Kdyby tam nebyly tadyty SVINĚ ... !!!

270 nepřečtených
  • Bucci

    Tato památná slova řval můj starší bráška před dávnými roky, když s pomocí dláta vylamoval odrazky z pedálů mého prvního biku, aby mohl namontovat tehdy populární plastové klipsny. Kdeže ty časy jsou … Dny klipsen sečetly nášlapné systémy jako mávnutím kouzelného proutku, odpružení, které bývalo výsadou závodníků a nejbohatších, se stalo běžnou samozřejmostí pro každého, a konstrukce rámů jsou taktéž úplně jiné, než v devadesátých letech. Jen jedna věc se, jak se zdá, vůbec nezměnila. Popularita odrazek mezi bikery zůstává pod bodem mrazu, zrovna jako tenkrát.

    Přitom je to groteskní. Ke každému biku vám prodejci automaticky přibalí ohyzdné žluté odrazky do drátů kol, ale kdo s nimi vyjede na trail, stává se okamžitě terčem posměchu. Zvlášť, když je kvůli jejich nedomyšlenému systému uchycení cestou ztrácí. Na internetu pak kolují hlášky o barbarství páchaném na bicích a jadrné vtípky na téma cyklostezky, cykloturistika a podobně. Celá věc má však jeden háček. K tomu trailu je potřeba nějak dojet, že. A o problémy s policií, případně o smrt pod autem zajisté nikdo nestojí.

    Moderní doba přinesla mnohá zlepšení. Zmiňované problematické boční odrazky lze v naprostém souladu se zákonem (a snad i estetikou) nahradit úzkými reflexními samolepkami na ráfcích. Dávno neexistující odrazky na pedálech ustoupily samonavíjecím reflexním páskům kolem kotníků jezdce, a drahé moderní LED svítilny a zadní blikačky značek jako Fenix či Blackburn se mezi cyklisty paradoxně staly atributem prestiže. Navzdory tomu, přední a zadní plastová odrazka jsou nadále součástí povinné výbavy, a rovněž – ač nezaslouženě – zůstávají pohrdaným a zesměšňovaným doplňkem.

    Přitom by stačilo tak málo. Vyrobit odnímatelné odrazky s uchycením třeba na gumičku, jako to mají cyclocomputery, a bylo by po problému. Před vjezdem na silnici nasadit, dodržet předpisy a být chráněn viditelností. Před vjezdem na trail sundat, nemít na říditkách kupu překážejících zbytečností, nebýt terčem hloupých poznámek a nic neztrácet. Jak jednoduché. Neznáte někdo něco takového?

    • Kubiczech  

      Měl bys psát do Vela. (:

      • Bucci  

        Dík :-) ale to by muselo být delší a záživnější téma.

        Ostatně chtěl jsem psát ještě o cyklostezkách. Kdykoli jedu s někým autem, tak nadává na cyklisty na silnici. Jak blokují provoz a nejsou vidět, jak vytvářejí nebezpečné situace a vůbec – jak na silnici nemají co dělat, protože se pro ně stavějí cyklostezky za miliony.

        Jenže skutečnost je taková, že na cyklostezkách má cyklista úplně stejný stejný problém s bohorovnými, pomalu se ploužícími chodci, pobíhajícími malými dětmi bez dozoru, psy a matkami s kočárky, jako na silnici řidič s těmi cyklisty. :-(

        • iron.hide  

          takym ludom vzdy povedz, ze cyklista ma pravo ist po kazdej komunikacii, okrem dialnic

          • zzd426  

            pokud je cyklostezka tak se cyklista MUSÍ pohybovat po ní.

            • iron.hide  

              jaj no jo. v CR mate takyto dementny zakon.

              • antt  

                . .který každý „cyklista“ porušuje, bo bruslaři, kočárky a výletníci

              • wanderer  

                No jo vy zase máte kokotský zákon o povinném nošení přilby

                • petrun  

                  Kokotský mi nepřipadá, ten by měl být i u nás.

                  • Lišák  

                    Kokotský zákon je ten, že si na kole nesmím dát pivo. Včera byl zase někde zátah (zahlídnul jsem to ve zprávách). Borec nafučel 0,17 promile a dostal pozvánku… :-(

                    Pak tam reportér TV jel na kole po čáře a dal si brýle, které imitují 0,5. Bral to přes půl silnice. By mě zajímalo, jak to dokáží ukočírovat tam, kde můžeš mít 0,4, nebo 0,5 i v autě :-)

                    • jIrI___  

                      Konečně s tím policajti začali něco dělat. Doufám, že takové akce budou pokračovat a v ještě větší míře. Včera jsem jedl v hospodě se zahrádkou u cyklostezky a nestačil jsem zírat, kolik cyklistů se tam nalívalo (a to i ve fotrovském věku, kdy by člověk předpokládal přítomnost rozumu a zodpovědnosti) a následně sedlo na kolo a jelo po cyklostezce plné děcek a mamin s kočárky.

                      • Bucci  

                        cyklostezce plné děcek a mamin s kočárky

                        A v tom je právě kámen úrazu. Cyklisté jezdí běžně rychlostí okolo 20 km/h a srazit se v takové rychlosti s chodcem může znamenat dost šeredný úraz pro chodce i pro cyklistu. Pro mimino v kočárku to může znamenat i smrt.

                        CHCI ABSOLUTNÍ ZÁKAZ KOČÁRKŮ NA CYKLOSTEZKÁCH, A CHODCE OMEZIT NA KOLEČKOVÉ BRUSLAŘE (ti se 1. pohybují odpovídající rychlostí, a 2. dokážou pružně reagovat.)

                        Není nic horšího, než matka s kočárkem nebo postarší manželský pár, ploužící se krokem uprostřed cyklostezky a blokující ji. Leckdy je ani nelze předjet (není vidět dost daleko do protisměru) a neuhnou, když se k nim blíží kolo. Asi je mrzí zdravá páteř / živé dítě. :-/

                        • novas752  

                          +100 :)

                        • kotew CZE JIHLAVA  

                          Nevim no,2/3 bruslařů neumí ani pořádně bruslit a ta 1/3 máva kolem sebe křídlama jak čerstvě nadopovaná moucha po borůvkovým koláči + ještě k tomu narvaný pecky nebo Otíkovi sluchátka na řepě,si myslím trošku neřízená střela při jejich rychlosti.Zlatá babička s chodítkem na cyklostezce,Proto rada drahá vyhýbat se cyklostezce jak jen můžeš:)

                          • Pavel Priesel  

                            To mi připomíná, cyklostezku přes Hostinné jel jsem tam s bratrancem a když jsme dojizdeli pomalu ke 3 asi 130 kg ženským jedna vedla kočár a šli roztažené po už tak úzké cyklotrase tak jsem řekl slušně pardon a ta jedna vepřovka začala hulakat chtělo by to zvonek pánové! Tak jsem ji slušně za jízdy odpověděl.. Příště nech prdel na chodníku a ne na cyklostezce.. Na tohle jsem vždy zvědavý při každé vyjížďce a na českých silnicích i když jedete na silnici 3. Třídy tak idioti jsou schopni vás vytroubit tak že se leknutim dostanete téměř pod kola toho pitomce nebo do pangejtu, na opak ve Francii tohle neznám lidi jsou tu ochotni a když někdo zatroubi tak je to s hodně velké dálky a jen decentně aby cyklista věděl ze za nim něco jede..

                            • jIrI___  

                              Ale s tím zvonkem měla paní pravdu… Od té doby, co jsem si ho pořídil, nemám na cyklostezkách žádné problémy.

                              • pepino  

                                A na kole ho máš na fotce kde? A dvě nezávislé brzdy, blatníky, Dušíne? A už jsi koupil linku?

                                • jIrI___  

                                  Promiň, od této chvíle budu fotky aktualizovat při každé sebemenší změně, ať můžeš klidně spát. Ale musím se rovnou omluvit za blatníky. Ty nasazovat opravdu nebudu, protože v mokru nejezdím.

                                  • pepino  

                                    No a brzdy? Ty přece do puntíku vše podle zákona.

                                    • karliner  

                                      Mít zvonek nebo blatníky na kole ti nikdo ani nic nepřikazuje.

                              • Drobeczech  

                                Když řeknu pardon to je to samé jako kdybych zazvonil na zvonek. Chodec je upozorněn. Nehledě na to že mi přijde pardon slušnější než na někoho zvonit a když řeknu směr tak je to ještě lepší.

