• big byk

    Patříte taky k oněm mlhovkářům?

    Dnes ráno byl trochu opar a mlhovkáři celí natěšení už rozsvěcovali všechny mlhovky :-)

    • deleteduser  

      Loni jsme si nad tímhle nešvarem společně pěkně poplakali https://www.bike-forum.cz/…dnim-svetlem#…

      Nicméně někteří zdejší Strážci Tradičních hodnot tvrdí, že když je mlha, zapínají se mlhovky. A opar je taky mlha.

      • big byk  

        Osvěty není nikdy dost, jak je vidět třeba zde v diskuzi na některých názorech.

    • Delkim  

      Já je na kole nemám :(

      • Barak  

        Lepší zapnutá mlhovka, když by nebyla potřeba než kokoti, kteří jezdí v mlze jen s denním svícením.

        edit: blbě zařazeno

    • kubad  

      mlhovky jsou (mají být) skloněné k zemi, oslňují tedy mnohem míň než klasické tlumené světlo.

      nechápu o co teda jde?

      mnohem nepříjemnější je špatně zapnutá zadní

      • big byk  

        Tlumená světla doplněna mlhovkami oslňují! A když je mokro oslňují ještě víc! Proto se mají používat jen za mlhy nebo hustého deště nebo sněžení. Ledaže bys mlhovky měl zapnuté jen s obrysovými světly.

      • Trainman  

        Všechno co svítí proti navíc, než je nezbytně nutné, oslňuje, obzvlášť když se to násobí desítkami opakování, nebo odrazy v mokré vozovce. Proto mi přijde, že na frekventované silnici může mlhovky používat jen duševně chorý, neempatický člověk.

    • tromboonen  

      Já mám kousek od baráku „Jelení alej,“ kus lesa, kde těsně před a po setmění snad vždycky co tam jedu vlezou do cesty srny a jeleni, totálně serou na auta, jeden přejde a ostatní za ním i kdyby tam jel kamion… jedu tak max 20 a i ty mlhovky si zapnu, líp osvětlí kraje lesa i v momentě, kdy mi svítí protijedoucí auto do očí.

      jinak souhlas s Barakem

      • big byk  

        Poradím ti, posviť si dálkovýma. Uvidíš víc a ti, jedoucí proti tobě, ať se třeba poserou.

        • tromboonen  

          Tak takovej hajzl ještě nejsem… všichni se tam ploužíme a svítíme co můžem, ale dálkový dávaj jenom Pražáci, protože o Jelenech nevěděj a smažej to 90.

    • MirosPikos  

      Přední bych moc neřešil, jak píše David, neměla by oslňovat. To, že je někdo vozí permanentně a připadá si cool je jiný případ. Horší jsou zadní, když za někým jedeš a tahá tě to za oči. Na druhou stranu, dnešní auta s denním svícením, kdy zadní světla nesvítí…takže žádná hitparáda. Takže raději budu čumět do mlhovky než do kufru. No a celkově vzato…formulace „za snížené viditelnosti“ je celkem zrádná :) Někomu stačí málo, aby sníženě viděl :)

    • losik_p  

      jednou jsem kdesi cetl:

      ridici se daji rozdelit na tri skupiny:

      1. ridici s DLR – sebehustsi mlha, sviti pouze vpredu, vzadu tma
      2. ve dve hodiny odpoledne stale s mlhovkami, co kdyby

      doufam, ze vy nepatrite ani do jedne

    • doubleingram  

      Mlhovky IMHO nejsou problem, mnohem horsi jsou xenony apod letecky reflektory zvednuty vys nez maji byt co te totalne oslni.

      • Bubaaak  

        hustej je ještě matrix od fordu, kdy vyhodnotí, že nejlepší je pustit uplně všechno co jde, protože auto před sebou přece můžeš smažit jak chceš…

      • tomas.nov8  

        Xenony jsou většinou v pohodě, sám bych už auto bez xenonů nebo LED světel nechtěl. Protože většina lidí si to stejně nikdy sama nenastaví a světlo tě pak neoslňuje a automaticky se podle zatížení naklápí, narozdíl od těch koleček u halogenů. Horší pro mě teda jsou nejčastěji naklaďáky, dodávky, felicie atd., kteří mají klasické hagony namířené někam na měsíc. Klasika je starej MB Sprinter s ukrajinskou SPZ, kterej má místo halogenů daný nějaký modrý LEDky, co svítěj všude jako hovado.

