Moderní starší nebo bazarová silnička - past na peníze?

63 nepřečtených
  • jonti

    V minulosti, když silniční kola měla ráfkové brzdy a mechanické řazení, byla životnost při malém nájezdu skoro neomezená. I 20 let staré Morati na Dura Ace není při občasném použití problém udržet plně funkční. Stačí jednou za pár let vyměnit pneumatiky, špalky a omotávku. Dokud fungují dualy je servis velmi levný. Když kolo i rok stojí, nic se mu nestane.

    U modernějších kol je situace jiná. Elektrické řazení a hydraulické brzdy. Nekompatibilní vývoj a propietární komponenty.

    Když si teď někdo koupí pětiletý Specialized Tarmac SL6, ať Expert nebo S-works, za pár let mu může odejít nějaké těsnění nebo membrána v brzdové páčce. Sehnat rebuild kit u shimana nejde a pro starší 11s sady moc nepůjde sehnat skoro nic. Bude vůbec jiné řešení, než koupit komplet novou moderní sadu?

    Jako kritické vnímám páčky Dual control, nejsou servisovatelné a jsou velmi drahé, Ultegry přes 10000.

    V současnosti najedu většinu km na mtb, na silnici jen něco mezi 2000–5000 km ročně. Z úvahy nahoře mi vycházi, že je ideální se silničního kola zbavit už po třech až pěti letech, přestože není moc ojeté.

    Jaký na to máte názor, vydrží současné sady i 10 let provozu, nebo je lepší se jich preventivně včas zbavit?

    Anketa: Kdy se hydraulická a elektrická sada Di2 rozpadne a její údržba přestane dávat smysl?

    1x
    11%
    4x
    44%
    2x
    22%
    0 0
    • adam320  

      Tva uvaha je sice zajimava, ale z financniho hlediska nesmyslna. Pokud koupis tarmac S-works a za 6000–10000km ho prodas, tak te vzhledem k tomu cenovymu propadu bude stat 1km x krat vic, nez kdyz za pet let koupis pripadne neco jako brzdovou paku, nebo kotouce a kolo si nechas dalsich 5 let

      0 0
    • Singlespeed  

      Jestli vydrží současné sady 10 let zjistíme až za 10 let, to dá rozum.

      0 0
      • jonti  

        Hodnotím to podle mtb sad, kde víc než 5 let staré brzdy postupně fungují hůř. Není ale problém vyměnit jen páku za 1200 Kc a nejnovější páka XT M8100 sedí i na 10 let staré brzdy M785.

        0 0
    • Kaire  

      Tak teoreticky lze jít furt do nové mechanický 105. Je to stejný jako koupit auto s kterým člověk nejezdí a pak se drbe na hlavě. Nebo jako…

      1 0
      • tiarko  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
        0 0
    • jecnak  

      Píšeš to, jako kdyby se snad staré sady nerozpadaly – prasklé pružinky a západky v Shimano dualech, ozvýkaný plastový kolečko v mechanickém Sramu, různé pružinky nebo kolečka v Campě.

      Pokud se bavíme o Shimanu, tak dualy se v mechanické části dají opravit. Třmeny jsou levné a kompatibilní s mtb. Stačí tak pravidlená údržba – výměna brzdovky/oleje a vše funguje dlouho. Nějaké odhady životnosti na roky nedávají smysl. To co někdo najede za rok, jiný nakroutí za 10.

      3 0
    • tiarko  

      Mě zase vadí, že do moderní silničky musí člověk investovat alespoň 100 tisíc aby to vůbec za něco stále.

      Před sedmi lety jsem za 35 tisíc koupil full karbon, full ultegra. Mělo to rychloupínáky a véčkové brzdy, celé to vážilo 7.5Kg a dalo se na tom i hezky závodit a moc to nezaostávalo za těmi lepšími.

