• logoman

    Vítám vás ve vlákně zabývajícím se nastavováním tlumení. Zajímalo by mě jaké máte nastavení? Tvrdší – měkčí? Cítíte rádi po čem jedete, nebo chcete jízdu jako po koberci?

    Dobrým předpokladem je vlastnictví nastavitelného tlumiče. Ať už fox float X2, CC DB apod.

    Já si včera zkusil nastavit nastavení, které jsem si přečetl v bikechecku závodního ibise mojo hd4.

    Od plně zavřeného.

    LSC 10,

    HSC 13,

    LSR 10,

    HSR 11

    230psi (reign má dost velké přepákování)

    Je to spíš uzavřenější, rozsah je okolo 24 kliků.

    Oproti tomu co jsem vozil dřív, je kolo mnohem méně náchylné na změny zatížení. Při stoupání se skoro vůbec nepropadne. Asi je to trochu drsnější, ale kolo je hodně živé a velmi přímo reaguje na podněty. Za rychlosti to ale chodí velmi slušně.

    Jak máte nastaveno?

    • logoman  

      Asi vyzkousim nastaveni pro pivota, je to taky virtual :-) …

      Trochu otevrenejsi, uvidi se jak to bude chodit.

      https://www.pivotcycles.com/…17.10.03.pdf

      • logoman  

        Pivot uvadi kliky od otevrene, kdezto ibis od uzavrene, takze nakonec je nastaveni docela podobne, ale lisi se tak o 1/3 rozsahu v nastaveni LS komprese a je to dost citit, to uzavrene ibisi nastaveni je min nachylny na zmeny zatizeni, do kopce se to temer nezveda a kolo jde i lip na zadni i kdyz se ztrati cast citlivosti, nicmene ta pevnost v odpruzeni za to stoji. Mozna v bikeparku bych to trochu otevrel, uvidime :-)

    • deekay  

      Kdyz jsem jeste nejake tlumeni mel, tak vzdy nastaveno stylem jakej popisujes v posednim odstavci. Nesnasim houbouvite pruzeni, nesnasim prestrelovani vidlice pri najezdu na nerovnost a stejne tak zase nesnasim pretlumenej rebound. Potrebuju jednoznacne odezvu od terenu. Vicemene stejne jak s rizenim u auta.

      Pokud se bavime o ramu a ne vidlici, tam je takovy rozptyl jednotlivych kinematik a kazda potrebuje neco jine, ze udavat konkretni nastaveni v klikach asi nebude prinos.

      • logoman  

        Treba tvar krivky az tak jiny neni, jsou ruzne sklony. Treba VPP je trochu jiny, ale velka cast je progresivni.

        Jen me to tak zajimalo o hodnoty a pocty kliku neslo, spis jestli privrenejsi nebo otevrenejsi. Treba bych dostal nejakou inspiraci na nastaveni. Ale pocital jsem s tim, ze tu asi moc lidi s X2, CC DB nebude …

    • krabica  

      Ladil jsem docela dlouho a nevím pořádně co tam mám. :-) Prostě aby to nekopalo, nohy zůstávaly přilepené na platformách a jelo to, nafoukáno mám 240 psů RFX DW Link.

      Naposled jsem si zapsal toto:

      LSC 11

      HSC 11

      LSR 11

      HSR 9

      Je to od zavřeného, ale ještě jsem snad obě kompese o 1 přivřel a LSR myslím taky taky.

    • logoman  

      Pekne video, podle ktereho si kolo dokaze kazdy nastavit.

      https://www.youtube.com/watch?…

    • logoman  

      Tak po nahozeni formule jsem to musel cele prekopat, tlak klesnul na 205 psi a tocitka od zavreno:

      LSC: 18

      HSC: 16

      LSR: 16

      HSR: 15

      Zere to ted dost prijemne a dobre se na tom skace, SAG mi vychazi asi na 24% a pekne to vyuziva zdvih. To tuzsi nastaveni se hodilo k piku, takto zravejsi to je super s Formuli.

    • logoman  

      Tak s novym ramem zase musim hledat jine nastaveni, mozna dwlink drzi vic zdvih a prislo mi ze, kdyz jsem to hodne nafoukal tak to bylo takove nakopnute. Zkusim tady nastaveni od Jeffa, doufam ze budu pak jezdit stejne xD (zatim jsem to projel jen kolem baraku a je to dost aktivni, ten skoro otevreny LS odskok dost houpe)

      https://www.youtube.com/watch?…

    • mastihuba  

      jsem zvedavej kam se tadle debata vyvine. :-)

      • kejda  

        No nikam, jako vždy. Maximálně se tu pohádají kvůli energetickému příjmu z pití piva, řekněme 100 příspěvků? Záleží na tom, jestli tohle téma najdou notoričtí zasírači…

    • Atilla  

      Podle mě neexistuje universální nastavení, právě pro to se používají R2C2 tlumiče. Minimálně komprese měním podle trati.

