odpružená sedlovka versus celopéro

75 nepřečtených
  • bzencan79

    Ahojte,

    toto je téma, které tu již bylo probíráno. Chtěl bych však vědět, zda je tu někdo, kdo seděl na obojím a dokáže to porovnat? Jak velký je rozdíl v komfortu a jízdních vlastnostech mezi slušnou odpruženou sedlovkou a celopérem?

    uvažuji např. o této:

    https://www.kolokram.cz/…x-black.html?…

    K vysvětlení. Loni jsem si koupil hardtaila, Scottika Scala a velká spokojenost. No do chvíle, kdy mi kámoš půjčil jeho celopéro a jeli jsme společně terén, který tady v okolí jezdíme (lesy a rozbité cesty, kamanité či balvanovité sjezdy mezi vinohrady atd.). Protože jsem u kol stále nováček, nečekal jsem, že ten rozdíl bude tak velký. Ale po sesednutí z toho celopéra jsem už na to nemohl zapomenout. Můj Scalík je ted kostitřas s porovnání s tím, co to celopéro umí.

    Navíc mám nyní velké problémy s koleny, tzn. nemohu moc stát na nohou a zabírat, potřebuji u jízdy sedět a úplně netlačit do pedálů, tzn. nutnost většího komfortu i z tohoto důvodu.

    Mám teď dvě řešení:

    1. prodat své stále nové kolo a jít do fulla. Předpokládám, že ztratím X tisíc tou transakcí a moře moře času (najít kupce, najít nové kolo)
    2. koupit odpruženou sedlovku a ulehčit si situaci tím.

    Je možné odpruženou sedlovku vyzkoušet v nějakém obchodě?

    0 0
    • Smazaný účet  

      Seděl jsem na obojím a rozdíl je propastný. Sedlovku z odkazu jsem prodal po první jízdě. Fulla mám pátým rokem. Sedlovka pružila ale netlumila – po každé nerovnosti se to „zhouplo“. Prostě nic, co bych na jakémkoli kole chtěl.

      0 0
    • JachymP  

      Přiznám se rovnou, že na odpružené sedlovce jsem nikdy neseděl, čímž se rovnou vylučuju z tohoto vlákna.

      Ale:

      • pokud chceš větší konfort s menšími náklady, zkus objemnější pláště – na tvoje použití třeba Maxxis Ikon 2,35" – ale hlavně: dej je jako bezduše na nízký tlak (podle toho, kolik vážíš, ale klidně vzadu i pod 1,5, vepředu okolo 1). Rozdíl na kamenech je neuvěřitelný.
      • problémy z koleny můžou být řešitelné změnou posedu (např. sedlo dopředu, jiná pozice kufrů apod.)
      • full samozřejmě nelze ničím nahradit, jízdní vlastnosti v terénu jsou na fullu bezkonkurenční

      Odpružená sedlovka je podle mě nesmysl, ale jak říkám, nezkoušel jsem to.

      0 0
      • bzencan79  

        ad bod 1:

        díky, budu si s tím muset pohrát. Mám to teď asi opravdu příliš tvrdé a pláště spíše na rychlou jízdu.

        ad bod 2:

        problém s koleny je u mne vyvolaný problémem špatné operace po sportovním úrazu. Kolo jsem začal jako rehabilitaci. Tzn. není to dáno tím, jak na kole sedím. Ale rozumím, co říkáš.

        ad bod 3:

        jojo, vypadá to tak.

        Dokud jsem na tom neseděl, netušil jsem, jak šíleně velký rozdíl to je.

        0 0
      • THORX  

        Ty tlaky nejsou taky žádná výhra já na mých 2.80 ve předu 1.2 v zadu 1.5 v terénu nejetelné. Na cca 0.6 a vzadu 0.7bar už je to lepší ale žádná výhra

        0 0
        • novas752  

          Tohle strašně moc závisí na boku pláště, šířce rafku a terénu + stylu/agresivitě jízdy. Do 2,5" endura na bezduších a na 29mm ráfcích foukám i o chlup víc než jsem foukával do 2,25" xc hardtailu na duších a asi 19mm ráfcích…

          0 0
    • Velomiwookie  

      vcls od canyonu dava smysl na HT… vozim na silnici a utlumi toho dost

      0 0
      • bzencan79  

        Mrkl jsem na ni, tu se už ale bavíme o 4 tis.

