Ahoj,
na jakou výšku seskoku na placku byste dohadovali že by bylo rozumné na XC full biku 120 mm při váze jezdce cca 75 kg??
Seskok myslím prostě drop na rovnou zem z nějakého převisu v rychlosti.
Ahoj,
na jakou výšku seskoku na placku byste dohadovali že by bylo rozumné na XC full biku 120 mm při váze jezdce cca 75 kg??
Seskok myslím prostě drop na rovnou zem z nějakého převisu v rychlosti.
Anketa: Rozumná výška seskoku pro průměrné kolo 120 mm
To zkus ne.
já myslím, že docela hodně
Víc jak půl metru na placku bych řekl, že to xc bude zbytečně trpět, ne že by na tom nešlo párkrát skočit víc.
do pul metra cajk, XC zavodaci budou rikat neco o metrovych dropech, ale i na zavodech je to sranda, kterou udelas parkrat do roka…
Kdyz dopadne jak pytel hoven bez tlumeni, tak kolo po case rozlames i pri seskakovani obrubniku…
Metrove dropy proc ne, ale rozhodne do svahu. Na placku je i pul metru dost.
Dneska tak 70–80 čísel na celopevňáku na placku, ale hodně sem to tlumil. :)
Na tohle odpověď neexistuje, bude tam roli hrát moc parametrů. Minimálně jaké konkrétní kolo s jakými díly? Tam se může klidně projevit jeden slabší díl než ostatní (třeba lehké pedály na titan osách) Pokud to má být na placku, tak jezdec je vemeno a mrdne s tím o zem a nebo umí a zvládne dopad utlumit? Bude mít vytažené sedlo = malý prostor pro tlumení tělem a nebo teleskop nebo stažené sedlo dolů? Dopad bude tedy na placku (uvažujme ideální rovinu), ale bude ten dopad na obě kola? Na zadní? Na přední? PS. pokud to bude nějaký zkušený borec, ideálně ze zkušenostmi z trialu tak seskočí klidně z těch 200cm, ale pokud to bude vemeno tak rozmezí kolem 50–100cm může začít být likvidační pro kolo i jezdce. Prostě rozumnou konkrétní odpověď nedostaneš.
plus 1000!
Taky byly doby kdy 100mm zdvihy bylo freeride kolo, a kámoš s tím dával z dvoumetrové zdi na chodník (bo to prostě uměl…). Správná odpověď neexistuje.
a doplníme ilustrační video z North Shore :-)
zajimave, ze v pocatcich se vozily docela siroke riditka, to nechapu, ktery genius pak v 90. letech prisel s tim, ze je idealni mit v terenu riditka stejne sirokje jako na silnici
Na sjezdove discipliny nikdo uplne uzka riditka nevozil nikdy.A standard riditek na mtb taky pod 56, nebo spis 58 nesel.
56 je sakra malo…
panove, to je prd, ja ted na jednom retro kole, co jsem koupil, mel cca 48! :)
Na mym oldschool celopevňáku jsou sice 58cm, ale díky rohům se širokejma objímkama je efektivní šířka (do krajů gripů) pouze 52cm – a to je fakt málo, potvrzuju!
zapomnel jsem dodat, ze tam byly jeste rohy:)))
a to uz se fakt ridit neda..
Tak tady spíše než na hmotnosti jezdce záleží na průběhu zdvihu konkrétního rámu, tlumiče a vidlice, kde lineární soustava bude dávno K.O., tam si progresivní bude ještě hvízdat :D
Za předpokladu tedy, že nebude jezdec vemeno a nedopadne jako pytel sra*ek, je důležité umět tlumit hlavně tělem.
to je asi nejdůležitější – taky záleží jestli bude sedlovka vytažená nebo snížená, jaký „zdvih“ má člověk v rukách a nohách…
Tak tak… Sam se az nekdy divim, jak jsem schopny zaslapnout kolo skoro na doraz na obycejne vlnce, kdyz se zasunutou sedlovkou by si toho kolo ani nevsimlo… :-)
Nedělal bych ukvapené závěry a počkal na vyjádření JakeFa.
