Je klasifikace obtížnosti cyklotras na cykloatlasu konzistentní?

31 nepřečtených
  • jezdec smrti

    Zdar. Mám vyzkoušeno, že kolem Prahy se v pohodě pohybuju na kole cca po „čárkovaných“ cyklotrasách (dle cykloatlasu.cz). Tečkované už považuju za opruz, zejména ve sjezdu.

    Zajímal by mě názor P.T. zde diskutující veřejnosti na „klasifikaci obtížnosti cyklotras“ v různých oblastech republiky, resp. jestli myslíte, že to je spíš všude stejný, nebo spíš že někde je např. „měkčí klasa“ a tečky můžou být i na asfaltce, a naopak, apod. Díky!

    • novas752  

      Už cca 7 let se podle cyklotras vůbec neorientuju, ale dříve to moc konzistentní nebylo. Zvlášť v opuštěnějších oblastech byla čárkovaná cyklotrasa někdy bezproblémová hezká zpevněná cesta, jindy stará svážnice s vyerodovanym půl metru hlubokym korytem cik cak uprosřed. Tečkovaný úseky zase někdy byly na bezproblému sjízdných místech. Zkrátka značí/značila to skupina lidí a každý měl trochu jiný měřítko co jo a co ne. Navíc časem cesty erodují a zase se opravují.

      Pak jsem přišel na to že spousta krásných míst se nachází mimo cyklotrasy a zvesela se na ně vykašlal. Spousta jiných cest a to i nijak neznačených (často ani v mapě cykloserveru i mapy.cz nejsou vůbec zanesený) bývá i lehčí než některý tečkovaný úseky.

      Edit: musel jsem se kouknout kudy vlastně v mě známém okolí Prahy ty cyklotrasy vedou a je to tak jak píšu. Někdy je tečkovaná obtížný sjezd po kamenech, jindy obyčejná širší hliněná cesta. Čárkovaný naopak. A ty mapový podklady jsou příšerný. Některý cesty při přiblížení zmizej, někdy tam jsou zanesený úplný nesmysly a naopak slušné cesty chybějí, trasování cest není přesné, na nejbližšim přiblížení zmizej vrtsevnice, co to jako je…

    • bezdratova.sprcha  

      Není mapa, kde by tohleto mělo nějaké konzistentní značení, protože na to neexistuje žádná přímočará míra. Jsou navíc cesty kde hodně záleží na ročním období, jestli zrovna pršelo, a nebo kterým směrem jedeš.

      Upřímně, v tomto spočívá to dobrodružství na kole. Prostě někam vjedeš a uvidíš jak dopadneš. I když párkrát jsem se dostal do situací, ze kterých jsem měl problém vůbec odejít pěšky :)

    • Hrabex1  

      Podle znaceni cyklotras nejezdim a pripada mi to zbytecny. Uzitecny by pro me bylo jen v pripade, ze by umelo rozlisit sjizdnost na silnicnim kole. Uzitecnejsi je moznost pripravy trasy podle mapy.cz. Tam to rozliseni silnice/mtb jakz takz funguje.

      • atty  

        Mapy.cz sice rozlišují silniční a MTB trasy, ale pokud zadáš silniční, jedeš prakticky jen po silnici (a to většinou i v případě, že celkem souběžně vede slušná cyklostezka v pohodě sjízdná i na silničním kole), pokud zadáš MTB, tak mne to (i po Praze) občas žene terénem, kde chca nechca musím občas vzít kolo do teplejch, protože klidně schody (ne 3, co se daj sjet, ale třeba 50 strmejch, s výjezdem do pravého úhlu, kde si to netroufne ani borec, co to na kole opravdu z kopce umí a má na to příslušné kolo), či terén, kterej ani na MTB nevyjedu či nesjedu (ano, sjezdy neumím – nemám na to kolo a ani skill, do kopce vyjedu ledacos, dokud se mi nestaví kolo na zadní) ale prostě u MTB plánování trasy musí člověk počítat i s tím, že bude klidně někde chvilku tlačit (bez ohledu na skill či ultrasilné nohy do kopce). A pokud je to tak v Praze, nemám iluze o tom, že mimo Prahu to bude lepší. A když mluvím o Praze a nějaké trase, tak je jasné, že většinou vede někudy opravdu blízko nějaká jiná cesta, kde by se nemuselo sesedat.

