KRADEZE KOL-jak tomu zamezit -inspirace z Japonska?

107 nepřečtených
  • bzencan79

    Nedavno jsem toto probiral s kamaradem, ktery vede jedny regionalni stranky a rikal mi: kradeze kol v CR je neuveritelne velky problem, hlavne behem sezony. Pote jsme se bavili o tom, jak tomu zabranit. Oba jsme zili dlouho v Japonsku pred navratem do CR. Tam existuje velmi prisny system: je treba kolo u policie registrovat – clovek pak ma take regist. cislo na kole – policie Vas kdykoliv muze zkontrolovat, nikdo nechce kradene kolo – ani za par supu. Muze se Ti stat (a mne se to stalo 3krat), ze Te zastavi nekde na chodniku a zkontroluji Ti registraci – tu maji vedenou v internetu.

    Ten system funguje velice dobre, opravdu dobre.

    Bylo by mozne neco takoveho „zprovoznit“ i tady v CR? (samozrejme, ze jde o administrativu, zda by policajti opravdu k tomu pristoupili zodpovedne, zda by zakaznici byli ochotni dodrzovat pravidla a kola registrovat atd atd atd.) Zrejme je i problem co se nasledneho zpenezeni po kradezi: .....zde se asi ukradene kolo nejprve cele rozebere a proda po castech, ze?

    Nezna nekdo nejake jasne statistky, jak to tu presne s kradezi kol probiha?

    Toto je otevrene „tema“ na zamysleni – za konstruktivni feedback predem diky.

    • MirosPikos  

      Super, takže pojedu na kole svý tempo a policajti mě budou stavět, dokud si mě náhodou nezapamatují, že už mě před tím 10× kontrolovali. Díky, to fakt ne. Ať si každý své kolo zabezpečí tak, aby mu ho nikdo neukradl a nebude muset na jeho neschopnost doplácet ten, kdo si kolo umí zabezpečit.

    • bzencan79  

      ps. Pro adminy: nevedel jsem, kam toto tema zaradit z moznych kategorii. „Udrzba“ …jako od „drzet“ a nenechat si to ukradout, tak jsem to dal sem. Ale klidne tu kategorii zmente.

    • kycis  

      Tak system uz tu je – nahlasis vyrobni cislo ukradeneho kola. Akorat by to cajti museli na ulici kontrolovat. Me se to stalo zatim jednou, ze me staveli a kontrolovali cislo, coz je na pocet najetejch km dost malo. Problem s tim nemam, jednou by mohli najit treba moje kolo…

      • doubleingram  

        Ja MP akorat u nas v Braniku vidim sedet v aute na miste, kde se nic nedeje (silnice kolem vody). Minule jsme kolem nich jel a ukazal jim gesto jako ze si tam honi. Frajeri nic :)

        Kdyz jsem typovi z MP u nas pred barakem rekl, ze se tam parkuje na chodniku misto podelne a kvuli tomu nemuzu ani zajet k baraku, kdyz neco nakladam, tak mi rek, ze se tak setri misto. Takze asi tak poznatky ohledne MP za posledni tyden.

        • bzencan79  

          jo, to bohuzel chapu.

          Jeden duvod, proc to v Japonsku funguje je tako to, ze policie je „kvalitni“. No proste, nehoni si jen sunky.

          Jak rikam, na tom systemu by se museli podilet vsichni.

        • Blunderbuss  

          Fungování policie v ČR je kapitola sama o sobě. Loni během nějakého prima polského církevního svátku turisti totálně zacpali celou obec a bez skrupulí (a to jak Češi, tak Poláci) parkovali na zákazech zastavení a na chodnících, klidně i na vjezdech na pozemky k domkům místních tak, že ani nemohla po silnici projet dvě auta proti sobě. A policajti? Ti na to civěli a nedělali absolutně nic. Když jsem se jich zeptal, proč ty debily nevyženou a nerozdají pokuty, tak mi řekli, že by to bylo moc práce! A když jsem jim na to řekl, ať se pak nediví, že nemají žádnou autoritu a jsou lidem jen k smíchu, tak jen pokrčili rameny! Já říct zaměstnavateli, že něco neudělám, protože by to bylo „moc práce“, tak si můžu rovnou hledat krabici od banánů a balit.

          • Barak  

            Podobnou situaci jsem v zimě zažil na Bedřichově. Z obou stran totálně ucpaná obec, všude auta, zacpané křižovatky a výjezdy z parkovišť. Auta stála všude, zákazy nezákazy. Policajti tam byly, ale měli tolik práce s tím, aby vůbec zajistili průjezd obcí, že nějaká špatně parkující auta neměli vůbec šanci řešit.

            Řekl bych, že v tvém případě řešili taky spíš průjezdnost než špatně parkující auta. Že by ti přímo do očí řekli, že by to bylo moc práce, to se mi úplně nechce věřit…

            • Blunderbuss  

              Věřit tomu nemusíš, ale bylo to přesně tak. A řekli mi to nezávisle na sobě oba dva. Průjezdnost neřešili. Byl tam totální chaos a oni nehli prstem. Stáli tam jako trubky a jenom koukali. Dokonce během mé diskuse s policajtem u nás zastavilo jedno auto a řidič se ptal jestli může zaparkovat jako ostatní na půl na chodníku. Odpověď policajta? „To ale porušíte předpisy.“ Řidič na toho laxního kašpara chvíli vyjeveně civěl a pak si klidně před jeho očima zaparkoval jako ostatní a v klidu odkráčel. Policajt neudělal absolutně nic.

