Odolnost řetězu vs. nevhodný záběr při řazení na přesmykači

34 nepřečtených
  • antonio-wheelman

    Dobrý den,

    máte někdo zkušenost s natržením řetězu při nevhodném záběru spolu s přeřazováním na přesmykači?

    Mám na gravel kole sadu Shimano GRX 600 2×11 a opakovaně se mi povedlo natrhnout řetěz při řazení na přesmykači. Poprvé se jednalo o vysloveně špatné přeřazování po nájezdu do stoupání (zařazení na menší kolečko a těžký záběr), podruhé to bylo opět špatné řazení s větším záběrem, ale pouze na rovině, tam se mi to nezdálo až tak jasný.

    Kolo má najeto aktuálně po půl roce 3000 km, řetěz pravidelně čištěn a mazán po 70–100 km, kolo servisováno (správné nastavení přesmykače), první incident cca po 2500 km, podruhé nyní. Vážím 90 kilo a je pravda, že nemám oslabené nohy:-)

    Jde mi o to, nakolik je to normální, že se řetěz při takovéto jezdecké chybě (silnější záběr při řazení) natrhává, tedy je to fakt o moji občasné chybě (snažím se na to dávat pozor…), nebo se může jednat o problém konkrétního typu sady, řetězu apod. Někdo třeba s podobnou zkušeností s GRX 600 2×11?

    Poškození na fotografii je z poslední poruchy – řazení na větší kolečko.

    Anketa: Povedlo se Vám už někdy natrhnout řetěz při řazení

    NE
    12x
    75%
    4x
    25%
    • Bubaaak  

      GRX to bude nějaký gravel, seš si jistý, že ten řetěz je po 2500km ještě ok?

      Mě se YBN povedlo blbým řazením jen roznýtovat

      • antonio-wheelman  

        Upřesňuji, při tom prvním incidentu se jednalo o odnítování jedné strany spoje.

        Po něm jsem to dával opravit do servisu včetně komplet údržby, řetěz byl prý OK, zkrátili ho o článek.

        Nevím, jak se pohybuje standardní životnost řetězu, ale jak píšu výše, po 2500 byl prý OK.

        Nyní jsem samozřejmě objednal už nový řetěz.

        • Velomiwookie  

          Pridej si k te objednavce merku na retez, usetri Ti dost penez :) Coz zjistis obratem az nasadis ten novy retez, bude strilet a budes muset vymenit i kazetu…

    • novas752  

      Řekl bych že po 3000km pod 90kg už měl ten řetěz minimálně jednou být vyměněný. Pravděpodobně budeš muset vyměnit už i kaeztu – novej řetěz na ni nesedne a bude střílet.

      • antonio-wheelman  

        Díky za reakci, s tímto právě nemám zkušenost, jen co jsem si googlil tak může být třeba 500–5000 km, přičemž u silničního kola je spíš k té vyšší hranici, MTB a těžší terén třeba 1–2 tis. Já jezdím 90% pevný povrch (město), je pravda že často sebou tahám další zátěž (do práce, z práce apod.).

        Jestli je to po 2000 km očekávatelné, tak s tím budu počítat a měnit častěji. Ale po 2500 km jsem to dával právě s tím řetězem do servisu a řetěz i vše ostatní prý bylo OK.

        • MatS  

          Já dával taky jednou kolo do servisu aby zkontrolovali řetěz a dle nich byl ok. Nedalo mi to, koupil jsem si měrku za 120Kč a ejhle, nebyl ok. Řetěz jsem vyměnil a ejhle, střílel na kazetě na dvou nejmenších pastorcích, takže výměna kazety (pastorků). Takže výsledek=výměna i servisu – dělám si většinu sám a mám klid.

          BTW – vyměň mazivo co používáš na řetěz. To je humus, to musí strašně špinit. Je tu milion vláken o mazání řetězu a uvidíš, že časem najdeš optimální co maže a tolik nezasírá řetěz.

    • Velomiwookie  

      zkousels nekdy zmerit ten retez? Retez byva mrtvej tak po tisicovce km :) V Tvem pripade bude mrtva uz i kazeta

    • jonti  

      Vzadu muzes radit i docela v tahu, na presmykaci bych byl opatrnejsi.

      Takhle roztrzeny retez jsem ale jeste nevidel, vzdy jen roznytovany. Po 3000 bych retez ale urcite vymenil a koupil si merku.

      • MatS  

        No mě takto jeden článek naprasknul sám (vadný FSA řetěz), ale všiml jsem si toho náhodou. Třeba si toho nevšiml a jezdil dál a ono se to takto rozšklebilo. Se ani nedivím, když má tak zaprasený řetěz, že si to nevšiml.

