• bimjeam

    Vzhľadom na obštrukcie s licenciami od Shimana a obmedzeným výberom nábojov som založil tému, kde môžete pridávať výrobcov, ktorí ponúkajú microspline náboje, resp. orechy, prípadne patent nejakým spôsobom obišli.

    Z tých, ktoré sú známe mne:

    Dostupné náboje

    • SHIMANO: XTR M9100, XT M8100, SLX M7100
    • INDUSTRY NINE
    • WHITE INDUSTRIES – vlastný systém s Ti orechom s 13 planžetami
    • MAVIC
    • DT SWISS: 350, 240, 180
    • FULCRUM
    • EXTRALITE
    • NEWMAN
    • BONTRAGER (vnútornosti nábojov od DT SWISS)
    • REYNOLDS používajú náboje od Industry Nine

    Videné prototypy

    • bimjeam  

      Aktuálne vyhodil SR Facebook Shimana

    • Tina  

      Shimano má Microspline orech aj na nižších radách nábojov. Hlavne tzv. „no series“. Budú viditeľné s prvými lastovičkami modelov bicyklov MY2020. Napr. MT901, MT510, MT500. Dostupné aj v vo verzii Boost, alebo rozširujúcom sa štandarde tzv. Boost QR. T.j. O.L.D. 141mm. Shimano tak dokáže poskytnúť kazetu s 10 zubovým pastorkom aj nábou lacnejšie ako je najlacnejšia XD kazeta Sram.

      • mirorek2  

        Boost QR, to je masakr. Uděláme pevnou osu aby to bylo pevné. Pak uděláme boost, aby to bylo pevnější. No nic pak se vrátíme a uděláme z lidí kkty. Však to někdo koupí… Nedivím se už ničemu

        PS ještě jsem to neguglil, nevím o tom novém standardu nic

        • Tina  

          Bude to záležitosť hlavne lacnejších bajkov, ktoré by aj tak cenovo na pevnú osu nedosiahli. Začal ho cca pred dvoma rokmi presadzovať napr. Marin. Viacerí výrobcovia ho adaptovali pre 12 rýchlostné systémy Sram keď potrebovali skrátiť zadnú stavbu a zároveň vtesnať 12 speed kazetu do zadnej stavby a zároveň dosiahnuť potrebnú reťazovú linku. Nie je to teda „výmysel“ zo strany Shimano.

          • my_dudesty  

            Citace: „záležitosť hlavne lacnejších bajkov, ktoré by aj tak cenovo na pevnú osu nedosiahli“ – může mi prosím někdo z oboru říct, jaký je proboha cenový rozdíl na rámu při výrobě mezi QR a pevnou osou!? QR mělo skončit na smetišti dějin už s rozšířením kotoučů, tak nechápu tohle udržování mrtvoly..

            • Marskatin  

              Hlavně, co jsem viděl ten někde v německém eshopu MT500 s Microsline ořechem, tak rozhodně z pohledu levných kol to není levný náboj, jako v současnosti existují zadní náboje za 350 Kč(Alivio) i levnější. Byl asi jen o 250 Kč levnější než než SLX, které se je u nás za 1300Kč.

              Samozřejmě jde na to hledět také tak, že SLX i XT je taky levný náboj ve srovnání s DT350.

        • Mildee  

          Boost QR je tady už nějaký ten pátek, takovým „průkopníkem“ je Trek s modelem Roscoe, který to používá již několik sezon a myslím, že i 2020 je s QR, to je fakt pecka :-D

    • HonzaSup  

      A Tune nic

    • bimjeam  

      Vyzerá to, že Joytech (vlastník Novatecu) už spustil výrobu

      https://m.aliexpress.com/…8311176.html

    • bimjeam  

      Tak už aj HOPE bude mať v ponuke microspline náboje od 1.1.2020, nakoľko dostal licenciu od Shimana. Podľa debaty na FB, ale len pre Pro 4 náboje a k dispozícii budú aj samostatné orechy.

