Létáte, kloužete někdo na paraglidu, křídle

158 nepřečtených
  • Doomek

    Začínám šetřit na můj vysněný paraglide a chtěl bych se zeptat jestli někdo zkušený a ví poradit? kurz se dá zmáknout cca.za deset dní 400€ nebo v ČR 6,5k plus létaný set křídlo sedačka výškoměr cca 45k

    • MirosPikos  

      Za 10 dní? To je celkem fičák… jaká je úmrtnost? O rogalu si nepřemejšlel?

      • Doomek  

        Je to rychlovka ta škola zakončená maturitou byl jsem na ranný což je nejlepší spot v ČR a letěl jsem tandem a tam jsem si řekl.. Tohle to musím mít :-D

        Hele úmrtnost ani ne, hodně obratle a páteř když přistáváš moc rychle prej :-D rogalo nechci to si právě myslím že je nebezpečný když se ti smotá křídlo tak padáš ještě rychleji kvůli těžkému motoru a to nechceš

        • MirosPikos  

          No brácha se zrovna učí na ranný, rogalo vychází jako nejbezpečnější leteckej sport. Nevím, jak by se mohlo rogalu smotat křídlo, ale dost často se stává, že se padák vyfoukne (třeba nějakým poryvem) a pak je obvykle průser na světě.

          Ale tohle jde mimo mě, já se držím při zemi a nebo pár centimetrů nad ní :) Jen mě zajímal ten rychlokurz v porovnání s tím, co už má „nalítáno“ brácha na rogale.

          • tromboonen  

            Vetrone a castecne rogala se uci v klubech, kde to maji pod palcem stary mazaci z dob Svazarmu, nebo treba i novi mazaci, to je jedno, ale vedi, co delaj, je na to propracovana metodika, nepustej Te na solo (OK, na rogale trochu jinak), dokud neumis vse co mas umet a neni to (pokud nejde o komerci) o minimalnim pozadovanem poctu hodin, ale o tom, jak to mas v ruce, to oni poznaj.. musis se naucit nejen normalni litani, ale taky nouzovy situace atd.. vycvik na vetron mi trval celou sezonu (duben – srpen tusim jsem sel na solo), vetsinou jen jeden den o vikendu, ne uplne kazdy vikend.. a nelituju, cloveka naucej i to, co nevi, ze jej naucili, pri pristavani v terenu a jinejch nouzovkach jsem skoro ani nevedel jak, ale automaticky jsem vse (skoro) udelal spravne..

            Naproti tomu komercni vycvik a vycvik novych odvetvi jako je paragliding je casto jen o tom minimu.. absolventi pak maji dost snizeny pud sebezachovy a ve vzduchu jsou dost nebezpecni i jinym, natoz sobe, doporucuju se scuchnout s nejakou partou zkusenejsich, kteri Ti predaj zkusenosti, treba na te Rane (s jednim n myslim)..

            Rogalu se kridlo nesmota, naopak padak muze pri strihu vzduchu stoupak/klesak, nebo i pri strihu vetru ci turbulenci zkolabovat velmi rychle, mas samozrejme zalozni, ale kdyz se Ti to stane blizko terenu jsi dost nahranej.. Rogalo s motorem je neco jinyho, to uz je skoro letadlo, ale bezmotorovy to je parada, jsi venku na vzduchu, lezis a letis jako ptak, moderni rogala maj klouzak jako vetrone.. trochu pruda muset si to vozit nahoru autem, ale ten vykon tam je, muj otec lital, dneska vetsina rogalistu jezdi spis do zahranici, ale i tady se furt da..

            Para je proti tomu kus hadru do batohu, muzes jit kam chces a skocit odkud chces, ale dokud se to poradne nenaucis a vse nevyzkousis, nepoustel bych se do niceho neznameho, pekne vysoko a ucit se nouzovky..

            Edit spatne zarazeno, melo to byt o uroven vys

      • mr.antik  

        Když jsem byl na kurzu tak nám v Beskydech asi tak 5 dnů chcalo nebo fučelo, takže jen louka, 2× skočit na větší kopec..... Zbytek kruzu pak jel na 3 dny tušim do Slovinska a nalítali tam několikanásobně víc než bylo potřeba :-)

    • Coural  

      Dělal jsem kurz někdy po revoluci na Raný u Loun. Křídlo byla příšerná matrace a většinu teorie jsme probrali v hospodě. První let se konal na úpatí kopce a když se někdo vznesl 2 metry nad terén, tak byl za hvězdu. Dneska už to bude asi vychytanější. Před dvěma lety jsem si kupoval nové křídlo ve Francii a proti nabídce u nás jsem ušetřil cca 30%.

      Mrkni na , nebo do zahraničí.

      • Petr L2  

        Joj o, brácha ho dělal v devadesátkách také tam a víc jak 10 dnů tam určitě nebyl.

    • Doomek  

      Děkuji za reakce, jeden master na rané mi řekl že při koupi dávat hlavně bacha kolik má křídlo nalétáno, prý propustí víc vzduchu a spíš padá než létá, létání bez motoru je pro mě priorita než tahat motor, benzín, řve ti to za prdelí a tak celkově je to motosport a to já nechci. Zas nadruhou stranu bez motoru, to může fouknout třeba do řeky :-)

      • homer.tom  

        Taky bych se ptal, jak dlouho byl padak „na slunci“.

        Padak litany v pouze v Cesku bude na tom lip nez padak, se kterym se litalo v jiznich zemich (Italie, Spanelsko atd ..)

        UV zareni je sfina ;-)

      • mr.antik  

        no nalétano… když to někdo má na cvičení a tahá to po louce, dodrbe to víc, ale pokud se něco nezměnilo, parametry textilie se normálně přeměřují při technický, takže bys to měl vidět v papírech

    • sYs  

      Ahoj,

      popíšu svůj případ.

      Piloťák na PG jsem získal v srpnu 2012. Od té doby mám nalítáno cca 250h (např. přítelkyně, která má PG licenci stejně dlouho má nálet přes 400h – má prostě víc času + lítá na tandemu).

      Kurz se dá zvládnout cca za týden, hodně záleží na počasí. V osnovách není definovaná délka kurzu, ale počet výškových letů a taky zvládnutá teorie (meteo, konstrukce, aerodynamika, zdravověda). Kurz je zakončen testem z teorie a praktickou částí, kde musíš bezchybně odstartovat, samostatně letět, provést zaklopení stabilizátorů, samostatně přistát.

