• old biker

    Jaké převody preferujetě, z hlediska využití, ceny, výdrže komponentů. Je to 2×10, 1×11, 2×11, 2×12, 1×12.

    • Bubaaak  

      Záleží kde jezdíš, na čem jezdíš…

    • novas752  

      1×12

    • snas89  

      Ty idealni.

    • DejfSejf  

      Silnice 2×11 u té starší 2×9, bike- jsem stará škola takže 3×9 zatím, výhledově to nechám osudu stále nemůžu přijít na chuť 1× něco… Samozřejmě 26" kola…29" se nebráním

    • Breakpain  

      DH – 1×7

      Enduro – 1×12

    • kovar  

      2×10

    • DaSnail  

      3×9 , 2×9, 1×1

    • couffy  

      2×10,2×11,2×9­,1×11,1×12

    • kubad  

      2×10

      2×11

      1×11

      1×12

      1×1

    • Mad_Cat1  

      2×10

    • jack  

      Na silnici 2×11 – klidně převodníky 53–39 a větší kazetu.na mtb 1×12.

    • Kouba_2005  

      1×11

      1×12

      2×11

    • Infidel  

      Lehčí

    • kiwaf  

      1×12

      1×11

    • scalar  

      2×10

      1×11

    • Snap  

      Já jsem stále spokojen s 3×10.

    • ronda  

      Jak na čem. Silnice 2×11, v terénu nezničitelných 3×9 a pro turistu bude 3×11 tak akorát :-)

    • Lynch  

      2×7

      • Mr.Pavka  

        Taky. Pokud si teda nedelas srandu. :)

        Ja teda lepmd receno 2×7 bez prezmykace.

        Pod kopcem zkopnu retez na mensi placku.

        A nahore slezu a rucne dam retez zas na velkou.

        • ronda  

          Takhle jsem to měl kdysi na Favoritovi (2×6), protože placky tak příšerně šmajdaly, že řetěz furt štrejchal do vodítka smyku.

        • TK75  

          To je teď největší frajeřina :-)

          Si předběhl dobu, všechna čest

    • Jamin  

      3×9, už bych i přešel na něco modernějšího, ale všechno je dneska strašně drahý. A líp asi jentak nebude.

    • jirka023  

      1×12, převodník 36, kazeta 10–52

      • humil  

        Tak tohle si dám na kolo po příštím upgradu. Tři sezony vozím 1×11, 11–42. (Chybí mi převody do rychla.)

        Jak mi kdysi říkal kámoš: jakmile nasadíš 1×něco, už není cesty zpět. A měl pravdu. (Na zimáku dojíždím 3×9, pak se s přesmykačem rozloučím definitivně.)

        • ronda  

          Já na 1× něco přešel už před jednačtyřiceti lety. Prostě z tak šmajdavý dvojplacky musel smyk do pryč. A jak jsem byl rád za slušnější materiál a návrat 2× a 3× něčeho :-)

    • Georrge  

      Momentálně 3×9 předělanou na 1×12

    • Tencovozikmin  

      Hlavně finační a příchozí platby.

    • Rychlej turista  

      2 × 9

    • Vrci  

      2×12, 53–39 / 11–32

    • mykovec  

      silnic 2×10 53–39/12–25(27), gravel 1×10 42/ 11–28, mtb 3×8 44–32–22/ 11–28

    • Smazaný účet  
    • venkovan  

      1×12tě

    • MichaelSimek  

      45

    • Libores  

      Všechny.

    • Marskatin  

      Momentálně 3×11.

    • matej1111  

      cestak 3×10+12–21 kazeta, MTB 3×9+11–36 :)))

    • hoko25  

      3×10 a nehodlám to měnit

    • krabica  

      1×12

      2×11

      • MilanT  

        1×12 – 32T – 11–50

        1×12 – 32T – 10–50

        1×12 – 32T – 10–50

    • rumik  

      trojtác! nemohu vynachválit

      • Mr.Pavka  

        Ano. Kdo nevyznava svatou trojici mel by byt upalen za kacirstvi.