        Čím novější verze map a aplikace, tím se mi zdá to plánování horší a nelogičtější – podle staré (snad 5 verze) mi to na starém telefonu odnaviguje zcela bez problémů celkem optimální trasou, když si naplánuju trasu na PC a uložím, nebo jedu podle nového telefonu a nové verze map, tak často tlačenka (u MTB tras – u silnice jedu prostě po silnici a to zas celkem často po nějaké hlavní, víceproudé i když pár metrů vedle vede souběžně klidná silnice v zástavbě).

        • novas752  

          U mtb plánování se hodně projevuje nedokonalost mapových podkladů. Některé cesty chybí, občas jsou mizerně pospojované a navigace po nich odmítá trasovat nebo tam člověk musí nasázet deset průjezdnýchh bodů aby to přetlačilo algoritmus a tamtudy zahlo…

          Já na mtb plánování používám ruční kreslení trasy. Je to sice spousta klikání, ale trasuju to kudy chci cesta necesta, zákaz, nezákaz.

          • atty  

            Asi jo. Nicméně já právě potřebuju třeba operativně někam rychle dojet, spustím navigaci, bez toho, aniž bych si trasu nějak pořádně zkoumal a jedu. A často jsem pak docela překvapenej :)

            Zatímco před dvěma třema rokama to stejným způsobem navigovalo celkem příjemněji.

            Na mapách je super to online rozhraní a jednoduchost, ale nějaké ty základní filtry formou – trasa – nechci slézt z kola, nechci jet zbytečně po 3 proudých rychlostních silnicích… by tomu slušela. K silnici a MTB třeba ještě mód „turista“, kterej by víc a rozumněji kombinoval ty dva módy :)

            Jezdím občas i podle Osmand navigace, kde je zase případná kustomizace trasy totálně maximální (dají se různě vyloučit či naopak preferovat snad desítky možností ohledně toho, přes co chci/nechci jet, ale je to zase až příliš těžkopádné.

            • xtonda  

              Na efektivní trasu používám BRouter. Má to několik profilů a dají se nahrát i další a i případně vytvářet. A zohledňuje to i převýšení. Používám web verzi, ale je to i jako offline vyhledávač pro Android spolupracující s OsmAnd, Locus-Maps a OruxMaps.

          • xtonda  

            Nedostatky v polních a lesních cestách jsou ve všech mapách, plánovač v režimu horské na mapy.cz se přehnaně drží cyklotras, naplánuje to výlet, jako efektivní cesta odněkud někam je to nepoužitelné.

            • novas752  

              Na plánování výletu na horskym kole taky ne. :) Drží se to cyklotras a polovina zábavných sjezdů tam neni.

              • xtonda  

                Tak to už je individuální, co je pro jednoho zábavný sjezd je pro druhého o zlomení krku. :-)

            • pepek  

              V neznámem prostředí je myslím dobré se zpočátku držet převážně TZ, ty bývají zajímavé a postupně nacházet ty neznačené zajímavé odbočky. Vyzkoušením deseti neznačených pěšinek a následném tlačení/nesením kola zpět, se dá najít i jedna až dvě pěkně použitelné :-)

              • xtonda  

                Cestičky kudy vedou TZ už někdy mohou být sjízdností pro někoho za hranou, zejména pokud zakládá takovéhle vlákno.

                • jezdec smrti  

                  Jezdím na štěrkoletu, cestička je v pohodě, kořeny rigoly a kameny jsou špatný.

            • bezdratova.sprcha  

              Mapy.cz se primarne drzi cest o kterych vi, ze budou sjizdne. Ono fakt nejde neustale hlidat vsechny ty cesty kteryma jezdi ci chodi max deset lidi za den a to jakoze fakt v totalni spicce.

              Ostatne i to je duvod proc vylet deopredu neplanuju po kazde zatacce. Proste nekam dojedu a uvidim kama dal podle toho jak to tam vypada.

              • atty  

                No to právě moc neplatí při výběru trasy pro MTB (alespoň u mne a v Praze a okolí) – některé úseky, co mne to někdy vede, jsou pro mne nesjízdné nebo fakt na hraně (opakuji, že nejsem zrovna technik a moje karbonová XC šlupka by moc extra terénu taky asi nevydržela), ale zase něco sjedu i vyjedu a při představě, že si to takhle naplánuje nějaký občasný jezdec nebo rodinka na výlet s dětma, tak je to někdy dost o tlačení, nebo naopak vedení kola z krpálu po kamení.

                V módu silnice zase opačnej extrém – preference hlavních tahů autodopravy, kde se taky i na silničním kole necítím zrovna nejkomfortněji – jedno auto za druhým, kamióny, autobusy, tramvaje…

                • bezdratova.sprcha  

                  S tim se osobne skoro nesetkavam, pokud si sam tama nenaskladam trasu. Pokud narazis na neco opravdu problematickeho, muzes to nahlasit na Mapy.cz, oni s tim obvykle neco udelaji. Kazdopadne jsou nektere cyklotrasy, dokonce i ty znacene zlutymi cedulemi, ktere vedou pres pasaze u kterych je nutno prenest. Kdyz to neni spatny teren, muzou to byt nizke prekazky zabranujici vjezdu motorovych vozidel (hlavne motorek).

      • Salind  

        Zkus Komoot.com – ukazuje povrchy, což je pro mě sjizdnost. A i vlastní plánování je o několik tříd nad mapy.cz

        Používám módy Road a Touring. Mtb nemohu posoudit. Při planovani upravuju vlastně jen místa, kde jsem zvykly jezdit, ale vlastně bych nemusel…

        Má to nějakou free verzi. Vyhovovalo a pro synchronizaci do cyklopocitace jsem kupoval plnou verzi. Nelituju, spokojený.

    • xtonda  

      Nějaká snaha o značení obtížnosti je taky na http://mtbmap.cz/

      • babkanakole  

        Tohle má společný základ stejně jako ten zmiňovaný BRouter. Tedy Openstreetmap. Teoreticky by to mělo vycházet z naprosto stejných dat, záleží jen na tom, co je v té chvíli má stažená novější data.

        Mapy.cz mají to, co se dá natáhnout z katastru, případně od Klubu turistů, co na většině území cyklotrasy spravuje, a od kterých nakupují turistické trasy a pravděpodobně i cyklotrasy. Takže to zařazení tam je podle toho, jak byla cyklotrasa vytýčená, ne podle toho, jak teď, třeba po 10 letech vypadá.

        Jó, kamarádi, když si to tam nebude nikdo z místních cyklistů zadávat (je to na Openstreetmap jako mtb:scale, surface a ještě smoothness), tak to tam nikdy nebude. Maximálně to tam zadá někdo, kdo stejně jako já s představou, že je cyklotrasa vhodná pro běžného cyklistu na trekkingovém kole, vjede do křoví nebo cestu bude radši objíždět po louce :) Totéž platí i pro polní a lesní cesty, a jejich průjezdnost.

        Většina těch, co se okolo Openstreetmap točí víc, mapuje spíš turistické trasy.

        • Slavik  

          Podívej, jak je mtb:scale definováno a chuť mapování tě přejde :-(

          • novas752  

            Na mapování mtb terénů je stejně daleko lepší trailforks.com.

            • babkanakole  

              S trailforks zkušenosti nemám. Co vidím, tak mtb terény dávají do vlastní databáze nad mapu, co berou jinde.

              Co si ale většina lidí tady neuvědomuje při tom nadávání na mapy.cz a podobné je, že základ všeho apky, weby a podobně mají v těch pěšinách a lesních / polních cestách všechny stejné, s výjimkou mapy.cz (tam některá data nakupují a silnice k tomu mapují sami) pak mají data naprosto stejná, všechno se bere z těch map Openstreetmap. Jediný rozdíl je, co si z toho apka přebere a co a jak ukáže, a jak přesně počítá navigaci. A to se týká i toho Komootu.

              Takže opravdu – jestli se má něco zlepšit, tak to musí zlepšit ten, co tam projede a na problém narazí. Minimálně tím, že to nahlásí – je to to předposlední tlačítko vlevo.

              • novas752  

                Jo jo přesně tak. Vlastní vrstva, ke každému trailu lze přidávat informace o aktuálnim stavu (je tam hluboký bahno, za druhou zatáčkou leží padlý strom apod.), popisy, komentáře, fotky i videa.

                Mapy.cz si myslim na území ČR z OMS nic neberou. Ale jinak z toho čerpá většina ostatních, to je pravda.

                Nahlašování je fajn, reagujou na to rychle a v příští aktualizaci podkladů se změna projeví, ale je toho hodně. A kolikrát člověk i úplně nechce aby to v těch mapách.cz i jiných široké veřejnosti známých podkladech bylo – v tom je trailforks taky fajn, zůstává to trochu „komunitní“ záležitost.

                • xtonda  

                  Ale trailfoks je vyloženě jen o trailových lokalitách. Zakladatel vlákna píše, že jezdí na gravelu a předpokládám, že mu jde o nějaké hodnocení běžných značených cykloturistických tras a obecně nezpevněných cest Nějaké slovní hodnocení u tras je tady http://cyklotrasy.cz ale je to nepřehledné, není to v mapě, popisek se vztahuje k celé trase i když špatný je třeba jen půl km úsek. Koukl sem na cykloatlas na pár známých míst a má to rezervy, někde sou čárky a dal bych tečky, někde naopak. na mtbmap je přítomnost té klasifikace celkem nahodilá a spíše dost vzácná.

                  Cyklotrasy často vedou, lesem polem. Někde mají lesáci debilní zvyk „opravovat“ cesty vysypáním kamení velikosti pěsti, někde je kameniva tolik, že je úplně volné. Někde to vede po historických cestách postavených z velkých kamenů naštorc a už to není v dobrém stavu, Někde je to rozjebané těžbou, přívalovými srážkami a tohle se může v čase rychle změnit, takže není reálné mít kompletní, aktuální a spolehlivý zdroj. S gravelem to vždycky bude místy hodně nepříjemné a místy na tlačení/nesení.

                  Nejvypečenější místo se značenou cyklotrasou na které jsem zatím narazil bylo v Broumovských stěnách od rozcestníku U svatého VáclavaU Pánovy věže – Nad Roklí. Teď už je v mapy.cz varování, že se jedná o obtížně sjízdný úsek, ale loni to tam ještě nebylo. https://mapy.cz/s/rakopumuke

                  • novas752  

                    No vyloženě úplně ne. Už dlouho se tam u každého trailu dá zaškrtnout vhodné pro gravel/xc/am/dh­/fatbike. A teď tam přidali nějaké nové rozlišení celého webu podle aktivity. Ale to je zatim v plenkách. Ale něco takového by bylo potřeba, jedině široká základna aktivních „reportérů“ a trasérů dokáže udržovat kvalitní aktuální informace.

              • xtonda  

                Ano, díky licenci OSM je hodně projektů od toho odvozených, od těch kde se jedná jen o odlišnou grafickou prezentaci. A tedy ještě sem nenarazil na nic co by se co do přehlednosti aspoň vzdáleně blížilo tomu jak vypadá mapy.cz

                Ale to neznamená, že by nebyly jiné mapy. zmíněný cykloatlas má mapy F&B, existují mapy od KČT, Shokart, akorát to není zadarmo. Dá se kouknout do Základní mapy ČR.

                Každopádně reference na Komoot tu už byla, tak sem se na to podíval (na web aplikaci) s vědomím, že to je nad OSM a absolutně mě to nezaujalo.

                Začalo mě štvát, když při plánování trasu nelze naplánovat kudy vím, že lze projet nebo naopak mě to pošle někam, kde neprojedu, tak sem to začal do mapy.cz hlásit a v OSM opravovat, ale abych po vyjížďce kontroloval po celé trase v OSM povrchy, na to fakt nemám sílu.

                A i to hlášení je v mapy.cz o řád jinde, dá se udělat náčrtek. V OSM je to jen jako poznámka připojená k jednomu bodu.

          • jezdec smrti  

            Cyklotrialisté si umějí pohlídat své zájmy.

    • Martin_S1  

      Klasifikace mi moc konzistentní nepřijde, na druhou stranu výrazně lepší než nic. Mít dokonalou klasifikaci jednotnou na větším území je sci-fi.

      Nejlíp jsou cesty zmapovány na speciálních mapách pro MTBO, ale ty pokrývají jen malou část ČR. Dají se najít na orienťáckém mapovém portále (i když aktuálně je část vyhledávání „rozbitá“). Nicméně i z tvorby MTBO map nebo ježdění závodů vím, jak těžké je prostor zmapovat konzistentně, navíc stačí že někde projede traktor za mokra nebo pár týdnů rostou kopřivy, a sjízdnost se může změnit o 2 stupně, o subjektivním pohledu každého jezdce a jeho technických schopnostech nemluvě…

      Co se týče kvality zmapování lesních a dalších menších cest na turistických mapách, přijde mi různorodá. Někde je kvalitnější základ od mapy.cz, někde od Shocartu (zmiňovaný Cykloatlas) – závisí na tom, kde se pohybují pracovníci které firmy, případně ochotní hlásiči chyb pro toho kterého provozovatele. Pomůže taky konání dlouhého cyklistického orienťáku v dané lokalitě, někteří pořadatelé při té příležitosti mapu vylepší a změny se logicky dostanou do podkladů daného poskytovatele, který jim je povolil využít.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.