Mám dvoje 29" karbonové ráfky – Nextie ultra light s hmotností 310 g a pak nějaký noname s hmotností 380 g.
Pocitově mi přijde ten těžší tužší… ale možná to je placebo efekt… Nebo to může mít reálný základ?
Kdo se vyzná v uhlíku?
Mám dvoje 29" karbonové ráfky – Nextie ultra light s hmotností 310 g a pak nějaký noname s hmotností 380 g.
Pocitově mi přijde ten těžší tužší… ale možná to je placebo efekt… Nebo to může mít reálný základ?
Kdo se vyzná v uhlíku?
Ano většinou to tak je, pokud má rafek podobný profil a podobný stejny druh karbonu, tak zcela jistě. Ale obecně a jednoduše, hmotnost je v tuhosti nejvíc… Ze zkušenosti 29" rafek pod 340gr nebude nikdy super tuhý..
Ten lehčí je kombinace T700 a T1000 materiálu, ten druhý by měl být T700 a T800…
23% materiálu se nějak projevit musí
Pak výška a šířka, se taky projeví plus tuhost vypletu, dráty. atd.
Je to aj rozdíl T800 a T1000 materiálu…
jo a ne, tady máš srovnání
T1000 je těžší o cca 12%, ale pevnější o 15%, takže při srovnatelné váze bude ráfek pevnější, ale když ubereš 23% materiálu tak asi ne
No jistě! T800 vs T1000
Náboje jsou velmi důležitým prvkem ve výpletu…
Náboje jsou totožné, DT Swiss 350. Ta lehčí kola pak mají CX Ray dráty, ta těžší DT Swiss kulaté, tenčené na 1,6 mm…
1.6 revolution dtcka jsem mel na par kolech driv a nikdy to tuhy nebylo pac ty draty se nedaji natahnout na tolik jako cx ray a je pak skoro zbytecny to davat na carbon rafek.
Vis jak mas ten vyplet udelany? Nejvetsi rozdil totiz dela napnuti vypletu, jestli mas 90 nebo 130kfg je rozdil nasobne vetsi nez libovolny rozdil ve vaze rafku.
Na lehkych kolech Newman po prepleteni ze Sapim Laser(podobne jako Revolution) na CX-Ray se zlepsili vlasnosti z uplne zvykacky na fajn kola.
Soucasnym XRC 1200 se to tuhosti nepriblizuje, ale uz je to fajn i do tezsiho terenu.
A jak ten rozdíl pociťuješ? Rozdíl v nich určitě bude, ale nevnímáš spíše rozdílnou tuhost výpletu? Tam mi přijde, že to člověk vnímá více, než tuhost samotného ráfku.
Čistě ze zvědavosti, jak se pozná tuhý ráfek? Poslední dobou nad tim špekuluju (protože je to celkem dost peněz) půlka lidí říká že to je hrozně nepohodlné atd… ale mě čistě zajímá jestli jde nějak pocítit a odlišit tuhý ráfek vs tuhý výplet, na co se při pozorování zaměřit.
Při ostřejšim použití to docela znát je. Samozřejmě úplně neodlišíš vliv tuhosti ráfku od tuhosti výpletu, rámu a vidlice, ono je to do jisté míry ovlivněné navzájem. Prostě to trochu líp drží stopu v bordelu, ano je to tvrdší takže malinko méně pohodlné, speciálně na nárazy z boku, které sebelepší odpružení má problémy pobrat.
Já přecházel z DT Swiss X1900 na Nextie (365g ráfek) https://www.nextie.com/…mm-NXT29XC30 a na tuhosti jsem to nijak pocitově nepoznal. Na váze ano, shodil jsem na zápletech přes půl kila a akcelerace je znát. V žádném případě se nedá mluvit o nepohodlnosti. To možná bude znát u silničky, ale u fulla tedy ne.
Tak 365g ráfek extra tuhý být nemůže, kdyby byl těžší o 100g, tak to půjde výrazně poznat.
Doposud jsem jezdil 29" Alu ráfky Mavic, na nového bajka sem koupil taky 29" Mavic ale Carbon, už jsem na tom i pár výletů absolvoval a nemůžu říct, že bych nějak pociťoval ??? jinou ??? tuhost ráfků. Taky by mě zajímalo, jak se to dá poznat.
