Omezení výroby (nejen automotiv) a přesun mimo EU

63 nepřečtených
  • MirosPikos

    Zdravím,

    účel tohoto vlákna je sdílení zkušeností z výrobních firem. Nejen automotiv. Ačkoliv ono je to všechno celkem provázené.

    U většiny našich zákazníků je situace taková, že výroba u nás a v dalších fabrikách napříč EU se výrazně omezuje. Nezřídka kdy třeba na 50 % výroby předchozích let, přičemž matky jedou na 120 % (Japonsko, Jižní Korea, USA, Maroko…). Některé firmy se pokoušejí měnit svou produkci. Např. z automotiv na e-bike. Ostatní staví fabriky výhradně na východě potažmo ve státech. Někteří výrobci specifických dílů pro spalovací motory zavírají výrobu úplně. Školíme na dálku USA; Maroko, Srí Lanka; Rumunsko a v mnoha dalších zemích. Specificky zaměřené firmy (mimo automotiv) rovněž plánují výrobu na východ a to i tam, kam se nám vůbec nechce jezdit za jakékoliv peníze.

    Vím, že je tu řada lidí, kteří fungují ve výrobách ať už manageři, operátoři výroby nebo programátoři CNC. Jak to u vás vypadá?

    1 6
    • Slavik  

      Ty bys referendum dělat nemohl. Chybí tam odpovědi

      • výroba +/- stejná
      • výroba roste
      3 1
    • enjoy  

      A je to zpráva pozitivní nebo negativní?

      Buď jsem v prdeli, protože už ani jako levnou montovnu nás nebudou chtít.

      A nebo jsem na tom lépe, protože se z této letité pozice dostáváme dál a tento trend se přesouvá dále na východ?

      3 2
      • MirosPikos  

        To, jestli je to zpráva pozitivní nebo negativní duševně slabší poznají až za pár let. Lidi z oboru to vidí už dnes a mnozí z nich to řadu let předpovídali. A dnešní blackout? Co k tomu dodat. Na to také energetici upozorňovali a byla to je otázka času.

        2 9
        • Vilém  

          Tak proc ti lidi z oboru, kteri to davno predvidali, uz davno nedelaji neco jineho? Nebo snad delaji a zustali jen ti dusevne slabsi?

          4 0
          • MirosPikos  

            Jak si to představuješ? Co by měl majitel strojírenský firmy začít vyrábět? Přizpůsobit se můžeš v určitém objemu a taky to tak léta dělají. Někteří postupně stahují výrobu mimo EU. Duševně slabší jedince ve výrobě nepotkávám. Tu a tam nějakou špičatou botu z Prahy, s kterou se i přes ten hendikep dá nakonec domluvit. Jen to trvá násobně déle.

            2 7
        • Hnoj  

          O serioznisti tohoto příspěvku lze snadno pohybovat.

          Do blackoutu to mělo hodně daleko a ještě NENÍ známa příčina problému. Ale modří zjevně už vědí.

          4 0
          • MirosPikos  

            Nejsi doufám tak naivní, aby sis myslel, že nám řeknou příčinu nikoliv důsledek. Ve Španělsku to trvalo 14 dní než vymysleli nějakou politicky korektní formulaci. Když napíšou, že spadl fázový vodič, tak si spoustu lidí představí, že ten vodič asi upadl.

            0 7
            • MavasH  

              No a ne? Já když doma shodím jistič, tak ho pak musím zvednout ze země… :D

              0 0
            • ladys  

              V historii se již párkrát stalo, že vodič přeťal rotorem vrtulník. Do přenosové soustavy se masivně investuje, to znamená, že části rozvoden a vedení jsou v rekonstrukci. Některé oblasti jsou tak napájeny jen z jednoho vedení, případně z vedení na nižší hladině napětí. Pokud dojde na druhém vedení k poruše nastane výpadek. Nejme v sojuzu, vše se vyšetří, analyzuje a dokonce i zveřejní. Ani nevíš, jak ten vodič vypadá a vůbec nemá cenu spekulovat bez patřičných informací.