Dobře ty! :-)
:D
Myslel sem spíš dopad bez tlumení kdy všechno pobere vidlice a tlumič (dopad na obě dvě kola)
Vidlice Epicon TT, tlumič RS Monarch
na tvrdo? tak to i při 50cm ti může rupnout rám.
nebo čéška :-)
epicon s lineárním průběhem ti do toho taky může slušně hodit vidle :)
Epicon je nejvíc dropovací vidle:) Na obrázku ze 70 cm na placáka.
já ho zatloukal pravidelně i v kořenech a šutrech, ani netřeba placky :)
Nojo, ale tys měl nějakýho fejkovýho s neschopným tlumením :-)
jak myslíš natvrdo?? myslel sem bez pružení jezdce, 50 cm snad tlumič a vidla poberou…
ledaže by měly 50cm sag
na tvrdo jako bez propružení jezdce, případně když jezdec sedí v sedle.
kdyz budes mit dost nafufeno, tak ani nepujdes na doraz…akorat se ti pri beznem jezdeni vidlice a tlumak ani nepohnou…
Kulhec style, ne?:)
pokud to chce dávat vsedě tak bych měl větší strach o koule, než o rám :) a pokud v sedle nebude, tak ho to vždy donutí aspoň nějak propružit…
Nezlob se, prosím, na mě. Ale cos to sem dal za dotaz? A proč tě zajímá, z jaké výšky může dopadnout full se 120 zdvihem na placku? Ať si každý skočí na čem chce odkud chce, když to umí. A proč bys skákal třeba z velkého šutru nebo zídky stylem, kdy při dopadu necháš všechnu práci na bicyklu? Copak tak se jezdí? Jak píší LukasAkaMitro, Mr. antik i Scottman. Pod nehybným tělem jezdce může kolo rupnout třeba i po dopadu z obrubníku, když to kolo bude drek. A co by se jako mělo stát? Mělo by se poškodit odpružení, nebo prasknout ráfky, dráty, nebo páteř jezdce, měl by si vyklobit lokty nebo ramena? To je fakt dotaz jak cyp.
Na kole , když to borec umí, tak skočí i na pevňáku ze tří metrů a potřebuje k tomu jen odpružení svých nohou, paží, prostě práci těla a správně načasovat. Když to neumíš, tak můžeš skočit na déháčku z půl metru a vyrazíš si zuby o forbec. Nebo jak jsi to myslel, že jako skočíš dolů a budeš u toho sedět na sedle? Nebo stát s propnutýma nohama na pedálech a napnutými pažemi? Záleží na úhlu dopadu, na rychlosti, na to zda dopadáš na obě kola najednou, nebo nejprve na zadní kolo. nebou chceš vědět, zda to vydrž technika nebo jezdec?
To můžeš zkusit i bez kola a odnesou tě na traumačku.
ten dotaz byl položen tak z důvodu že mě zajímalo co zhurba kolo zvládne v případě že se mi skok nepovede, neznamená to že budu takovým stylem skákat…
Kolo to asi z půl metru zvládne, ale nemusela by to bez úhony přestát tělesná schránka jezdce. Kdo umí, skočí i na pevňáku třeba ze tří metrů. Full to podle délky zdvihu a jeho nastavení zvládne daleko hravěji, to je jasné, ale pořád na něm sedí jezdec. Proč by dělal takové nesmysly? Ty to jako chceš zkoušet? Mrkni někdy na závody 4X nebo DH. Jak ti kluci tlumí doskoky, jak to vypadá úplně jednoduše a skoro všechny tady odsud by nás po takovém 14 metrovém skoku, jaký byl na pro Tour 4X ve Val di Sole, odvezli na ARO, možná rovnou do márnice. Podívej na sjezdaře, jak elegantně plují místy opravdu těžkým terénem, jak vedou neustále kolo prací těla nad rámem, jak tlumí dopady, i když má k dispozici 200 mm zdvihy.
Myslíš, že by ty kluky napadlo to, co tebe? Padnout jak pytel blech? To fakt neřeš, tak se prostě nejezdí.