      • bzencan79  

        NO ten system tu uplne neni v tom, ze zde neexistuji zadne povinne registrace .V Japonsku je to jako s autem – proste musis mit kolo zaregistrovane. Pri prodani, opet musis na polici jit preregistrovat. Jinak, pokud nejsi schopen prokazat vlastnictvi, muze Ti byt hned zabaveno.

        Tzn. je to vice nez jen nahlasovani vyrobniho cisla. Jde i o to, ze musis mit nalepku na kole, ktera je viditelna. A kdyz ji nemas, hned na sebe upozornis.

        A nikdo od Tebe nekoupi kolo, ktere neni spravne registrovano.

        Pote by pak mohlo dochazet jen k namatkovym kontrolam jednou za cas. Cajti by se postavili na nejakou cyklostezku, kde se hodne jezdi – jsou oblasti, kde prave k tem kradezim dochazi casto v lete. Takze tam je nasadis na obcasne kontroly.

        Je jasne, ze nemuzou kontrolovat vsechny kola – zde jde spise o to, vytvorit pocit, ze tu je sance „chyceni“. Jako s 50kh v dedine…take mne jeste nikdy nikdo nechytl a nekontroloval, ale tu 50ku tak nejak dodrzujeme vsichni.

        Tzn. bylo by asi potreba spoluprace vsech, „buy into the system“ jak by Anglican rekl.

        • black.horse  

          takže registrace rámů, nikoliv kol… jelikož hromada cyklistů má velkou fluktuaci kol a nebo jen součástek, to to vidím jako píčovinu pro plebs co koupí kolo a jezdí, ale provověrný cyklomaniak mění rámy na všední dny a víkendy nebo svátky:-)

          Imho u nás neaplikovatelný.

          • DoomHammer  

            Navíc, u nás se velmi často nenajde ani auto, natožpak kolo.

          • bzencan79  

            Ano, muselo by jit o registraci ramu. Zrejme kazdy ram zvlast. Tzn. jak pro normalniho cyklistu, tak maniaka…v meneni tu uplne problem nevidim, dokud bude ram registrovany.

            Zde jde asi spise o statistickou otazku: kolik z objemu tech ukradenych kol je normalni „plebs“ a kolik jsou „specialove“? Jaky je zde pomer?

            Tady na foru budou vetsinou lidi, kteri spadnou do te druhe kategorie – tzn. naruzivy cyklisti s drazsimi kousky. Je mi jasne, ze s takovym systemem budou mit hodne velky problem vzhledem k tomu, co konkretne jejich cykl. potreby jsou.

            U „plebsu“, do ktereho se radim i ja (definuji jako: ma jedno kolo, rad jezdi, stalo ho vice nez 10 000kc a pokud nemusi, nemeni na nem nic dokud jezdi)..by naopak takovy system byl fajn. Ja si ted kupuji nove kolo za 27 000kc a predstava, ze si jej nekde opru na cyklostezce u hospody, zamknu normalnim zamkem a pri navratu s pivem v ruce tam uz nebude, mozna ani ten zamek…no to se mi moc nelibi.

            • black.horse  

              Takže se v nejlepším budou krást více kola střední a vyšší třídy, rozebrat, díly na bazar a rám do kontejneru a co nerozeberou, to půjde do jiných zemí kde tenhle systém nebude, já bych v něco takového co popisuješ v čechách resp. evropě nevěřil, přijde mi to prostě utopie, muselo by to být s přesahem většiny evropy, aby nešlo prodávat tak snadno ta kradená kola jinde:-(

              • bzencan79  

                Jo, to je dalsi faktor. Je pravda, ze z Japonska kolo nevyvezes…dokonale uzavrene diky mori. To je v Evrope rozhodne problem…

                Ted je ale otazka, nakolik se to v realu deje nebo by se to delo? (tzn jak sofistikovani jsou ti, co kolo ukradou? Umeli by jej uplatnit na cizich trzich? – zde jde o namahu, jazyk. schopnosti atd.)

                Potreboval bych znat nejake statistiky.

                Co se tyce kradeze tech drazsich kol…s tim asi take nic neudelame, tzn. deje se to jiz nyni.

                V mem navrhu jde spise o to zavest system, ktery je lepsi, nez ten soucasny. „Utopie“ naznacuje dokonale reseni…to ja nenavrhuji. Spise se ptam, zda by slo udelat veci jinak, ktere by to zlepsily a cena by nebyla o moc vyssi (cena v podobe registraci, ztraceneho casu, atd.)

                • drood  

                  Česká kola jedou do Polska. Alespoň tady v pohraničí. Třeba do H. Králové přijede prázdná dodávka a plná kol odjede do Polska…

    • Barak  

      Tak samozřejmě, že by to asi šlo. Musel by to být ale centrální registr, který by byl ve správě státu, aby do něj měly příslušné složky přístup a byly nucené ho používat. Problém ale je, že stát tyhle věci provozovat moc neumí a všechno mu hrozně dlouho trvá. A aby se tím někdo zabýval, musel by z toho mít nějaký osobní prospěch, třeba ve formě bakšiše ze spřátelené firmy, která by vyhrála tendr na tvorbu systému.

      • bzencan79  

        Ano, mluvim o centralnim registru. A statu se vyhnout proste neda – vsichni, a vestsina lidi na planete, dnes zije pod zastitkou „statni“ organizace .Nebylo tomu tak vzdy, dnes tomu tak je.Tato forma organizovani se proste prosadila.

