• ScottAspect

    Dobrý den,

    Jde o problém trvající již asi rok, který se týká přehazovačky. Zkrátka nelze ji seřídit. Mám 9 st. kazetu. Řazení původní SL-M390–9R, R-fire plus. Přehazovačku jsem v souvislosti s tímto problémem měnil na Shimano Deore (více si teď nevybavím) – původní (Shimano Alivio, RD-M430, 27 Speed). Problém je, že buď mi řadí 3. – 9. stupeň nebo 1. – 2.. Když ji seřídím tak, aby mi fungovala na 3. – 9. pastorku, tak po zařazení 2. či 1. se dostávám nad jeho polohu (pochopitelně horní doraz to jistí). Když nastavím horní doraz, aby mi řetěz nevyhazovala do výpletu, tak jsem pod polohou 1. stupně. a řazení je tak přepnuté, že ho na 2. stupeň ani nedostanu. Jinak celý systém jde velmi ztuha. při přeřazování se dostatečně nepovolí a naopak při podřazování musím přemačkávat, aby se něco dělo. Bowdeny jsem mazal vazelínou, minerálním olejem a WD-40, a vše docela k ničemu.

    Budu vděčný, když mi někdo poradí. Vždy jsem si na kole udělal bez problému komplet servis, ale tohle je tedy silné kafe a již ztrácím nervy

    • Vilém  

      Srovnat patku by mohlo stacit.

    • Jakobo  

      Predpokladam hazka je 9r Shimano a bowden vedes zpravne ke sroubku? Jak psal Vilem, asi patka. Misto hazky nasroubuj jine zadni kolo a patku vyrovnej podle vzdalenosti mezi rafky. Pokud je patka v cajku, dost mozna mas stesti na hazky, prvni mela zkriveny paralelogram nebo voditko a ta nova treba taky, z obchodu nebo vadny kus, kdovi. Nebo ta nova je fakt 10r.

      Jeste me napadlo jestli mas spravne danou kazetu, neni tam nekde navic podlozka, zpricene pastorky nebo neni to nejaka prekopana 10r? Na tohle jsou nekteri servismani machri.

      • ScottAspect  

        Všechno kromě té přehazky je původní včetně kazety. 1. a 2. pastorek je o dost více spřevodovaný než ostatní. Patku jsem také měnil. Přehazku jsem kupoval devíti stupňovou. Někde bych našel přesné označení, ale nvím už, kde mám tu krabici. Napadlo mě také, jestli nemůže být šoupnutá kazeta. Měl jsem ji v létě sundanou, když jsem měl podezření na zrasovaná ložiska a žádné deformace na ni nebyly. Mezi ní a ráfkem žádné podložky nebyly. Byla prostě rovnou na ořechu. Takže mohu zkusit posunout trochu náboj?

        Jinka čím může být způsobené to, že musím tak přemačkávat? Není třeba nutné občas vyčistit přímo řadící páky?

        • pepek  

          Když to jde ztuha, tak vyměň bowden

        • Vilém  

          Zkontroluj tu patku, pak laboruj dal.

          Pepkova poznamka taky muze byt na miste.

          • ScottAspect  

            Bowdeny jsem měnil vloni v srpnu a ta patka je v jedné linii. Zkoušel jsem tam dát áhradní, co mám, ale nepomohlo to.

            • Vilém  

              A ta patka? Ze je nova, to neznamena nic i nova se musi rovnat.

              • ScottAspect  

                Čím ji vyrovnat? Vyrovnával jsem kdysi starou ohnutou tak, že jsem ji prostě vyklepal. Bohužel to dokonalé nebylo a později jsem měnil.

                • ScottAspect  

                  Nemůže být vlastně problém s kompatibilitou?

                  Řazení: Shimano SL-M390–9R, R-fire plus

                  Přehazovačka: Shimano Deore RD-M591-SGS 9s

                • Evilcleaner  

                  rovná se na rámu pomocí rovnače na hák/patku přehazovačky – z toho co jsi tu zatím psal jsem přesvědčený o dvou věcech 1.nevíš o čem je řeč a 2. patka bude křivá.

                  moje doporučení, přestan si to dělat složité a jezdit na nefungujícím kole a místo vypisování na B-F a laborování s řazením zajeď do servisu kde ti to za pár korun seřídí.

                  • ScottAspect  

                    Bylo b to asi nejshůdnější. Neznáte nějaké osvědčené cyklo v Plzni? Byl jsem i v Rokycanech, ale to je děs a hrůza. Ve Chrástu je pak Sport Beran, ale tam mi na to kouknul technik a řekl, že je to v pohodě a ani to nedal do stojanu.

                    Jinak samozřejmě případné opravy dějám doma de facto na koleni, takže nějaký rovnač patek ani nemám.

                    • pepek  

                      Bowdeny jsem měnil vloni v srpnu – vloni v srpnu je na klasiku Sh už dávno pozdě. Sám říkáš, že to jde těžko, tak tu zadní zatáčku vyměň, to nic nestojí.

                    • allrose  

                      asi nejezdíš v přírodě…stačí kousek jeklu,šroub,matka M8 a hromada podložek a metr

                      sám používám samodomo a stačí,za deset minut hotovo

                      někdo s úspěchem používá závitové tyče…někde je tu celé téma

                      • ScottAspect  

                        Já jezdím prakticky jen v přírodě. Vyhýbám se silnicím jak to jde. Fakt je, že si můžeme patky rovnat jak chceme, stejně to dokonalé nebude. Ta moje, co jsem ji vyklepal, tak je téměř rovná a případně na dojetí stačí (mám ji v nářadí do rezervy).

                        • Vilém  

                          Proc by to po rovnani nebylo dokonale?

                          Bohuzel musim souhlasit s Evilcleanerem vyse, nemas tuseni oc jde.

                  • maajkee  

                    +1

    • Petr L2  

      Křivá patka bude asi nejpravděpodob­nější, kouknul bych se i na to jak máš vedený a hlavně jak máš v přehazce ukončený bovden. I lanko můžeš mít špatně v přehazce a přehazka může být nesprávně namontovaná. Pokud si na to nepřišel doteď, vezmi to do servisu.

    • fargo.  

      A nebylo by jednodužší, než jít cestou pokus – omyl, to dát do servisu?

      • ScottAspect  

        Zkuste mi všichni, kdo zavítáte na toto téma prosím napsat. Jestli a čím mažete bowdeny?

        • Petr L2  

          Dej si tu práci a projdi si zdejší diskuse než se zeptáš, i tohle se tu již řešilo :-)

        • lukas aka mitro  

          Nemazu. Jsou bowdeny s mazivem, ale vzdycky mi zatim stacil obyc bowden, nerezove lanko a jednou za cas komplet vymena.

        • maajkee  

          Já bowdeny zásadně nemažu, protože každý mazání má tendeci lepit prach a bordel, kterej se dřív nebo později dostane dovnitř. Radši dvakrát do roka dávám nová lanka a bowdeny. Lanka 60, 70 kaček, bowden zrovna tak a asi tak 10 minut práce :)

        • novas752  

          Když měnim bovden, stříknu do něj silikal a potom lanko otřu tam, kde je bez bovdenu.

        • Espen  

          Zrovna sem bowdeny prvně v životě měnil. Trvalo to cca 2 hodiny i s venčením psa, kdy sem šel nové bowdeny, lanka a koncovky koupit. Podle starých nechal nastřihat. Cena 230,– Kč. Je to znát, chodí hladce.

          • ScottAspect  

            Díky za reakce. Helejte a není čas od času vhodně také dělat údržbu přímo na řazení? Prostě rozebrat páky, vša vyčistit a promazat?

            Jinak u těch bowdenů je zajímavé, že třeba u přesmykače jsem nikdy neměnil a nikdy nebyl problém s chodem.

            Možná jsem koupil nějaké užší bowdeny, kde mi to lanko drhne nebo nevím. Mám nerezové.

            • Vilém  

              Rozebirat paky nema smysl, pokud vse chodi. To si muzes zkusit s vyhaknutym bowdenem z navarky, kdyz budes drzet lanko a soucasne radit. Problemy byvaji v bowdenech, lankach, koncovkach, semtam je treba maznout smyk a saltr.

              Napada me, zda jsi tam nedal nejaky obycejny brzdovy bowden, ktery ma uvnitr spiralu, ten by mohl na 9sp blbnout.

            • Petr L2  

              Pokud se nepletu, tak bowdeny k řazení bývají tvrdší a lanka mají průměr 1.0–1.2 mm. Bowdeny k brzdám jsou pružnější a mají průměr okolo 1.6 mm. Pokud si nezaměnil lanka, ale to by si asi zjistil, že ti nepasuje koncovka, tak by to mělo chodit vpoho.