        Do pekla s vetsinou z nas!

    • TK75  

      Každopádně čím dál lehčí :-)

    • Prazak0  

      Pokud jde o cenu a možná i o výdrž, tak osmičkové kazety a řetězy k nim jsou nejlevnější, s velmi dobrou výdrží, převodů je o něco méně. Někde jsem snad i viděl gravel kolo v ceně přes 20 t. kde to mělo 1×8. Osobně mi přijde těch převodů pak málo, snad tak 2×.8. Devítkové řetězy jsou druhé nejlevnější, kazety stojí zhruba stejně jak osmičkové, zas je jeden pastorek navíc, výdrž může být velmi slušná. I 1×9 mi přijde dosti málo, na rozdíl od 1×12, možná i 1×11 by stačilo – ale u dvanáctkových řazení jsou drahé nejen řetězy, ale i kazety.

      Kdo bydlí na rovině, jen menší zvlnění, tak to může zvládnout i na singlespeed, případně toto vylepšit řazením v náboji, dát tam tři převody, takže i do menších kopečků to vyjede v pohodě. A tyto řetězy asi budou velmi levné a velmi trvanlivé, vydrží zřejmě více než řetězy pro přehazovačky. Sjetí pastorků kdyžtak není problém, nový pastorek stojí pár desítek kč. Bydlet v Polabí a jezdit do práce na kole třeba z vesnice do městečka 12 km vzdáleného, tak bych asi volil singlespeed s torpédem, pokud by byl nějaký kopeček, tak možná trošku lehčí převod, případně i převody do náboje, ideálně vše s torpédem.

      • psbiker  

        Stačí 2 převody – 46*18 a ze sedla. Dá se tak zvládnout všechno. Tedy 1×1.

        • Esi  

          No tak to třeba na cestě z Jilemnice na Zlaté návrší přeju hodně štěstí a doporučuju pohodlné boty na chůzi :-)

    • citroen15  

      MTB –36/26×11/42-nyní,další výměna bude 11/40

    • wert7  

      Ideální převod pro all-round HT dneska nikdo nevyrábí tj. nejtěžší 2–3 pastorky s rozestupem o 1 zub pro přesuny po rovině. Kdysi se dala alespoň koupit 10sp. kazeta SRAM 11–12–14-…

      Takže za mě 12sp. kazeta s rozsahem 10–11–12–14-…-42 :-)

      • novas752  

        To si myslim že brzy přijde. S rozmachem jednoplacek a 1×12 u gravelbiků.

        • Vrci  

          Nejspíš ano, ekar adventure ma přesně tenhle začátek kazety jen je to 13s.

      • Smazaný účet  
      • GdH  

        Jemné odstupňování, zejména na těžkém konci, je na XC základ, takže v mém případě 2×11 38/26 a hybridní kazeta 11–12–13–14–15–17–19–21–32–37–42 :)

        • wert7  

          Až na ten skok 21–32 luxus. Jak funguje řazeni? :-)

          • GdH  

            Přehazka nemá problém, ale při řazení nahoru to samozřejmě trochu zarachtá o bok většího pastorku. Což je vlastně fajn, protože když se zapomenu, nebo si jen nejsem jist, a řadím tam omylem, dostanu varování a můžu to hned pustit zpět :) Na díru si třeba zvyknout a nebudu zapírat, že mi občas vadí, ale převody tam nechybí žádné, jen musím víc používat přesmykač. Zkoušel jsem i varianty s menší dírou, ale tím jsem si vůbec nepomohl. Takže po pár tisících km bych stále neměnil.