      Aby nevznikl dojem, že základní kurz stačí, je tomu přesně naopak. Je to opravdu jen základ toho, co by měl kurzík umět, aby se na tom hned nezrakvil. Je důležité po kurzu co nejvíce lítat, dost pomůže chytnout se nějaké partičky lítačů. Taky se dá se školou domluvit lítání po kurzu pod dohledem (to ale nevím, jak to která škola má, je to o domluvě). Pak je určitě fajn vyrazit se školou někam za lítáním v rámci organizovaného výletu. Až se člověk trochu rozlítá, je dobré uvažovat o tzv. SIV kurzu. Tam se člověk naučí s padákem zacházet v nestardartních režimech (učí se tam výstupy z nejrůznějších kolapsů), tento trénink probíhá nad jezerem se zajištěným záchraným člunem pro případ přistání ve vodě – to bych řekl, že je asi úplně ten nejdůležitější kurz – člověk pochopí, co všechno padák dokáže a vydrží.

      Co se týče výbavy. Po kurzu určitě nemá smysl hned kupovat funglovku padák, hlavně pro to, že jako začátečník s tím budeš všemožně mlátit o zem a tak. S výběrem by ti určitě měli poradit ve škole nebo zkušenější kolegové.

      Co se ceny týče.

      Základní kurz vyjde cca na 8 – 10 tis. (podle školy)

      k tomu musíš připočíst poplatek za vydání piloťáku (1800,– – platnost na 10 let, prodloužení je tuším zpoplatněné, ale je to as 150,–)

      Ze zákona musíš mít pojistku na blbost, buď od AXA Austria (komunikace pouze v DE) – cca 2600,– / rok nebo od LAA ČR (900,– / rok pojistka + 700,– / členství v LAA – pojistné krytí 1 500 000€ – platnost pro celý svět).

      Klidně se ptej na další věci tady nebo sz.

      • tromboonen  

        To je teda dobrej „ulet“, ze nouzove postupy a chovani padaku v nestandardnich rezimech se neuci v zakladnim kurzu, ale jenom v dobrovolne nadstavbe… na letadlech te to uci hned po zvladnuti zakladni pilotaze, no vlastne uz predtim, ale prakticky hned jak se naucis letet rovne, do zatacky a nejak pristat, tak par mesicu nedelas nic jineho nez nouzove postupy..

        Hele a v ty skole se lita napred tandem, kde si to osahas ve vysce a pak az samostatne, nebo rovnou sam?

        Nejvic jsem se naucil pri „blbnuti“, kdy zavres oci, ruce na ramena, hlavu do zaklonu, instruktor udela nejakou bejkarnu, privede letadlo do nestandardniho rezimu a pak rekne „ted to vyber“… a pak Ti vynada, kdyz to udelas moc razantne a prekrocis doporuceny Gcko…

        • sYs  

          Nás třeba na základním kurzu učili vybírat asymetrické a čelní zaklopení, to je fakt takový základ toho, co bys měl ‚umět‘. SIVko jsem si dal asi po roce lítání a fakt je ten, že mě to posunulo hodně dopředu – např. umím dostat padák z negativky přes full stall, naučil jsem se spirálu a pořád trénuju wing over.

          Já na základním kurzu v tandemu neletěl, nejdřív 3 dny běhání po louce a ground handling a další 4 dny lítání (Javorový, Prašivá).

          • Doomek  

            Díky moc sys :-) optám se na to všechno, toužím po pg hrozně dlouho jen jsem si celou dobu myslel že to je v řádech 10–100vek tisíc a ono se dá;-) už aby bylo jaro nebo léto a hurá na kurz

            Ještě jeden dotaz, mám se začít drtit už teď počasí, termiku atd. Nebo stačí během kurzu?

            • mr.antik  

              Tu meteorologii a aerodynamiku bych se drtil hned, ale tak spíš něja prakticky… knížka plus videa na youtubu… protože na tom kurzu, pokud je hezky, tak je škoda nebýt na louce, navíc hrozí dehydratace a noční nalévání, pak únava… zase dehydratace, nalévání… atd..

            • sYs  

              Teorii klidně začni studovat už teď, ono je toho docela hodně. Jak psal mr.antik, sjížděj videa na yt nebo se dá něco najít různě jako pdf.

            • Džey Ár  

              Taky dík za přínosné vlákno. Letos do toho jdu taky, holt to jinak nejde :-). Vždycky jsem chtěl větroňařit, ale v p-glidu vidím víc svobody, navíc si termiku člověk tak nějak více dostane do těla.

              • mr.antik  

                Klidně si můžeš na začátek dát nějaký seznamovací tandem, často ti ho odečtou když se pak přihlásíš na plnohodnotný kurz.

                S těma větroněnma jsem vždycky hrozně přikovanej někam na letiště, to mě taky odradilo.

                • Džey Ár  

                  Nerad se někomu svěřuji :-). Kamarád tandem lítá, ale nikdy bych s nim neletěl. Výcvik typu „hodit do vody ať plave“ mi zcela vyhovuje.

        • MnemonicJ  

          tak na druhou stranu v autoškole taky nemáš v základu třeba školu smyku a jsi rád, že to auto dokážeš udržet na silnici. Ono v tom letadle je to asi o jiných penězích a taky má ten instruktor svoje ovládání. Na paraglidu jsem se octl víceméně náhodou při testování nějaký betaverze křídla (jako náhodná zátěž) nejsem si úplně jistej, jestli se dá to křídlo z tohoto místa nějak řídit, nehledě na to, že v krizový situaci Ti to ten člověk asi jen tak nepředá :) Jak jsem psal, vyskytl jsem se u toho náhodou ale o SIV o to taky dost mluvili. Jak bylo řečeno, tak to probíhá někde nad vodou se zálohou v podobě člunu a něco podobnýho do kurzu za pár tisícovek těžko zakomponuješ. Jinak za mě to byl zážitek parádní, ale sám bych do toho asi nešel. Každopádně ten člověk co křídlo řídil vypadal že to celkem ovládá, wingover (myslím že se to tak jmenuje) není asi klasickým prvkem tandemovýho lítání, ale zážitek neskutečnej. Držím palce :)

          • mr.antik  

            tak to musel být zážitek, jestli to tea byl uplně první let… a svěřit se do ruky člověku, jehož cílem je dosáhnout exterémních stavů křídla :-)

            • MnemonicJ  

              jo byl to masakr… Původně jsme neměl moc důvěru, ale potom mi kamarád říkal, že to je nebo byl nějakej přední českej paraglidista a že by dokázal letět i na prostěradle, tak jsme do toho šel. Ale ten pocit když se člověk rozbíhá a pod ním trčí jen skály a špičky stromů… Jak říkám, sám bych do toho asi nešel, ale bylo to super. Trochu mě vystresovalo, že je údajně nějaká norma, že to křídlo se má nafouknout když v nějaký chvíli přijde o vztlak (nevím přesně, já to jen zažil, nestudoval) tak mi bylo řečeno až řeknu teď, zatáhni mě za ruce… no zatáhl jsem a začali jsme padat :-D Naštěstí to beta křídlo se znovu nafouklo, takže asi prošlo :) Pro někoho kdo na tom vlastně ani letět nechtěl to bylo nepředstavitelný :) Nicméně ta banda lidí okolo byla skvělá i když jsme nebyli orli jako oni, ale jen nějaký pozemní krysy :) Proběhly nějaký ty pivka, pokec… Super!