        A stále by to byl jen pokus.

        0 0
      • novas752  

        Jakakoliv sedlovka je jen znacne kompromisni reseni. Utlumi to jen zadek a jen pokud sedis = jen po rovine a do kopce.

        Full je full, odpruzene jsou i nohy a hlavne to ma mnohem lepsi jizdni vlastnosti v terenu, hlavnim ukolem odpruzeni neni pohodli ale kontrola nad kolem.

        0 0
    • Jáchym 1  

      Dát na Tvé stávající kolo pdpruženou sedlovku bych přirovnal k montáži sedla z traktoru do Subaru WRC.

      Tím nedocílíš pohodlí které máš na mysli.

      A nemíním to fakt ve zlém ani jinak hanlivě.

      0 0
      • bzencan79  

        neberu to zle. Chápu.

        No hraju si s tou myšlenkou a zkousím to tady. Nechci si koupit něco za 2tis. a vyhodit to po první jízdě.

        Asi budu muset jít do toho celopéra.

        Jsem ale otrávený sám ze sebe: tak dlouho jsem hledal optimální kolo (geometrie) a teď jej mám, ale zjištuji, že jsem měl od začátku uvažovat o fullu…ne HT.

        0 0
        • nitraq  

          Ber to z té lepší stránky, aspoň už víš, co hledáš:) A jak psali předřečníci, sedlovka se s fullem nemůže rovnat. Už jen trakce na nerovnostech nebo filtrování rázů, to je o level jinde, ne-li úplně nesrovnatelný.

          0 0
        • Tomas_82  

          Hlavní chyba nebyl nákup HT, ale půjčit si full. Taky jsem tu chybu udělal.....už mám full.

          0 0
          • Esc  

            +1

            0 0
          • bzencan79  

            no vlastně to nebyla moje chyba ale chyba kámoše…neměl mi to půjčovat, debil :-):-):-).

            0 0
          • Nitroglycerin  

            To lze jen podepsat, stejná zkušenost a vývoj před časem. Půjčil jsem si na demo-dni a už jsem z něj obrazně řečeno neslezl :))

            0 0
    • bzencan79  

      to celopéro, které jsem zkoušel u kámoše je toto:

      https://www.kolokram.cz/…8552979.html?…

      ten komfort při jízdě byl vynikájící – i když v tom případě hrájí také orhomnou roli duše.

      0 0
      • novas752  

        A to je furt docela levny model na zakladnim, nijak zvlast citlivem odpruzeni. Neco lepsiho je zase o dalsi level jinde. :)

        0 0
    • lendl  

      Ja som nedávno kupoval priateľke k Vianociam odpruženú sedlovku, samozrejme to najlepšie, čo existuje, teda Thudbuster od Cane Creeku. Skôr než ju dostala, som ju otestoval na svojom HT. Bol som tak nadšený, že som nakonec predal fulla a jazdím toto na striedačku s karbonovou.

      Moje postrehy sú asi takéto. Pri šlapaní v sedle v kamenistom alebo korenistom teréne je komfort neskutočne dobrý, dovoľujem si tvrdiť, že dokonca väčši ako na fulle. Toto je pre mňa podstatné, lebo práve takátao jazda znamená percentálne najdlhší čas trávený na bajku. Samozrejme v zjazdoch je ten efekt horší a keď sa postavím, tak je dokonca nulový, ale vtedy ma primárnu úlohu vidla a svaly stehien, takže oproti fullu to nie je žiadna tragédia. Nevýhoda Thudbustera je, že nezaťažená sedlovka má voľnú pohyblivú časť a vydáva hrkotavý zvuk. To myslím u Suntoura nie je, ale zase Thudbuster je jednotka vo funkčnosti aj váhe.

