• Leon®

    Ahoj, používáte někdo na dotahování momenťák? Případně doporučte…

    Rozhoduju se mezi

    https://www.muziker.cz/…orque-wrench?…

    a

    https://www.decathlon.cz/…8386793.html

    Od Park Toolu stojí skoro trojku a to se mi fakt dát nechce.

    Díky z rady.

    • milan.v  

      Ne, nikdo ho tu nepoužívá, máme momenty v ruce…

      https://www.bike-forum.cz/hledani?…

    • tompca  

      Jestli na něj nepospichaš, tak jsem ho kupoval tady za 25£, mají ho často v akci.

      https://www.wiggle.co.uk/…-wrench-set/

    • kotew CZE JIHLAVA  

      Taky jde o to co s ním chceš dotahovat.

      • Leon®  

        Řídítka, představec, sedlovku, … tam kde jsou psaný momenty.

        • Breakpain  

          Momenty jsou pro vsechny spoje ;), kliky, pedaly, cepy … ;)

        • kotew CZE JIHLAVA  

          Deska už jsou na vše:-), mě spíš jde o ten rozsah těch klíčů, co jsi postoval.

        • kotew CZE JIHLAVA  

          Vzal bych ten co postoval tompca, chybu neuděláš, vlastní zkušenost.

        • zdenal8  

          Předepsaný utahovací moment je u každého závitu. Pokud není udano výrobcem jinak, tak je to dáno normou.

          • Zdyn  

            Najdi mi porsím normu, která udává utahovací momenty.

            Utahovací moment je volen dle požadované axiální stahovací síly. Je odvislý od velikosti závitu, stoupání, materiálu šroubu, povrchové úpravy, použitého maziva apod. Tohle žádná norma neobsáhne.

        • Mr.Pavka  

          Tak to budes asi potrebovat vic momentaku.

          Jeden 0–5 Nm, druhej 5–25Nm a treti 20–100Nm treba na utahovani kazety ktera ma myslim predepsanych 40Nm.

          Nebo koupit elektronickej kterej umi od 0 az do 100Nm. Ale u nej te upozorni na pozadovanej moment pouze pipnuti.

          Osobne mam radsi mechanicky cvaknuti u klasickyho momentaku.

          • krabica  

            Mám mechanický 1–25Nm a stačí to, větší momenty už jsou prostě ma fest, na to není momenťák potřeba.

          • Zdyn  

            Ikdyž bude elektronickej 0–100 Nm, tak na malé momenty nebude vhodný. Celková chyba bude výrazně vyšší, než u obyčejného mechanického 0–5 Nm. Samozřejmě zaleží na ceně, ale pro dosažení stejné přesnosti bude takový elektronický momenták stát mnohanásobek toho mechanického. Nehledě k tomu, jestli se vůbec takový rozsah sežene.

            • Mr.Pavka  

              Koukal sem na takovej digitalni co se nasadi na racnu.

              Displej a mackatka na pozadovanej moment.

              Cena nejak 3000.

              • Zdyn  

                V rozsahu 0–100 Nm? Kór pokud je to nástavec, tak určitě není vhodný na měření malých momentů.

                Ta přesnost se týká v podstatě všech měřidel.

                Čím větší je rozsah, tím větší je také chyba. Běžný momenťák bude mít přesnost třeba ±3% z celého rozsahu. Tedy u 100 Nm chyba ±3 Nm. Takže z toho je vidět, že v nízkých hodnotách bude úplně mimo.

                • Mr.Pavka  

                  Dneska je elektronika docela zmakla.

                  Proc by to nemohla umet?

                  • Zdyn  

                    Protože nejde primárně o elektroniku. Víš, jak to funguje? Při působení vnější síly dochází k deformaci členu, na kterém je umístěný snímač (tenzometr) ten se také deformuje a tím se mění jeho elektrický odpor. Tuto změnu měří a dále zpracovává vlastní ektronika. Malá deformace znamená malou změnu odporu. A samozřejmě čím je tato změna menší, tím, je obtížnější ji zaznamenat.

                    Jednoduchý příklad jsou digitální váhy.

                    Pokud budeš chtít měřit např. s přesností na tisíciny gramů, tak si můžeš koupit celkem levně váhu (stokoruny), která bude mít rozsah třeba 0–50g.

                    Ale pokud by jsi chtěl s touto přesností váhu s rozsahem 0–100 kg, tak tě bude stát milióny (možná taková bude někde v NASA).

                    Proto se dělají přístroje v rozsazích, aby i pro malou měřenou honotu byla dostatečná deformace, která jde spolehlivě a dostatečně přesně zaznamenat.