        Tzn. kdybychom se vyhli system resenim, protoze je dela stat, museli bychom se vyhnout skoro vsemu podstatenmu – volbam, sberu dani, obrane, zabezpeceni bezpecnosti, vzdelani atd.

        Otazka teda spise u mne je: kdyby se neco takoveho zkusilo i za soucasneho stavu a „efektivity“ nasich instituci, melo by to pozitivni dopad? Tzn., je mozne neco takoveho tady kopirovat? (po zvazeni vsech pro a proti?)

        Za sebe mam pocit, ze by to mohlo fungovat. Ale jak rikam, musel by to byt system, ktery bychom prebrali hromadne – od policie, po urady po konecne zakazniky – cyklisty.

        • Barak  

          Teoreticky by to fungovat mohlo, prakticky podle mě dost problematicky. Třeba, budeš-li za pár korun prodávat kolo, dokážeš si představit, že s kupní smlouvou půjdeš někam na přepis kvůli novému majiteli? A když se starého kola budeš zbavovat, budeš ho odhlašovat? Protože, co když si někdo starý rám vytáhne z kontejneru?

          U upřímně, nemyslím, že máme zas tolik policajtů, kteří by neměli důležitější práci než stát na cyklostezce a kontrolovat čísla rámů. A bez kontroly nemá registr žádný smysl.

          • bzencan79  

            Ano, prepisovat ten registr musis -resp. tak to delaji v Japonsku. A kdyz vyhodis kolo a neni spravne „vyhozene“ (tzn. napr. v nejakem lese na skladku apod). byl by to problem (pokud by nebylo nahlaseno jako kradene).

      • Alojs01  

        A bylo by potreba take mnoho novych statnich uredniku v novych institucich…:-) Neb v CR to jinak neumime…:-(((

        • DoomHammer  

          Ale na druhé straně by se na to dala navázat administrativa další úrovně, třeba STK kol. Myslím, že úředníci by se vyřádili.

          • Alojs01  

            No, chodim na stk s motorkou a uz to je fraska (sviti? Lekarnicka?, fotka tacha a cisla ramu a smidra vidra)… Doufam, ze stk kola nikoho nenapadne, neb by to bylo opravdu jen tahani penez z kapsy…

            • Tomcat  

              Ale napadne kdo myslíte nahradí výpadek financi z automobilismu?

            • petrx  

              Tak kdyby se to týkalo jen eletromopedů, tak bych nebyl proti.

              • Petr L2  

                Možná tě ro překvapí, ale elektromopedů se to týká :-)

                • petrx  

                  i těch, kterým se přezdívá elektrokola?

                  • blue.sun  

                    Ale fuj, takhle omezovat svobodný trh jediného správného směru cyklistiky…

                  • Petr L2  

                    Pokud kolo splní zákonem dané parametry je z pohledu zákona vnímáno jako kolo, takže je jedno jak se čemu kde říká, zákon hovoří jasně, je to kolo :-)

          • black.horse  

            A vytvořila hromada teplých pracovní pozic o hovně a trh s prací bude taky happy:-)

          • bzencan79  

            tak to NE. zadne STK kol. To v Japonsku neni, neni to potreba ani tady. Samozrejme, ze si clovek muze predstavit ruzne nocni admin. mury..ale myslim,ze je k tomu treba pristoupit realisticky, ale take pozitivne.

            • DoomHammer  

              Dej blbcovi funkci a vymyslí lejstro.

              A když řehtá úřední šiml, ani Pegasovi není do skoku.

              • hekynen  

                No a my Češi stejně okamžtě vymyslíme způsob, jak to ojebat.. :)

    • Tomcat  

      A to jste se sem registroval jen proto ze Vám někdo pomůže sestavit business plán ?

      • black.horse  

        Zkouší to zkouší, ale zatím to nevypadá moc nadějně a až to bude nadějné, tak vlákno zmizí :-D

      • Barak  

        Jsi trochu naivní, jestli si myslíš, že se stačí nachytrit na B-F a spadne ti do klína státní zakázka za desítky nebo stovky milionů.

        • bzencan79  

          Haha, no Tomcat musi byt genialni: „jeho jeden radek“ prispevku mne privede na dokonaly business plan, se kterym budu milonar-:):):)): .

          Jinak: ta cynika nas Cechu mne opravdu leze na nervy. Nemuze lidi nekdy i napadnout, ze kazdemu nejde jen o vlastni obohacovani? Ze zde je i neco jako obecnejsi dobro? A ze pokud zijeme v jednom statu spolecne, neni pak uplne nemyslitelne na spolecenske dobro myslet?

          NO vlastne Tomcatova reakce a jemu podobnych spise ukazuje na jejich mysleni nez moje :-).

    • drood  

      Co s tím, když kolo stejně skončí v Polsku…?

      • Petr L2  

        Auta proces registrace atd. mají a i tak se kradou vesele a pořád, takže myslím, že zavedení by nic nevyřešilo.

        • drood  

          Nojo, to je fakt…

        • bzencan79  

          Toto neni ale prece binarni problem . Kradlo by se vice bez registrace nez s ni? O to prece jde. A zde je naopak statistika jasna: lepe registrovat. Zlodeje nikdo nevyhubi, ale redukovat jejich pocet lze.

    • look_as1  

      Na kazde kolo RFID cip a policie nikoho stavet nemusi, jenom kola bez cipu.

      Jako cipovani psu ;-)

    • Pavlos_S1  

      Jestli tu bude někdy nějaký systém, těžko říct, ale zatím jako ochrana kola se mi líbí toto.

      https://www.trackito.com/cs/

      • bzencan79  

        To je super, ale pro kola v rozsahu 15 000 –25 000 docela dra­he.