                                • jIrI___  

                                  Osobně je pro mě jako chodce příjemnější zvonek z dálky než nějaké zahulákání těsně za hlavou. A ze zkušenosti vím, že zdaleka nejsem sám s tímhle názorem. Ale proti gustu… :-)

                                  • Drobeczech  

                                    Zahulákání není slušné pardon :D

                                    • Pavel Priesel  

                                      Nehulakal jsem, pomalu s cvakanim jsem dojel na vzdálenost cca 2 m za ně jel jsem stejně rychle jako ty kafny a řekl jsem mile pardon to je celý a už vidím jak na svým kole vozím zvonek… Normálně se moje kolo dotkne asfaltu jen málo ;-)

                                      • pepino  

                                        Já hlavně vidím, jak na každého 100m přede mnou zvoním, ale to je jiri.

                                    • hekynen  

                                      Aha, proto na „Uhni PIČO!!“ někteří reagují lehce podrážděně… :-DD

                                      Ne, tak hrozné to se mnou není, zatím jsem si vždy vystačil s „S dovolením!“. Pravda, někdy opakovaném a více nahlas. Než hrabat někde na zvonek, je rychlejší „zvonit“ pusou.

                                      • gerrard  

                                        JJ ted jsem zazil to spravne uhni pico pomoci zvonku. Cesta narvana pesima valicima na akci pres celou cestu jeden za druhym a do toho dama kolem 50 let. Zvonici na „plne kule“ at ji vsichni uhnou a za ni jeste patrne jeji manzel rvouci na ni at zvoni poradne ze neuhybaj. No nemeli kam ta cesta byla proste ucpana. No a ja jsem tam to arogantni ja zazvonim a ty se pakuj, protoze ja mam zvonek hodne slysel.

                                        • hekynen  

                                          A to je nikdo z těch pěšáků neodeslal to patřičných míst? :)

                                          • gerrard  

                                            Neslysel jsem, jak jsem sel po druhe strane cesty a nemusel jsem uhybat tak se me to moc nedotklo. No a jak se snazim byt pozitivni a nemrcet, tak jsem drzel hubu :).

                                            • Bucci  

                                              Ku*va, cyklostezka je určena pro cyklisty a pěší na ni nepatří. Když už se tam přesto cpou /zakázané to bohužel není/, tak ze zákona platí, že cyklista má na cyklostezce absolutně vždy přednost před chodcem. Takže chodci jsou POVINNI pakovat se z cesty, kdykoli se blíží kolo, a pokud dojde ke srážce, nese chodec 100% viny.

                                              • gerrard  

                                                Kdes prisel na cyklostezku??? Pisu cesta.

                                              • blue.sun  

                                                Málokterá cyklostezka (respektive dle značky „stezka pro cyklisty“) není zároveň i stezkou pro chodce, takže cyklista je v právu a vše je jen na vzájemné toleranci. Tu jsi, jak je vidět, ještě nedostudoval.

                                                Na druhou stranu, v lesích jezdíme často po značených turistických trasách, které jsou především pro pěší, takže tvůj příspěvek by se dal hezky obrátit v totéž.

                                                • orm  

                                                  Ohledne tech turistickych tras jsi na to prisel jak? To ze nekdo oznaci cestu mu nedava automaticke pravo na tu cestu, jen ji proste oznacil, nic vice, nic mene. Z pohledu toho, kde se muze pohybovat cyklista je to lesni cesta jako jakokoliv jina. Neni to nic proti turistum. Jejich prace si vazim a system znaceni obdivuji. Jen se s timto nazorem „jejich turisticke cesty“ setkavam casto a je potreba to uvadet na pravou miru :-).

                                                  • gerrard  

                                                    Jak vlastne dopadls s tema policajtama a dotazem po ktere strane chodit po cyklostezce? Dostals nejakou jasnou odpoved nebo se nakonec neozvali?

                                                  • orm  

                                                    Neozvali se a pak jsem to uz neresil. Jelikoz tedy nevim jak to presne je, tak uz nerikam lidem jak maji spravne chodit, ikdyz si stale myslim, ze je bezpecne a rozumne chodit po prave strane. Na te cyklostezce Obrany-Bilovice je to presne stanovene piktogramy na vozovce :-).

                                                  • gerrard  

                                                    Ty piktogramy jsem ted videl uz i jinde, ale takova vodorovna znacka snad ani neni ve vyhlasce. To ze neodpovedeli asi vysvetluje ze v tom maji sami hokej. Tak kdyby si nahodou vzpomeli tak se podel samotneho me to zajima.

                                                  • kotew CZE JIHLAVA  

                                                    snad po levý ne,pokuď není nějaká zona na pravý straně pro pěší,jdeš li po levý v protisměru vidíš snad před sebe ne? a tak rychleji můžeš reagovat na danou situaci

                                                  • orm  

                                                    Napsal jsem co jsem napsat chtel, na cyklostezce po prave strane, na silnici po leve. Uz jsme to tu resili v nejakem jine vlakne, nechce se mi zabredavat do dalsi diskuse :-).

                                                  • HonzaRez  

                                                    My jsme se za starých časů učili, že jediná výjimka z pohybu vpravo (v Evropě…) je pěší chůze na levé krajnici na silnici mimo obec. Takže kdekoliv jinde, i na buznostezce, jedině vpravo.

                                                    Ale v v tom miliónkrát diskutovaném případě to fakt není tak důležité na které straně, ale nejdůležitější je prostě na straně, nikdy v prostředku a nikdy po OBOU stranách…

                                                    V posledních letech se mi pravidelně stává – opravdu KDEKOLIV, v lese, na stezce, na silnici – že se přede mnou plouží tlupa divokých pěšáků a ve chvíli, kdy se přiblížím (opatrnou rychlostí) a snažím se je předjet zleva (jiný způsob podle pravidel neznám), tak zničehožnic bez varování začnou uskakovat do obou stran, takže ti nejhloupější mi uskočí do LEVÉ strany přesně před kolo. Jejich úmyslem je totiž, abych projel STŘEDEM MEZI NIMI, což je nejneuvěřitelnější věc, s jakou jsem se v životě setkal, snad ani imigrantská politika Uhnije není tak neuvěřitelně hloupá…

                                                    Setkali jsme se s tím taky, nebo si mě prostě někteří vyhlídli, že mi budou dělat peklo a jinak se chovají normálně…?

                                                  • Kubajsu  

                                                    Nejlepší je, když začne uskakovat na jednu stranu a v tu chvíli zjistí, že kámoška uskakuje na druhou, tak jde za ní :-)

                                                    V krajním případě to někdo dokáže i vícekrát po sobě zopakovat. A to je teprve peklo :-)

                                                  • mirabike  

                                                    já myslím, že když se „dav“ na lesní cestě rozestoupí na obě strany a nechá cyklistovi volný průjezd bezpečným středem cesty/pěšiny, tak je to naprosto v pořádku ;-)

                                                  • HonzaRez  

                                                    Za domácí úkol popřemýšlej, proč je toto chování nebezpečné a nepřijatelné…

                                                  • gerrard  

                                                    Tak doufam, ze zastavis poradne je poucis, at se chovaji podle dopravnich predpisu, ktere v tom lese neplati. To by tak schazelo, aby pesaci byli neorganizovani v lese :).

                                  • lukas aka mitro  

                                    +1…na zvonek lidi slysi lepe nez na hulakani…ja vetsinou jeste podekuju. Taky neni cyklostezka jako stezka pro pesi a cyklisty:)

                        • danis7  

                          Tohle je moc drsné řešení. Musíš si uvědomit, že a) je levnější udělat společnou stezku pro chodce i cyklisty, b) cyklostezky v městě jsou hlavně tvořené pro jízdu ala babka s nůší, malé děti,… Problém spíše nastává, když je pěkná cyklostezka mimo obec a na ní potkáš blbce se psem, inlainistu uprostřed,.. Hlavně to je o toleranci.

                          Já si spíš myslím, že cyklostezky (brány jako infrastruktura – dojíždění do práce,…) mají být vedeny jako vyhrazený pruh na cestě. T.j. odpadá dávání přednosti u každého křížení cyklostezky s cestou – viz cyklostezka podél hlavní cesty, ale co kousek je z hlavní odbočka a tím pádem přerušení cyklostezky.

                        • vsudenakole  

                          Já zase vidím kámen ůrazu v těch kolečkových bruslařích,neboť na rozdíl od chodce využívá celou šířku cyklostezky,hledí do země a v uších má MP3,takže ikdyž jede proti mne,bez mého upozornění neuhne.Když na něj zazvoním,často se ještě blbě tváří.Proto mám docela rád ty cyklostezky se štěrkovým povrchem jež jsou pro tuto havěť nesjízdné.

                      • Lišák  

                        Právě ve fotrovským věku už má člověk většinou rozum a když si dá 2–4 piva, tak pokud je nucen jet po stezce pro maminy s kočárky, pak fakt nezávodí.