      Osobne toto riešenie v kombinácii s 29 kolesami a karbonovým rámom považujrm pre seba za dostatčné. Samozrejme toto nie je jediná cesta ku komfortu, ďalšia možnosť sú bezduše a nízke tlaky.

      0 0
      • bzencan79  

        můj je ale stále hliník. Jasné, karbon nadále utlumí věci. Takže si umím představit, že to pak celkově vyvolá docela slušný efekt.

        „Nevýhoda Thudbustera je, že nezaťažená sedlovka má voľnú pohyblivú časť a vydáva hrkotavý zvuk. To myslím u Suntoura nie je, ale zase Thudbuster je jednotka vo funkčnosti aj váhe.“

        tzn. když na něm nesedíš, tak Ti to vždy hrkotá? To by mi asi vadilo hodně.

        0 0
      • xtonda  

        Píšeš o Thudbusteru kterém?

        V poslední době se vyrojilo více odpružených sedlovek jako Bodyfloat nebo Shockstop a je tu i ten Canyon VCLS S25 a rozhodně bych z fleku netvrdil, že Thudbuster je to nejlepší, co existuje. Ale ty co sem výše zmínil sou teda k sedmi litrům, takže i Thudbuster je oproti tomu levnej. Sedmička za odpruženou sedlovku už mi přijde dost, to už je pomalu na půlce rozdílu mezi HT a srovnatelně vybaveným fullem.

        U nezatížené sedlovky nevím co by rachtalo, v ST je ta guma celkem na fest a u LT je to staženo šroubem pro nastavení předpětí.

        0 0
        • lendl  

          Mam LT, asi mas pravdu, treba zvysit predpetie, clovek sa stale uci

          0 0
    • Esc  

      Mam taky Scale (940)..a k tomu kupuju Geniuse :)

      Vidim to jako idealni kombinaci.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • snas89  

      Sedlovku chces na biku teleskopickou, ne nejakej nesmysl :)

      Bez do fulla.

      0 0
    • kiwaf  

      Vyse zmineny Suntour SP12 jsem jezdil a za me super, mensi nerovnosti to pochyta velmi dobre. Ted mam fulla a skoro vetsi wow efekt mi prisel, kdyz jsem dal tu suntourku na HT, nez pak prechod na fulla. Krom toho, ze je tezka a oskliva, nemam ale osobne co vytknout, kdyz se dobre nastavi pruzina, tak funguje pekne.

      0 0
      • JachymP  

        Asi záleží kde a jak jezdíš. Hlavní výhoda fulla není v tom, že pochytává nerovnosti, ale že zlepšuje grip. Což odpružená sedlovka z principu nedokáže. Jde o to, co kdo od kola čeká…

        0 0
        • kiwaf  

          Jeho zajima primarne, aby mohl sedet, protoze ma problemy s koleny, coz tato sedlovka do urcite miry dokaze vyresit. Tak nejak nevim proc mi to pises, ale dik za prednasku…

          0 0
          • JachymP  

            Protože u tebe na fullu wow efekt nepřišel. U mě jo.

            A s tím šlapáním vsedě nevím, pokud bude kolo skákat na šutrech a ta sedlovka bude houpat a tím měnit výšku sedla tak to asi nebude moc příjemný na šlapání…

            0 0
            • kiwaf  

              Ja nikde nepsal, ze neprisel. Vyska posedu se takmer nemeni, je to paralelogram. Jak pises, nevis, nejezdil jsi na tom.

              0 0
              • novas752  

                Ja na tom parkrat jel (na suntouru i CC) a vylozene me to sralo. Perujes na tom jak ridic autobusu.

                0 0
                • MlokCZ  

                  V partě to pár lidí před pár lety zkoušelo a já zkoušel dát manželce na kolo. Většina tedy byly levnější Suntourky a jen jedna CC. Ta CC mi ale ani nepřišla vůbec lepší než ty levnější Suntourky, spíš naopak. Tu Suntourku jsem testoval hodně, protože jsem ji více ladil na manželky kole (a máme stejnou velikost kol).

