MTB trasy budou mít v ČR své značení?

127 nepřečtených
  • Palo TT

    http://www.plzenskonakole.cz/…ceni-954.htm

    Co si o tom myslite?

    Na http://www.cemba.eu/ je forum uzatvorene len pre clenov, tak sa nedozviem, co ich k potrebe dalsieho znacenia viedlo.

    0 0
    • Mig_all  

      *********.

      0 0
      • Paua  

        souhlas, většina značení pro kolaře je zbytečná, stačí dobrá mapa a trocha soudnosti, kdo ji nemá ať jezdí po silnicích 1 třídy nebo se drápe s kolem kolmo přes vrstevnice…

        0 0
        • Fran-tic  

          takhle, asi mi nevadí, že to není značené. Mapu beru vždycky s sebou a trasu si naplánuju…ale když jedu třeba na dovču přes půlku republiky, je to někdy fajn se chytnout třeba nějaké vyloženě mtb trasy, která je v danné lokalitě oblíbená, jezditelná atd. Přeci jenom z té mapy nepoznám veškerý terén a detaily. A ono koukat se co 5 minut do mapy taky není ideální.

          0 0
    • pitos  

      Když KČT tahá trasy po lesáckých těžebních cestách a stahuje své značení z atraktivních lokalit na široké cesty tak se není čemu divit.

      0 0
      • JSt  

        tohle jsem nikde nezaznamenal.

        spis stale vidim potencialni problem, ve vykazani cyklistu z kct znacek pouze na cyklo…

        0 0
        • Martin  

          jak toho chtějí docílit?

          0 0
        • RomanH  

          Ja ano, ale KCT ty znacky nestahovala dobrovolne, ale kvuli nesouhlasu vlastniku.

          0 0
          • Buf  

            No ale u nas na Lysé hoře to je na pozemcích LČR , a to je státní podnik. Lesní správa je jen správce, takže je to obecný politický tlak, neboli loby ochránců přírody a hlavně mysliveckých sdružení s honitbama. Poslední dobou je populární záminkou výskyt medvěda nebo tetřeva, pro omezení turistiky v dané lokalitě. A i když vlastník nesouhlasí se značenou trasou, tak pokud je to legální cesta nebo chodník( měly by je evidovat obce ) tak platí právo volného přístupu do krajiny. Vyjímka jsou uzavřené ( oplocené) pozemky, pastviny a pole v době pastvy a vegetace. Takže třeba v zimě si to frčím po loukách na skialpech zcela legálně…

            Bavím se o krajině obecně / zákon č.114) jinak je to v NP, PR, NPR, PP a zónách CHKO.

            Borůvky , houby taky dokonce volně ležící klest do 7 cm můžeš sbírat i v soukromém lese

            0 0
        • pitos  

          Tak to jako problém nevidím, protože značka je jenom značka a ty cesty nějaké KČT nepatří.

          Že jsou pěšiny přeznačkovány se alespoň v Beskydech děje běžně.Pokud ale danou oblast dobře neznáš, tak je problém si toho někdy vůbec všimnout.

          0 0
          • JSt  

            ja bohuzel jako problem vidim. urcite vsichni citi, ze nejsou, nejen ze strany turistu, lide na kolech v lesich vitani. sam rikas, ze turisticke znacky byvaji pretrasovavany. jak rikas, je to nad me schopnosti rozeznat – v beskydech jsem jednou za cas a vetsinou se snazim jet mnou jeste neprojete. si jako myslis, ze kdyz odnekud vyzenou turisty, ze tam povoli znacku pro kola a budes si tam vklidu jezdit? :-DD

            0 0
          • tonik666  

            Přeznačkováno mi přijde poslední roik od doby, co někdo začal značit trasy pro koně.

            Hlavní problém je, že když se ta koňská kreje s turistickou, značkař koňské nerespektoval umístění turistických značek, takže onbčas jsou obě značny na stromě dohromady, občas někde jen koňská. Takže když to tam člověk nezná, a vidí jen koňskou, tak neví jestli z turistické sjel, nebo je to jen blbě označené.

            0 0
    • Smazaný účet  

      myslim že to co Čembu k tomu vedlo je zmíněno v rozhovoru…

      prokousávat se tou diskuzí je fakt na dlouhé zimní večery. :-)

      0 0
    • pstasek  

      Uvidíme, co na to praxe…

      0 0
    • Buf  

      Stále stejné chyby, jako pod vedením Tomáše Kvasničky. Pokud chce někdo něco udělat pro MTB, tak je to zachovat stávající stav. Jakékoliv tendence singletracků, singletrailů, značených MTB tras vedou pouze k omezení stávajících podmínek. Sdílení lesních a polních cest, stezek a chodníčků s ostatními je jediné správné řešení.

      Značené trasy KČT historicky nebyly pro pěší a nemají žádný právní vztah s pozemkem. Je to jen značení v terénu. Takže ať je značka přeznačená nebo zrušená , stále zůstane chodník nebo cesta a může se dál používat. Bohužel takovou trasu již nenajdou ti co nejsou místní, nebo ji neznají z minulosti.

      0 0
      • RomanH  

        1*

        0 0
      • Pijer  

        Bohužel takovou trasu již nenajdou ti co nejsou místní, nebo ji neznají z minulosti. – jestli právě tohle není ten důvod ;-)

        0 0
        • pitos  

          Je riziko že pěšina zaroste a za pár let zmizí úpně.

          0 0
          • McBlacky  

            některé TZ zarůstají každoročně v období vegetace tak, že jsou neprostupné. V lokalitách s menší frekvencí běžný jev.

            0 0
          • Pavel  

            Jednou jsem ignoroval přeznačenou cestu (červená TZ Končitá-Střelná, Bílé Karpaty) a po pár km prodírání se vším možným jsem skončil v ohradě s býky. Sice na dohled od „cíle“, ale musel jsem to obejít (pochopitelně jsem se tím „šůním“ musel prodrat zpátky). Pak jsem to sice vzal „zkratkou“ přes ohradu, ale moc jsem si to nezkrátil (a jako bonus jsem dostal ranu od ohradníku).

