Opakovaně se povolující hlavové složení

148 nepřečtených
  • ronda

    Na MTB (Merida AM cca 2006, vidle RS 1 1/8")) se mi neustále povoluje hlavové složení. A to tak, že hodně. Utahovat musím prakticky po každé vydatnější jízdě.

    Ježek tam drží pevně, nehne se ani o setinku, neprotáčí se; představec mám utažený, závit v ježku zalepený, nic se nikam nevysouvá, vše jinak vypadá že drží a je na svém místě, ložiska hlavového nejsou nijak deformovaná, chodí hladce.

    Potkal jste se už někdo s něčím podobným, nebo máte nějaký nápad ? Já už ne.

    Předem dík za reakce.

    0 0
    • doubeq  

      Máš tam průmyslová nebo věnečky s krytkou? Jednou se mi povedlo otočit věneček na spodku a problém byl stejný.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Pokud je vše dotažené, tak se to povolení projevuje čím? Vzniká tam vůle v miskách, když jsou všechny šrouby stále pevně dotažené?

      0 0
      • ronda  

        jj, podržím přední brzdu, zahrkám řidítkama s prstem u hlavového. Je tam vakl. Po dotažení třeba o půlotáčku zase v pohodě.

        0 0
    • Baba-Ji  

      jak moc dotahujes sroub v jezku?

      0 0
    • Baba-Ji  

      …a jeste mne napada, opira se ti vicko se sroubem o predstavec(nebo podlozky nad predstavcem), nebo se ti dotyka trubky z vidlice? …tohle bych ocekoval dvakrat!!!

      0 0
      • ronda  

        Opírá se o představec. Trubka je necelé dva milimetry utopená.

        0 0
        • scota  

          Jestli to není málo měla by být tak 3 mm.

          0 0
          • RomanH  

            +1

            Neco podobneho jsem resil pri prendavani vidlice mezi koly. Vypadalo to v pohode, ale povolovalo se to. Stacilo prehodit jednu malou podlozku nad predstavec (ten dat nize), a bylo po problemu.

            0 0
            • Breakpain  

              To jako fakt? Když jsem dotažením schopný vymezit vůli a je to OK… ? Povoluje se mi to taky, po pár jízdách, ale přikládám to tomu, že drtím BP … Nejde mi na rozum, že to jde vymezit a současně se to kvůli tomu povolí …

              Ale dám si tu práci a fiknu tam teda o podložku více ;)… Jestli to bude ono, budu líbat ruce…

              0 0
              • RomanH  

                zkus.

                0 0
                • Breakpain  

                  připraveno k sobotnímu testu, pak napíšu, jestli to bylo ono :-)..

                  0 0
                • Breakpain  

                  Tak tím to nebylo ⇒ zkusil jsem dát extra půl otáčky navíc při utahování hlávka… uvidíme ;-)…

                  0 0
                  • krabica  

                    Moje zkušenost je taková, že některá blbě udělaná hlávka se musí lehce přetáhnout, bo si vždycky při jízdě sednou a vznikne vůle.

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Je mel blbe (malo) utazene hlavko, to se pak vymlatilo a musel jsem kupovat nove, anobrz nezavisle na utazeni porad popraslavalo a povrzgavalo…

                      0 0
                      • krabica  

                        Takovou mrdku jsem měl od FSA, pořád v ní praskalo i když byla na průmyslech, tak jsem ji vyvalil…

                        0 0
                    • kyl  

                      Já mám zas hlavko které klidně přetáhnu ale řidítka se otáčí furt stejně.Sloupek je utopenej v představci asi 6mm.

                      0 0
                  • Baba-Ji  

                    muj „specialne-na-hlavko“ momentak rika, ze dobre dotazeno je az s prvnim zavrzanim

                    0 0
        • Baba-Ji  

          může to být málo, může být dost, záleží, jaký má víčko rantl (občas je tam schod překvapivě velký a i ty 2 mm může být málo, kór pokud nemáš úplně rovně seřízlou trubku vidlice)

          0 0
          • scota  

            Přesně zapiloval bych krk vidlice o 0,5–1 mm, to je to nejjednodušší řešení.

            0 0
    • Lister  

      Ježek tam nehraje roli, ten to při jízdě nedrží, problém musí být v hlávku nebo představci nebo prostě jen málo přitáhneš. V ruce to může být OK, ale za jízdy si to sedne a pak to může zase zlobit.

      Takže buď zkusit lehce dotáhnout a pokud nepomůže tak jiný představec – není ten současný nějak poškozený? Případně mezi představec a kr nějakou kontaktní pastu na zvýšení tření.

      0 0
      • ronda  

        Představec dotahuju nastejno, jako na druhém, skoro stejném kole, momenťákem. To druhé se ani nehne.

        Ježek k tomu trochu vztah má. Víčko je k němu dotažené nafest, šroub zalepený tmelem. Přesto se vždycky povolí. Kdyby ne, tak už bych ho za tu dobu musel tím šroubem vytáhnout, jak to furt utahuju.

        Zdrformovaný představec nevypadá, ale nejednou kolo letělo. Možné by to mohlo být. njn, moc jiných možností už nezbývá (pak asi už jen trubka vidlice nebo nakonec rám…), tak začnu s vylučovací metodou od toho nejlevnějšího.

