Jaké kolo/rám pro opravdu těžkého jezdce

36 nepřečtených
  • AJur

    Dobrý den všem.

    Po letech se mi objevila v rámu hliníkového crosse prasklina a tak budu kupovat nové kolo.

    Chtěl bych něco na silnice/lehký terén s berany, odpruženou vidlicí a nejlépe s návarky na přidělání nosiče, cena určitě pod 50 tisíc.

    Vážím ale přes 140Kg při 197cm, proto přemýšlím, jaký rám má vůbec kolo mít.

    Chtěl bych poprosit o názory na pár otázek:

    1, Jaké rámy jsou jpevnější: Hliníkové nebo karbon?

    Jsou MTB rámy pevnější než crosscountry? (silničních a gravel rámů bez odpružené vidlice bych se bál, že nevydrží)

    2, Případně jaké máte zkušenosti s pevností (karbonových) rámů různých značek:

    MRX

    Felt

    Author

    3, Ten author výše se mi líbí – má návarky na nosič, kdybych dokázal hlavně páky přemontovat na silniční a předělal kolo na berany, bylo by to přesně to co chci. Máte prosím někdo zkušenost s pevností toho Authoráckého karbonového rámu?

    Případně znáte ještě jiné karbonové rámy s návarky na nosič?

    4, Obecnější otázka: Chci v podstatě crosse s berany (do lehkého Gravelu bych se bál jít). Jak byste mi poradili kupovat kolo:

    a, Koupit celé kolo a zkusit přemontovat/nechat přemontovat díly, co chci změnit (berany, páky a nekompatibilní části řazení)

    b, Nechat si kolo postavit někde v cyklistice / u stavitele

    c, využit eshop s konfigurátorem – jednou jsem narazil na shop s konfigurátorem, u některých sad se daly berany zadat i u crossových kol,

    Předem díky za případné rady,

    AJur

    • puka  

      Jen proletím – RB vypadá bytelně a váhu bys mohl ušetřit na osazení

      • AJur  

        Díky za radu. Už jsem se zkoušel podívat, ale nějak jsem se nemohl dostat na jejich konfigurátor. Váhu neřeším, karbon by se mi líbil kvůli pohodlí :-)

      • novas752  

        Šetřit váhu na osazení při 140kg a ještě nosiči? Jako vážně?

        • puka  

          Proč teda uvažoval nad špatně osazeným karbonem?

          • AJur  

            Kvůli pohodlí. Měním rám jednou za dlouho, tak jsem nechtěl v budoucnu litovat. Jestli je pro mne rozumnější (tj. odolnější) karbon nebo hliník jsem se chtěl dozvědět tady. Myslíš, že karbon pro pohodlí nemá cenu?

            Jinak ty odkazy jsou hlavně kvůli rámu. Asi si stejně nechám kolo někde postavit, ať už na rámu běžném nebo na míru, jak lidé radí. Zatím uvažuji o beranech, sadě asi 2×11 se silničními pákami, hydraulikách s pokud možno velkými kotouči, určitě pevné osy. Protože ne(kilo)gramařím a vskutku nezávodím, nemyslel jsem si, že potřebuji nějakou super sadu.

            Třeba ten karbonový Mrx jsem viděl v reálu a vypadal hodně robustně, tak jsem doufal v nějaké zkušenosti uživatelů. Má pevné osy a je na sedlovku 31.6, kdyby mi lidé řekli, že je super pevný, tak bych třeba chtěl kolo na něm (nevím, jaký problém je silniční sada na MTB rámu).

            • puka  

              Když budeš mít kvalitní, lehké záplety, budeš moct si hodit pohodlnější (těžší) pláště. Nevím,jaké pohodlí nabídne karbon, osobně authoru a mrx moc v pevnosti nevěřím.

              Nejel jsi ho, třeba se bude kroutit a to může vypadat všelijak.

      • tsunami  

        Váhu ušetří nejlevněji a nejrychleji když zhubne – u váhy 140kg na o je prostoru dost (nic osobního proti autorovi, jsem stejná váhová kategorie). Na kole to zas tak moc řešit nemusí.

    • novas752  

      Crosscountry (XC) je podkategorie MTB, asi si myslel CX (cyklokros). Problém mtb rámů je ten že jsou delší než silniční/cx/gravel – počítaj s kratšim představcem a rovnejma řídítkama.

