• Šaffy

    Ahoj lidi, potřebuji poradit.

    Mám tohle kolo https://www.stevens-bikes.cz/…ean41994.php

    A pomalu si ho vylepšuji, teď bych chtěl pořídit 1×12 ale nevím jestli sram a nebo shimano když tam je, jestli by se z toho nedalo něco použít abych nemusel kupovat celou sadu? Třebas jestli přehazovačka může zůstat, nebo bowdeny atd, nebo je nutno vše vyměnit?

    Děkuji a jakou sadu by jste mi doporučili? Mám na kalkulačce spočítáno, že přední bude 32zub

    • Lachtis  

      Můžeš nechat akorát kliky a teoreticky ořech.

      Současné kliky necháš, sundáš převodníky na koupíš NW převodník 32z. Kazeta, hazka, řazení, smyk musí pryč, tam volba není. Zda sram nebo shimano? To je na Tobě. Otázka vyvstává u kazety. Pokud budeš chtít, kazety, které začínají 10z (10–50/51/52), tak musíš koupit ořech, buď XD (standard SRAM) nebo microspline (pro Shimano). Pokud nebudeš chtít investovat do ořechu a vystačíš si s 11z pastorkem, tak koupíš kazetu 11–50z. Osobně ale doporučuji pastorek 10z, tedy nutná výměna ořechu!

    • Georrge  

      No kdyz se kouknu na ceny kazet, tak minimalne tady bych asi sel do shimana :) jen ten jejich orech jeste neni tak rozsireny, jako xd.

      • novas752  

        Microspline už umí resp. může dělat kde kdo.

        DT Swiss, Novatec, Hope…

        • Georrge  

          Jj je to uz dost rozsirene, hlavne u novych naboju. U starsich naboju je to lehce horsi, u nekterych je mozne koupit xd orech, ale microspline zatim neni, nebo je spatne dostupny (treba pro moje crankbrothers je dostupnost microspline orechu horsi, nez xd). Casem to bude jedno a jako argument proti shimanu bych to nebral, spis jen info pro lidi, co maji starsi naboje a chcou prejit na 12s.

      • Šaffy  

        No já měl kola vždycky se shimano, tak je mi ta značka blíž, ale teď jakou sadu aby byla podobná co mám teď? Abych si nekoupil horší sadu.

        Shimana deore?

        Shimano slx?

        Shimano xt?

        Vůbec netuším a taky jsem pro kazetu s 10zubů

    • novas752  

      Pokud nechceš investovat až do Sramu X01 nebo XX1, tak jednoznačně Shimano.

      Budeš potřebovat kazetu, přehazku, řadící páčku (k ní je přiložený i lanko a bowden), řetěz a nejlépe i kliky.

      Řadící páčka XT, zbytek buď SLX nebo Deore funkčně bezproblému.

      • Georrge  

        Dela se i konverzni kit z 11s na 12s, ale je to dost drahe, snad i drazsi nez SLX sada od shimana :)

    • scalar  

      Já bych to nedělal, narveš do toho spoustu peněz a kolo bude stejně limitovat hliníkový rám víc než dvoupřevodník.

      • Georrge  

        Takze spousta lidi prechazi na 12s ale tady se to nevyplati, protoze hlina :)))

      • couffy  

        A sakra,mám hlínu na XX1 s X01

      • novas752  

        To záleží co tou změnou sleduje. Jestli úsporu hmotnosti, pak asi ano. Jinak spíše ne, neni důvod proč by nemohl mít 1×12 na hliníkovym rámu.

        • scalar  

          Hliníkový rám s Deorkem na novém kole je samozřejmě v pohodě.

          Ale takové kompletní upgrade včetně klik a náboje nebo ořechu je na úrovni SLX/XT, je drahé. Aby pak v dalším kroku nebyla výměna rámu za karbon.

          A jít na Deore 1×12 zas tak velkou úsporu hmotnost nepřinese, podívej se na hmotnost kazety a měniče, kliky taky nejsou zrovna lehké.

          • Georrge  

            Ja mel za to, ze na 1×12 se prechazi kvuli razeni „vsechno vzadu“. Par gramu to shodit muze, ale urcite bych z toho nedelal priotitu. Dvouprevodnikove kliky se na jeden prevodnik asi predelat nedaji coz?