        • Pavlos_S1  

          Tak, to záleží jaká máš osobní měřítka, co je drahé a co levné a za co jsi ochoten utrácet. Pro někoho je kolo za 20tis. dost hustá pálka a pro druhého to jsou jen drobné na dně šrajtofle.

          • bzencan79  

            nene, bral jsem to jako jistotu, kterou mas proti kradezi..tzn. cena zarizeni vs. cena toho, co chces chranit.

            Myslim, ze pojistni proti kradezi kola by tu bylo levnejsi..tzn. to zarizeni na levnejsi kola by cenove nedavalo uplne smysl.

            • Pavlos_S1  

              Jo jo, chápu. Ale já třeba našim pojišťovnám něvěřím. U vody tě proti povodni nepojistí, ale proti všemu možnému ano, kde je minimální, nebo žádná pravděpodobnost, že se něco stane. Nevím, ale, jak pak pojišťovně dokazovat, že kolo bylo zamčené. Nemyslím někde ve sklepě, ale venku když jsem si skáknul pro rohlík. Pak si najdou výmluvu, že jsem měl mít kolo na dohled atd. Ne, fakt pojišťovnám nevěřím. Ale třeba tu má někdo s nimi dobrou zkušenost a můj názor vyvrátí.

      • Chlebovnik  

        Si myslíš, že to zloději neznají? U ukradeného kola hned Trackito vyndají. Navíc se to musí instalovat do hlavové trubky, což je řešení, které je na první pohled nápadné.

    • jIrI___  

      Dokážeš si představit, že by v ČR policisté mohli zastavit cyklisty a chtít doklad od kola? Vždyť tady lidi pláčou a mají plnou hubu keců o policejní buzeraci a šikaně, když je jednou do roka zastaví v autě kvůli preventivní kontrole.

      • bzencan79  

        Nene, doklad by nebyl treba. Stacilo by jen podivat se na to registrovane cislo a zkontrolovat vlastnika v databazi. Aspon tak to delali v Japonsku.

        Opet: chapu argumenty, proc neco nejde. Tech je vzdy mnoho. Je to lehci.

        Mohlo by to fungovat? Videl jsem to jinde a vim, ze to fungovalo.

        Jsme na neco takoveho ready i my?

        To je mozna neco, co tu na zaklade tech reakci testuji.

        Lidi nadavaji, ze jsou buzerovani statem…ale take nadavaji na kradeze. V implementaci takoveho systemu by si museli asi vybrat, ktere je jim dulezitejsi.

      • Chlebovnik  

        Přesně. Už vidím, jak drtím nějakej táhlej kopec na 5 W/kg a mávaj na mě policajti plácačkou, aby mě mohli zkontrolovat. Bych je v tu chvíli 100% vyfuckoval. Sorry, not sorry.

        • bzencan79  

          Borci bojite se ciste teoretickych problemu. Vzhledem k hustote policajtu a nasich cest a kde jezdis, tak by se Ti neco takoveho stane max jednou za zivot. A ja mam pocit, ze toto by byla prijatelna cena za obecne bezpecnejsi zemi, kde se kradou by se kradli kola mene.

          Ty kontroly by musely byt provadeny tam, kde to dava smysl…pochybuji, ze by policajti chteli nekde na kopci cekat na to, az Te zastvi v tvych vrcholovych vykonech.

          • Chlebovnik  

            Kdyby si lidi dávali na kola větší pozor, tak vůbec nemusíme řešit nutnost nějakých policejních kontrol. Vžďyt na BF je každou chvíli nové téma „Ukradli mi kolo ze sklepa/nosiče/před krámem/…“ Prostě když mám pěkný kolo, tak ho nedávám z ruky, né?

            Kontroly řeší jen následek, ne příčinu. Takže za mě ne.

            • bzencan79  

              Opravdu si myslis, ze problem kradeze kol je v tom, ze si jejich vlastnici nedavaji lepsi pozor?

              A platila by stejna logika na napr. na auta: i tam je problem, ze si na ne vlastnici nedavaji dostatecne pozor? I tam lze slyset totiz , ze jim nekdo ukradl auto z parkoviste, pred barakem apod. Podle Tebe: “Prece mam lepsi auto, tak jej nenecham na parkovisti( u kola ve sklepe) a mam ho stale v ruce, na ocich, ne?”

              Vidis uz tu absurditu toho argumentu?

              ted tu nedavno ukradli borci Scotta. Podivej se na to vlakno a zkus mu to rici. Uvidis, jak se k tvemu argumentu postavi.

              • Chlebovnik  

                Ne, nechápu. Auto si těžko hodím na rameno a odnesu do bytu. Kolo ano. Pokud mám barák, mám i garáž.

                Ve vlákech „Ukradli mi kolo…“ už nereaguju. Je to pořád dokola to samé, viz můj příspěvek výše. Lidi budou blbý pořád, resp. do chvíle, než se jim jejich blbost vymstí a kolo jim ukradnou. Pak už si, snad, dají větší pozor.

                • Barak  

                  Hele, smiř se s tím, že pro spoustu lidí je kolo sportovní nástroj, ne modla. Stejně jako běžky, sjezdovky nebo brusle. Takže si prostě v obýváku nebudou dělat oltář a věšet si ho ne zeď, ale dají si ho třeba do sklepa a provedou jeho přiměřené zabezpečení.