      Co takhle na zakázku ocelový rám, třeba Werk s vlastní geometrií vyjde cca na 6–8000 a přežije to dost. Na to odpruženou 27,5" mtb vidlici, 622 mtb kola určený na nějaký trail ježdění (budou odolný), 28" trekový pláště, nějaký schopnější brzdy atd.

      • Janes  

        Taky Bareš dělá zakázkové rámy.

      • AJur  

        Dík za reakci, myslel jsem opravdu XC. Mé současné kolo, Felt QX100 z 2009 s rovnými řídítky, má velikost 23" (58cm) a je mi spíš krátké i s 120mm představcem (i když s berany by to bylo asi OK). Při jízdě se mi víc a víc stýská po beranech. Jednak rychlost na silnici, ale hlavně pohodlí – po dvou hodinách už nevím, jak držet řídítka. Mám taky silničku s berany, ocelového Sfinxe na míru z doby, kdy jsem měl 110Kg, a na tom se sedělo doře i po 8 hodinách. Jenomže tam strčím pláště tak nejvíc 28mm vpředu/32mm vzadu a to je na mne teď málo – teď vozím 42mm Schwalbe Marathon Supreme a to je na mě ideál, tenčí bych nechtěl – jezdím hodně mimo silnici po různých stezkách.

        Na toho Werka se podívám. Rozšiřuje to ale původní otázku: jaké rámy jsou teda nejodolnější – karbon, hliník nebo ocel?

      • puka  

        Werky tu praskaly měsíc v kuse. Už si dávají záležet?

    • radek3  

      Myslím, že rám moc řešit nemusíš, ten snese opravu hodně. Tam bych vybíral co se ti líbí. Spíš bych se zaměřil na nejslabší část a to jsou kola. Vybrat pevná hliníková kola se silnějšími dráty. Popřípadě si je nechat přeplést. Sice máš 140kg,, ale musíš počítat, že když někde přejedeš nějaký hup nebo někde trochu skočíš i kdyby jen z obrubníku, tak ta dopadová hmotnost bude ještě vyšší než 140kg.. Řešil bych primárně kola a silné dráty.

      • Janes  

        Nevím, jestli rám řešit nemusí, ale kola určitě ano. Tam bych asi stavěl na zakázku.

        • tsunami  

          2m člověk s metrákem a půl rám řešit podle mě musí. Jak mají dnes rámy nízko horní trubky tak to je blbé – chce to vybírat rám co je dostatečně vysoký aby neměl sedlovku 50cm vytaženou. I tak to na ni bude dost páka.

          U karbonového rámu bych se také trošku bál toho jak bude schopný sedlovku utáhnout aby mu nezajížďela. Možná bude muset dát objímku přímo na sedlovku proti zajíždění.

          Kola mám remerx rocky disc ráfky a mavic náboj, 32 drátů, žádné tenčené ploché apod, ale normální nerezové. A pořídil bych je znovu. Jezdím lesní cesty, kořeny, šutry a obrubníky apod neřeším. Kola drží, dráty mi za poslední 3000km praskly dva a to na silnici :-/ Ale nějaké velké skoky nejezdí. to neumím a nemám na to váhu ani kolo :-)

          • AJur  

            Ano, vidím to podobně. Určitě koupím největší rám, co půjde. Případně si chci dát delší sedlovku než je normálně třeba, aby rám na konci sedlové trubky vyztužila. Přemýšlím, jestli je lepší karbonová, která pružením šetří kolo, ale bude namáhat ten konec sedlové trubky, kde mi to vždycky prasklo, nebo silná hliníková, která by snad měla zátěž lépe rozprostřít.

            U kol mám nejradší 36 drátů :-)

            • tsunami  

              Sedlovku mám 27,2mm, která v té délce a hliníku dost pruží tak jsem karbon neřešil. Kupoval jsem 450mm sedlovku aby byla víc zasunutá v rámu než origo 350, funkce stejná, ale mám lepší pocit :-) 36 jsem chtěl, ale nakonec neřešil.

