• kwancankejn

    Ahoj,

    Chcel by som sa opýtať či mi viete odporučiť produkt na riešenie nasledoného problemu.

    Portrebujem prilepiť carbon © na hlinikový rám (AL). Kvoli galvanickej korózii je potrebné oddeliť C od AL, a to sklenným vláknom(FG-fiberglass). Mám prasklinu na zvare hlavovej trubky s spodnou ramovou trubkou a chcel by som to spevniť niekolkými vrstvami karbonu.

    Teda lepidlo musi spĺňat nasledovné požiadavky:

    • musi byt použitelne pre AL a FG, pripadne C
    • extra pevné
    • musi zvládať rozdielnu tepelnú rozťažnosť AL, FG a C

    Osobne som rozmýšlal nad scotch weld 460 pre vrstvu AL+FG, a potom West system resin pre carbon(mam s ním dobre skusenosti).

    Mam už nejake skusenosti s opravou C rámov teda technologia by nemala byť až tak problemová.

    Viete mi poradiť?

    Dik za rady.

    PS: rady typu zabiješ sa, nerob to, vyhod ram, čo ti šibe a podobne mi nepomôžu

    0 0
    • jopny  

      A svářečka by nepomohla? Přece jen je to AL rám, tak by to šlo. Ale omlouvám se, není to rada k tématu lepení, spíš zvědavost.

      0 0
    • tromboonen  

      Ze by mezi C a AL byla galvanicka koroze to slysim poprve.. osobne jsem to nedelal, ale Al ramu s karbon prvky je dost, tak to musi jit..

      0 0
      • Zdyn  

        Ano mezi C a Al může ke galvanické korozi docházet. Nicméně pokud je spoj správně vyhotoven, tak k přímému kontaktu uhlíkových vlkáken a Al by vůbec nemělo docházet (odděluje vrstva lepidla) .Pro výše popsanou opravu bych se nějakou galvanickou korozí vůbec nezabýval. Nicméně oddělovací vrstva skelné tkaniny také ničemu vadit nebude.

        To lepidlo bych vůbec nepoužíval. Je to lepidlo a na prosycování tkaniny se moc nehodí. Použil bych rovnou tu pryskyřici West system (pokud tedy s ní máš dobré zkušenosti a maš ji) a vše dělal v jednom kroku. Je to lepší, než nejdříve lepit sklo, vytvrdit a pak lepit carbon.

        Na pevnost spoje bude mít největší vliv dobrá příprava Al před lepením. Tedy případné odstrranění barvy, eloxu, očištění, zdrsnění, odmaštění a co nejdříve lepit. Ideální příprava je např. moření před lepením, ale tady bych to nekomplikoval.

        0 0
        • kwancankejn  

          dik za odpoved,

          Rozdielna tepelna rozťažnosť hliny a west system resinu nevadí?

          0 0
          • Zdyn  

            To řešit nemusíš.

            Při tomhle to nebude hrát podstatnou roli.

            0 0
            • kwancankejn  

              Dik,

              Ak máš ešte nejaku radu tak sa nepohnevam. Osobne som uspešne opravil zopar C ramov, teda moje skusenosti su len carbon na carbon.

              0 0
              • Zdyn  

                Ono moc není co radit.

                Jen je dobré po mechanické úpravě Al, tedy po odstranění povrchové oxidické barvy, zdrsnění povrchu a odmaštění (vhodný je třeba aceton) přistoupit co nejdříve k vlastnímu lepení. A to z toho důvodu, aby se nestačila vytvořit nová oxidická vrstva.

                Při vlastní laminaci je pak možno matrici lehce zahřívat (např. horkovzduškou). Ta je pak řidší a lépe prosycuje tkaninu. Taky se tím urychluje vytvrzení, takže zase to nepřehnat s ohřevem.

                Celý spoj je pak vhodné nějak přelakovat, aby se zakryla lepicí hranice. Často dochází k tzv. podkorodování, kdy dochází ke korozi na hranici Al a lepidlo a následně k destrukci spoje.Tato koroze vzniká na vnější hraně spoje a postupně proniká dovnitř. Lak zamezí vzniku této koroze.

                0 0
        • tromboonen  

          Tak jsem to myslel, plus kdyz to zalepis, neni tam ten elektrolyt, ze..

          Zvlastni ale je, ze treba „navarka“ na presmyk se v karbonu bezne resi vyvrtanim a Al nytem, tam uz to primo s vlakny nejaky styk ma, ale jeste jsem neslysel, ze by to nejak tragicky zarezlo..

          0 0
          • Zdyn  

            Tak ono pro tu elektrochemic­koukorozi se tam právě nějak musí dostat ten elektrolyt. Někdy stačí vzdušná vlhkost. Taky záleží na velikosti toho spoje. Nýty u smyku moc velké nejsou. Nicméně pár úchytů jsem už upadlých viděl, ale neřešil jsem, zda na tom měla nějaký podíl el.chem. koroze od nýtů.

            Jinak reznout může pouze železo :)

            0 0
    • zdenal8  

      Lepil jsem na silničním rámu ty hliníkový patky do karbonový zadní stavby. Použil jsem na to dvouslozkovy epoxid od pattexu. Myslím repair epoxy. Taková malá dvojtuba asi za pade v obi. Drží to paradne. Každopádně pokud mas prasklej hlinikovej rám, tak fakt nechapu proč laborujes s nějakým platovanim. Nechal bych to zavarit a je to. Možná to vyjde i levněji než nejaky zaplatovani jiným materiálem s nejistým výsledkem. Jinak pro tohle lepení jsou i přímo určena lepidla karbon-hlinik. Je ale otázka, kolik si do toho ochoten investovat.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.