Je potrebný silikonový olej na vidlici?

68 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Dobrý den, jednoho dne jsem tátovi rekl at mi koupí silikonový olej na vidlici a zašel do opravny a chlap mu řekl na co proboha chcete silikonový olej? Prý není potřebný ale všichni říkají že je a já si to myslím taky. Mám poměrně drahou vidlici a bojím se že bez oleje na kluzáky se mi pokazí tesneni atd. Je to doopravdy potřebné?

    • Velomiwookie  

      ano, pokud je teda odpruzena :D

    • Smazaný účet  
    • Mr.Duck  

      Pokud já vím tak všichni výrobci vidlic doporučují jen očistit stíráky.

      Nemyslím že znám mechanika co to používá. Moje zkušenost je taková že když to má nějaký vliv na chod vidlice, jen to maskuje to že vidlice zoufale potřebuje servis. Myslím že to dělá víc škody než užitku, vidlice se maže zevnitř.

      • Smazaný účet  
        • Mr.Duck  

          Ja vim, kdysi jsem to delal ale na rozumne servisovanych vidlicich jsem nezaregistroval zadny realny prinos. Ted Zeb jsem poprve servisoval mnohonasobne pozdeji nez pri doporucenem intervalu a vevnitr uplne cisto, a jen otiram stiraky kdyz si vzpomenu. Tady je to rozdeleny docela jasne – vyrobci odpruzeni rikaji ze ne, vyrobci vsech tech zazracnejch masti na vidlice ze jo.

      • xtonda  

        Z příruček SR Suntour

    • Slavik  

      Jo, kdo ví, na co se používá, tak namazal silikonovým olejem gumu u dveří na autě. V těchto mrazech to ocenil.

      Taky nechápu na co silikonový olej na nohy, když je tam mazání zevnitř pod guferem. Leda tak, když toto mazání dojde a vidlice jede na sucho, tak silikon je jednoduché, ale velmi krátké řešení.

    • Kremen  

      Účelem silikonového oleje na guferu a kluzácích není mazání vnitřku vidlice ale spomalení stárnutí a opotřebení gufera. Těsnění v kondici chrání vidlici aby se dovnitř dostaly mechanické nečistoty a nevydřely kluzné plochy které přenáší veškeré síly. Každá guma stárne, gufero na vidlici není výjimka. Pointa je v tom že suché těsnění bude stárnout mnohem rychleji. Za čas přestane přiléhat, za ještě další čas se malý rádius na těsnění který doléhá na kluzák abrazivně obrousí a pak už to letí z kopce.

      Čistit gufero a semtam postříkat nenahrazuje roční servis ale víceméně zaručí že výsledek ročního servisu nebude totální repase nebo nutnost nové vidlice. Gufero je nejslabší článek řetězu a kdo chce mít vidli dlouho, musí to vzít v potaz.

      • Jasam  

        +1

      • waltari  

        +1

      • Smazaný účet  
      • André Vebr  

        Kremen, pravdu máš, ale v tom případě bych tedy spíš aplikoval glycerin, který se do pryže „vsákne“ lépe. Já třeba ještě zákazníkům doporučuju občas kolo otočit na řídítka a nechat ca 10min., ať může mazací olej v nohách natéct do těch molitanů, co jsou pod guferama. Ještě jsem snad při servisu vidle neviděl, aby byly namazaný, vždy se z nich jen prášilo :)

        • va-bo  

          Asi je to jedno, gufera nejsou z gumy, ale asi z něčeho na bázi PVC a tomu je silikon asi bližší. Připomínka na otočení kola, aby olej promazal oboje futra a gufero, je správná.

          • allrose  

            Gufero „nebude mazáno“,jsou tam břity proti uniku oleje,stejně jako z venku ;))

            • va-bo  

              No jo, tak aspoň ty futra.

              • novas752  

                Futra jsou mazaný jenom zevnitř vidlice. Jedno je pod molitanovým kroužkem a druhé ještě níže. Tam silikon rozhodně nedoteče.

          • Zdyn  

            Tak PVC na guferech teda nenajdeš. Naprostá většina je pryž NBR nebo polyuretan.