Děkuju za podnět tady tímto vláknem. Dneska ráno/dopo na výletě (2,5 hodiny terénem v masivu Radhoště) jsem se na to (ráfky a jejich tuhost) zaměřil a musím se opravit, jo, je tam docela výrazný rozdíl proti Alu ráfkům – víc to na šutrech drncá/odskakuje, na rovném tvrdém (asfalt) se kola líp / snadněji odvalují/jedou, problémemem jsou podélné rýhy/koleje/koryta v blátě/písku/hlíně – kola jsou míň poddajná (pláště, tubeless a tlaky mám stejné jako na předchozím bajku) a hůř z těch podélných koryt „vystupují“ = víc se smekají/prokluzujou. Celkově teda nevidím moc výhod v tvrdších/tužších ráfcích, ale když už je mám, zvyknu si na ně, ne že ne.
Líbí se mi, jak jsi to pěkně objektivně zhodnotil :-)
Spousta lidí je schopna tvrdit, že naopak ty karbonový kola jsou pohodlnější :-)
Osobně jsem tuhost kol poznal třeba v kompresích, klopkách, kde jsem měl u hliníku pocit plavání a kontroloval tlak v pneu, dotažení osy… :-), zvláště u zadního kola.
Přesně, taky jsem kolikrát kontroloval jestli mi neušlo kolo…-) Ještě mám pocit, že je to dobře poznat, když najíždíš na obrubník ze šikma (ne kolmo), tak se alu zavlnilo a karbon drží.
Na obrubník se přece nenajíždí, ale naskakuje ????. Pokud jsi to tedy schválně netestoval.
To bude souviset s tim, ze malokdo hodnoti objektivne stejna kola az na rafek. Chci rict, ze rafek neni jedinym rozdilem mezi temi zaplety.
Kdyz srovnam svoje hliniky a karbony, tak to tak jednoznacne je, jenze tam zustava konstantou pouze zbytek kola. Zaplety jsou cele jine vcetne plastu a o 5 mm sirsi karbonovy rafek ve spojeni s nizsim tlakem taky udela sve.
Tak jestli má pavproch rovněž ten karbonový širší než původní hliníkový a hustí tam ten (jak tuším kdesi psal) „nesmysl“ – pneu tvrdá jak šutr, 3 Bary a více – tak se nedivím, že to drncá…
S moderními širokými ráfky a bajkovými gumami nahuštěnými ne na 3, ale na 2 bary už se skoro nedá v terénu jet :-) .
Tak já to vím, na Epicu a XR391 25mm, Fastrak/Renegade 2.3 jezdím 1.0–1.1 / 1.5–1.6 při 73 kg jezdec + věci. Už když dám předek 1.3 Bar, tak to je znát, jak to víc drncá. Jo a měřák ukazuje správně :).
To pavproch tam pere tyhle bomby, já bych na tom jezdit nemohl.
Nevím co se dá považovat za moderní široké ráfky. Já to mám radši tvrdší, a na svých starých kolech vozím ráfky 25, 28 a 29 mm, pláště 2,35 – 2,6 ", a foukám je všechny těsně pod maximem, které doporučuje výrobce, tzn. přibližně na 35–40 Psi, což je cca 2,4 – 2,75 bar.
Ono jde podle mě o to, že každému to vyhovuje trochu jinak. Já jsem na vyšší tlaky jednak zvyklý ze silničky (kterou už ale v podstatě nejezdím), a druhak se na své lajny dopravuju po vlastní ose, což znamená cca od 2 do 40 km 40 % po silnici a zbytek „po lesních pěšinkách“. A upouštím jen při příjezdu na drsnější lajny, a na návrat opět dofukuju (včetně vidlice a tlumiče).
Každopádně – pokud mu tak vysoké tlaky vyhovují, a zkusil i nižší, tak proč ne?
Neměřil jsem to, ale určitě ano, ty Carbon ráfky jsou širší. A ano, jezdím 3 bary (jednou jedinkát v životě jsem zkoušel jezdit na asi 2,1 baru a NEVER EVER). Budu si muset zvyknout na drncání (jak píšu výše, nestydím se slézt z bajku a jít pěšky, tak holt budu chodit častěji, no)
Čím širší ráfek, tím nižší tlak. To dá rozum. Hmotnost jezdce se rozkládá přes větší plochu ráfku, tudíž bys měl odpustit.
Ty voe 3 bary! Jestli je to pravda, tak je to peklo! Ale myslím že nevíš co je 3 bary, nebo spíš tvoje pumpa to neví…
MUHEHE
Vím, jsou to tři bary a kompresor mi měří tlak přesně. Ale ..... i když jsem to zkoušel (na alu ráfcích) s velkým zklamáním, tak to – MOŽNÁ – zkusím znova. Musím si to nechat v hlavě uležet. Kuju za podnět.