                        P.S. Francie, Itálie mají povoleno 0,5 promile za volantem, Lucembursko 0,8 ;-) Vrahouni!

                        • mastihuba  

                          Nesouhlasim s tvrzenim že člověk má rozum. Už vubec ne ve spojeni s cyklistama. :) několikaleté studium na Buku mne v tom neustále utvrzuje.

                          • oddie  

                            Dole v rozkroku je vypínač mozku. Normálně stačí, že tam šáhne ženská a mozek se okamžitě vypne. Akorát jak se zdá, vypne se i při dosednutí tím rozkrokem na sedlo :P

                          • Lišák  

                            Ty snad máš problém při jízdě z Buku? Nelze věřit! ;-)

                            • mastihuba  

                              Jo mam. Potkam lesaky, zemedelce co secou louky i lidi co jdou s kocarkem na prochazku do lesa. Cyklisti maji jeden spolecnej jmenovatel. Bacha jedu. Vseci se ze mne poserte. Kdyz přijdou do lokalu, tak nezabuci, nesmeknou ten debilni skopek z hlavy a jsou arogantni k personalu. Posledně jeden strejda nerozdejchal, kdyz jsme ho slušně poprosili, aby si dal kolo do stojanu a nedrel s nim novou fasádu. Dalo by se pokracovat…

                      • blaza84  

                        Kolik lidí tento zákon porušuje (včetně mě) jen ukazuje, jak nesmyslný ten zákon je. Neříkám, když to někdo bere se 2 promile přes celou silnici, ale správní řízení a flastr 2000 – 25000 Kč za dvě piva? Tak to ať jdou do prdele. Opravdu nebezpeční jsou střízliví přehecovaní bikeři, kteří to pálí, i když míjí v těsné blízkosti chodce, a to je k vidění opravdu hodně často. O pivu to není, ale o lidech a ohleduplnosti.

                        • hovanec  

                          Bezohledná jízda je taky postihnutelná. Alkohol a nulová tolerance bez diskuse. Jestli chceš pít alkohol, tak choď pěšky a basta. Přes to nejede vlak.

                          • Drobeczech  

                            Ono takyjestli je nulová tolerance nutná, když na západ od nás nějaké to promile být může.

                            • Mig_all  

                              Na západ od nás ale také žije poněkud jiná sorta lidí…

                              • deleteduser  

                                tuhle argumentaci miluju… lidi musíme vést k osobní odpovědnosti a používání mozku a ne je svazovat stále větším množstvím zákonů.

                                • Mig_all  

                                  Souhlasím, klidně ať teda dají toleranci 0,5 promile, ale v tom případě při naměřeném překročení byť i o jednu desetinku automaticky a bez debat, odstavení auta, odebrání řidičáku, 24 hodin v chládku a 10k pokuty…

                                  • scret  

                                    … a useknout obe ruce:))

                                  • Drobeczech  

                                    Jedno dvě piva je dle mě OK, to by normální chlap měl tak do hodinky spálit.

                                    • MnemonicJ  

                                      souhlasím, sice je tu spousta těch, kteří proti tomu brojí, ale nedokážu si představit, že bych vyjel na kole a neodměnil se někde plzničkou :) V autě je to samozřejmě jiný, nicméně nemyslím si, že by za nehodama ve kterých figuruje alkohol, stáli lidi, co si dali 2 piva. Když jsou někteří kokoti a jezdí do knajpy autem, tam si dají 10 piv a k tomu 5 rumů, tak jim to patří, nicméně pranýřovat člověka za 2 piva, neřkuli na kole, to je podle mě fakt blbost.

                                • lukas aka mitro  

                                  At si kazdy chlasta jak chce…ale kdyz neco posere, tak bude pykat…tak nejak podle toho, co udelal…

                          • kotew CZE JIHLAVA  

                            přesně tak,chlast patří do hospody a ne za volant a už vůbec ne za řídítka!

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Chodec je také účastník (silničního) provozu, ať tedy platí nula i pro něj. Všem stejně.

                            • hovanec  

                              To je ale pěkná kravina. O tom se v zákoně nic nepíše. Je tam jasně stanoveno „Řidič nesmí…“

                              • ˘Ö˘ Krab  

                                Pak je to chyba a nerovnoprávnost ze zákona. Hybaj k ústavnímu soudu!

                                • hovanec  

                                  Na sklonku dne vcelku hezký vtip. :) Ale Tvoje ironie je super. Je třeba brát věci s nadhledem.

                          • hawrda  

                            Pivo je nezbytný doplněk stravy a na biku to platí obzvláště.

                          • blaza84  

                            Sankce za nízkou hladinu alkoholu při jízdě na kole jsou neadekvátně vysoké vůči nebezpečnosti tohoto jednání a zásadně s nimi nesouhlasím. U auta je to něco jiného. Auto je mnohem nebezpečnější zbraň a jsou potřeba velmi rychlé reakce. Ale řešit pivo na kole je fakt směšné.

                            Bezohlední jízda je postižitelná, ale v podstatě jen v případě, až se něco stane. Zatímco dát „preventivně“ fouknout a připravit kvůli NIČEMU člověka o výplatu je snadné.

                            • Sgt Pepper  

                              já myslím, že sankce za nízkou hladinu alkoholu jsou ok – cyklista má bejt pořádně nalitej, jinak na to kolo ani nemá lézt! ;-)

                          • Lišák  

                            Bezohledná jízda možná postihnutelná je, ale dokázat, že před zatáčkou, za kterou orgáni stojí jel ten závodník jako pako, je, na rozdíl od fučení do trubičky, poněkud problematičtější.

                            edit: Vidím, že blaza84 už to v podstatě napsal.

                          • lukas aka mitro  

                            nulova tolerance a bez diskuze…neni problem…ted jsem s bandou ctyri dny jezdil po morave s basnama a jak jsme byli radi, kdzy jsme v 10h nasli otevreny sklipek abychom dali vinko:))))

                            • antt  

                              předpokládám, že v 10 ráno :)

                              • lukas aka mitro  

                                tak to je jasny prece…vecer jsme v kempu valili pivka a rum:)

                                • antt  

                                  +1

                                  a kdo to ma jinak je buzna

                          • blaza84  

                            http://hradec.idnes.cz/…-zpravy.aspx?…

                            Přes tohle teda vlak jede a to doslova … a nic se neděje, ale cyklistům budem dávat fukejř, jestli nebylo k obědu pivečko. Hnus …

                            • Lišák  

                              Podle vedoucího Dopravního inspektorátu Krajského ředitelství policie v Hradci Králové Tomáše Fulky by v případě, že by řidiče policie zastavila v místě přestupku, hrozila pokuta do dvou a půl tisíc korun a odebrání sedmi bodů a nebo ve správním řízení pokuta až do pěti tisíc korun.

                              No a za pivo na kole 2,5–20 kKč. Alespoň je vidět, co je nebezpečnější.

                              • hekynen  

                                ODEBRÁNÍ sedmi bodů“?!? Soudruh vedoucí Fulka je opravdu odborník na svém místě… A já vždycky myslel, že „trestné“ body se přidělují. Takže až jich nějakým nedopatřením zepár získám, tak pojedu do Hradce projet „šraňky“, za to mi tam body odeberou; a rovnou sedm… ;-)

                              • blaza84  

                                Přesně tak. A podobně je to s dalšími, často závažnými, přestupky. Pivo na kole je, alespoň podle výše pokut, v podstatě jeden z nejzávažnějších přestupků vůbec. Nedovolené předjíždění, nebo jízda na červenou je proti tomu sranda. Když způsobíš za volantem nehodu (méně závažnou), tak dostaneš pokutu za přestupek, díky kterému ta nehoda byla způsobena, takže v podstatě vždycky míň, než spořádaně jedoucí cyklista s dvěma pivy, který nezpůsobí nic. Navíc policii není třeba volat vždy, takže často je způsobení nehody zcela bez sankce. A to co jsme teď viděli na tom přejezdu na videu, by bylo do 2500,–Kč …

                        • scret  

                          takze kdyz lidi jezdej po meste 70 a na dalnicich 160, tak je to vlastne v poradku, prtze tech lidi je hodne… zajimave:)))

                          • mirabike  

                            přesně, 10% překročení povolené rychlosti prodlouží brzdnou dráhu jistě víc, než 0,5 promile (a to v obcích policajti tolerujou často do 60km/h a to ještě víc), takže když nulovou toleranci tak i na rychlost.. Hlavně tady (a vlastně nejen tady:) ty řeči o nebezpečnosti piva (jednoho, dvou, tří.. za celej den) na kole nejsou nijak podložený statistikou nehod, zraněných a mrtvých po nehodách zaviněných takto „ožralými nezodpovědnými“ cyklisty a hlavně v porovnání se zaviněnými nehodami cyklisty neožralými… proč? protože to ty statistiky imho nepotvrzujou..