            • scalar  

              Teoreticky dají, ale špatně se honí řetězová linka, nebývá to ideální.

    • Šaffy  

      Neřeším úsporu hmotnosti ta bude cca 0,5kg? Ale spíš jednoduchost, bahno v přesmykači a pořád měnit a hledat správný převod 26zubu a na 36zubu mě nabaví. Prostě chci jezdit a neřesit další kolečka. To je vše.

      • Georrge  

        To bys musel jit do hodne vysokych rad aby to dalo pul kila :) a ani pak by to asi tolik nebylo. Packa, presmyk a lanko da tak 300g, prevodniky tak 80g a to je vse. Kazetu budes mit naopak o neco tezsi.

      • KAITEN  

        pak to predelej na XT a kazetu klidne slx 10–51 a pak to mozna tech 0,5kb bude ale spis ne

    • Gaper  

      Kolo na obrázku má DM patku. Budeš muset sehnat klasickou patku na Sram/Shimano 12s. Jestli není (na 90% je), tak nemusíš nad ničím ani přemýšlet.

      Jestli máš řazení funkční a nevyžaduje velkej zásah (nové převodníky, kazetu, kladky atp.), tak bych nejdříve investoval např. do zápletů. Řazení pak dojezdit do mrtva, to taky nějaký čas zabere, pak bych měnil.

    • KAITEN  

      ted jsem nato juknul i druhym okem, mas tan 2×11 tak kup slx jednoplackovy kliky s 34T ovalem a vyzkousej, zase takovej problem 11prevodu v zadu neni, jezdime to s holkou uz dlouho a zebych tlacil vic nezli ostatni mi zase tak neprijde

      • Šaffy  

        Jo, dobrej nápad a asi nejlevnější

        • michomin  

          Chtěl jsi kazetu s 10 zuby na malém. Dále, převody 34/11–42 nic moc. Mně by do kopce chyběli lehké převody, možná ti budou chybět i převody do rychla.

          Ale ušetříš!

          • KAITEN  

            jasny, pokud pujde do 1×12 10–51 coz v sitmanu je asi logicka volba, stejne si poridi kliky s 34T prevodnikem, otom zadna, on sice pise 32T ale pri 1×12 jeto zbytecny. zase nikde nepise co jezdi, pravda je, ze by bylo lepsi mit kazetu 11–46 /stoji ale 1500, tj sranda

            taky jsem chtel 1×12 ale nejak mi zatim sily staci :D

            • Šaffy  

              No je pravda, že nejezdím nic extra, prostě pohodu. Rychle nejezdím a do kopce můžu seskočit ročně 2000–2500km. Občas za sebou vozík s dětskem. No já koukal na tu 32zub ta mi podle kalkulačky sedí víc. Zkusim to teď jen 32 zub na 11–42 a když nebude stačit dokoupím tu 12 s 10zubem

              • KAITEN  

                pri 32T budes hoblovat maly kolecka na kazete, nevim jakou jezdis kadenci, volil bych tu 34T ta je i vyborna na 1×12 pac na 51 zubu na kazete budes i tak radit jednou za … s jakou jsi pocital kadenci?

                • Šaffy  

                  Koukal jsem na video a podle toho vše nastavil a kadenci jsem dal na 50 a vzdálenost 1km a porovnával všechny hodnoty

                  • Carpathia  

                    50 je ale hodně nízká kadence. Tu odhaduješ nebo máš nějak změřenou svou průměrnou/optimální kadenci?

                    • Šaffy  

                      To bylo podle videa. Tak jsem to dal stejný. Svojí měřenou nemám.

                  • novas752  

                    50 je brutálně pomalu. Většina cyklistů má zhruba 70–80.

                • Šaffy  

                  No já právě s 32 jsem měl hodně pobobné hodnoty nejmíň a nejvíc jako mám teď na 26–36 právě.

                  Možná že 34 bude lepší, ale to se dá pak snadno vyměnit ne? 32 za 34? Nebo se musí i řetěz nový?