Nejsi třeba jeden z těch, kteří si myslí, že Full zvládne všechno a i trouba na něm sjede všechno? Nechci tě ovšem urazit, jen se ptám. Já totiž už takové názory slyšel a některé hochy viděl v akci. To pak byla podívaná na žalostné jezdecké umění.
ale hlavne, jestli umi slapat poradne do kruhu.. :))
Zřejmě zrovna ty s lokomocí pohybu, motorikou a pohyblivostí budeš mít problém, když se tím do mě pořád navážíš. Pokud k tomu nemáš nic konkrétního, tak se věnuj sobě. Máš nějaký mindrák?
ted jsi me odhalil:))
Jen mi to prislo proste usmevny a to vis, B-F nikdy nic nedaruje zadarmo:)
Libi se mi, jak maji tvoje prispevky takovej az ucitelskej naboj:)
Nedelas nejakyho trenera?
To mi vadí, jeden se snaží trochu konstriktivně pomoci, najít a vyřešit problém a někdo jiný si z toho dělá prdel. Ale já se na tebe nezlobím, to ani náhodou. takový je život a pořád lepší takto, než se někde na pohřbu.
To správné šlapání je taková moje úchylka. Já si na tom zakládám.
Uhodl jsi, pracuji i jako trenér cyklistiky. Možná jsem z toho za ta léta zdeformovaný, jako učitelky.
trochu:)
Urcite s tebou souhlasim, spravne slapani je dulezite, jen v dnesni dobe jezdi spousta lidi proste kvuli zabave, psych.relaxu atd. A tam tezko budes vyzadovat nejaky spravny navyky…
Jak jsi nekde psal, spravny slapani se hlavne trenuje na silnici, stejne jako fyzicka atd. ale chce to jezdit, jezdit a jezdit. Stejne jako u plavani…
Pokud se clovek dostane na kolo jednou tejdne, tak je rad, ze je rad a na nejaky spravny slapani z vysoka…
Tim ale nechci rict, ze by se clovek nemel a nemusi zdokonalovat… To je kazdyho volba…
Máš recht, je to každého volba s jakou filozofií a motivací přistoupí ke svému sportu přistupuje.
Mě jen někdy štve, když vidím, slyším, prostě se jim na kole nevyhneš, ty různé namachrované borce, kteří všude byli na kole třikát a od všeho mají klíče, a přitom neumí ani šlapat. Ber to pouze jako mou chorobu.
On je u sportování právě ten pohyb krásný. Mrkni na atlety, krasobruslaře, lyžaře a vůbec všechny, kteří se sportem živí. Ti ten svůj pohyb zvládli k dokonoalosti. Prostě honba za výkonem s sebou nese i správný, účelný a efetivní pohyb. A to je u nás cyklistů právě pohyb nohou na klikách a práce těla nad rámem ( zvláště v terénu ). Když třeba na rychlebech vidím kluka na fullu, jak to kalí, jak jede jako had, jakou předvádí elegantní ( potřebnou a účelnou ) gymnastiku nad rámem, tak z toho mám radost. Řeknu si, ten to umí a dává tomu všechno, co v něm je. Jen pro svůj prožitek a ani není, že tím potěšil někoho jiného. A dole na základně skromně mlčí.
njn, tak ono je jedno se tim zivit nebo se o to snazit a druhy jezdit pro radost…
Ano u profiku je ten pohyb dokonalej, zas co si budeme nalhavat, dnesni profi sport nema se slovem sport uz moc spolecnyho, defacto mam stejny nazor jako MUDr. Hnizdil a to, ze je to systematicky huntovani tela…
Ale fylozoficky se mi urcite model Kolakagatia (snoubeni dokonalosti tela a duse) libi…
A na borecky je treba se vyprdnout, takovi se najdou vsude…
No, vidíš, nakonec zjistím, že se s tebou dá úplně normálně pokecat. Ty s jen tak pro svou potěchu prudil. Ale neva mi to, jen jsem na tebe musel zareagovat. MuDr hnízdil je bezesporu znalý člověk a rád si ho poslechu nebo přečtu, i když ne se všemi jeho postoji a názory souhlasím, byť ho respektuji jako odborníka. Ale v zásadních záležitostech s ním člověk najde souhlas.