        0 0
        • pee.tr  

          Proč bys měl ježka vytáhnout, ten se přece neutahuje nijak velkou silou, slouží jen k vymezení vůle v ložiskách. Ježek k tomu problému skutečně vztah nemá. Můžeš jezdit klidně bez něj, myslím bez toho víčka.

          0 0
          • Tom-T45  

            Koukám stejné myšlenkové pochody :-)

            0 0
          • ronda  

            Myslím to obráceně. Že jsem to už tolikrát přitáhnul, že už by musel být venku.

            0 0
          • Baba-Ji  

            Je to presne obracene, vicko se sroubem sroubovanym do jezka ti prave drzi vse pohromade. Schvalne si zkus pritahnout predstavec jeho sroubama a nepouzit sroub do jezka. Do 15 minut jizdy mas povolene hlavko a kousek vysunuty predstavec.

            Za mne, jak to tak zatim vypada ze vseho zde napsaneho, Ronda malo dotahuje ten sroub do jezka. Ja ho dotahuju na polokrev (zacne povrzavat pri dotahovani) a je klid. V dobach, kdy jsem to pritahoval na cit se to vzdycky casem povolilo (jizdy v bike-parku, rozbity teren, normal XC vylety)

            0 1
            • Goob  

              Nedrží, leda bys tomu dal fakt velkou ránu a pootočil řídítka. Ježka můžeš po dotažení představce vyndat a vůle se nezmění (až do první rány).

              0 0
            • Vilém  

              Bez jezka jsem jezdil dost dlouho, navic s pevnou vidlici a nic se mi nepovolovalo.

              0 0
              • RomanH  

                Kdyz jsem na podzim instaloval expander do karbonoveho krku, neutahnul jsem ho na predepsany moment (tusim 9Nm) – proste jsem mel strach. Po dotazeni sroubem na vicku doma a par prvnich km vse OK, pak se to zacalo povolovat. Po dotazeni to opet chvili drzelo. Dotahnul jsem expander na tech 9Nm, znovu seridil, a od te doby (uz cca pul roku) je to OK, tuk tuk. Taky jsem to nechapal. Podle me to ale proste ten predstavec samotny neudrzi (dotazenej byl na 5Nm dle momentaku).

                0 0
                • Goob  

                  Jako že axiální síly neudrží, ale radiální ano? Divné, ne?

                  0 0
                  • RomanH  

                    Divne ano, ale tak to proste bylo. Stejne u toho prohazovani vidlice, o kterem jsem psal vyse. Krk koncil tesne nad druhym sroubem predstavce, krytce tam vizualne nic nebranilo, vse dotazeno bez vaklu, ale po nekolika dnech / tydnech se to povolovalo. A podle prispevku tu nejsem evidentne sam.

                    0 0
              • Baba-Ji  

                jezdils i v terenu?

                0 0
        • Tom-T45  

          Taky mám za to, že hlávko drží představec a utažení ježkem slouží jen k vymezení vůle ložiska. Poté co se představec utáhne, tak tam to víčko ani nemusí být. Problém bych hledal v usazení představce na krku vidlice, v první fázi vše odmastit a pořádně dotáhnout.

          Ještě mě napadla taková šílenost, je to asi nesmysl, ale jestli si třeba pomalu nevytahuješ krk z korunky vidlice.

          0 0
          • scota  

            A nejsou misky nalisované nakřivo?

            0 0
            • ronda  

              No, tak na beton to tvrdit nemůžu, ale muselo by to být v setinkách. Okometricky tam problém vidět není. A dost dlouho bylo všechno v pořádku, hlava se nepovolovala. Misky jsem nikdy venku neměl. Tak snad nakřivo nebudou.

              0 0
          • ronda  

            To ne, vidlici jsem kontroloval.

            0 0
          • Baba-Ji  

            jezkem neni jen vymezeni vule. Onehda za drevnich dob jsem zapomnel nasroubovat vicko se sroubem do jezka a behem chvile bylo cele hlavko volne. Predstavec to proste neudrzi.

            0 0
            • 01carbon  

              Jako že představec+rodla drží na místě a v pozici ten šroub co je do ježka a nikoliv šrouby představce svírající krk vidle?

              0 0
              • Baba-Ji  

                rodla na miste drzi predstavec, hlavko po kupe drzi sroub v jezkovi

                …tak zhruba pro tohle tema ano, ono to ale vsechno samo spolupusobi

                0 1
                • 01carbon  

                  Nejak te odpovedi nerozumim. Tak muzu ty srouby z predstavce (co drzi predstavec na krku vidle) zahodit kdyz tam mam ten jeden sroub shora do jezka?

                  0 0
                  • Goob  

                    Ne, je to nesmysl. Ježek tam po utažení představce vůbec nemusí být (za předpokladu, že nedáš někde takovou ránu, že pootočíš řídítka – při pootočení už představec může popolézt i nahoru, jakmile se překoná třecí síla, která ho drží na krku).

                    0 0
                    • 01carbon  

                      Hele nekaz to ;)

                      0 0
                      • Goob  

                        No očekávám sofistikovaný rozbor axiálních, radiálních a složených sil a nějaký elaborát na téma „ve kterém směru to drží tření a ve kterém směru šroub v ježku“.

                        Nerozporuju, že někomu se může bez předepnutí z ježka povolovat hlava, ale není to standardní a není to správně.