            • wert7  

              Já jsem hodně zvažoval kombinaci 38–26/11–36. Jenže kazeta 11–36 pro MTB ořech se blbě shání, navíc má „jen“ tři malé skoky o 1 zub, takže by stejně byla potřeba skoro celá přeskládat :-(

              Škoda že se toho nechytnul některý alternativní výrobce alespoň u 12 sp. Stejně tak nechápu, proč Shimano nabízí 10–45 kazetu, která se liší 3 posledními pastorky místo změny skoků na začátku.

              10–11–12-…-45

              • GdH  

                Zvažoval jsem kde co, ale ten rozsah já využiju celý, nebudu kvůli tomu při výjezdu Řípu vstávat ze sedla :) Tak jsem vzal nejlevnější 105 11–28 a narouboval to na původní 11–42.

                • wert7  

                  Hele nejsou tam trochu jiné mezery mezi pastorky? Standardní 105 kazeta CS-R7000 je pro silniční hub, a verze pro MTB hub CS-HG700–11 se zase dělá pouze v jedné verzi 11–34, kde jsou ty skoky poněkud větší:

                  https://bike.shimano.com/…G700-11.html

                  • GdH  

                    Je to stejné, rozdíl je akorát na straně velkých pastorků, kde silniční kazety si nemůžou dovolit takový přesah do drátů, proto mají delší ořech, aby se vešly. Drobně se liší náběhy pastorků pro řetěz, tak je lepší nemíchat je na střídačku. Ještě si člověk musí uvědomit, že např. u 7000 řad bývají největší 3 pastorky na společném unašeči a tak celý ten silniční blok na MTB ořech nepůjde, vyšší řady takto seskupují i další dva, což je pro účely mixu další komplikace.

        • TK75  

          Nad tím jsem už taky dumal… 11–12–13 to je dobrý

          S tím skokem přehazka problém nemá?

        • Romancero  

          na jaký ořech to dáváš?

          • GdH  

            Normálně na MTB HG. Menší pastorky jsou ze silniční 105 CS-R7000, velké z CS-M7000

            • wert7  

              Já bych ty silniční 105 kazety k té SLX v ideálním případě pro lepší vyplnění mezer potřeboval 2 :)

              11–12–13–14–16–18–21–25–32–37–42

              I když možná by byla lepší varianta použít pouze silniční 11–32 a sestavit:

              11–12–13–14–16–18–22–28–32–37–42

              Těch kombinací s různou verzí 105 kazety tam bude asi hodně. Skoro mám teď nutkání demontovat nové Shimano 12sp. :-)

        • psbiker  

          Řadím dobře, řadím rád :)

    • Romancero  

      1× 6 (městské kolo, bahňák), 3×8 (horské), 2×9 gravel-na všechny používám řetěz 9, abych v tom neměl guláš

    • nomecz  

      Full 32×10–59 12sp

      CX 40× 11–36 11sp

      Road 52/36×11–30 11sp

    • jIrI___  

      1×1 (měšťák)

      3×9 (MTB)

      2×11 (silniční gravel)

    • wilda81  

      Podle kola preferuji 1×11, 2×11, 1×7 a 0×0 (bez řetězu).

    • mr.antik  

      1×11 – velmi rozumná cena, váha a výdrž a rozsah už jakžtakž vystačí

    • Sraldo Serpentiny  

      Zatim jsem bych nic jineho nez 3×10 nechtel.

    • Phantasma  

      Na bajku stále 3×10. Některé převody se opakují, přesmyk mi tolik nevadí a při nějakém přesunu po asfaltu to parádně upaluje. Přemýšlel jsem nejednou o změně, ale prostě jsem to nakonec nechal a investoval do něčeho jiného. I když nejsem začátečník a mám něco najeto, rád si tam ty nejlehčí převody nechám :-D

      • Prazak0  

        Tak trojpřevodník poskytne největší rozsah převodů, pro běžné silniční ježdění mi zas vyhovuje dvojpřevodník. Ten zůstává stále na silničních závodech, protože tam přeci jen nejde jen o módu, ale aby to fungovalo. Dobře vědí, proč nejezdí jen s jedním převodníkem, myslím silnici.¨

        Bydlet někde u hor, tak si umím představit mít ten trojpřevodník. Pak asi není nutných 3×11, ale dosti lidem by stačilo i 3×9.