A propojení těla s myslí už jsou složitější otázky, ale pokud se snoubí mysl s tělem, to značí, zjednodušeně řečeno, že se opravdu soustředíš na to, co děláš a nenecháš se nikým a ničím vyrušovat, tak se dosáhne vyšších met, než bylo plánováno. To neplatí pouze pro sportovní trénink, nýbrž pro jakoukoli činnost. Takovými základy jsou soustředit se na sebe dýcháním, nemít doma při tréninku ( válce atd. ) v uších sluchátka, zapnutou tv apod. To vše vyrušuje a natrénovaná hodnota není 100%.
ne, ze bych se chtel chvalit, ale myslim, ze se mnou se da uplne normalne diskutovat:)
Samozrejme trochu „pruzingu“ nikdy neuskodi:) a vzdy je to mozna taky trochu o tom, vyzkouset diskutujiciho, jestli se urazi nebo ne:)
No, vlastně se ani nedivím, žes chvíli do mě prudil. Jsem si to vykoledoval sám tím šlapáním. Ale diagnózu jsem přiznal.
Tohle zvládne silnička, tak full by mohl víc :P
wow
Kolik je rozumná výška seskoku s 140mm trailovým fullem? :-D
kolik je reálnej zdvih 140mm trailovýho fulu? :-)
140?
Tak jeste zjistit jakou energii je schopen tlumak pohltit a mame to vyresene:)
hodne velkou, kdyz ho nafoukas :D
Ta souvislost s tlakem tak trivialni neni…maximalniho tlumiciho efektu dosahne pri max. zanoreni tlumice…
No to není tak triviální. V podstatě tlumič stejně skoro veškerou energii předá zpátky do rámu, jak se vrací. Ale není to prudká rána, aby něco prasklo…
Kolik asi z té energie vrací tlumič do rámu, a kolik se jí „ztratí“ třeba výrobou tepla a třením? Ale vlastně to nepotřebuju vědět…
Od toho máš v tlumiči kromě pružiny i hydraulickou část, která ti předávání ty energie zpět utlumí.
tyvado, však to je blbost aby šla energie zpět a ještě do rámu. S tou prudkou ránou okej, ale energie se ti hoodně změnší, ať už v hydraulice … ale výrobou tepla a třením taky pochybuju, vzhledem k množství oleje v celém systému :)
spíš jde o to fouknout na max a dát tomu doraz, spočteš si stlačený vzduch a trošku si pohraješ s energiema a je výsledek. To tření tam tolik udělat nemůže bych řekl.
Kam si jako myslíš ze ta energie po stlaceni tlumice zmizne? :D
Tlumic se začne roztahovat, a vytlaci cely bike nahoru a to pusobi jak na zem, tak i na jezdce. Zadna energie sse nemůže jen tak ztratit.
a na co tedá má tlumič/vidle kompresní a rebound tlumení? část energie a ne malá se ztratí na práci tlumícího media, nebo ne?
Ne neztratí, jenom prewarpuje v čase a osekaji se spicky. Mala cast se změni v teplo. Doufám ze se najde technik který to odborne popise…
Tak. Na tom prece neni co popisovat, energie bude ± stejna, jenom se rozlozi v case. Co je na tom za vedu :)
Ne ±. Bude STEJNÁ. A ani se nerozloží v čase, v každém jednotlivém okamžiku je vždy stejná.
Ne. Neco se ji opravdu ztrati trenim a premeni na teplo. Bude ± stejna. V case se rozlozi. Fyzika. Kdybys to dopad bez tlumice, mas velkej vykyv v okamziku narazu, a pak nic, zatimco s tlumicem se ta energie rozlozi po dobu stlacovani tlumice.
Ne, nic se NEZTRATÍ, pouze se z ní stane jiný druh energie. Ano, fyzika pro střední školy, doporučuji nejprve nastudovat a pak se hádat.
http://cs.wikipedia.org/…3%AD_energie
speciálně pak definice „Celková energie izolované soustavy zůstává konstantní při všech dějích, které v ní probíhají.“
Tímto tuto debatu končím.
No doprdele :) Ja myslel ze se bavime o tom, jak se bude chovat to kolo. Jasny ze se energie neztrati, asi jako kdyz ztratis kilo, tak to kilo neni ztraceny protoze furt existuje, ale tobe uz je u p*** :)
Jestli je ale ztraceny kilo pro tebe ztraceny, tak je rozlozena ta sila narazu v case po dobu stlacovani tlumice..
Energie se nikdy neztratí, nemůže, viz Zákon zachování energie. Část té rány zvýší teplotu tlumícího/pružícího média, tlumiče samotného atd. (perfektní příklad je rozpálený squashový míček při hře), další zvýší tlak pružícího/tlumícího média, ta se pak vrátí zpátky expanzí, část jde znova do teploty přes tření…
ahoj..zkoušeli jste někdy změřit, jakou váhu je potřeba vyvinout k max zajetí tlumiče?Mě to docela zajímalo a tak jsem celý dopoledne dělal přípravek abych to mohl nějak alespoň orientačně změřit.Mám tlumič Rock Shox nastavěný opravdu na měkko aby žehlil úplně vše a i tak byla síla potřebná k max. zdvihu skoro 3× vetší než je moje hmotnost.
Celkem jednoduchy, zmeris si SAG se svoji vahou celou na zadku (±, vzdycky se ti trochu rozlozi), a kdyz budes mit napr. 33%, bude to 3× tolik kolik vazis. Kdyz 25%, bude to 4×. Pri jizde ta sila bude vyrazne vetsi, protoze proti tobe pracuje este tlumeni, ne jenom pruzeni :)
Chceš tedy říct, že tlumič má lineární průběh? To snad ne!
Ale on nepsal o jakem tlumici je rec :)
Aůe jinak jak rikas, pokud bude rec o vzduchovem.
Tak von i pružiňák bude mít na konci gumovej doraz ovlivňující průběh.
Navíc i pružiny nejsou jen lineární, dají se udělat progresivní, degresivní, jak je libo. Musím říct, že tahle diskuse je pro strojaře fakt výživná.
Tak zase nemá cenu si v diskuzi honit triko, ne?
Samozřejmě, že pružiny mohou mít různé průběhy, ale většina používaných pružin má přece velmi blízko k lineárnímu průbehu…
To sice nemá, ale polemizovat o věcech jako je zákon zachování energie…
Do diskuse o síle potřebné k maximálnímu stlačení tlumiče totiž nekecá jen linearita-progresivita tlumiče (správněji jen pružení, protože při statickém zatížení tlumení nemá vliv), ale také linearita-progresivita samotné zadní stavby. A jedno strojařské moudro říká, že stroje se nepočítají, ale měří :D.
Nejsem strojar, tak se optam. Jak vypada degresivni vinuta tlacna pruzina? Moc si to nedovedu predstavit.
Vinutá se degresivní udělat nedá, pokud se něco nedávno nezměnilo (viz Audi a jeho plastové pružiny)… talířovky a vzpěrné mají degresivní charakteristky.
dobře. . . A ve které bicyglové vidlici jsou talířové pružiny?
Pravděpodobně v žádné, ne? Já jsem psal obecně o charakteristice pružin, viz pak podrobnější rozepsání. Asi do toho zbytečně prudím, ale za čtvrt roku někdo bude googlit podobné téma a vyběhnou mu takhle nesmysly.
Mimochodem, jsem zvědav, kdy do kol nastoupí MR tlumiče…
Co je důležité, je velikost síly na zadním kole v závislosti na zdvihu a na to má velký vliv i geometrie zadní stavby a ani pružina nemusí mít nutně lineární průbeh.
Chci rict, ze pruzina ma linearni prubeh :) Moderni vzduchova komora tlumice(bavime se o tlumicich, ne nakejch vorezavatkach) uz dneska taky neni daleko od linearni. Jak pise Mirko, prubeh zadni stavby na tom samozrejme udela hodne, ale jako znacne orientacni hodnota staci bohate pouzit co pisu. Nedovedu si predstavit, na co bys to jako uzivatel potreboval presnejc :)
Tak bral jsem vzduchový no :), pružina mě ani nenapadla. Ten vzduchový nikdy nemůže být lineární ;).