                        0 0
                  • Smazaný účet  
                    0 0
            • MlokCZ  

              Nesmysl. Musel jsi to mít stejně blbě jako autor vlákna. Tzn. malá rezerva přesahu predstavce (nebo podložky nad představcem). Při vymezení vůle se víčko dotkne vidlice, když je to těsně, tak další dotažení víčka deformací vůli vymezí. Pak to ale nedrží představec a povolení víčka udělá vůli.

              Pokud je vše správně, tak to musí fungovat i bez víčka po utažení predstavce.

              0 0
              • krabica  

                +1 Bez ježka mám na MTB naježděny stovky kiláků a jediný problém nastane, když člověk při pádu otočí řídítka, to se může hlávko povolit a není jak dotáhnout…

                0 0
                • RomanH  

                  Jakej je rozdil mezi padem s protocemi ridek a x ranama od terenu ? Proste naraz se prekona ta hranice a predstavec se posune. To dotazene vicko to podle me jisti radialni silou jisti. Taky mi to prislo jako blbost, pac tu nekteri psali, ze jezdi bez jezka, ale u me to zafungovalo.

                  0 0
                  • Goob  

                    Radiální? To asi ne, poslyš.

                    A rána od terénu naopak představec posouvá směrem dolů… kdyby se teda nějaká do představce vůbec dostala. Chytne ji spodní ložisko (velmi zjednodušeně, tahle soustava není tak jednoduchá).

                    0 0
                    • RomanH  

                      Jasne, rana od spodu + muj tlak na riditka to budou tlacit dolu. Ale evidentne tam ten sroub hraje roli. At uz treba diky pruznosti materialu (karbon), nebo nepresne zafrezovane hlavove trubky a podobne. Proc se treba (tusim v BMX) pouziva zavitovka pres celej krk vidlice ?

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Závitovka přes celý krk se právě používá, když šetříš gramy. Po utažení představce se dá pryč.

                        0 0
                        •  

                          Ježek váží tak 2kg, takže úspora obrovská.

                          0 0
                • ronda  

                  Taky si myslím, že hlavní síly a ložisko na místě drží představec. Nejde mi ale moc do hlavy, že po vejletu je pod víčkem vůle (ona je v ložisku hlavka, ale při domačknutí vlastně pod víčkem), ačkoliv sedí ježek pevně a šroub mám zalepený. Musí se pootočit, povolit, ale je to divný, jinde (na kole, i na autech, motorkách) ten tmel spolehlivě drží.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Musíš mít nedostatečnou rezervu přesahu jak jsem psal, jinak to není možné.

                    Povolit víčko se může, ale vůle v hlávku se stejně neudělá, pokud je tedy vše v pořádku.

                    0 0
                    • ronda  

                      Mrknu na to.

                      Je fakt, že po seřízení jsem už víčko nikdy nesundával.

                      Jestli tam bude tenhle problém, tak bude o desetinkách. Protože na druhém kole to mám velmi podobně a problém nikdy nebyl.

                      0 0
                    • Baba-Ji  

                      tak ja nevim, mne se povolovalo hlavko po dni v bikeparku, kde byly dlouhe sekce korenovek. Od te doby to pritahuju na „polokrev“, dbam na rezervu vicka a sloupku vidle a je pohoda a uz se mne to nepovoluje.

                      To ze takovehle jezdeni udrzi jen predstavec neverim, pokud nema nejake spesl uchyceni ke sloupku vidle (nebo pokud nerves fest na krev bocni srouby predstavce a i tak bych tomu neveril a cekal kdy mne rupne predstavec).

                      0 0
                      • pepek  

                        Sloupek vidlice se prohýbá a tím se musí nutně vždy trochu vytahovat z představce. Díra v představci určitě není přesně kulatá, navíc představec nemá tvar, který by se rovnoměrně stahovat do kruhu. . Takže po utažení nedrží po celém obvodu stejně. Krk je pod nulu. A je to. Mně se to povolí tak 2× za rok.

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Vozím na všech kolech Syntace Superforce, který má povoleno 10Nm, dotahuju na 9.

                        Na jednom kole, kde mám teď pevnou s karbon krkem a nemůžu dotahnout tolik přidávám pastu mezi krk a představec, která opravdu hodně navýší tření.

                        Kdyby mi to nedrželo u hliníkového krku (nebo jsem vozil představec, který povoluje jen malý moment dotažení), tak bych pastu přidal klidně i tam.

                        U karbon krku by dodatečné (po představci) větší přitažení víčka třeba ani nešlo, to bys vytáhnul rozpěrného ježka z krku ven, ten nic neudrží (stáčí jen na vymezení vůle). A typ stažení přes přes celý krk tam často nejde, krk není často ve spodní části průchozí.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          K tomu navíc vždy vozím aspoň 5mm podložku nad představcem, který pak sedí na krku celý. A lépe se i řeší dostatečný přesah, dle toho jak to vyjde dám 5/8/10mm podložku nad.

                          0 0
                          • Baba-Ji  

                            To je stav ideál.

                            Já když seřezávám krk, vždycky nechám rezervu na pár podložek, ať můžu ještě dodatečně štelovat „výšku řízení“, takže představec je zpravidla celý na trubce tak jako tak. Sice to není úplně úhledné, komínek pod nebo nad představcem, ale praktičnost konkrétně téhle věci tady má násobně větší váhu.