                    Tento princip je stejný u mechanického i digitálního měřidla a to pro jakoukoli měřenou veličinu.

                    • Mr.Pavka  

                      Vida. Aspon zas vim.

                      Dik.

                    • zdenek  

                      Jinak řečeno: Chyba měření je určena procentem z rozsahu. Nikoli z měřené hodnoty.

                      • Zdyn  

                        U lepších měřidel se obvykle udává i chyba z měřené hodnoty. Ale většinou je udávána chyby z rozsahu (FS- full scale).

                    • Zdyn  

                      Jen ještě doplnění.

                      Určiitý měřicí rozsah je potřeba také z toho důvodu, že v celém rozsahu měření musí být deformace členu pružná (deformace je lineární se silou). Tedy pro malé hodnoty musí být deformace dostatečná pro změření, ale na opačném konci stupnice u velkých hodnot nesmí dojít k plastické deformaci členu. Pak dojde k „natažení“ měřidla, kdy po odlehčení se nevrátí na 0, ale stále ukazuje nějakou hodnotu.

    • M@rkr  

      Používám už asi rok toto: https://www.naradi-extol.cz/…y-1-4-5-25nm

    • krabica  

      Používám Syntace a jsem spoko.

      • mpIII  

        Souhlas. Sice dražší, ale zvládne kompletní rozsah momentů (1–25 Nm) a jsou k němu skvělé Wera bity. On i ten klíč vyrábí Wera, mají podobný v nabídce, ale levnější není.

        • Morchella  

          Mám tento klíč a skoro všude na mém kole jsou momenty do 15 Nm. Jedině spodní čep zadní stavby vyžaduje těch 25 Nm, ale má levý závit a to Syntace bohužel neumí. Dostávám ten správný moment do ruky tak, že upnu bit do svěráku, párkrát si tu sílu utažení natrénuju momenťákem nanečisto a pak hned jdu na věc.

          • krabica  

            A jak dotahuješ kazetu?

            • jIrI___  

              Kazeta vždy na beton, to je jedna z věcí kde mi momenťák příjde úplně zbytečný :)

              • krabica  

                To byla jen taková narážka na předchozí složitý postup s 25Nm… :-)

                • Morchella  

                  Tak ono to zamrzí, když si koupím klíč v rozsahu požadovaném na čepech Sparka a je mi u toho hlavního čepu k ničemu.

            • Morchella  

              Proto píšu skoro všude. A ukaž mi přesný momenťák 1–40 Nm. Kazetu dotahuju podle sluchu na krev :-) Ono vlastně na kliky, centerlock a podobně momentový klíč není vůbec potřeba, protože stržení závitu jen tak nehrozí.

              EDIT: O ten čep mám ale strach, že přetažením může prasknout třeba řetězová vzpěra.

      • rosomak204  

        Taky mám syntace na jemné momenty na hrubé pak proteco na rychlovku u hlávka nebo tak mám jednoduchý ritchey 4nm

    • Boby83  

      Proteco – spokojenost

      http://www.proteco-naradi.cz/…-g41867.html

      • goofy  

        Mám stejný. Kámoš ho srovnával s kalibrovaným, co mají v práci, a je v podstatě stejně přesný.

    • jIrI___  

      Mám navíc momenťák Stahlwille Torsiomax 775, ale… Koupil jsem ho na podzim, minulý týden rozbalil a zjistil, že jsem blbec objednal špatný rozsah. Takže pokud by někdo využil rozsah 0,4 – 3 Nm, je k dispozici :D. Ale jinak vypadá super – fajn zpracování, jednoduché nastavení momentu, pro levý i pravý závit…

      • Vilém  

        Tos za to dal 6 litru? Jsem asi skrta to by mi bylo lito i do profi servisu.

        • novas752  

          Zase když je někdo „snob na nářadí“ tak proč ne, vypadá to parádně. Akorát ten rozsah do 3Nm je tak trochu na prd. :) Může to prodat na nějakym hodinářskym fóru.

          • Vilém  

            Mam taky rad kvalitni naradi, ale zas to beru v pomeru k cetnosti pouzivani a potrebe dlouhodobe stability nastaveni. Kdyz jsem delal u vyrobce merici techniky, tak tam v mechanicke vyrobe takove pouzivali, ale oni s tim dotahovali desitky, ne-li stovky sroubku denne a bylo nutne aby moment byl dlouhodobe stabilni a maximalne jednou rocne se to prekalbrovalo. Na pouziti typu jeden sroub denne bych proste volil neco jineho.

