnit, já to řešil navlíknutím kusu starý duše. Ale jako další výhodu vidim větší odolnost při pádu, bych řekl.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Jezdim jej 6 let jako Sram X0, predtim Dualy a jeste predtim divnej otocnej Sram na nejakym Wheeleru 2004 :)

      Jsem zvyklý a páky mi přijdou divný. Jedna nevýhoda je nutnost rezani gripu, protoze mam radši silikon nez origos Sram. Dualy jsou pro mne ted divne, škoda že to není jen kyvna brzda, to by mohlo byt zajimave, ale packy mne fakt neberou a na méně než 2×10 mne taky nikdo nedostane :D

      Viz profil. Pro mne super, protoze zvyk ;)

      0 0
    • iron.hide  

      ja ich jazdim uz nejakych 5–6 rokov, je to proste najrychlejsie radenie

      0 0
      • kelyšová  

        přesně tak,mám je na starém 16let starém autorovi bez jediné opravy a fungují naprosto lehce a rychle naproti páčkám které mám na novém kole a s kterýma pořád bojuju, jdou z tuha a nejvíc mě vadí ,že musím řadit před kopcem což je někdy problém v závodech kde neznám terén. To u shiftu problém není přehazovat kdykoliv a hlavně rychle z nejmenšího na největší a obráceně ,u páček je to doba než to nacvakám :-/ . já sama až mi odejde stávající sada páček poohlédnu se po shiftech .

        0 0
    • Spider_29  

      Me otocny razeni nikdy nesedlo a to ze dvou hlavnich duvodu:

      • nutnost posouvat ruku po gripu pri razeni / brzdeni
      • v narocnejsim terenu kdyz jsem drzel riditka tak, abych mohl brzdit / radit, jsem si casto zaradil aniz bych chtel
      0 0
      • petr99  

        tak se ve sjezdu nedrž za otočnou část, ne ? chytni se kousek vedle a je to, pokud teda nemáš velkou ruku, že ti to nestačí…

        0 0
        • Spider_29  

          Neni treba. Od toho neprijemnyho pokusu jezdim packy a spokojenost.

          0 0
        • novas752  

          A špatně dosáhne na brzdy nebo bude strouhat stromy bokem dlaně. :)

          0 0
          • petr99  

            Co ?

            0 0
            • novas752  

              No že některý jednoprstový brzdy možná nejdou „narvat“ tak blízko gripu/řazení aby na ně šlo dosáhnout i odprostřed (předpokládám) a protože ty gripy jsou kratší, tak když ruku posunež pryč z řazení, tak ti kus dlaně u malíku vyleze mimo grip.

              Prostě do těžkýho terénu to neni, neumim si představit, že visim v nějakym kopci/sjezdu a u toho kroutim rukou jak když tůruju motorku.

              0 0
              • -b-n-x-  

                Na minulém kole jsem gs měl asi 15 let a právě pozice brzd mi vyhovovala lépe než teď. Je fakt že řazení spolu s brzděním nebylo nic moc, ale to snad není ani teď na xt.

                0 0
              • petr99  

                jo tak s tim jsem problém neměl, ale možná že SLX, co mám teď u páček, by nedosáhly…

                0 0
    • Petr L2  

      Nikdy jsem otočné neměl, připadalo mi to nešikovné, ale žena měla svého času Synchro Shift běhalo to dobře, ale bylo na palici to seštelovat. RevoShift měly děti na všech kolech a ani jedno se otočného řazení nechce vzdát. Nepamatuji si, že by někdy měly potíže se zařazením, jestli to nebude spíš ve způsobu vedení a kvalitě lanek a bovdenů :-)

      0 0
    • vt  

      Ja mel Gripshift pres 20 let (na zimaku jeste je), ale po pohledu do SRAM ceniku jsem loni koupil uz taky Shimano. Celkem jsem si zvykl, kdyby to stalo ± stejne, tak si gripy necham. Dulezity je co vyhovuje tobe ne? Resit co sedi ostatnim mi pride zbytecny ;-)

      0 0
      • kolvys  

        Já mám Sram X9 již několik let a žádný problém jsem nikdy neměl, Jednoduché a nezničitelné řazení. Navíc se dá řadit i více převodů naráz, což páčky numožňují.