      Teď člověk dá 100 tisíc. A… Ano, jsou na tom kotoučovky, pevné osy, elektronické řazení, nářadí v rámu a podobně´, ale… Váží to víc rychleji to nejede a servisovatelnost stojí 10krát tolik.

      Jestli pro někoho, kdo chce čistě výkonnostní stroj, a nemá 200 tisíc a dalších 100 na servic má smysl vůbec nové kupovat.....

      0 1
      • Tomcat  

        véčkové brzdy… tak jistěže facepalm

        Kotoučový brzdy bylo plus i před 25lety jenže je nikdy prakticky v mainstreamu nedělal. Takže díky nim je to rychlejší , nebo chcete připomenou korkový zoufalce s karbonovými ráfkama?

        Tohle brblání že kdysi byla tráva zelenější je jen o tom že stárněte a svět se kupodivu mění a nejste chopný se přizpůsobit.

        0 0
        • tiarko  

          Já netvrdím, že dřív byla tráva zelenější. Top modely jsou samozřejmně o několik levelů dát, o tom žádná.

          Jen mi přijde, že když i se započtením inflace vytáhnu dns stejné peníze. Tak nedostanu rychlejší stroj.

          SE silničkou na kotoučových brzdách mám zkušenosti. Ale náročné silniční sjezdy téměř nejezdím, a nepřijde mi, že by mi ty dotoučové brzdy přinesly takový benefit navíc. Na MTBčku samozřejmně kotouče mám.

          A co se týče elektronické sady, tak já osobně bych radši připlatil 20k za dobrá kola a nechal si mechanickou sadu. Ty kola mají na výkon daleko vyšší efekt než o pár ms pomalejší zařazení a dva kabely.

          Respektive, chci teď koupit novou silničku. Ale nechci ji koupit abych se na ní cítíl pohodlněji, ale aby se mi na ni lépe jelo a cesta mi lépe odsýpala. Nejspíš koupím na jaře Canyon Aeroad CF SL 8 . Pokud teda bude :)

          1 0
          • novas752  

            No jo jenže zvlášť na těch komplet vnitřkem vedených aero silnicích byly čistě mechanický sady fakt jen pro zlost. Bowdeny na výměnu každou chvíli, výměna hrozně pracná a zdlouhavá. Tam je to bez hydrauliky a leketriky fakt neštěstí.

            U silniček klasickýho střihu je to jiná.

            3 0
            • tiarko  

              Tak i na czech tour byly vidět kola s mechanickou ultegrou. Zřejmě profi týmy ví, kde je nejvýhodnější ušetřit a kde je zase vhodné si připlatit.

              0 0
              • halfbikert  

                Aero ram s Aero cockpitem opravdu s mechanickou sadou není dobrá volba. Ty lomy bowdenu jsou při řazení cítit.

                0 0
        • gerrard  

          Dostat silničku na Včkách pod 7,5kg jde naprosto v klidu za pár peněz. Dostat dnešní silničku na kotoučích pod 7,5kg je poněkud výzva. Dnešní brzdné špalky a upravené brzdné plochy brzdí úplně v pohodě a ani v závodním balíku nejsou mínus. Výběr v lepších silničkách na Včkách je prostě nula a tak musíš do kotoučů. Jestli máš třeba pro dítě prioritu váhu, tak Včka jsou pořád jistota, že to půjde a finančně tě to nezruinuje. Ale moderní to teda není.

          1 1
          • jecnak  

            Akorát ráfkové brzdy při vělkém nájezdu a ježdění v dešti a brodelu docela lezou do peněz. Měnit špalky je ok, ale mizí i ráfky – zvlášť ty karbonové jsou pohroma.

            A hmotnost fakt není až tak důležitá – nové kolo mám skoro o 1kg těžší, ale celkově je rychlejší. Možná někde v prudkých kopcích nad 15% ne, ale zas to trochu doženu ve sjezdu dík kotoučům.

            2 0
            • tiarko  

              Tak pokud člověk nejede mezinárodní závod, ta k i hliníkové ráfky, třeba zonda c17 můžou být v pohodě.