                            • hovanec  

                              To je chválihodné a jistě to je pravda, nicméně zákonem stanovená hladina je 0. Můžeme polemizovat, jak je to ohyzdné penalizovat nebohé cyklisty po jednom pivu, ale pokud si bude zákon vykládat každý podle sebe a jednat podle toho, jak se mu to hodí, tak potěš.

                              Sám rychlost i dodržuji, s alkoholem, pokud jsem řidič, je to samé. Pokud piju a pak jedu, tak mezi těmito činnostmi je časová rezerva, abych jel čistý. Jestli máte někdo převrácené uvažování, tak taky potěš.

                              • oddie  

                                Zákonem stanovená hladina 0, ačkoliv existuje něco jako fyziologická hladina, a navíc pro určité promile nelze prokázat požití ani krevním rozborem, natož pak orientačním měřidlem, je tak akorát ukázkou hovadskosti našich zákonů. V praxi pak vede přesně jen k buzeraci za nafoukaných 0,17, na což dotyčné orientační měřidlo vůbec ani není kalibrováno a tato ukázaná hodnota je absolutně nevěrohodná, navíc podobnou hodnotu často nafouká i někdo, kdo se k alkoholu roky ani nepřiblížil. Stačí třeba být diabetik, kterých v populaci není úplně málo.

                                • hovanec  

                                  Diabetik je výjimka a Ty to moc dobře víš, takže tím prosím neargumentuj. „Není málo“ není exaktní vyjádření hodnoty. ;) Pokud někdo nafouká jinou hodnotu než 0, tak krevní test jasně prokáže, že se přístroj mýlil. Nevím, co řešíš. Jenom tímto dáváš prostor pro kličkaře, kteří by zneužívali toleranci.

                                  • oddie  

                                    Ne, není to výjimka. To, že je orientační měřidlo zákonem akceptováno jako průkazné, ačkoliv zvláště pod 0,3 promile ukazuje neprůkazné hovadiny, a člověk pak musí na vlastní náklady kvůli takhle malým neprůkazným hodnotám absolvovat krevní test je neskutečné svinstvo. Toto je systematicky zcela špatně, protože a) to slouží k buzeraci lidí za hodnoty, které stejně nikoho neovlivňují, b) přesně tohle vede k tomu, aby lidi hledali ojebávky zákonů seč jim síly stačí, když je v zákonech takovéhle svinstvo sloužící jen a pouze k buzeraci, c) zjevně je takto přísný zákon kontraproduktivní, když těžce nalitejch (a ne směšných neprůkazných 0,17) jezdí mraky i v autech. Takže SYSTEMATICKY by bylo lepší místo buzerace za 0,17 stíhat ty, co jezdí skutečně nalití, jenže to se jaksi neděje, že. A to je přesně věc, která mi vadí.

                                    • hovanec  

                                      Je zvláštní, že Ti opilci záhadným způsobem unikají a ti nevinní jsou postihováni těžkým způsobem. Diabetik vklidu nafouká i 8 promile, když myslíš, že se nemusí k takovýmto případům přistupovat výjimečně, tak to pardóón. A jak to teda probíhá, když nafoukáš a víš, že jsi nic nepil? Opakovaná zkouška, potom odběr. Na ten odběr si jako dojedeš sám a dál co??? Moc tomu nerozumím. Prokázat alkohol Ti přeci musí oni.

                                      • oddie  

                                        Opakovaná zkouška, a pokud s výsledkem nesouhlasíš, o odběr musíš sám požádat. Další svinstvo oproti předešlé verzi zákona. Pokud nebudeš sám trvat na provedení krevního testu, ale „jen“ nesouhlasit, smůla. Takže odstavíš auto (co v takovém případě s kolem nevím) a necháš se policajty odvézt do nemocnice na krevní testy provedené na vlastní náklady. A po odběru krve tě policajti ani nesmí odvézt zpět, protože nejsou taxík a úkon pro ně skončil (někdy odvezou, když stejně v rámci další činnost jedou kolem, ale není to pravidlo). Takže si třeba ještě na 30km zpět sjednáš vlastní odvoz. Príma věc tohle absolvovat třeba za těch nafoukaných 0,17, jen co je pravda. Pokud někdo nafouká přes 0,5, kde už ta hodnota dává nějaký smysl, prosím, ale pod to by se to řešit skutečně nemělo, jen v případě bouračky.

                                        • hovanec  

                                          No já osobně jsem foukal hodně krát, vždy s nulou, takže nevím. Otázka, co způsobuje ty pozitivní falešné testy.

                                          Když vím, že jsem nic nepil a požádám o krevní testy, tak jaký je postup?

                                          • oddie  

                                            No viz výše, pokud policajti trvají na té malé hodnotě, ty na tom, že jsi nepožil a že nesouhlasíš, a že chceš odvézt na krev, odvezou tě na odběr krve.

                                            • scret  

                                              muzes prosim hodit nejaky paragraf, kde to je jasne napsano?

                                              • oddie  

                                                Zkusím ti to zítra vyhledat. Ono to tuším bohužel 100% jasně napsané není, ale soudy ten výklad akceptují.

                                                • scret  

                                                  o tom, ze si krev.testy hradis ze svyho teda slysim poprvy v zivote… ale hadat do krve se asi nebudu:)

                                                  • oddie  

                                                    Fór je v tom, že ten krevní test je na tvou vlastní žádost, jinak jim uznaj ten výsledek z Draegeru.

                                                  • oddie  

                                                    Takže je to 379/2005 sb, par. 16 – doufám, že mám ± aktuální znění, už to platí nějaký pátek a nic víc jsem nehledal:

                                                    (2) … Spočívá-li orientační vyšetření zjišťující obsah alkoholu v dechové zkoušce provedené analyzátorem alkoholu v dechu, splňujícím podmínky stanovené zvláštním právním předpisem 9a) , odborné lékařské vyšetření se neprovede. V případě, že osoba tento způsob orientačního vyšetření odmítne, provede se odborné lékařské vyšetření.

                                                    • Draeger, dle výrobce určen jako orientační měřidlo, soudy akceptují jako analyzátor splňující podmínky. Čili pokud ukáže cokoliv mimo nuly a policajt je guma (někde mají pokyn do 0,25 nebo 0,3 nebrat na hodnoty zřetel, ale zřejmě jen neoficiálně a ne všude), nezbyde ti nic než odmítnou výsledek a trvat na krevním testu, jinak berou nenulovou hodnotu jako prokázané požití. Tohle je celkem sviňárna. Doufal jsem, že už se to neděje, ale ten případ výše s 0,17… no nic.

                                                    (8) Vyšetření biologického materiálu a dopravu do zdravotnického zařízení za účelem provedení odborného lékařského vyšetření hradí v případě, že se prokáže přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky než alkoholu, vyšetřovaná osoba. Neprokáže-li se přítomnost alkoholu nebo jiné návykové látky, náklady podle věty první nese osoba, která podle odstavce 4 k vyšetření vyzvala, s výjimkou případů diferenciální diagnózy hrazené z veřejného zdravotního pojištění podle zvláštního právního předpisů 10) .

                                                    • pokud ti alkohol na rozboru krve prokážou, platíš to ty, to je asi jasné. Pokud ne, neplatíš to, v praxi ale spíš zaplatíš rozbor předem a pokud neprokáže požití, vymáháš prachy od policajtů.
                                                  • scret  

                                                    takze je to tak, jak jsem si myslel…

                                                    Penize nemam u sebe, tezko budu neco platit… Takze je to i dle myho nazoru fer a neni to tak, jak jsi naznacoval na zacatku – ze ti chudaci, kteri nepiji a stejne jim Draeger ukaze, tak jsou jeste oskubani o krev. test…

                                                    Neboli chlastas – zaplatis. Pokud nechlastas, mas to ok. Maximalne ve vzacnych vyjimkach clovek ztrati cas, kdy se musi cajtum „venovat“.

                                                    Ja osobne jsem dychal uz nekolikrat a nikdy jsem zadny problem nemel. Ridim-nechlastam.

                                                  • oddie  

                                                    Zaplatíš test, pak požádáš o proplacení nákladů a čekáš, až ti to milostivě vrátí. No a taky cesta zpět je tvůj problém – policajti by tě zpátky vozit neměli (pokud jsou slušní, odvezou, ale spoléhat na to nelze). Celkově je systematicky špatně, že se dělají takovéto obstrukce kvůli hodnotě, kterou stejně nakonec nelze prokázat, takže to znamená ztrátu pro úplně všechny.