        • mr.antik  

          no nevim jak je to s normama ala používám halogny normálně origo, schválené (jakože větší výkon se ofiko nesmí), namířené tak akorát, možná lehce dál, a většina těch LED/XENON moderních aut mě při dojíždění přesvětluje – jak intenzitou tak tvarem světelného pole.

          • jIrI___  

            To je běžná věc, svítivost LED je úplně jinde než u halogenů. Současně díky větším možnostem tvarování odrazných ploch ale většinou méně oslňující protijedoucí. Pokud teda nemají špatně naprogramovaný matrix apod., což v dnešní době není nic zas až tak neobvyklého a většina majitelů to neřeší, resp. nepozná :)

            • mr.antik  

              nj takže si tam vlastně můžu dát silnější halogen a budu na tom stejně. Myslim že to základní tvarování kužele (pokud je optika stále čirá) je u soudobých aut v pohodě

              • jIrI___  

                Podívej se na rozměry reflektorů, umístění světelného zdroje a tvar „fazetek“ pro LED a halogen (záměrně jsem pro srovnání vybral auta stejné velikosti). Prostě i u těch hloupých reflektorových LED světel se dá s tvarem kužele více vyhrát a udělat ho příjemnější než u halogenu. Silnější žárovku si dát můžeš, ale nejspíš s ní nebude počítáno a tím pádem je riziko většího oslňování. U některých světel je to oslňování lepší, u některých horší (viz třeba pekelná jedničková Fabia). Jiná situace je u halogenových projektorů, tam silnější žárovka nemá na oslňování v podstatě žádný vliv.

                • zdenal8  

                  Silnější žárovku si dát může, ale je třeba počítat s tím, že se mu časem může spálit izolace na kabelech ke světlu. O pár takových případech vím.

                • mr.antik  

                  jsem tak nějak myslel že se už dneska používaj jen ty „projektory“ – každopádně je mi jasné, že tvar kužele je daný – svícení do dálky, do stran – to neřeším – jde mi to, že osvětlená plocha třeba 20m předemnou je subjektivně tmavší než u nějakýho moderního LED/Xenon auta. Ale možná je to odstínem světla

                  • jIrI___  

                    LED světlomety se pomalu dostávají i do „low cost“ aut, proto se čím dál více používají i LED reflektory (protože jsou levné). Konkrétně třeba Jaguar/Land Rover to má v současnosti v Evropě nastavené tak, že nejnižší verze světla jsou LED reflektory, střední verze je LED projektory a nejvyšší verze jsou LED matrix projektory, případně doplněné laserem nebo místo matrixu je použitý MEMS a podobné nové technologie. Podobného schématu se víceméně drží většina automobilek. A pro spoustu lidí může být překvapením, že se rozhodně nedá říct, že LED projektory musí zákonitě svítit lépe než LED reflektory :)

                    • Sgt Pepper  

                      Low cost auta jsou imho pod 1/2 mice…ktery novy Jaguar, nebo LR je za ty prachy?

                      • jIrI___  

                        Třeba Leon už do té kategorie možná spadá, LED reflektory používá už nějaký ten rok. Nevím, moc se v těch cenách aut neorientuju. A víš jako to je, pro někoho je low cost auto za půl mega, pro jiného to bude cena o mega vyšší :)

                  • mr.antik  

                    Tak ono je to do toho nejlevnějšího světlometu pro aktuální JCD a u těch užitkáčů se tyhle technologie prosazují trošku pomalejc…

              • kOmE  

                mám oktávku s halogenem a Tourana s Xenonem a obě auta svítí stejně daleko, jen Touran svítí víc do šířky s světlo z něj má všude stejnou intenzitu, kdežto oktávka děla ty klasicky halogenový fleky a navíc skoro nesvítí mimo silnici, takže chodec v černým je vždy překvápko.