              0 0
            • gerrard  

              Jasně souhlas, má to svoje mínusy a třeba nové závodní karbon kola na véčka bych už domů nekoupil, prostě to co je doma, tak dožije a konec. Ale poskládat lehké kolo pro 40kg holčičku za rozumný rozpočet je jednodušší na Včkách a při jejím nájezdu tam může mít pořád závodní karbony a nic se nestane. A ta to kilo rozdílu pozná víc než dospělý natrénovaný chlap. Dalo se na včkách jezdit a dá se na tom pořád jezdit.

              0 0
            • mr.nikdo  

              Plus toho bordelu s rafkovymi, kdyz jedes v mokru.

              Plus pruda serizeni spalku.

              Brzdeni – zalezi hodne na jezdci. Ale ty kotouce – muzes brzdit o nejaky ten metr pozdeji… ale to sam vis :)

              1 1
            • Trance  

              No, nevim teda… Mam karbonovy Dura Ace C 35 a neprijde mi, ze by mizel matros z rafku :-) uznavam, ze nejezdim v desti, pokud nemusim. Nicmene kamos na nich nalital odhadem sto tisic a jsou furt v cajku..

              0 0
              • jonti  

                Za dve zimy u Prahy jsem mel hlinikove rafky na odpis. Po rovine v dobrych podminkach to ale vydrzi o dost vic.

                0 0
                • Trance  

                  V zime na durach nejezdim :-)

                  0 0
                • Honzis  

                  2 zimy na hlinikach co stojej 4–5 nebo na bazaru 2 není zas tak tragicky myslím.

                  0 1
      • novas752  

        Dokud se nezačne ***** elektrika/hydrau­lika tak na té dnešní silnici neni běžný servis nic drahýho. Brzdový destičky, sem tam plášť a řetěz, pro většinu jednou za x let kazeta a/nebo převodníky a nějaký ty ložiska.

        Otázkou je dostupnost náhradních dílů/komponentů za pár let – jednak díly speciální k jednotlivým rámům (sedlovky různých patvarů a jejich rozpěrný zámky, speciáýlní hlavový složení, představce/kokpity a podložky pod ně, apod.), a za druhé ty kritický ne moc všeobecně kompatibilní komponenty s elektrikou, hydraulikou jako páky, přehazky/přesmyky. Například dostupnost 10 rychlostních Di2 je tak trochu žádná, takže když ti to časem umře tak budeš lovit použitý cosi z bazaru s bůh ví jakou historií nebo budeš kupovat komplet novou sadu…

        1 0
        • jonti  

          Elektrika a hydraulika se srat zacne, driv nebo pozdeji. Asi nezbyva nez se s tim smirit a az se to stane, koupit novou sadu.

          1 0
          • Singlespeed  

            Mechanika se kakala taky, byl to jeden z hlavních důvodů pro komplet přechod na elektriku :-) .

            0 0
            • jonti  

              Mechanika vydrzi mozna 50000 km bez ohledu na to, jestli to najedes za dva roky nebo za deset let. Hydraulicke brzdy a elektricke razeni odejdou za 5 nebo 10 let, i kdyz nejedes rocne jen 1000 km.

              0 0
              • Singlespeed  

                Průměrná výdrž Ultegra levé páky R8000 byla 3 roky, přehazka R8000 po 4 letech neřadila na 3 nejmenší pastorky kvůli obřímu vaklu a mrtvé pružině, větší voser než měnit v páce zaseklé vnitřkem vedené lanko v totálním vedru uprostřed švýcarských hor jsem nezažil :-) .

                2 0
                • KRoser  

                  Co s tím děláš :)? Komplet hyraulickou Ultegru R8000 mám na kole už skoro 6let a vše absolutně bez problému, jednou za 5000km preventivně vyměním lanko k hazce (díky komplet taženému bovdenu je to práce na 5min) a jedu dál :).