                                                  • scret  

                                                    Tezko ho budu platit:) zaprve mi policajt do penezenky koukat nebude a zadruhe, nikde se myslim nepise, ze to musim nejdrive zaplatit…

                                                    Jak si to vykladam ja, ze te privezou, odeberou ti krev a pokud je test negativni na alkohol, zas by te meli odvezt zpet… POkud je pozitivni, nastupujou sankce a zaplaceni…

                                                    Ale osobni zkusenost nemam:)

                                                    Me akorat prijde vtipny, jak se najednou ted zvedla v CR vlna nevole k nulove toleranci a nejvic kricej ty, ktery si chtej dat proste po obidku pivko:) Neboli, ty co chtej pozit…

                                                    Pokud nepijes, tak te nejaka nulova tolerance netrapi (jako mne).

                                                    Btw. v dnesni dobe je 3 zadele nealko piv, tak v tom nevidim problem.

                                                    O tom, jestli je neco nejak spatne nastaveno by byla debata na hooodne dlouho. Ukaz mi, co je tady v tom state nastaveno dobre:))

                                                  • oddie  

                                                    Není pravda, že se teď zvedla nevole. Ten zákon je z roku 2005 a nejvíc byl kritizován a probírán právě před těmi 10 lety, právě kvůli tomu použití Draegerů jako průkazného prostředku.

                                                    Odvézt zpět by tě neměli. A pokud to udělají, tak v podstatě v rozporu s předpisy, klidně by z toho mohli mít i problém. V tom par. 16 je odstavec, kde se píše jen o převozu DO zdrav. zař.

                                                    Mě to v podstatě netrápí, protože nepiju prakticky vůbec, foukal jsem v životě celkem 3× (z toho 2× při bouračce), nicméně mám obavu, že třeba po závodě na kole nebo celodenní neflákací vyjížďce bych nadýchal bez toho, aniž bych pil (aceton v dechu). A to je přesně něco, co bych řešit nechtěl, když pojedu ze závodu ztahanej, s vidinou vany doma, a budu muset odstavit auto někde v polích, dvě hodiny se plácat po cestě a vyšetření a pak si brát zpátky taxík a doufat, že tam ještě to auto mám celé i s kolem uvnitř. A úplně nepravděpodobný tento scénář bohužel není.

                                            • Zetema  

                                              A čo s bikom. ak by ma teda niekam viezli? Zastavia ma žandári v inom okrese, nafúkam, ale viem, že som alkohol nepil, majú ma odviezť na krvnú skúšku. Drahý bike zostane niekde opretý o lampu? Zámku nemám.

                                              • Bucci  

                                                A co se v takovém případě dělá s autem? Nechá se na místě odstavené? Nebo zavolají odtahovku? Nebo snad jeden z policajtů s ním odjede na nejbližší místo, kde se dá parkovat, a tam pak v případě negativních krevních testů zavezou řidiče?

                                      • iron.hide  

                                        a ma taky diabetik s takym velkym problemom, ze nafuka az 8 promile, vobec pravo soferovat auto? vsak ten musi byt uplne mimo, a je na pokraji odpadnutia, aj ked vobec nepil.

                                        • scret  

                                          dystak me nekdo opravte, ale myslim, ze diabeticky zakaz rizeni nemaji… ani ty tezky…

                                          • nooski  

                                            Ještě mi řekni, co si představuješ pod pojmem těžký diabetik. Jsem jedničkový a vážím kolem 75Kg, patřím do téhle kategorie?

                                            • scret  

                                              sorac, profi deformace:) ty tezky jsou uz takovy ty „ozivly mrtvoly“, co jim vezmou prst, pak kus nohy, pak u kolinka atd.

                                              • hony007  

                                                To co popisuješ je imho gangréna, ta s cukrovkou může, ale nemusí, souviset.

                                                • scret  

                                                  ja vim, co popisuju, neboj:) nicmene casto souvisi…

                                                  • pocestny  

                                                    myslím že diabetici nafoukají kvůli obsahu acetonu v krvi, nikoliv alkoholu

                                                    (neověřeno)

                                    • hekynen  

                                      Jaký vliv na ovládání kola je, když si dám pivo v Rakousku a když si dám pivo u nás v ČR?

                                      • hovanec  

                                        No asi takový, že jiný kraj a jiný mrav. :)

                                        • Lišák  

                                          Ale hekynen neni Rakušák. Takže v Rakousku budou na cyklostezce opilcovi, který mrzačí na našich cyklostezkách kohokoliv na počkání, uskakovat z cesty a bude to v pořádku? ;-) V tom případě by měli ostatní uživatelé cyklostezek jít do Rakous na školení.

                    • scret  

                      ?? jakou pozvanku? pokud jsou policajti normalni, tak 0,17 resej domluvou, pripadne malou pokutou, ale to je vsechno… Prtze vedej, ze kdyz pojedes na krev a nez ti ji odeberou, bude tam nula nula prd…

                      Jinak jsem taky pro kontroly chlastu u cyklistu!

                      • Lišák  

                        Pozvánku ke správnímu řízení. Flastr 2,5 – 20 kKč.

                        • scret  

                          jeho blbost… a za blbost se plati… Nemel chlastat vubec a problem by nemel!

                          • hawrda  

                            Tak tedy pod pojmem chlastat si představuju něco jiného než vypití dvou piF.Ne každému chutná malinovka a fofola že.

                            • scret  

                              malinovka a kofola jsou povolene, zbytek jsou pitchovinky, ktery tu zbytecne resime…ze:)

                              • hawrda  

                                povolené,leč nepitelné

                                • jIrI___  

                                  Když už člověk potřebuje takovou tu hořčinku, tak existují i nealko piva. Ale chápu, chutná to hůř než malinovka a člověk po něm nich tak nějak „svěžejší“ :)

                    • Drobeczech  

                      Vožralej jedině v lese.

                      • Lišák  

                        Problém je, že i lesní cesta je komunikace (nevím kolikáté třídy), na které Tě můžou příslušníci zastavit a dle uvážení zkontrolovat odrazky, zaoblení brzdových pák, nebo dát fouknout. A mimo cesty se, dle lesního zákona jezdit nesmí.

                    • oddie  

                      Za 0,17 je může s klidem poslat do pr*ele.

                    • danis7  

                      těch 0,17 je celkem fuk, do 0,24 promile je tolerance (0,20 promile – tělo a 0,04 prom. – přístroj). „Trestné“ to je jen tehdy, když se k tomu přiznáš a potvrdíš, žes před jízdou požil.

                  • Chlebovnik  

                    +1. Nicméně je škoda, že se to vztahuje jen na jízdu mimo obec.

            • Amoondre  

              vite nekdo o nekom, kdo za tohle dostal flastr, nebo jenom napomenuti?

            • mkrajca  

              Jako ta plná zvednutého povrchu od kořenů, nebo štěrku u Ústí nad Labem, na žiletku výborná věc! :)

              • scret  

                tak si kup endurance silnici:) budes IN a jeste se ti pojede lip:))

            • hovanec  

              To je omyl. Pokud je pruh po cyklisty. ;) § 57 (1)

      • mikryn  

        Taky me to hned napadlo. Skvele se to cetlo :)

        • antt  

          a přitom taková blbost . . .

          • antt  

            jinak plastové klipsny mám na jednom kole dodnes a to jsem je dostal z druhé ruky na konci devadesátek a furt drží, skvělá věc! :)

            Zatím co odrazky odpadaly samy, i ty na pedálech :)

            Dnes by měl být samozřejmostí odrazový materiál na obuvi, oblečení, batohu, helmě . .. Pohybují se cyklista s reflexními prvky na sobě jde vidět líp, než zmazaná pevná odrazka na kole

          • mikryn  

            No vidíš. A kdyby psal o zajímavém tématu, tak by to byla ještě větší pecka.

            • Bucci  

              Zajímavé téma se tu rozvinulo až v diskusi. Biková historie … a nostalgie.

    • Vilém  

      A proc si nenalepis reflexni nalepku na sedlovku a hlavovou trubku?

    • iron.hide  

      uplne mi staci, ze musim pred zotmenim vyberat z batohu a nasadzovat predne a zadne svetlo (pocas dna ich nenosim na bajku), nieto este aj odrazky. ja na bajku inak tiez nemam ani jednu jedinu, male odrazky mam len na helme, tretrach a batohu.

    • Hroch obojzhivelnyj  

      Zajdi do nejblizsi reklamky kde rezou z folii, a loudi reflexni folii.