                • Lachtis  

                  Záleží, co kde a jak jezdí. Třeba já mám na XC fullu právě 32z a 10–51 a 34 bych vůbec nechtěl a nevyužil. Protože:

                  1. by mi chyběl nejlehčí převod, který je primární, 2. silnicím se snažím maximálně vyhýbat a 32z s 10z je úplně cajk do rychla. 3. s kolem jezdím delší maratony/vyjížďky a tlačím jen když už to nedám třeba technicky nebo prostě už nedokáži tak prudké stoupání zvládnout vybalancovat, takže tam je 32z s 51z super.

                  Sumasumárum – pro pohodové ježdění, kdy máš celkem rychlý převod a peckovou zálohu do lehka je právě 32z s 10/51z nejlepší/neju­niverzálnější volba. 34z je už víc do rychla, kdy nejlehčí převod už po natočení 50km+ a xxxx m nastoupaných může dosti chybět.

                  • mirra66  

                    Mám HT, ale 100% s Tebou souhlasím, cítím to stejně (mám taky 1×12/32×10–51). Jiná situace by byla jen tehdy, pokud bych kolo používal jako nějaký univerzál, to bych volil asi 2 x něco.

                    • KAITEN  

                      on ma 2×11 takze …

                      • Forester  

                        Si to má nechat … ale to on nechce slyšet :-)

                      • mirra66  

                        Však to byla reakce na příspěvek Lachtise, zejména jeho konstatování: „záleží, co kde a jak jezdí“, protože v tomto případě žádná obecná pravda neexistuje. Já to cítím jak Lachtis, HT jsem kupoval jako „speciál“ do Beskyd, zejména pro jízdu vzhůru. Jako univerzál na asfaltové přesuny do práce, případně delší vlety po asfaltu, mám cross. Kdysi se člověk postavil před obchod Jízdní kola, šicí stroje, a čekal na vysněný Favorit. Barva se neřešila, neboť na vybranou nebylo a spokojil se každý s tím, že na něj přišla řada. Dnes je výběr sofistikovanější a je třeba před koupí přemýšlet, co vlastně potřebuji, co chci a jak to budu užívat. Někdo nahoře napsal, že 32×51 je zbytečný, že 51z prakticky nebude nikdy řadit. Já s mojí průměrnou fyzičkou a tím kde jezdím, mohu říci, že jsem za 32×51 vděčný, dá se s tím vyjet hodně a užívám to celkem často, i když se snažím s tím šetřit. Někdo to někde skutečně neužije (ať již kvůli prostředí ve kterém jezdí nebo nadprůměrné fyzičce), ale to si musí každý promyslet (proto existují různé varianty a ne jen jedno řešení). Před koupí HT jsem tady taky brouzdal a hledal info, osobně mi to pomohlo dost při výběru. Takže fandím Šalfymu při výběru a přeji mu šťastnou ruku.

                        • KAITEN  

                          vpohode, pokud pujde do 1×12 tak je rozumna volba, 32T 10–50 nebo 51, hned potom je univerzal, kterej tam ma 2×11 11–42

                          osobne bych ale sel do 34T protoze ten rozdil pri kadenci 75 je na 51 zubech rychlost 6,41 resp 6,81 tj naprosto jedno, kdyz zastavis v takovym kopci tak to uz stejne nerozjedes, kdezto dole na kazete muzes jet o pastorek vys a tj dost znat.

                          kazdej ma samo jiny zkusenosti, ale ja spis resim, ze pri maly rychlosti do kopce uz neudrzim rovnovahu, nebo to hrabnu, takze mi staci siska 32 /42 jako nejlehci a to nejsem zadnej namakanec

                          • mirra66  

                            jj, taky jsem při výběru přemýšlel, obracel, vymýšlel, uvažoval a tak. Měl jsem kdysi mtb 3 x něco, takže po x a více letech jsem se rozhodl znovu pro mtb a světe div se, již to bylo vše jinde a tak jsem se musel taky nějak rozhodnout. Používal jsem kalkulačku převodů, diskuze (ani jsem se neptal, jen jsem pročítal a hledal). Tuším že u 26×42 je o něco málo lehčí převod než 32×51, ale u systému 1×12 mi vyhovuje jednoduchost a přístup u čištění z blátivé vyjížďky. 32×10 (nejtěžší převod) mi stačí, na rovině ho dlouho při vyšší kadenci neutáhnu, ale pravdou je, že o něco rychlejší převod mi chybí v nějakém prudším klesání, což ale beru jako daň speciality na úkor univerzality (počítal jsem s tím již před koupí a spíše mne překvapilo, že to není horší). Ale je to na každém z nás, jak se rozhodne (mimochodem taky kvůli těm rozjezdům v prudších stoupáních jsem si na HT pořídil platformy, i když jsem si byl na stopro před koupí kola jistý, že tam budu mít spd).