On je to údaj stejně asi k ničemu – na co Ti bude zátěž, kterou dostaneš tlumič na doraz, když vůbec nejde říct, jaká zátěž působí při dopadu (díky setrvačnosti/zrychlení) + při dopadu obrovský vliv tlumící části.
Jak rikas, hlavne ten tlumic tam udela obrovskej rozdil (tlumic = tlumici cast :) )
Jinak co se ty linearity tyka, viz. bos void – a myslim, ze CCDBA ani RS VividA na tom nebudou o moc jinak, neco malo krivky tam asi bude, coz ale jedine dobre si myslim :)
Tak tlumič=tlumící řást samozřejmě vím, ale běžně se u kol používá název tlumič pro celou soustavu pružení+tlumení, proto jsem to chtěl rozlišit ;).
Jojo, tohle je lineární hodně, to bych nečekal :).
Navic ani samotny tlumak (jako tlumici cast), nemusi mit linearni charakteristiku diky vzduchu v expanzce:)
Sive, sem jenom tim chtel rict, ze kdyz uz si nekdo chce merit, kolik „vahy“ mu veme dat tlumic na doraz, a pomalu bysme tu povitali novou teoryji relativity :) Bud to (*****) spocitam jednoduse, a nebo sem nekdo kdo vyrabi tlumice a spocita do toho vsecko co je potreba, a rovnou ti rekne, ze k tomu potrebujes daleko vicero informaci :)
jasnyyy:)
A proto se to nepočítá, ale měří.
A me furt neni jasny, k cemu ti ten udaj je :)
Mně? Já nic takového vědět nepotřebuju… nastavím sag, dám tomu největší ránu, kterou jezdím, zkontroluju, kam jsem se dostal se zdvihem, popřípadě upravím tlak, hotovo.
tak ptal ses kolik je schopen tlumak maximalne pohltit, no maximum je tehdy, kdyz jde nadoraz pri max. tlaku :) a rekl bych ze to umi byt opravdu hodne…
akorát že je dost těžký odhadnout na kolik to máš nafoukat, protože když to přeženeš, tak nevyužiješ celý zdvih a ve výsledku to bude horší než menší tlak a delší travel
Jo když to prefouknes, vrati se ta energie akorat rychleji. Nebude ji ani mene ani více. Energie je furt jenom jedna. Když to bude mekky, tak cast energie tlumic nepobere a přenese se ránou do rámu. V obou případech se ale zase tlumak roztahne a zvedne. A během te kratke doby,co se natahuje, vrací tu energii do ramu, a ram pusobi silou na jezdce a podklad.
Jo když to prefouknes, vrati se ta energie akorat rychleji. Nebude ji ani mene ani více. Energie je furt jenom jedna. Když to bude mekky, tak cast energie tlumic nepobere a přenese se ránou do rámu. V obou případech se ale zase tlumak roztahne a zvedne. A během te kratke doby,co se natahuje, vrací tu energii do ramu, a ram pusobi silou na jezdce a podklad.
energie je furt stejná, ale mění formu, z kynetické se v tlumiči (konkrétně v olejové tlumící patroně) mění na tepelnou. Kdyby se to nedělo, tak tě tlumič pěkně vystřelí vzhůru.
psi nech na pokoji…ti s energii nemaji co delat)
pokud nepudeš nadoraz tak skáčeš malý drop :) takže tlumák pak zvládne i víc :D že zbytek kola ne to už je věc druhá :)
kdyby to tak nebylo tak se jezdí Rampage na 100mm fullu s 360psi nebo kolik je limit většiny tlumáků :)
vsak tlumak by to zvladl, ale pohodlny ani ucelny by to nebylo :) a taky 150mm nebo 200mm s 360psi zvladne teoreticky jeste vetsi dropy, ale jaka vyska by byla potreba k tomu, aby clovek poslal 200mm tlumic s 360psi na doraz? Nevim jestli by to nekdo ustal :D
Josh Bender svýho času tomu dával hrůzu šílenou. Jinej magor jeho kalibru už neexistuje
jo to byl dobry magor :) nocni mura vsech testovacich oddeleni vyrobcu :D aj tu vidli co vozil, 250mm nebo snad i vic, to uz dneska neuvidi…
Vidli měl právě 300mm, už ten pohled na to kolo byl masakr :)
Akorat podle me dneska skacou podobne velky nesmysly, jenom vic ve stylu. Tim nechci snizovat Benderovy uspechy ani neuspechy :D Ale on to prece jenom vzdycky poslal a cekal co to udela, uspesnost nebyla zas takova hitparada. Dneska lidi jako Hopkins, Doerfling, Sorge a podobny delaj myslim stejne velky, ne-li vetsi kikotiny, ale vic ve stylu a na jistotu, tak to nevypada jak takovej masakr motokrosovou pilou. Taky 20cm moderniho odpruzeni dneska kolikrat sebere dopad lip nez 30cm pred peti lety, natoz pred deseti :)
Tak Bener to tam poslal, totalne se zrakvil a za pul roku to zkusil znova…
to jo absolutní výška je podobná, ale on skákal do bordelu, nic si neupravoval a pružící a tlumící jednotky si o nějaké low a high kompresi, negativkách a nastavování dorazu a kdo ví čeho mohly nechat zdát.