                  1 0
                  • Singlespeed  

                    To drahá polovička. Trošku více jezdila a sem tam i závodila :-) .

                    1 0
                    • mr.nikdo  

                      Proste moc jezdila a malo se starala o Tebe, tak jsi ji to poskozoval :D

                      0 0
                • jonti  

                  Kdyz nemenis preventivne lanka jednou rocne doma, tak je menis min casto nekde v horach :)

                  Kdyz se hodne jezdi, je v poradku ze ze veci kazi. Horsi je, kdyz se kazi, i kdyz se jezdi malo nebo kolo stoji.

                  0 0
                • jecnak  

                  Zas na druhou stranu mechanicky hydra dualy Shimano RS685 daly pres 50000 km vcetne cx a zimniho pouziti a ted vesele cvakaji dal pro novyho jezdce a uz maj kolem 65. Prehazovacky jsem vetsinou popravil po 30 – vakl, pady a ultrahnusny stav zapricinily vymenu.

                  0 0
              • ememem1  

                a to uz preco ?

                0 0
        • BTom1  

          Ten začátek druhýho odstavce je dost přesnej jak to zřejmě bude.Ty všechny integrace a vzájemná nekompatibilita ničeho ti znemožní použít třeba rám, protože neseženeš nějakou blbost.Alespoň u objímek sedlovky se na tu kolikrát echt konstruktéřinu mohli vykašlat a mnohdy by byl klid.Kolikrát aby na to upnutí byl spoleh to aby ses snad modlil.

          0 0
      • Singlespeed  

        Když jsem postavil vedle sebe starou manželčinu karbonovou silničku na Ultegře/Ksyriích na které objela mraky závodů (stála před 10 lety cca 70 tisíc, 7,8 kg) a nový stroj za 120 tisíc na Rivalu AXS a Rovalech C38, 8,1 kg, tak vypadá starý stroj doslova srandovně a člověk si říká jak mohl na takovém střepu vůbec jezdit ( i když má na váze o nějaké to deko méně) :-) .

        1 2
      • Kaire  

        Nesouhlasím, je to hrozně subjektivní. Si spočítej kolik je 35tis z roku 2016 dnes. Já bych řekl že i za 50tis koupíš dnes supr silnici. Jó nebude na elektrice a nebude mít karbon kola. Čistě objektivně i mechanická 105 řadí prostě dobře. A pro absolutní většinu lidí je to víc než dostačující.

        Tyhle řeči znám. Pak ti přijede na švih borec s tykadly a dá ti bídu.

        8 0
        • gerrard  

          Tak 12sp elektrika na karbonu se od těch 60 000,–Kč už dá pořídit.

          0 0
        • adam1  

          Co tykadla :)???obyč al kola,spdečka,na­trhlé tretry a pak následují jen jeho záda v dáli :)))

          Znám :)))

          0 0
          • Singlespeed  

            Kdyby šly koupit i nové moderní výkonné nohy, tak by se to nestávalo…

            1 0
            • adam1  

              :))) včetně hlavy :))já jim strašně fandím a mají můj respekt o řazení ,elektrice už vůbec ne to není :)

              0 0
          • gersa  

            Ono totiž to většinou bývá v nepřímé úměře

            Jsi mladej, máš čas jezdit a tím pádem i výkonnost, ale nemáš peníze, takže jezdíš i tykadla

            Jsi starej, máš relativně peníze a tak i dobrý kolo (chceš si svoje peníze užít), ale už nemáš ten drajv jako za mlada

            U mě by to tak nějak mohlo být ;)

            3 0
    • gersa  

      Prostě kdo chce opičku, musí platit i banány

      A po Covidu se cyklistika stala jaksi drahá záležitost. Nicméně ceny už se uklidnily a když teď stojí nová Di2 sada 1k Euro, tak není důvod to moc řešit

      2 0
    • mr.antik  

      Za mě pokud ti to kolo funkčně vyhovuje a líbí se ti, má rozumnej počet převodů, má kotouče, moderní osy, vejde se tam širší guma, bezduše tak to smysl má.