                          • Jáchym 1  

                            Přesně.

                      • Lachtis  

                        No právě, on má na 29tce 2×11 v kombinaci 36/26 a kazetou 11–42z.

                        V řeči čísel má nejtežší 3,58 a nejlehčí 0,68. U 1×12 je tomuhle právě nejblíž 32z, kdy s kazetou 10–51 bude mít nejtěžší 3,50 a nejlehčí 0.69. Jsou tam jen nepatrné rozdíly, ale hlavně nejlehčí má ± stejný. S 34z by měl už 3,72 a nejlehčí o dost těžší 0,73. A ačkoliv se to takhle nezdá, rozdíl mezi 0,68 a 0,73 je v reálu dost znát.

                        Já sám měl na fullu 2×11 36/26 a jen 11–40 kazetu a právě 32z s 10–51z je tomu nejblíž a je to univerzální na vše.

                        Ale je to o prioritách, co, kde a jak jezdí, ale chtěl jsem reagovat na to 2×11…, kdy právě 32z je tomu blíž.

                        • Šaffy  

                          Jo takhle mi to vyšlo právě taky a jdu do 32zubu. Nejezdím nic moc, klasiký polňačky, cyklostezky, hory a tak pohodovky. Takže nepotřebuju mít 34 aby jel 70km z kopce. Já z kopce stejně nešlapu, kochám se a odpočívám.

                          • KAITEN  

                            jj :D

                          • McBlacky  

                            Bud v klidu, s 32z a 10–50 jsem jezdil na bedny na zavodech a limitovalo me to tak jednou za rok na usecich po asfaltu z kopce kdy se jelo 48+ a slapalo.

                            Na 29” kolech teda. Aby to bylo presny.

                          • kandik psi zub  

                            cela ta debata o prevodech je vzdycky subjektivni, ale jestli z kopce kochas, tak by ti stacila i 30ka myslim. Mam 32 na 10–50 a v horach bych o krapet lehci prevod jeste uzil. Ale ja slapu i z kopce, tak zas nechci tratit do rychla.

                            (jezdim na 29inch)

                        • wert7  

                          Od kdy jde 36/11 = 3.58?

                          Další kandidát na povinnou maturitu z matematiky? :-)

                          • novas752  

                            Řekl bych že to čte z toho kalkulátoru, který ve výchozím nastavení přepočítává poměry tak aby byly jako na 26" kole a nemusel si brát v úvahu ještě jejich velikost pro případ, že porovnáváš bicykly s různou velikostí kol…

                            Takhle vytržené z kontextu je to samozřejmě blbě, ale i pro to porovnání převodů to ± stačí.

                          • Metalcane  

                            Je to přepočet z gear calcu ve vztahu k 26" kolům.

                          • Forester  

                            taky předpokládám, že to čte z té webové aplikace. Už jsem se také napálil, bo jsem myslel, že když je to aplikace k tomu určená, že to bude dobře a nemusím to přepočítávat …

                            • wert7  

                              Ono tam lze vybrat, jaká velikost kol ma predstavovat normu. Staci prepnout na 29".

                              Zajimavejsi ten prepocet je v pripade zvoleni rozdilnych rozmeru pneumatik.

                          • Lachtis  

                            přesně tak, přepočet z kalkulátoru, při zadání převodů a 29 :-). Pro porovnání dostačuje.

                            • wert7  

                              To je jasne, ze je to z kalkulatoru. Desive je, ze takove hausnumero neprijde polovine diskutujicich vubec divne. :)

                              • novas752  

                                Tak kdo by nad tím přemýšlel, absolutní číslo v tomhle případě neni zase tak moc důležité, chyba je u obou verzí převodů stejná, relativní porovnání sedí, nejvíc na to 2×11 sedí 32z převodník ať tam převodový poměry bereš přepočtené nebo skutečné.