        • jIrI___  

          Asi nějaký úlet, teď si to taky nedovedu vysvětlit :D. Ale myslím že to bylo kvůli tomu, že jsem chtěl něco na způsob klasického šroubováku, ne jako ráčnu s pákou.

    • tomxxx  

      Koupil jsem momentak proteco – neco jako extol. Nic s cim by me bavilo montovat, nemam rad vylozene nekvalitni veci. Poslal jsem ho zpet s tim, at mi ho vymeni za weru, s tim jsem spokojenej.

      Na to co potrebujes bych se na momentak vykaslal a naucil se utahovat rukou, momentakem montovat je stejne otrava. Ja kupoval momentak kvuli zadni stavbe, kde jsou momenty dost napřesno, případně je ještě dobré pouzivat ho na vidlici. Na vse ostatni si vystacis se slusnym citem v ruce.

    • Marushin  

      Koupil jsem tento a na větší momenty mám z Lidlu na kola. Nevím jak je přesný, ale zatím je vše ok.

    • Milan  

      Za mne:

      ten co postuješ jako první – PRO – mám jako aktuální nářadí-ale jinej brand. Poznatky-méně user friendly nastavení hodnoty. Musíš se tomu malinko víc věnovat-ale lze nastavit pocitově přesněji na desetinu-což je ale i sporadické. Práce mimo toto je s ním mnohem větší radost, je mnohem lépe vyvážený. Perfektní povrchovka.

      A to srovnávám s tím co Ti tu většinově ostatní postují: tedy ten s červeným posuvným ukazatelem třeba pod názvem LifeLine X-Tools Essential Torque Wrench Set. Natavení rychlejší, práce s ním taková humpolácká a po čase chytil lišku-nic závažnýho. Měl jsem ho pár let, ale šel z domu.

      Píšu proto, že jsem je souběžně vlastnil oba, a vyhrál to ten první co postuješ. Ale bez bitů bych do něj nešel! A ty v té nabídce od Muzikeru nevidím.

      Zde můj kousek:

    • MatS  

      Mam od Force a zatim spokojenost za tu cenu. Celkem presne se da nastavovat moment.

      https://www.kupkolo.cz/…14nm_z91846/

      • Leon®  

        Taky přemýslím nad tím od Force to štelování mi přijde bezpečňejší než u těch kde se točí celou rukojetí. Ale je jen do 14 Nm. Ikdyž víc asi já potřebovat nebudu…

        • MatS  

          Čím mají větší rozsah ty momentové klíče, tak klesá přesnost. Navíc větším momentem se snad utahuje jen kazeta a CL kotouče. A to dám rukou.

          • novas752  

            Čepy zadní stavby taky často bývají přes 14. Tam se momenťák docela vyplatí mít.

          • tomxxx  

            Predepsany jsou nejvic snad dub kliky, proto je pak nemuze nikdo rozdelat.

      • milan.v  

        Mám také ještě za původní cenu, i tak dobrý kup…

      • RychJ  

        Mam ho také, jen škoda, že nevydává hlasite lupnuti při dosažení momentu utáhnuti, je se „zlomi“.

        • MatS  

          To je pravda, ze začátku jsem si myslel, že nefunguje. Ale zvykl jsem si, a už to nevnímám, spíš to řeším pocitově to zlomení.

          • RychJ  

            Mam to úplně stejně, když.jsem ho zkoušel tak jsem ho zahodil do garáže ze nefunguje, až pak jsem někde na YouTube viděl video a sel ho znovu vyzkoušet.

    • vojtechposmourny  

      Ten první mám a je ok.

    • Jirra  

      Když nemáš nějaký dražší, obvykle je u něj certifikát s měření přesnosti, mám ho u klíče za cca 3,5k, tak je dobrý ho raději nezkoušet z jiným, aby člověk nebyl zklamaný rozdílnými výsledky.

      Jednou jsme zkoušeli s pánem v servisu tři momenťáky a každý utahoval (vypínal) jinak. Rozdíly byly +/- 1,5Nm na 6Nm.

    • wert7  

      Jaký momentový klíč (rozsahem) je pro údržbu nezbytný? Většina komponent vyžaduje moment přibližně 4–8Nm, Shimano HT2 kliky 10–12Nm, vyšší momenty okolo 30–50Nm pak kazeta, středové složení, Shimano DM převodníky a kotouče Centerlock. Pro pokrytí celého tohoto rozsahu jsou potřeba minimálně 2 klíče s rozsahy okolo 2–20 a 10–60.