            • maajkee  

              Protože na přesmyku je páka a tah jako sviňa, tam to tak nějak jakžtakž jede vždycky a krok je oproti 9 nebo 10 rychlostem obrovskej.

              • ScottAspect  

                Mrkněte mi ještě prosím vás na moje převodníky. Myslíte, že jseu již za horizontem? Na starém řetězu Shimano HG53 to občas dost střelilo v záběru. Řetěz jsem měnil na HG 93 a je klid, ale když jsem řadil vzadu, tak mi řetěz poskakoval (ne, že by špatně zapadl, ale jakoby se zasekl).

                • fantomsilnic  

                  Podle fotky to nepoznáš.Sem tam by nebylo na škodu ty převodníky pořádně taky vyčistit,dost tím jejich životnost prodloužíš:)

                • Petr L2  

                  To na té fotce je to kde máš problém s řazením? To je div, že se to vůbec nějak točí, natož aby takový šrot řadil.

                • babicak  

                  Máš řetěz daný obráceně

                • Vilém  

                  Ta stredni toho ma za sebou dost.

                  • ScottAspect  

                    Jezdim na středním dost. Směr řetězu je podle doporučení v manuálu a dává to smysl.

                    Jinak kolo vždy vystříkám tlakem vodou. Když už se dám do čištění, tak jednou vyjedu a je to zase ve stavu jak na té fotce. Jaké mazivo jest vhodné na řetěz? Koukal jsem do mnoha diskuzí a moudrý nejsem. Co někdo vyzdvyhuje, jiný zase silně krytizuje. Asi je vhodné něco vzlínavého, ale potřeboval bych konkrétně nasměrovat třeba na nějakou značku.

                    • novas752  
                      1. Mytím kola v tlakové vodě si ho akorát zničíš – voda se snadno dostane do ložisek a pak už to jde rychle.
                      2. Záleží kolik hodláš investovat. Dají se koupit maziva 100ml za 400Kč speciálně do sucha a do mokra- např. Muc-Off C3 dry/wet lube, ale soudě podle čistoty převodníků a řetězu na tvém obrázku ti bude stačit nafta ve flašce + rychlospojka na řetěz…
                • Kharbon  

                  Pokud jsi měnil řetěz, neuškodí vyměnit i ty převodníky. Už by si to zasloužilo. Plus je možný, že jetý zuby úplně neprospívají novýmu řetězu.

                  Někde jsem četl i názor o měnění řetězu dohromady s převodníkama, a pak „recyklaci“ starýho řetězu když umíral novej převodník, nebo tak něco. Nemůžu to ale najít.

    • Rubi  

      nechce se mi to cist, uz necim srovnal tu patku? nebo porad vymysli cim by to jeste mohlo byt?

      • pepek  

        Teď nastala malá odbočka: Nešetrná údržba

      • ScottAspect  

        Patka je úplně rovná, dokázat to nemohu. Ramínko přehazky též v jedné linii.

        • Rubi  

          to si myslis nebo si tam nasrouboval to udelatko/zavi­tovou tyc?

          • ScottAspect  

            Zavítovou tyč ne. Vyšrouboval jsem ji a pečlivě zkontroloval. Pak jsem si vzal starou, kterou jsem kdysi vyklepával a dokonalé to není. Nechci si ještě navíc nějak likvidovat rám, tím, že ji budu ohýbat v rámu. Nechci se přít, ale myslím si, že stejně, když ji budu rovnat sám doma na koleni, tak +/- 0, 5 mm odchylka tam bude.

            • Rubi  

              v tom pripade mas krivou patku a muzes to tady zamknout, protoze dalsi veci ti stejne nepomuzou…:D ale ty si odbornik, ja ti do toho kecat nebudu, o likvidaci ramu budu delat jako ze jsem to necetl a necham to byt, jo a patka se nerovna na koleni ale na ramu, pak se nediv ze je kriva…

            • Vilém  

              Stale jsi nepochopil oc jde:)

              Ty ji potrebujes srovnat vuci rafku, ne aby byla rovna nekde na kovadline.

              • ScottAspect  

                Já nejsem odborník. Netřeba chodit do afektu. Rovná jsem ji na kovadlině. Pardon, myslel jsem, že v rámu sedí přesně rovně a ne, že budu muset každou upravovat. Na to si ale budu muset teprve tu závitovku udělat.

                Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli někdo máte zkušenost s těmito výrobky http://www.bikeworkx.eu/…licone-star/ Konkrétně mi byl doporučení tento olej.

                • Espen  

                  Psal jsi, že z diskuze o mazání řetězu nejsi moudrej? Takže je v skoro jedno čím budeš mazat. Každej maže něčím jiným, prostě tím co mu vyhovuje. Někdo WD, někdo hustším olejem. Já ani nevím čím mažu. Nějaký olej do čerpadel. Je to v podstatě jedno. Spíš by to chtělo se o kolo začít trochu starat. Ty převodníky by vyčistit zasloužily :-D. Kup cyklostar a uvidíš jak vše půjde snadno umýt.

                  • ScottAspect  

                    Všichni poukazujete na špatný stav. Je po zimě a ještě jsem to fotil po vyjížďce.

                    Jinak přímo to WD, nevysušuje spíše?

                    • novas752  

                      WD je takový všelijaký :) Je to mastný, docela odpuzuje vodu ale i jiný oleje, uvolní zarezlý části, ale dost se na něj lepí bordel. Použít to klidně můžeš – vyčisti řetěz cyklostarem, nastříkej to, počkej hodinku až WD zateče do článků a zbytek ze řetězu setři – aby se na to nelepil bordel.

                      • ScottAspect  

                        Díky za reakce. Mám přímo čistící sprej na řetěz, tak ho použiju. Vždy po takto dlouhé době ještě po aplikaci spreje čistým články starým, vyštěchtaným zubřím kartáčkem. Přeci jen ta struska maziva s prachem sama nepustí.

                        • Kouba_2005  

                          Když to nacákáš WDčkem a necháš klidně půl hodiny působit, tak půjde dolů lehce i ta struska. Je to strašnej utrejch.

                  • ScottAspect  

                    Všichni poukazujete na špatný stav. Je po zimě a ještě jsem to fotil po vyjížďce.

                    Jinak přímo to WD, nevysušuje spíše?

            • Kouba_2005  

              Některý věty když se vytrhnou z kontextu …

              Pak jsem si vzal starou, kterou jsem kdysi vyklepával a dokonalé to není.

              • ScottAspect  

                Ta byla na porovnání. Ta přehazovačka rovná je a jde to pouhým okem vidět. Mohu vyfotit. Se starou látkou vyčítala z osy směrem od kola.

                • Kouba_2005  

                  Nehrál jsi v tomhle pošťáka?

                  Přehazovačka od oka rovná být může, přeměření patky přípravkem ti dá ale jistotu, že máš patku rovnou a můžeš soustředit pozornost jinam.

                • Vilém  

                  To nic neznamena, ze je svisle. Muze to byt zohle v jine ose. Stejne tak muzes mit krive voditko prehazky atd. Proste bez srovnani vuci rafku nema smysl s nicim laborovat, pripadne se preorientovat na prevodniky, ktere s tim nemaji nic spolecneho.

                  • pepek  

                    Třeba tomu pomůže ten speciální čistič na řetězy, tam vidím další směr postupu.

                    • ScottAspect  

                      Určitě ho vyčistím. Teď cídím kazetu. Na ty převodník jsem se ptal nezávisle, abych věděl. Minimálně plánují vyměnit 2., na tom jezdím prakticky pořád.

                      • ScottAspect  

                        Vyměním pro jistotu i ty bowdeny. Nevím, ale možná mi prodali nějaký bazmek, ale brzdové bych poznal.

                        Ještě taková otázka, která je možná blbost, ale právě proto se zeptám. Když mám lanko trochu delší a pak si ho dole u přehazovačky stočím, tak kromě toho, že je to opyčárna a může se mi to někde chytit, může to snad mít vliv na seřízení?

                        • novas752  

                          Pokud to budeš mít nějak rozumně stočený, aby to nelezlo do jejího mechanismu, tak v tom problém nebude…

                      • pepek  

                        OK, tak po lopatě. Ty jsi tady odmítl asi 10 dobře míněných rad a tu jedinou, která byla napsána ze srandy budeš akceptovat?

                        Opravdu jsem nemyslel, že to vyřešíš čističem řetězu.

                        Bowden mohl být dobrý, ale za půl roku na klasice je dávno po něm, zvlášť, když to proléváš vodou.

                        Možná by pomohlo foto té přehazky

                        • ScottAspect  

                          10 rad neignoruji. Neřeším to čištěním řetězu. Potřebuji po zimě umýt celé kolo…

                          Rad si cením a shromažďuji informace. Jak bude volno, vrhnu se na to :-)

                          Bowdeny jsem koupil, protože mám pocit, že mi v těch současných (především v koncovém drhne lanko). Teď ty nové jsou Shimano, čehož jsem si všiml až doma, ale nové jistě budou lepší.

                          • ScottAspect  

                            Přidávám ještě foto celého vedení. Občas jsou ty fotky trochu nedoostřené, ale vidět to jde.

                          • Espen  

                            Než začneš něco dělat, tak by to asi chtělo nejdřív to kolo dát do pucu. Měnit a seřizovat na zabláceném kole, no nic moc tedy. Rovnou sundej hazku, vyčisti, dle návodu srovnej patku a budeš mít klid.

                          • novas752  

                            Tak trochu popřemýšlej nad jejich délkou. Minimálně ten u přehazovačky mi přijde tak o 1–2cm delší než by měl…

                            • ScottAspect  

                              Jsou to ty staré. Teď mám nově nařezané stejně dlouhé jako ty staré. Ten koncový je o kousek kratší, tak to možná půjde.

                              Jen na okraj. Koukal jsem ještě na ty maziva a uvažuji nad koupí GT-85. Máte odzkoušeno? Třeba bych to využil i jinde než na kole.

                              • novas752  

                                Ne, já používám Muc-Off C3 Wet/Dry lube 120ml. Normálně jsou hodně drahý, ale sehnal jsem je na For Bikes za poloviční cenu resp. v akci 2 za 1. Fungujou výborně…

                                • ScottAspect  

                                  Myslím, že už jste mi to psal. Cena je vyšší, ale co se dá dělat.

                                  • novas752  

                                    Jo psal… Ale v podstatě lze použít asi cokoliv včetně WD40, nafty… Trochu levnější Finishline používá taky spousta lidí a nestěžují si…

                                    • ScottAspect  

                                      WD jsem tam cpal, ale účinek byl skutečně, jak se traduje, krátkodobý. Silikon je asi blbost, ten mi to zacpe.

                              • tomxxx  

                                proč si vozil neustřižené lanko (poslední fotka), nebo co to tam máš

                                • ScottAspect  

                                  Neuštípl jsem to. Drží to stočné a nikde se mi to ještě nechytlo. Jinak asi kvůli sídlící pořídím Bike Works – silicone Star. Měl jsem ho. Ve specifikaci píšou, že je vhodný i na bowdeny. Tak snad by to také nevadilo. Těch spreje je tolik, že se ani nedá pořádně vybrat :-)

                            • Zdyn  

                              No vzadu u šaltru je lepší delší,než kratší. Takhle dle fotky je to v pohodě.

                              • ScottAspect  

                                Nechce se mi je nemazat, to se mi neosvědčilo. Proto by mě zajímal nějaký názor na TF2, protože o něm často čtu v diskusích. GT prý rezleptává teflon v bowdenu a WD vím, že je tak na 2 hod.

                              • Vilém  

                                Asi tak. Toto neni sram, nebo nove shimano, tady je vetsi smycka jen dobre.

                                • ScottAspect  

                                  Ok. (co znamená nová?)

                                  Ještě k tomu mazání. Dnes mi v cyklistice doporučovali Multi-lube minerální olej, který je prý vhodný do bowdenu. Těch maziv je fakt šíleně..

                                  • novas752  

                                    Doporučej ti všechno co maj na skladě :) Pokud je to řídký aby to nezalepovalo lanko, je to v podstatě jedno. Já používám Silikal 93.

                                    Nový Shimano přehazky maj jinak vyřešený upnutí do patky a bovden do nich nevstupuje zezadu ale spíše z hora. Viz třeba tady

                                  • Vilém  

                                    Novejsi modely nemaji bowden takto zezadu, ale po vzoru SRAMu zepredu a tim odpada tato smycka. Zas je pravda, ze v te smycce byva casto problem, je na exponovanem miste, dostane se tam bordel, brzo se vydre.

                                    • ScottAspect  

                                      Děkuji za reakce a informace, zase jsem moudřejší. Když mi nebude ještě něco jasné, tak se ozvou.

    • nox159  

      máš to ohle, to je jasně partné :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.