                • MatS  

                  Jo jo, na to byl u oktavky jediny lek – Osram Nightbreaker zarovka. Nevyhodou byla asi jen rocni zivotnost (u mne).

                  • Bubaaak  

                    Má omezenou životnost, ale už bych nechtěl jinou :)

                  • kOmE  

                    S oktavkou jezdim malo, takže životnost bych moc neřešil. Díky za tip

                    • Kouba_2005  

                      Potřebuješ H4 nebo H1? H1 mi tu zbyly, ani jsem je nestihl namontovat, a pak už nebylo kam :-)

                      • MatS  

                        H4 je dvouvlaknova a ta byla v jednickve okte, dvojkova ma h7 jako potkavacky. Neni H1 do dalkovych?

                        • Kouba_2005  

                          Netuším. Ve hnidaji byly všude H1, i v Xantii to bylo stejně. V Transporteru 2015 mám H4.

      • embi  

        Presne. Spousta lidi vubec netusi, ze se daji svetla vyskove serizovat a pali to 10° nad horizont :)))

        • Japhy  

          Spousta lidí si radši vozí na STK vlastní šroubovák a nenechá na to technika máknout aby mu a) nežvejknul nevhodným šroubovákem hlavu b) nestrhnul šroub. Jen ať hlásí mahoru a dolů. U dvou aut obě varianty…

          • MatS  

            Asi spatna stanice STK. Ja si na plotru vytisknul serizovaci obrazec a venku pred barakem jsem si to v pohode seridil. Na STK jen lehounce doladil dle regloskopu (nebo jak se ten bazmek jmenuje).

            • Japhy  

              Poslední roky už na to nemám nervy, jenom s veteránem si jezdím osobně, zbytek vozového parku outsourcuji.

        • mr.antik  

          tak ono stačí když jedeš do kopce/zkopce

    • Tom-T45  

      Miluji ty podzimní podvečery, kdy v lehkém oparu jedu v koloně tak 70 – 80 km/h a každé druhé auto má rozsvícenou zadní mlhovku, protože před dvaceti až padesáti kilometry projelo skrz nějaké zamlženější údolíčko.

    • mzitek  

      tyhle debaty… to musi byt nejakou krizi stredniho veku ne? koukam ze je vsem kolem 40… tak asi nejaka potreba sedelit svetu jaky jsou vsichni kolem blbci a tak

      • doubleingram  

        Co mas v praci furt delat :)

      • tromboonen  

        Někdo si koupí Harleye a nacpe pupek do kůže, někdo začne kázat na Internetech… jinej si koupí silnici za 100+, narve pupek do Lycry a káže stejně, doba je zlá…

      • mr.antik  

        tak mladej co ještě nemá auto nebo s nim jezdí jen v pátek na diskotéku nebo zahulit mariánku asi moc mlhovek nepotká

      • big byk  

        Ono totiž nad tím zůstává rozum stát, že tak jednoduchá věc jako je používaní mlhových světel, dělá tolika lidem problémy. Že je nad jejich rozpoznávací schopnost určit, kdy je třeba mlhovky použít a kdy ne, aby tím neotravovali a neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu.

    • hekynen  

      Po týdnu za volantem v Izraeli mi nějaké místní „problémy“ s mlhovkami připadají jako naprostá malichernost… :-)

      • tromboonen  

        Zkus nějakou Afriku, už jenom blbý Maroko kde se jízdní pruhy vytvářej samy o sobě pootočením volantu a kruhový objezdy protože frantícká kolonie jich maj asi tak 20… ale všechno funguje a cítil jsem se tam bezpečnějc než na přažským okruhu, neřku-li na okresce kdekoli u nás.

        • hekynen  

          No a ty si myslíš, že v Izraeli je to nějak diametrálně odlišné? :-) Co je ale pravda, že jsem za ten týden neviděl ani jednu nehodu, i když teda každé auto má nějakou tu oděrku.. Např. blinkry tam používají jen když potřebují přejet přes pět pruhů anebo se doslova někam vesrat a to ještě jen velmi občas. Místo toho používají klakson. Krátké protroubení=bacha pičo jedu, dlouhé=pičoooo!!! co dělááááš?!?!? No a že jsem těch pičí i pičíííí za ten týden schytal. A já jim to vracel „pičooo, nevidíš, že mám auto z půjčovny a že fakt nevypadáme jako místní?!?“.. :-DD

          A co se týče kruháčů, tak za celý život jsem snad neprojel víc kruháčů, než za ten týden v Izraeli…

          • doubeq  

            Stejná zkušenost ze Sicílie, první den jsem jezdil jak turista, pak se začal opatrně srát všude jako oni a další den řízení to bylo ve stylu motokárová dráha a ejhle, problémy a strach zmizely a světe div se ani taliáni už netroubili :D

            • blue.sun  

              Takhle jezdí celá Itálie, ne? Turín byl totéž v bledě modrém. Na silnici o dvou pruzích se vešla tři auta na šířku a ještě motorka.

              • doubeq  

                Motorka je tam kategorie sama pro sebe, helma neexistuje a v noci po tmě není problém :-D

    • Honz8t  

      Dobře to mají v DE, svítíš mlhovkami? Takže je špatně vidět a musíš jet max 50 km/h. Jinak dostaneš flastr.

      • Tom-T45  

        Souhlas, tohle by se mělo zdůrazňovat i u nás. Pokud někde jedu 80, tak, byť třeba nějaký náznak mlhy je, není potřeba mít zapnutou ani přední, ani zadní.

    • Sodoma  

      Správně, nejlepší je nesvítit vůbec :-)

    • doubeq  

      Jako, když jedeš sám a je lehká mlha, tak ok, ale je potřeba to vypínat hned, jakmile zhoustne provoz nebo tě někdo dojede. A lidi s denním svícením ani nekomentuju, ty potkávám za tmy i bez mlhy a v kombinaci s tmavým autem je paráda za nima jet..

      • makaltom  

        přiznám se bez bití, že jak teď máme v rodině jedno nové auto s denním svícením, tak se mi také povedlo najet večer na silnici bez světel. Hned mě na to někdo upozornil a tak jsem rozsvítil, ale je to nebezpečné. Kolikrát vidím v tunelech neosvětlená auta, kterým svítí vpředu jen dva led pásky a zezadu nic. Někdy si říkám, zda to denní svícení je vubec k něčemu dobrý.

        • blue.sun  

          Samozřejmě, že je. Ušetříš nula celá nula nula pět litru benzinu na tisíc kilometrů oproti svícení normálními světly, a jednu žárovku za životnost auta.

          Nejhorší je, že mechanici dnes už ani nechtějí moc sahat do osvětlení a nastavovat automatické rozsvícení světel po nastartování, pokud má auto denní světla.

          • MatS  

            A pritom staci mit v aute automaticke rozsvecovani svetel. Od te doby co to mam u obou aut, resim uz jen mlhovky. Nestane se, ze bych jel bez svetel anebo s DRL po tme. Hlavne ze EU nuti vyrobce davat do aut kontrolu poklesu tlaku v pneu. U vetsiny aut je to predrazene kurvitko (cipy ve ventilkach).

            • Kouba_2005  

              Hlavně životnost ventilku max. 6 let. Vybije se baterka a je po ftákách. Ale když to funguje, tak je to paráda. Je to, aspoň teda u našeho, nastaveno na 2bary a signalizuje to fakt spolehlivě. Automatický světla to má taky, nedej bože ale když vlezu do starýho auta – to jezdím bez světel.

              • MatS  

                Problem je baterka v tom ventilku. Ta ma zivotnost 2 roky a nejde vymenit. Jeste ze VW koncern toto nepouziva, ale pouziva vypocet z jednotky ABS. Genialne jednoduche a nic to nestoji.

                • Kouba_2005  

                  Jak ozvěna :-)) Vždyť píšu, že se vybije baterka a je po ptákách :-) Akorát ne za dva roky, ale tak za 6 let.

                  • tromboonen  

                    Měl jsem to u Benze, vůbec nevím, jak to fungovalo ani že tam byla baterka, ale za 5 let vlastnictví žádný problém… akorát jsem párkrát koupil nový gumy a nepamatuju že by něco instalovali do ventilku, že by to soudruzi ze Stuttgartu vyřešili jinak?

                    • MatS  

                      Ano vypoctem z jednotky ABS. Mekke kolo ma mensi prumer a tak to lze spocitat. Presnost je o trochu nizsi nez u ventilku, ale je to reseni bez nakladu a celkove vyrobne levnejsi.

                      • Kouba_2005  

                        Co vím, tak třeba Mazda už to má taky přes ABS, tak třeba už od toho upouštějí.

                        • zdenal8  

                          No to není žádná novinka . Je spíš otázka jestli to nemají ještě po staru přes čidla ABS. Ford to míval dřív taky přes čidla ABS (ještě dávno před tím, než to bylo povinné) a teď všude dávaji ty ventilky. Naštěstí tam mám ještě i to kouzelné tlačítko, kterým ta kontrolka jde zhasnout, když se jednou za čas rozsvítí. Čidla jsem nechal jenom na originální sadě.

                      • tromboonen  

                        Tak soudruzi to evidentně uměli, ostatně jako skoro všechno kdomě debilních poruch spínací skříňky co stály asi 30k jedna a prej to bylo málem na recal, akorát to nedopadlo, nějak jsem to ukecal asi na 1/3 a pak už to dalo pokoj. Hvězda je hvězda.

        • jIrI___  

          Denní svícení je super, výrobci si můžou s tvary DRL krásně vyhrát, je to jedinečný designový prvek :). Jako zhovadilost spíše vidím to, že k zapnutým DRL nemusí být zapnutá i zadní světla.

          • deleteduser  

            Nesvítící zadní světla u DRL jsem tu párkrát kritizoval a místní odborníci mi sdělili, že je to přece naprosto v pořádku.

            Jinak souhlas, jako designový prvek je to pěkné. Pokukuju po nějakých „angel eyes“ pro Golfíka :) bo mám plastové kryty předních světel trochu fuj, tak časem plánuju výměnu.

            • blue.sun  

              V pořádku to není, ale je to, bohužel, v souladu se zákonem. Jsem rád, že někteří výrobci mají rozum a při DL jim svítí i zadní světla (minimálně Renault, Kia).

          • Bubaaak  

            Přesná, drl je krásný designový prvek… Nic víc :D

            • Stingray  

              Mimo město je to dost k hovnu. Když je to nízko na nárazníku, tak ty auta nejsou moc vidět. A nebo jantaři s čínskejma bludičkama co to mají naroubovaný kdoví kde…

              • blue.sun  

                Čínské bludičky asi nejsou zrovna v souladu se zákonem. I pro denní svícení platí nějaká pravidla, jenže v ČR, jak je zvykem, se na ně sere.

      • big byk  

        Když je lehká mlha, tak si dostatečně vidět s potkávacími světly. A za tmy tuplem. Přece když vidím auto jedoucí přede mnou na stovky metrů, tak logicky není tak špatná viditelnost, abych musel svítit mlhovkami.

        Když můžu za té „mlhy“ jet bezpečně devadesátkou, tak logicky není tak špatná viditelnost, abych musel svítit mlhovkami.

        • deleteduser  

          Mlhovky = mlha. Logika, Maňas.

          • Bubaaak  

            Špinavé okno – zhoršená viditelnost – mlhovky

            • blue.sun  

              Po včerejšku a dnešku bych tomu věřil. Tolik mlhozmrdů za jasného rána?

              • kOmE  

                Nejhorší jsou stejně SolarStormy s podobný světýlka na kolo, ideálně blikající :D. Sám jsem si na SolarStorma dělal stínítko aby to tolik neoslňovalo.

              • File12  

                Ted casto. Tyden zpet. Prede mnou 8 aut na dalnici,za mnou zase stos. Timto zdravim kretena v Superbu a chavlim skodovku. Led svetla svitej nadherne a ta LED mlha ve vysce taky. To ten muj Fastback to ma udelany lip a zadni mlhovky ma aspon dole. Jeste skoda ze k dennim svetlum nesviti zadek. Na to ale pouzivam prepnuti na parkovacky

        • sodek  

          Geniální myš(lenka). Teď jim to nějak řekni, těm medánům.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.