            Mimochodem, na žádné „on-line“ mapě ta trasa ještě stále není změněná…

            0 0
            • Pijer  

              Tak buď prospěšný ostatním, aby se jim nestalo to samé a tu změnu nahlaš ;-)

              0 0
              • karliner  

                A máš ověřené v praxi, že to funguje? Asi 3× jsem tam posílal podnět z křivoklátu a stalo se úplné víš co…

                0 0
                • natureman42  

                  Stejny poznatek overeny v praxi :

                  Asi pred dvema mesici jsem ShoCartu poslal cca. 6–7 prave takovych chyb v mape (jinak vedena trasa KCT ci davno neexistujici lesni stezka, kterou oni porad maj zakreslenou)

                  Kdyz se po cca. 14ti dnech nic nedelo, poslal jsem jim mail, jestli moje hlaseni chyb dostali a jestli tedy s tim budou neco delat (nemam rad zbytecnou praci a imho jsem si s popisem chyb a co vsechno mi to prineslo ala prodirani sipkovym a koprivama, uprk pred rozjetym bykem apod. celkem praci dal :))

                  No odpovedi mi celkem promptne bylo zdvorile podekovani a informace, ze schvalovaci proces zmen je malinko delsi zalezitost, jelikoz to musi projit nekolikerym pripominkovym a schvalovacim procesem…

                  No uz to jsou pomalu dva mesice a vse je pri starem.

                  Tak nevim – cykloserver pouzivam rad, lec v tuhle chvili k nemu musim pouzivat dalsi zdroje jako napr. turisticke podklady z mapy.cz nebo garminackej Mapsource pac s jejich bugama sem si uzil svoje a v tuhle chvili bych se jim uz chtel spis vyhnout nez si je diky neaktualnim podkladum ShoCartu davat zas a znova..

                  0 0
                  • jIrI___  

                    A cos čekal? Že po tom, co jim absolutně neznámý člověk pošle připomínku, že značka vede tudy a tudy, ne jako to mají na mapě, tak okamžitě překopou mapu? Takovým způsobem bych rovnou mohl odklonit značku od baráku a zbavit se otravných turistů a cyklistů. A věřím, že bych nebyl sám s tímhle postupem :)

                    0 0
                    • natureman42  

                      Svoje hlaseni chyb sem postavil na zcela legitimnich zakladech, z nichz minimalne preznaceni tur. tras si ShoCart muze overit pres KCT nebo jine mapove servery. Neexistenci lesnich stezek by si mohli ve vlastnim zajmu overit bud osobne nebo nejakou jinou, jim znamou a uznanou cestou..

                      Protoze pokud tohle nejsou schopni udelat, tak pak nechapu, proc tam ten bug-report system vubec davaj.

                      OK?

                      0 0
                    • MaPa  

                      zajímalo by mne, kolik % hlášení chyb v mapě jsou fejky. Vzhledem k tomu jak rychle všichni nyní tuhle fičuru implementujou tak to bude hodně nízký procento. Koneckonců celá osm je na tom postavená a funguje.

                      (Rozhodovací proces je možné protáhnout v případě že dojdou k nahlášenému úseku kontroverzní hlášení a je třeba to nějak ověřit. Pokud ne, nevidím důvod všechno ověřovat…)

                      0 0
                    • tonik666  

                      Jenže pokud je něco špatně, tak jim k tomu musí chodit reportů několik měsíčně.

                      takže pokud se lidé shodují, je jasné, že je to existující problém a ne výmysl nějakého „jIrI__ho“

                      0 0
                      • jIrI___  

                        Tak to je jasné, že jim k tomu chodí víc reportů pokud je to pravda. Ostatně právě proto jsem na natureman42 reagoval, protože od něj mi to vyznělo tak, že když tam prostě v pondělí napsal, tak jaktože to ve středu není opravené…

                        0 0
                        • natureman42  

                          Jestli 2 mesice jsou u tebe jako dva dny, tak to budes mit rychlej zivot :)

                          Podstata toho co sem chtel rict je, ze ani po dvou mesicich neni nic z toho co sem jim nahlasil opravené, pricemz vic jak polovinu tech chyb tvori v jejich mapach neaktualni vedeni tras KCT, coz je vec realne dohledatelna a opravitelna behem par dni prave skrz databaze KCT, ke kterym ma-musi mit ShoCart nejakym zpusobem pristup.

                          A druha vec je, ze tady kde ziju a jezdim a kde shodou okolnosti delam na projektu dost podobnem CEMBA projektu znacenych MTB tras, moc bikeru nepotkavam a jeste min jich pak IMHO ma chut tu shocarti chybu resit, a tim padem nekolik bugreportu mesicne je s velkou pravdepodobnosti prakticky nemozne…

                          Kazdopadne bavime se tady v rovine vlastnich nazoru (nebo je snad _Jiri ze ShoCartu? :), takze spis nez dalsi proti-domnenky bych uvital vysvetleni nekoho ze ShoCartu.

                          thats all

                          0 0
                          • jIrI___  

                            Sorry, nebyly to 2 dny, ale 14 dnů, kdy se nic nedělo. Už ti do toho nebudu kecat :). Napadlo mě to v rámci přirovnání případu z práce, kdy si zákazník objednal jednoúčelovou atypickou linku pro chemický průmysl a po týdnu se strašně divil, že je teprve ve fázi návrhu.

                            0 0
                            • Lišák  

                              Jen detail-2 měsíce je zhruba 60 dnů. Nikoliv 14.