Navíc geometrie kol taky je dneska víc vyladěná
Sak jo :) Ja nerikam, ze to neumel, ja rikam, ze mu to bylo u p**ele :D
Zrovna ten Super Monster má low i high speed kompresi:) Na druhou stranu si řikám, jestli to je na kole, na kterým se skáčou jenom dropy z vejšky, potřeba? Příde mi, že to chce akorát megatvrdou pružinu + pomalej rebound, aby to nekoplo, a hotovo.
Super monster byla taky vlastně kopie MX vidle na tu dobu asi neměla konkurenci ani mezi 200mm
Zalezi do ceho skaces, zejo. Zkus si prepalit Dwayne Johnson na placias dolu, ses rad za kazdej milimetr :) A co teprv kdyby na dopady byl nakej bordel, viz. pulka north shore. A to se bavime o malinkejch dropech :)
Já se nebavim o zdvihu, ale o high/low speed kompresi a dalších tlumicích blbinkách. A přestaň řikat „placiáš“, je to hrozný:D
Tlumič lze rozdělit na dvě části, pružící a tlumicí. Pružící část tlumiče při stlačování energii naakumuluje a při exponzi tlumiče ji zase v podstatě celou vrátí zpět. Tlumicí část tlumiče slouží k pohlcení energie, buď jen při expanzi, nebo i při stlačování tlumiče. Tato energie se mění v teplo.
A kde se ztrácí nejvíc energie? V člověku, lidské nohy jsou nejlepší tlumič, proto pokud biker umí jezdit, může skočit i z poměrně velké výšky na celopevňáku a nemehlo se při stejném skoku přerazí i na 140mm celopéru :-)
Ono to je nekdy na pevnaku jednodussi, pri tech skocich na placku. Na fullu ti sice naraz pobere tlumic, ale zas ti de zadni kolo naproti, a kdyz skaces na placias, skaces vetsinou skrz zadni kolo, takze na pevnaku mas vic mista si nad nej kleknout, a ve vysledku to mas nastejno. Akorat to na pevnaku lip kontrolujes :)
Dvě odpovědi:
rozumné
rozhamtáš tak můžeš klidně metr a rána to nebude.
bod 1 souhlas
bod 2 nesouhlas, netusim, proc by to melo souviset, sily ve svislem smeru jsou nezavisle od rychlosti a pohybu ve vertikalnim smeru.
Taky nevim, proc by to melo souviset, ale kdyz jedu krokem a skocim na placias z metru, tak je to neprijemny, a kdyz jedu v plnejch, a skocim z metru na placias, tak vo tom skoro nevim. Cili ma pravdu JMT, i kdyz nevim proc, asi to delaj ty 26" kola!
rana je to stejna, ale v te rychlosti jsi vic stabilni, podobne jako v rychlosti je jednodussi jet bez riditek ci celkove udrzet stabilitu. Takze te to min rozhodi a tim padem to neni tak neprijemny.
v kolmým směru se energie pohltí za kratší dobu
rychlost s tím souvislí, protože je energie dopadu přenesená částečně na pohyb vpřed, narozdíl od toho když kolo stojí a jen vertikálně padá, tam je celá kinetická energie absorbovaná kolem.