      • TJK  

        asi kdybych jezdil DH nebo vic stridal park/trail tak bych to ocenil… cim vic jezdim tim vic zjistuju ze me spis bavi samotny jezdeni nez vrtani se v tlumeni ale byl treba velky rozdil kdyz jsem byl na jestedu nebo v Rychlebach … tam jsem si vidli fakt prenastavoval vyrazne

        • deekay  

          No, nebo zjistis, ze te bavi vic samotny jezdeni, ale nebavi te vrtat se v tlumeni, ale taky te nebavi jezdit na nevhodne nastavenem tlumeni, kdyz is ze jde nstavit lepe, tak se na to vyseres a zacnes jezdit na necem co tlumeni nema vubec :D

          • TJK  

            jo to me bavi hodne a vzdy bavilo ale od jity doby mam problem se silnicnim uchopem v terenu coz ma za nasledek skoro nemoznost opirani se o pravou ruku, takze jsem poslal CX Wildovi… jinak ale stale koketuju s moznosti 29" monstercrosse s pevnou a nejak me to nepustilo, takze mozna jeste neco postavim :-D

        • Atilla  

          Tak ono to zase tak velké ladění není. Ale WC trať v Livignu za mokra chce trochu jiné nastavení než vyžehlená Rokytnice se skoky za sucha. Třeba za mokra na kořenech dávám LSC cca 5 kliku a na suché trati až LSC 12 kliků. S HSC hýbů jen o kousek a spíš používám progression booster kdy dám víc progresivity. Základ je mít dobře nastavené odskoky aby byly dostatečně rychlé, ale aby nekopali na předek na skokách. Překopat nastavení na MZ moto C2R je tak 20–30 sec.

          • TJK  

            co prese pritahuju kdyz vim ze jedu nekam kde sou vetsi skoky ale jsem vic citlivy na rebound, proto sem poslal pryc monarcha, i uplne otevrenej byl porad pomalej

            • Atilla  

              Na odkok používám metodu ze světáku:) Prásknu zadním kolem o zem co největší silou a kolo se musí přilepit k zemi bez náznaku odskočení.

              • TJK  

                to jse imho s pruzinou ale myslim ze ne se vzduchem ne? ten ma vzdycky tendenci trosku odskocit nebo ??

                • deekay  

                  Nemusi, zavisi to na mnoha okolnostech, ale tohle nastaveni je vhodny na dolekopcom discipliny. Na xc-trail to chce mit trochu zivejsi/rychlejsi.

                  • Atilla  

                    My chceš říct, že na trail je lepší když kope:)

                    • deekay  

                      Ne, ale zpravidla na trailovym kole s mensim zdvihem mas vic nafoukano na mensi sag aby to taky trochu jelo. Proste kompormis, neco za neco.

                      • Atilla  

                        A co má společného tlak a odskok?

                        • logoman  

                          Treba fox si mysli ze dost :-)

                          https://www.ridefox.com/fox17/help.php?…

                          • Atilla  

                            Trochu jsi nepochopil o co mi jde. Přece rychlost vracení tlumiče nastavuješ tak aby ti to vyhovovalo, ne podle zdvihu. Samozřejmě, že když zvednu tlak tak musím více tlumit jinak by tlumič kopal a naopak.

                            • deekay  

                              Mas pravdu, ale u nizsiho zdvihu si muzes nechat ten odskok trochu rychlejsi aniz by to to tak rapidlne ovlivnilo stabilitu.

                              • Atilla  

                                Ale proč bych to dělal?

                                • deekay  

                                  Tak ty specialne zjevne kvuli nicemu :)

                                  Ja bych to delal, aby se mi na tom XC kole lepe jelo :)

                                  • Atilla  

                                    Pořád nechápu proč by víc uhoupane kolo, které se bude díky rychlejšímu odskoku víc držet v měkčí části zdvihu A bude více reagovat na každý pohyb mělo více jet.

                                    • deekay  

                                      Protoze ti to pak funguje trochu jako antisquat a energii nepremenis na teplo v tlumici.

                        • deekay  

                          Hodne – malej zvih plus vetsi tlak znamena, ze to chodi radove mnohem mene a tim se ti neakumuluje tolik energie kterou je potreba tlumit. Navic s mene utlumenym tlumicem to pak i lepe jede, protoze se ti energie vraci a neztraci v tlumeni. U vysokozdvihu s vekym sagem to udelat moc nemuzes, protoze z toho budes mit rozhoupanou nestabilni svini.