      0 0
    • Honzis  

      Když neřešíš vzhled , nebydlíš v kopcích a oželiš disky, tak si v klidu vystačíš 10let s klasikou na mechanice. Otázkou zda to člověk kousne pod tíhou okolí. Kupovat kolo za 80 abych ho prodal za 30 a znova doplatil 50 mi úplně výhra nepřijde, pokud na tom najedeš málo. Jsou lidi co nakrouti za 3sezony 50.000km, tam to smysl mít bude.

      1 0
    • cibi  

      prosím, neberte to jako trolení, jen jako alternativní zamyšlení nad zadáním.

      Co vím, nějak s koncem covidu se řešil evropský zákon „o opravitelnosti“ kde byla i uvedena povinnost dodávat ND.

      Nevím jak to dopadlo, ale pokud byl/bude zákon schválen, mohlo by se blýskat na lepší časy, ne?

      0 0
      • Kaire  

        Já si myslím že el. řazení nebude spadat do kategorie elektroniky. Resp. ten návrh byl na bílou elektroniku, zobrazovací a mobilní zařízení. A pokud se nepletu tak to ještě neprošlo.

        0 0
      • JachymP  

        Zatím je to dobré, ještě takový nesmyslný zákon nebyl přijatý.

        0 2
      • cibi  

        ok, díky za vysvětlení

        0 0
      • tiarko  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován moderátorem.
        0 3
    • tomxxx  

      Však by ses toho kola stejně po 5 letech zbavil, protože chceš nové, tak co řešíš :)

      1 0
    • Mongoose71  

      Jen to trochu schrnu,.-) ještě dva roky zpátky… stará silnička mechanika shimano 105, pláště 23 mm stačilo napumpovat jednou za tejden, 120 PSI jen to zvonilo, po špatnejch cestách kostitřas, bovdeny vyměnit jednou za dva roky, řazení chodilo dobře…občas vyněnit špalky a vytahat hliník z nich, a trochu přebrousit ráfek…:-) při defektu jen vyměnit duši a jedeš dál…páky přesmyk přehazka vše chodilo dobře jen občas lehce poladit… nová silnička… pumpovat ob den, bezduše na špatnejch cestach fakt se s nima dá jet…není to jak na horáku, ale oproti staré silničce nesrovnatelný, za dva roky dva defekty, poprvé nebylo mléko vyschlý… takže po 7 km dopumpovat a dojet rychle dom, druhej defekt se tak nějak za 15 km zacelil.. a dalo se dojet..dolejvat mlíko tak každý dva měsíce, a když člověk jede někam na tejden, brát velkou pumpou, brzdy super jen měnit destičky žádný cinkání, ,..řazení parádní fakt seřídíš a nemusíš se starat, vše chodí parádně,,dobíjet cca jednou za měsíc, dobít,watmetr, dobíjet tak jednou za měsíc, radar dobíjet, garmina dobíjet, to znamená, sebou když někam jedeš 3 kabely..:-) náhradní duši pro jistotu sebou… takže asi tak… ale miluju to… zpátky bych se nevracel :-) snad to vydrží, roční nájezd cca 10 tisíc…

      0 0
      • novas752  

        Ty bezduše bych nechal trochu stranou. 1) 23mm už se moc nevozilo i před nástupem kotoučovek a hromadnějšim rozšíření elektriky = s tim kostitřasem to nebylo tak horký, 28mm jsou docela pohodlný i na lepších duších. 2) I aktuální silničku můžeš mít na duších a je to s širšíma pláštěma na silnici pohodlný docela srovnatelně. 3) Nezapomínal bych na dříve populární galusky a řešení defektů na nich – někteří ssebou vozili i náhradní galusku, takže prcání s tim bylo taky dost.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.