Jaký nejlehčí převod na MTB skutečně využíváte?
(Nepotřebné a nevyužívané převody ignorujte)
Jaký nejlehčí převod na MTB skutečně využíváte?
(Nepotřebné a nevyužívané převody ignorujte)
Anketa: Jaký nejlehčí převod využíváte? (poměr počet zubů vpředu / vzadu)
Ještě by se to hodilo normalizovat obvodem kola.
Požadovat přepočet na velikost kola (ideálně se započtením pláště) by bylo nejlepší. Jenže potom by někdo třeba nehlasoval vůbec a další by to vypočetli špatně :)
No ale bez obvodu kola máš sice výsledky, ale víš stejné h**no jako než jsi se zeptal :)
To není tak úplně pravda. Nabídka převodových poměrů (Shimano/SRAM) je pevně daná a například o preferenci velikosti 1X převodníku to napoví už docela hodně.
když ti napíšu že vozím na kolech co mám:
1 – 0,7368
2 – 0,9523
3 – 0,8571
4 – 0,68
tak z toho poznáš co ?
gravel, silnička, XC, Trail bez pořadí :D
Stejne jako je treba pocitat s tim, ze nekdo spatne spocita zlomek, evidentne jsou hlasujici, kteri gravel a silnicku povazuji za MTB :)
Proti sabotazi ankety samozrejme nelze delat nic.
Nahore sem hlasoval jen za XC :)
Ok. At je trochu legrace. Sice je to mimo tema, ale muj tip by byl xc(1), silnice(2), gravel(3), trail(4), gravel<->silnice s otaznikem.
Ted k tem prevodum:
Ten gravel a silnice se odhaduje tezko. 36T maji jen silnicni kliky, a kazeta 10–42 od SRAM je zase jen pro 1X systémy. Pravdepodobnejsi kombinace tak bude gravel (2) a silnice (3). Ale je to s otaznikem :)
Není. Já třeba vozím xx1 kazety s 44z pastorkem.
27,5er / 2,3palcu plaste / 34z – 37 pastorek (42 kasparka nepouzivam)
29 / 2.25 pláště / 22 – 42. Jestli počítám dobře, tak 0.53
Ani na naprosto stejné trase na to nedochází pokaždé, dokonce ani ne zrovna často – ale když musíš, tak musíš ;)
Nepotřebné a nevyužívané převody ignorujte…
Fakt má někdo na kole převody, které nepotřebuje?
Používám tak lehký, který pravidelně potřebuju. Čísla jsou nic neřikajicí, každý má jiné podmínky, velikost kol, geografické podmínky, styl šlapání a styl využití kola.
Ale abych ti to jen neboural, tak převodník velikosti přes 32z už považuji za silniční.
Presne, chybi mi moznost do kopce nejcasteji tlacim:)
Fakt má někdo na kole převody, které nepotřebuje?
Já jo – 44×11. A 44×13 použiju málo kdy. Jemněji odstupňovaná kazeta 13–34 (9sp) by pro mne byla jednoznačně přínosnější.
V čem je problém si ji předělat?
Ta kazeta na najeto 25–30k a při posledním točení řetězů měl ten sundávanej 134.9 mm :-D To bych musel vzít s komplet pohonem ;-)
To něž kazetu 13–34 ,tak sundej na převodníku 2zuby na 42z a dej normálně 11–32 nebo s rezervou 11–34 9spd
Když už to tedy budeš měnit komplet…
Tak to moc nechápu, co píšeš o 32z převodníku. Sám vozím na mtb převodník 36z a s kazetou 10–50 je to na pohodu. Nakonec 50 pastorek skoro nejezdím.
každý to má jinak, a každý jezdíte jinde nechápu co nechápeš
Proto nechápu když někdo napíše, že převodník 34 je už označován za silniční :-D Moje jezdí 34z a nestěžuje si.
Nechápu, že někdo nechápe :-P
Přijed k nám v půlce prvního kopce budeš nadávat že nemáš menší.
Jde o to, co komu vyhovuje, nevím, jaké máte v okolí kopce. Jde o preference, než jezdit jako kašpárek, raději si přišlápnu. Třeba Drásal jde s těmito převody zajet úplně bez problémů.
az do zniceni kolen, amen :)
Drásala si drásej jak chceš, my dědkové a babky na výletě holt oceníme převody lehčí :)
chce to najit poradny kopce :)
Jj, 28×50 v Himálaji jako když najdeš:)
normálně…jedničku
27,5×2,0, převod 22/36 občas používám. Kdyby ne, nedával bych ho tam…
Jsem pred casem delal podobnej pruzkum na 29”.
No a když jedete do kopce tak jaký??
Ten nejtěžší
No já většinou vidím jak to ti chudáci tlačí. Ani se nedivím, když na rovince to točí jak magoři.
Do kopce používám ten nejtěžší který utočím při nějaké normální kadencí. A když už na 29" nestačí 22/36 tak tlačím, většinou když je stoupání nad 27% pokud je to víc než 100m :-)
Ale musel jsem použít pomůcku (http://gears.mtbcrosscountry.com/#…)
;-) 0,67
29*2,35 jaro až podzim 34–46 v zimě 32–46 abych se nezadejchal a nechyt rýmečku :)
Takže 0,82 podle tý fičury v příspěvku výše.