              • sYs  

                Ještě jsem zapomněl, že padáky jsou rozděleny do jakýchsi bezpečnostních / výkonnostních tříd (podle EN normy).

                • EN-A (pilotní licence PL-A)

                naprostý základ – spadají sem všechny křídla, na kterých se provádí výcvik a na kterých může člověk po základním kurzu lítat. Mají skvělou pasivní bezpečnost, naprostou většinu kolapsů a neletových stavů dokážou vyřešit samy bez zásahu pilota. Nevýhodou je nízká rychlost a malá klouzavost (cca 1:8 až 1:8,5)

                • EN-B (pilotní licence PL-A)

                trochu výkonnější padáky, ale stále s vysokou pasivní bezpečností – je to nejrozšířenější kategorie padáků – velký výběr modelů různých výrobců.

                Tahle kategorie už dosahuje i slušných výkonů a mají i slušnou klouzavost. Pilot by už ale měl mít něco za sebou, nicméně je to kategorie, kterou je možné lítat po základním kurzu.

                • EN-C (pilotní licence PL-B)

                Na tuto kategorii už člověk musí absolvovat navazující kurz pro získání B – piloťáku. Tyto padáky už vyžadují pilotní zkušenosti, už není možné lítat s tím, že padák to sám nějak pobere, člověk už to musí mít v ruce trochu více. Rychlost i kluzák je u této kategorie taky vyšší, ale daň za tyto výhody je právě nižší pasivní bezpečnost.

                • EN-D (pilotní licence PL-B)

                Toto už jsou závoďáky, nic neodpustí.

                Osobně teď lítám na EN-C (Axis Vega 4) a myslím, že je to asi maximum, kde zůstanu. Pěkně to letí, občas je to ‚hravé‘ :o)

                Na závoďák dobrovolně nevlezu.

                • Džey Ár  

                  A na PL-B musíš mít přeškolení, nebo si jen zacaluješ razítko?

                  • sYs  

                    Tady je to všechno ;-)

                    http://www.svazpg.cz/…-paragliding

                  • Val  

                    Ne, klidne si muzes koupit rovnou zavodak a zabit se na nem :) Jeste to neobjevily regulacni sily spojene Evropy aby ochranili lidi pred vlastni blbosti.

                    • tromboonen  

                      S tema kapesnikama nad hlavou je to porad docela divoky, minus pro plasana co to prezene z vlastni blbosti a nemusi to prezit, na druhou stranu asi nikdo plosne nezakazuje urcitej padak jen proto, ze se na nem zrakvil blbec, kterej nepsal hodiny a delal na tom neco co nemel, jak se to stalo chudakum Blanikum… regulace od stolu je urcite na prd, ale dobrej instruktor, kterej nauci i to co si myslis, ze nikdy nepouzijes, je k nezaplaceni.

                • mastihuba  

                  tydle rozdily bylo zajimave sledovat na dolomitennmanovi. na zavodnich kridlech to tam posilaji na hřiště mezi stromy a dráty VN a na tech bezpečnějších to skladali vedle na vetsi louku. nejlepsi zabery byly samo kdyz to nekdo povesil na strom. :)

                  • sYs  

                    Ono špička na Dolomiťákovi, nelítá na klasických křídlech. Jsou to speciály (i když nějakým způsobem nacpané do EN-B) kolem 18 – 20m2, jsou to křídla speciálně na tenhle druh závodu jako je dolomiťák nebo u nás adrenalin cup.

      • Džey Ár  

        SIV Jak na závěr řekl bratr z Polsce „Ó kurwa!“ :-)

        • sYs  

          tam jsem sivko dělal taky a taky s elspeedem :o)

    • MirosPikos  

      Musím říct, dlouho jsem neviděl takhle konstruktivní vlákno. Je vidět, že o vzduch se zpravidla nezajímají blbci. Palec

    • Doomek  

      Aha sys, takže se to podle skillu se to stejně vyšplhá na 100vky tisíc :-) i když je to stejné s lezením základ za pár stovek teď už blbej friend za pár stovek :-D

      • sYs  

        tak je to jak u všeho, můžeš mít křídlo za pade ale i za sto ;-)

        Třeba zrovna Axis má dost přátelské ceny, naproti tomu UP, Ozone nebo Advance je jiný vesmír… Slušná fungl výbava se dá pořídit do 80 – 90k

    • Doomek  

      O to by mi zas tak nešlo, ale jestli koupím křídlo za pade stim že po rozlétání a zkušenostech přecházet pro pokročilé za dalších 50+ to už se celkem prodraží :-D tedy jestli jsem tě správně pochopil

      • Coural  

        Na kurzu ti křídlo půjčí, pak si koupíš EN-B a s tím v pohodě vydržíš celou dobu životnosti (cca 500–600hod).

        • Doomek  

          Tak to potom jó, děkuji moc v reichu jsem našel bazar, tak se tam půjdu podívat , nafotim a řeknete mi co brát ;-) chtěl bych do kurzu se svým abych se rovnou spřátelil tedy pokud to je možné

          • mr.antik  

            praktickou zkušenost s tim nemám, ale nepřijde mi to jako ideální nápad. Na seznamocim kurzu jsme měli kluka s béčkovým křídlem a skoro vubec se nechytal, takže to uplně triviální nebude na základní ovládáni…

            nehledě k tomu – proč si ničit svoje :-)

          • Val  

            Nevim jake jsou ceny na nemeckych bazarech, ale pochybuju, ze by to vyslo vyhodneji nez v CR. PG skoly take casto prodavaji padaky ktere pouzily pri vycviku, takze kdyz se poptas u instruktora tak ti dost mozna neco sezene. Kupovat neco v bazaru, kdyz o tom vis zatim prd je zbytecny risk. Jinak za tejden se clovek nauci fakt jen minimum (i kdyz je dobry pocasi), obvykle se pak jeste musi na doletani (pokud je kurz solidni – je to totiz obvykle v cene), pak je fajn zaletet si se skolou do zahranici na lepsi tereny, kde se da nalitat hodne a pak uz clovek ma alespon nejake zaklady…

        • Val  

          Doporucoval bych spis zacit na Acku, dnesni Acka maj slusny parametry a az casem (pokud vubec) bude chtit prejit vys tak Acko snadno proda…

    • Doomek  

      Budu vám věřit a uvidím až na kurzu :-) jinak reichem jsem myslel österreich, kousek od baráku ve stubaii je cvičná louka se školou a dole je bazoš, ale spíš pojedu do školy domů do ČR Ne jenom kvůli ceně ale hlavně také pochopení teorie bude určitě lepší v mateřském jazyce. Potom létat už bych chtěl jen tu protože jsou ty podmínky lepší, tedy soudím jenom podle toho kolik vidím létat lidí v AT vs ČR :-)

      • odik  

        Ono pozor taky bys měl mít každej rok na křídlo technickou u výrobce a ta se v cizině může prodražit.U starýho křídla se ti může stát , že koupíš s platnou technickou a další rok neprojde – takže křídlo končí.