Pokud opravdu jezdíš na 3 bary, tak fakt nemá cenu řešit, jestli karbonový ráfek není moc tuhý.
Tedy , vy jste kaskadéři – na horáku jezdit karbonové ráfky…Uffff
A proč ne? Pokud to nejsou vyloženě ultralighty, možná vydrží větší zátěž než alu…
Ne možná, ale určitě.
Jezdi na tom i DH na svetaku ;)
A taky si z karbonu nekteri delali ponorku. Jen jim to v te 4km hloubce nejak nevyslo a prdlo to. :D
Doba od dřevěných loukotí už trochu pokročila.
Taxem to (nižší tlaky= něco pod 2 bary) zkusil a NE, NE, NE. Měkké, houpavé, žvýkavé, na každém šutr mám strach, že gumu cvaknu o ráfek. NE. Už tam mám zpátky 3 bary. Ufffff, cimrmanova slepá ulice.
Běžný XC plášt má doporučené tlaky 30 – 55 Psi(2 – 4 bary).
Jezdit pod dva bary je pak asi velká hloupost:-))
Osobně foukám vždy na 50 Psi.
:-D
No co, muzou si aspon navzajem poradit ;)
V kalkulátoru tlaku pneu od SRAM pro toto zadání (bezdušové XC) vychází tlaky nedosahující ani poloviny toho, co údajně foukáš…
Hmm. A vyrobce (ktery plast vyvinul a vyrobil) tam ty doporucene tlaky pise proc?
Protože se vždy najde expert, který tam tyhle obr tlaky napere :D
Anebo parta expertu, co tam rve brutalne mene na jatecni vahu :D
A jak z toho rozsahu výrobce poznáš, na jakou hmotnost sestavy jezdec+kolo to je? Nebo jak z toho vyčteš na jakou šířku ráfku? Nebo jízdní styl, povrch? A co přední / zadní kolo?
Doporučení výrobce je opravdu jen hrubé doporučení, podobně jako doporučené tlaky na vidlicích (u těch je ale aspoň tabulka s hmotností jezdce), které někdy +/- sedí, ale často jsou úplně mimo.
Výrobce ale na pláštích žádné doporučení neuvádí. Je tam pouze minimální a maximální tlak, při kterém garantuje stanovené vlastnosti a funkčnost pláště. Resp. při těchto tlacích proběhly veškeré testy a validační zkoušky. Takže z mého pohledu je naprostý nesmysl a hazard se zdravím foukat tlaky jiné, než které se nachází v tomto rozmezí.
Samozřejmě mas pravdu
Minimalni tlak uz tam casto neni.
Napsal jsi to dobře, že je to rozsah minimálního a maximálního tlaku, kdy v tomto rozsahu výrobce zaručuje funkčnost pláště a že to není doporučení ve smyslu, že když je rozsah 2–4 tak optimum bude uprostřed, tedy 3.
Víc než maximum bych určitě nefoukal, navíc občas jsi u max tlaku omezen ráfkem.
U minimálního tlaku v tom ale zas takový problém nevidím. Asi se shodneme, že pokud rozsah začíná na 1,8 baru (např. 29×2,25 Schwalbe RaR) a výrobce při tomto tlaku zaručuje funkčnost, tak se po ubrání jedné desetiny skokově nestane z pláště smrtonosná věc.
Musím přiznat, že mě občas udivuje, jak vysoké tlaky jsou na pláštích předepsané jako minimum s ohledem na to, jaké tlaky doporučují kalkulačky, jaké tlaky vozí profíci a s jakými tlaky tady má většina lidí zkušenosti. Ale jestli někteří výrobci už uvádí jen maximální tlak, tak to naznačuje, že to s tím minimálním tlakem nebude tak horké.
Dík za link, nepoznal som. Na graveli to zodpovedá tomu, čo fúkam, v ťažšom teréne to skúsim sfúknuť aj podľa doporučenia na cyklokros.
Tak podle téhle kalkulačky mi tlaky vychází úplně přesněm jak foukám. Jako dobrá haluz, že jsem to dokázal vychytat a trefit dle pocitu. Předek 1.32 bar a zadek 1.42 bar.
Nechavas si rezervu, vid :D
Ano, pro někoho, kdo celý život vozí 3 bary a víc může být šok, když poprvé okusí, jaké to je, když MTB plášť dělá to co má dělat :)
Jakože na silnici nejede a v zatáčkách celé kolo plave?
Nehoj se, že jsem nezkoušel i menší tlaky za ta léta. 30 Psi jsem vozil pouze v zimě na souvislé vrstvě sněhu.