                          Navic to co popisujes s hozenim na zem a neodlepeni se, neni zdaleka jen zalezitost odskoku, ale i zalezitost komprese, citlivosti tlumice, prepakovani zadni stavby, nahusteni pneumatik a taky jejich materialu, objemu atd atd.

                          • Atilla  

                            Ale vždy si nastavím optimální tlak a na něj nastavuji optimální odskok.

                          • Atilla  

                            Pokud se ti bude tlumič vracet moc rychle, nebo moc pomalu, tak tě bude kopat/nebude pobírat na jakémkoliv zdvihu.

                            • deekay  

                              Tak samozrejme to nesmis prehnat.

                              Nicmene zkus si vzit nejake XC chrti kolo a nastavit ho podle toho co popisujes… pak tomu pridej klik do rychla a uvidis. Spoustu tech kol se ti treba takhle ani nepovede nastavit :)

                              • Atilla  

                                Nějak tě nechápu. Rychlejší odskok udělá kolo vice uhoupane, tudíž hůře jede.

                                • deekay  

                                  To je proc jsem mluvil o nizkych zdvizich a vetsich tlacich. Pak to uplne neplati.

                                  • Atilla  

                                    Hele mam objeto i něco na speslech co kámoš fasuje na testování např epic, camber a nějak jsem si nevšiml, že bych měl dávat rychlejší odskok protože min sagu a zdvihu.

                                    • deekay  

                                      A funguje ti na tech kolech ten tvuj test? Neodlepi se to od zeme? :)

              • kejda  

                A od toho pak ladíš dál odskok nebo to je už optimálně nastavené, když se neodlepí? Jdu to zkusit taky:)

                • Atilla  

                  Spíš bych řekl, že je to taková kontrola toho, že je to správně.

              • MirosPikos  

                Dost na to má vliv i tlak v pneu. Používám tuto metodu light. Prostě jen pustím kolo oběma koly na zem a nesmí se odrazit. Ale jak píše někdo níže, spíš je to taková výchozí poloha nebo ověření, že to není úplně špatně.

              • logoman  

                Ja tak mel nastavenyho reigna, ten neodskocil, ale treba ted mojo mam nastaveny trochu ziveji a mam hodne povoleny odskok i kompresy, protoze to kolo je takovy zivejsi nez reign, to mi prijde na nastavovani tlumeni fajn, ze si to clovek muze prizpusobit tomu co chce.

        • MirosPikos  

          Jezdím dvě nastavení, možná 3, který si vícemene pamatuju. Profil trati Superflow (tedy uhlazený a skákavý), rychlý rozbitý flow bez skoků kde to moc neznám a pak hrabanka/rozbitý se skoky, kde to znám :) Snadno si člověk klikne na korunce, občas na spodku. Nesmí ale zapomenout :) Na Zadově jsem si nahoře na pumptracku všechno přiškrtil a ještě snížil. Pak jsem to otevřel ale zapomněl zvýšit. Hned ty betonový kvádry napravo mě vytrestaly a zapichl jsem se :D přitom by to člověk sjel i na CRR s jinými úhly.

          • TJK  

            jo to se mi stalo na jestedu :) jeste na Factory talasu na 180, nejak sem se v nem vrtal, vsechno otevrel a zapomel na to… privni drop na spagete sem prolit zdvihem jak nuz maslem a jak sem to necekal tak sem se vymaz neskutecne :-D

            • Atilla  

              No, hele to bych neviděl jaku chybu pružení, rozkopat tě může tak maximálně rychlý odskok, nebo extrémně pomalý odskok. Těch 18cm co má pružení vs. ruce, nohy a těžiště …

              • TJK  

                hele jak rikam, blbe nafoukano a otevreno, vidle prolitla zdvihem, doraz, rana jak krava ruce pryc a hrnpredseboudrzkou­drn :-D

              • MirosPikos  

                Chyba to byla jistě moje. Ale když jedeš na překážku najednou na jiným kole (což zjistíš až na zemi) a vůbec nepředpokládáš, že se to zapíchne, tak nemáš čas cokoliv udělat. Prostě rána dorazu a jsi najednou na zemi, vstáváš, oprašuješ ze sebe prach a zjišťuješ co je tobě a kolu…rychle jsem zjistil, že jsem nechal lyrika sníženýho :) Ono kdyby se jen snížil, tak je to ok, ale on jde šíleně do zdvihu. Kámoš přede mnou se taky divil, co se děje :-D

    • doubeq  

      A už někdo tunil tlumení lexaurinem špetkou neurolu? :-)

      • TJK  

        na mych 90 byly potreba lexauriny 2… jeden nic nedelal :) prijemny pocit… nastesti jen na zkousku… zatim sem takovy sracky nepotreboval :-DDD

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.