+1
A tělem jezdce.
Ta 2. platí jen při dopadu skopce. Při dopadu na placku je rychlost dopadu (složka kolmá na plochu) nezávislá na složce rovnoběžné s povrchem – je jedno, jak rychle jedeš, dopad je vždy stejný. Viz. skládání pohybu – vodorovný vrh.
V praxi bych nerek, ze to uplne plati, asi kuliva ty stabilite jak pise Zorz vejs. A nebo proto, ze mas v rychlosti tisic dalsich veci co te zajimaj a nakej dropik na placias je drobnost :)
Pri jizde smerem v pred, bude mit vysledna sila, pusobici na kolo/jezdce, uplne jiny smer pusobeni, nez pri cistem volnem padu. Vyslednice sil, bude smerovat ve smeru pohybu, tudiz bude prijatelnejsi jak pro kolo, tak pro telo.
Nemáš pravdu, síla při dopadu bude vždy kolmá k podložce, pokud tedy zanedbáme ztráty a pokud při dopadu nezmáčkneš brzdu, což bych opravdu nedoporučoval. Dopředná rychlost ti změkčí dopad jen z kopce, na rovinu ho neovlivní a do protisvahu zhorší.
Rychlost má vliv na průběh odrazu. Při rychlosti 20–30km/h skočí bez problému půlmetrový skůček na placku kdokoli, pokud se nelekne a nezabrzdí, ale při rychlosti 5km/h si už neumětel dá lehce na budku, protože dopadne na přední kolo…
tak se postavil k tomu canyon
Jízdní kola v této kategorii jsou z kategorií 1 a 2, jsou určeny pro drsnější terén a občasné skoky z maximální výšky 60 cm. Skoky z této výšky mohou u nezkušených jezdců končit pádem a také zraněním. Hardtaily a celoodpružená kola s nižším zdvihem také patří do této kategorie.
další povinná výbava na vyjížďky = metr
Náhodou, nekritizoval bych je za to rozdělení.
Jako základní nápověda k tomu, na co je kolo stavěno je to vpohodě.
čirou náhodou sem narazil na tuto kategorizaci, která mi vnuknula myšlenku na tento dotaz.
Mimochodem moje kolo je:
http://www.ctm.sk/…/rocker-3–0/
Z výšky cca 60–70 sem už skákal ze skokánků a kolo to pobírá naprosto hladce. Pak sem uviděl v lese takovej metrovej drop na lesní cestě a přemýšlím jestli do toho jít nebo si rozbiju hubu.
spis nez fotku kola dej fotku dropu :)
tež chci vidět metrovej drop na placku :D
Jdi do toho.
50–70 drop se dá v klidu dát i na HT když víš jak dopadnout a náraz vytlumit tělem.
No, ale na to on se neptal:)
jasný jen nechápu čeho se tedy bojí se 120mm fullem?Pokud dobře dopadne a správně to vytlumí tělem může skákat ,,z čehokoli"
Ja taky moc nechapu smysl jeho dotazu, nac je dobry vedet, co se stane, kdyz spadne jak pytel hoven, navic v sedu.
Ale ono skakat na placku, i pri vytlumeni telem, mi prijde jako picovina.
tak ono při streetovém ježdění taky nejde o nic jinýho než o skákání z patníku,schodu na placku,ale to jsem už odpočil…
Proboha proč chceš skákat na rovinu? A ještě na XC fullu :-D Jaký to má význam…Když budeš skákat do dopadu (šikmý svah) nebude tolik trpět kolo, klouby a možná si ani nerozbiješ držku o řídítka…
asi maji hodne vysoke patniky :)
Dva metry na placku bez propružení tělem? :)) to by ti asi nevydrželo kolo, ale dřív by ti odešlo tělo. musíš to odpružit, normálně to odpružit. Hele když se zhoupneš a pořádně to odpružíš v kolenou, tak tě střední, ale opakuju střední, jo, drop nemůže ohrozit, to prostě zvládneš. hlavně si pak musíš udělat… :-D
Prosimte az budes takhle skakat, tak si spravne nastav odskok, aby te to zase nevyhodilo pul metru nahoru.