                            0 0
        • pee.tr  

          Osobně bych to ještě jednou zkusil ideálně nastavit a poté úplně odstranit víčko. Uvidíš, co se stane hned (zkusit pevnost usazení představce), případně za chvíli po nějakém řádění s kolem.

          0 0
          • ronda  

            Jo, tohle za pokus stojí.

            Asi potom prubnu i nějaké to zdrsnění.

            No jo, směřuje to k tomu představci nebo (doufám že ne) trubce.

            0 0
            • Patar  

              Pokud nemáš zafrézpvanou hlavovou trubku rámu a korunku vidlice , je naprosto zbytečné hledat závadu. Poctivá příprava rámu a vidlice je vždy zárukou úspěšné montáže.

              L.P.

              0 0
              • ronda  

                Tak předpokládám, že byla zafrézovaná při originální montáži. Celá léta se mi to nehnulo, až pak to začalo. A misky venku nebyly.

                0 0
    • mr.nikdo  

      Mozna hrisna myslenka – to hlavko jsi tam ted daval nove a od Te doby to dela anebo to zacalo nekdy v prubehu samo od sebe?

      Kdyz tak pritahujes jezka – z ceho je vyrobene vicko? Mel jsem na jednom kole plastove a nez jsem vedel, co s tim, tak jsem jiste protahl sroub skrz – takze uz na vymezovani nejde pouzit. Jen na kryti – r.v. 2003 a hlavko Ritchey.

      Jak pisou borci – zkus tam hodit dalsi malou podlozku a zjistis, co to udela.

      0 0
      • ronda  

        Hlavové jsem neměnil, chodí furt hladce. Je to původní originál.

        Víčko je Al, na pohled netknuté, nezdeformované.

        0 0
        • mr.nikdo  

          To je semi integrovane anebo klasicke?

          Delal jsi tam nejake zmeny? Ze to zacalo tak najednou…?

          0 0
          • ronda  

            V typech hlav ještě plavu (nemusel jsem zatím nikde řešit), tak bych nerad plácnul blbost.

            Změny žádné, nebyl důvod, rám, vidle, hlavové původní, bez úprav.

            0 0
            • mr.nikdo  

              Zkus udelat sem dat foto.

              Je divne, ze po 13 letech beze zmen to dela.

              Hele a venecky jsi menil? Jestli uz nejsou KO.

              0 0
        • Baba-Ji  

          sroub je hlinik, nebo ocel? Jeste mne napadlo, ze by byl treba nejaky vadny hlinikovy sroub a natahoval se, ale to by pak asi neprosel zpet zavitem.

          0 0
          • ronda  

            Šroub ocel, závit zdravý. Neutahuju na krev. Kdyby se natahoval, měl by už půl metru :-)

            0 0
            • Baba-Ji  

              a loziska nebo co tam mas taky v cajku?

              Nejlip asi kdyz sem hodis fota …dal bych i fotku kola s nasazenym predstavcem, ale jeste pred nasazenim a utazenim vicka.

              …za mne to furt vidim na pritahnuti sroubu do jezka na „polokrev“, dokud se neozvou prvni vrzave zvuky

              0 0
              • mr.nikdo  

                Ted ma tady podobnou vec stereo :-D

                0 0
              • ronda  

                Kuličky i věnečky v pořádku, ložiskové dráhy hladké lesklé, chodí hladce, to by mělo být v cajku.

                Trochu bych se obával té „polokrve“, je to ložisko, nemělo by se silou presovat. Ale těžko se o tomhle po klávesnici dohadovat, „polokrev“ nemá žádnou konkrétní hodnotu a každý to má v ruce jinak. Třeba to utahuju na „třičtvrtěkrev“, ani nevím :-)

                Fotky dodám, až se ke kolu dostanu. Je bráchovo, ale skoro veškerá údržba jde přeze mne, takže jak kdyby moje.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak předpokládám, že na „polokrev“ dotáhne víčko až následně. Tedy nejprve víčko akorát na vymezení vůle hlávka, pak dotáhnout představec a následně utáhnout víčko jako další rezervu proti posunu představce, která ale už nepřitáhne hlavové.

                  0 0
                  • ronda  

                    Jo takhle, to by mohlo pomoct to podržet. Zkusím.

                    0 0
                    • Baba-Ji  

                      to je blbost, s timhle postupem neztracej cas …pokud si nechces deformovat vicko, pripadne i jezka

                      0 0
                  • Baba-Ji  

                    to cos popsal by nemelo vubec zadny smysl, akorat bych zbytecne namahal/pretahoval jezka a vicko, extra stazeni hlavka bych ale nedosahl

                    0 0
                    • Jakobo  

                      No ja to tak delam taky, ne na polokrev, ale po stahnuti predstavce bocnimi sruby jeste trochu pritahnu vicko.

                      0 0
                  • RomanH  

                    pak dotáhnout představec a následně utáhnout víčko jako další rezervu proti posunu představce

                    A o kus jinde pises, ze ten sroub ve vicku nema nasledne zadny vliv. Nejak tomu nerozumim.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Normální stav (tak to mám a vždy jsem měl): Představec drží a nikam se nehne. Pak šroub nemá vůbec žádný následný vliv.