            • va-bo  

              No jo nejsem chemik, pro mě je to prostě syntetickej kaučuk. Akorát vím, že formy vstřikovacích lisů pro tyhle součástky se mažou (nebo svého času mazaly) silikonovým olejem.

        • Kremen  

          Skvělý tip! Píšu na zeď vedle kola :)

          • Slavik  

            Kolo věším na zeď za přední, takže tam je dost času. Vždycky po sundání kola a propérování přední vidle zůstává na nohách lehký olejový film. Pokud není, dělám servis…

    • mr.antik  

      Je to hlavně potřebné na čištění, který lze samozřejmě dělat i jinak, ale pomocí nějakýho Brunox Deo je mnohem snadnější a rychlejší.

      Ale záleží kde jezdíš,já je mám furt od něčeho posmrkané a opatlané

      • novas752  

        Je potřeba to po očištění vytřít do sucha. A velmi pomůže blatníček do vidlice.

        • scoty  

          Na očistu břitů se mi osvědčil plochý štětec s chlupem cca30. Ten plech na štětci mám obalený elektropáskou abych nepoškrábal kluzák.

    • Georrge  

      Taky jsem si kdysi myslel, ze to pomaha mazat brit tesneni (minimalne ten vnejsi, ale castecne i vnitrni brity, ktere jsou hned pod tim). Jenze tohle by mela delat hlavne vazelina pod britem. Pak tu nekdo psal, ze silikonovy olej akorat vymyva tu vazelinu a zhorsuje se chod, coz te pak nuti stale strikat olejem.

      Po poslednim servisu jsem tedy dal poradne mnostvi vazeliny do gufera a olej nepouzivam. Citlivost je i po nejake dobe stale dobra, neni potreba strikat olejem pro obnoveni citlivosti. Takze na tom neco bude.

      Olej tedy pouzivat jen pro cisteni a osetreni tesneni proti starnuti. S mnozstvim to ale neprehanet, at si nevyplavujes tu vazelinu.

      • pavelxy  

        Já tam třeba žádnou vazelínu nemám…

        • Georrge  

          Pak je otazka, jestli to neni chyba?

          • pavelxy  

            Když je mazaná olejem a jsou tam kroužky napuštěný olejem, tak tam vazelína není.

            • Georrge  

              Jenze to gufero ma i vnitrni brity, takze olej se nedostane do prostoru v guferu mezi vnejsi a vnitrni brity. A prave tady (uvnitr gufera) by mela byt vazelina.

            • Mr.Duck  

              Tak to bych ti podekoval kdybych po tobe koupil vidlici :)

              I olejem mazane vidlice maji ve stiracich vazelinu. Ne mnoho, ale vydrzi tam po cely servisni interval a je kriticka pro spravnou funkci.

              • pavelxy  

                Vidlici ti neprodám, mám ji asi 4 roky, po každé vyjížďce brunox a je jak nová… Takže nevidím problém…

              • pavelxy  

                Kdyžtak mi prosím napiš, co sem tam zničil, abych se na to mohl podívat.

                • Mr.Duck  

                  Nerikam zes musel neco znicit, ale opotrebeni nohou asi bude zbytecne daleko vetsi nez by melo. Nemusi to byt videt a nemusi to byt nijak zavazne, ale pokud bys za ty 4 roky najezdil aspon 150 dni rocne v terenu myslim ze ta vidlice by to mela za sebou. A mozna ne, nicmene na chod to vliv urcite ma a vazelina tam patri.

                  • pavelxy  

                    A jak ta vazelína výrazně sníží opotřebení vidlice? Jakej je vlastně její účel?