                              0 0
                              • jIrI___  

                                Ach jo…

                                „Kdyz se po cca. 14ti dnech nic nedelo…“

                                0 0
                                • Pavel  

                                  Ani po 4 hodinách ne… Hlásil jsem jim to ve dvě odpo, je šest a furt nic! :-))

                                  0 0
                  • hopet  

                    Co takhle po téhle zkušenosti začít přispívat do OpenStreeMapy tak, abychom z toho mohli renderovat co nejlepší výsledky na http://www.mtbmap.cz/ ? Co tam zaneseme, to tam budeme mít – turistické trasy, značení MTB obtížnosti atd. a je to pak k dispozici pro všechny.

                    Jednoduchý návod včetně odkazů, jak značit MTB obtížnosti, je tady:

                    https://wiki.openstreetmap.org/…_Conventions#…

                    0 0
                • Environmentalist  

                  Oprava chyb opravdu funguje, ale jak je psáno v jiných příspěvcích, trvá to trochu delší dobu. Sám jsem již několik chyb hlásil a vždy byly nakonec opraveny. Ale třeba až za půl roku, možná i déle.

                  0 0
              • Pavel  

                Pokud vím, tak to přebírají od Shocart. Mimoto nevím, kudy na „nová“ červená přesně vede…

                Ale budiž, pošlu jim to tam, že to mají blbě… ;-)

                0 0
                • natureman42  

                  použij mapy.cz, tam by tu novou trasu cervene meli mit aktualni

                  0 0
                  • Environmentalist  

                    Zrovna mapy.cz a jejich nová turistická mapa je docela, ehm, no dalo by se říci v beta verzi. Chyb tam je snad ještě více než v předešlé verzi a mapové podklady mi občas přijdou původem tak z doby 20 a více let zpátky (třeba zakreslit bývalé kalové pole jako rybník je trochu mimo). A na turistické trasy také pozor. Vím o jedné zrušené červené TZ, kterou v mapách pořád evidují. Také několikaletou přítomnost pískovny by mohli vzít v potaz, TZ skrz opravdu nevede. Nejjistější způsob kontroly, kudy případná trasa vede, je tak návštěva terénu.

                    0 0
                    • natureman42  

                      ono mozna zalezi na dany lokalite (u me konkretne oblast Posumavi, kde jsem ted jezdil cele leto i nekolikrat v tydnu)

                      Moje v reale overena zkusenost je, ze TZN v turisticky verzi mapy.cz- narozdil od cykloserveru – odpovidaji v nasem regionu aktualni realite + vetsina lesnich cest zakreslenych na mapy.cz se da pouzit pro prujezd (narozdil od cykloserveru, kde maji sice lesnich stezek nakreslenych mnohem vic, ale polovina z nich se uz davno promenila v mlady les nebo zmizela uplne…)

                      (Proto uz pri planovani narocnejsich mtb tras pouzivam krome cykloserveru min. 1–2 dalsi zdroje, viz. muj prispevek vyse.)

                      0 0
                  • Vhalasta  

                    Nemají. (předpokládám, že mluví o začátku ze Střelné )

                    0 0
            • marapara  

              Tama jsem také pár let zpátky jel a naposledy :). Cesta nic moc, zarostlá a nakonec jsem skončil u ohrady s krávama, kterou jsem musel obejít po pooraném poli.

              0 0
          • ZuzicK  

            Jo to jsme si taky overily cestou na Klic (Novy Bor), tusim ze na mapy.cz je to cesta podel potoka z jihovychodu. Jeste ze to bylo pesky. Cesta kde nic tu nic obcas. Ale my to nevzdaly a prebrodily jsme vodu, prosly bazinami a solidnim bahnem, skakaly po kamenech, prelezly spoustu chrosti.. obcas tam ta znacka byla zamalovana a podle toho, jak byla „vyrostla“ na strome tomu uz bylo minimalne 10 let. Dobrodruzo :-) a na konci cesty jsme zachranili par s kocarkem, ktery se jal jet tou cestou dolu.. by tam ten kocarek asi nesli na zadech :-)

            0 0
            • MaPa  

              Ta původní modrá je z tohoto pohledu opravdu luxusní, korunu tomu dala ještě loňská těžba v horní části. Zvlášť bonbónek je ten propustek pod tratí, jestli jste tam byli když bylo jen trochu „vlhko“, muselo to bejt přísný. Nicméně v mapách.cz to už opravili – značku zrušili.

              0 0
              • ZuzicK  

                Jo, lehce :-) Bylo to v dubnu, takže ještě nevyschlo ze zimy a k tomu týden před tím bylo kolem nuly a střídavě pršelo/sněžilo. Podchod jsme hodně rozmejšlely a nakonec raději přelezly trať :-D Cca do půlky se to dalo přeskákat po kamenech – max 5 cm vody, ale pak by to bylo 10 a víc.. no way :-D

                0 0
      • JSt  

        imho realisticky pohled na vec. v tomto duchu pisu vyse…

        0 0
      • MaPa  

        Označená cesta má dneska větší záruku toho že zůstává prošlapaná, a navíc, pokud se značení dostane do map nebo na nějaký server, daleko lépe se mi jako nemístnímu plánuje co v lokalitě dělat. Označená cesta také v řadě případů značně tlumí názory neznalců zákonů na možnost průchodu/průjezdu. Tady s čembou souhlas.

        Hodnocení technické obtížnosti je jen třešínka, hodně to záleží nakolik značkaři budou schopni držet stejný level.

        0 0
      • tonik666  

        Cílem není nesdílet trasy značené KČT.

        Cílem je nastavit standard značení, který by mohl být použit pro rozšířerní portfolia tras o trasy, které jezdí hlavně bikeři.

        I na nich můžou (a budou) chodit lidi pěšky.