    • JachymP  

      Jestli řadíš v plným záběru tak chyba není v řetězu ;)

      Taky jsem jednou přetrhnul řetěz při řazení přes celou kazetu (takže ne na přesmykači) – neodhadnul jsem okamžik, kdy si to sedne. Ale poučil jsem se!

    • Georrge  

      Vyssi rady by sice mely umet radit i v tahu, ale je nutny to tak rasovat? I pri razeni vzadu vzdy slapu trochu mene, dokud to nepreradi. Vepredu tim tuplem, hodne ubiram tah dokud to nepreradi. Krom toho ze to mene trpi, tak to vetsinou i o neco rychleji preradi.

    • Cavendish  

      Mě na CX vydrží řetěz tak 1200km a to se o něj musím starat.

      Takže bych to viděl tak, že už si měl dojíždět druhý a chystat třetí řetěz. Ne dojíždět první

    • psbiker  

      Jednou se mi takhle povedlo rozpojit rychlospojku. Ale tohle natržení je asi prasáckým řazením, kdy už byl řetěz nějak načnutý z předchozích pokusů.

    • odik  

      Tak asi záleží co taky jezdí. Jsou tu borci co na silnici najedou na řetěz 7 000km. Jestli používá spíš jako silnici ?

      • Tydlii  
        • na silnici řetěz (campa 10s) cca 5000km. Moc se o to nestarám, jezdím ve sračkách, řadím jako prase a hodně šlapu silově.

        ->>Většina místních uživatelů ti napíše výdrž silničních řetězů okolo 3000km.

        • na bajku řetěz (sram x01 12s) teď sundán 3. kus, nájezd 1140km, dle měrky KO, předchozí kusy 1053km a 1090km. Starám se o to narozdíl od silnice mnohem víc, když to je špinavý tak to vyčistím a namažu.

        ->> Je tu vlákno kde se desítky lidí zapřísahají, že jim tento řetěz vydržel 2500–4000km, ani zmínka o nájezdu pod 2tkm.

        (vazim 72 kilo!)

        Tak jako sorry ale prijde mi, ze celý téma výdrže řetězu tady na fóru je bezpředmětný, je to zcela individuální.

        • Velomiwookie  

          Proto kazdej rika at si koupi merku, simple :)

          • novas752  

            Jenže měrky jsou často k prdu. Vlastním 3 a každá měří jonak. Jedna zbytečně podměřuje, druhá trochu přeměřuje a třtí nezapadne i když je řetěz už dlouho KO.

            Nejpřesnější metoda jak řetěz měřit je snudat ho a pověsit na hřebík – jeden nový článek má 12,7mm, 100 článků má 127,0cm, řetěz se mění při 0,5% vytažení = při 127,6cm na 100 článcích. Trojčlenkou to přepočítáš na svoji délku řetězu (bez rychlospojky kterou s tim neměříš) a rozdíl mezi novym a opotřebenym vyjde ještě trochu přes těch 6mm, to se dá na metru krásně odečítat.

            • nooski  

              Nebo si koupit pořádnou měrku, která měří opotřebení průběžně a používat jen ji. Doporučím zase ten Unior s kolečkem.

        • Smazaný účet  

          1krát něco je vždy mockrát na ho.no.

    • Jakobo  

      Proste to prasklo v tom zeslabeni, protoze je to nejaky levny smejd z Aliexpresu, dost mozna kopie KMC. To je jedno, ze byl na kole z vyroby. Dej Shimano a tento retez hned vyhod. Urcite se ale nauc radit.

    • antonio-wheelman  

      Díky za rady, zkušenosti, názory i kritiku, beru si z toho vše potřebné.

      Nejcennější informace pro mě byla k měrce, se kterou budu sám řetěz pravidelně kontrolovat – objednána s novým řetězem.

      Nadále důvěřuji svému servisu, tedy si myslím, že řetěz byl při servisu 2500 km v pořádku a nedošlo k opotřebení kazety apod. Vzhledem k tomu, jak jsem psal, že ho používám z 90% na silnice, tak si ze všech i jinde nalezených informací beru, že by mohl být maximálně někde na očekávatelné hraně životnosti vzhledem k mé váze a nelehkým nohám, typ poškození je ale daný konkrétním špatným řazením na přesmykači (ne, řetěz nebyl naštípnutý apod)…