                  Jinak k tomu autu, auto si sice neodneseš do bytu, ale pokud nemáš vlastní garáž, lze si jí pronajmout, že ano. Taky každému říkáš, ať se nediví, až mu auto ukradnou, když nemá vlastní nebo pronajatou garáž?

                  • dolomiti  

                    Ještě jsem se neodvážil nechat v ČR auto na ulici a nedat ho do garáže :-D

            • look_as1  

              Tak na sklep si snad staci dat za 20–30 tisic bezpecnostni dvere, ne? Pak to navic nektere pojistovny pojisti i na stovky tisic za rozumnou cenu.

    • R-A-D-I-U-S  

      Tohle neklapne z mnoha důvodů. Není politická vůle, kradené zboží jde do států kde se to neřeší, lidi (i tady v čechách) klidně koupí čorku když je dobrá cena.

      Češi nejsou Japonci. Ti jsou mentálně někde úplne jinde.

      • bzencan79  

        uprimne, za mne moc nevidim problem s politickou vuli…to by se dalo vygenerovat…to posledni je ale zavaznejsi. Nas narod mi nekdy pripadne rozdelny na dve pulky(a radeji nechci spekulovat, ktera je vetsi): ta prvni jsou lidi, co jim to mysli a jsou ochotni se chovat i eticky, ta druha,,,no tam jim bud chybi mozek nebo etika nebo casto oboji.

        co se tyce toho prevozu pres hranice…to je opravdu problem…presto, to by tu efektivnost toho systemu oslabilo, ale uplne neeliminovalo.

    • Mirec.K  

      Prečo by to nemalo fungovať? Teoreticky malo. Prakticky, ako tu už X krát padlo, skôr nie. Presne ako tu zaznelo, Česi (ani Slováci) nie sú Japonci. V nejakých krajinách funguje triedenie odpadu až tak, že na vaku máš štítok, od koho je odpad a ak je v parieri plast, či opačne, mastná pokuta. Tu prekročíš v obci rýchlosť o 15 km/h, zaplatíš pokutu, a čurák je policajt. Porušíš zákon, vieš o tom, ale haljzel je vždy ten druhý. Takže raz možno, dnes nie. Mne by to nevadilo, otázkou je, ako zmýšľa väčšina.

      • DoomHammer  

        Mícháš hrušky s jabkama.

        • Mirec.K  

          Nemyslím si. Aj tu vo vlákne už bol príspevok v duchu: Ja budem zastavovať, lebo niekto bude chcieť niečo kontrolovať… Sme tak nastavený, vychovaný, všetko čo ma obmedzuje je zlé, hoci by to malo mať prínos. Niekto to nazve mentalita snáď. Aj toto by bolo prijaté skôr nie ako pomoc, ale ako ďalšie obmedzenie osobnej slobody. A to som sám proti niektorým obmedzujúcim príkazom.

          • DoomHammer  

            Víš, proč má v ČR policie tak nízkou úctu? Kvůli chování, kdy měří na naprosto nesmyslných místech a obecně prudí kvůli marginálním přestupkům. Policie nemá sloužit jako nástroj k plnění obecních kasiček.

            • Mirec.K  

              Vidíš, ja mám úplne inú skúsenosť. Vaši (ale aj naši) policajti ma zastavili niekoľkokrát. 1 (slovom jeden) krát môžem hovoriť o nepríjemnom vystupovaní pani policajtky (na Slovensku), všetko ostatné boli buď kontroly (s príjemným vystupovaním policajtov) alebo opodstatnené zastavenia (napriek priestupku opäť s príjemným vystupovaním policajtov).

            • Barak  

              Neříkám, že policie nemůže pracovat lépe. Ale celkem mě vždycky překvapí, že kritici policie vždycky zmiňují měření a podle toho dělají závěry. To, jak vysokou máme třeba objasněnost vražd, že obecně kriminalita rok roku klesá a od devadesátých let je na polovině, že policie se při průzkumech umisťuje „na bedně“ při průzkumech důvěry lidí vůči institucím ČR, to nikoho moc nezajímá. Hlavně to nesmyslné měření, o tom se dá v hospodě kecat hodiny a hodiny..

              • DoomHammer  

                Protože buzerace je věc, která je nejvíc vidět.

                • Mirec.K  

                  Vidíš, ja si pod slovom buzerácia predstavujem niečo iné. Ak ideš na mieste s povolenou rýchlosťou X rýchlosťou X + 15 (20, 30, 50,…) a policajt Ťa zastaví, to je buzerácia? A je mi jedno, kde to je a kedy to je.

                  • DoomHammer  

                    Materiální aspekty přestupku? On je rozdíl jet 70 kolem školy a 70 kolem cedule v poli.

                • Barak  

                  To je právě myslím úhel pohledu. Tu buzeraci (měření), jak píšeš, podle mě nejvíce vidí lidé, kteří svou náturou hledají nejdříve negativní věci nad těmi pozitivními. Chtějí prostě kritizovat, tak hledají důvod. A tenhle je opravdu nejvíc na ráně. Ten zbytek lidí, kterých je podle mě většina, to takhle nemá.

              • Slavik  

                Prosím odlišujte měšťáky měřící rychlost za posledním barákem a státní policií. Mícháte jabka s třešněma…

              • bzencan79  

                1+

                Nic nez souhlas.