        0 0
        • JSt  

          tak cilem to neni. je to pouze jednim z moznych dusledku. ;-)

          0 0
      • Mr.Duck  

        Hele, to nemusí bejt zas až tak nutně to nejlepší. Třeba tady je spousta trailů kam bys s kolem neměl, že sou jenom pro pěší, a MTB traily sou tu značený skoro všechny. Výsledek je, že na trailu nevlítneš do někoho pěšího, a ty traily sou naprosto, ale naprosto epický. Ale to bude sakra hodně práce, něco ve stylu postavit rychleby po celý republice, v horizontu pár let to nepovažuju moc za reálný.

        Tudíž jediný co sem tim chtěl říct je, že zachovat stávající stav je spíš „menší zlo“, ale rozhodně ne ideální řešení )

        0 0
      • snowflake  

        +1 Souhlas!

        0 0
      • VeVe  

        Primarni snaha je samozrejme o zachovani stavajiciho stavu, to je absolutni priorita – tzn. sdileni a spolecny pristup na lesni, polni cesty, stezky a chodnicky.

        Znacene MTB trasy s tim nejsou v rozporu. Dnes bohuzel spoustu hezkych MTB trailu ti co nejsou mistni tezko najdou.

        0 0
    • roman 3D  

      doufám že nám nehodlaj ****** stromy barvičkama tady nahoře v Sudetech:-(

      0 0
      • weekend warrior  

        neboj, pro šluknovsko se připravuje takzvaně Sociální Program Značení MTB (SPZMTB) z „plechových“ cedulí:

        • 2cm tlustý měděný podklad natřený na bílo a na to:
        • elexovanej 1cm tlustej elexovanej hliník jednotlivých symbolů..
        • případné rozcestníky nebudou upevněny nijak moc na pevno, žádnýbeton, aby s kradením nebyl problém + všechny takové rozcestníky budouumístěny na cestách dosažitelných ve vozech s rokem výroby i nižšímnež 1992

        stačí, abys měl z čeho žít…:) ? alespoň na chvilku…

        0 0
      • Buf  

        jo jo a to dnes vstoupil v platnost zákaz bilboardů. Trošinku překombinované to značení. Myslím že by si hoši měli projet nějaký vénův závod , aby věděli jak se má značit. Nebezpečná místa značka vysmátý biker a obtížná určitý počet vykřičníků. Značit obtížnost trasy jako celek je utopie. Většinou jde o krátké pasáže zcela jiné obtížnosti v jinak jezdivém terénu. A to lze odhadnout i z mapy při troše praxe.

        0 0
        • tonik666  

          Značení je výsledkem docela složitých diskuzí, kterých jsem měl tu čest se také účastnit. Každý ze zúčastněných by to sám udělal jinak, výsledné značky jsou kompromisem.

          Já bych taky prosazoval jednodušší značení v terénu, bez obtížnosti.

          ¨No škoda žes tam nebyl abys nám pomohl.

          0 0
          • roman 3D  

            naštěstí je historicky známé že zase něco zkurvíte a v českých luzích a hájích se bude jezdit dál dle značení KTČ ke spokojenosti většiny:-)

            0 0
            • tonik666  

              Myslíš ke spokojenosti většiny (a tvé), tedy ovcí?

              Tys přece vždycky tvrdil, že ovce jsme my, ne? :P

              0 0
              • roman 3D  

                ovce jste vy – to už je zapsáno a dokázáno několikrát historií a jak je vidět tak historie se opakuje a co děláte (spíš se o to pokoušíte) tak nemá hlavu ani patu:-)

                0 0
          • Buf  

            Tak na to mám jednoduchou odpověď. Značení MTB je dostatečně zavedeno UCI a není potřeba vymýšlet jiné. Asi nikdo nejezdí závody a neviděl stovky kilometrů MTB značení různého provedení, tam je potřeba brát inspiraci.

            A zkusili jste si tu Čemba šílenost zrealizovat v terénu, přeji příjemnou zábavu a bohatého sponzora z oblasti petrochemie.

            Jak jsem již psal obtížnost je lokální záležitost, již v minulosti byly na KČT trasách místy cedule HS , které v zimě upozorňovaly na náročnější sjezdy, nebo byly tzv. zimní cesty, většinou vrstevnice . U MTB je to stejné. Do kopce značení obtížnosti netřeba a ve sjezdu je potřeba jen varovat před nebezpečím. Hodí se i značky pozor auto, to tam taky nemáte.

            Mi přijde že Čemba žije tak nějak moc virtuálně a nezná realitu v terénu.

            0 0
            • roman 3D  

              kdyby nebyl zbytek čembounů z prahé tak by je takový ptákoviny co o ně většina nestojí ani nenapadali:-), ještě že se nepřejmenovali, takhle pokračují v tradici nastolenou TK

              0 0
            • Smazaný účet  

              realizace v terénu byla vybrána ta nejjednodušší možná. značky kčt se tak dělají už léta. (proč asi?)

              v potaz byly brány různé systémy značení ze zahraničí, ze závodů apod. nic nebylo ideální, u každého je nějaké + a -. každý na to má jiný názor.

              přenos značení do terénu, aplikace do konkrétních míst, značení v mapách, to všecko se probíralo a zkoušelo. zkus být konkrétnější, co je na tom virtuálního?

              0 0
              • Buf  

                Speciální MTB značení v krajině není potřeba pokud tam již existuje nějaké jiné ( KČT, dopravní značení silnic, atd.)Není potřeba ani to cykloturistické KČT značení, vzniká jen větší chaos ve značení a stojí to zbytečné peníze. Stačí jen využívat značení KČT a doplnit varovné cedule do nebezpečných míst.

                Smysl mají i značky objízdná trasa pro kola nebo lyže, každý si vybere s pomocí mapy jestli půjde hore kopcom nebo traverzem. Značit ale klasickým značením KČT, lze zde použít na pásovém značení místo bílé oranžovou nebo žlutou ( vhodné pro cyklo a lyže), obdoba značky objížďka na silnici, ta je taky oranžová.