        0 0
        • Spider_29  

          Posledni veta neni pravdiva.

          0 0
          • petr99  

            je, ale z 1/2, a ani nahoru neumožněj projet celou kazetu

            0 0
            • Spider_29  

              No to je zasadni nedostatek… :-).

              0 0
              • petr99  

                to ale i u tvýho tvrzení ;) stejným dílem

                0 0
                • Spider_29  

                  O cem to tocis? Jen jsem poznamenal, ze s packama se da radit vic prevodu najednou. Na tom neni o cem diskutovat.

                  0 0
                  • petr99  

                    jj, v pohodě :D

                    dolu totiž ne, takže jenom z 1/2 oproti gripshiftu, pokud navíc nebereš počet těch převodů, který můžeš přejet v kuse, ale v poho, je to takový slovíčkaření ;)

                    0 0
                    • novas752  

                      U některých i dolu.

                      0 0
                    • Spider_29  

                      Ano, jen slovickaris a navic jeste nesmyslne. I dolu to jde s packama o vic.

                      Takze vubec nerozumim smyslu tveho zapojeni se do diskuse. Chce to nejdriv vedet a az pak psat ;-).

                      0 0
                      • Slavoš  

                        Ne se všemi páčkami jde o víc pastorků řadit dolů. Mám 10sp XT a dolů ( těžší převod) po jednom, na lehčí převod to jde o tři pastorky. Tak teď to víš.

                        0 0
                        • novas752  

                          U některých modelů XT jde uříznout taková plastová zarážka uvnitř a na těžší pak můžeš o 3.

                          0 0
                      • petr99  

                        Fakt ? Jo, vlastně u 11sp shimano i sram, správně ? Sorry,to se prošvih :D

                        0 0
        • vt  

          Taky sem s tim nikdy nemel problemy, az ted po 10 letech mi upadla rucicka indikatoru na prave strane.

          Ale 5k za nove 3×10 gripshifty mi prijde ujete. Navic je to daleko slozitejsi nez stare verze a nejspis se to driv posere.

          0 0
    • t29  

      Výhody asi tak:

      Gripshift má míň vyčnívajících věcí, o které by se šlo zranit.

      Gripshift je konstrukčně jednodušší, než páčky.

      Gripshift umí přehodit z nejtěžšího na nejlehčí jedním záběrem.

      Gripshift má (většinou) mikroindex pro smyk = nastavíš si klec smyku tak, aby řetěz nedrhnul.

      Nevýhody asi tak:

      Gripshift zabere místo mezi rukojetí a objímkou brzdy, některé brzdové páky můžou být příliš krátké.

      Gripshift má vysokou objímku, takže se k němu nemusí vejít tachometr nebo jiná avionika.

      Gripshift míň vydrží, zpravidla po pár sezonách otrháš gumu na řazení a/i/nebo rukojeti.

      Gripshift potřebuje sílu a cit zároveň, jinak přehodíš o víc převodů, než chceš.

      Gripshift potřebuje, abys při řazení otáčel zápěstím, tím ztrácíš jistotu v řízení.

      Gripshift má (většinou) mikroindex pro smyk = musíš nastavit klec smyku tak, aby řetěz nedrhnul.

      Gripshifty (Sram Attack pro Shimano 2:1 systém) mi na biku vydržely cca 8000 km do totálního rozpadnutí gumových rukojetí, dávám ty samé znovu jenom proto, že prohrábnutí všech převodů občas využiju, jinak bych nasadil páčky od Shimana.