                      Pak jsem vzal do úvahy i stav tady ostatních, kteří tvrdí, že jim představec nedrží a krk vidlice se jim z představce vytahuje. Pak by to mělo nějaký smysl mít předpětí mezi víčkem a představcem, které by bránilo posunu představce.

                      0 0
                      • Breakpain  

                        Na XC, trail a silničce jsem s hlávkem problém nikdy neměl. To až na enduru na DH kole jsou tyhle trouble. Ale to jde ruku v ruce s tím, že se povolují šroubky tak celkově na celém kole, jen u hlávka je to opruz, bo se to musí znovu seřídit a né jen dotáhnout…

                        0 0
    •  

      Buť nebyl dolisovaný kroužek na vidli nebo se ti sprostě vytahuje krk z vidle.

      0 0
      • Vrci  

        Nebo je mastné spojení krk – představec a prostě to klouže.

        0 0
        • Lister  

          Mastné spojení krk – představec je snad skoro vždycky, ne?

          0 0
      • kubad  

        Tos někde vyčetl to o tom krku.

        Pěkná blbost to se fakt stát nemůže

        0 0
        •  

          A proč by se to nemohlo stát.

          0 0
          • kubad  

            Pokud aspoň trochu víš jak tam je krk daný tak ti to musí být hned jasné

            Proste myslet a ne psát blbosti

            0 0
            •  

              On může být třeba nedolisovaný .

              0 0
              • kubad  

                no to je klidně možné, ale ani tak vyjíždět nemůže :D

                0 0
    • Vrci  

      Pokud máš dvě podobná kola, prohoď představce a uvidíš jestli se problém přestěhuje. Třeba je v něm malá prasklina a nesevře krk dost pevně.

      0 0
    • Baba-Ji  

      Hele a ještě jedna věc. Když to máš celé povolené, co pak utahuješ první? Šroubek do ježka, nebo nejdřív boční šrouby představce?

      Resp. jaký je tvůj povolovací/uta­hovací, resp. celý opravovací, postup?

      0 0
      • Lister  

        No já myslím, že kdyby to dělal úplně cele blbě, tak to nemůže dotáhnout vůbec, takže tohle je snad jasné.

        0 0
        • Baba-Ji  

          kdyby to delal naopak, tedy ze utahne nejdriv predstavec, tak prave muze hlavko dotahovat jezkem nedostatecne, ne ze vubec

          0 0
          • Lister  

            Jestli po datažení představce dokážeš víčkem hlávko stáhnout, tak máš asi fakt něco špatně s představcem a pak se nedivím, že se ti to bez festovního dotažení víčka povoluje :-P

            0 0
      • ronda  

        No, to zas ne, obráceně by to ani nešlo, teda snad lešenářskou ráčnou s nasazenou trubkou :-) Decentně povolený představec (aby nehrkal, ale klouznul po trubce) a pak přes víčko ladit. Nakonec utáhnout.

        0 0
        • MlokCZ  

          A už jsi ověřil, že ten přesah je dost (tedy otestovat tam přidat 2–3mm podložku nad představec i když to není úplně ideální mít variantu s podložkou nad když krk vidlice není nad představec, pokud by to pomohlo, tak bys místo toho ubral 1–2mm na krku vidlice)? Necelé 2mm (co jsi výše psal) mi přijde hodně málo pokud máš víčko, které má nějaké zapuštění (což u klasického ježka má skoro vždy, bez zapuštění bývají některé řešení rozpěrných ježků do karbon krku).

          Navíc záleží kdy ten přesah měříš. Jestli až po vymezení vůle a utažení představce (k tomu tedy musíš víčku zase sundat), což je opravdu výsledný reálný přesah. Nebo před vymezením vůle, pak si to ale vymezením vůle může sednout dolu i klidně 1–2mm a nevyjít to ani s víčkem bez zapuštění (natož s víčkem se zapuštěním).

          0 0
          • ronda  

            Ke kolu se dostanu po neděli, poměřím to seřízené.

            Zas ale kdyby to mělo malý přesah a víčko by se opřelo o trubku, neseřídil bych to hlavové. Zůstala by mi tam vůle. Jenže seřídit to jde do nulové vůle, hladkého chodu. Vůle tam není i po nějaké kratší nebo nenáročné jízdě. Pak poskáčeme přes kořeny a šutry – a je tam vakl jako kráva.

            0 0
            • MlokCZ  

              Kdyby chyběl přesah o hodně, tak by to tak bylo.

              Ale právě při lehce malém přesahu to často vyjde přesně někde na hraně. Pak na místě se zdá, že už tam vůle není, ale po jízdě se projeví.

              Když vymezuju vůli, tak nejprve zmizí vůle na místě. A následně ještě vždy přitahuju o skoro celou 1/4 otočky. Pokud bych to neudělal, tak bych po dojezdu první vyjížďky už vůli zase cítil a dotahoval znovu i když se představec u mě ani nehne. Ale je pravda, že by ten vakl nebyl nijak extra velký.

              Když je přesah na hraně, tak tě to může pustit akorát do té první fáze, ale už ne přidání té necelé 1/4 otočky.

              A ještě případně k problému, že by nedržel dostatečně představec. Na jaký moment utahuješ představec? A drží dotažený? Případně dát loctite na šrouby představce a protiskluzovou pastu na spoj představec/krk.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Zajímavé – Cane Creek radí utahovat max. 1.1–1.7 Nm. Přemýšlím, jestli to je dost na vymezení. Přiznám se, že jsem vždy utahoval rukou.

                0 0
                • Goob  

                  1,1–1,7? Tak to bych neutáhl ani ň. Složení CaneCreek40 – vidle DVO + představec Renthal a tyhle dvě věci vytvořily uložení s přesahem. Samotný představec se na krk musí narvat celkem slušnou silou.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Na vymezení samotné vůle to může být dost, ale vůbec to nebere v potaz pasivní odpory, které klade celá soustava.

                  Potřebná síla se v konkrétním případě bude velmi lišit.

                  Jen třeba protiskluzová pasta může potřebný moment dost zvýšit jak se představci nechce pohnout dolu.

                  Pak tam bude rozdíl pro první vymezení po sestavení, kdy bude potřeba výrazně větší moment, aby si to sedlo.

                  Podruhé už to pak třeba i na ten uvedený malý moment vyjde.

                  Momenťák na hlavové cíleně nepoužívám právě z důvodu jak moc se to případ od případu liší.

                  A statistiku za posledních 15 let mám takovou, že jsem ani jednou dodatečně vůli znovu vymezovat nemusel. A naopak přetažené to také není, ložisko v hlávku mi neodešlo nikdy.

                  0 0
              • ronda  

                Právě že ta vůle se vytvoří veliká, zřetelná i jen zahrkáním za řidítka při zamáčklé přední brzdě. Ani nemusím sahat na hlavové složení. Tím si to ale jen potvrdím, ve vidli vakl není. A jak jsem psal, pokud nevymeteme skutečný terén, tak se tam ta vůle třeba ani neprojeví. Takže si nic běžnou jízdou nesedá. Rozhodně ne o tolik. Kdyby to mělo být jak píšeš, tak bych to po „sednutí“ znova doladil a pak už by to mělo být dobré. Není.

                Představec jsem si párkrát utáhnul momenťákem, abych to tak nějak dostal do ruky. Ne vždycky je po ruce, takže se to podle toho snažím trefit a radši maličko plus, ale určitě ne zas moc. Tmelem (Retech, rozebíratelný) patlám skoro všechno, takže i představcové šrouby i ježka.

                Ale ta pasta na karbon je dobrý tip. Stejně si ji budu muset pořídit pro jiné kolo. – Je mezi nima nějaký rozdíl ? Nějaký tip, která značka je lepší, kterou nebrat ? Nebo je to fuk ?

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Pastu používám muc-off: https://www.koloshop.cz/…per-75g.html

                  Už jí mám dva roky a ještě skoro neubylo.

                  Byla tebou zkusím pár podložek pod představcem dát nahoru, aby představec seděl celou plochou na vidlici a aby nad krk přesahovaly opravdu dost, třeba 5mm.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Používám

                  https://www.koloshop.cz/…rip-50g.html

                  rozdíl tam asi moc nebude, ale jinou jsem neměl, tak přesně nevím.

                  Jediná nevýhoda je pak v tom, že se hůře nastavuje natočení řídítek, jak to s pastou klade větší odpor i při povoleném představci (a když pak zabereš, tak to poskočí o větší kus a hůře se trefuje pootoeční jen o málo).

                  0 0
              • Smazaný účet  

                Ja dotahuju hlavove tak, ze na miste kontroluju se zatazenou predni brzdou, kvedlam celym kolrm dopred a dozadu a kdyz presnanu citit vzajemny pohyb vidle a ramu…chce to na vhodne misto dat prst, treba kde jsou blizko sebe horni krytka hlavovevo a miska…tak pridam pul otacky a hotovo.

                Hlavove mi pak nemlati a ani jsem nemel problem s prasklym loziskem .

                0 0
    • Lachtis  

      Ahoj, využiji vlákno. Řeším problém na 99% v hlavovém složení.

      Problém: Když např. zabrzdím přední brzdou, tak vlivem setrvačné síly lupne/praskne v hlavovém složení. Případně když s kolem „narazím“ na větší překážku, např. i přejezd přes obrubník. Při pružení na místě to udělá málokdy… Eliminováno: prohozeno celé přední kolo (z mého fullu), dělalo to furt. Přední brzda, destičky/kotouč eliminováno. Vidlice – dělá to při open i při úplném locku = vidlice to na 99% nebude. Představec/rodla, vše vyčištěno, promazáno – dělalo to stejně. Výměněno za jiné a dělalo to stejně. Pak už tedy nezbývá nic jiného než to hlávko a jde to slyšitelně z něj.

      Když hlávko demontuji a vyčistím, tak je někdy na chvilinku klid, ale po 3 km zase. Přitom vše dotaženo na správný moment a hlavně vůli tam žádnou necítím, vše je pevné i při silném zatížení do stran/dopředu… Ložiska se točí krásně, absolutně bez potíží. Zkoušel jsem i nacpat více vazelíny, ale to stejně nepomohlo.

      Už fakt nevim a asi to budu muset dát do servisu :-(. Nenapadá Vás, co a jak ještě vyzkoušet/udělat?

      0 0
      • pepek  

        Přilepit vnější kroužek ložiska nebo volný kužel na vidli?

        0 0
        • Lachtis  

          S tím lepením mě to taky ještě napadlo… to bych asi mohl ještě zkusit.