      • Libores  

        Zajímavý, mě to na lehkým konci vyšlo úplně stejně a žádný lehký převody jsem nepřišel, možná tak o 2 nejtěžší, který mi byly s tejně k rpdu. Nejlehčí 24×36 nebo 32×50 vyjde nastejno. Nebo vozíš nějakou specialitu?

        • Phantasma  

          Aha …

          Jezdim toto:

          40×30×22 a 11–36

          • Libores  

            No vidíš. Takže na obou koncích rozdíl nula nula prd…

            • oddie  

              40/11 = 3,6, tzn. pro 10z pastorek 36z převodník.

              22/36 = 0,61, tzn. pro 36z převodník 59z na kazetě…

              Takže na obou koncích asi těžko, buď obětuje jeden, nebo druhý. Stejný rozsah leda s kazetou 9–52, která je za nesmysl a skoky má ještě nesmyslnější, jako 12–15–18–22 je fakt pecka.

              • Libores  

                Teď si nejsem úplně jistý zda máme jasno ve významu sousloví „nula nula prd“… Tak v číslech to může vypadat tragicky, když je dobře zaprezentuješ. V praxi na nejlehčí bude při stejný rychlost rozdíl v kadenci zanedbatelný. Na nejtěžší už je to horší, ale zvlášť u 40×11 je víceméně jen přišlapávák z kopce, bude pro rychlosti dejme tomu 40km/h rozdíl v kadenci cca 80 vs. 70rpm. To mi nepřipadá jako úplnej dealbreaker. Čísla jsou fajn, ale vočaďpocaď…

                • oddie  

                  V praxi na nejlehčí jsem rozdíl 34 – 36 na kazetě při přechodu z 3×9 na 3×10 zaznamenal a kvitoval, takže zanedbatelný úplně není. Na druhé straně bych se klidně spokojil s 3,4, tam na tom 3,6 netrvám, což by znamenalo převodník „jenom“ 34 při 10z pastorku, čímž by se potřebný největší pastorek zmenšil an 56z… což stejně nikdo nedělá. A zůstal by děsný skok 10–12. Furt past vedle pasti…

                  Asi 1×13 nebo 1×14 by to řešilo všechno, rozsah i skoky, teda až na životnost řetězu, když se jede všechno z dost malého tácu. Holt na takový univerzál, jako mám já, je ten trojtác vhodnější – běžné výlety z velkého, lehký terén z prostředního, trháky z malého. SLX kazeta za 800 a výdrž navěky.

                  BTW přes zimu jsem koupil dva starší téměř identické 27,5" fully pro ženské na běžné ježdění – žádné sjezdy, ale pohodlí na běžných výletech. Orig. osazeno 2×10, na jejich výslovné přání jsem oba předělával na 3×10. Z přesně stejných důvodů…

                  • Libores  

                    njn, máš to holt těžký:) Nechme to bejt, mě taky 3×10 dlouho vyhovovalo, ale zpátky bych to už nechtěl ani za živýho boha.

                    Ale co se týče těch nejlehčích převodů (32×50 a 22×36) tak rozdíl v rychlost při kadenci 80rpm vychází na 6,7km/h vs. 7km/h. Jo, poznat to asi je, ale jestli má smysl to řešit…

                  • wert7  

                    Je tu ale jeden problém. Kliky pro 3X10 v boost verzi nikdo nedělá. Kliky pro 2×11 sice boost jsou, ale s převodníky 42–28 je nikdo nevyrábí. Ve výsledku tak při stavbě nového kola máte na výběr 2×11 nebo 1×12 (2×12), což často vede k tomu, že zákazník zvolí 1×12 protože kvůi malému rozsahu 10z u 2X převodníků není mezi 2×11 a 1×12 prakticky žádný rozdíl.

                    http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

                    Kdyby výrobci nabízeli kombinace s rozdílem 14z (42–28, 40–26, 38–24, 36–22) dávalo by 2×11 v porovnání s 1×12 mnohem větší smysl.