      0 0
      • vt  

        jen par poznamek:

        Gripshift je konstrukčně jednodušší, než páčky.

        nevim zda jeste plati :-/

        Gripshift umí přehodit z nejtěžšího na nejlehčí jedním záběrem.

        to je jen teoreticka vyhoda ;-)

        Gripshift míň vydrží, zpravidla po pár sezonách otrháš gumu na řazení a/i/nebo rukojeti.

        s tim sem nikdy nemel problem, asi zalezi na rukavicich

        Gripshift potřebuje, abys při řazení otáčel zápěstím, tím ztrácíš jistotu v řízení.

        ten uhel je tak maly, ze to nemuze rizeni ovlivnit

        Gripshift má (většinou) mikroindex pro smyk = musíš nastavit klec smyku tak, aby řetěz nedrhnul.

        to je spis vyhoda, po par vyjizdkach uz to clovek radi automaticky

        No skoda, nebyl to spatnej vymysl ;-) Podle mne to funguje uplne stejne super jako RapidFire (nebo jak se to ted jmenuje) zalezi ciste na preferencich uzivatele.

        0 0
        • -b-n-x-  

          Na argument, ze se otocenim gripu ztraci jistota v rizeni, by me zajimal nazor nejakeho motokrosare, pripadne motoroveho trialisty.

          0 0
          • pitos  

            Sice na motorce nejezdím, ale nemyslím si že lze srovnávat řazení gripshift s plynem na motorce.

            Na motorce nemusíš ruku nikam posunovat a brzda je také na druhé straně.

            0 0
            • -b-n-x-  

              Jak brzda je na druhe strane? Plyn i predni brzdu mas na prave ruce. Na druhe strane je spojka.

              No a ja prave moc nechapu jak to ti jezdci v terenu mohou spravne ovladat – kdyz se jim vlastne cely ten grip protaci a aby toho nebylo malo, tak kdyz se to protoci spatne, tak jim tam motorka ulitne zpod ****** :-)

              0 0
              • pitos  

                Jsem trouba, jasně že je brzda u plynu…netuším proč se mi to popletlo:)

                Na gripshiftu nemám moc odjeto, ale zastávám názor že se dá zvyknout skoro na cokoli. Zrovna ale ta otočná rukojeť mi jako ideální na technické ježdění nikdy nepřišla. Co si pamatuji, tak ani mezi sjezdaři nebyl ten gripshift nějak oblíben a používán.

                0 0
                • -b-n-x-  

                  Myslim, ze tim zvykem jsi to pekne vystihnul a tak pro cca 80% bikeru by to tak asi mohlo fungovat.

                  No a ja si ted zacinam pomalu hrat s myslenkou, ze bych si nejake GS razeni mohl do budoucna na 1×N poridit. Ted mi na tom obcas trochu vadi ta pomalost prehazovani (nez to vsechno poprecvakuju).

                  0 0
                  • pitos  

                    To by mě zajímalo. Opravdu máš potřebu někde přeřadit o více než 3pastorky nahoru?(mi to nikdy nechybělo, ale možná nevím o co přicházím:)

                    Směrem dolů dokážu o tři pastorky shodit řetěz za cca 1s,to nemůže být přece na tom GS zase o tolik rychlejší?

                    Na páčkách stačí zvednout palec a řadím. Můžu také klidně u toho držet brzdovou páku.U GS musí následovat lehké uvolnění ruky a alespoň mini posun dlaně na řazení, přetočení na požadovaný převod a vracení ruky na grip.

                    Funguje to vše asi dobře ale ten Gripshift mi podle této logiky lepší nepřijde.

                    0 0
                    • -b-n-x-  

                      Tohle asi zcasti bude zaviset na terenu kde jezdis. Ta potreba prehazovat o vice nez 2–3 pastorku u me prisla vloni, kdyz jsem zacal jezdit takovy teren, kde je to pomerne dost nahoru dolu. Treba tak nejak vyjedes do kopce, tam se to zlomi a fici to treba 50m dolu, kde je neco kvuli cemu musis zpomalit (zatacka, atd…) a zase celkem prudky vyjezd. A takhle se to strida klidne vetsinu 2hodinove vyjizdky. Takze se celkm dost na tech packach namackas. Neni to nic problemoveho, jen si tak rikam, jestli by to s GS nebylo lepsi.