          Prosím, jsem lama, myslels tím kuželem tu vrchní část, která defakto „kryje“ horní ložisko?

          0 0
      • Rubi  

        dela mi to taky a je to presne spodni lozisko hlavoveho slozeni, ktere je ulozene primo na karbonovem lemu ramu, asi tam dochazi k nejakym mikroposunum a to dela to lupani, na kolech kde je to ulozeni z hlinikove vlozky mi to nedela, na kolech kde je lem karbonovy to dela casto. Pomaha mi na to tam dat hodne bile lithiove vazeliny mezi lozisko a ram, pak je klid do dobyn ez se to vyplavi nebo se to zanese bordelem…

        0 0
        • Lachtis  

          Taky bych tipoval, že to to je prostě nějaká mikro vůle mezi ložiskem a karbon rámem…

          Ještě mě napadlo, zda by nepomohlo na ložiska dát/nalepit např. elektrikářskou pásku a pokud se to pak mezi rám vejde a ložisko zapadne, mohlo by to tu případnou „vůli“ vymezit. Vazelínu jsem zkoušel a tam jsem příliš rozdíl nespozoroval..

          0 0
          • Rubi  

            jo a loziska mas spravne velikosti? narazil jsem na nekolik druhu s rozdilem desetin/setin mm na prumeru…

            0 0
            • Lachtis  

              Hale neměnil jsem je, kupováno s novým kolem, tak tam snad výrobce dal správné.

              Měnil jsem rodla a představec a tím jsem musel ježka a ložiska povolit. Nicméně nevybavuji si, že by to začalo po výměně… Ale třeba tam souvislost bude, že jsem to tím povolil a začlo to… Zkusím ještě udělat do podlepení spodního ložiska a kouknu na ten spodní kužel a uvidím. Když ani tohle nepomůže asi už fakt jedině ten servis a doufat. Na funkci to vliv nemá, ale to lupnutí mi vadí a dělat by to prostě nemělo.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Taky se muze stat, ze chvili jezdis s povolenym hlavovym a ono se vymlati. Tak dela bordel a nepomuze nez vymenit.

                0 0
                • Lachtis  

                  No, to by klidne mohl byt i muj pripad. Uvidim, kdyz nepomuze shora uvedene, zkusim servis a i pripadnou vymenu…

                  0 0
        • Lachtis  

          Ahoj, tak hlásím, ťuk, ťuk, že se mi to snad podařilo odstranit.

          Rozebral jsem opět celé hlávko, a do karbonového rámu, jak shora, tak zespodu, jsem nalepil neprůhlednou obyč pásku. Tím jsem vymezil případnou vůli, ložiska se mi tam podařilo vtěsnat a světe div se, absolutně bez problémů.

          Tak budu doufat, že to vydrží a bylo to tím.

          Takže Rubi, zkus tohle, třeba Ti to pomůže taky.

          0 0
          • pepek  

            Pásku? Tak to je solidně vymlácený, tos musel přece vidět, že to ložisko je tam volný. To je oprava tak na 2 týdny.

            0 0
            • Lachtis  

              Hale vůbec, vše fungovalo bez jediného problému, krásně se točila, absolutně žádná vůle v hlávku ani při fakt silovém stlačení/krutu. Prostě jen a pouze při brždění či naražení do nějaké překážky se ozvalo takové lupnutí/cvak, co uváděl Rubi. Což bylo zřejmě způsobě mikroposunem, kdy (asi spodní) ložisko narazilo do karbonového rámu. Ta páska může mít tak 0,1 mm a tím to zřejmě „vystředila“…

              Jak píšeš, je otázka, co to udělá za dva týdny a xy jízd, zatím to po 40 km neudělalo ani jednou, přičemž předtím by to už bylo na světě…

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Jestli je to jen 0,1 mm … o lepidle na ložiska (jako Loctite 603) jsi nepřemýšlel? Podobně jsem totiž řešil mírně volná ložiska v nějakém téměř spotřebovaném náboji kola a s úspěchem – prostě jsem tam ložiska vlepil/zatěsnil k tomu určeným lepidlem. Bylo to o to jednodušší, že rozborku před dožitím už nepředpokládám, případně bych prostě použil horkovzdušnou pistoli.

                Druhá dobrá alternativa je použití hliníkové samolepicí pásky, na rozdíl od plastové se tak rychle nevymačká. Nicméně věřím, že i ta Tebou použitá plastová bude uspokojivě fungovat, maximálně ji při každé rozborce vyměníš za novou.

                0 0
                • Lachtis  

                  Taky jsem o lepidle uvažoval, ale neměl jsem jej k dispozici a tohle bylo realizovatelné okamžitě, tak jsem si řekl, že to zkusím. Použil jsem takovou tu kancelářskou světlou pásku, co člověk utrhne rukou, je prostě papírová a tenouká jako papír. Při rozborce s tím počítám, že budu muset řešit znova, ale spíš na konci sezóny nechám všechna ložiska vyměnit a uvidím, co to udělá bez té pásky…

                  0 0
                  • Baba-Ji  

                    svého času, když jsem ještě používal hliníkové vložky do ok tlumiče, tak tyto se měly tendenci relativně rychle vydírat/vymačkávat a vznikal tak vakl. Co se mně osvědčilo pro vymezení vůle s relativně dlouhou trvanlivostí byl proužek/páska z obalu z takových těch rychlých, většinou těstovinových, jídel v pytlíku (Vitana, Knorr,…). Je to nějaký sendvič plast-hliník-plast, fungovalo to skoro jako kluzné ložisko a vydrželo to dlouho.