Možná je to na bezduších celé jinak, ale na duších je pro mě pod 45 Psi prostě málo. Mám 85kg.
A ja cely roky zavodim na 25/30psi, vsetko zle :)
A teď si vem, kde bys mohl být, kdybys jezdil 40/45:-)
Rozmaznutej na strome v prvnim sjezdu :D
Ono taky zalezi, jake mas rafky a plaste, vid :)
Nove silnicni hookless rafky (resp. jakekoliv silnicni hookless rafky) maji limit 5 Baru, tedy 72.5 psi, nezavisle na plasti.
Mno, on MTB plášť není primárně určený na silnici :) já mám třeba zkušenost, že se mi v zatáčkách začíná výrazněji žvýkat plášť na asfaltu s tlakem pod 1,5 baru. Vážím 95kg. S ohledem na to, že jezdím terén i asfalt, tak foukám 2,0 na zadním, což je pro mě dobrý kompromis z pohledu žvýkání na asfaltu (které s takovým tlakem nevnímám), komfortu a jízdních vlastností v terénu.
S tlaky jsem samozřejmě všelijak experimentoval a popravdě, s kvalitní gumou jsem na valivém odporu pocitově nepoznal rozdíl, jestli jsem měl vzadu 1,5 nebo 2,5. Foukat 3 bary aby to jelo mi přijde jako hrozný přežitek, nebo se jedná o nekvalitní plášť.
Jo a na předku jsem žvýknutí v zatáčce nikdy nezažil. Co mě na předním kole limituje nejvíc, je žvýkání při silním brzděn, takže mám tlak nastavený s ohledem na tohle.
@enjoy: Jsem rád, že nejsem sám, komu nízký tlak v pneu NEvyhovuje.
Jako upřímně jsem nedoufal, že budu za blbce, když si dovolím tvrdit, že je blbé vozit nižší tlaky, než uvádí výrobce pneumatik.
Ale člověk se pořád učí a už si na to začínám zvykat:-D
Osobně hodně času na kole strávím asfaltovými přejezdy a nerad jezdím pomalu, takže na 30Psi nebo dokonce míň to pro mě prostě není absolutně představitelný.
Netvrdím, že je kolo v terénu pohodlý, určitě bych na nízkých tlacích byl jako v peřince, o tom nepochybuju. Na druhou stranu, nesnáším ten pocit žvejknutí pláště v zatáčce, mám z toho vyloženě blbý pocity a kolu nevěřím.
Niméně, zkusím postupně po pěti psech ubírat co vyjížďku a uvidím, kam až se dostanu. Dám tomu šanci.
Kdyz se priblizis do rozmezi optimalniho tlaku, rozdil 5 psi je obrovsky. Jestli zacinas na 3 Bar, bude to na zacatku ok, ale jak budes nekde kolem 20 nebo pod 25 psi, doporucil bych delat kroky po 1 psi.
Dneska jsem zkusil dozadu 45Psi a dopředu 40.
Musím na rovinu říct, že to bylo dobrý. Hodně dobrý.
V Kunraťáku na trailech jsem jel takovou kudlu, že to bylo jakože buď jo a nebo vůbec. Na rovinu, to jsem tam s těmi 50 až 55 Psi jet nemohl a ani nechtěl. To mi bylo nad slunce jasný během chvíle.
Osobně pochybuju, že se dostanu k těm 30 Psi, ale i tak to bylo dobrý a zkusím ještě trochu ubrat no.
Jinak.. Dneska jsem viděl týpka, ten měl tak měkkou zadní, že se houpal jak blázen, tak to už mi přišlo jako moc :-))
Neni to dlouho, co mi po zavode uteklo kolo a ja doufal, ze to zalepi mliko, tak jsem to jen nafouknul. No jak to dopadlo? Dojel jsem z treninku domu a v tom zadnim kole bylo 7.5 psi :) Jako v zatackach jsem jel velmi opatrne, tam se to zvykalo opravdu hodne, ale pri jizde rovne to bylo docela v pohode. :D
Já už teda s tlakem NIJAK NIKDY experimentovat nebudu, zůstávám u svých vyzkoušených 44 psíků (3atm). 29" x 2,1"
enjoy
Kolik vážíš? Abychom nezjistili, že máš 140kg, pak by skoro i dávalo smysl dávat do úzké gumy 2,1" na asfalt 3 bary.
75 kilo, jezdím převážně terénem (asfalt minimum).