            • danielh  

              S tvou vahou urcite 36 dratu a na zadnim kole tim tuplem, vpredu mozna snese 32, se sedlovkou z karbonu s tvou vahou bych radsi neriskoval, hlinik se ohne ale karbon ti praskne a mas tycku v r.ti.

              • tsunami  

                I hliník se může zlomit – mám osobní zkušenost (píchnutá do stehna).

                • Janes  

                  Takže nakonec jedině poctivou ocelovou a parádně pochromovanou :-)

        • AJur  

          S koly problém nemám. Možná proto, že donedávna jsem vozil širší Schwalbe Marathony 57mm, ale přední kolo je po těch letech ok, zadní jsem loni vyměnil za obyčejné z Axit.cz (asi tohle) na 36 špicích a zatím ok. Mám ale véčka, která záplet tak nenamáhají – a chci kotouče.

          Ten rám mi praskl už podruhé v tom samém svaru sedlové a horní trubky. Poprvé po dvou letech, těsně v záruce, v prodejně vymenili (vážil jsem trošku méně než teď). Teď podruhé mi vydržel tak 6 let. Ale myslím, že kdybych si tehdy rovnou koupil 400mm pevnější sedlovku místo původní 350mm, i když měla rysku i s rezervou zasunutou, tak ten rám prasknout vůbec nemusel, na to je teď ale pozdě.

          Takže co teď řeším – když si koupím karbonový rám, bude slabší než hliník, který mám teď, nebo ne?

          • Esi  

            140kg už je dost to jsi i s kolem nad 150kg, Trek ma na vsechna kola vahový limit 136kg včetně kola. Nosič na jejich mtb nedáš jedině na sedlovku a tu už bych při tvoji hmotnosti teda neprovokoval. Šel bych do zakazkoveho rámu s stavby přesně podle pozadavku

            • AJur  

              Rozumím, budu o rámu na míru přemýšlet.

              Původní myšlenka byla, že dosavadní rám vydržel 6 let, to mi docela stačí. Zdálo se mi zbytečné chtít rám na míru pro moje zcela nezávodní nároky, jen jsem si říkal, že bych si třeba připlatil za pohodlí v karbonu, kdyby byl třeba odolnější než hliník – proto jsem chtěl zjistit, jaký materiál, typ MTB/XC a značku, aby se to nerozpadlo třeba hned.

              .

      • danielh  

        Na tu vahu tak draty z Vibrania :-)

    • Jason Voorhees  

      známý co maj kolem 150kg jezděj německý Haibike…

    • Pán z Dubu  

      Asi každý výrobce tandemů by uměl vyrobit monopost s tandemovou tonáží.

      Rámy dělá i http://www.noquestionbike.eu/cz/

      Vidli 100 mm asi budeš hrcat na doraz, alespoň 120 mm bude lépe – to už by chtělo 34 mm vnitřní nohy. Váhový limit a limit foukání mají i pneu a ráfky – tam zvol optimální vnitřní šířku ráfku pro zamýšlenou šíři pneu.

      Festovnější kliky jsou ty pro AM/DH ježdění.

      Montáž brzdového třmenu rámu (rovnou aspoň na 180 mm kotouč) na dolní vzpěru – ať nekoliduje s nosičem, montážní otvory na nosič.

      Nějaká širší řidítka ke Tvé výšce http://product.origin8.bike/?…

      • puka  

        Rovnou koupit 36er. :D

      • vojtechposmourny  

        Proč by měl 100mm vidli dávat na doraz? Pokud jí budem mít správně nastavenou (sag, progresivita), tak by zdvih neměl hrát roli.

      • AJur  

        Díky za odkaz na rám, to už je trochu extrémní.

        Jinak s (pružinovou) vidlí jsem problém neměl, jak hádá vojtechposmourny, ani s ráfky a plášti. Kliky mám teď nějaké levné na čtyřhran, 165mm kvůli problémům s koleny, a pocitově se možná trochu hýbou, ale koukám, že s trochou námahy se dají od Shimana v 165mm sehnat mnohem lepší :-)

        • Pán z Dubu  

          S Tvou tělesnou výškou a 165 mm klikama budeš asi potřebovat plnohodnotný rám 23“ tj. se sedlovou trubkou v délce 584 mm – ať je sedlovka vytažená radši méně než na limitu. To zužuje výběr rámů.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.