      Utahujete všechno momenťákem, nebo používáte jen ten s nižším rozsahem?

      Prodejcem kalibrovaný levný hobby (nejpíš asie?) se dá koupit za pár stovek:

      https://eshop.gmtechnik.cz/…m-s-nastavci

      https://eshop.gmtechnik.cz/…-19-110nm-38

      Kvalitní Parktool nebo Wera už pak vyjde za 3 tisíce jeden.

      • AgataS  

        2–14Nm mně příjde optimální.

      • krabica  

        Používám Syntace 1–25, který pro ně dělá Wera, zbytek rukou…

        • wert7  

          Některé díly se asi fakt utahují v praxi rukou. Třeba u Shimano DM převodníku by to evidentně chtělo nějakou speciální násadu, protože ten se běžným momentovým klíčem s ořechem utáhnout nedá (zavazí tam osa klik).

          https://www.youtube.com/watch?…

      • tomxxx  

        Mám Weru 1–25, koupil jsem nejdřív ten levný momenťák, ale poslal jsem ho zpět, doplatil a vzal lepší. Levnej funguje, ale nemám rád nekvalitní nářadí.

        Kazetu, kliky atd utahuju rukou. Představec atd. někdy momenťákem, když se mi s tim chce jebat. Co si netroufám rukou jsou čepy zadní stavby, kde jsou ty momenty poměrně přesně dané.

        Hlavně nezapomínej, že momenty napsané na komponentech jsou často maximální vhodné :)

        Pokud nemáš fulla, asi bych se na momenťák vykašlal.

      • milan.v  

        Mám dva, jak píšeš…

      • novas752  

        Momenťák používám fakt málokdy, když už tak spíš ty nižší momenty.

    • Orlicky  

      Ahoj, momenťáky se prodávají různý. U nás v Pardubicích je specialka a mají výběr.

      https://eshop.gmtechnik.cz/…lice-na-kola

      Je tam levná Čína i pěkný „Germany“ z Taiwanu. :)

      • zdenek  

        Gratuluji k čerstvé registraci a prvnímu příspěvku…

        Prodejny s nářadím jsou překvapivě i v jiných městech.

    • capo  

      Koukám teď trochu na digitální. Tyhle mám v předvýběru. Zda je to přesný nebo není nevím. Zatím jsem žádné rozhodnutí neudělal, ale třeba to nastartuje diskuzi :)

      https://www.aliexpress.com/…8054236.html

      https://www.aliexpress.com/…5548320.html

      https://www.aliexpress.com/…1636729.html

      • goofy  

        Digitálání z Ali? To můžeš rovnou utahovat rukou… :-)

        • kesu  

          Presne tak, na naradi nesetrit, chce to poradnej!

        • capo  

          Hele já nevím, všechno má víceméně stejnou krajinu původu, takže se spíš než jaký obchod to prodává bavme o jménu značky, referencích a reálných zkušenostech. Jen se bojím že k tomu tu moc lidí nebude mít informace :)

        • Zdyn  

          Pro domácí amatérské použití bych se toho vůbec nebál.

          V případě pochybnosttí pak jde udělat i doma jednoduchá kontrola (závaží na páce).

          • novas752  

            Spíš mechanický. A jednou za čas si ho za ušetřený prachy nechat zkalibrovat.

            • Zdyn  

              No už vidím, jak dá někdo 1000 za levný momenťák a za 2000 si ho nechá zkalibrovat.

              • adam320  

                Si to zkalibruje sam ne

                • Zdyn  

                  No však jsem to psal. Jinak svépomocí bych tomu neříkal kalibrace, ale spíše ověření.

                  • adam320  

                    No jasne no je to samozrejmne mimo oproti certifikovany laborce, ale uprimne kdo z nas potrebuje takhle presnej momentak. Ja si overoval vzdy jednou za rok i momentak kterym jsem skladal motory do aut, diferencialy apod a v zivote jsem nemel problem

              • novas752  

                Kalibrace zase tolik nestojí. A je to furt lepší než kouoit drahej a na kalibraci kašlat. Po pár legech z něho budiu lízt nesmysly.

                • capo  

                  Mě by zajímalo jak moc velký nesmysly z toho můžou po pár letech lízt? Bavíme se tady o odchylkách v řádu jednotek procent, desítek, stovek?

                • Zdyn  

                  A kolik myslíš, že kalibrace s protokolem v akreditované laboratoři stojí?

      • tomxxx  

        Za ty prachy bych raději koupil pořádnej mechanickej u nás.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.