22/42 (0,524) na 29×2,25 a je to můj nejoblíbenější, lehčí už moc rozumně dosáhnout nejde. Žádný převod není dost lehký
Mohl bys poslat mapu mista, kde na tohle jezdis? Ja si to furt nejak nedokazu predstavit.
Jen o málo těžší převod používám třeba na jedné krátké vyjížďce na Radhošť hned dvakrát – jednou na začátku stoupání z Pinduly (ale to se mi musí chtít, většinou nebojuju a tlačím :) ) a podruhé na úseku těsně před vrcholem Radhoště. A díky mému slabému motoru samozřejmě na spoustě dalších míst, to bych tu mohl kopírovat odkazy do večera :))
:-) THUMBS_UP
Fuj :-)
Kdekoliv, kde je sklon cca 12 % a víc.
Ty brdky, co tady kolem Plzne mame do 20% vyjedu na oval32/42. Je to vetsinou par set metru. V jinym terenu se moc na kole nepohybuju.
Třeba červená z Darovanského dvora?
Do 20% to tedy není ani náhodou. Já to tedy vyjel jen jednou v životě (z více pokusů) a většinou tam v tomhle směru nahoru vůbec už teď nejezdím. Nabušenější jezdci (+ ani technicky to není už zrova lehké) než já to ale umí i pravidelně.
A krátkých stoupání přes 20% by se kolem Plzně našla celá řada. Zásadní rozdíl je pak v horách, že to navíc bývá i hodně dlouhé, takže je to ještě někde úplně jinde.
Mně slabšímu jezdci se 24/42 převod (na 29") hodí i na všechny teréní výjezdy na Krkavec. Tím myslím konec červené když se jede od konečné 4, zelenou z Ledců a modrá ze záluží (zase hlavně konec). Je mi jasné, že nabušenější dají tyhle výjezdy i na těžší převod, já bych to ale na výrazně těžší jezdit opravdu nechtěl (i když by o trochu těžší ještě hned neznamenal, že bych to nedal, ale už bych tam drtil extrémně nízkou nepříjemnou kadenci a jelo se hodně blbě).
Tu cervenou jsem zkousel nahoru 2× a vzdal to, je tam strasne kamenu (nebo alespon bylo). Bez nich, by to asi takovej problem nebyl. Vetsinou jsem to jezdil opacne (smerem dolu) a i tak teda nic moc pro me :)
Ja mam nejlehci 32*50 a na vyjezdy typu Krkavec, Radyne, Kokotsky rybniky, atd, kde je samej koren, je to pro me ideal. Rozhodne bych se bez nej obesel jen velmi spatne. S tim, ze treba na Krkavec po cervene, to zaverecne stoupani bych asi uzivil i lehci prevod.
To v Darovanech jsem jeste nejel a ani to nemam v planu. Asi bych to nechtel jet ani na 22:50. Ano, je kolem Plzne spousta kozich stezek, kam na kole nepojedu. Na Krkavec jezdim ze vsech smeru. Modrou od Zaluzi jsem jeste nezkousel. Z toho smeru jezdim po asfaltce. Souhlas, ze do hor by to chtelo jiny prevody. Jak uz tady bylo zmineno – zalezi kde, kdo, co jezdi.
Tak pořád jen turistická značka (a podobných výjezdů po turistických se tu najde celá řada), tedy žádný speciální schovaný trail pro fajnšmekry. Krkavec jsem zmínil jen proto, že bydlím ho mám hned u baráku (100m na červenou značku) a tedy že pro mě se hodí ty převody i přímo u nosu a nemusím ani jezdit nikam dál.
Modrá od Záluží je podobně náročná, není horší než ty ostatní varianty.
Z těch hojně známých se nabízí třeba ještě bližší žlutá na Radyni (z Plzence, tedy shody na konci). Tam třeba až pod shody bych neměl problém jet těžší převod než mám nejlehčí, ale pak bych už neměl s mojí fyzičkou vůbec žádnou šanci se pokusit vyjet závěr se shody (tedy ne přímo po schodech, ale těsně vedle nich). Když jedu to předtím dostatečně pomalu na právě dostatečný lehký převod, tak mi to vůbec dá šanci ty schody zkusit (neříkám, že je vždy vyjedu).
A pak je to také hodně o celkové únavě. Na to je hezký příklad třeba výjezd od řeky za lávkou z Doubravky na Bílou horu. Tam se z některých vyjížděk vracím poměrně často.
Když se mi chce a jsem odpočatý, tak se to dá vyletět ze sedla v tempu na opravdu dost těžký převod (u mě třeba 34/28, jistě někdo to dá ještě na těžší). Když jsem unavený z dlouhé trasy předtím, tak si tam rád dám nejlehčí 24/42 a vyjedu co nejpomaleji (samozřejmě to lze objet to pravou mírnější variantou když někdo chce, ale to tam před více lety ještě nebývalo). Takže i na asfaltu přímo v Plzni někdy tak lehký někdy zařadím.
Jasny, ale je to turisticke znaceni pro pesi. Tim samozrejme nebranim nikomu tam jezdit. Jen je to na kole spise extrem a tomu odpovida i nutnost extremnich prevodu a zrucnosti.
Re Krkavec – tak to jsme skoro sousedi. Mam to 500m na modrou :-)
S tou Radyni to mam stejne.
Nerozporuju vyhodu mit sirokou skalu prevodu, ale otazka je, za jakou cenu a jak casto to clovek vyuzije. Ja treba vubec. Z 94kg nejsem vyznavac zadnejch 20% stojek. A tocit to pul hodiny na lehkej prevod by mi nebavilo. 10–15% mi na vyblbnuti staci a to vyjedu s aktualnimi 32/42. I kdyz to ma par useku, kde je to na par metrech vic % (Radyne po zlute z Cernic, Krk, Vysoka)
Mozna na obhajobu mych 32/42 na 1×11s – v dobe, kdy jsem kolo porizoval, se shimano 12s jeste neprodvalo. Kolo bylo puvodne na sramu 11s. Eagle jsem nechtel. Vracet se k dvojprevodniku jsem se nechtel. I kdyz ram na to je. Za par stovek jsem koupil Shimano razeni a nechal 10–42 kazetu.
Ja, i kdyz jsem mel lehci prevody (26” 22/34), tak jsem takovy useky nevyjizdel. Jezdim jinudy.
Jasny, ale je to turisticke znaceni pro pesi. Tim samozrejme nebranim nikomu tam jezdit. Jen je to na kole spise extrem a tomu odpovida i nutnost extremnich prevodu a zrucnosti.
Pro mnohé jsou pěší značené stezky to právě ta klasika, co jezdí, žádný extrém.
A tocit to pul hodiny na lehkej prevod by mi nebavilo.
Tak to já klidně dělám a vůbec mi to nevadí.
Prostě to máme každej jinak.
Pro nektere jsou klasika i pesi v CHKO a NP. To je potom na presdrzku.
Pěší v CHKO jsou legální a naprosto v pořádku. Nelegální jsou NP/NPR.
Spousta casti CHKO je NPR.
Jak kde. Celé Beskydy jsou CHKO. To bychom si pak nemohli v Beskydech ani prdnout. CHKO nějaké podmínky pohybu má, ale nic zásadního. Jenom malé části jsou NPP nebo NPR, kde už jsou ty omezení větší.
Rozlohou to nemusí být ani jednotky procent. Koukni se na CHKO Žďárské vrchy a zkus najít, jakou část zabírají NPR. Z hlavy mne napadá akorát Žákova hora a Dářko. Edit: jsou čtyři a velikostí je zajímavé jen Ransko, vše ostatní je pidi a bez cest.
Ono to tak je skoro všude (že jen malé části jsou NPR). Jizerky jsou celé také opravdu hodně velké a jen menší části jsou NPR, kam se na kole nesmí. A z toho jen něco málo je pro bike zajímavé (třeba modrá z Bílé Kuchyně na Ferdinandov, která je cca ze 2/3 v NPR).
Opravdu hodně omezení (kam se nesmí na kole) je v podstatě asi jen v Krkonoších. I na Šumavě, když se to vezme z celé rozlohy, se smí rozhodně na výrazně větší část.
Třeba v Jeseníkách je NPR praktický celý hlavní hřeben ze Skřítku až po Šerák. Přesto se tam občas nějaký idiot vyskytne.
To sice je, ale stejně jako jinde je to jen menší část Jeseníků. Je ale pravda, že v tomto případě tam je žlutá z Šeráku, která patří k tomu nejlepšímu, co na bike v Jeseníkách je.
Zákazy běžné neporušuju, ale tady jsem výjimku udělal. Samozřejmě ve vhodný čas, tedy nepotkal jsem tam vůbec nikoho.
Většinou ale jezdím povolenou červenou do Ramzové (u které mě vždy pobavilo, že byla řadu let v mapě jako cyklotrada, teď už je správně označená jako těžký mtb úsek) nebo sjezdovku.
Samotný hřeben po červené by mě jet ani nenapadlo. Tam stejně není ani o co stát z důvodu příliš případného tlačení ve výjezdech.
Mám na mysli třeba zelenou z Červené hory přes Točník do Bělé p. P. nebo modrou ze Švýcárny na Vysoký vodopád – svah 30–50%. Tam se snad ani nedá cyklista rozumně očekávat a následně tam vznikají velmi nebezpečné situace.
Proc by melo byt v CHKO na presdrzku? Spousta CHKO cyklistiku v nicem neomezuje a samotny statut CHKO pro cyklistiku automaticky taky nic neznamena. Narozdil od NP a NPR.
Nejhorsi jsou „borci“ na enduru, kteri povazuji pesi turistickou znacku, ktera je narocnejsi i pesky, za trail. Ve vysledku je to pak nebezpecne pro vsechny zucastnene. Bohuzel se s tim zridka setkavam a trend je spise stoupajici.
Turistická značka je pouze orientační systém, v žádném případě to neznamená, že je to cesta jen pro pěší.
Turistická značka je především využívána pěšími turisty. Pokud tam chce jet někdo na enduru, musí se chovat tak, aby někoho neohrozil. Tečka.
Tak znovu. Turistická značka je POUZE orientační systém. Pokud se nejdná o NP nebo NPR tak jezdec na kole i chodec mají k používání dané stezky stejná práva. K tomu sanozřejmě i povinnosti, které jsou stejné jako na jiné veřejné komunikaci. Jestli je využívána víc cyklisty nebo chodci je zcela irelevantní.
Ano. Na uzkem kamenitem chodnicku, ktery je podle zakona o ochrane prirody „pesinou“ (v jinem zakone definovan neni) maji predevsim:
V pripade nesouhlasu cekam na osvetleni, jake povinnosti ma chodec a cyklista na neprelednem, uzkem a obtizne schudnem chodnicku.
Bavíme se obecně o turistických značkách (kterými označené cesty mylně označuješ za cesty pouze pro pěší), nikoli jen o* ‚uzkem kamenitem chodnicku‘.* Meleš pátý přes devátý…
Jenže široké lesní cestě, kude projede i náklaďák je cyklista každému ukradený.
Já to tedy vidím v tomhle přesně opačně.
Ono je to vždy o ohleduplnosti, která tedy vůbec nesouvisí s tím, jestli někde zákaz je nebo ne.
Když už ale někde jezdí bezohlední jezdci, tak nejnebezpečnější situace bývají právě na těch širokých slušných cestách. Důvod je jednoduchý, jezdí se tam mnohem rychleji a dokáže to tam pustit každý ocas.
Oproti tomu těžší terén jezdí mnohem méně cyklistů a i ti co to jedou, tak nejedou tak rychle.
Jeden příklad za všechny:
Široká cesta z Prášil na Poledník. Pro cyklisty je normálně povolené. Je to přitom jedno z nejnebezpečnějších míst, které znám. Chodí tam pěších poměrně hodně a vždy se čas od času najde nějaký cyklista bezpomez, který to tam pustí 60km/h+.
A přitom zadní asfaltka (kde chodí pěších mnohonásobně méně, protože je to pro něj už moc daleko) je pro cyklisty zakázaná.
Když už bych tam něco zakazoval, tak přesně opačně, tedy cyklistům zakázal tu hlavní cestu z Prášil a posilal nahoru tou zadní asfaltkou. To by bezpečnost zvýšilo, narozdíl od aktuálního řešení, které ji ještě snižuje.
Souhlasím. V takovém případě ale rozumně uvažující turista může potenciálního cyklistu alespoň předpokládat.
Tady vstupuje do hry pravo silnějšího.
To se musí chovat na všech cestách, turistické trasy nevyjímaje.
Ale turistická trasa sama o sobě v tomhle ohledu vůbec nic neznamená. Navíc některé turistické trasy jsou absolutně liduprázdné a naopak jsou neoznačené stezky a cesty, kde se pohybuje lidí mnohdy daleko víc.
S tím na B-F nepochodíš, tady se v NPP i kutají traily a ještě je za to člověk od ostatních poplácán po rameni…
Protože to je poctivě ilegáilní! :-)
Aneb jak se pokusit otocit diskuzi
Na 22×34 to vylámat jde (26" HT), ale v Květnu tam byly rozsypané kameny, tak už je to spíš i o technice.
30/51 a lehčí bych klidně snesl.
Já si zase nedokážu představit jezdit v terénu, kde takový převod není potřeba :-P
já jo :D
Představa, že nejvyšší kopec v okolí je střecha sousedovic sklípku je fakt děsivá :-D
To není pravda! Nejvyšší kopec je nadjezd nad dálnicí a železniční tratí. :-)
Čím jsem starší, tím raději bych terény Beskyd vyměnil za terény Jižní Moravy :)
Jiříku, ty fakt začínáš blbnout.
pořiď ečko, nabíjecí stanice už jsou všude :)
By mě hanba fackovala, nohy mi zatím slouží :)
Tak neremcej, zatni zuby a slapej! :)
Kdyz si vzpomenu jak jsem nenavidel jezdeni na Hane. VZDY protivitr, rozpaleny asfalt a nekonecne rovinky mezi dedinami bez trochy stinu. Zlate hory!
Nekonečný rovinky, lány obilí a slunce
Úmorný a nudný
vinohrady, sklepy, hospody, stánky, peklo no
To by se manželce líbilo
Možná bych dostal i večeři za odměnu
Jo vlastně abych na ní nezapomněl, tak ta má nejlehčí převod 34–32 (28") a protože se v tom nevyzná tak ani neví, že by mohla třeba chtít lehčí.Vyjede a projede všechno co já a ani váha kola jí nevadí
.
Minule jsem jel k soutoku a nic, sušák jak kráva… :-)
Že prý na soutoku sušák. ?.D
To není pivo, ani víno… :-)
blbý směr no, musíš k Pálavě :D
V podstate maly raj na zemi, Moravu mam rad bez rozdilu.
No, já když vyrazím na kole doma v Kyjově, přivezu si na 50 km klidně 1000 výškových metrů. Takže s těmi terény JM bych byl opatrnější ;-)
50/1000 je jako hodně?
No rovina kolem vody to rozhodně není. A to je z těch padesáti ještě cca osm až deset přejezd do lesa a zpět.
Chtěl jsem jen podotknout, že JM rozhodně neznamená jen cyklostezky kolem Moravy, Dyje a Nových Mlýnů.
Ono stačí jet z Mikulova do Břeclavi po rakouské straně. Jel jsem tam minulý týden s přítelkyní 60km/560m a to jsem vybíral cestu s míň kopci aby moc nenadávala. :-)
Taky pravda. Okolí Velkých Pavlovic mě překvapilo, partnerce jsem sliboval rovinky a asi si je představovala jinak. Z této vyjížďky moc nadšená nebyla :)
Zrovinka ta horní číst se bohužel trošku vlní :-D Mám to najeto s dětským vozíkem a do smíchu mně moc nebylo :-)
Jj, Moravské Toskánsko je plný výživných kopečků :-)
Ja tam stou svojí ani nedojel jak to viděla řekla ne a bylo to .
Vyměnit :)
Letos jsem tam taky něco pojezdil a jeden den byla trasa přes 5 rozhleden – Hustopeče, Kraví Hora, Kobylí, Velké Pavlovice a Zaječí. Dalo nám to 78 km s převýšením 1800 m :-D
No já to mám do práce 65km a 800m převýšení a považuji to za naprostou placku.
Během posledních tří měsíců jsem byl u vás v Jeseníku docela často a nějaký rovnější terén pro 65 km skoro placku jsem teda nezaznamenal ;-)
+1 takovou vyjížďku taky považuju za rovinatější. né teda úplnou placku, na to máme zevlstezku podle labe.
Jsem rád za své 40 km dojíždění do rachoty po opravdové rovině, ne jesenické :). Jezdit to co ty, tak se asi nedokopu ani na tu jednu jízdu týdně a navíc bych místo ve 4:00 musel vstávat ještě o hoďku dřív, to už by bylo hodně na morálku.
Tam když ti foukne proti tak to musí být horší než ta jesenická rovina. :)
Překvapivě je to v pohodě, z větší části se jede zastavěnými vesnicemi nebo mezi stromy, ty ten vítr rozbijí. Kritický je jeden asi 7 km úsek, kdy má člověk kolem sebe ze všech stran jen lány pole, ale tam fouká vždy a vždy do protisměru, takže to člověk už bere jako samozřejmost :D
To je součet tam a zpátky :-D
Ale je pravda že po čase mne to začalo nudit takže zpátky to často protahuju o nějaký 10–20km a pár metrů do kopce to pak taky přidá.
Ráno do práce je to fajn, protože to je spíš z kopce – 150metru dolů.
Takže oblékat a vyrážet, středa je fajn, to začínám v práci jak průměrný Pražák, takže si můžu pospat.
150m dolů, to už ale musíš pracovat pod zemí, ne? :-)
Máš pravdu, kecám, tolik to není :-D
410 → 280
Tak jsem ti taky naklikal takový můj průměrný pracovní den.
Větší rovinu u nás nenajdu a i tak se to motá pořád dokola v jednom místě :-)
Mě jako rodáka z Beskyd tím nezaskočíš, 18 let byly kopečky můj denní chléb (vždycky vzpomínám na starý MTB Beskyd Tour a vykulené výrazy závodníků z rovinatých krajin). Naopak přítelkyně, rodačka z Hané, to okomentovala, že dojíždění přes takové krpály by mohla ohrát :).
Už několik let si stojím za názorem, že ideální vzdálenost pro dojíždění do práce na kole je rovinatých 20–25 km – dá se jezdit v podstatě každý den, protože klidným tempem jsi za necelou hoďku v rachotě a je to už vzdálenost, na kterou má vůbec smysl tahat kolo ze sklepa a soukat se do lykry.
S tím druhým odstavcem přesně souhlasím. Teda nemusí to být po rovině ale ta hodinka je tak akorát. Když se netoulám tak to mám dle nálady a větru 1:05 až 1:15 do práce a zpátky o nějakých 10 minut víc. Dojíždění které má smysl pro kondici a přitom to není časově náročné.
Jen když prší, tak se mi nechce, to raději autem, ale i tak to pak beru jako selhání :-D
presne dvacet bych potreboval. Bohuzel to mam 47, coz je kilíčko denně a na to z mnoha ohledu pravidelne nemam.
Neser :-))
Leda přejít na menší průměr kol
.
sklon 12%, je li zpevneny hladky povrch, se da vyjet s prevodovym pomerem 1:1 :)
ale slapat vic jak par set metru je fakt mazec…
To se dá klidně vyjet i na silničce s klasickými převody. Jde jen o to, jak moc se chce člověk trápit a na co má.
+1
a jestli nemáš v nohách 3km up :-) Na Sudetech se taky běžně tlačil poslední kopec co jsem si vyjel i na crossu na 42/32 nebo 39/32, už nevím co jsem tam měl :-)
Přesně. Ale když je to jako u vás v horách hodně dlouhé, tak stačí i jen o trošku prudší typu 16–17% s ne zrovna úplně jezdivým povrchem a už to s 1:1 spousta jezdců nevyjede vůbec (ani s utrpením).
A i u nás jsou sem tam i náročnější výjezdy i čistě po asfaltu, kde bych to opravdu na 1:1 převod jet nechtěl (tím netvrdím, že by to nešlo). Např. Tanvaldský Špičák.
Ono se dá zvyknout a natrénovat.
Jak jsem si vždycky myslel že bych klasické převodu na silnici neútočil, tak v poslední době.mam pocit, že klasiku s 12–27 kazetou bych bez potíží dal. Ale zase tak moc to nepotřebuju a spíš by to znamenalo, že bych toho na velkou odjezdil méně než teď.
Jak se to vezme. Na extra těžkých převodech (tenkrát ještě jediný tác a pětikolečko s malým rozsahem) jsem před mnoha lety odjezdil na silničce několik desítek kilometrů a samozřejmě to také nějak šlo. A dobře vím co to obnášelo.
Jenže i tenkrát jsem z takových převodů měl občas problémy s koleny. Teď o 25 let později bych nic takového dlouhodobě tělu už provádět opravdu nemohl. Obzvlášť když ještě mám dlouhodobě problémy s paterální šlachou.
Jaké by byly pro tebe ideální převody na silničce? Jel jsem teď jeden kopec a kapituloval jsem, normálně jsem tlačil :-D na biku jsem to vyjel na 32/34 a na silničce 34/27 ko, se stydím tedy :D
Když neni extra výkonost a jsou kopce, nevidim nic špatného na „turistických“ kazetách s 30, 32, 34z. Méně výkonnému jezdci to umožní stoupat prudší nebo hodně dlouhé stoupání aniž by šel příliš do červených čísel a utavil se kdesi uprostřed vyjížďky. A poskytne to možnost jet velkou pilu i při rychlosti 20–25km/h aniž by bylo nutné řadit dva největší pastorky a výrazně tak křížit řetěz.
Zajel jsem teď domů a sundal z jednoho kola XT 11–32 tak jí tam na víkend dám, možná to bude fajn, že budu moc mít delší dobu velkou pilu v kopcích. BTW ten kopec jsem rval ze sedla na 34/27 a chybělo mi cca 150m a vyšlapl jsem si…uáá, příště to dám :)
Na poslední silničce Sp. Roubaix, co jsem před už ne tak málo lety měl, jsem měl kompakty + 11/32 kazetu. Na ježdění po okolí dostačující, aniž bych musel drtit extra nízké kadence. Do hor na opravdu náročné kopce typu Zoncolan by mi to ale určitě nestačilo (tam bych bral klidně převody jako mám na biku). Na dovolenou ale beru vždy bike, takže to jsem řešit nemusel.
Přesně tenhle asfalt zadem na Špičák už snad letos s 0,57 konečně vyjedu :-) 0,67 jsem loni nedal :-)
Na HT 26" mám 0,64, na HT 29" mám 0,73 a na gravelu 1,10. Ale uvažuji o lehčím, tenhle už je někdy moc těžký.
32/42 na 27,5 kolech. Občas by se hodil ještě o stupeň lehčí.
Však ti tam taky jeden převod chybí ;-)
to je fakt… mám asi tak dva roky spoždění…
24/42 na 700×44
Brzy to přehodím na 22/42, možná i 22/46:)
děláš v cirkuse? :)
Ne chci se po létech podívat na Lysou.
Cvak, už mi to došlo po shlédnutí profilu. Tak ať se daří!
28/32 na 26" kolech.
28/46@29" a 26/46@27,5":-) a vyuziju celkem casto, radeji pomalu nez tlacit:-)
32×50@29" full 40×36@28 štěrkolet
24/42 29" gravel 30/42
36/34 na 26", což je zhruba 33/34 na 29". V anketě jsem dal 1,0–0,9, protože chybí možnost nad 1,0 :( Jsem pupkatej fotřík, takže prudší kopce raději pohodlně vytlačím :))
Ono taky hodně záleží na čem je ten převod namontovanej, a to ne jen na průměru kola.
Já momentálně ovál 32–51 na 27,5×2,6" 160mm fullu. Nějak to na ten kopec dostat musíš…
0,73 (27,5 a 32/46) a teď o víkendu jsem si zase říkal, že občas by ta 30z pila ve předu nebyla špatná… :-) Po dlouhé době jsem někomu záviděl orla… :-D
Včera jsem jel na fullu 29, gumy 2.25 Grosslockner hochalpenstrasse a převod 36/51 jsem využil téměř po celou dobu jízdy a občas jsem si říkal, že jsem měl dát 32zubů
Tak zase ti nechybel prevod pri zpatecni cestě;). Jednopily jsou dokonalej objev doby ;).
Jj nahoře 2stupně a po cestě dolů, jsme si zahřivali ruce o brzdové kotouče.
Já ti nevím, štrachat se někam nahoru, abych to pak pustil někde po široké cestě fofrem dolů jde úplně mimo mně, radši sjedu nějaký techničtější trail…
Jednopila jakožto objev určený na mtb jaksi nepočítá s tim, že s ní někdo bude jezdít asfaltový sjezdy s potřebou ještě šlapat.
Na asfaltový sjezdy tu jsou gravelbiky nebo silničky, kde ty převody na jízdu z kopce už celkem jsou.
Ale zase nemaji 36/51 a na to dupal hore ;).
Muset jezdit 10 11 12 pastorky po rovine je dobre pro prodejce toho spotrebaku..
Vždycky využívám ten nejlehčí, který na kole je. :-D
36×52 29” full
Neumožňuje mi to ideální kadenci ve velmi prudkých terénních vyjezdech, ale je to takovej kompromis, lepší než když chybí převody z kopce. Z toho co jezdím jsem vyjel vše i s 36×50, byl jsem spokojen a nestezoval si/ převod mi pocitově nechyběl. Teď s větší pilou je to ale příjemnější :)
Souhlas, ideální kombinace.
Souhlas, idealni kombinace je 38/51 :).
No… 32×50 a bohužel je místo, kudy jezdím z práce, kde to prostě nestačí, nevyjedu to. Ale pod 32 už asi nepůjdu, to bych na rovině už nikam nedojel.
A jak rychle po té rovině jezdíš?
I 30/10 na 29 stačí při pohodové kadenci (80 ot./min) na 33km/h. A když budeš trochu více točit (100ot./min.), tak už jsi na 41km/h.
To je tedy dle rychlosti ok, jiná věc je větší hoblování malých pastorků a časté řazení mezi 10–12.
Vozím 34/10 (protože dvouplacka) a je to v pohodě do 45km/h. Krátkodobě ve sjezdu není problém 50–55km/h.
Moje kadence je teda slabá, 32/11 na 29 a okolo 40ti už sebou mrskám jak velryba na suchu. To asi chce trénink. Samozřejmě, ta rychlost už je na biku zbytečná.
Dvouplacka je ok, ale módní trendy jí nenahrávají.
To není tak hrozné. 32/11 je cca jako 29/10. Tedy máš ještě lehčí.
Pro 40km/h potřebuješ na 32/11 100ot./min.
Trenink a pokora tě posune možná do nebeskych výšin.
;).
Hlavně ta pokora, prostě musí člověk tlačit :-)
Když už se tu začalo šťourat do těch silniček… tam vozim 53/39 × 12/25 , tzn nejlehčí převod 1,56. Co si budem, občas je to lahoda, třeba takovej Ještěd (po cestě z Prahy a PŘED cestou zpět do Prahy) byl fakt výživnej. Nevíte jestli 10s hazka Campagnolo Record (2004) pobere větší kazetu než 25z? (Oficiálně asi ne)
Zdarec,
v kontrastu se svou zdejší pověstí budu reagovat s přesností sobě vlastní. Ono opravdu nestačí jen vydělit: zuby na nejmenší placce/zuby na největším pastorku, takže calculator mi na mém soukolí píše teoretických 0,68. Tj. při kadenci 60 to dělá 5,1 km/hod. Docela slušné možnosti.
No a nejvíc používám poměry 0,87 nebo 0,76, což je 22/28 nebo 22/32z. To je převod, který mi poskytuje dost možností tam, kde jezdím. Ten poslední využiju málokdy, je to ale i stavem povrchu známých tras. No a pro úplnost – kola 29er. pláště 2,25´´…
(pokud srovnám s jiným svým kolem, tak při větším průměru kol podřazuji zhruba o jeden stupeň. Ale zdaleka nejde o srovnatelné stroje…)
Až přesedlám na araba odpovídajcího současnosti, budu chtít mít aspoň těch 0,70 k dispozici…
(pokud jste též „z Hradiščááá…“, tak Juváci dělají maratonek se stoupací prémií. Nebudu tam. Jsem daleko.)
Tou prémií myslíš tu špatně nakloněnou panelovku na začátku závodu? :-D Docela slušný kopeček :-P
Ta prémie není „stoupací“ (vrchařská), ale rychlostní. Já tam budu, ale nestartuji, jelikož po noční by to nebylo to pravé ořechové. Budu s foťákem někde na trase, asi ve výjezdu na Kazatelnu a pak někde pod Koryčanskou kaplí.
Jasně, je rychlostní, ale tu stoupací část rozhodně nelze opomenout :-D
vzhledem, k tomu, že to tu ještě nezaznělo, 42 je to správné číslo-)
Rovných 0,5
Ty dva předposlední pastorky jsou zoufalý. Chtělo to 34 a 40. Pak má 10 sp. kazeta alespoň trochu rozumné odstupňování. Ty 32 a 36 jsou šílené.
Asi nám 34 40. V kalkulátoru je to jinak, šlo o nejlehčí převod.
To je asi jenom blbě zadaný, Sunrace má 11–13–15–18–21–24–28–34–40–46, Shimano 11–13–15–18–21–24–28–32–37–46, nicméně i ten skok 37–46 na 10 a 11 sp Shimano kazetách je celkem brutus.
Jj. Jezdím Sunrace. Mám na ní cca 3k km, točím dva řetězy a kazeta vypadá furt jak nová. Asi dělám něco špatně, protože Sunrace je strašný blato a musí se měnit po první tisícovce. Prý.
Prý:). Internetová klasika. Nevi a mluvi. Real je takovy, ze SR vydrzi stejne jako Shimano, tzn, pokud se řetězy meni vcas dle merky /cca 1000km/ vydrzi zhruba pet az sedm retezu. Konkretni praxe:).
Proč? mě to vyhovuje. Spodek je celkem rozumně odstupňovaný a ten 11z pastorek je prostě takový vyprošťovák na velké kopce.
Přesně tak, mám to stejně. Ten skok mi vyhovuje.
Skok 20% a víc je protivnej kdekoliv
No vidíš. Tobě to vadí, a mě je to v tomto místě kazety celkem jedno.
Tak tak, velký skoky pohrbivaji predcasne kazde nohy, clovek je moc slaby moturek. 20% skok u tezkych prevodu je o neco horsi nesmysl nez 42 na 50z. Nejlip to koliste poznaji při prostreleni.
Čím to, že mi ten skok na 46 zubů nikdy nevadil? Zase dělám něco špatně, asi málo čtu BF.
To je ale přece tak subjektivní, že se nedá říct co je ještě dobře a co ne. Přikláním se k těm, kterým 20% skok vadí, ať je kdekoliv.
37–46 je už dokonce 24%, to by mi taky vadilo a dost.
42–50 je 19%, to je pro mě ještě celkem ok, jak je to u nejlehčího. 10–12 je 20% a ten mi vadí, ale naštěstí ne moc, jak ho díky dvouplacce řadím méně.
Tak je to vyprošťovák… To když člověk zařadí, tak je rád, že tam těch zubů je tolik… :-)))
Máš pravdu a 12 SPD Shimano jsem s tím chvíli bojoval – tam je to přesně naopak, člověk čeká z 11 na 12 velkou úlevu a ono houby.
Shimano to zase přehnalo opačně. Ale tak to mají připravené pro další novinky. U Shimana mohou nechat kazetu jak je a jen zvětšit největší pastorek a udělat tak iděální kazetu (a ne jako u Sramu, kde z toho vyleze 42–52 skok).
U Shimana místo současných:
10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–51
tak by bylo ideální na konci:
10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–53
45–53 by bylo pořád necelých 18%, to by tam bylo tak akorát.
A klidně by to sneslo i
10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–46–54
tedy pouze z pohledu odstupňování + rozsahu, tedy teď neřeším, jestli by už 54z nebyl moc velký pastorek, ani neřeším hmotnost, ani případné komplikace, aby to pobrala přehazka
Tak, a ještě přidat jeden pastorek, aby to začínalo 10–11–12…, a už to bude skoro i použitelné :)
Ano, i ne.
Ten 10–12 skok je sice hnusný, zvlášť když bych to měl s jednoplackou a tedy řadil to o něco více. Ale na druhou stranu 11–12 je na můj vkus zase skok už dost malý a pak ten kontrast 11–12 a za tím 12–14 také nic moc.
Já jsem na 3×10 dlouho jezdil kazetu 12–36, kde jsem měl tedy začátek 12–13. To je tedy ještě menší skok než 11–12, ale ne o moc, takže tohle mám vyzkoušené.
Kdyby to šlo udělat až těch
10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–46–54
tak tam už bych si mohl dovolit vozit 32z pilu a už by skok 10–12 byl o trošku méně hnusný než s 30z pilou (kterou bych musel mít u 10–50/51 kazety).
Vidíš, ten 12z pastorek bych si na začátek kazety mohl dát taky, s převodníkem 42z by to stačilo… S 32z pilou bych akorát přišel o jeden rychlý převod, nejlehčí by mi zůstal. Ale to jsou jen takový teoretický úvahy, stejně tam nechám to 3×10.
Mně to i ještě na 26" stačilo (těch 40/12 nejtěžší) s trojplackou 22/30/40.
No mě ta kazeta naopak vyhovuje více než XD. Protože s 30 vepředu vyjedu na 45 už hodně a tak řadím ten nejlehčí méně často – ale i tak ho potřebuju do prudkých stojek a dlouhých stoupání.
To mě vyhovovala také více než xD, ale je tam prostor ji ještě zlepšit.
Asi budu muset začít jako Mlok nejdříve studovat čísla a počítat, aby mi to mohlo vadit. Připadá mi, že polovina lidí je vyděšená jen z toho samotného čísla.
Nevím proč do toho tak šiješ.
Je to prostě subjektivní, jestli ti to vadí nebo ne, je čistě tvoje věc, jiný člověk to bude mít jinak.
Jak teď střídám Shimano a Sram tak mi třeba zase začaly vadit páčky od Sramu a to jsem je 2 roky vozil a zvykl si na ně.
Stejně tak jsem roky jezdil metalické desky a po 2 letech na organikách už je nemůžu ani cítit.
To zatim neřeš, k tomu se musis doprojezdit ;).
Oprava, nejlehčí převod 0,48. V kalkulátoru byl přepočet.
22×36 na HT29
28×42 na full 27.5, ale tam se chystam dat dopredu 26.
Nemam rad tezke prevody.
30–42 na endulu 27,5
32–36 na pevnaku 26
Jelikož mám trojpřevodník tak nejlehčí 24×36 což je 0.67 ale ten využvám fakt jen do hodně prudkých kopců, takže využití méně časté.
OK.
(a kazeta?)
Tak jsem se opět posunul, aktuální nejlehčí převod 0,43. Doufám, že alespoň držím rekord :)
Téda a ja myslel, ze jednopilu vozi pouze závodníci :)).
Ano, a na druhé straně spektra invalidé.
Závodní invalida