      Bud dostanes odstrizky zadara, nebo za par korun kus metraze, v libovolne barve.

      S ni obezpecnis kolo sobe, pritelce/zene, detem, rodicum a jeste zbyde psovi na obojek. Nic nevazi a na trailu nespadne, a kdyz budes sikovny tak to bude i dobre vypadat.

    • 01carbon  

      Mam takový pocit, že v té části týkající se předpisů ohledně provozu kola na silnicích se připouštějí i jiné alternativy než odrazky vepředu, vzadu a v drátech – reflexní prvky na přilbě, reflexní oblečení. Ale jako vždy když člověk narazí na blba je problém, Nás tuhle sestřelili měšťáci při jízdě přes lávku v Zadní Třebáni.

      • Kohi_007  

        Na tý lávce, kde je cedule „Cyklisto, sesedni z kola“ ??

        • Goob  

          Tak tohle máme v Boleslavi také. Je to nová cyklostezka podél nového zařízení Škodovky… a tahle cedule je tam co padesát metrů. Většina lidí radši jezdí po silnici vedle.

    • nooski  

      Kus plastu, jehož vlastnosti časem degradují a jež jde nahradit menší samolepkou, rotující ve výpletu, je daleko nebezpečnější, než dnešní moderní „vymoženosti“. Reflexní oblečení, samolepky, části oděvu, trubičky na dráty atd. jsou mnohem elegantnější, lehčí a účinější, než plastový šrapnel.

      • Macháně  

        Plastovy šrapnel :D

      • kotew CZE JIHLAVA  

        :D za mladejch, šrapnel + na zadní stavbě uchycený kus plastu od jogurtu který střílel do drátů:DDD,takže nás bylo vidět ale hlavně slyšet::D

        • Bucci  

          A kdy z Vás někdy jako dítě spadl z kola do louže? Malí kluci se obvykle baví projížděním louží … a když je hlubší a je v ní bahno, zapadnou, ztratí rychlost a položí to na bok. :D

    • wanderer  

      Odrzaky na pedálech a ve výpletu jsou v dnešní době snad zbytečný. Když je na oblečení a příslušenství tolik reflexních prvků cyklista s kolem v noci svítí jak vánoční stromeček. Nevím ani že jsou boční odrazky a na pedálech součást povinné výbavy, mám vepředu a vzadu odnímatelnou blikačku.

    • scret  

      teda napsat takovej elaborat jenom kvuli tomu, ze shanis odrazky… dobry:))

      • Bucci  

        jsem vás chtěl trochu pobavit, no :-)

        • scret  

          alejo dobry… trosku bych cekal jeste nejakou zapletku:))

          • Bucci  

            A taky jsem chtěl zjistit, jestli tu není někdo z mojí generace .. aby zavzpomínal na chrom-molybdenové rámy, pevné vidlice, čelisťové brzdy, plastové klipsny, pláště Specialized Cannibal a mnoho dalšího.

            Takovéhle jsme tenkrát měli biky :'-)

            • scret  

              nevim z ktery generace myslis, kdyz nemas vek v profilu:)

              ale ja na takovym kole zacinal taky…

              • Bucci  

                generace „Husákových dětí“, narozených v 70. letech

                • mr.nikdo  

                  Na podobnem kole jsem najezdil dost a ze 70. let fakt nejsem.

                • scret  

                  nj, to bude vono, zatimco ja mel Retu, ty uz Scotta, tzn. logicky jsi starsi…:)

                  • parduba  

                    A co takové horské kolo z Velamosu Sobotín.

                    • Bucci  

                      To existovalo??? Já znám od Velamosu jenom BMX (také jsem měl).

                      • Vilém  

                        No jiste. Prvni ceskej horak, tak tesne kolem revoluce. Vazilo to snad 20kg, brzdy to melo cantiky ve tvaru L od Techniasportu.

                        • Bucci  

                          Nemáte někdo obrázek?

                          • Goob  

                            Takto, příteli. Jezdil jsem na tom (přesně tenhle model, jen jiná barva) skoro dva roky… pak přišla K2 na Sachsu.

                            • Divebull  

                              Jo to si pamatuju.U něk­terých se časem pomalu pokládala přední vidle a kolo se tak ještě prodlužovalo:) Můj první bajk byl Scott Boulder v roce tuším 1991. Kupoval jsem ho tenkrát v Boleslavi u Jonáka (to bylo na Míráku) na multiservis jako pračku a stál tehdy závratných 18000,–:) Dodnes ho mám (i s klipsnama) a jel jsme na něm naposledy v úterý…

                              • Goob  

                                Ten můj Velamos byl taky od Jonáka :D. Pak jsem přešel k Pospecovi (Huyer) na K2…

                                Přesně, ta vidle se pokládala a rozvor to pak mělo jako sjezdový speciál. Zajímavý byl taky ten představec s druhým dílem zhora.

                                • Divebull  

                                  :) to je sranda. Kde je tomu Jonákovi vlastně konec? A Huyer to byl ten u staďáku? Tam jsem si kupoval odpružený představec:) Taky ho pořád mám. Když si představím co to kolo zažilo…

                                  • Goob  

                                    Myslim, že má podlahářskou firmu.

                                    Huyer byl mezi stadionem, autobusákem a železniční tratí, v Jiráskovce.

                                  • ondra1975  

                                    Zdravím. Mám zájem o odpružený představec. Můžeš mi prosím poradit, kde bych ho mohl sehnat? Díky. Přemýšlím, jak kolo odlehčit, proto chci odpruženou vidli nahradit představcem.

                                    Ondra

                                    • Bucci  

                                      Zkus eBay … ale mám pocit, že je to jako jezdit do práce parním vlakem.

                                      • Petr L2  

                                        A myslím, že při váze dnešních vidlí si s tím verglem moc nepomůžeš, schválně ti večer ten co mám převážím :-)

                            • kyl  

                              Taky jsem měl,černýho,ží­hanýho zelenou metalízou.Jen představec byl jinej,takovej obyč.váha byla myslím 16kg.

                          • corve  

                            snad je to ono ..

                          • Vilém  

                            Toto, akorat tam nebyly ty svetla atd.

                            • Goob  

                              Tohle podle mě není ono. Ten ATB, jak tomu říkali, měl ještě ocelovej chránič přes šaltr a naprosto unikátní představec, neměl klasickou objímku na šroub zpředu, ale takový příklopný díl shora.

                              • Vilém  

                                Asi vymenen. Myslis zrejme ten, co je na tom kole vyse.

                              • Bucci  

                                Příklopný díl shora … jako BMX 20?

                          • Bucci  

                            Díky všem za fotky!!!

                        • Petr L2  

                          To snad bylo více než 20, kamarád s tím tenkrát přijel a když jsem to zvedal bylo to těžší než Ukrajina co na ni jezdily báby na vesnici

            • wanderer  

              též jsem začínal na CrMo rámu, čelisťových brzdách a Altus A10 ale bylo to slušný kolo ;) i nevážilo tak moc díky pevné vidle.

              Když mám teď kolo s odpružením není to moc rozdíl a je těžší. Plastovým klipsnám jsem věrnej do současnosti, z pedálů jdou rychle vyndat boty v případě pádu

            • -b-n-x-  

              Jojo, podobne kolo jsem jezdil. Ja to mel teda tak, ze cim jsem pak mel lepsi a lepsi kolo, tak jsem na nem jezdil mene a mene. Zajimalo by me jestli bych ale na nem vubec jeste umel jezdit :-)

            • Bucci  

              Ještě jedna zajímavá věc v té době frčela. Systém odpružení Cannondale Headshok. Nedostižný sen všech teenagerů v 90. letech …

              • -b-n-x-  

                Nedavno jsem mel moznost koupit stareho Ravena s timto headshockem za 500USD. Trochu jsem nad tim premyslel, ale prave kvuli tomu headshocku jsem to zamitl. Byt tam lefty, asi bych ho mel.

                • Bucci  

                  Ale bylo to děsně cool a značka Cannondale byla mezi biky považována za něco jako Harley mezi motorkami.

              • Petr L2  

                Já měl odpružení představec, také pekelná součástka. Až se dostanu na půdu do krabic, tak ho vyloví a vyfotím. Mám tam také ještě jeden zaručený skvost – řazení Synchro shift. Otočná rukojeť, co řádila přesmykač i přehazku najednou. Peklo bylo to naladit, ale kupodivu to fungovalo.

                • Bucci  

                  Joj, o tom jsem taky marně snil. Vzpomínám si, že nejlevnější (jenom s jedním kloubem, takže řídítka se při pružení naklápěla) stál okolo roku 1993 asi 1100,– Kč a já (tehdy dítě školou povinné) na něj prostě neměl.