To musí být na 3 barech strašný :D si pamatuju jak jsem jednou zkoušel 2,1" gumu (byl jsem zvyklý na 2,25"), nafoukal jsem něco přes 2 bary na předek a nedalo se na tom v terénu jet. Jak byla guma úzká a tvrdá tak to hrozně odskakovalo na každém kamínku… samozřejmě člověk si zvykne na všechno, ale oproti 2,25 s nižším tlakem to byl obrovský rozdíl.
no také spíš jaké gumy, předpokládám bezduše.
Takové tlaky mám na dojížděcím kole, ale to je primárně na asfalt nebo na pumptrek
Jinak teda mimo téma,ale na trailových gumách mi přijde třeba rozdíl 1,6 vs 1,8 na zadku obrovský. A předpokládám že třeba 2,5 vs 2,8 už rozdíl bude minimální.
Takže já bych osobnšě ještě experimentoval, ale po malých krocích.
Tak jezdíš buď rychleji v těžkém terénu, než světová elita, a nebo jezdíš jen v suchu a nejspíš úplně špatně.
Fyzika ti řekne, že na 3 bar nejsi o nic rychlejší než na 2 bar. Za to v terénu ta guma nemůže fungovat pokud nehledáš nejostřejší lajnu kamenů v každé zatáčce. Možná že to, co považuješ za žvýkání je správná funkce gumy, jen ti to přijde divné protože jsi zvyklý na puk. Přirovnal bych to k tomu když strojvedoucí vlaku sedne do auta a přijde mi nepřirozené, že necítí každou nerovnost na kolejích. Což ale neznamená, že by vlak na cestě byl rychlejší nebo lepší, jen je to nezvyk.
Jezdí si co chceš, ale 3atm na 75kg rozhodně není do terénu vhodný tlak pokud chceš aby kolo fungovalo jak má.
3 bary nejsou vhodny tlak ani pro 120kg jezdce :)
„Fyzika ti řekne, že na 3 bar nejsi o nic rychlejší než na 2 bar.“
Rozveď to víc prosím..
Minimální rozdíl ve valivém odporu.
Těžko můžeš řešit valivý odpor, když ti kola na každém kamínku odskakují a jsou tak 50% času ve vzduchu :-D
Kasli na vypocty, na ceskym asfaltu mi podhusteny GC jedou z kopce uplne stejne jako cokoliv jinyho, na absolutne hladkym asfaltu jsou o poznani horsi, ale kde a kdy takhke jedes
Jak jsem psal, trávím hodně času na asfaltu a foukat na 2 bary, tedy doporučené minimum, tak to sakra poznám..
Ale jak jsem taky psal, já se tomu nebráním, vyzkouším to :-)
A jak to poznáš? Máš nějaké věrohodné měření, tedy wattmetr?
To jen, že pocity jsou v tomhle většinou zcela mimo. To už se tu také rozebíralo a to i proč:
Při jízdě vnímáš drobné nerovnosti a vibrace a jejich frekvenci. Když zrychlíš, tak se změní tato frekvence. A na tohle je každý naučený a tak to vnímá.
Když přifoukáš, tak také změníš frekvenci vibrací a dostaví se tak pocit, že jedeš rychlej. No a pak to změříš wattmetrem a zjistíš, že je to přesně naopak…
A tomu chybnému vyhodnocení dle pocitů se těžko vyhýbá. I když to dobře vím, že to tak je, tak ten zcestný pocit mívám pořád také.
Naštěstí už se vozí roky wattmetry a měření je tak nepřeberné množství a tak to postupně pochopilo čím dál více jezdců, jak to s tlaky vs valivý odpor opravdu funguje.
Vycházím hlavně z toho, že na kole nějak vážněji jezdím 22 let. Ale to může být subektivní, jak říkáš..
Hlavně ale z toho, že menším tlakem pláště zvětšuji styčnou plochu pláště s povrchem a tím pádem tření.
Mas pravdu, to plati pro perfektne hladky povrch. Jaka silnice takova je? Jakmile mas na silnici nerovnosti, plast s vyssim tlakem to vice zpomaluje, protoze vice odskakuje, zatimco plast s nizsim tlakem tyto nerovnosti vice utlumi, mene odskakuje a tim padem je jizda na nem nejen pohodlnejsi, ale take rychlejsi.
Tady je právě zajímavé, že i na tom perfektním asfaltu bude valivý odpor od určité meze tlaku narůstat (i když ta hraniční hodnota bude na perfektním asfaltu samozřejmě na vyšším tlaku).
U bikových plášťů pro jezdivé povrchy mimo pořádný terén má nepřefoukaný plášť ještě i jinou výhodu. A to o mnoho delší životnost (přefoukaný sjede rychle úzkou část vzorku uprostřed pláště).