                                • Lachtis  

                                  +1

                                • scortis  

                                  Tak kdybyste už chtěli být korektní tak je nejlepší udávat něco ve stylu kolik metrů ujedeš na jednu otočku, nebo rychlost při nějaké kadenci, což ten gear calculator udáva myslím taky.

                                  • wert7  

                                    K tomu neni důvod, informace o kole 29" s převodem 3.27 (36/11) je zcela dostačující (zanedbá se jen rozměr pneu)

    • michomin  

      .

    • jecnak  

      1×12 Shimano Deore jako komplet – kliky, hazku, páčku, řetěz, kazetu. Budeš potřebovat nový ořech, DT ho nejspíš dělá, pokud ne, klidně přepleť na Deore nábu.

    • Venda  

      A co řešení jen nejakou kazetu s vetsim rozsahem a jinej převodník? Třeba garbaruk. Kazeta 11–50 i s raminkem tusim 5500 plus nejaky převodník. Zustanou kliky, razeni, hazka a ušetří i tu hmotnost.

      • novas752  

        Několik známých z okolí tyhle „bastly“ vozí/vozili (větší kazety, prodlužovače patek, tuningový ramínka atd.) a ve srovnání s čistejma sadama to funguje dost mizerně, je to náchylnější na údržbu atd. Nehledě na to, že to většinou mívá hrůzostrašný odstupňování pro jízdu i na rovinách.

        Navíc chce li co nejpodobnější převody 2×11, musí mít kazetu s 10z pastorkem = musí XD nebo Microspline ořech, pak už nemá smysl cokoliv bastlit.

        Co by se ještě docela v pohodě zachovat dalo jsou kliky a nějak vymyslet vypodložkování aby to dostalo převodník na správný místo, tam ušetřit něco jde.

      • xtonda  

        Kazeta s ramínkem za 5500? Deore M6100 kazeta šaltr a řazení vyjde na 3500 a zbydou dva litry na náboj a přepletení.

        • Venda  

          To záleží, co zakladatel chce. Ja jsem navrhl zaroven i docela lehke řešení. Sada deore je to levnější, co tak nejak splnuje zadání.

    • pocestny  

      Ze svého pohledu bych tam dal NW placku 30z z aliexpressu, a nechal všechno ostatní původní: kazeta 11–42 s tou hazkou bude fungovat dobře a nemyslím si, že když příjdeš o 20% na nejtěžším převodu, a 14% na nejlehčím, že tě to bude zásadně omezovat. Možná jo možná ne. Ušetřené tisíce můžeš použít jinak.

    • petrun  

      Musí to být za každou cenu 1×12s? Nestačí 1×11s? Pak by stačilo odstranit levé řazení a přesmyk. Koupit nové Deore 1×11 šaltr a 11–51z Deore kazetu. Na Koloshopu investice cca. 2500 Kč. Za 160 Kč převodník z Ali. Podložit se dá podložkami pod panty za pár korun které mají v každém železářství. Víc bych do toho nevrazil.

      • Peslezedirou  

        Po přečtení vlákna mi přijde tohle řešení nej, hezká pozvánka do 1× světa…

      • McBlacky  

        akorát tu pilu bych radši koupil značkovou, at mu z ní pak po pár km nepadá řetěz :)

      • Šaffy  

        Super, děkuji. Ani tento krám neznám. A objednám všechno k koloshopu, z aliho jsem párkrát objednal a přišly neuvěřitelný sračkový věci. V tomhle mu nevěřim a když je to tam stejně všechno vyráběný

        • petrun  

          Na letním HT i na zimáku je jezdím a vydrží celou sezónu. Na těchto dvou bicích najedu ročně cca. 4000 km. Řetěz mi loni nespadl. Jen jednou jsem koupil Max1 a byla to ta samá Čína jen dražší.

        • Georrge  

          Na ali se clovek musi naucit nakupovat. Daji se tam koupit hrozne sracky ale i kvalitni levne veci.

          Zrovna prevodnik z ali mi prijde jako super vec. Vyzkousis potrebny pocet zubu, offset, stoji to par korun a uvidis jak dlouho ti vydrzi. Dalsi prevodnik si uz muzes koupit podle ziskanych zkusenosti.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.