                      0 0
                      • pitos  

                        Takové terény samozřejmě znám, třeba Toulovcovy Maštale.Tam je to kousek nahoru, pak pár metrů dolů a technický terén. Tam mi ale spíše chyběl teleskop, to bylo peklo furt zastavovat a nějak štelovat sedlovku:)

                        0 0
                        • pitos  

                          Ještě mě napadla jedna věc…popisuješ že na konci sjezdu potřebuješ zpomalit a následuje výjezd.

                          Nevyužiješ v takové situaci spíše výhodu páček? Konkrétně možnosti brzdit a zároveň řadit? Osobně v takových situacích přehodím při dobržďování o 3nahoru a následně při výjezdu můžeš hodit další tři,což je už snad dostatečné i pro zarytého vyznavače otočné rukojeti.

                          0 0
                          • ELx  

                            Tak ono není problém při dobržďování nebo brždění zároveň řadit gripshiftem…

                            0 0
                            • Spider_29  

                              Jakoze zaroven mas ukazovak na brzdovy pacce a otacis dlani?

                              0 0
                              • ELx  

                                No. Vidíš v tom snad nějaký koordinační problém?

                                0 0
                                • Spider_29  

                                  Zatim nemam teleskopickej ukazovak, takze vidim ;-).

                                  0 0
                                  • ELx  

                                    Tak celou kazetu samozřejmě nepřeřadím, ale o 1–3 pastorky úplně v klidu. To je pár stupňů pohybu.

                                    0 0
                                    • Spider_29  

                                      Me to neslo bez zmeny polohy prstu na pacce.

                                      Plus mi vadilo, ze jsem si nechca radil v techn. pasazis a pri skocich.

                                      Asi bych si zvyk a naucil se to, ale nebyl duvod.

                                      0 0
                              • -b-n-x-  

                                Zrovna takhle si predstavuju ze chuligani na motorkach pali zadni gumu :-)

                                0 0
                                • milis1  

                                  Jezdím GS tři roky a naprostá spokojenost, hlavně pro technické XC, kde se střídají prudké výjezdy a sjezdy.

                                  Řazení je rychlejší a přesnější.

                                  0 0
                    • petr99  

                      ne, GS je opravdu rychlejší, a nějak mi přijde, že takovej šok veme hazka nějak líp od GS než od páček, když se snažíš tam nahulit celou kazetu. Jinak jak byl zmíněn terén – asi tak, ale teď jsem si i tak nějak zvyknul na páčky (ovšem 3×9 !) a jak jsem si byl jistej, nwm jestli bych dnes bral 1× N (kdybych bral) v GS… hold nutno zkusit

                      0 0
          • vt  

            to jsou takovy ty teoreticky argumenty. V praxi, kdyz jsem v nejake technicky narocne pasazi a cekam kdy pujdu k zemi, mne nikdy radit nenapadlo ;-)

            0 0
            • Spider_29  

              Já si v takových pasážích právě s gripšiftem nechtěně řadil.

              0 0
          • R294  

            postřehy MX ridera :-)

            na přibrzdění př.brzdou ti stačí pravý ukazovák…

            když si přibrzďuješ, netaháš za plyn…

            spojku používáš jen pří startu a max.průjezd zatáčkou, při řazení nikoliv…

            koordinaci pohybu řazení-zad.brzda-spojka-př.brzda-plyn se naučíš :-)

            0 0
      • rb  

        Guma na řazení jde,nebo aspoň šla dokoupit…

        0 0
        • Vilém  

          Akorat nebyva vubec levna. Kdysi jsem shanel na 9sp X.0 a stala vic nez polovinu ceny celeho razeni.

          0 0
    • Jakobo  

      GS jsou super, presel jsem na ne pred 3 lety ze Shimana RF a uz nic jineho nechci. Ze zacatku me jen sraly protacejici se origo Sram Gripy, ale to jsem uz vyresil nejakyma noname s objimkama.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.