Dlouho si chyběl, tak to sem dám po desáté.
Dávám vždy tenhle už dnes tarší článek s měřením, protože je hezky ilustrativní:
http://trstriathlon.com/…ua-poertner/
Tam je hezky vidět, že třeba pro hodně mizerný asfalt bylo pro minimální valivý odpor moc i těch minimálně měřených 60psi (méně by ale ty silničí pláště foukat nešlo, aby to nebylo permanentně cvaklé a neplavalo). Takže i pro silnici se snadno pro co nejmenší valivý odpor dá dostat na hranici foukat co nejméně je to možné, aby to šlo v zatáčkách a ohldně cvakání.
A také je tam vidět, že i na perfektním asfaltu přifukování nad určitou hranici valivý odpor pouze zvýší.
Pro bikové pláště takhle pěkné měření k mání není, tam je to komplikovanější a bude se to významně lišit případ od případu (dle konstrukce pláště, kdy se do hry zapojí jaká část vzorku, šířka ráfku a z toho daná hranatost/kulatost pláště).
V každém případě vždy platí, že přílišné nafoukání valivý odpor zhorší. Současně ale při pěkném povrchu i přílišné podfoukání valivý odpor zhorší. Optimum bude pokaždé někde jinde.
„V každém případě vždy platí, že přílišné nafoukání valivý odpor zhorší.“
Da se rict, ze to plati na silnici, protoze na te povrch bude vzdycky hrbolaty, ale na dobrem velodromu tohle pravda neni, pokud neberes jako prilisne nafoukani nerealnych 300+ psi.
Ty máš všude svojí hlavu ať tady nebo na autoforu :D …
Tam fouká šestku? :-D
To ne, jen je tvrdohlavý :-)
NE!
Zkus potrenovat razeni pruspevku a pouziti Caps Locku.
Misto dramaqueen s capslockem bych zkusil popremyslet, jestli popsane jizdni vlastnosti rafku neovlivnuje prave nesmyslne vysoky tlak v gumach. Temihle tlaky jsi popravil prinos bezdusi, kol, ramu – proste uplne vseho. Skodis jen sam sobe vozenim v podstate dnesnich silnicnich tlaku na MTB.
To jako dnešní silničky se foukají jen na 3 bary? Nemám zkušenost, jen mě to udivilo, co si matně pamatuju, tak foukali žiletky na 8.
Koukni se na kalkulator vyse a dej si tam 31 ci 32 mm plaste s vahou jezdce kolem 70kg. 8 baru uz fouka jen zpatecnik, co nevi, ze to pak hur jede a je navic mene pohodlne.
OK, věřím. Jen mě udivilo, že to spadlo až o tolik. Takže to desítky let foukali špatně? Nebo je to novou technologií plášťů, popř. ráfků?
V soucasnosti se na silnici vozi plaste 28mm na sirokych rafcich, kde maji realnou sirku i 32mm. Proto staci vyrazne nizsi tlak.
Bude to pohodli
Počkej, to jako myslíš vážně? ;o)
Myslím, silničku jsem nikdy neměl a ani to neplánuji. Šlo to mimo mě. 23 let jezdím MTB. A když nevím, tak se zeptám, co je na tom?
Dneska říkali v prostřihu na Tour de France, jestli si to dobře pamatuju, že foukají 4,0 – 5,4 barů.
Oni ale maji porad vetsinou 25mm ne? A galusky
Letos uz ne, treba Pogi vetsinu Tour objede na bezdusich s realnou sirkou 31mm. Realne maji napis na boku 28mm, ale tim extra sirokym rafkem z toho delaji mohem sirsi plast.
Ja vim ze uz nekdo jezdi 28 ale mel jsem za to ze vetsina je na 25mm a galdach jeste.
Par let a uz na 25 bude jen par oldschool jezdcu, to je jasny
Vetsina jezdi 28 a letos na Tour uz hodne tymu jede 30. Galusky pouzil snad jen jeden tym letos na Tour.
dík za info. jsem si updatoval databázi :)
Bernal a 25mm vpředu, to ho možná včera stálo trochu mrzení
jo, to mi přišlo taky zajímavé, jak jako jediný vypadl v zatáčce ze skupiny, která to projela prakticky stejně… asi špatné směs? :)
jestli ostatní mají 28mm a 30mm a jede se hrana, tak s 25mm bys musel být nejlepší sjezdař na světě, abys udržel stejný lajny.
Jenom Jonas je pořád konzerva a vozí údajně jen 24 mm pláště.
Můžeš sem dát, prosím, odkaz?