      • JDF  

        Sakra, skoda, ze jen Pro 4. Doufal jsem i v Pro 2 Evo. :(

        • JDF  

          Tak jsem v diskusi nasel potvrzeni primo od Hope, ze bude i pro Pro Evo 2.

          Tudiz tipuju, ze jen prijde pozdeji. :)

    • aleskala  

      info.

      DT Swiss má Micro Spline pro 350 alu i ocel.

    • bimjeam  

      Novatec bude v roku 2020 pouzivat/vy­rabat MicroSpline orechy iba na MTB naboje D162SB, D462SB a D902SB,

      to znamená, že kto má napr. D772SB ako ja môže ísť fajčiť handry, lebo tam je orech kompatibility B

      a pretoze naboje D772SB a novsi model D792SB s touto kompatibilitou boli pred dvomi rokmi preklasifikovane z MTB na DISC ROAD naboje.

      Orechy budu dostupne iba v ocelovom vyhotoveni (z dovodu zabezpecenia pevnosti na ukor hmotnosti)

      • Cavendish  

        Ach nebe…To jsou koumáci.

      • Sinpa  

        Super, mám taky 772… :-(

        • bimjeam  

          Teraz už len vymyslieť, na čo to prepliesť. GX kazeta mi teda nevonia.

          Ak by mal niekto nejaký tip na Microspline náboj do 100€ na Centerlock v rozmere 142×12, ideálne aby ho bolo aj počuť a netrebalo ho objednávať z číny, tak sem s ním :)

          • Tina  

            rana istoty FHM8110B NÁBOJ ZADNÝ XT M8110 142X12MM OSKA 32D

            https://r2-bike.com/…Micro-Spline

          • Jaiub  

            Ak by si mal zaujem a dokazal si za rozumnu cenu zohnat microspline orech od fulcrum-u, tak ti posuniem moj stary naboj ktory mi zostal doma… A si zhruba na tom kile ;-)

            • bimjeam  

              Ahoj, No za hranicami idú tie fulcrum orechy tak za 70€ bez shippingu, ale tak ak mi napíšeš, aký to máš náboj, skúsim preveriť, čo by to vyšlo u nás. Fulcrum je značka mne sympatická, len často je problém v 2:1 výplete

      • obda  

        Je k tomu nějaký oficiální zdroj?

      • Pavelx  

        Takže na Novatec 411, 412 taky nebude micro spline hádám? Takže novatec nebude mít žádný lehký náboje…

        • Tina  

          D411 a D412 nie sú podľa Novatec MTB náboje. Sú určené ako road a gravel

          • Pavelx  

            Jojo ale china kola pro xc na tom běžné staví. Ale stejně to dělají jen neboost… Škoda, ze nemají nějakou lehkou High-end variantu pro mtb…

    • hobysta  

      Mám na Treku kola + náby Bontrager. Kazeta Sram Gx 12s. Jak je to tedy s přestavbou na kazetu Shimano XT 12s M8100? U obou nejmenší pastorek 10 zubů. Rám boost 148.

      • gemini  

        musíš vyměnit ořech za Microspline, nicméně pro většinu kol Bontrager ( včetně nap. mých karbonových Kovee Elite, na kterých jsem to taky řešil ) Trek tento ořech nenabízí – takže jedině přepletení na jinou nábu…:-(

      • mpIII  

        Mrkni, jestli tohle nebude ono: https://r2-bike.com/…-Pawl-System

    • Pavelx  

      Uvažují o kolech na nový bike 1×12 shimano. Takže v podstatě jsou jen dvě možnosti Shimano, DT pokud chci lehký náboje za aspoň trochu rozumnou cenu XTR nebo 240. Chtěl jsem se zeptat na zkušenost s shimano nabojema?..pos­ledních x let jsem měl jen s průmyslovými ložisky. Mám obavu, ze když to nebude člověk každou chvíli kontrolovat, ze to zrezne a náboj na vyhození? Díky.

      • obda  

        Blbost. Kontroluju a přemazávám tak jednou za 4 – 5 tis. km, a není problém. Už mají několik desítek tisíc kilometrů za sebou. Stačí umět seřídit konusy a jsou nesmrtelné.

        • Pavelx  

          OK. Když jsem měl kdysi dávno konusy tak se to často povolovalo utahovalo samovolně. Ale chce věřit, ze dneska už to funguje lépe…

          • Vilém  

            A jake konusy to byly? Ono nejsou konusy jako konusy.

            Tak si proste kup loziskove a neres to.

      • aleskala  

        Jak píše obda „stačí umět seřídit konusy“.

        Jsem rád, že jsem přešel na DT Swiss.

        Konusy již nikdy.

        • matbiker  

          Nic lepsiho nez brousene konusy neexistuje. Staci si treba jen spocitat kulicky v radialnim lozisku a podivat se na axialni zatizeni a velikost kulicek a pak to same udelat o konusu…

          • worlusho  

            Stejně tak stačí radiální ložiska nahradit ložisky s kosoúhlým stykem. ;)

            • matbiker  

              Ta se běžně dávají do nábojů, že… A kuliček tam bude pořád míň a budou pořád menší.

              • worlusho  

                Píši nahradit, nikde netvrdím, že se tam dávají v základu. Kuliček je tam stejně jako u kónusů co tu mám (10ks). Průměr ti neřeknu, zatím tu nemám žádné k rozebrání. ;)

                • Vilém  

                  Pises nahradit, tak jeste pripis jak je seridit a jak zajistit aby zustaly stale stejne serizene.

                  • worlusho  

                    Třeba Enduro dělá pro některé řady radiálních ložisek i verze s kosoúhlým stykem. Akorát to sklame ty, co v tom hledají raketové inženýrství, ložisko je navržené tak, že se prostě vymění za původní. Nic se tam nenastavuje a pokud chytne vakl, tak už je to známka opotřebení. Je to stejné jako u kónusů, pokud má vůli kónus, tak je vyjetá ložisková dráha, teda pokud nepovolila osa.

                • matbiker  

                  To chci vidět, jak to uděláš. Jak píše Vilém, pokud na to systém není navržený, tak radiální ložisko ložiskem s kosoúhlým stykem nenahradíš. A to ložisko má vždy klec, takže kuliček tam prostě míň je, nebo jsou při stejném počtu menší.

                    • matbiker  

                      Worlusho, jsi strojař? A víš, že papír a internet snese všechno?

                      • worlusho  

                        Netuším co máš na mysli.

                        • matbiker  

                          Jde o to, jestli víš, přesně jakým způsobem fungují ložiska s kosoúhlým stykem.

                          A to, že dodavatel ložisek do nábojů něco napíše, nemusí být až tak úplně pravda.

                          • matbiker  

                            Sám náš dodavatel ložisek SKF, Ezo a spol. mi řekl, že nic lepšího, co se týče únosnosti a výdrže a možnosti seřízení, nic lepšího než kónusy na kolo není.

                            • aleskala  

                              Má někdo z vás špatné zkušenosti s průmyslovými ložisky na předním nebo zadním kole ?

                            • oddie  

                              Obchoďák? Těm nevěřím ani dobrý den, jedno jaký obor zrovna prodávají :D

                              • Vilém  

                                Konusy asi neprodava :)

                              • matbiker  

                                Ne, není to obchodák, je to člověk, který pomáhá vytypovat nejvhodnější ložiska na dané použití.

                          • worlusho  

                            Vím jak fungují a jak se montují ložiska s kosoúhlým stykem. A to, že tento typ ložisek nevyrábí z rozmaru jen Enduro je také fakt. Jinak v rámci odborné veřejnosti se tyto ložiska nazývají: " ložiska s kosoúhlým stykem a konstantním průřezem" nebo ložiska s kosoúhlým stykem vysoce přesná.

                            tady si můžeš najít charakteristiky

                            • matbiker  

                              Dobrá, když mě teda chceš poučovat o ložiscích s kosúhlým stykem, tak mi řekni jak u běžného náboje zajistíš to přesné seřízení axiální vzdálenosti a předpětí, aby opravdu byly zatížené všechny kuličky. To si jako necháš nadělat setinové podložky a budeš to ladit postupně?