                Nově budované trasy MTB jsou realizovatelné jen v bike parcích a tam se používá značení barevné jako u sjezdovek, takže Čemba opět mimo mísu.

                V zahraničí jsou zpravidla označeny jen rozcestníky. Základ MTB tras je v kvalitních mapách a záznamech GPS.

                Evropa a zejména ČR svou hustotou osídlení nemůže přejímat americké poznatky budování sigltrailů. Samostatné trasy pro cyklo, pěší, koně, lyže, sáně, sněžnice, motorky, terenní auta,koloběžky…a lokotraktory jsou v ČR utopie.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  čet jsi ten rozhovor – k čemu to značení má být využito?

                  0 0
                  • roman 3D  

                    já si myslím že nové značení se bude TK moc líbit a ihned to zrealizuje na singlu pod Smrkem jako pilotní projekt a vděk za podporu jeho bývalé organizace:-)

                    0 0
                  • weekend warrior  

                    nečetl, jen BUFá, nicméně s ním souhlasím v jedné věci, že nejlepší(nejjed­noduší, nejpřesnější, nejkomfortnější) by bylo a bude gps „značení“. Jenže i to má jisté limity v garanci kvality-obtížnosti-případné udržitelnosti.

                    Je sice možné natahat gigabajty gps tracklogů, a ty nějak katalogizovat, ale není možné se za ně NIJAK zaručit, to je ten problém…, který potenciálně zajímají regiony, města, vesnice, které chtějí tahat turisty, bikery, hcčkaře do regionu…prostě nemůžete garantovat tracklog, který potenciálně vede nečím nepřijatelným(zá­kaz, brutal, vo ničem atd..)

                    ale věřte, že jen dostat to značení do publikovatelných e-map není úplně easy, tedy na kliknutí myškou(třeba: jakžtakž za dara, otevřená, je jen google mapa, a ta, jak víme všichni je úplně na hovno)

                    0 0
                    • hopet  

                      Google mapa není otevřená ani náhodou – jen má nachystaná rozhraní, jak nad ni něco domalovat. Otevřená je OpenStreetMap (OSM), z níž generujeme výše zmíněnou http://www.mtbmap.cz/. Import tracklogů je dobrý výchozí bod (OSM na to má nachystané nástroje), ale je to pouze první krok k tomu, aby se nad tím někdo zamyslel a zamaloval, jak to v tom terénu teda vlastně je – tracklogy nejsou přesné (běžné GPS mají chybu klidně ± 5–10 metrů, občas i přes 30m, tracklogy z kola jsou navíc zatížené tím, že pokud nemáte GPS s podporou více jak 1 fix za sekundu, tak to v pěšinkovém terénu často nestíhá zaznamenat tvar trasy – i když třeba docela levné trackery na chipsetu MTK 3329 tohle umí až do 5Hz). Takže je potřeba to pak vhodně kombinovat (i s dalšími volnými zdroji) a když mám 2 vedle sebe od cizích lidí, musím občas taky přemýšlet, jestli to je vlastně tatáž cesta.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        :-) když jsem koukal na logy z gps, tak se mi stalo, že jsem projel jednu a tu stejnou cestu tam a zpátky a ve výsledku byly trasy cca 10–15 m od sebe, konstantní rozestup.

                        0 0
                        • hopet  

                          Jo, to se celkem bezne muze stat, zejmena kdyz jsi v terenu, ktery je nachylny na odrazy a zastineni signalu (udolicka, v lese apod). Malokdo ma geodetickou GPSku, ktera pomoci DGPS z referencni stanice a/nebo post-processingu umi sub-metrovou presnost. Osobne pouzivam na sber logu Garmin 60CSx s chipsetem SIRFIII nastaveny na 1s logovani a Holux M-1000C s chipsetem MTK3329 nastaveny na 4Hz logovani. Ze zkusenosti vim, ze ten Garmin je celkove presnejsi (dokaze asi lepe odfiltrovat ty odrazy a tudiz vetsinou posadi log docela presne k tomu, kde to ma byt), ale pri rychlejsi jizde na biku ma problem, ze nestiha – pri prudkych rychlych zmenach smeru ma jakoby tendenci pokracovat setrvacnosti kus dal a po chvili se zacne „vracet“ (zpresnovat). Proti tomu ten Holux umi o nekolik metru vic uskocit, ale zase umi lepe zachytit tvar te cesty.

                          Pro mne z toho plyne, ze holt hromada tracklogu jeste neni mapa (jak to nektere projekty zkousely delat). Holt to pak chce pouzivat hlavu a v pripade OSM i dalsi zdroje, z nichz je legalni obkreslovat (http://wiki.openstreetmap.org/…free_map2osm) a podle toho si ty tracklogy srovnat. Samozrejme, pokud se tech tracklogu sejde hodne (OSM je umi dlouhodobe sbirat a pak je v editorech typu JOSM vidis jako podkres), tak se da premyslet o prumerovani, byt to neni uplne idealni (protoze bys potreboval vedet, ktery log byl jak nachylny prave na takove uskakovani – muze se stat, ze tam bude treba jeden velmi presny a ostatni rozhazene a prumerovanim to clovek posune spatne).

                          0 0
                • tonik666  

                  S tím základem v kvalitních mapách a GPS záznamen nesouhlasím. To jsou podpůrné prostředky pro plánování doma u stolu. V terénu je fajn mít pásové značení, aby člověk mohl plynule jet a nemusel furt zastavovat a koukat do mapy. GPS má taky minimum lidí.

                  A překrývání s KčT může být občasná nutnost, ale hlavní účel, jak jsem psal výše, je rozšíření portfolia značených tras, zvlášť o pěšiny a bonbonky.

                  A souhlasím s tím, že hodně turistických vede v lepším případě po cestách na svoz dřeva, v horším po asfaltu. Koho to má bavit.