              2 0
            • KoudakT  

              Nikdo neví, co se stalo, ale ty už jasně víš, že ti neřeknou pravdu.

              Hele, zjistit, co se stalo v rozvodné síti tak, aby sis to mohl obhájit před kýmkoliv je fakt složitější, než na netu prohlásit, že je to GRÝNDÝLPYČO a FYJALOCTUP.

              Proto Rajchl a jemu podobní za 5 minut ví a zbytek čeká, až se zjistí, co se vlastně stalo.

              0 0
              • Vilém  

                Uplne vidim jak si pitomio ap musi mnout ruce, protoze to je voda na jejich mlyn.

                0 0
                • KoudakT  

                  To si nemnou, protože se jim ještě nezahojily puchýře od toho, jak si mnuli ruce po tom Blažkově failu…

                  1 0
              • Esi  

                Rajchl a jeho parta to věděli už 5 minut před blackout out :-)

                3 0
                • KoudakT  

                  Tak jasně. On Drábové říkal, že to americké palivo bude stát za prd ještě dřív, než ho sem ta jaderná bába nechala dovézt, do našeho ubohého sovětského reaktoru…

                  0 1
              • MirosPikos  

                Ano, samozřejmě nic nesouvisí s ničím. Pro ilustraci jak vypadaly přeshraniční toky hodinu před výpadkem. Z obrázku by to snad mohl někdo pochopit, když psaný text obyčejně lidem dělá problém. Občasné zdroje v tom sehrály svou roli. Od roku 2016 se žádá o rekonstrukci páteřního vedení jehož součástí je V411, neboť energetici tyto situace předvídají tak jak roste podíl občasných zdrojů a odstavují se stabilní rotační zdroje, které to obyčejně celé stabilizují.

                2 3
                • KoudakT  

                  Tak teda jeden slabomyslný dotaz… jak by nám rotační zdroje pomohly od toho přetoku z Polska a Německa?

                  Tam prostě chyběl drát, který ČEPS chce stavit od roku 2016 a na celé trase píčuoju lidi, že se nechcou dívat na stožáry vysokého a velmi vysokého napětí. Tak marně přemýšlím, proč je za tím problém s obnovitelnými zdroji, když reálně chybí kabel…?

                  4 0
                  • LM  

                    Nešlo ty přetoky z Německa zaříznout na transformátorech s řízeným posuvem fáze (PST) u hranic?

                    Nebo k čemu je tam máme, když je nemůžeme použít? :-)

                    0 0
                    • KoudakT  

                      Protože elektřina musí proudit. Když se dívám na ten obrázek, Rakušani od nás tou dobou brali velké objemy elektřiny. Prostě ta síť je propojená a je nutná, aby propojená zůstala.

                      Nebo bychom museli přejít na ostrovní fungování, ale to znamená mít velké rezervy a platit je.

                      Třetí varianta, optimální, je efektivní skladování elektřiny. Zatím, bohužel, v nedohlednu.

                      2 0
                      • ladys  

                        Takový tok proudu ze severu na jih, je naprosto běžný, když fouká vítr. Neteče to jen do AT, ale i dále na jih. DE nemá dořešené sítě a jde to přes nás.

                        0 0
            • Hnoj  

              Myslím, že bys měl přestat vidět bubáky na každým drátě…

              4 0
        • honzarb  

          Vcerejsi blackout? Tak to spadl vodic.

          0 0
      • krabica  

        Jsme v prdeli, protože na kvalifikovanější práce nejsou lidi a stávající jsou celkem nepoužitelní, často se nechcou vzdělávat a nebo na to ani nemají…

        0 0
        • káňa  

          Na fb se firma chlubí, jak nabízí např. jazykové kurzy … nuže dobrá, tak jsem se ptal, kdy a kam můžu nastoupit, abych se teda posunul ve znalostech. Oh sorry, je to jen pro vyšší šarže prý. No jo, letáčky a příspěvky, to by nám šlo.

          0 0
          • káňa  

            Jo a jinak jsme na tom nákladově prý téměř jako Číňani.