              • gerrard  

                Jak se casto pohybuju na silnicnich zavodech, tak dost casto nekde stojim s policajtama a kecam s nima a vesmes to jsou fajn lidi a pokazde se chovaji dost dobre i k tem lidem co je organizuji. Ale tady je nejvic videt ta buzerace pres rychlost a to hlavne kvuli chytani na nesmysl mistech. protoze jinak je prakticky nevidis. A co nas nejvic trapi rychli ridici? Ani nahodou. Nejhorsi jsou lepici na prdel, zdrzovaci a pak takove ty nesvary jako jezdeni leve zatacky v protismeru, predjizdeni na neprehlednych mistech, nehazeni blinkru a pod.

                • DoomHammer  

                  Jenže rychlost se kontroluje nejlíp a díky masírce v médiích je rychlost považována za nástroj ďábla. A ovečky berou informace z médií jako fakt.

      • jIrI___  

        +1, ta nechopnost uznání vlastní viny tu asi je tak nějak v genech.

      • gerrard  

        Tak problem neni, ze meri, ale kde meri (uz se tesim na ty chytraky co to tu zas budou komentovat). :) Dokud budou porad merit, tam kde se da vydelat a ne tam kde to k necemu je, tak k nim lidi budou mit porad stejny vztah. U nas treba kazdy vikend meri na stejnem miste a chytaji svatecni ridice co to tam neznaj. V tydnu je to ani nenapadne to tam jezdi jen lidi co to znaj a uspesnost je nizka. A dokola porad pisou jak je to tam nebezpecne, jak tam ti lidi porad jedzi strasne rychle a chteji tam dat usekove mereni. Pritom by stacilo dat misto nevyrazne zasite preskrknute 80 ceduli 50 nebo to striknout na silnici a je pokoj no ale to by prisli o kseft.

      • bzencan79  

        Ano, Miro. V tomto mas bohuzel pravdu-lidi jsou zvykli interpretovat zde zakony podle sebe a jejich nedodrzovani je vina tech ostatnich. Zaroven, jako nekdo, kdo zil hodne dlouho venku a v ruznych zemich: nejsme ani Japonsko, ale ani napr. Rusko. A snazit se posouvat krucky tu nasi kulturu spise tim prvnim smerem je neco, o co je asi treba se pokouset. Zde jde asi ted fakt o ten pomer…pokud je tu vice lidi, kteri by takovy system sabotovali nez podporili(ikdyz to je v nezajmu cele skupiny),pak snaha to implementovat by byla pruser-nefungovalo by to a znemoznilo nekomu do budoucnosti i jinou snahu s tim “vsak se to uz zkusilo a slo to do haje”. Zaroven, kdyz se divam na reakce tady…sice par “chytraku” “konstruktivne” poslalo ten navrh do haje, ale zda se mi, ze hodne jinych se tomu nebrani apriori, ale spise jsou skepticti nad tim, zda by to nase spolecnost umela dodrzet. A to je docela dobry signal.

        My nikdy nebudeme tridit odpad jako Japonci(a ver mi, tam to je opravdu az extrem…s mnoha problemy…byly tam skandaly, ze to vsechno konci na jedne hromade), ale i Cesi se v minulych letech trochu tridit naucili.

        Tzn. temto system by nefungoval perfektne, ale mohl by prinest ucinek. Ja bych si dokonce predstavoval, ze by ta databaze(registr) mohla byt otevrena tak, ze by majitele dodavali o kolech i info nad nutnost registrace i v podobe vlastnich fotek. Proc by to delali? no prave, aby policajtum jeste lepe pomohli k identifikaci vlastniho kola a tim i k zamezeni jeho kradeze.Tzn. asi by uspech toho projektu asi zalezel take hrozne moc na detailech toho provedeni. Kdyby se to udelalo dobre, fungovat by to mohlo. Ale sam vim…,toto je dost pozitvni pohled.

    • Marek.Kv  

      Absolutní nonsence a nesmyslné vlákno+zbytečný flame. Dobře, nápad jsi sdělil a teď je čas se vrátit do dokonalého Japonska. Tam si můžete honit nad registracema. Kolo prostě NIKDY nespouštet z očí. Nic jinýho nevymyslíš.

      • Tomcat  

        1+

      • Jan_UL  

        Absolutní nonsence a nesmyslný příspěvek od Marek.Kv. Dobře, myšlenku jsi sdělil a teď je čas se vrátit odkud jsi přišel. Tam si můžeš honit, co chceš…abych tak nějak parafrázoval užitečnost tvého příspěvku, když už máš tu odvahu to dělat jiným. Všechno znáš, všude si byl a asi odevšad máš klíče? Borec si dovolil otevřít diskusi na diskusním (!!!) fóru nad možnostmi omezení krádeží kol. Ještě štěstí, že ho vševědoucí členové B-F fóra vykázali, tam kam patří.

        • bzencan79  

          1+.

          S prispevky jako je ten vyse se pocita. Tak jak to mas ve vyrobe: vzdy je nejaky normovany odpad…nekdy to je 10%, nekdy vice, nekdy mene(zalezi take co vyrabis LOL). Pruser by asi byl, kdyby ten odpad prevysoval 30%-40% hranice. To by bylo treba prenastavit cely vyrobni system—zatim se to tu ale nedeje v tom vlaknu.

          Ted je ale taky otazka, zda B F je reprezentativni? Lidi, co jsem prijdou maji mozna v prumeru lepsi vzdelani ci prijem ci oboji (cyklistika neni dnes levny sport). Jak by se zachovala cela nase spolecnost?

    • Tomcat  
      • Jízdní kola nemají jednotný formát výrobního čísla.