                  0 0
                  • weekend warrior  
                    • gps nemá každej, to je fakt
                    • s gps je ale vše o 1000% jednodušší, prostě nic neřešíš,sleduješ trasu na displeji, chybu vidíš po pár metrech, řádovědesítky…chyb děláš minimálně… = v praxi vlastně vůbec nestavíš!kvůli řešení směru cesty
                    • i gps nejni radno jezdit bez mapy, v případě potíží to není animálo komfortní, o orientaci ani nemluvě…
                    • v rozlehlých lesáckých regionech, bez většího pěšíhoruchu(ja­kýkoli větší les bez hradu, jezera, přehrady, města, mimo horyatd) vede kčt značka takřka vždy po nějaké lesácké cestě(v minulos­tinebyl nikdo kdo by jinou cestu udělal, nebo také kdo by jí z kčt značil, atak fakt zanikla)), případně afaltce.
                    • nedělám si iluze o tom, že novým značením se v české republiceobjeví tisíce kilometrů dosud masovou mtb veřejností neobjevených am/ensinglů, ale jistě bude možné vytipovat cesty/trasy, které se v 90% vyhnouasfaltu…
                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      furt nějaký gps, klikání, čumět na bazmek na řidítkách… vemu mapu do kapsy a jedu, ne? až mě začnou bolet nohy tak se vrátim. :-)

                      0 0
                      • weekend warrior  

                        ale no tak jiste, bez gps je to takove dobrodruzo+plus furt odpociovas:) u reseni dalsi cesty, ale kdyz za sebou tahnes celou rodinu, je dobre naklikana trasa k nezaplaceni…!!! jses furt dost daleko aby nemohli prudit, ale aby videli kam vodbocujes, ty prujezdy vesnicema, mesty, neresis krizovatky v lese:)))proste furt jedes…

                        pred trema nedelema me tchyne po 2,5 hodinach zcela plynule a pohodove jizdy zprdla: „3 hodiny to tam klikas a pak si stejne zamazu boty“.

                        Dovolil jsem si totiz takovou malou odbocku pres prales na Zakovske hore a byly tam asi tri louze…nicmene jsem musel tlacit, bo s vozejkem za kolem to tam nejak rozumne neslo…ale zas to bylo pekny…

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          jj, já zas jednou volil gps zkratku v klánovickym lese… louží tam bylo víc než dost, s jednim děckem na tyči (já) a jednim na sedačce (žena) to byla sranda (pro mě a pro děti). :-)

                          0 0
          • karliner  

            Naštěstí výsledkem složitých diskusí je to, že se v reálu nestalo a nejspíš ani nestane vůbec nic, protože kdyby se skutečně někdy ten výsledek (složitých diskusí) realizoval, musel by ssebou každej bikej vozit x-stránkový manuál, aby věděl, co která značka znamená :-DDD

            0 0
            • Pijer  

              Manuál možná pro tebe :-)

              Je to jednoduchý:

              *drž se barvy

              *čím víc trojúhelníků, tím těžší

              *jeď kam ukazuje šipka

              *za křížkem jedeš do řiti

              *vykřičník – bacha překvápko na poslední chvíli (závora za zatáčkou,…)

              0 0
              • karliner  

                Tak samozřejmě, že druhá část souvětí byla nadsázka, ale když jsem viděl výsledek těch diskusí, přišlo mi to jako dort od pejska a kočičky :-) Každý si řekl své a s dalšími moc nesouhlasil, čímž ale získal alibi proto, aby nemusel nic konkrétního dělat a Vašek sám ty značky nenamaluje :-)))

                0 0
              • karliner  

                Btw – tu poslední hvězdičku myslíš vážně?

                0 0
                • Pijer  

                  Jo, myslím, že to bude tam, kde je nebezpečí, které by jsi tam nečekal.

                  0 0
                  • karliner  

                    No, a pokud jsi někdy četl „Kodex terénního cyklisty“ na stránkách Čemby, jak to koresponduje s bodem 3.? ;-)

                    0 0
                    • Pijer  

                      Při jízdě v autě máš také předvídat, přizpůsobit rychlost a i přesto existují značky upozorňující třeba na semafor či přechod tam kde to není běžné a očekávané.

                      0 0
                      • karliner  

                        No, tak teď už hraješ o remízu :-), ale ať…

                        0 0
                        • tonik666  

                          Kdybys radši víc jezdil a míň kecal do něčeho, u čeho jsi mohl být, ale nebyl jsi…:D

                          0 0
                          • roman 3D  

                            myslím že o nic nepřišel:-)

                            0 0
                          • karliner  

                            Vaškovi jsem svůj návrh poslal dávno předtím, než Čemba začala ta svá „složitá“ jednání i připomínky k tomu co z nich vyplynulo… Ale to klidně můžeme probrat někdy společně, pokud jezdíš taky jinam, než ve středu na Točnou a Koutský :-)))

                            0 0
            • Smazaný účet  

              ty aby ses nepřidal. :-) když todle zvládne každej skautík…

              0 0
            • JSt  

              :-D

              0 0
    • roman 3D  

      jednoho TK kdysi osvítilo a druhej myslí a něco zjistil, jak to asi dopadne?:-))))

      • Václav VOLRÁB: Pro mě bylo impulsem to, že jsem zjistil, že v drtivévětšině jezdíme po stávajícím turistickém značení Klubu českýchturistů (KČT). Myslím, že pro bikera existují i jiné a lepšíalternativy.
      • Václav VOLRÁB: Já myslím, že se to značení neujalo proto, že na KČTjako garanta cykloznačení, spadla i problematika MTB ale oni sami nejsoubikeři.
      • Václav VOLRÁB: Já jsem se snažil inspirovat ve Francii.

      Jako bych to už někdy slyšel:-)

      0 0
      • hony007  

        Tak to potěš koště, ve Francii je to značení, byť i obyčejných cyklostezek ještě tragičtější než u nás.