      Bohužel jsem zde zatím nenarazil na nikoho se stejnou sadou, kdo by měl zkušenost s náchylností na poškození řetězu na přesmykači při jednotlivém nevhodném zařazení. Pro ty méně chápavé to znamená, že neřadím jak prase průběžně a už vůbec ne na přesmykači, ale jednou za několik 100 km se určitě stane (rozuměj konkrétně, stalo se to od 2500 km znovu při 3000 km) a přijde mi fakt divné, zejména při tom posledním poškození, které nebylo při extrémním tlaku, co to s řetězem udělalo. Tzn. pokud by někdo mohl přispět do diskuze s tím, nakolik může být ten 2 převodník se 46/30 zuby více náchylný k poškození řetězu při přeřazení do tahu, bylo by to zajímavé.

      https://www.koloshop.cz/…30-zubu.html

      Já si myslím, že je ten skok fakt velký – viz i vůbec vizuálně na fotce pod odkazem, porovnejte s jinými. Je při tom přesunu pak řetěz více zkřížený a napíchnutý na další převod? Atd. atd.

      Samozřejmě pokud bude nový řetěz přeskakovat, bude mi jasné, že je tedy v prdeli kazeta a vyměním – také cenná informace.

      Kdo tvrdí, že občas špatně nezařadí, tak nikdy dobře neřadil, takže těmhle poučením se jen směju… Podobně těm, co uvidí špinavý řetěz na fotce a mají kecy – kvůli vám ho fakt nebudu po jízdě v dešti ad. v zimě do práce pro focení kvůli poruše leštit. Ale neberu si to osobně, vím na jakém fóru jsem a každá záliba vytváří určité extrémy, chápu to jako nutnou daň za získání dalších cenných odpovědí.

      Díky!

      • antonio-wheelman  

        Jinak řetěz tam byl původně KMC X 11 EL, objednal jsem teď pro změnu Shimano CN-HG701 11s.

        Kazeta je Shimano 105 CS-HG700–11 11/11 – 34 z, takže by to mělo být kompatibilní.

        Uvidíme, jak s délkou, už jsem si tady našel k tomu témata.

        KMC je drahší a asi teda vymazlenější, to Shimano vypadá konzervativněji a bytelněji, minimálně nemá „díry“ v článcích… A viz poslední poškození KMC, jak to prdlo napříč.

        https://www.bikenero.cz/…ilver-box-2/?…

        https://www.kolokram.cz/…jka-p131445/#…

        • Cavendish  

          Shimano mě nikdy moc nevydrželo.

          KMC mě funguje mnohem lépe

          • antonio-wheelman  

            Díky za zkušenost, tentokrát to už vyzkouším, řetěz je na cestě a příště uvidím podle toho jak vydrží Shimano. Stejně to bude za chvíli :-)

      • yorg  

        ad „myslím, že řetěz byl při servisu 2500 km v pořádku a nedošlo k opotřebení kazety apod.“

        Zdání někdy klame. Kamarádka si koupila nové kolo a po 1/4 roce dojíždějí do práce jsem se ji zeptal na péči o řetěz. Mazala (občas) ale neměřila. Přinesl jsem z domu měrku a ta lehce propadla. Výsledkem bylo, že měnila s novým řetězem i kazetu.

        Takže jen pro zajímavost, pokud jsi už ten řetěz nevyhodil, zkus si ho měrkou prověřit. Pokud propadne, tak se pak může objevit s novým řetězem jeho přeskakování na kazetě. Řetěz tzv. střílí. To střílení obvykle po cca 200 – 500 km přestane. Znamená to řetěz dojet a pak při výměně už na nic nečekat a dát rovnou i novou kazetu.

        • antonio-wheelman  

          Díky, na to určitě měrkou až přijde kouknu, s čím jsem jezdil a napíšu sem výsledek;) Může to být můj případ, fakt jsem to neměřil…to přiznávám.

          A díky za tip s tou kazetou…jestli to jde i takhle rozjezdit případně ještě na ten jeden řetěz, když není total kaput, tak mi to přijde rozumný. Hlavně s ohledem na to, že tuhle kazetu je teď koukám docela problém sehnat, nikde není skladem :)

          • antonio-wheelman  

            Výsledek – měrka propadla, kazeta vypadá že s novým řetězem nestřílí ani při těžkých záběrech, jeto prvních 18 km.

            Zkusím podle nějakého návodu zde nahodit třeba po 500 km další nový řetěz (psali 1000, ale s ohledem na situaci se starým řetězem to snížím), po dalších 500 ještě jeden a točit pak po 1000 tyto tři, snad vydrží těch 2000 – 2500 km každý a kazeta s nimi…to by byl ideál, ale uvidím v realitě.

            • yorg  

              Když řetěz nepřeskakuje, tak máš vyhráno a ušetřeno. :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.