      Dokonce jsou drahé kusovky, které ani sn nemají. Takže dvě kola mohou mít stejné SN. A pro technicky neznalého, což je i tazatel podle dotazů je, mohou být dvě a vic kol tak „stejné“ Obláště čím levnější a běžnější. (neznalost tazatele)

      • na kole obzvláště těch obyčejných konfekčních jsou nejcennější díly. Ty se stále mění a opět mnoho dílů nemá jednotné výrobní číslo nebo výrobní číslo vůbec. (neznalost tazatele)
      • samotná registrace nezabrání krádeži. Viz automobily, mobilní telefony, nebo notebooky (neznalost tazatele)
      • kola se pohybují v oblastech kde rozhodně nebude přístup do nějaké online databáze, pokud vůbec signál na volání. (neznalost tazatele)
      • legislativa okolo navrácení kradené věci nezaručuje že ikdyž policie zjistí že kolo (rám) byl kradený rychlé navrácení věci, nebo navrácení věci vůbec. (neznalost tazatele)
      • pokud věc byla poškozena má opět smůlu. Těžko může náhradu škody vymáhat automaticky po novém majiteli. (opět neznalost tazatele)

      Ikdyž PČR je známa buzerací občanů i tak má metodicky že může zastavovat lidi a kontrolovat (nejen na kole) pouze pokud má důvodné podezření. Mimo hromadných preventivních akcí.

      Tedy pokud budou aktivně zastavovat cyklisty někde na stezce mimo nějaké plošně nadřízeným nakázané akce bude to ta buzerace a hlavně budou chybět jinde kde by jejich práce byla efektivnější nebo s lepším výsledkem. Tedy zpět k toliko diskutované budezeraci….. A jak by se efektivně řešilo to když kolo chcete prodal nebo jen půjčit?

      Nedivím se že to tak podle Vás berou v Japonsku s naprosto neefektivním pracovním nasazením, proti požadovaným výsledkům. Kde si mohou dovolit takové kraviny jako si zaplatit člověka, který navádí lidi na parkovišti u provinčního supermarketu. Nebo že jeden z nejrychlejších expresů zastavuje v jedné vesnici jen kvůli jedné školačce. ve jménu společenského do­bra.

      • bzencan79  

        Tak jen k par bodum:

        “samotná registrace nezabrání krádeži. Viz automobily, mobilní telefony, nebo notebooky (neznalost tazatele)”

        Kdy se kradou auta vice: kdyz se musi registrovat nebo kdyz registrace vubec neexistuje? Co je pro zlodeje vyhodnejsi system?

        Ten argument prece nedava vubec zadny smysl.

        “kola se pohybuji v oblastech, kde neni signal”

        U nas ve mestech, na cykostzkach, pred hospodami apod. je signal vsude. Naopak, blbe by se hledalo misto, kde neni-pokud mluvime o LTE. Pokud pak mluvime o tel. signalu…tak to je pak jeste tezsi najit misto, odkud telefonat na ustrednu provest nelze.

        Atd atd atd.

        Toto nejsou argumenty ale hledani problemu…a casto dost extremni priklady. Napr.. pokud se bavime o Shinkansenu a te skolacce. V Japonsku jsem zil pet let, dnes ucim na vysce o teto zemi. O ktere stanici mluvime, to opravdu nevim a rad se necham poucit (ano Tanaka Kakuei si v 70 letech nechal vybudovat i zastavky na linii do Niigaty, ktere nahravali volicum v jeho okrsku a ekonomicky nedavaly smysl). Ale pokud toto ma zdiskreditovat cely japonsky system shinkansenu ..tak to zase jen ukazuje, jak extremni a neinformovane takove argumenty jsou. Shinkanseny jsou vysoce vydelecne, efektivni a neco, co ostatni zeme se snazi kopirovat.

        • Tomcat  

          Auta se začala krást ještě předtím, než začala být vůbec nějaká registrace pak jednotná registrace. Registrovali se dávno před internetem, nebo počítači. A výrobci se dohodli na jednotném výrobním čísle tvz VIN. Přesto se auta i když je registrace čím dál tím více komplexnější, kradou.

          Vaše fixe vychází z toho, že zloděj je ten kdo to pak bude chtít v té formě jak to ukradl používat. Nikoliv registrace není problém zloděje, ale nového majitele. Pokud se ho registrace vůbec týká.

          Tak nevím jak u Vás, ale i ve středních Čechách jsou papírově pokrytá místa kde není nejen datové pokrytí, ale ani GSM signál pro uskutečnění hovoru. Šíření digitální a analogového signálu má krapet jiné fyzikální zákonitosti. Digitální stín může být i pár set metrů od vysílače.

          To není hledání problému. To je konstatování skutečnosti. Hovoříte o něčem co omezí všechny cyklisty. Zaměstná to statní orgány, tedy i zvedne náklady. A někomu to možná i najde jeho ztracené\okra­dené kolo.

          Ohledně toho vlaku se to psalo třeba zde:

          https://wave.rozhlas.cz/…acce-5228283

          Z mého pohledu to je vrchol neefektivního počínání.

          • bzencan79  

            Okay, beru, toto je rozumna debata, muzu v ni pokracovat:

            „Auta se začala krást ještě předtím, než začala být vůbec nějaká registrace pak jednotná registrace. Registrovali se dávno před internetem, nebo počítači. A výrobci se dohodli na jednotném výrobním čísle tvz VIN. Přesto se auta i když je registrace čím dál tím více komplexnější, kradou.“

            Opet musim zduraznit: zde nejde o binarni problem: kradou/nekradou. Ale o problem „miry“. Pomahaji registrace snizovat kradeze nebo ne? Jak by to vypadalo s kradezemi aut, kdyby zadne registrace nebyly? Podporilo by to tu zlocinnost?