                    • xtonda  

                      Sram GX má 36–24 s kazetou 10–42, to je pěkných 630 %, ale u Shimana 34–24 a 11–42 je jen 541 %, což skutečně o moc víc rozsahu než 1×12 nedává.

    • beet.cz  

      Horák mám stále 3×8, ale na jaro mám v garáži nový 1×12.

      Silnici mám 2×10 a stačí. Jen bych potřeboval jinou kazetu 12 – 25 je moc do rychla. Nejmenší dva pastorky prakticky nevyužívám.

      • Prazak0  

        Tak 3×8 neposkytne méně převodů než 1×12. Matematicky 24 převodů, fakticky využitelných nebo po odečtení duplicit toho je méně, cca 12. Horší řazení – na převodníkách, ale zas možnost si převody lépe upravit. U běžné kazety je jemnější stupňování, jede-li člověk po rovině 44/15, tak skok je menší na 17 z pastorek než u nějaké kazety, kde člověk skáče z 11 z. A do rychla u té osmičky stále převody jsou, obvykle 13 a 11, což u 12 kazety chybí.

        Kdosi tu píše, jak mu řetězy (12) vydrží pár set km, mně osmičkové a devítkové řetězy vydrží přes 3 tisíce km.

        • bara2  

          Počet převodů je jedna věc a rozsah převodů věc druhá. Do rychla potřebuju pro přesuny po silnici převod 3,4, větší neušlapu, ale jsem starší žena, průměrně zdatný muž využije určitě převod těžší…

          Do běžných kopců vyskytujících se na našich silnicích mi stačí do pomala převod 0,65, s tím vyjedu stoupání 15% po asfaltě, horší krpály v nejhorším vytlačím, terénní jezdci asi potřebují ještě pomalejší.

          Počet použitelných převodů mezi tím je otázkou nároků na jemnost odtupňování. Krajní převody jsou základ, bez nich to buď nepojede při přesunech, nebo to budu do kopce tlačit, ani jedno z toho nechci.

        • humil  

          Jezdím 1×11, řetěz mi vydrží cca 7000 km.

    • RapMan  

      zajímavý, čekal jsem více vyznavačů 1×12. Mě mých 2×11 (36/26 11–42) přijde ok, jediný bych možná uvažoval o 38z převodníku místo toho 36, abych měl těžší převody…

      • Kouba_2005  

        Vyznavači 1×12 ví své a nepotřebují o tom nikoho přesvědčovat :-)

        Každopádně jak tu několikrát padlo – hlavně to musí vyhovovat provozovateli v jeho podmínkách, obecné pravidlo pro všechny žádné není.

        • JachymP  

          Když mluvíme o MTB tak jsou zastánci 2× naštvaný, že v nových kolech už nemaj skoro výběr, na lepších kolech už vůbec. Tak furt vypisujou do fór, jak je 1×12 k ničemu.

          Na gravelu si každý může vybrat, takže tam nemá problém nikdo.

          A na silnici jezdí 1× jen exoti ;)

          • ronda  

            Ne že je 1×12 k ničemu, to je nesmysl. Určitě mnoha lidem naprosto vyhovuje, nebo se alespoň líbí. Ale ne každému a všude musí vyhovovat. Blbý je, že už prakticky není na výběr, nesmyslnej diktát výrobců.