        • MirosPikos  

          Ale proč by končilo. Kdo na to přijde. To už je pak jen morální zábrana a větší adrenalín.

          • sYs  

            Je to stejné jako u auta. Lítáním na křídle bez technické porušuješ zákon a pokud bys způsobil nehodu, tak by všechny výlohy na záchranné práce popř. pokrytí škod šly na tvůj účet.

            Ale i křídlo bez technické se dá použít třeba na pozemní trénink.

            • mr.antik  

              jj takže rovnou můžeš zrušit i pojistku… a jako imigrant v rakousku, to bude slušný adrenalin :-)

            • MirosPikos  

              Psal jsem to s hloupou nadsázkou :) Samozřejmě, že pokud se něco stane, tak je průser na světe. Ale dobrý, že to tu zaznělo. I když, lidi co to myslí s lítáním vážně, tak tohle jistě ví nebo by vědět měli.

              • Doomek  

                Veškeré záchranné akce, škody na majetku i moje zdraví na biku a při lezení mám po celém světě posychrované přes Alpenverein. jen jsem zjistil že se to nestahuje na létání :-D

                • Bruca  

                  Pak už mít s sebou jen nějakou malou kolobezku a tvrdit, že ses tak zrakvil na koloběžce a to křídlo není tvoje :D

                  • mr.antik  

                    až tě budou sunávat někde v terénu z vysokýho napětí a celá průmyslová zona bude bez proudu :-)

                    • Bruca  

                      Prostě jsi na kolobce trénoval bunny hop a padák jsi měl jako zálohu, kdybys vyskočil trochu výš, no… :D

    • Doomek  

      Jediné východisko no ;-)

    • Džey Ár  

      Dneska jsem se přihlásil. V květnu se jde na věc, doufám že vyjde počasí.

      • Doomek  

        A kde se budeš učit?

        • Džey Ár  

          El Speedo, druhý týden v květnu na Javorovém. Teď už jen zarobit dost zlaťáků ať můžu hned pořídit i nějaké to křidýlko. A v září do Dolomit už krom feratového setu povezu i ten tlustý bágl :-). Loni jsem byl v Canazei a jeden den jsem strávil koukáním na startu glajďáků. V ten den bylo vlastně rozhodnuto :-)!

          • Evilcleaner  

            letos se taky chystám na kurz s elspeedem na javoráči, mám několik přátel co už to mají za sebou a pokud poslouchali tak super – odstrašujícím příkladem budiž kamarádka, která si při přistání myslela že je chytřejší než instruktor a skončilo to devíti šrouby v kotníku.

            • mr.antik  

              já mám dobrou zkušenost s macskola.cz i když jsem tam papíry nedodělal. Letos to zkusim někde u nás, kvůli vzdálenosti i když na východě jsou lidi takový víc v pohodě :-)

            • remcal  

              A nejmenuje se náhodou Eva? Jestli jo tak asi vím o kom píšeš a prý to bylo trochu jinak…

          • sYs  

            Nechci tě strašit, ale do Canazei jeď lítat fakt až budeš něco umět, půl roku po kurzu to není ideál ;-)

            Navíc v září to tam je ještě takové docela divoké (hodně turbulentní). Nejlepší lítání, co jsem tam měl bylo přelom října / listopadu

            • Džey Ár  

              Nestraš, jsem celkem poseroutka :-). Když jsem tam byl (konec září), tak to borcům moc nelítalo, 95% končilo hned dole u lanovky. A to bylo celkem hezky. Já myslím že je dost důležité do jakého počasí to na kopci rozbalím. Když je člověk blbec, tak se zrakví kdekoli. Když všechno dobře půjde, tak jsem tomu ochotný letos věnovat opravdu hodně času. Ale jak koukám na ten SIV kurz, tak už se mi to tak moc nelíbí :-). A to si ty krizovky člověk přivodí sám a už předem ví (tuší) co nastane a co musí udělat aby z toho vyvázl.

              • sYs  

                Pro rozlítání po kurzu je super vyrazit třeba do Bassana (IT) nebo Lijak (SLO), to jsou super lehké terény, kde sa dají zaletět moc pěkné věci.

                Jinak v tom květnu bych se zastavil třeba někdy večer na pivko a pokec, rád tě poznám, když už se takhle bavíme virtuálně.

    • Džey Ár  

      Tak první investice do výbavy je za mnou. Sedačku už mám :-) -Karpofly Fantom Light Race. Původně jsem jel i pro padák, ale ten si ještě chvíli budu rozmýšlet, tak jsem ho nevzal. Šlo o Nova Mentor 2. Sice jsem o něm načetl samá superlativa, ale i prodávající mně od něj odrazoval. Každopádně procházím bazarovky a zatím to stejně vypadá na EN-B křídlo, protože v EN-A na bazarech není z čeho vybírat. Nový brát nechci. Sedačka by na začátek stačila asi taky jednoduchá, ale když já jsem tak trochu maximalista :-). Hledám teď před sezónou, protože mám obavu že v sezóně už bude všechno rozebrané.

      • mr.antik  

        kolik to koštuje? nevyplatí se vzít něco od českých (moravských) švadlen?

        • Džey Ár  

          Karpofly je od českých švadlen z Horní Suché. Bral jsem ojetinku za 15 tis. Nová vyjde na 30. Je trochu těžší, ale váha je v bytelném provedení a vysoké ochraně zad, což bude asi pro začátek dobrá věc :-). Padák hledám kolem 30 tis. , v téhle cenové relaci je výběr hodně široký. Mám zálusk na Axis Comet II, ale ještě nejsem rozhodnutý. Měl by to být celkem hodný padák, ale od toho Mentora se moc neliší, tak ještě nevím. Třeba SYS poradí :-).

      • sYs  

        Fantoma od Karpo lítám taky, mám tu ultralight verzi, nejvíc mě na ní baví právě ten chránič, není to klasický airbag, ale před startem se musí nafouknout jako balonek. navíc sbalená zabírá minimum místa.

        To žes nevzal Mentora je jen dobře, rozhodně to není křídlo pro začátečníka. Je to právě ten typ křídla, které se ještě taktak vešlo do ENB kategorie. Na SIV se to chovalo divočeji než některé ENC padáky.

        • Džey Ár  

          Hoj :-). A jak je na tom Comet II, právě že jsem si ho pouštěl na YT co to dělá na SIV kurzech a přijde mi celkem jako hodné křídlo. Nebo ještě spíš poraď jestli znáš něco z EN-B Low, moc se v nich nevyznám a nevím ještě co konkrétně hledat. Áčka jsem víceméně zavrhl, možná je to chyba, ale vím že bych „nutně musel“ za půl roku kupovat něco „lepšího“. I když možná po kurzu Áčko začnu shánět :-). Dík. Jinak jsem musel změnit termín kurzu, práce :-( , na 20.-26.5.

          • Džey Ár  

            A ještě jeden dotaz, není lepší ještě pro začátek obyčejná sedačka? Určitě se budu hodně věnovat ground handlingu a nějakému lehčímu poletování na svahu (hlavně na Vítovce asi).

            • sYs  

              Comet II je supr padák, má rozsah rychlosti a klouzák cca stejný jako moje Vega 4, ale je bezpečnější. Já jsem po kurzu měl Comet I a byl jsem úplně nadšený z toho jak to letí. Dvojka má nadherný klouzák a moderní konstrukci, ještě je varianta Pluto III taky od axisu, to je takové hodné low – mid ENB, po kurzu asi ideální volba. Co se týče ostatních výrobců, tak nemám zkušenosti, celou dobu lítám jen na axisech + pár letů na tandemu Gradient BiGolden XC

              Jinak u té sedačky se dá deska (resp. celý kokon) zastrčit dovnitř a pak to při ground handlingu vůbec nepřekáží.

              Btw. kdy jsi říkal, že budeš na tom kurzu?

            • mr.antik  

              To je super kauf za ty prachy. Možná bych vzal nějakou minisedačku na svah ať si ji nedodrbeš a netaháš zbytečně na louku.

              • Džey Ár  

                Právě, taky tak uvažuju. Uvidíme, hodně lidí prodává s křídlem i sedačky, třeba se něco objeví.

                • mr.antik  

                  Na kurzu nám nabízeli takovéhle sedačky na dodrbání cca za 15 kil

    • mr.antik  

      Tak jarní kurz na Ranou přihlášen. Snad už to letos dodělám – proto jsem volil lokalitu, kde je nejrozumnější počasí…

    • Džey Ár  

      No tak už jenom záložák :-).

      • sYs  

        Tak cos nakonec vybral Comet II nebo Pluto?

        Záložku bych ti doporučil Ultrino od elspeeda, jako kurzík tam máš 10% dolů

        http://www.chciletat.cz/…y-rs-ultrino

        Přítelkyně ji má a je to fakt lehoučké, příští sezonu ho budu brát taky, ten můj už má skoro 6 let a hlavně bych cca 500g shodil.

        • Džey Ár  

          Comet II, necelé dva roky starý, nalétáno cca 60 hod., podle předešlého majitele. Má poctivě lety na Xcontest a sedí mu to, takže asi nekecal. Akorát to hned v srpnu budu muset poslat na technickou. Tak alespoň budu vědět jak je na tom doopravdy. Záložku budu brát určitě novou, to asi není zrovna záležitost na bazar, takže Elspeedo asi bude favorit

          • sYs  

            Dobrá volba. K té technické, nemusíš čekat na srpen, osobně bych to poslal už teď dokud nemáš hotový kurz. Není větší opruz, než být uprostřed sezony bez křídla ;-)

            Navíc počítej s tím, že v srpnu jsou dovolené, a tak, to by se ti čekání fakt mohlo docela natáhnout. Nejlepší doba na tech je tak někdy od poloviny listopadu do cca začátku února.

    • mr.antik  

      Tak přiští týden začne kurz. Nevíte jaký se použivaj na kurzech helmy? Nějaký obyč Skate/BMX? Ptal jsem se na nákup svojí helmy (mám malou hlavu) a hned mě tlačili do helmy za trojku…

      • sYs  

        Osobně lítám v kokosce na snb, pokud člověk nelítá soutěže, nemusí mít helmu s atestem pro PG.

        • mr.antik  

          Myslel jsem si že si na kurz už právě koupim takovoudle nějakou helmu a rovnou tam nabastlim kamerku, ale prdim na to, budu doufat, že mi něco ze školních helem sedne

      • Džey Ár  

        Ty se máš! Já už mám všechno doma, ale papíry nee. Jen jsem si to na louce nafouknul nad hlavu a zase hezky naskládal do pytle. Snad ti vyjde počasí. Terén tam máš historicky ten nejlepší v ČR. Místo začátku plachtění u nás. Místo prvních rekordů u nás.

        • mr.antik  

          Na papíry se nelétá :-) Takže zavidim spíš já, bohužel se mi nahromadilo víc velkých nákupů tak musim prioritizovat. Pro zajímavost – na kolik tě vyšlo to křídlo?

          • Džey Ár  

            Klučina začal na 35 a kupoval jsem za 28, což mi přišlo jako dobrá cena. Našel jsem stejné křídlo i levněji, ale zase bych musel na Slovensko. Takhle jsem ho koupil po cestě z práce.

            • mr.antik  

              Tak to jde… při štěstí se dá dá takovej zánovní komplet okolo 40 pořídit což je super.

              Já ještě uvidim jestli půjdu do nějaký starý vraždy (pro začátek na to tahání po louce) nebo rovnou do takovýho pěknýho Béčka

      • Džey Ár  

        Tak jak, už máš hotovo :-)? Počasí vyšlo?

        • mr.antik  

          Já mám první část za sebou, ještě chybí dolítání na navijáku a z většího kopce a zkouška. Rozdělim si to takhle po částech :-) Aspoň nemusim spěchat na svoji výbavu, není to takový instantní kurz :-)

          Jinak kurz super, počasí v rámci možností ušlo, proti plánu chybělo jen pár hodin, i když jsme jednou vyráželi v 6 ráno na kopec.

          S dolítánim čekám až budu mít auto abych byl trošku flexibilní.

    • Džey Ár  

      Tak dneska Javorac :-), totalni emoce, bulel jsem jak zelva :-).

      • mr.antik  

        To věřim… velkej kobec je velkej kopec :-) Používáš svoji výbavu?

        • Džey Ár  

          Pouzivam normalne fasovanou. Vlastne jsem se jeste ani nepriznal ze uz svoji mam :-). Mam toho ted plnou hlavu a nemuzu ani usnout :-). Nakoupili jsme nejake ty posilnovadla, ale vsichni jsou uplne grogy z louky a v jedenact po dvou panacich uz sli vsichni chrnet.

          • sYs  

            Pozdravuj Slávka od Michala ;-)

            Nevím, jestli mi to vyjde, možná se na Halině nebo na kopci zastavím

          • mr.antik  

            No nám řikali, že určitě ať se do ničeho většího hned nepouštíme, na první rok jen hodný křídla.

            S tou únavu jsem to měl stejně, vrátil jsem se uplně KO.

            Blbý je, že jak mám odstup od posledního lítání (furt nemám auto abych se přihlásil na dolítání) tak to zapomínám..

    • Džey Ár  

      Tak hlásím hotovo :-)! Měli jsme celý týden docela špatné počasí, buď pršelo nebo moc foukalo. Dva dny jsme byli uzemněni úplně. V sobotu jsme čtyři šli na dolítávání a povedlo se. Bylo teda dost větrno i v sobotu, ale jelikož jsme ještě dobré počasí nepoznali, tak to bylo pro nás OK. Někteří „borci“ na startovačce předváděli slušné „acroshow“ jak říkal instruktor :-), byli jsme rozhodně z těch lepších. Takže fajn pocit. V kurzu nás bylo jedenáct, z toho dvě holčiny (obě opravdu šikovné). Shrnuto podtrženo, měl jsem lítat už před deseti léty :-(!

      • @lien  

        Ahoj, predem diky za zalozeni tohoto fora. Je v nem spousta odpovedi na otazky co mi litaji hlavou. Byl jsem v lete na tandemu a docela me to chytlo. Uz drtim teorii a v kvetnu na kurz. Chtel jsem se jen zeptat, co kdyz to behem kurzu nedam? Chodi se pak na dolitani, nebo opravky testu?

        • sYs  

          Ahoj,

          Testy si myslím zvládne každý. Ve volných chvílích si je můžeš zkoušet nanečisto a uvidíš, jak ti úspěšnost půjde nahoru, je to jak v autoškole ;-)

          Co se týče dolítání, pokud se během kurzu nezvládne odlétat vše, co je v osnovách, třeba kvůli špatnému počasí, dá se samozřejmě dolétat zbytek i později. Většinou je to na osobní domluvě s instruktory.

          Teď píšu, jak to cca chodí v elspeedo ve Frýdku, jak to je u jiných škol, nevím (asi to ale bude dost podobné).

          Test pro pilotní licenci si můžeš vyzkoušet tady: http://www.eparagliding.cz/pla/cs/

          Otázky jsou aktuální.

          • @lien  

            Super, diky moc. Nasel jsem si nejake online testy, ale ty co jsi mi poslal jsou aktualnejsi.

            Jak procitam diskuze, zda se mi, ze vsichni delaji kurz u Elspeeda:) Chtel jsem kurz absolvovat u Tandemlety, kde jsem byl i na tandemu. Maji kurz rozdeleny na dva tydny – prvni tyden pozemni trenink, pak pauza na regeneraci, jeden tandemovy let a pak tyden vyskovych letu. Vse v Beskydech. Pro Brnaka aspon pekny kopce :)

            • sYs  

              No u tandemlety bych byl opatrnější, nemají inspektora provozu PG – takže oficiálně ani nemohou vydávat osobní list pilota na jehož základě pak dostaneš pilotní průkaz (elspeedo má inspektory 2 – Slávka Tmeje a Dalibora Carbola). Asi budou mít dohodu s nějakým inspektorem, který jim ty osobní listy bude potvrzovat, ale to vařím z vody.

              Koukni na LAA na seznam akreditovaných škol (http://www.laacr.cz/…vycviku.aspx).

              Obecně bych řekl, že elspeedo bude mít propracovanější metodiku a taky systém navazujících kurzů.

              V Brně máte partičku kolem Axis Para (Radek Šimoník), ale netuším, jak to tam u nich probíhá. Lítám jen na jejich křídlech, ale přijdou mi hodně v pohodě, občas se někde potkáváme (v Beskydech nebo v Rakousku a Slovinsku).

              • @lien  

                Ahoj, tak jsem se rozmyslel nad tim kurzem. Zjistil jsem, ze muj novy sef lita taky a kluky z tandem-lety zna z vycviku z vysky.Zkusim to tam, tak snad se za ty dva tydny naucim nepadat na hubu :)

                V nedeli se jedu podivat na kridlo, Axis Comet II a sedacku KarpoFly Clever II.Mam jen pekne blbou vahu 80kg, coz je na rozhrani velikosti. Asi budu dovazovat, nebo muset pribrat pres vanoce:)

            • mr.antik  

              já dělal kurz u Trčků, www.macskola.cz a nemůžu si stěžovat, dolítávání buď beskydy nebo jezdí na jich, což pro Brňáka taky může být výhoda

    • Doomek  

      Sys, nebo někdo znalý můžete mi říct co to může být za paraglide? http://www.lezec.cz/clanek.php?…

      • Val  

        rychle jsem to proklikal a z padaku videl jen stin, takze… ale asi to bude padacek na speed flying – aneb zpusob jak se zabit rychleji, kdyz to pri beznem paraglidingu furt nejde

        • Doomek  

          No to přesně potřebuji:-) rád lezu multipitch ale cestou z5 mi hoří kolena a přistát dole v talu u auta to prostě chceš!!

      • sYs  

        Jak píše Val, je to speedglide. Lítá to sakra rychle, ale taky se to sakra rychle sype k zemi.

        https://www.youtube.com/watch?…

        Nevím, jestli bych na to dobrovolně vlezl :o)

    • Doomek  

      A to je nějak výrazně menší ve zbaleném stavu??

      Mi neříkej že lezl za 7c multipitchu free s velkým batohem

      Jinak to video nádhera

      • sYs  

        speedglide s postrojem sbalíš do malého baťůžku oproti pg je tak čtvrtinový až třetinový.

        • Doomek  

          No každopádně nic pro greenhorny,

          Byl jsem ještě jednou na tandemu tentokrát tady v rakousku, kurz mám zaplacen, jen se pořád neví kdy se začne celé léto jsou tu bouřky a každý den minimálně prší. Už se to doufám rozjede tak držte palce :-)

    • goofy  

      Nevím jestli to tu už bylo, ale tenhle taky trošku lítá… :-)

      https://www.youtube.com/watch?…

      • sYs  

        JBC patří mezi světovou akro špičku, o dlouhých zimních večerech pěkná podívaná :)

    • Džey Ár  

      Je to lehce návykové :-). Dnes poprvé na sněhu.

    • jIrI___  

      Jak se na kole počítají náklady na 1 km, na kolik na pgd zhruba vychází jedna letová hodina, když předpokládáme, že si člověk koupí vybavení?

      • Džey Ár  

        Když budeš lítat dost, tak nalítáš cca 100 hod. a slušná nová výbava 100000,–. Technická co dva roky tak 1000,– a pojistka každý rok 1000,–. Padáček v pohodě polétáš šest – osm let, pak ho prodáš dál :-). Tak si to vypočítej ;-)

        • Džey Ár  

          Je to dost zjednodušeně tedy.

          Já mám jetou výbavu za 50, polítal jsem jen 15 hod zatím. Lítám od května a stihl jsem i technickou, takže padák dva měsíce z domu. Takže tento rok byla ta hodina dražší, ale letos to doženu :-).

          • sYs  

            Ty jo, tak to já jsem měl letos na technickou docela štěstí, hotovo během jednoho víkendu a ještě mi to Šikec dovezl osobně do FM :D

      • sYs  

        Ještě si do toho započti benzín/naftu, popřípadě lanovku/vývozy a ubytko v kempech, pokud jezdíš někam ven. Podle mě je hovadina tohleto vůbec řešit. To bych nedělal nic jiného než jen počítal kolik mě stojí koníčky…

        Ale abych nebyl hnusnej – roční náklady (orientačně).

        Nový padák: 55000 – 75000

        Nová sedačka: 9000 (nějaká obyč otevřená) – 30000 (ultralight kokon)

        Nový záložák: 10000 (obyč) – 25000 (říditelná delta)

        Bágl: 3000 – 5000

        Roční členství v LAA: 850

        Roční pojistka zodpovědnosti: 950

        Roční cestovní pojistka: 1600

        Technická kontrola: 0 (Sky para) – 1300 (Gradient)

        Padák má životnost cca 400h (můj nálet je kolem 45h – 50h ročně, nelítám extra moc), přítelkyně dá za rok bez problémů 120h (ale to je i s lítáním na tandemu).

        Sedačka zastará spíš morálně a technicky (za 5 létání už mám 4.)

        Záložní padák by měl vydržet 10 let (když je alespoň jednou za rok přebalený).

        • jIrI___  

          Dělám si takové soukromé porovnání finanční náročnosti jednotlivých sportů, protože hledám něco levnějšího než kolo. Jak to tak vidím, tak rychle budu utíkat o dům dál :D

          • Džey Ár  

            Proč? Když si tu pořizovací cenu rozprostřeš na těch cca osm let, tak si na tom stejně jak s každým jiným sportem. Borci lítají běžně 200 hodin ročně, co jsem tak zaregistroval. A jak píše sYs, když chceš tak to jde. Nesmíš to moc řešit, jinak sedíš doma na zádeli.

          • sYs  

            Navíc lítat musíš pravidelně, jinak to nemá cenu dělat. Není nic horšího než jouda, co to vytáhne 3× do sezony a pak je ve vzduchu nebezpečný nejen sobě. ale i všem okolo. A finančně bych to neviděl až tak černě, když se to rozprostře na x let životnosti křídla, nevychází to o moc hůř než bajk nebo lyžování. Padák se dá třeba v půlce životnosti střelit a vzít zase nový (dělám to tak 5 let a už mám 3. křídlo).

          • mr.antik  

            Taky záleží kde bydlíš… na kole můžeš vždycky vyjet od baráku…

            • sYs  

              Taky pravda, ale v Jirkově i mém případě jsou ty Beskydy ‚za rohem‘ :o)

              k tomu nějakých 5 – 6 výletů s partičkou po Evropě, náklady minimální, zážitky maximální.

    • mr.antik  

      Tak se konečně přes nějaké to spoždění taky hlásím do klubu (už čekám jen na kartičku)… no a nějaké typy na levnou začátečnickou výbavičku z dobrých zdrojů, stáří tak okolo 4let max…

      • mr.antik  

        Tak kurňa chlopi, kde ste, peněženka se otevírá sle nabídka bazarů co znám je zlá… a tedy celkem malá…

        • sYs  

          Čau, jakou máš vzletovou hmotnost?

          Možná bych zkusil poptat přímo v Axis para, vykupují křídla na protiúčet, takže nějaké slušné křídlo by určitě mohli mít.

          • mr.antik  

            Lítal jsem 26, Gradient Bright 5 a musim říct, že to je asi to co scháním. Zkoušel jsem ještě jedno čistě školní křídlo a to byl boj do zatáčky.

            Ten Axis vůbec ještě vyvíjí něco nového?

            • sYs  

              Tusim, ze aktualne maji pluto 3 low en-b a comet 3 mid/high en-b

      • vana.i  

        Zkus oslovit školy, výrobce, těch českých je dost. Já rád goparagliding

        • mr.antik  

          jo přes školu to bude asi jistota, spíš jsem myslel jestli někdo solidní v komunitě něco neprodává, třeba z toho důvodu, že nahrazuje komplet výbavu po škole za nějaké béčko/kokon atd..

          • Džey Ár  

            A jestli máš FB účet, tak poptej na Paragliding Bazar a rozhodně se přidej do Paragliding ČR. Je tam spousta podnětných věcí a tamní diskuze mi velmi pomohly „přežít ve zdraví“ první rok a půl :-)

      • Džey Ár  

        Z mých krátkých zkušeností. Neštři, respektuj váhové rozpětí padáku a zamysli se nad A nebo low B. Já sice nešetřil, ale tahám 5kg balast a nějaké A-čko nebo low B bych asi taky ocenil :-). A Axisáky jsem potkal dvakrát na kopci celý test tým, takže vyvíjí. Celkem dobré pokoukání na někoho kdo to opravdu umí.

        • mr.antik  

          ty jsi šel hned po kurzu do nějakýho výkonějšího Béčka?

          • Džey Ár  

            JJ, Comet II. On by to asi nebyl až takový problém, ale koupil jsem i křídlo větší a ta kombinace už moc komfortní není :-). I podvážené to má rychlost a klouzavost a bylo dost těžké mít dobrý rozpočet na přistání. Seš nad zemí trochu ti do toho foukne (přizvedne) a valíš o 20m dále :-). Termika taky větší rodeo a s větrem se pak ještě blbě prosazuješ i když je to rychlé. To se pak drbeš na hlavě že tě i pomalejší éra předhánějí.Koupil jsem balast 5l a mám pocit že teď sedlám Cadillac místo Hondy CRX. Blbých 5kg řeklo by se, ale je to fakt znát. Jinak z toho éra mám v luftě dobrý pocit, ale prostě při divočejším vzduchu to bylo znát a trochu jsem si udělal blok z přistání. Je to celkem legrace, páč mám pocit že startnu odkudkoliv i za těžších podmínek, ale měl jsem dost bobky z přistání. Až teď na podzim, a s váhou navíc, jsem konečně získal nějakou jistotu. Kolega to má celou dobu naopak. Nepovedlo se mu pár startů a má bobky startovat, ale přistane na pětníku. Taky udělal chybu. Koupil křídlo levnější, starší, pomalé. A když jsem si já bohovsky polítal, on seděl na zemi páč by neletěl, ale trčel nad zemí. Dospěl do bodu kdy ho křídlo začíná limitovat.

            Čili ideál (dle mě) je koupit křídlo moderní a bezpečné. Šel bych dnes do nějakého nového Á-čka, nebude tě nijak limitovat a prodáš ho velmi dobře i za dva roky kdy tě limitovat možná začne, nebo do staršího (lehce) low B s tím že ti vydrží třeba tři roky než si řekneš už by to chtělo trochu víc výkonu. Mám křídlo moderní a výkonné, ale dokupy mi to bylo naprd :-)

            Sorry za elaborát :-)

            • mr.antik  

              Tyjo, takovou odvahu bych fakt neměl. Já ani neplánuju věnovat se to mu něja extrémě (jako že každý víkend směr alpy) Takže určitě bych nějaké lepší Áčko a moderní, takové max 3–4 roky stáří, 30–35tisíc, sedačku uplněj základ a záložku novou. Ale možná to dopadne jinak a skončím u nového, když vidim ty ceny bazaru.

              • Džey Ár  

                No právě. A-čka na bazaru nejsou. Je to škoda. Každý hned B, včetně mě. Není to na zabití, ale kombinace více špatných možností ti to nebezpečnějším udělá. Dodrž váhu, velikost sedačky, sedačku pořádně nastav na zemi a můžeš klidně hledat i v těch Béčkách. Pak hóódně trainingu na zemi, k tomu nějaký brdek triningový a šup na kopec :-).

                • mr.antik  

                  Kdybych koukal po novým, tak bych bral třeba Gradient Denali, odlehčené áčko, jenže první rozhození po šípkách by mě asi dost mrzelo. To je vlastně i důvod proč preferuju starší

                  • sYs  

                    U těch odlehčených verzí obecně počítej s asi tak poloviční životností než u běžného křídla. Skoro každé zavětvení je pro ten padák fatální = drahá oprava.Letos jsem dvakrát musel přistávat v lese na mýtině a pak pracně vymotávat křídlo z ostružin a větviček, nedovedu si moc představit to takhle prasit na UL :D Jsem rád, že mám už trochu starší EN-C z 39/42 skytexu

          • vana.i  

            Ještě bych se podíval na písmenko v piloťáku.

            Moje první (cca po roce) skutečné křídlo byla Vega. První dvě tři hodiny byla vždy několik metrů přede mnou, jak to bylo rychlé, pak jsem ji dohnal. PG bylo ale na prvním místě, s padákem do školy – práce i do hospody, mezi tím na kopec (jasně že přeháním).

            Cometa už jsem nestihl, v té době začínalo pluto, a všichni z něj byli unešení bezpečností i výkonem.

            Pokud nechceš lítat na prvním místě, šel bych do padáků, které jsou u výrobce druhé v řadě (školní madrace .. výkonné A) – zdržovat tě nebude. A že ostatní lítají a ty ne, spíš bude náletem, než křídlem. A pak ho prodáš někomu po škole, nebo si ho necháš, podle toho, jak se rozlítáš.

            Bazar taky na PGWeb, ale jak jsem psal, šel bych po nějaké autoritě – škole, dealerovi či přímo výrobci. Kolem Liberce se nějací najdou. Možná oslov svou školu, trochu tě znají, pokud to nebyla velkovýkrmna, a budou ti chtít prodat nejenom jeden padák, ale pak i několik dalších – nechají tě přežít.

            A hlavně se ptej lítačů a lítej.

            Asi závidím.

    • @lien  

      Ahoj, taky jsem hodim jednu fotku. Nakonec jsem v loni v kvetnu udelal kurz u Otase v Axisu a super parta. Dolitavali jsme na Lijaku a od te doby se snazim byt ve vzduchu co nejvic. Kurz na Pluto I, pak jsem sehnal na paragliding bazaru zanovni Pluto III a zatim je na me hodny :)

      Mejte se a treba nekdy na svahu :)

    • Qeex  

      Libi se mi jak je to tu různorodé a tak se zkusím zeptat tu (na PG foru by z toho byl hned flame).

      Hodně tu vidím lidi na Axisech. Jsem po kurzu a lítal jsem na něm Gradient Bright 5. No samozřejmě instruktor vychválil Gradient až do nebes a konkretně na axisy měl dost negativní hodnocení a nezapomněl to několikrát během kurzu zmínit.

      Jak se díváte na letové kvality Aček a low-B křídel napříč výrobci? Mám nabídku na BDG Adam, MacParaLucky4 a Sky Atise…ale zatím jsem záměrně nekoukal po Atisech (pluto a comet), i když jsou asi nejdostupnější.

      Zajímalo by mě jestli na tomhle šprochu bylo pravdy trochu nebo mám brát instruktora hooodně s rezervou.

      • sYs  

        Ahoj, zkusím ti odpovědět.

        Většina instruktorů bude kurzíkům tlačit to svoje, v tvém případě Gradient, protože ve většině případů funguje jako dealer konkrétní značky. Moc s těmahle praktikama nesouhlasím, ale tak to prostě je.

        Pokud máš možnost si vyzkoušet různé padáky, tak určitě neváhej. Každý konstruktér má svůj ‚rukopis‘ a ne každé křídlo ti úplně sedne (odezvy v řízení, ovládání speedu, ochota točit stoupák, atd.).

        Po kurzu je asi tak nějak fuk na čem začneš, důležité je to neodkládat a do vzduchu se dostat co nejdříve a trénovat a trénovat. Stačí pořídit padák, který třeba za rok za dva budeš schopný rozumně prodat.

        Já dělal kurz na Sky Fides Evo (snad největší mrdka, na které jsem kdy letěl). Pak jsem si v roce 2012 pořídil svůj první Axis (Comet I) a teď už od nich mám 3. křídlo (Vega 5). Zkoušel jsem i Aspena od Gradientu Trango od UP a Elan2 od MacPara a stejně mi nejvíc sedí projev Axisu. Jak ale píšu, každý to má jinak a každému vyhovuje něco jiného. Chce to zkoušet a porovnávat.

        • Qeex  

          Bylo mi jasné že bude tlačit to co prodává, ale přišla mi divná ta averze vůči jedné konkrétní značce. Padáky bych vyzkoušel, ale vzhledem ke zkušenostem bych toho moc nepoznal, takže to vidím na cestu koupit co nejlepší poměr cena výkon, co nejbezpečnější.

          Ještě jedna otázka, má cenu zohledňovat klouzavost? spousta výrobců jí neudává(nebo jí neumím najít), ale všechny křídla ve výběru jsou v rozmezí 8–9, tak jestli to má smysl, nebo je to v této kategorii a pro začátečníka zanedbatelný rozdíl.

          • sYs  

            Ta averze klidně může být osobní – výrobci, dealeři, inspektoři se mezi sebou ve většině případů znají osobně. Každopádně si myslím, že vytahovat to na kurzu a cpát to kurzíkům není úplně profi ;-)

            Klouzavost je jen marketing – nedá se prakticky změřit, protože nikdy nemáš ideální letové podmínky pro měření (úplné bezvětří, žádný stoupák ani klesák, …).

            U prvního křídla bych se zaměřil se na stáří, technický stav padáku. V EN-A, low EN-B ty rozdíly mezi křídly jsou minimální a pro začátečníka většinou nepostřehnutelné.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.