Načetl jsem toho k tématu mraky a nikde zrovna toto nezachytil…
https://mrmamil.com/…egaard-bike/
Vittoria Corsa Pro TLR, 28mm
Drtivá většina zdrojů uvádí širší pláště, včetně videí s popisem komponent z renomovaných webů, toto vidím poprvé a zrovna i s dnešním datem vydání…
Zjevně nejaktuálnější setup.
Jak na tom může jezdit. Dle zdejších odborníků to má naprosto nepoužitelné. :)
Tady hezkej článek https://www.bikeradar.com/…e-tyre-tech/
28mm Conti GP 5000 S na ráfku s 25mm vnitřní šířkou mají 31,5mm. Nafoukáno na 4 bar.
Galusky zcela výjimečně, vše bezduše 28, 30, občas někdo 32…
A nebo výjimka u jednoho týmu, pláště s latex duší na S-Worksech…
Silničku na 28 mm na svůj metráček stále foukám na 7 bar (maximum dle výrobce je 8 bar). Zkoušel jsem dle místních mouder výrazné snížení tlaku a pocitově (wattmetr nevlastním) to absolutně nejelo, otřesné. Prostě na silničce musí pláště zvonit :)
Tvá slova použili v tom prostřihu na Tour de France a servisák nějakého týmu právě říkal, že už dávno není pravda, že pláště musí zvonit :D
Se podívej na kolik se foukaly a foukají galusky. Potom 6 bar opravdu neznamená, že zvoní.
Foukam 6.1 přesně dle výpočtu v kalkulačce od enve při 3 bych seděl na ráfku :D
Jak rikas. Kdyz budeme stat vedle sebe a zacnu s tebou trast, najednou se budes pohybovat mnohem rychleji :D
Dneska jsi ve formě… :-)
Podívej se na to měření výše. Je to ještě pouze pro 25mm pláště (pro širší to bude celé posunuté do nižší tlaků), jezdec myslím 75kg a nad 110psi dle měření je nesmysl foukat i pro naprosto perfektní asfalt. Tedy 7,5 baru je hranice pro perfektní asfalt nad kterou vyšší tlak pouze valivý odpor zvýší.
V reálu pak bude toho perfektního asfaltu málo, takže ten hraniční vhodný tlak bude mnohem níže. 8 barů tedy pro 75kg jezdce nesmysl i pro ty 25mm pláště.
Pro nejhorší asfalt i 4 bary byly nejspíš moc pro minimáln valivý odpor (měření na nižším tlaku už nebylo a už by asi ani nešlo vozit z důvodu žvejkání/cvakání).
Nojo, ale to jsou ty toereticky mereni… Kdyz ti to odskakuje a 50 % casu jsi ve vzduchu, tak tech 50 % casu nemas valivej odpor zadnej :))
:))
Pokud to vezmu vážně a pro opravdu terén, tak tam je valivý odpor to poslední, co bych řešil. A těch 50% času ve vzduchu zrovna nepotěší.
Já jsem teď musel naopak v poslední době začít vozit trochu větší tlaky, už jsem vozíval přílišný nízký extrém. Vozil jsem mnoho let ještě výrazně méně než dle toho Sram kalkulátoru výše.
Ten kalkulátor dává rozumná čísla.
Já mohl vozit menší tlaky, když jsem zrovna na daném kole nejezdil agresivně v opravdu terénu. Teď jsem občas trochu zrychlil v pořádném terénu a tlaky se tak přiblížil už hodně blízko tomu Sram kalkulátoru (teď vozím na suchu to co dává ten kalkulátor pro mokro) a vložku jsem dávat nechtěl, po navýšení tlaku a 2,6" pláště (i když podvyživené Schwalbe, takže reálně jen 62mm šířka) už to zase je ok.
naprostej souhlas, jezdim sucho na doporuceny tlaky na mokro, ted jsem menil kolo a mam 2,35 plaske na 28mm rafku a at snizuju jak snizuju, porad mito prijde pocitove tvrdy
Abych to tak nějak shrnul (a za sebe DEF uzavřel ) – neska zase výlet na 44psi a pohoda, drncání, ale jinak sem si na tlaky ani nezpoměl celý výlet, zatímco na nižších tlacích (včera jsem to zkusil) byl celý výlet „o nervech“ – prorazím? … žvýka se to… je to měkké..... Já mám výlety na pohodu a ne abych se nervoval. Takže moje rozhodnutí UŽ NEEXPERIMENTOVAT S TLAKAMA a zůstat u osvědčených 3 bar je KONEČNÉ (o pár % větší drncání a možná trochu víc prokluzů při záběru mi za ten klid a pohodu stojí). Howgh.