            Tzn. je mi jasne, ze jakakoliv registrace nevymiti zlocin. Odhaduji vsak, ze by neexistence registrace tu situaci hodne zhorsila.

            Asi jako primeru bych dal toto:

            znacky o omezeni rychlosti jsou take ve velke mire porusovany. Presto, nemit je vubec, jezdilo by se asi jeste rychleji a nebezpecneji. Tzn. opet jde o miru a o zpusob, jak kontrolovat „nevhodne chovani“ ve spolecnosti v rozumne mire.

            Souhlasim vsak, ze nakonec jde o problem „efektivity“ reseni (tzn. kolik navrhovane reseni bude stat a co prinese).

            Co se tyce registraci aut a kradezi: idealne bychom k tomu meli nejake statistiky, ktere by vyhodnotili „pred“ a „pote“. Az budu mit vice casu, mrknu na interent a pokusim se ty statistiky ohledne ucinnosti registrace aut dohledat. Vzhledem k tomu ale, ze se to dela po celem svete, predpokladam, ze ty zavery budou jednoznacne.

            „To není hledání problému. To je konstatování skutečnosti. Hovoříte o něčem co omezí všechny cyklisty. Zaměstná to statní orgány, tedy i zvedne náklady. A někomu to možná i najde jeho ztracené\okra­dené kolo.“

            Ano, toto je zakladni kamen urazu cele myslenky. Bude to efektivni vzhledem k nakladum (spolecenskym, administrativnim), ktere by to vyzadovalo?

            Sam na to neumim jasne odpovedet. Jsou urcite aspekty tohoto problemu, ktere mne navadi k tomu si myslet, ze to rozhodne efektivni bude.

            Pak tu jsou ale jasne problemy: na chovani lidi v CR jsme jiz poukazali. Problem s praci na uradech a policie by ten system take oslabily. V nepsoldeni rade..mne by asi nejvice zajimala opet nejaka statistika, jake kola se vlastne kradou a co se s nimi deje pote?

            Pokud se kradou kola hlavne na prodej na soucastky – tzn. vsechno se to rozdeli a rozproda na internetu, pak tento system nemusi byt tak funkcni. Pokud se prodavaji casto cela ukradena kola, pak to bude daleko lepsi. Toto uplne nevim a bylo by treba to domyslet a podlozit nejakou emprii – tzn. opet nejakou statistikou, co se vlastne deje.

            "Ohledně toho vlaku se to psalo třeba zde:

            https://wave.rozhlas.cz/…acce-5228283

            Z mého pohledu to je vrchol neefektivního počínání."

            Zde bych byl velmi opatrny. Ten obrazek je samozrejme zavadejici; nejedna se o expres. vlaky ale lokalni linku. A dlouhodobe maji problem udrzovat lokalni linky nejen na Hokkaido, ale i Kyushu ci Shikoku. Je to problem hustoty a vytizenosti tech linii. A po privatizaci JR je tento problem jeste jasnejsi (nelze uz prelevat celosystemove penize z vytizenych Tokkaido linek atd.). Tento cely problem je ale napojen jeste na neco, co je v Japonsku daleko jeste slozitejsi a ohrozuje celou spolecnost: na kaso (depopulaci venkova) a zaroven extremni urbanizaci a celkove ubytek a starnuti obyvatel. To, ze je takova vec neefektivni, to vi i ti, co o ni rozhoduji v Sapporu (v tomto pripade asi spice v lokalnim Kushiro). Zde jde spise o „signal“, ze japonsky venkov nebude ponechan napospas (signal take vlastnim zakaznikum). Protoze JR pro Japonce nebyly nikdy jen pouhe „vlaky“. Je s tim spojena cela japon. identita a jak je jejich moderni spolecnost vystavena. Take welfare provize. Kdyz clovek cte tento clanek takto vytrzeny z kontextu, tak se nic nedozvi – jen si z toho odnasi to, co si chce odnest- tzn. vlastni presvedceni, ktere existovalo jiz pred predctenim clanku.

            Abych se ale vratil k puvodni debate: tzn. souhlasim s Vami, ze zakladni problem je efektivita navrhovaneho systemu. Fungovalo by to a byly by vysledky lepsi, nez naklady?

            Sam si tim jisty nejsem, proto to tu debatuji.

    • maajkee  

      Proboha to ne! Vždyť bych furt lítal po úřadech!! :)

    • ratel  

      Existuje nějaká statistika krádeží kol podle zemi ? Nebo světadílů :-)?

    • bzencan79  

      Panove, ukazuje se, ze nejsem prvni, ktery o takove veci mluvi. Jen zbezne jsem googloval a nasel napr. tento clanek:

      https://prahounakole.cz/…ola-kradezi/

    • bodlak2  

      Je to pár let co jsem nechal dceři zaregistrovat kolo u MP. Zapsali si údaje o kole, majiteli, kolo dostalo takovou samolepku. Přiděleno nějaký číslo snad 20. Po roce jsem byl registrovat kolo druhé dcery, přiděleno číslo snad 24 (4 kola za rok), ale bohužel jsem viděl ten „systém“. Četník to klofal do wordu, co kolo, to jeden word dokument. Jsem myslel, že mě klepne. Další kola jsem už „registrovat“ nedával :-)

      Ad centrální registr, umím si představit co by to znamenalo v naší zemi tendr na centrální registr kol :-))

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.