                  Po nějakém čase to všichni dali pryč (i když ještě nepořídili full) a raději se vrátili zpět k HTčku s pevnou sedlovkou.

                  V některých situacích to sice funguje docela dobře, ale ve většině to moc nefunguje. Buď stejně nemůžeš zůstat sedět (bez tlumení se to opravdu nedá používat na mírně větší nerovnosti) nebo se při výraznější chodu pěkně blbě šlapalo (vzdálenost od středu se mění, i když ne až tolik, pro mě i tohle nepříjemné, ale k tomu se ještě hodně mění předozadní pozice sedla).

                  Pak je tu zásadní problém moc velkého offsetu (je dost velký už na nezatížené, po zatížení při vhodné pružině pak ještě výrazně naroste). Kromě jednoho z party, který má extra dlouhé stehenní kosti (pro něj to tedy bylo dobré) měl každý problém dostat sedlo dostatečně dopředu.

                  U Suntourek pak problém životnosti. I když fungovaly (v rámci odpružených sedlovek) dobře, tak strašně rychle odcházely (ještě u manželky docela držela, ale těžším chlapům v partě nevydržela skoro nic).

                  S fullem se to nedá srovnávat vůbec.

                  0 0
                  • xtonda  

                    Já sem s předozadní pozicí sedla na SP12 neměl problém, naopak Thudbuster ST má offset menší, sedlo mám na max vzadu a koleno mám stejně před osou pedálu.

                    Za mě taky pružení SP12 rozhodně není horší, prostě díky většímu zdvihu a možnosti jej plně využít pruží víc a kvůli pružině víc kope, to se dá omezit nastavením víc natvrdo než je doporučený 1/3 sag. V čem je TB jasně lepší je zpracování a nastavení sklonu sedla.

                    Já sem SP12 loni na jaře taky dal na chvíli pryč, měl sem stržený inbus a sháněl nový šroub a mě to tedy chybělo, z ježdění na neodpružené mě bolel bederní páteř. Změna vzdálenosti sedla není až taková, vzhledem k mechanizmu pohybu je to tak 50–60% zdvihu, tedy max 3 cm doraz-doraz. Když sedíš je tam sag, takže na doraz dolů je to tak 2cm a při běžné jízdě to má být nastavené tak, aby se po dorazech nechodilo, takže pohyb tak 1–1,5 cm, to skoro ani nepoznám.

                    Moje SP12 má tři sezony a skoro 9000 km a já mám metrák, vůle tam je, ale použitelné by to ještě bylo, sada na repasi je za 500 Kč.

                    0 0
    • onuce  

      Odpružená sedlovka s paralelgramem je skvělá. Mám ji již dlouho na HT. Při správné pružině a nastavení předčí full na drobných nerovnostech. Větší kořeny, hluboké díry… tam již nestíhá a výhoda absence tlumení na drobných nerovnostech se stává nevýhodou, funguje vlastně jako nechtěný katapult.

      0 0
      • onuce  

        A jak se tu píše, neodpruží to nohy, zvláště při jízdě ze sedla. Na to jsem zapomněl. Docela zásadní nedostatek při nemocných kolenech.

        0 0
    • dede33  

      Já ju měl a za mě dobrý. Je to takové polopéro. Sjíždění patníku a nerovnosti v poho. Ale velká nevihoda je že se změní posed. Má velký offset takže budeš od řídítek cca. 7cm.dál.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Mám takový pocit, že nemálo lidí neví co je patník a co obrubník…

        0 0
        • Alojs01  

          :-)))))

          0 0
        • krabica  

          To už je taková klasika, běžně se tu sjíždějí patníky, akorát nevím kde, protože už jich moc není. :-)

          0 0
          • morso  

            no hlavně je fakt machrovina na takový patník dostat kolo i s chlapem, jednou jsem to jako dítě viděl v cirkuse…medvěd byl všema čtyřma na balonu a balancoval…to je něco podobného :-)

            0 0
        • JachymP  

          Aha tak jsme na to přišli k čemu je dobrá odpružená sedlovka, na sjíždění patníků :)

          0 0
    • xtonda  

      Suntour SP12 NCX sem si koupil před třemi lety, když sem si narazil hrudník a každé drcnutí celkem zabolelo.