            • wert7  

              V tom případě je třeba si jít koupit 2×12 aby Simano vědělo, že je o to zájem :-)

              • ronda  

                V terénu mi maximálně vyhovuje 3×9, už jen kvůli „nesmrtelnosti“, jde opravit a prakticky dokonale seřídit na první dobrou jen tak od oka. Jednou jsem takhle hluboko v lese rovnal vodítko přehazky ohnuté do pravého úhlu. Dvě kladiva od lesáka a ani jsem to nemusel později dolaďovat. Nejsem si jistý, jestli by tohle snesla dvanáctková hodinařina. Tam ty rozestupy pastorků budou vyžadovat větší přesnost, než od oka rovnanou po pádu zkroucenou patku.

                • wert7  

                  Jenže 3×9 si na nové kolo nikdo nedá. Nejsou díly, mnohdy ani není kam namontovat přesmyk nebo jak vést k němu bowden (i když to se dá nějak dobastlit)

    • bara2  

      Jezdím 3×6, 3×8 a 2×8 ;-)

      Uvažuji o 2×9, ale jenom proto, že mám jedny nevyužité pěkné kliky s malým převodníkem 24 zubů a potřebuju proti tomu pastorek 36 :-))

      Rozsah převodů od 0,65 do 3,4 je pro mě dostatečný a ten na všech kolech mám.

    • Zeppelin  

      2×11 neskutečně vyhovuje (38/28, 11–42), ale neznám jiné, jako třeba 1×12…

      Pro ženskou 1×11 skvělé (a cenově velmi příznivé), potažmo tu 1×12, prostě bez přesmykače.

    • Cyklista009  

      3×11 52–39–30 a 11–36 kazetu.

    • oddie  

      3×10, 1×10, 1×9, 3×9.

    • kandik psi zub  

      2×10 40–26/11–34 a 1×12 32/10–50. Kdo jezdi na cemkoliv jinym, jezdi spatne, ja to mam nejlip.

    • puka  

      1×11 27,5", 34z, 11–42/11–46z

      1×9 26", 34z, 11–32z

      1×1 24", 30z, 16z

    • Bandicoot  

      zdar,

      na horáči jsem vždy jezdil 3×(8), pul roku co jsem přešel na 1×12 a je to úplně něco jiného a je škoda, že tadle móda nepřišla už dříve, opravdu skvěle uděláno. kazeta je 11–50z, přední 32z je teda naprd, tak mám 34z a to mi vyhovuje uplně maximálně

      Silnička 2×9 (11–23/25? teď si nejsem jist, vepředu jsem míval kompakt, ale to mi krutě nesedělo, teď mám klasiku 54/38z tuším a supr)

      • humil  

        Mám teď 1×11 (34 a 11–42) a už se těším až to ojezdím a nasadím 1×12, v plánu mám 36 zubů a 10×46.

        Do lehka mám teď poměr 0.81 a 36–46 dělá cca 0,78, a to bohatě stačí na XC i maratony. Do rychla by se hodilo něco blízko 4,0 (na přišlapávání z kopce), ale smířím se i s 3,6. Těch aktuálních 3,1 , co mám, je proklatě málo!

        • Bandicoot  

          No z kopce taky tak do 50ky a už stejně šlapu jak křeček v kolečku :D

    • rybička  

      Na Jeffsyně 1×11 s kazetou 9–46 zubů a převodníkem 28 zubů. Potřebuju mít nejlehčí převod 0,6; nejtěžší není důležitý, v podstatě ho nepoužívám, takže bych teoreticky mohl jít na 26z. převodník. Rozsah je (více než) dostatečný a jsem ušetřen problémů 12 spd. sad. Prove me wrong :-).

      • nksh  

        predpokladam E13 kazeta – to si dej pozor na opotrebeni retezu. Ta kazeta je z blata

        • rybička  

          Vozím na ní X01 Eagle (12spd.) řetěz, jednak kvůli výdrži a někde na YT jsem viděl, že s touhle kazetou funguje líp, než 11 spd. Po dvou letech jsem na 1. zoubku měrky, takže myslím, že to kolo s tímhle řetězem ještě prodám :-).

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.