                              • worlusho  

                                Přečti si nejprve něco o konstrukci těchto ložisek, možná že ti napoví i samotný jejich název, pak nebudeš pokládat nesmyslné otázky. Zástavbové parametry jsou shodné jako pro radiální ložiska. Pokud máš vymačkané náby , tak je to tvůj boj. Co je na tom složitého k nepochopení.

                                • worlusho  

                                  Tady máš ilustrativní obrázek náboje na průmyslech (ten popis v obrázku není k tématu, ten už tam byl). Pokud je výroba takto konstruovaného náboje provedena správně, potom při použití těchto diskutovaných ložisek dojde po sestavení a upnutí náboje do vidlice k vytvoření provozních podmínek. Proto se těmto ložiskům říká, že jsou přesná nebo s konstantním průřezem. Pokud máš nábu nebo osu vymačkanou, tak ti nepomůže nic jiného než vymezovací podložky, což by byl problém i u klasických radiálních ložisek.

                                  • matbiker  

                                    Ty jsi dobry teoretik.....

                                    • worlusho  

                                      Koukám, že to tvůj SW nemůže pochopil, prostě když ložisko po upnutí kopíruje monážní profil radiálního ložiska, tak v tu chvíli je dosaženo potřebného předpětí. Jinak do hodnocení, jestli jsem teoretik nebo praktik, bych se s tvými zkušenostmi raději nepouštěl. ;)

                  • oddie  

                    Vždyť je to jedno. Zatížení toho ložiska je celkem směšné, a ložisko s kosoúhlým stykem tu není k ničemu potřeba. Stejně tyhle ložiska chcípnou na to, že se do nich dostane bordel, a ne kvůli zatížení… Ostatně proto se doporučuje už nové pořádně nacpat tukem vzhledem k ultrapomalým otáčkám, co na kole jsou.

                    Broušené konusy jsou sice fajn, ale jsou až na hodně vysokých řadách, kdežto náboj na průmyslech se dá pořídit i za pár šupů a běhá furt pěkně, výdrž průmyslů mám běžně přes 10tis km (X9 zadní nába aktuálně dost přes 20), ložisko stojí pár kaček a tím, že je standardní je vždycky bez problémů k sehnání. Zrovna konusy jsou něco, co mít na svém kole fakt nemusím, pokud mám na výběr. Na dětských kolech holt byly, tak tam byly, ale když něco stavím, tak beru jen průmysly.

                    • Vilém  

                      Nrousene konusy byvaly od Deore vys. Jestli to stale plati, to nevim, se soucasnyma nabama neprijdu do styku.

            • Marskatin  

              to je ale cenové horší než keramická ložiska ne?

              • worlusho  

                Teď jsem je dával do středového složení (Trek 9.9 SSL) a včetně přídavných prachovek (gufer) stála sada 600,–

          • kyl  

            Konus je něco co mi na kolo už nesmí.

    • l-e-t-o  

      Náby Formula asi zatím pořád nic, co? Ať se dívám, jak se dívám, tak nikde nemůžu najít ani zmínku o tom, že by se dělal nebo bude dělat Microspline ořech pro náboje Formula

    • bimjeam  

      Aj Tune už má microspline orech

      https://www.instagram.com/p/B7VOIpCKJZf/

    • georgio  

      Včera jsem posílal dotaz na superstarcompo­nents, údajně aktuálně testují ořech na microspline, do výroby půjde v řádu měsíců…

    • JDF  

      Mě přijde vtipný Hope. Od 1. ledna je oficiálně nabízí na Facebooku, ale když jim lidi napíšou, kde ten ořech můžou objednat, jejich odpověď je jen „in your local shop“ nebo „yes freehubs are available as spares.“. Nikde nedají odkaz, na webu nedohladetlné. :))

    • Tina  

      Carbon-Ti MicroSpline

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse