• coltcha

    Situace se má takhle. Jezdím poměrně spokojeně Spectrala 6.0 2016 (viz profil – jen loni nahozen Auron, letos GX Eagle, ZEE brzdy). Párkrát se mi ale loni ve větších a rychlejších klopenkách (nebo skočkách) stalo, že se mi zadní stavba začala trochu „vrtět“, ozvala se trošku rána, chytil se kotouč třmenu. Nic příjemnýho, ani nějak častýho a rám drží (kontroluju pravidelně :) Nevím jestli to vlastně bylo zadní stavbou nebo kolama (spíš bych tipnul, že ne). Nejspíš bude na vině hlavně mých 100 Kg bez batohu :)

    Můj dotaz zní, zda si částečně pomůžu lepším tlumičem, případně jakým? Letos bych rád ještě Spectrala ujezdil a příští rok ho nejspíš (v původním osazení) předal synátorovi a ty „nové“ komponenty přehodil na nový robustnější rám (samozřejmě plus nový kola a další komponenty, co bude potřeba pořídit). Pokud se mi povede něco udělat s váhou a Spectral letos nebude „zlobit“, tak si ho klidně nechám a mladýmu pořídím jiný rám.

    Předpokládám, že problém bude ale s rozměry tlumiče… Ten co bych teď nacpal do Spectrala nejspíš omezí případný výběr rámu za rok. Nový rám Spectralu 2018 vypadá, že by mohl být robustnější, Jeffsy 27 se mi líbí a četl jsem, že na tom bude s tuhostí líp. Tolik k adeptům. Ale těžko říct, nejspíš se může objevit kupa dalších možností a taky se můžu posunout ještě dál a řešit nějaký „kladiva“.

    Do případného tlumiče bych rád vrazil max 12–13 tis. Ale spíš by mě zajímal názor, jestli mi to pomůže vyřešit můj problém a taky bych nerad letos Spectrala odrovnal. A taky mám teď peníze a nechci si nechávat velkou pálku na příští rok a trochu to rozložit :)

    PS: na váze už jsem začal pracovat a počítám, že se do jara dostanu na 90 Kg. V současnosti jezdím nejvíc traily alá Trutnov, Rychleby, Klínovec + cc 2–3 XC vyjíždky za rok. Jako každý rok ale vyhledávám čím dál víc techničtější místa.

    0 0
    • novas752  

      Kroucení zadní stavby jinym tlumičem fakt neovlivníš. Potřebuješ asi odolnější kolo.

      Jeffsy 27 má dost robustní a tuhej rám, ale nepřijde mi že zase o tolik víc (mám jí a na pár Spectralech jsem kousek jel) . Spíš bych čekal co vymyslej s Caprou nebo obecně koukal spíš po endurech.

      Akorát s tim přehazovánim komponentů brzdi – většina výrobců samostatný rámový sady neprodává, nebo jsou prasecky drahý. Výhodnější je koupit celý kolo a případně si ho dovybavit a sundané díly prodat. Nebo že by se ti zalíbil RB Bandit 675, toho jen jako rám pořídíš.

      0 0
    •  

      Trutnovsky trajly jezdim na 26" htecku

      0 0
    • MirosPikos  

      Hele mám pro tebe jiné řešení :) Jestli máš 100 kg a docela dáváš Spectralovi, prohlídni si ho v inkriminovaném místě. Dřív nebo později tam musí prasknout, o tom jsem přesvědčenej. A teď k věci. Když budeš reklamovat, třeba už dostaneš novýho Spectrala. A nebo že by drželi skladem starý rámy jen kvůli reklamaci?

      Jen mi to stejně není jasný s tím kotoučem vs. třmen. Tohle se mi nikdy nestalo. Možná je to mou XC jízdou. Kontroloval si stavbu, jestli nemáš náhodou povolený nějaký čep? Nejspíš jo, ale stejně se raději ptám.

      Jinak Bandit jasná věc, já na něj nedám dopustit. Ale dovedl bych si přestavit bajk i na jiném základu (Capra, nový Torqe). Jeffsy nevím jak moc by sis polepšil. Jestli by to nebyl krok zpět. Rozhodně by to bylo málo „B-F enduro specific“ :)

      0 0
      • novas752  

        S Jeffsy krok zpět určitě ne. :) Ale ne zas tak velkej krok dopředu. Capra uvidíme, ale Torque už je řekl bych dost overkill.

        0 0
      • coltcha  

        Čepy omrknu, nekontroloval jsem. Dík za tip. Nevím no. Škrtaj mi kotouče při trochu větším náklonu i vepředu, taky nevím, čím to je. Ale to je škrtnutí, takže to neřeším. Podezíral jsem podfouknutýho Aurona, ale tím to není.

        Tím inkrimovaným místem myslíš, tam kde praskají všechny Spectraly?

        „XC jízda“ u 675 zní docela úsměvně :)

        0 0
        • LM  

          Všechny ne ale sem tam někomu křupne zadní stavba dole kousek za středem, viz https://www.bike-forum.cz/…-spectral-al#…

          0 0
        • MirosPikos  

          Kotouče škrtaj skoro každýmu, kord 200 mm. Ale je rozdíl škrtat a „ozvala se rána“, nebo jak si to psal.

          Kde praskají mám celkem dobře zdokumentováno (2 x jsem reklamoval).

          Medium rebound… Je vnitřní nastavení tlumiče. Je dobré vědět, jaký doporučuje nastavení výrobce pro daný rám. Doma si ho těžko změníš. Asi to jde, ale musíš ho rozmontovat a proházet v vnitřnosti. Já bych nechal tlumič co máš, maximálně mu udělal lehčí servis. Nový tlumič až případně s novým rámem.

          0 0
    • coltcha  

      Ok připusťme, že si Specrala nechám a chtěl bych si si polepšit s tlumičem.

      RockShox Monarch Plus RC3 DebonAir

      Ta cena je mi přijde zajímavá a pokud dobře koukám, tak rozměr na Spectrala 190 × 51 by měl sedět

      Tady je ve stejné velikosti o něco dráž, ale nevím co znamená „Medium Rebound – Medium Compression“, což je jedinná možnost pro mou velikost

      0 0
      • mirorek2  

        Co si od toho nového tlumiče slibuješ?

        0 0
        • coltcha  

          Lepší zobání v hodně rozbitém terénu. Když to občas pustím dolů ve větší rychlosti v něčem hodně rozbitém, tak Spectral hodně znejistí (vím, že to je hlavně trailové kolo, ale říkám si, že by to mohlo být o něco lepší). A s tím bych očekával i trochu ochrany před případným prasknutím rámu. Ale možná uvažuju úplně špatně.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Pak jedinne pruzinu:)

            0 0
          • novas752  

            A co tam máš teď za tlumič? Fox Float CTD nebo DPS nebo…?

            0 0
          • mirorek2  

            A jsme u toho, posunul ses a teď to chceš jen vyždímat. Neříkám, že se na 140 ce nedají jezdit enduro závody, ale zvaž výměnu rámu primárně. Ušetříš min desítku za tlumič. Vím o čem mluvím, spektrala jsem taky jezdil, zkusil ho s jiným tlumičem a rozhodl se pro jiný rám :-)

            Rozdíl byl zanedbatelný, spíše to zobalo ze startu zdvihu lépe, pak ve velkém marasu a rychlosti se to prostě kroutilo tak jako tak. Samo že tlumič pomůže, ale charakter kola dělá naladění zadní stavby a geo…

            Jezdil jsem ho v XL, 160 vidla, a taky mám 100kg:-)

            0 0
            • coltcha  

              Hmm já ale nejezdím Enduro, nepřijde mi, že zase nějak prasím. 90% je normální trailování. A třeba jsem na svým stropu a Enduro nepotřebuju.

              Pokud by mi ten tlumák jenom trochu pomohl, asi bych ho zkusil. Primárně se potřebuju dostat o 12–15 kilo dolů na moji váhu a asi by bylo pro problému.

              Každopádně díky všem za názory a rady.

              Ještě poslední dotaz, nevíte kde případně zjistím pro ten Monarchu Plus RC3 to doporučený nastavení od Canynonu?

              0 0
              • LM  

                Já mám na Mkovým Spectralu Monarch RT3 Debonair 190×51 s nastavením L | L3 | S | 320.

                A být tebou tak spíš začínám koukat po odolnějším rámu nebo kole.

                Mám i s věcma 80 kg, skoro neskáču (jen malý věci, neumím pořádně ani bunny hop), primárně jezdím traily kolem Brna a stejně jsem teď našel po 2,5 letech ježdění na zadní stavbě prasklinku :-/

                0 0
              • MirosPikos  

                Čistě teoreticky. Co vozíš za pláště? Máš bezduše? Jaké foukáš tlaky? Asi tě napadá, kam tím mířím.

                0 0
                • coltcha  

                  Zatím tam jsou MK2 2.4 z výroby (foukané na cca 2bary), letos chci vyzkoušet bezduše. Dopředu jsem pořídil HR2 2.4, dozadu nejspíš Aggressor 2.3. Přiznám se, že nevím kam míříš :)

                  0 0
                  • novas752  

                    Občas se najde chytrák co má nabušíno na 3 a půl baru „aby to letělo“ a pak se diví že mu to tolik netlumí.

                    0 0
                  • MirosPikos  

                    Jak psal Novas, tak jsem mířil. Ale vedle. Já bych zkrátka neřešil tlumič a raději šetřil na jiný bajk nebo doufal, že dostaneš jednou novýho Spectrala…tam se budou hodit ušetřený peníze.

                    0 0
              • allrose  

                +1 mirorek2

                při „zatížení“ opravdu zadní stavba znervozní i při mých 72+ ,tlumič vyvložkován cca 0,7 ,pro plné využití v open

                při přechodu z nerva na spektrala jsem měl nasazem „původní“ tlumák ještě bez evol komory z nerva a zdál se mi průběh zadní stavby více stabilní..ale byl to začátek ježdění na spektralu..tak těžko říct

                při první návštěvě v parku jsem byl nepříjemě překvapen nervozitou kola,až jsem chtěl nechat ježdění a bylo mi doporučeno přepnout na střední polohu a jezdilo se dál :)

                a příběh poslední,měl jsem zapůjčenu enduro testovačku cannondale jekyll 2018 a ten pocit stability a bezpečí ze mne udělal „lepšího“ jezdce,prostě jasně citelný rozdíl i při mé neschopnosti to kolo plně využít :)

                0 0
                • mirorek2  

                  Já bych si toho spektrala taky asi nechal kdyby mi třikrát nerupnul :-) Geo mi sedí, ale je to lehoučké hliníkové trailové! kolo. Nový model bude asi odolnější. Někdo si prostě nedá poradit, ten tlumič s tím udělal wow efekt, pak jsem tam vrátil oservisovaný původní a rozdíl jsem nepoznal…

                  0 0
      • novas752  

        Med. Reb a Comp. je vnitřní nastavení tlumiče.

        Tlumič s vnější expanzkou je konzistentnější v dlouhých sjezdech (víc oleje se při tlumení méně zahřeje). Debon Air jsou zvětšený vzduchový komory, hlavně ta negativní. Něco jako Fox Evol. To by mělo zlepšit citlivost tlumiče.

        Ale pak nepočítej s tim, že ten tlumič na jiný kolo půjde. Nový modely kol už maj většinou metrický tlumiče s jinejma rozměrama.

        0 0
    • coltcha  

      Ok, upgrejd odkládám. Uvidíme jak dopadne letošek a prašule přijdou do kasičky. Po letošní sezóně se uvidí, kam se to posune. Sem zvědav, co začnou posílat v reklamaci za starý rámy :)

      Díky za názory.

      0 0
    • suslos  

      Zrovna jsem servisoval kolegovi Spectrala, 2016tku. Teď čtu tohle vlákno – Kouknu na zadní stavbu, na ono místo, bordel, očistím furt bordel – sundám kliky… a ejhle, prasklina. To bude mít radost, řeknu mu, že za to můžete vy, že jsem to objevil :-D

      A pak dám vědět jak a za co vyřídili reklamaci… ikdyž jsem si na 100% jist, že to zatím bude za starýho

      0 0
    • AleZ80  

      Jestli to má tlumič 190×51, tak ho asi těžko na nový rám použiješ. Rámy se zdvihem 140–160 mm, které ještě nejsou pro metrické tlumiče, mají většinou 200×57 nebo rovnou 215×63 (např. Bandit 675).

      0 0
    • coltcha  

      Btw na tohle jsem teď náhodou narazil https://instagram.com/p/BeyYaSknsiL/ Prasí/Neprasí na Spectralu? :)

      0 0
      • novas752  

        Tohle už je na Spectrala imho moc.

        0 0
        • LM  

          BIKE CATEGORY 3: The scope for these bikes includes occasional jumps up to a maximum height of 60 cm :-D

          0 0
          • novas752  

            To je definovaný úplně nesmyslně. :) 2m vysokej čistě skočenej skok přímo na dopad udělá menší ránu než 0,5m schod na placku.

            0 0
            • hs74  

              Tak možná se zamysli k čemu tohle rozdělení slouží, než tu budeš chytračit…

              0 0
              • novas752  

                Asi bych potřeboval trochu popostrčit.

                0 0
                • hs74  

                  No pro začátek třeba kde přesně je hranice mezi čistým a nečistým dopadem. 0,5 m je vždycky 0,5 m.

                  0 0
                  • mirorek2  

                    Ale vždyť víš jak to myslí! Dvoják můžeš letět klidně metr a když dopad bude tam kde má být, kolo nedostane žádnou šupku, jen se zhoupne. Dopad z 0,5m na placku ze schodů, perda jak prase…

                    0 0
                    • hs74  

                      Tak jasně že to chápu, ale těch 0,6 m je prostě nějaká berlička při snaze definovat nedefinovatelné.

                      Btw to rozdělení do kategorií mi přijde jako výborná pomůcka pro výběr kola. Viz třeba právě starý spectral a praskání…

                      0 0
                • Smazaný účet  

                  Taky je tam napsano „prilezitostne“…

                  0 0
            • mr.antik  

              určitě to se to dá spočítat a definovat pomocí Newtonů a stupňů, samozřejmě zvlášť pro přední a zadní kolo a koeficientem utlumení jezdcem (opět pro přední a zadní část kola)

              0 0
              • Smazaný účet  

                No…ale i tak se najdou lide, kteri budou kolo reklamovat protoze kruplo pri skocich 55cm vysokych, coz je mene, nez v navodu…

                0 0
    • coltcha  

      Hm konečně jsem s dostal k našim ke kolu a hlavní (největší) čep byl úplně volný, zadní ok. Zajímavý, že se to nikde neprojevovalo a je otázka, jestli to mohlo mít vliv na ty rány o zadní kotouč (viz první první příspěvek). Testnu a uvidíme.

      0 0
      • allrose  

        jestli na kyvadle,tak ten to dělá rád a relativně „často“,občas radno kontrolovat :)

        0 0
      • Webonaut  

        Jo ten jsem se naučil na Spectralu kontrolovat pravidelně, rád se povoluje. Někdo radí zakápnutí sekunďákem, já se k tomu neodhodlal. Rány o kotouč mi to nezpůsobovalo.

        0 0
        • LM  

          Já jsem to zakápnul nízkopevnostním zajišťovačem šroubů, drželo to pár měsíců a pak se to stejně povolilo. Takže ano, je třeba kontrolovat.

          Sekunďák bych tam nedával pokud ještě někdy chceš rozebírat zadní stavbu :-)

          0 0
      • MirosPikos  

        Trochu si mi zvedl ego, že to bylo tím povoleným čepem. Viz. jak jsme psal na začátku :) Spíš než sekunďák bych volil nějaké odpovídající závitové lepidlo. Aby to pak nemusel nahřívat autogenem :-D

        0 0
    • coltcha  

      Furt mi to nedá :) Peníze asi budou a mladej furt škemrá, že by rád už letos se mnou jezdil :) Takže nakonec další úvahy o novém rámu (pro mne)…

      V nových kolech je carbonový Cube Stereo 140. Přiznám, se že se mi fakt líbí, ale co tak čtu, bude to asi kolo na podobný ježdění jako Spectral. Nebo se pletu? Nebo mi mohl být tužšínež AL Spectral? Tady ho mají s příjemnou slevou.

      Podobný dotaz na RB 475. Pročetl jsem diskuze tady i recenzi na bikeandride.cz a vyplývá mi z toho, že by to nakonec mohl být o něco robustnější bike než Spectral. Přirovnávají ho trošku Tranclovi, podle zdejších diskuzí bude srovnatelný se Spectralem. Ale kdyby byl o něco tužší, těžší , asi by mi to tolik nevadilo a klidně bych obětoval i trochu té obratnosti a agility za stabilnější bike dolů terénem.

      Furt mám pocit, že 675 bude pro mé potřeby kladivo.

      Rozpočet mám tak okolo 35 000 s tím, že už mám ze starého kola mám Aurona, kola DT M1600, Reverba, možní i rodla + zvlášť připravenou Eagle sadu a ZEE brzdy s kotouči. Takže z větších částek bych kromě rámu potřeboval asi jen tlumič.

      0 0
      • coltcha  

        .

        0 0
      • novas752  

        Zavěšení sterea je velmi podobné starému Spectralu, takže to s tuhostí bude nejspíš velmi podobné. Banditi maj zavěšení podobný jako Trance – zadní trojuhelník je pevný a visí na dvou kratších vahadlech, takže tam bych tuhost očekával větší. Myslim že RB má nějaký testovací kusy v Praze, takže se můžeš projet možná i na 675 i 475 hned po sobě na stejných místech.

        0 0
        • coltcha  

          Díky, už jsem mluvil s borcema z RB. Jakmile bude čas, pojedu to omrknout. Prý mě nejspíš nechají projet obě kola na místě. Co mi sedne víc, tak bych si půjčil na víkend.

          0 0
      • mirorek2  

        Stereo 160 karbon je teda tuhé dost. Oproti Spectralu Al o parník. Jezdil jsem obě v XL.

        Edit: toto https://www.bike-discount.de/…-blue-692412

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.