                    • Mr.Duck  

                      Tak v prvni rade je jeji ucel mazat, v druhy nepustit dovnitr vidlice bordel co se dostane do tesneni. Teoreticky za predpokladu ze by na noze nezustaval zadny olej (coz neni realita) tak mas mezi brity tesneni suchou gumu na vnitrni noze. To tesneni ma dva brity, vnitrni drzi olej uvnitr, vnejsi drzi prach venku, a v ciste teoretickem svete s dokonale hladkou trubkou a perfektnim tesnenim (coz by nefungovalo moc dobre ale to je vedlejsi) by se na tu vnitrni stycnou plochu nikdy nedostal olej a to zvysuje treni, coz zvysuje opotrebeni a zhorsuje chod. Na skutecne vidlici ta noha samozrejme neni dokonale hladka a drzi v sobe nejake molekuly oleje tudiz se to tam stale maze, ale maze se to malo a na chodu je to znat. RS tesneni treba chodi s vazelinou uz na nich, ale stejne tam pridavam trochu slikoleum a prijde mi ze to chodi lip nez samotna ta co tam davaji. Fox chodi suchy a kdyz to nenamazes pri skladani tak to ani kashima nezachrani :)

                      • pavelxy  

                        Upřímně, pokud mám uvnitř otevřenou olejovou lázeň a molitanové kroužky a zvenku po každé jízdě používám Brunox Deo, tak si nemyslím, že bych nějak zkracoval životnost vidlice… Olej pravidelně měním a nikdy v něm při výměně nebyl žádnej bordel. A jak si říkal, kdyby to bylo dokonalý, tak by i ta vazelína byla k ničemu…:D

                        • Fazzy  

                          Nemyslim si, ze by slo nejak zasadne o ochranu vidlice, jako toho gufera. Horni brit neni zespodu mazanej vubec, a ze ho zhora navlhcis brunoxem nebo cimkoliv jinym ho zajima asi tak po dobu par propruzeni. A cim vic/castejc ho tam das zvenku, tim vic se na to bude akorat lepit prach. Proto se tam dava ta vazelina. Maze se to permanentne a zaroven je schovana pod britem proti vnejsimu bordelu, takze je „porad“ cista. Udrzuje brit funkcni a fukcni brit lip stira bordel a vidle ktera lip stira bordel vydrzi teoreticky delsi dobu.

                          • pavelxy  

                            Tak to mám asi velký štěstí, že to můj Axon vydržel přes 10000 km a je jak novej.

                            • Mr.Duck  

                              Stesti nebo ne, vazelina tam patri tim bych to uzavrel. Pokud ti to vyhovuje bez ni asi nikdo nepotrebuje te presvedcovat, ale az to budes mit priste rozebrany muzes nebo nemusis to zkusit maznout (samozrejme slickoleum, sram butter nebo tak neco a ne obyc vazelinou) a uvidis jestli ti to neco prinese :)

                              • 01carbon  

                                ono je to celkem jednoduche – pokud se pouzije orig. servisni kit rs tak v guferech je uvnitr vrstva sram butter.

                            • Fazzy  

                              Nikde nepisu, ze by nemel. Jen ti rikam proc tam ta vazelina ma bejt, kdyz ses na to sam ptal. Jestli ti tam z nejakyho duvodu ta vazelina vadi, tak ji tam samozrejme nedavej.

                        • novas752  

                          Doporučím omezit Brunox Deo a do gufer vazelínu.

                          Brunox je úžasná věc ale efekt má asi tak na půl hodiny, vazelína má efekt na cekej servisní interval.

                    • Fazzy  

                      Maže horní břit. Olej tam na rozdíl od vazelíny dlouho nevydrží.

              • va-bo  

                No, nevím. Rozdělal jsem úplně novou vidli (RS Recon) a žádná vazelína v guferu nebyla. Ani v manuálu to RS nemá. Jen máznou sprejem pro snadnější montáž. Samozřejmě molitany napustit olejem. Např. servisní manuál pro Rebu strana 19.

                • Mr.Duck  

                  Uprimne si nejsem jisty jestli novy tesneni pro 32mm chodi s vazelinou, 35mm urcite. Kazdopadne v nove vidlici by mela byt. Moje zkusenosti jsou teda prevazne s vetsima vidlicema, nejvic mi asi projde rukama Lyrik a 36 ale i tak vidam obcas nejake vidle ve stylu XC30 a Recon a princip je stejny, ty tesneni by urcite mely byt namazane.

                  Koukam na Rebu 2020, strana 36 maze tesneni.

                  • Georrge  

                    Ja teda kupoval stiraky zatim jen parkrat, ale vzdy prisly s vazelinou uvnitr (ale kdovijake mnozstvi ji tam nebylo). Vzdy jsem si rikal, k cemu tam je, no dnes uz chapu :)

            • novas752  

              Vazelina se do gufera dava vzdy.

      • va-bo  

        Dáváš vazelínu i dovnitř mezi břity gufera? Jak píšeš „do gufera“.

        • Georrge  

          No vlastne jenom do gufera mezi brity. Zbytem vidle je mazan olejem zevnitr.

      • Kremen  

        No vida. A oproti tomu ti Doddy z GMBN doporučuje odklopit něžně brit těsnění (třeba špičkou plastové zip stahovací pásky) a nakrmit prostor mezi těsněním silikonovým olejem.

        Myslím že obě „školy“ budou funguvat když v tom budeš konzistentní. Osobně dávám přednost mazání olejem ale je dobré slyšet že součané konstrukce těsnění v kombinaci s dobrou vazelínou to umí i „bezúdržbově“.

        • va-bo  

          Dělám to občas, dávám tam zbytky tlumičového oleje. Silikonový olej podle někoho nechytá tolik bordel, jako olej z ropy.

        • Mr.Duck  

          Tohle je podle mne uplne nejhorsi co muzes udelat, ale zase jsou na to ruzne nazory.

          Muj pocit je ten ze vsechno tohle mazani a proc a jak to delat se porad dozvidam z nejakych youtubru zatimco proc do tesneni „nepichat“ a cistit to na sucho spis od lidi co se odpruzenim zivi, a hlavne me o tom presvedcil pan wizard z RockShoxu tak se ridim tim :)

          Pravdu mas urcite v tom ze to bude fungovat tak jako tak, nicmene pokud otazka je „Je potreba“ tak podle moji zkusenosti vubec ne. Muze byt i podstatne jak casto to kolo jezdi, u kola co stoji treba mesic bych se asi taky nebal necim ty tesneni maznout, ale podle me je i tak lepsi kolo skladovat vidli nahoru coz by to melo „zalejt“ dostatecne.

        • novas752  

          Tohle je účiné řešení v situace „moje vidlice zoufake potřebuje servis spodních nohou ale stejně chci hned jet na vyjížďku“.

          Nevím jestli ten Doddy někdy dělal profi servismena že dává mnohdy dost sporné rady statisícum lidí, někdy to vypadá, že asi ne.

    • Alhas  

      Gumové těsnění dveří auta mažu max. jelením lojem.

    • Mart7  

      Nechápu tolik vlákem kvůli silikonovému oleji…

      Používám RSP olej na vidlice a oproti silikonovému je to jinde hlavně u vidlice SR. Mazání a dobrý stav vidlice lze krásně poznat v zimě jak se mění odtrh. Třeba SR u XCR a Raidonu má z pohledu chytání prachu mnohem horší gufera než RS na Reconu.

      • ememem1  

        tak zase na druhu stranu z nas ostatnych nikto nechape preco by sme mali mazat vidlicu teflonovym olejom na ktorom je navyse napisane „kettenöl“ . kette je totizto retaz a ne vidla.

        • Mart7  

          nechápu, proč mazat vidlici teflonem… psal jsem RSP olej na vidlice!

          Pokud neumíš hledat a myslíš, že dávám mazivo na řetězy na vidlici, tak je to smutné. RSP vyrábí Hyper Wiper na vidlice.

          Školení ostatních si nech pro jiné.

    • MatyW7U  

      Ahoj, prostříknu vidlici a utřu kluzáky po každé vyjižďce (tedy teď v bahnitém a snežném období v létě to dělat nebudu) zabere to 2 minuty ani se nad tím nepozastavuji stejně tak jako po umytí promažu řetěz tak udělám toto, jen dodám že kupříkladu Brunox Deo použivám i na SPD a daleko lépe se mi v mrazu a sněhu nacvakává noha, zafungoval také při montáži ESI gripů šli jak po másle a do hoďky možná do dvou pevné jako skála (Esi Chunky, hliníková řídítka).

      • novas752  

        Jo, Brunox má na kole mnoho využití. Perfekrně penetruje do spár, po nějakém velkém mytí tim mažu např. čepy v přehazce.

    • mrazik01  

      Co přesně je “poměrně drahá vidlice”?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.