        0 0
      • weekend warrior  

        myslím že k francouzkému sytému to má daleko: bohudík i bohužel…

        0 0
    • jesperx  

      myšlenka možná ušlechtilá,ale nevím zda pak nebude přeznačkováno – tedy v tom smyslu,že dne již existuje několik typů různých značek – i KČT má kromě svých všeobecně známých značek také různá místní značení apod…

      0 0
    • karliner  

      Zajímavé, na diskusním fóru Čemby je link na tento thread, ale nikdo z VV sem svůj názor na další postup nelípnul, přitom je tu celkem dost zajímavých podnětů do složité (jak nadhodil tonik666) diskuse, která na půdě Čemby probíhala a možná i nadále probíhá.

      0 0
      • weekend warrior  

        ale jen „možná“ probíhá, pokud ne, není už o čem diskutovat:) minimálně do té doby, než se jasně analyzuje a potvrdí to, že new připomínky jsou oki a oprávněné a je tak o čem dále diskutovat…

        bych to tak viděl…

        0 0
        • Smazaný účet  

          by se dalo diskutovat donekonečna, nějakou přehršel nových podnětů jsem nezaznamenal. snad jen by to chtělo upřesnit jak to bude s hodnocením obtížnosti, jak a kam se budou trasy sbírat a popř. aktualizovat.

          0 0
          • joska  

            a co tak zkusit nejakej nastrel tras, ktery byste chteli vyznacit, hodit na http://www.mtbmap.cz/ . Domluvit se s provozovatelem na nejake znacce (treba „Č“), ktera by oznacovala trasy doporucene Cembou. Aby klasicti B-F placalove videli nastrel o jake trasy by se jednalo. I me by treba zajmalo jak si takovou trasu predstavujete v realu.

            0 0
    • Palo TT  

      Aj ked sa ma MTB znacenie v CR osobne netyka, kedze MTB podmienky su v mnohom podobne ako v SK, vyjadrim sa aj ja, len som nechcel byt hned na uvod velky kritik :)

      1. Cemba riesi nieco, co riesit netreba + vymysla to za zatvorenymi dverami. Ani zmienka o znaceni na ich stranke. Netusim, ci na pripomienkovanie chceli dat finalny navrh, alebo to odprezentovat ako hotovu vec. Participacia necembovej verejnosti by bola vhodna.

      Mohli by sa oficialne vyjadrit.

      2. zbytocnost – v CR existuje Turistické značení cyklotras

      http://cs.wikipedia.org/…v_%C4%8Cesku

      To by mohlo uplne postacovat. Pripadne to znacit rovno ako turisticku trasu. Aky bude rozdiel MTB trasy oproti turistickej – na znacenej MTB trase bude mat prednost cyklista? Pochybujem.

      +Bufom spominany negativny efekt triestenia sil (skupinkovania) proti silnej polovnicko-tazobnej loby so silnym vplyvom na legislativu. Zmeny legislativy v SR v neprospech pohybu verejnosti v lesoch pod vplyvom tychto kruhov su markantne :(

      3. vizualizacia v terene – ma ukazat spravny smer = ma byt zretelna + jednoducha na realizaciu. Znacit tech. narocnost je zbytocne. Na to su smerovniky,ma­py,sprievodco­via, popisy tras. Pripadne ak tras nebude vela (co asi nebude), mohla by narocnost vyjadrovat farba. V Dolomitoch su vsetky turisticke trasy cervene+cislo.

      Kedze doteraz uz nejake znacenie pre MTB (okrem spominanenho cykloturistickeho) bolo, pochybujem, ze po prijati noveho znacenia sa zacne masivne znacenit. Na SK je aj znackarov tur. tras malo. Mysliet si, ze bikerom niekto povoli vyznacit to, ze nedovoli turistom je velky optimizmus.

      Ak by chcel niekto znacit nejake existujuce single (=mnohe pouzivane ako polovnicke chodniky), tak to nebude urcite lahke.

      Btw. Co sa v praxy stane ak MTB trasa nebude znacena v terene, ale bude znacena v mape (papier, web)/v sprievodcoch aj s GPS datami a vlastnik pozemku s trasou nebude suhlasit a nechce ju tam?

      0 0
      • tonik666  

        ad 1. věc názoru, viz ad 2.

        ad 2.to jsou značky pro krosová kola, silnice a max šotoliny

        a lesní cesty, nic co by chtěli bajkeři jezdit.

        ad 3. za mě souhlas, ale jak jsem psal výše, diskuze byly náročné, na fóru je každý chytrý, ale ve skutečnosti něco navrhnout tak aby to ostatní brali není tak snadné

        Co se týče „nedovolí vyznačit turistům“ – o značení většiny míst se nikdo nepokoušel, a odpor vlastníků pozemků lze očekávat (zvlášť protože je značka věcné břemeno nebo jak se to..)

        Ad btw v tom případě to může řešit jak mu vlastnictví pozemku dovolí.

        0 0
        • karliner  

          Ad 3. souhlas.

          Potvrzuje to třeba i tento thread, který přestože je Čembou monitorován a je to solidní zdroj nápadů a inspirace a dobrý základ pro diskusi, nikomu z VV nestojí za reakci.

          0 0
          • tonik666  

            Asi maj svejch starostí dost, přecejen to dělaj ve svém volném čase. Co bys o nich chtěl slyšet?

            Já jsem na tom návrhu přímo pracoval, a další lidi co na tom dělali jsou tady ve vlákně a reagují.

            Mimoto diskuze probíhala docela dlouho a účastnilo as jí asi tolik lidí, co je tady ve vlákně a to co prezentoval Vašek v odkaze výše je její dosavadní výsledek, ke kterému jsme se dostali přes větší množství návrhů.

