Napínák vs. správná řetězová linka

7 nepřečtených
  • martic

    Dobrý den,?

    koupil jsem si postarší RB Monster HT s převody 1×9. Kazeta je Sram PG 970 11–34z, přehazka Shimano SLX Shadow, kliky a střed Shimano Zee 36z. Řazení chodí po seřízení dobře. Nelíbí se mi však to, že se na lehkých převodech řetěz značně kříží (viz foto).

    Podle obrázků na internetu usuzuji, že standardně je u Zee převodník z vnitřní strany klik. Zde ho předchozí majitel namontoval z vnějšku, což je asi důvod proč řetěz vychází takto. Přemontovat talíř dovnitř by nebyl problém, jenže vadí tomu vodítko napínáku. A mě nenapadá způsob, jak dostat napínák blíž k rámu. Je uchycený přes ISCG adaptér pod misku a samotný adaptér je už těsně u té silné rámové trubky. Napadlo mě, jestli by to leda nevyřešil napínák určený přímo pod misky. Nemám ale s napínáky žádné zkušenosti, proto bych byl vděčný za radu. Konkrétně mám tyto otázky:?

    1. O kolik procent může snížit životnost komponent to současné

    křížení řetězu?

    1. Vyřešil by můj problém napínák (vodítko) s uchycením pod misky

    (např. Shmn Drake BB)?? Případně, existuje nějaké jednodušší elegantní řešení?

    1. Je Shaman Drake BB dostatečně odolný a funkční??
    2. Má i při uchycení pod misky smysl nárazník a nebo kvůli němu hrozí,

    že se bude napínák při nějakých nárazech protáčet?

    1. Je vůbec dobré, aby měl napínák nárazník nebo to jen zvyšuje riziko

    poškození a je lepší raději používat odolný rockring?

    1. Ztěžuje spodní kladka nějak znatelně chod řetězu nebo je tření

    v ložisku zanedbatelné?

    Chtěl bych samozřejmě co nejlevnější a nejjednodušší řešení, ale zároveň si zase netroufnu jezdit bez vodítka. Naopak bych už spíš uvažoval o nemalé investici do kompletním napínáku s nárazníkem, jen nevím jestli to má smysl.

    Pro úplnost dodám, že u toho současného napínáku Manobike G125 bývalý majitel nárazník a spodní kladku uřízl (prý rachotila).

    0 0
    • martic  

      Nikdo neřešil nic podobného?

      0 0
    • Pedro404  
      1. nevim
      2. pravděpodobně
      3. funkční jo, odolnej nevim, kámoš ho tušim ohnul
      4. bude se protáčet
      5. rockring bude asi odolnější
      6. zanedbatelné
      0 0
    • crom  

      pod misku bych urcite s naraznikem nechtel,bude se protacet.navic naraznik od shamanu nevydrzi velke rany do sutru a kdyz zazrakem jo ohne ti zakladnu:)vozim shaman na vic kolech a spokojenej jsem ale pokud budes casto brousit sutry vem rokac a napinak.

      0 0
      • martic  

        Těm ranám se snažím vyhýbat, ale zase nechci žít ve věčném strachu, že něco zařve, protože sem tam nějaká ta ranka příjde. Zatím mi tedy asi nejlépe vychází Shmn Drake Lite BB. Každopádně díky za odpověď.

        0 0
    • martic  

      Tak aby mělo toto vlákno nějakou hodnotu, v případě že by náhodou někdo řešil a hledal podobnou záležitost, přihodím pár fotek mého řešení…

      Přes bazar na Dolekopu jsem sehnal napínák Shaman Drake pod misky. Dále koupil klíč na středové složení a pustil se do rozebírání. Na klikách jsem přešrouboval převodník na vnitřní stranu. Pod misku jsem místo původního adaptéru chytl napínák. Na pravé vidlici těsně za domečkem jsem objevil jakési 2 díry se závitem M5. Nevím k čemu jsou původně učené, ale napadlo mě, využít je pro pevnější uchycení napínáku. Vyrobil jsem tedy z kusu hliníku ještě jakousi upínku (viz foto), která pomocí dvou šroubů přitiskne základnu napínáku k rámu a eliminuje tím možnost protočení. Kupodivu skoro vše dopadlo podle mých představ. Zuby převodníku sice vyšly téměř k vidlici a větší převodník by už nešel použít, ale to mi vrásky nedělá. Řetěz už běhá bez většího křížení, takže jde hladčeji a bez tendence k padání. Napínák pasoval téměř ideálně, jen horní vodítko jsem pomocí podložek vystřižených z asi 0,5mm silného plastu rozšířil, protože o něj v krajních polohách nepatrně škrtal řetěz. Myslím, že padání řetězu mohu vyloučit. Přítomnost spodní kladky je při šlapání znát tichým vrněním, ale na nerovnostech je její funkce rozhodně přínosem. Do budoucna mám akorát v úmyslu vytvořit ještě před celý převodník a část spodní rámové trubky jakýsi kryt , který by rozložil nárazy, zamezil poškození napínáku a zachytil bahno od předního kola.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.