Vsechno je to o hlave. Nekdo ji ma a nekdo nema. :)
Vzdyt mas bezduse… To daleko snaz prorazis na vysokem tlaku plast o neco ostreho na ceste, nez na nizsim tlaku plast o rafek:) Rozsekani gumy o rafek pri vaze 75kg a popsanem stylu jizdy fakt nehrozi:) (bez urazky, k necemu takovemu budes mit na mile daleko i pri tlaku 2bary)
Ale tak lidi obelhavaji sami sebe ruzne, treba ti to takhle vyhovuje:)
A kdo nevěří, ať si udělá experiment – starý vyjetý plášť + bezcenný ráfek a jezdit na prasáka přes obrubník. U toho postupně snižovat tlak a vyzkoušet si, při jakém tlaku dojde k proražení pláště a poškození ráfku. No a hned máš referenční tlak, od kterého se můžeš odpíchnout :) protože to, že se plášť s nízkým tlakem na nerovnostech promačkává, je u MTB jaksi chtěná věc. Jen si člověk musí nějak zjistit, kde je ta bezpečná hranice, protože ikdyž má člověk pocit, že se na nějaké nerovnosti plášť promáčkl hodně, tak pořád tam může být velká rezerva před proražením.
V realu to obcas seknes a kdyz blbe vezmes i rafek. Na enduru bezne, ale i na xc, kdyz se fakt jede.
Spis nez tlak jde o tvar prekazky, ostra hrana sutru s uhlem mene nez 90 to killne spolehlive.
Kdyz jsem se vcera skrabal rozbitym korytem nahoru, a pochvaloval si grip gum na pisku, kde se sotva dalo jit, jeste mi hlavou probehla jedna vec. Pokud bys vozil normalni tlaky, zcela urcite by sis mohl dovolit plaste, co jedou lepe nez mas ted a pritom mit stejny grip. (Podporeno jiz prozrelym kolegou enjoy)
Aftermath k výše mnou napsanému: Musím si postěžovat, a to hned 2×:
Díky za tuhletu rozsáhlou diskusi , na jejímž základě jsem zkusil jeden výlet na 1,8–1,9atm a byl sem z toho těžce rozčarován, taxem tady psal, že už NIKDY nebud laborovat s tlakama v pneu a že zůstavám u 3 atm.
Ta diskuse mi ale furt vrtala fpalici až sem přišel na to, že jsem starý sklerotik – když sem poskládal a seřizoval Scalpela, taxem zapoměl zkontrolovat/odpustit tlak z vidle – bylo tam (z výroby) 5,5atm, přitom já mám z předchozího SIDa ověřeno, že mi nejvíc vyhovuje 3,8 atm = jsem to upustil. A kromě toho jsem zapřemýšlel i nad myšlenkou, která tady taky zazněla „že je třeba s tlakama si hrát jen po desetinách atm“. Taxem to taky zkusil – místo 3atm (44psíků) sem kola upustil (ale ne tak moc jak při tom zklamání) na 2,3atm (33 psíků). A dnešní výlet mi potvrdil, že oboje bylo správně = už ten Scalpel „drncá“ na šutrech dokonce míň než drncal FSi (na 3 atm). Hezky! Takže odvolávám to svoje kategorické NE, dnes se mi to ale tak líbilo a vyhovovalo, že dál už s tím ale na 99% laborovat nebudu.
z výroby? a sag nastavuješ na kolik%?
dycky na 100
Sag nenastavuju, je mi jedno jaký je.
aha, tak to aplikuješ asi na vše, co? vlastně na gumy ne… a dál debata nemusí pokračovat…
aj
Abych to (už definitivně) uzavřel: Díky pokecu tady jsem udělal v nastavení bajku úpravy, které se mi (už na dvou výletech) osvědčily, kuju za ně a dál už (na výpady jaký sem trotl) nebudu reagovat. To co mám a jak to mám nastavené mi vyhovuje, bajkuju (když pičasí a zdraví dovolí), takže sem si dovolil napsat svoje názory a zkušenosti. Tečka.
tak ještě nafoukej vidlici na Sag 20–25mm – stupnici máš na vidlici, tabulku doporučených tlaků taky, dej tam tak o 20psi míň než je v tabulce a mělo by to být OK
pak už jen ta kvalita řazení :D
Bych jen tak podotknul, ze jeste pred tydnem ti 100% fungovalo 3bary v gumach a NIKDY TO NEBUDES MENIT!
Mozna by to chtelo se trochu zamyslet sam nad sebou…