            0 0
          • Azmir  

            Chudáčku, na netu máš kurzů dost… Nebo se přihlas na tu pozici kde to nabízí a nebo nejjednodušeji najdi si lepší flek…

            0 3
            • krabica  

              Tvl, zkus někdy taky zapojit mozek, než napíšeš hromadu sraček…

              4 2
              • Azmir  

                Na tebe jsem nereagoval. Káňa je zjevně zářný příklad toho co popisuješ. Sedí si 20 let na svém místečku a brečí, že někdo na lepším místě, kdo se pravděpodobně více snažil, než on, má jazykový kurz navíc. Úlet.

                0 0
            • káňa  

              Ti nedal přednost důchodce na křižovatce nebo Ti nedala manželka nebo co Ti jebe, že seš takovej podrážděnej ?

              0 3
              • Azmir  

                Jenom mi tvoje stížnost přijde absolutně absurdní, promiň, podrážděnmej nejsem. Naopak v dobré náladě. Nemám rád uplakánky, co se sebou nic nedělají a brečí Fyalo octup.

                0 0
          • KoudakT  

            V době Netflixu jazykový kurz? Nestraš…

            0 0
        • MirosPikos  

          Takže proto se zavírají třeba chemičky, hutě, slévárny a obecně těžký průmysl? Zvláštní, že ti lidi najednou dochází v relativně krátké době a v takovým množství. Na druhou stranu v Turecku, Maroku nebo Rumunsku zřejmě zažívají nějaký vzdělanostní boom, že se tam staví nový fabriky. Přitom k nám putují doktoři a inženýři, kteří do té skládačky o kvalifikované pracovní síle také nějak nezapadají. Nemůže tam být třeba jiný důvod? Ceny energií, zdanění práce, byrokracie, agenda ESG a další?

          1 2
          • Kacko  

            Je to tak, máme tu celkem velkou energetickou krizi, díky které rapidně rostou náklady. Třeba VW to oficiálně komunikuje jako jeden z důvodů pro přesun výroby golfu do Mexika. Ostatní co jdou do USA to schovávají jen za cla, ale určitě to bude taky důvod – tam jde tušim MB,BMW a Stellantis.

            0 0
          • Azmir  

            Tak jediné hutě v ČR ž jsou snad jenom Třinec a ti mají snad historicky nejvyšší zisky. O chemičkách toho moc nevím, ale třeba ta Ostravská i po povodních má miliardové zisky a investuje, než že by se měla zavírat a takových bude na obou stranách barikády hodně. Silní se udrží, slabí padnou. Jsou třeba inovace a držet krok s dobou, pokud chcu na trhu vydržet.

            0 0
          • KoudakT  

            Tak tuhle debatu o tom, jestli v ČR má být těžký průmysl, máme za sebou… Padlo to tady v 90. a zaplať Pánbůh za to. V Ostravě se pomalu začíná dát dýchat (pokud nefouká z Polska).

            Nebo kde tady v ČR máme nějaký velký zdroj železné rudy? Vždyť to tu netěžíme.

            Jako drahá elektřina je problém, ESG taky, ale to se upraví a pojede se dál. Jen té manuální práce tady bude šmahem ubývat.

            0 0
            • Azmir  

              Hlavně si ten rozvoj brzdíme sami.

              • „Hej co postavit moderní fabriku u vás v prdeli v Karviné?“
              • „Ne díky, mohlo by to ohrozit jeden hnusný zavřený křivý kostel a hyzdilo by to okolí. 10 km od toho bydlí jeden děda a prý mu to zkazí výhled“
              • „Tak nic, tak to postavíme v Polsku“
              2 4
              • KoudakT  

                jj, české NIMBY je super vynález. Každý by chtěl bydlet uprostřed města a být tam jak na samotě s 5 hospodama a 4 nákupákama do 10 minut pěšky.

                0 0
    • scalar  

      Bosh v Budějovicích má redukovat stavy na polovinu.

      1 0
      • Kacko  

        JJ Bosch v EU 5500 lidí, Audi 4500, ZF 14000, Ford 4000, VW 35000+. Někteří to mají jako cíl na letošní rok, někteří do 2030.

        0 0
    • KoudakT  

      A teď mi řekni, jestli je za tebe tento vývoj dobře nebo špatně…

      Pokud je to špatně, tak asi budeš muset jít na mzdu toho Rumuna…

      mnoho zdaru…

      3 0
    • Cen da H  

      Prestoze je to zarazeno jako offtopic tak nechapu co zde dela takove tema, proste mi to sem nepasuje. Na tohle jsou jine a treba i odborne servery.

      0 0
    • Melvin  

      Vypadá to tak, že nestíháme vyrábět.

      1 1
    • Fran-tic  

      Funguju v jednom větším korporatu. Za posledních 5 let jsme se s fix osazenstvem celého závodu dostali na polovinu. Dost se ale změnilo portfolio z řídicích jednotek, sedaček a kličku na BMU, CSC jednotky pro elektormobilitu. Tedka to máme takový mix portfolia, prodejem vede ale E mobilita.

      Každopádně zrovna pro BEV auta objemy fluktuuji o šílená procenta. FC 2+10 ukazoval +20 %, aktuálně FC 6+6 je –45 %. Je téměř nemožné plánovat smysluplně investice. Navic 90 % ceny výrobku jsou vstupní materiály a komponenty. Takze týmy držíme na minimu a každou větší oscilaci vykryvame externisty. Coz v kontextu PLC programátorů, MES specialistu, robotaru je proste pakárna. Uz jsem mel externě i údržbáře :).

      Kdyz jsem se bavil s par zákazníky, tak sami připustili jednu věc. Motorarny porad pokračují a vyvíjí dál spalovaly, ale kvůli brandu to dělají skrz třetí strany. Těžko říct, kam se to posune :)

      2 1
    • honzarb  

      Za vsechno muze Fyjala!

      0 0
    • Zdyn  

      Je zajímavé, že firmy neustále shánějí lidi. Chybí hlavně kvalifikovanější technické profese – konstruktéři, technologové, elektrikáři a pod. Sehnat nějakého managera, projekťáka a pod. problém není.

      Celkově se doufá, že omezení v automotive uvolní na trh nedostatkové lidi. Ale u nás ve firmě už říkají cca 2,3 roky, jak budou lidi k dispozici a ono nic :)

      Takže já to tak černě nevidím.

      2 0
      • krabica  

        Jj, známý v 55 letech absolvoval roční dálkové studium na učňáku, aby měl papíry na elektrikáře, což je častý požadavek třeba na údržbáře, ale pak znám dost takových ve stejném věku, kteří radši sedí doma a nadávají na život…

        2 0
      • oddie  

        A kolik těm konstruktérům, technologům, elektrikářům apod. nabízejí, hm? V tom bych spíš viděl to jádro pudla.

        2 0
        • krabica  

          Tam kde nic není, ani smrt nebere…

          0 0
          • oddie  

            Asi úplně nechápu, co tím chceš říct, ale tak třeba můj příklad, strojařinu jsem vystudoval, protože mě zajímala, ovšem následná nabídka byla k pláči v kombinaci s výsměchem, tak jsem šel radši do IT a strojařinu si holt nechal jen jako hobby. A hádám, že jsem zdaleka nebyl jediný, takže fňukající firmy, jak „nejsou“ lidi, jen sklízí, co samy zasely. Jo, je to už nějaký pátek, proto se ptám, kolik nabízejí teď. Rád bych věřil, že už je to lepší, nicméně pochybuju…

            0 0
        • Zdyn  

          Ano, o penězích je to z velké části. Lidí je málo a přeplatit automotiv je těžké.

          0 0
          • Esi  

            No začíná to vypadat že ten automotiv v příštích desetiletích už nebude taková modla, Čína nás s jejich elektromobily asi dost převálcuje. Evropa v tem jednoznačně zaspala

            3 1
          • oddie  

            Lidí je málo tam, kde je málo peněz a těm lidem se vyplatilo se přeorientovat na něco jiného. O téma vedle v elektromobilitě lze nalézt nabubřelé kydy o tom, jak když někdo vydělává málo, měl by se nad sebou zamyslet a něco se sebou udělat, a hle! když přesně to udělá významnější část jedné generace zde např. strojařů, to je hned breku, jak „nejsou“ lidi – ti se ale přitom zachovali úplně přesně dle té nabubřelé poučky, že…

            Bude to už asi 10 let, co jsem přesně tuto otázku – co nabízíte – položil člověku, co se mě ptal, zda bych se nechtěl ke strojařině vrátit, že už je to prý s platem o trochu „lepší“, ale že furt zoufale chybí lidi a že je potřebují. Říkám, jsem dlouho mimo obor, ale nešť, doučil bych se to, vždyť jsem to studoval, abych to dělal, tak že by konečně… Nabídl přibližně polovinu (!) toho, co jsem tehdy bral. A to neberu žádný zázrak.

            5 0
            • KoudakT  

              Problém je v tom, že v ČR je nízká přidaná hodnota, kvůli tomu, že neprodáváme finální produkt, ale jsme subdodavatelé. Tam, kde je plná kontrola nad cenami finálního produktu, nebývá o lidi nouze…

              5 0
        • jIrI___  

          Tady v MS jsou technologové apod. celkem ve vatě a mnohdy mají i lehce nad průměrnou mzdou, na kterou 3/4 pracujících nedosáhne… A prý to tak je snad ve všech nadnárodních firmách v místních průmyslových zónách, u garážovek o deseti zaměstnancích samozřejmě takový vývar není.

          0 0
      • Georrge  

        Asi hodně záleží na odvětví, věřím, že někde je lidí přebytek a výroba klesá. Ale co mám zkušenost, tak potvrzuju spíše nedostatek lidí. Necelé dva roky zpět jsem ještě dělal v CNC odvětví a pořád jsme sháněli lidi ke strojům, nebyli jsme schopni rozjet vícesměnný provoz, ti lidi prostě nebyli. Takže jsme nechávali vyrábět u konkurence, která kvůli tomu nabírala další lidi a tím jsme se navzájem přetahovali o pracovní sílu.

        Teď dělám v oboru automatizace / robotizace a projekty, které po nás firmy chtějí, jsou velmi často stylem – tohle potřebujeme zautomatizovat, protože nemáme lidi… ale jak dlouho bude tato situace trvat a jestli za pár let nastane pokles napříč obory, to si netroufám odhadnout.

        0 0
      • Fran-tic  

        Jen k sobě do tymu hledám dva vedoucí skupin a dva projektaky. Ten jeden projektak už musí mít celkem skill, aby situaci ustál. Zas tak kriticky bych to směrem k těmhle profesím neviděl. Rad nechávám stínovat manažerkou pozici, každý pak chce být po týdnu specialista :)

        0 0
        • Zdyn  

          Samozřejmě, že to neplatí na každého. Pojem manager je také poměrně široký, ale musím konstatovat, že co jsem za poslední roky potkal, tak jsou to exceloví manageri, kteří vytvářejí jen nesmyslné a zavádějící tabulky a jsou to žrouti času. Čest výjimkám.

          1 0
          • LM  

            Taková individua je lepší nazývat „Moneyžer“, schopný manažer pomáhá týmu resp. firmě :-)

            1 0
    • virten  

      Jako zaměstnanec Škodovky mi nepřijde, že by se redukovalo (cokoliv). Vyrábíme furt v 18ti směnách týdně na plno. Zatím tedy nevidím žádný rozdíl oproti třeba době před 5 lety. Akorát děláme jiný model.

      2 0
      • samorost-sazavsky  

        Uprimne nam vsem preju aby to tak zustalo, bez jakyhokol8v sarkasmu

        1 0
        • virten  

          To si přejeme všichni. Škodovka sama o sobě je na tom velmi dobře, spíš její „matka“ jde do kopru.

          0 0
      • káňa  

        Ha, kolega. Redukuje se, lidi, i když jak kde. A jiné než před 5 lety to je, a to takovou nervozitou, ale možná jak na kterém středisku.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.