      Funkčně mi SP12 přijde velmi dobrá, dělají k tomu tři tvrdosti pružiny + se šroubem zespod nastavuje předpětí, takže se to dá přesně nastavit na váhu jezdce, já sem tlusťoch, takže sem dokupoval tvrdší pružinu, standardně se dodává střední. Po třech letech se vychodila pouzdra čepů paralelogramu a je tam trochu vakl, ale pořád je to funkční. Jak už tu padlo, nemá to tlumení a při vlítnutí do větší díry to kopne, takže je potřeba stejně odsedávat nebo aspoň nadlehčit zadek. Hodně dobrý je to na rozbitém povrchu, velký kamení, štětovaný cesty, kořeny, kde už to nepobírají pláště, když je potřeba šlapat a tedy sedět. V rychlejších sjezdech je stejně lepší nesedět, nebo aspoň ne plnou vahou, tak tam ten přínos není takový.

      Co je na tom fakt blbě vymyšlený je zámek sedlovky (zámek se prodává jako náhradní díl a dají se dohledat detailní fotky), podélný sklon sedla se totiž nastavuje v krocích po osmi stupních a to je strašně moc, mě to vychází, buď špička sedla 1cm výš než konec nebo 1cm níž. Postupem času mě to štvalo víc a víc, takže když sem letos začátkem roku zachytil, že je nový Thudbuster ST 4G a starší Thudbuster ST 3G se dá koupit s 30 procent slevou za 3000 místo 4300, tak sem to koupil.

      Zpracování je velmi pěkné, robustnější, čepy paralelogramu mají daleko větší průměr a jsou duté, takže pravděpodobně bude trvat o dost déle než se vychodí pouzdra. Pruží to prostě kusem gumy, není tam píst a pružina, takže je to o čtvrt kila lehčí. Ale zase se tam nedá nastavit předpětí, je pět různých tvrdostí gum a tím to hasne. Chod je jen 33 mm (nový 4G už má 50mm) + ta guma se nikdy nezkomprimuje na nulu. Velký rány to netlumí tolik, ale zase to tolik nekope díky menšímu zdvihu a taky tomu, že ta guma neexpanduje tak rychle jako ocelová pružina. Zámek sedlovky má zcela plynulé nastavení sklonu. Nicméně funkci to plní, při jízdě po nerovném terénu mě nebolí bederní páteř jako z pevné sedlovky. Thudbuster je líp zpracovaný, má lepší zámek sedlovky, ale o funkci pružení bych asi neřekl, že je to jednoznačně lepší.

      Bohužel já zas nemám srovnání s fullem, nikdy sem na fullu neseděl, ale vzhledem k tomu, že ve kterém místě sedlovka a full pruží IMO sedlovka nemá šanci fulla nahradit, ale pokud ti jde především o natřásání vsedě, tak by to mohlo pomoci výrazně za zlomek financí oproti prodeji HT a nákupu fulla.

      0 0
      • MlokCZ  

        Rovinaté opravdu rozbité pasáže, které jde na fullu celé projet v sedle v tempu a celou dobu šlapat na odpružené sedlovce nejdou projet vůbec (tedy projet jdou, ale prostě se stejně musíš postavit). Vše se to nasčítá u odpružené sedlovky. Chybějící tlumení tě velmi rychle nakope ze sedla pryč, bez gripu zadního kola nemůžeš zabírat a i zdvih je příliš malý.

        Srovnávám tedy s fully, které jsem v té době a potom jezdil, takže to bylo vždy aspoň 130mm zdvihu (150mm 26", 130mm 29").

        Odpružená sedlovka je přínosem hlavně pro větší pohodlí na neteréních trasách. Tedy pro opravdu malé nerovnosti. Tam to funguje slušně, ještě to nenakope i přes absenci tlumení a zdvih také v pohodě stačí.

        Tam ale fungují i hodně objemné bezduše na rozumně nízkém tlaku.