              • Goob  

                Pch nějaký Headshok… já měl, hoši, na kole vidlici Polis od Zdeňka Póla z Kolína!

                • Petr L2  

                  Brácha v té době jezdil vidli Kangaroo, to byla pecka

            • Goob  

              Tohle je moderna! Já začínal na Velamosu.

            • Zetema  

              Môj prvý bajk s rovnými rajdami bol dovezený z Talianska v r. 1995. Cr-Mo rám, oceľové chrómové ráfy, z plechu vylisované cantilevery, o radenie sa starala sada SIS, vzadu kazeta 5sp a pozor – vpredu štvorpíla :-D. Najväčší problém bol brzdiť za mokra a zohnať stredové zloženie po rozjazdení založeného, cca 2 krát ročne, misky mali totiž väčší priemer závitu ako Velamos, a iné naše značky. Do roka som upgradoval kolesá za dural, prvé véčka Saccon, 6sp kazeta. Vydržal to somnou do r.2000, keď som mu pri návrate v nočnej búrke, skrátil stopu asi o 15cm, čelňasom do brány, ktorá mala byť otvorená a nebola. Potom pri pokuse o rovnanie praskol krk vidlice a tak som sa zaviazal a na splátky kúpil Meridu Comp.

              • Petr L2  

                Byl jsem na tom podobně. asi v 1992 za 18000 kč ocelový rám s velkým napisem SHIMANO 18 SPEED :-) pàcky SIS a vše ze železa. Do vánoc jsem kolo komplet odstrojil a zbyl pouze rám. Upgrade stál vice jak 15000 kč Ani nevim jak dlouho jsem to skládal. Dal jsem si záležet, kromě ráfkú Mavic vše i gripy od Ritchie. Řazení šlo poslední, právě se na trhu objevilo STX RC smoke design…

              • MnemonicJ  

                V památném roce 1996 moje první MTB byl Fořt Cortina, na svojí dobu vypadalo fakt parádně, mělo to ohnutou horní rámovou trubku, která plynule přecházela do zadních vzpěr vidlice, vypadalo to jako Corratec Bow nebo takovej nějakej model. Krásných 3*7 řadily Sachs otočný gripy a brzdovýma pákama v jednom celku. Kolo byla poctivá ocel, vážilo něco přes 17kg. Při prvním pokusu o skok jsem ohnul obě kola do pravýho úhlu, to byla velká paráda (asi po měsíci od nákupu), naštěstí ty jednostěný ráfky šly naohýbat do téměř původního stavu přes koleno. Pak přicházely postupný upgrady toho co jsem urval, ohnul, namotal, ztratil… Všehovšudy stálo to kolo asi 7k a investice v průběhu let se vyšplhaly asi na 25. Přepadla mě nostalgie s tím STX RC, měl jsem tam z tý řady šaltr a dvouprstý páky na véčka po výměně původních noname cantilever brzd. Nedávno jsem dokonce viděl to samý kolo někde opřený a vypadalo jak nový, asi na něm nikdo moc nejezdil :)

    • petrun  

      Jseš moc přecitlivělej. V dnešní době to budeš mít asi hodně těžký. Je mi naprosto u prdele co si o mně lidi myslí :D

    • GordonFreeman1310  

      To je dobrý, fakt, jen tak dál. Ale první co dělám po koupení biku, všechno dolů, plast plast plast, mno něco zbude, holý bike

      • wanderer  

        Taky jsem vždy serval všechny plasty z kola ;P včetně hnusných krytek pastorku a trojtalíře. Teď už se to naštěstí na kola určený na seriózní ježdění v terénu tak moc nedává.

    • fargo.  

      V dnešní době se upřednostňuje hledisko „jak TO vypadá“ před hlediskem „jak TO funguje“. S přibývajícím věkem se to tak nějak mění. Hlavně si na nic nehrát. :-)

    • novcze  

      tohle mě teda netrápí, za celou dobu mě odrazka z výpletu vypadla jenom jednou a co si o tom myslí ostatní je mě u zadnice … hlavní je, že benga nemůžou prudit

      • pepek  

        Aha, tak proto se ti nelíbí ty traily, popadaly by ti odrazky :-(

        • Lišák  

          Ale no tak! Takhle tnout do živýho…

        • novcze  

          twe. jsem ti pomluvil červenou za Soběšicema, která místama vypadá jako by se tam prohnalo stádo slonů a koukám, že tě to pořád drží … paradoxně jsem tu jedinou odrazku z výpletu ztratil na silnici

      • Petr L2  

        Odrazky jsou na pytel, benga nebenga, musí pryč. Nemá to možnà logiku, ale pripadal bych si s tou maškarádou jako nějaký mimoň. Je to stejné jako ten plastový kotouč za kazetou. Nemá to tam co délat. Bezpečnost je o něčem jiném než o odrazkách v tak debilních místech, že jsou neviditelné po první louži blàta.

        • Mig_all  

          Reflexní trubičky to spolehlivě vykompenzují. Vrele doporucuji vsem.

          • jIrI___  

            S těmi člověk vypadá jako mimoň o něco méně než s klasickými odrazkami :)

          • Bucci  

            Ty trubičky se zasírají prachem. Mnohem lepší jsou ty reflexní samolepky na ráfky. Jsou ve dne nenápadné, nekazí design kola, přitom v šeru a protisvětle září pomalu víc než ty odrazky. A když náhodou odpadnou, odfoukne je vítr, místo toho, aby vám jako projektil vletěly do xichtu nebo do řetězu.

            • lukas aka mitro  

              nalepky na rafku jsou hnusny obecne:)

              • Petr L2  

                Možná by bylo užitečné, kdyby i výrobci kol následovali výrobce oblečení a když už musí po kolech psát a okrášlovat je, můžou to dělat reflexně a my bychom memuseli mit ty debilní odrazky

                • ˘Ö˘ Krab  

                  Ale klidně, jen se obávám, že nálepky s dostatečně velkou reflexní plochou (aby se sešly s nějakým výkladem vyhlášky), se vejdou tak na ráfek výšky 38 mm +. Viz třeba požadavek na zadní a přední odrazky 4 × 4 cm.

                  • Petr L2  

                    Reflexni logo výrobce na boku náboje a na ráfku musí 4×4 v součtu bohatě trumfnout a třeba megalomanské napisy specialized na rámech by povinný formát odrazek trumfly mnohonásobně

                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Obávám se, že 4×4 není předepsáno v součtu, ale jako jedna nepřerušovaná plocha.

                      Schválně se někdy podívám, jak jsou vidět origo reflexní samolepky na nízkých ráfcích Ksyrium za jízdy, sice určitě lepší než drátem do oka, ale ani to nebude žádná hitparáda.

                      Jde primárně o odrazky na rotačních částech, tedy pedály a kola, tam je řidič zaznamená a odliší od náhodného pozadí asi nejdřív. Proto mi v tom ohledu přijde nesmysl dávat třeba trubičky na všechny dráty.

                • hekynen  

                  Dělají se pláště s reflexním pruhem. To ti nestačí? :)

                  • Mig_all  

                    Ale ne vsechny, v tomhle jsou vyrobci taky celkem jantaři. Navic jestli se vam spini trubicky tak nalepky na rafku a pruh na plasti se vam musi spinit tim tuplem taky! Nejlepsi je asi kombinace vsech tri opatreni a je klid jak na svedomi tak pred policajtem.

              • Lišák  

                Na RB mám na ráfcích černý samolepky, který při nasvícení svítí bíle. Ve dne jsou skoro neviditelný, pokud je nehledáš. ;-)

                • lukas aka mitro  

                  Jo…o tehle variante vim. Ja mam reflexni trubicky a jsem spokojen…

                  • Lišák  

                    mám z každé strany 2 nálepky cca 3 × 1 cm a ve dvou drátech naproti sobě trubičky. Vidt to je. Ale hlavně v batohu mám stabilně blikačku a ovinovací žluté pásky.

                • Zetema  

                  Ja tak isto, čierna reflexná samolepiaca fólia. Na kolesách na cestu ešte plášte s reflexným pruhom, na zubatých len fólia. Za denného svetla nie je vidieť, že na ráfoch sú 5mm pásiky.

                • Zetema  

                  Ja tak isto, čierna reflexná samolepiaca fólia. Na kolesách na cestu ešte plášte s reflexným pruhom, na zubatých len fólia. Za denného svetla nie je vidieť, že na ráfoch sú 5mm pásiky.

              • Bucci  

                Nemusejí být. Dají se sehnat i bílé, které ten design tolik nekazí. Např. zde.

    • Bucci  

      Tady máte kompletní znění přílohy č. 13 k vyhlášce č.341/2002 Sb.

      Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky

      Jízdní kola musí být vybavena:

      1. dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdového účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,

      2. volné konce trubky řidítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),

      3. zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,

      4. matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,

      5. zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250–900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

      6. přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

      7. odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,

      8. na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

      Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

      1. světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,

      2. zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odst. 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,

      3. zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 h bez přerušení.

      Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení § 32 zákona č. 361/2000 Sb.

      Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.

      Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.

      Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě vyznačeno dobře čitelné výrobní číslo nebo být vybavena zařízením jej spolehlivě nahrazujícím. Za spolehlivě výrobní číslo nahrazující zařízení se v tomto případě považuje například i elektronický nosič takové informace, který bude pevně spojen s rámem jízdního kola.

      Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003, pokud nejsou vybavena podle čl. 2 této přílohy, tj. pro jízdu za snížené viditelnosti, musí být opatřena jednoznačným a zřetelným upozorněním v návodu k obsluze, že tato kola nejsou za daného stavu vybavení způsobilá k silničnímu provozu za snížené viditelnosti.

      Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

      1. bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle čl. 1, 2),

      2. pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,

      3. jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

      4. v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,

      5. maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,

      6. montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

      Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.

      • Bucci  

        Takže co z toho vyplývá:

        Přední a zadním odrazka jsou velice detailně vyspecifikovány (obsah 2000 mm2 – to znamená 4 × 5 cm – takové se snad ani nevyrábějí!!! – a ten vepsaný čtyřúhelník, to musel vymyslet nějaký opilý matfyzák – umíte si představit takovou plochu, která má obsah 20 cm2 a nemá alespoň jeden souvislý rozměr 4 cm? (Reflexní pásek o rozměrech 2 metry x 1 milimetr zákonnou podmínku splňuje. Ale kdybyste ho nastříhali na centimetrové kousky a tyto poskládali jako domino (ale nejvýše 3 ks podélně v jedné řadě!), pak by to snad šlo porušit. :-)))

        A jedním dechem je k tomu dodáno, že odrazka může být nahrazena odrazovými materiály bez bližší specifikace …

        • blue.sun  

          Co nějaké elipsy a podobně? Nebo trojúhelníky. Plochu splníš, rozměr třeba ne.

          A jinak ty odrazky se právě přesně takhle vyrábí. Na levných kolech je najdeš, na krosech a podobně taky. Přítelkyně přesně tyhle paskvily vozí.

          U odrazových materiálů je to tak vágně napsané, že stačí klidně drobné proužky a mohou mi vlézt na záda. Ne, že bych nesvítil jak vánoční stromeček…

        • tromboonen  

          Ale zas resit to s nejakym Mestakem by mohla bejt sranda, ne? Tabuli a kridy s sebou :)

    • okam_z_brna  

      Někde jsem viděl, že se prodávají nalepovací odrazky na kolo. Jednu nalepovací bílou, přední, o rozměrech cca 4×4 jsem si nalepil zepředu na hlavovou trubku. Trubka je bílá a bílá odrazka není na první pohled vidět. Přitom je na ni zepředu krásně vidět. Bohužel u červené nálepky jsem se zasekl a nebyl schopnej si ji morálně přilepit na kolo, aniž by nebudila tak velkou pozornost.

      Každopádně jak se tak dívám, tak i takové ty reflexní trubičky, co se nacvaknou na dráty v kole nejsou vhodné, protože nejsou oranžové. Tak a teď babo raď.

      • hekynen  

        Odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály, takže na barvu „nálepek“ tak nějak „sere pes“. ;-)

      • Bucci  

        TOHLE je dobrý vynález. Nacvakne se na lyžiny sedla a kdykoli jde zase sundat jedním pohybem. Kdyby tak ještě něco podobného existovalo i na předek …

        • pepek  

          sundávat to nemusíš, to už tam nic nebude

    • Mr.Pavka  

      Onehdá když jsem stavěl kola z krabice tak sem všechny odrazky a zvonky co byly přibalený ke kolu dával do krabice a pak je lidem který projevili zájem dával jako pozornost podniku.

      • scret  

        az mi ukapla slzicka… Krasnej pribeh… Uprostred bych to ale byt tebou jeste trochu napinal…:))

      • Kouba_2005  

        My to prodávali :-) Nářadí, odrazky, pumpičky … byznys je byznys

        • Mr.Pavka  

          Snažit se zas vymlátit ze všeho prachy, když s tim můžeš naopak někomu udělat radost?

          • Kouba_2005  

            Já tam byl jen jako levná pracovní síla, mně to bylo buřt.

          • jIrI___  

            Ale když si to člověk koupí, tak mu to přeci taky udělá radost. Zadarmo ani kuře nehrabe…

    • Bucci  

      VYPENDREKOVAT CHODCE Z CYKLOSTEZEK!!!

      Tak včera jsem zas málem přejel psa. Dvě paničky ve středním věku si kráčely hezky prostředkem jízdní dráhy, jak je jejich dobrým zvykem, a kolem nich volně pobíhal menší vořech bez vodítka. Zpomalil jsem tedy asi na 10 km/h a začal jsem se vyhýbat osobám, které ani nenapadlo udělat krok stranou (ačkoli o mně věděly). Pes pořád kličkoval před nimi. No budiž. Ale když jsem je míjel, to debilní zvíře mi vběhlo rovnou před kolo. Zabrzdil jsem, že jsem šel do smyku, a zastavil jsem se asi 20 cm před ním.

      Věděl jsem, že tohle prostě nemůže zůstat bez odezvy. Příčilo se mi kopnout do zvířete, které nemá rozum jako jako člověk a za nic nemůže, ale paničky jsem seřval na dvě doby jak malé haranty a vysvětlil jsem jim, že jestli chtějí mít pejska placatého, ať ho klidně nechají dál běhat bez vodítka po jízdní dráze. Potom jsem odjel. Měl jsem takový vztek, že jsem dočista zapomněl na své bolavé koleno, vytočil jsem kadenci až na 95 a představoval jsem si při tom, jak jsou ony a jim podobní krutě biti gumovými obušky zn. Federal. Tak tolik můj poslední zážitek z cyklostezky.

      • lukas aka mitro  

        A byla to cyklostezka nebo stezka pro pesi a cyklisty?

        • Bucci  

          b.) Ale to nic nemění na tom, že pes bez vodítka tam ohrožuje všechno kolem sebe.

          • lukas aka mitro  

            to ano

            • Bucci  

              A hlavně tam bez vodítka nemá co dělat.

              • lukas aka mitro  

                to neni uplne pravda, ne? Musi ho mit pod kontrolou.

                • Sgt Pepper  

                  podle lokálních podmínek – například na celém území Prahy je volné pobíhání psů zakázáno, s výjimkou míst, kde je povoleno

                  • lukas aka mitro  

                    dik

                  • LM  

                    [OT] a je toto klasifikováno jako volně pobíhající pes nebo pes na vodítku? :-)

                    • novas752  

                      To je volně pobíhající pes na vodítku. :)

                      Ono to tak často platí, i když vodítko (ty s navijákem) drží páníček nebo spíš panička a psíček pobíhá na druhé straně cesty.

      • -b-n-x-  

        Myslim, ze jsi zareagoval spatne. Spravne jsi toho psa mel prejet, aspon tak trochu, aby se tobe nic nestalo. Takhle se mu zase nic nestalo a tvoje servani nemusi byt pro ty dve damy dostatecnym poucenim. Kdyby si ho prejel, damy by si pri pristi prochazce s novym smetakem uz mozna davaly vetsi pozor, protoze by byly pouceny prirozenou cestou a uz by mely zivou predstavu co se muze stat.

        • Bucci  

          Myslím, že nějaký žiletkář to udělá příště za mě, protože ti jezdí rychleji. :-/

    • Sgt Pepper  

      pořiď si „tohle“ a jezdi se zapnutym…

      btw byla to cyklostezka, nebo stezka pro pěší a cyklisty? :-)

      • Slavoš  

        Tohle nefunguje.

        :-)

        • wladeq  

          Já tohle používám dlouhou dobu, a za ty prachy to určitě stojí :-)

        • Sgt Pepper  

          kruci, nějak mi vypadl odkaz

          :-)

          • Morchella  

            Na TOHLE je poskytována roční záruka :-)

      • Bucci  

        Stezka pro pěší a cyklisty je zvrácený a nesmyslný vynález, kde jsou ohroženi permanentně všichni. Je to stejné, jako kdyby cyklisté jezdili po dálnici.

Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce