• desperado600

    Jaky adapter budu potrebovat pri vymene kotouce ze 180 na 203mm?

    Kotouc: Shimano XT SM-RT86

    VIDLICE: Suntour AION 35-Boost RC DS, zdvih 150 mm

    BRZDY: Shimano M365, 180mm kotouče

    Dekuju za rady, nazory

    • novas752  

      Doporucuju vykaslat se na kotouc a vymenit brzdy za nejaky co brzdej.

      Jestli tam ted mas trmen primo bez adapteru tak adapter pm180-pm203.

      • desperado600  

        Mam to taky v planu, ale cekam az se ukazou na trhu nove Shimano 4pistek (oznaceni nemam v hlave). Asi BR MT520 ..

        Uz sem je videl na modelech 2019.

        Je to blbost? Radeji ZEE?

        • novas752  

          Tezko rict, Zeecka jsou dobry brzdy a majlant nestojej. Ono by sis dost pomohl i s nejakejma Deorkama, rozdil mezi brzdama se Servovawe a bez je fakt markantni.

          S tim kotoucem bych pockal i na brzdy, protoze 365 ma jiny – vyssi desticky nez Deore atd. + Zee atd. a na drazsich kotoucich by nesedely (je tam nizsi brzdna plocha). Koukam ze ty 520 asi budou mit desticky B01, coz jsou stejny jako ve 365, to pak nechapu jaky ma 4 pistkovej trmen osazenej kratkou destickou smysl.

          • desperado600  

            rozdilna brzdna plocha me nenapadla.

            Nemel bys typ (popr. zkusenost) na nejaky deorka se servem at si porovnam se zee.

            A pokud to chapu dobre, tak bych mel 4pistek menit aj s kotucama?

            • novas752  

              Deore m615 nebo m6000.

              Ne, spatne. Trmeny rad 6 a vyssich (Deore, SLX, XT 2 i 4p, XTR 2 i 4p, Zee, Saint) maj nizsi desticky (2p jine nez 4p, ale na vysku brzdove plochy stejne), jsou delane na kotouce s nizsi brzdnou plochou (napriklad sm-rt76). Trmeny rad 5 a nizsich jsou s sirsima destickama pro levnejsi kotouce s vyssi brzdnou plochou (napr sm-rt20).

              • desperado600  

                Tak zee jsou uz na kupkolo nedostupne ..

                Jeste bych se zeptal, ktere z uvedenych umozni desky s chlazenim? Pripadne pouzit rovnou m7000

                nebo m8000? Je v nich zasadnejsi rozdil?

                • novas752  

                  Pokud vim tak M8000 maj navíc akorát nastavení free stroke – mrtvého chodu páky než začne pohybovat destičkama. SLX to maj konstrukčně nastaveno na minimum a osobně nevidim důvod chtít to jinak. SLX a XT maj oproti Deore keramický pístky (což by mělo omezovat přenos tepla do kapaliny, ale jsou křehký) a napojení hadice na třmen banjem místo dutýho šroubu + olivy s trnem jak do páky (což u některých rámů vylepší provedení hadice k brzdě bez nějakých velkých smyček).

                  A desky s chladičem jdou dát i do Deorek.

                  • PeZi  

                    Free stroke – mají, pravda. Ale není to moc funkční. Nebo mám jinou předstvu. Reguluje se to šroubkem, který mám zašroubovaný již na doraz a ještě bych trochu potřeboval, takže už nějakou dobu sháním delší šroubky. Měl jsem před tím V brzdy, které zabíraly téměř okamžitě jakmile jsem se dotkl páčky. A z nuly na max velmi krátkých chod. Na tohle si nemohu nějak zvyknout, páčka má i po úplném utažení chod moc dlouhý :-(

                    • novas752  

                      Stejně krátkýho chodu páka jako to bylo možný na véčkách nedosáhneš, to prostě nejde. Taky mi chvíli trvalo než jsem si zvykl na delší chod.

                      Je to tim, že pístek v páce musí vytlačit stejný objem kapaliny, který vytlačí oba nebo dokonce 4 větší pístky ve třmenu, takže musí urazit daleko větší vzdálenost. Díky tomu zase se stejnym stiskem páky dobrá brzda vyvodí mnohem větší stisk třmenu a i celkový kroutící moment, než V-brzdy.

                      • PeZi  

                        Princip je mi jasný, jsem mechanik/stojař :-) Ale i po dotažení šroubku na nastavení volného chodu tam mám kousek, cca 1cm chodu páčky, než se začne s destičkami něco dít. Další 1 cm je, než se destičky přitisknou. Vzdálenost destiček od kotouče lze chápat, ale rád bych odstranil ten volný chod, ten první jeden cm. Půjde to, ale šroubek je trochu specifický, je dost dlouhý a má malinkou hlavičku. Délka by nevadila, to se sehnat dá, ale musel bych obrousit hlavu.

                        Ale tak mne napadá, že pokud je to jen doraz, který nic nedrží a není na něj vyvíjena žádná síla, že by možná stačilo na špičku jako prodloužení nalepit cokoliv tenkého, cca 4 mm douhého, a bylo by po starosti.

                  • desperado600  

                    takze bych to „secetl“

                    Shimano SLX BR-M7000, přední + zadní

                    kotouč Shimano SLX SM-RT66 203 mm

                    vzdu bych nechal stavajici ( nebo taky vymenit za SM-RT66 180 mm )

                    takto muze byt?

                    porad nemam jasno u tech adapteru.

                    fcil mam 180mm bez adapteru

                    na kupkolo u brzd M7000 je napsano:

                    přední PM na 160mm, zadní PM na 160mm

                    (pro jiné uchycení nebo kotouče musíte dokoupit adaptér)

                    takze koupim co?

                    • novas752  

                      Jo jo, může.

                      Na kupkole píšou blbosti, brzdovej třmen má danej jen standart PM bez velikosti, když máš 180 bez adaptéru, tak má vidlice PM180 (což se dá u trail vidlice tak nějak čekat) = na 180 kotouč adaptér nepotřebuješ, na 203 potřebuješ 180–203 a menší než 180 na tu vidlici nedáš.

                      Jestli chceš vzadu 160 nechat, tak dozadu adaptér žádnej.

                      • desperado600  

                        vzadu mam 180 ten tam necham.

                        spis sem myslel kotouc odpovidajici brzdam M365, esi muze zustat?

                        • novas752  

                          Může no, destičky dražších brzd jsou užší, takže bude brzdná pocha víc než dostatečná. Ale kotouč samotný má na brždění taky dost velkej vliv, a tyhle levný zase nejsou žádnej zázrak, takže nutný to neni, ale udělal bych si radost i novym kotoučem. :) Třeba tim RT66, pokud máš náboje na 6 děr.

                          • desperado600  

                            dival sem se este na to moje kolo a mam vedenou hadicku k zadni brzde ramem.

                            takze to budu muset asi rozdelat ( trmen od hadicky).

                            je problem zase to odvzdusnit?

                            i kdyz by to bylo vyrazne jednoduzsi, asi je velka blbost nechat zadni brzdu puvodni, ze?

          • xtonda  

            Koukáš blbě, nový levný čtyřpístek je třmen BR-MT520 a páka BL-MT501, destičky jsou stejné jako Zee/Saint (D01S, D02S), jen tam nejdou dát s chladičem.

        • xtonda  

          Už sou https://www.bike-discount.de/…e-set-721660

          čekal sem ale že budou levnější, rozdíl v ceně oproti Zee je docela malý. A třmen má schválně trochu jiný tvar aby tam nešly dát destičky s chladičem.

          • desperado600  

            a fcil, co je lepsi?

            4pistek bez chlazeni, nebo 2pistek SLX s chlazenim?

            • xtonda  

              Záleží o co ti víc jde, čtyřpístek bude líp brzdit, není důvod aby to brzdilo o moc jinak než Zee, destičky s chladičem se pomaleji přehřejí. Dost možná půjde třmen nebo destičky upravit abys je tam nacpal. Destičky pro čtyřpístky sou taky dražší a ne úplně o málo.

      • PeZi  

        Jeslti máš zkušenosti, mohu se také zeptat? Jak je velký při brždění rozdíl mezi 180 mm a 203 mm kotouči? Nemyslím jen maximální účinek, ale celkově, tedy nástup, průběh, síly na páčce…

        Mám na kole BR-M8000, vzadu 160, v předu 180, a přemýšlím, zda dopředu nedat 203. Očekával bych od toho ostřejší nástup a jemnější regulaci dávkování brzdné síly, především v krizových situacích. Díky

        • allrose  

          raději dej do zadu 180,poměr 203/160 mi přijde skoro nesmysl

          jinak nevím co jezdíš,ale pro moje techničtější ježdění byl rozdíl velký(180 na 203),musel jsem se naučit být citlivější na brzdě,nakonec jsem předek degradoval kotoučem deore a při prohození kola s kotoučem slx je to trochu o život,než si zvyknu :))

          • PeZi  

            Nepoměr to je pouze optický. 160 na zadek je dostatečné, víc při brždění odlehčený zadek nepřenese, už takhle to jde do smyku častěji, než bych si přál. Včera mi do cesty vlezla asi 150 kg baba, zadek blokuje při relativně malé síle na páčku brzdy, na předku musí být síla mnohem větší. A vypadá to jako věčnost, než to přejde volný chod, než se vidle zanoří, než se síla na páčce zvýší… Tak mne napadlo, jestli by odstranění volného chodu páčky (nad rámec určený výrobcem) a větší kotouč nezlepšily chování v krizových situacích. Kromě toho, přijde mi, že zadek začíná brzdit dříve o čas potřebný k zanoření vidle. A jakmile se předek chytne naplno, zadek se blokne. Se zamčenou vidlí to nedělá. Pokud by tedy předek začal intenzivně brzdit o chlup dříve, bylo by to fajn.

            Pokud se bavíme třeba o dlouhých sjezdech po afaltkách, tak tam by zadek znát byl, to ano. Tak bych tam možná dal 203/180. Ale kolo má cca 10 kg (ok, plné sedlovky víc), já mám 63 kg, mě ubrzdí i 180/160 :-) Šlo mi primárně o rychlost nástupu v problémech.

            • novas752  

              Tak zkus zadkem víc za sedlo aby se zadní kolo tolik nenadlehčilo a brzdilo víc. :)

              Ale se Shimano brzdama na půjčených kolech jsem měl také trochu problém se snadným smykováním zadku v méně přilnavých místech. Jsem zvyklý na SRAM Guide R, který maj dávkování mnohem lepší, Shimano brzdy jsou proti tomu přepínač on/off. :)

              • PeZi  

                Vždyť jsem to psal :-) Na sjezdu a při plánovaném brždění ok. Ale když šlapeš a šlapeš a náhle skočí člověk nebo vletí pes… Jde mi o zlepšení chování kola v krizových situacích v provozu na silnicích, na cyklostezkách a tak. S nomrálním bržděním problém nemám.

                • atty  

                  Kombinace dobrých brzd (výkonných) s kvalitními kotouči a destičkami bude vždy fungovat tak, že při maximálním úsilí jsi schopen zablokovat přední i zadní kolo na prakticky jakémkoliv podkladu a hned. Jde o to, jakej to má smysl u předního, kde buď půjdeš přes řídítka, nebo to položíš, protože smyk na předku neustojíš. Proto se na předek volí větší kotouče, případně jiné destičky, aby si relativně stejným stiskem pák oběma rukama vyvolal takový brzdný účinek, kdy předek je těsně pod hranicí bloknutí kola a zadek rovněž. Že díky těžišti, podkladu, adhezi (spousta lidí vozí na zadku „hladší a rychlejší“ pláště než na předku) a nebo nestejnoměrné síle na páky jdeš vzadu častěji do smyku, tak to prostě je a při krizovém brždění je to obvyklé a vcelku správné. Když jde zadní do smyku, je to lepší, než kdyby šlo dřív přední (smyk zadního kola obvykle ustojíme, smyk předního kola ustát tak dobře nemusíme).

                  Pokud by sis vyrobil nějakou brutálně předimenzovanou přední brzdnou soustavu (obrovský kotouče, ultrasilný brzdy a destičky) v nepoměru se zadní „průměrnou“ brzdou, budeš ležet častějš a přínos k „bezpečí“ tam nebude žádnej.

                  Že se Ti zdá, že uplyne hodně času, než začne přední brzda hodně brzdit, tak buď

                  1. Ti opravdu moc nebrzdí (to může mít mnoho důvodů proč)
                  2. nebo jde jen o dojem – ono zpomalit soustavu třeba 80kg jezdce + kola z rychlosti třeba 30km v hodině přes tu pár milimetrovou stopu pneumatiky opravdu nějakou dobu trvá – pokud by se přední kolo blokovalo, dopadne to tak, jak popisuji…
              • atty  

                Napsal si to kulantně, nicméně já bych napsal, že Guide R proti SLX/XT moc nebrzděj, takže se Ti potom zdá, že brzdnej účinek je takovej, jakej popisuješ. Shimana brzdy obecně jsou pro mne dostatečně a optimálně dávkovatelné, brzdy s ON/OFF funkcí jsou jiné značky a typy.

                • novas752  

                  Já s výkonem problém zatim nemám, ubrzdil jsem jednim prstem cokoliv co jsem sjížděl ať už to bylo na brzdě furt v technice nebo jen občas v rychlejšim sjezdu. Třeba posledně technická modrá ze Smrku v Jiz.h. k centru U Kyselky což je asi 600m převýšení. Ale na to že to jsou 4 pístky žádná sláva, to je fakt, m8000 brzděj asi o chlup líp.

                  Je mi jasný že je to jenom o zvyku, ale dávkujou se prostě (trochu) hůře než Guide R.

        • novas752  

          Přesně, větší kotouč = větší kroutící moment vyvolanej stejnym stiskem, takže: silnější, hůře dávkovatelné, méně se zahřívá/lépe chladí.

    • Metrick  

      Pokud budeš ten adaptér kupovat dooručuju pokud možno přímo od Shimana. Před časem jsem měnil staré Hayes Stroker trail 160/160 na SLX 180/180 a měl jsem problém s adaptérem force (IS/PM180, zadní), který prostě výškově neseděl (třmen na něm byl o 2–3 mm výš než by měl být) byť dle popisu měl být OK, org adaptér Shimano byl naprosto v pohodě. Jinak změna brzd z Hayes na SLX byla dle mého soudu výraznější než změna velikosti kotouče (obojí byly sintry).

      • desperado600  

        zhledem k tomu, ze adapter nikde nemaji (e shopy) asi zustane zatim pouze u zmeny brzd.

    • Filip Lásko  

      Taky se přidám se svým troškem do mlýna :D Budu kupovat brzdy Xt m8000 a rovnou plánuji že hodím dopředu 203mm kotouč a vzadu nechám 180mm. I ted na 180 mám adaptéry. Nikde na vidlici ani na rámu jsem nenašel žádnou informaci omození vel. kotouče, tak ůžu předpokládat, že 203mm kotouč vejde bez problémů že? Samozřejmě se správným adaptérem. Kolo je CTM Rawer 2017, vidlice Manitou Minute Comp 27,5 140 mm travel. Dík

    • desperado600  

      Zkousel nekdo na predku 4pistek ( napr. Zee )

      A na zadku nechat 2pistek ( napr. M365 )

      Za prepkokladu, ze se vymeni packa pro zadek se servem. Jde to vubec?

      Motorky tak funguji ( mysleno v predu 6pistek, vzadu 2pistek)

      Dik za zkusenost

    • desperado600  

      mohl by mi nekdo podaradit/vysvetlit

      na vidlici bez redukce 180mm kotouc ( aion 35 bust )

      poridil sem:

      kotouc XT SM RT86 203mm

      redukce FORCE POST/POST 203mm ( Shimano sem nenasel skladem )

      vubec to nepasuje, jako by byl adapter kratkej.

      muzete mi poradit/vysvetlit, kde sem udelal chybu, pripadne jak to vyresit?

      brzda Zee, na 180mm funguje ( jak sem uvedl bez adapteru ).

      diky za rady

      • kubad  

        Máš velký adaptér, je na 160mm vidlici.tedy +40mm.

        Ty máš ale vidlici 180mm takže potřebuješ adaptér jen +20mm

    • desperado600  

      Takze to uvedu na pravou miru, pokud by to nekdo resil.

      Pokud je vidlice PM 180mm pro kotouc 203mm potrebujete +23mm, tzm. Shimano SM-MA-F203P/PM

      Jestlize Vam bude nekdo tvrdit, ze sm ma f180p/pm bude pasovat, nebude .. Redukce Force je uplne mino, nesedi diry ..

      Toz tak ..

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.