                    0 0
                    • Rubi  

                      dik za tip do oka tlumice :-) mam to na epicu, je tam nejaky atyp a nove uz se nedaji sehnat a casem to bude potreba

                      0 0
                      • Baba-Ji  

                        aby to nebylo tak jednoduché, tak evidentně používají několik tipů toho sendviče. Nejlepší byl relativně tuhý obal, ale už si nevzpomínám, z čeho to bylo. Chce to zkoušet :)

                        0 0
      • ScottAspect  

        Tak jako tak bych ještě eliminoval krk vidle vs korunka. Take mi lupalo, rozebíral jsem a skládal hlavu a pak to zase začalo, tak ať to nedopadne stejně. Pak to nasere – tolik času s montování a stačilo nahodit jinou vidli ;)

        0 0
    • vysmátej bajker  

      zkontrolovat jestli nejsou křivě nalisovaný misky,případně vyfrézované.

      0 0
    • HadVoe  

      ahoj,

      měl sem podobný problém na HT – a nakonec to byl ježek.

      vypadal na první pohled OK, ale spodní packy mu asi urezly a navíc sem ho tam narval mírně nakřivo.. vždy po nějaké zkracující se době povolil – minimálně, ale vakl mě štval.. zbytek šroubů byl utažen.. takže za mě má ježek vliv.

      0 0
      • ScottAspect  

        Jestli byl představec utažený a hýbal se ježek, tak pak by se povolovalo jen víčko… Ale nebudu tu hnidopišit, jestli se výměnou odstranily nějaké nepatřičné zvukové doprovody, tak budiž :D

        0 0
        • Baba-Ji  

          jak se povoli jezek, je jen otazkou pul hodiny jizdy, nez se povoli cele hlavko a to dosti znatelne!

          …pokud nejedes drahovou cyklistiku, kdy predni kolo nepotka nerovnost

          0 0
          • zdenek  

            Zajímavá myšlenka, ale na ježku vůle hlavového složení nezávisí. Ostatně víčko se dotahuje momentem 1–2 Nm, zatímco představec násobně větším.

            0 0
            • ScottAspect  

              Těch 1–2 Nm má nějaký výrobce v návodu na montáž? Už jsem to tu viděl napsané v jiném příspěvku. A já se s tím vždycky drbu, abych dokonale vymezil vůli :))

              0 0
              • Smazaný účet  

                Cane Creek to píše.

                0 0
              • zdenek  

                Taky jsem to seřizoval podle vůle, ale tím momentem to vychází zhruba stejně. Není cítit vůle a zároveň není ložisko přetažené.

                0 0
          • ScottAspect  

            Jak píše Zdeněk a jak jsem já psal výše – ježek po utažení představce už na hlavu nemá vliv. Klidně se dá sundat víčko, ježka vymlátit a jezdit s dírou.

            0 0
            • MlokCZ  

              Už tu k tomu byla velká diskuze v minulosti a pravda je někde na půl cesty.

              Záleží to na kombinaci co se jezdí a jaký je použit představec (jaký dovoluje utahovací moment a jak má řešené šrouby).

              V extrému kdy se jezdí opravdu agresivně až někam k agresivnímu pojetí DH a k tomu je představec s běžným dotahovacím momentem kolem 5–6Nm, tak to samotný představec přestává sám udržet a ježek významnou měrou přispívá k udržení. A také se pro takové situace dotahuje na mnohem větší momenty než 1–2Nm.

              Oproti tomu při běžném XC ježdění to udrží i zcela bez ježka bez problémů.

              A pokud jsou představce jako např. některé Syntace, které mají povolený dotahovací moment 10Nm, tak pak to udrží i bez ježka i agresivnější jízdu. Kam až nemohu posoudit, agresivní DH nejezdím.

              0 0
              • ScottAspect  

                Jj, vím, byl jsem u toho a nerozporuji to, ale chasník psal, že v momentě, kdy se mu povolí ježek, tak se povolí hlávko, což je trochu haluz pojmů a dojmů. Víčko samozřejmě nikdy neudrží ani jízdu po rovině, tak nevím, jestli ten představec nedotahuje nebo co přesně má na mysli, ale z toho popisu se mi tomu nechce moc věřit.

                Já mám těch 10 na představci, ale dávám mu asi 8 Nm. Je to Scottí představec, respektive Syncross. Říkám si právě, že na XC je to až zbytečně moc. Kdysi jsem ho vozil asi na 4 a ani tak se neprotočil. Přišel na to až servisák a divil se, že jsem se na tom nevymlel :D

                Jestli jde o tuhost sloupku v místě dotahování představce, tak to bych asi také cítil až v nějakém extrému, ale pokud vím, tak tam už se snad spíše používají takové ty stahovací tyčky, která vede skrz celý sloupek a opírá se dole v korunce a zhora klasický víčkem.

                Ale samo nevím, co s tím řeší a co jezdí, tak se do toho nechci motat, páč jsem si to tu přečetl dosti hopem :)

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.