        0 0
        • xtonda  

          Ta míra rozbitosti je strašně subjektivní, mě odpružená sedlovka pomohla jet na drcavém povrchu rychleji, s pevnou sem zpomaloval protože mě to naklepávalo už moc. Samozřejmě od určité míry je to i s tou odpruženou moc a musím zpomalit a nezpochybňuji, že na dobrém fullu to bude úplně někde jinde a umožní to jet daleko rychleji.

          Já ze sedla nejezdím prakticky nikdy, jedině když už mě bolí zadek tak, že nevím jak si poposednout a nechci zatavovat, jak chvíli šlapu ze sedla, většinou je to ve stoupání a na slušném povrchu.

          S pluskovými bezduši nemám zkušenost, Jezdím klasické 2,25 s duší s tlakem lehce nad 2 bar při metrákové váze a odpružená sedlovka tedy vezme o hodně víc než ty pláště, zejména tedy ta SP12. Thudbuster mám od jara a zatím najeto jen 800, tam ještě úplně nechci soudit.

          0 0
    • Val  

      Moje zkusenost s Cane Creek Thudbuster LT – dal jsem si ho na cestovni MTB, coz je IMHO idealni pro takovou vec, protoze pro rychlou jizdu v terenu, neboli eduuuro potrebujes samozrejme teleskop a odpruzeny obe kola, je mi lito ale tohle proste sedlovka nezachrani. Na cestaku cloveka taky netrapi vyssi hmotnost, protoze stejne tahas nejakou bagaz.

      Jinak hned prvni nasednuti bylo prijemny – je to jako kdyz se posadis do zaaretovanyho vs tlumenyho kancelarskyho kresla – okamzite poznas rozdil. Jizda na tom je proste prijemnejsi, bohuzel na otlaceni zadku to stejne nema valny vliv. Clovek si na to rychle zvykne a vubec to nevnima, vubec neni problem se slapanim, nebo houpanim – pokud clovek vylozene schvalne neslape jak hovado, coz ostatne plati i pro fulla. No a pak si clovek uvedomi, ze takovouhle sedlovku ma az kdyz si znovu sedne na nejakou neodpruzenou.

      Problem je, ze se zvetsil offset a ja mel uz dost dlouhej ram. Pak je to proste tezky a kdyz zrovna netahas bagaz… Je to drahy. A hlavne jako asi u kazdyho paralelogramu tam po case vznikne vakl. Presto, ze je Cane creek kvalitni vyrobce a je to moc pekne vyCNCovane, tak po cca 5000 km uz byl ten vakl dost monstrozni a utahovani nepomohlo. Tak jsem to sundal.

      0 0
    • theedge  

      Odpruzena sedlovka je samozrejme kravina a srovnavat ji s fullem je kravina jeste vetsi.

      1 – z kopce se stoji a odpruzena sedlovka je k nicemu

      2 – poradne na tom slapat v sede taky nejde, protoze se na rozdil od fulla meni delka stred – sedlo.

      3 – zadni kolo odskakuje

      Jak tu nekdo psal ze je to tak super ze prodal fulla – tak to je fakt prdel. To by mne zajimalo co s tim fullem jezdil ? Asi jenom polnacky …

      0 0
      • Smazaný účet  

        Je to přesně tak jak píšeš. Nicméně v kategorii sváteční jezdec (nebo manželka) ta odpružená sedlovka muže dávat smysl.

        Kdo mysli na výkon tak si to nekoupí.

        0 0
      • morso  

        naprostý souhlas, ale také jsem to zkusil na půjčeném HT a to fakt s fullem nemá absolutně nic společného, spíš bych to přirovnal ke starým cyklistickým sedlům našich prababiček, kdy sedlo bylo kožené a samotný sedák byl posazený na kovových pružinách :-). Jinak full je o jízdních vlastnostech, takže sedlovka je jen úleva pro zadek na polňačku, nic víc a nic míň.

        0 0
    • Markony  

      Na kole mam Suntour SP12-NCX a jsem max spokojený kol je CUBE CROSS Race PRO 2019, Jen se chce o ní starat koupil sem ji za 500 kč .

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.