            0 0
            • karliner  

              Pro začátek by stačilo (vzhledem k tomu, že Čemba chce významně rozšířit členskou základnu a celkově být otevřenější) zveřejnit na svém webu (nebo i tady, to je fuk) jak ten finální návrh vlastně vypadá, zdůvodnit proč podle jejího názoru vlastně bikeři potřebují paralelní značení atd. a požádat skutečné bikery o zpětnou vazbu.

              0 0
              • roman 3D  

                Čemba chce významně rozšířit členskou základnu: pro začátek by se to chtělo přejmenovat a najít si něco jiného co bude dělat pro blaho bikerů než suplovat dostatečné značení KČT,mapových a gps podkladů, to už ten TK měl zajímavější nápad:-)

                0 0
              • tonik666  

                S tím „paralelním“ (dost zavádějící označení , vzhledem k tomu, že mají být značeny nové trasy)značením zamýšlí rozšířit portfolio značených tras o trasy vhodné primárně pro bajkery.

                Na webu zveřejněný není nevím proč…otázka spíš na VeVeho.

                Skutečné bajkery…jako že doteď na tom pracovali neskuteční? Máš na mysli bajkerskou veřejnost? (btw Jak zajistíš, že ti neskuteční se ti neozvou?:)

                0 0
              • VeVe  

                Finalni navrh jeste neni. Vzdy zduraznuji, ze jde o koncept, na kterem se dale pracuje. Takze kazdy zdroj napadu pro inspiraci je samozrejme vitan.

                Za kazdou zpetnou vazbu jsem rad.

                Narazku o skutecnych bikerech nejak nechapu..:-) To je kdo presne? :-)

                0 0
                • karliner  

                  V rozhovoru není zdůrazněno, že jde o koncept, to jsem nevěděl, pardon.

                  Zdroj nápadů pro inspiraci samozřejmě vítáš, ale koncept veřejný není, riskuješ tedy, že pokud ti někdo nějaký nápad pošle, třeba už bude zapracovaný nebo delší dobu zavržený.

                  Dtto zpětná vazba.

                  Skutečnými bikery jsou myšleni ti, kteří jezdí pravidelně a často terénem, nemyslím si (ve vší úctě), že jsou to zrovna tvůrci webu plzenskonakole.cz

                  Ale jednu narážku si neodpustím – když se Čemba za zhruba rok nedopracovala ani k finálnímu návrhu MTB značení, jaký odhaduješ horizont, kdy bude finální návrh dokončen a jestli se děti mých dětí dožijí, že bude něco skutečně proznačeno? ;-)

                  0 0
                  • VeVe  

                    I zavrzeny napad se casem muze ukazat jako nepravem zavrzeny. Takze ten risk s tim, ze se to opakuje mi nijak nevadi. Spise i naopak, znovu to podniti k zamysleni, jestli na tom preci jen neco nebude.

                    Serverem plzenskonakole.cz jsem byl pozadan o rozhovor, to je vse, co s tim maji spolecneho..:-)

                    Myslim, ze deti tvych deti se toho doziji..:-) Ja myslim, ze i ty se toho jiste dozijes.. Myslim, ze finalni navrh bude dokoncen letos, takovy mam ted odhad a snad je i realny. Pokud ne, tak jedno pivecko mas u me? :-)

                    0 0
          • weekend warrior  

            znaceni obtiznosti je z dosavadniho pohledu konceptu dulezite pro znaceni napriklad/hlavne rozcesti na stejne celkove trase=stejny cil, ale po jinych variantach obtiznosti: varianta s dropem do zatacky versus asfaltka kolem skaly…

            0 0
    • karliner  

      Myslím, že by Čemba mohla získat ostruhy při značení třeba tady

      0 0
      • zbartos  

        Podle popisu ve článku a fotek, je tohle asi zrovna příklad místa, kde by se cestička vybudovaná podle metodiky IMBA (t.j. především udržitelný sklon do cca 12% a zpevněný povrch) hodila…

        0 0
        • karliner  

          Zdeňku, celej ten článek je naprostá kravina, normálně tam jezdí i děti…

          0 0
          • tonik666  

            Asi tak. Pro tam už stezka je, místy štěrková, místy šíře pro auto…jen ten pán co to psal je trochu přehnanej.

            0 0
    • novakrev  

      Kdo značí, ten jede. Označená trasa přes cizí pozemky se dá lépe chránit. Značí už i koňáci, ktyří byli vždycky ve všem pozadu.

      V Plzeňském kraji vzniká 300 kilometrů dlouhá hipostezka

      http://www.denik.cz/…0120922.html

      0 0
      • zbartos  

        Pracoval jsem letos přes léto 3,5 měsíce v oblasti ohraničené přibližně obcemi Ledeč n. S., Ždírec n. D., Štoky, Červená Řečice (cca 41 000 ha lesa). Jsou tam desítky kilometrů (možná i přes stovku) značených konětras. Za celou dobu jsem tam ale nepotkal ANI JEDNOHO jezdce na koni a nevšiml jsem si ani žádných stop od podkov ani koňského trusu. Může to být ale i tím, že jsem tam nebyl o víkendech…

        BTW Když jsem tam jedné obci navrhoval, že by mohla vyznačit pro cyklisty pěknou trasu mimo státní silnici svým lesem (tahle trasa není např. ani na cykloserver.cz), tak mi řekli, že už jsou zapojeni do velkého projektu na značení konětras na Vysočině…

        0 0
        • tonik666  

          Proti koňotrsám mám jediné – že je značí nějací zabedněnci, kteří naprosto nerespektují, že když se trasy kryjí, měly by být značky pohromadě na jednom místě.

          Takže z toho vzniká pěkný zmatek, ve kterém se blbě orientuje – na jednom stromě turistická, na druhém koňská a na třetím ideálně nějaká další.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Jak by řek Patejl. Na horáku si šlověk udělá cestu všude. Já taky prostě jedu. Buď někam dojedu, nebo se kousek vrátim a jedu jinudy. Taková ruleta… :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.