Zdar kluci. Ať čtu jak čtu, k nějakému rozměru řešitelnému měřením šuplerou jsem se nedopátral. Měrku kupovat nechci. Takže přes kolik článků a jakou max. délku by měl mít šrot řetěz na 1×11? Díkes za info!
Zdar kluci. Ať čtu jak čtu, k nějakému rozměru řešitelnému měřením šuplerou jsem se nedopátral. Měrku kupovat nechci. Takže přes kolik článků a jakou max. délku by měl mít šrot řetěz na 1×11? Díkes za info!
132,3mm ± je novej a 133mm hodnej výměny…
že bych si dal popcorn ?
Supr. Dííííííky! Teď se dívám, to je stejné jako u devítkového řetězu ? To bych jinak neotravoval…
Ještě přes kolik článků?
Onuce, ty nemyslíš. Když máš měřenou délku cca 133, tak přece přiložíš šupléru k řetězu a nemusíš vědět kolik článků. Prostě změříš.
Pokud ale bude řetěz vytahaný hodně, může přec inkriminovaná hodnota vycházet právě mezi články.
Když o tom více přemýšlím, tak tolik se asi řetěz vytáhnout nemůže, nevycházel by na zuby. Omlouvám se.
Nechci ti do toho kecat ale mam takovej pocit ze retez se nevytahuje :) obrusuji se vnitrni rolnicky a tim je dano ze tou suplerou nameris vic.
Děkuji
To by musel být z gumy :)
Nový mi ukazuje 132,5mm.
Dokonce měrka zapadne na tři zuby, tedy prakticky zralý na výměnu. Po dvou dnech a 160 ujetých kilometrech! Je to řetěz Shimano.
Co naděláš. Nezbývá ti než měnit řetěz každých 200 km.
Původní KLS byl takto vytahán po 1500km.
Ten ovšem namontoval výrobce, který nemohl vědět, že kolo skončí u tebe.
Nojo, onuce má holt silný lejtka.
Mě měrka zapadla už dávno na tři zuby,teď ji tam už ani nedostanu,chytá zadní stranou a funguje to normálně dál.
Taky se tak dá. Jezdíš dokud to aspoň trochu funguje a pak vyměníš všechno naráz (převodníky, kazetu, řetěz, rolničky).
Takhle jsem na HG-53 najel 9000km. :-)
jo, takhle to provozuje kamos … a je vysmaty. Teda krome jednoho pripadu, kdy mu v Beskydech prdnul retez, v cykloshopu v pohode koupil nahradni, pripadne bych mu dal svuj nahradni – ale fakt se na to nedalo jet. Bic a stahovak sebou nikdo nevozime a v servisu mu rekli 3 dny, ze toho maji v sezone hodne. Sice to ukecal za priplatek do druheho dne, ale i tak prisel o 2 spickove jizdy. Ale co, je to kazdeho volba
tomu nerozumím, když prdne řetěz tak snýtuju a jedu dál, ne?
ne kdyz odpares nekolik clanku, zbytek uz byl kratky. On ho nacal na nejakem kamenu a pri naslednem okamzitem slapnuti dorazil o velkou pilu snad 10cm
Shimano je bláto, taky mi na MTB vydrží 500–800 km.
Zacni nanukem a az ho sniz, tak zbytek nevyhazuj a pak hledej info v historii.
Jananuk Nerat, jméno mé.. :-)
Tak ať ho sní někdo jiný, ty potřebuješ pro měření řetězu jen to co z toho zůstane (nebo samozřejmě jakýkoliv jiný předmět, který splní účel).
Dřívko z nanuku na měření řetězu?
Tak to mně zajímá. Ono totiž dřívko z nanuku nabobtná díky chrchloidnímu klimatu v mé tlamě a tudíž je veškerá kalibrace a statistika opakovaného měření v kakaovém očíčku, jelikož měrka pak uschne. To bych musel před každým měřením vsunout přístroj do držky a provést namáčení bez předpírky. Takže raději posuvné měřidlo žezeleza… :-)
Tak si v historii najdi, k čemu a jak se to dřívko používá. Rozměrová stabilita tam není nutná :)
Nepodařilo se mi to v historii najít. Byl by problém podruhé kázat? Děkuji.
Viz. https://www.bike-forum.cz/…e-zivotnosti
Já bych si asi koupil nejdřív nanuka. Při jeho konzumaci bych se hluboce zamyslel. Pak bych tyčku vrazil do článku tak, abych rolničku natlačil směrem k měrce, čímž zruším vliv vůle na rolničce… nebo ne?
Děkuji!
Nepochopil jsem absolutně.
To nevadí. I bez toho, abys to pochopil lze prožít plnohodnotný cyklistický život.
Je to popsané v tom vláknu proč je potřeba vymezit vůli rolničky. Znovu to tu vysvětlovat nebudu, protože je to marné to tu znovu řešit, stejně se to neustále dokola znovu a znovu objevuje, že skoro nikdo změřit řetěz neumí.
Kdo chce si to v uvedeném vláknu pročte, kdo ne, tak bude dál měřit řetěz blbě a měnit třeba ještě nesjetý řetěz.
Jako stručné a správné je toto:
Doporučuje se výměna při natažení o 0,7 %. Pro ty, kdo chtějí hodně šetřit kazetu, při 0,5 %.
Pointa je pouze v tom to správně změřit, což měrkou nebo šuplérou hodně jezdců měří blbě (u měrky to už může řešit správná konstrukce a je pár měrek na trhu, co rovnou vůli vymezí, ale většina je špatných).
Nebo je možné měřit nový řetěz vs starý pro jeho celou délku položením vedle sebe, tam pak žádnou vůli rolničky řešit nemusíš. Jednoduchá a spolehlivá metoda, ale se zásadní nevýhodou, že musíš mít řetěz sundaný z kola.
Princip chápu.
Příspěvků je tady tak na dva večery, takže to studovat vyjde dráž, než vyhodit pár nedojetých řetězů ;-)
Rychlá otázka na rychlou odpověď:
Existuje nějaká měrka (kromě šuplery) na které se místní rada starších shodla, že je nejlepší?
Jakákoliv měrka, co vymezuje vůli, třeba Shimano TL-CN42, ale ta je cenou dost přepálená. Jednodušší je vymezit vůli naprosto čímkoliv co máš po ruce a změřit šuplérou.
tak me napadlo kdyz jsem se dival na https://www.kupkolo.cz/…/46208_0.jpg?…
Kdyz pouziju merku bez vymezeni vule, tak mi tim spise ukaze, ze retez je sjety, i kdyz jeste neni, ne? Tj max vyhodim par ne uplne ojetych retezu … ?
Presne tak. Ja pouzivam nejakou normalni merku a proste k tomu neco jeste sjedu a pak teprve tocim (11spd) retez.
Ano a pro každého to může být jiný rozdíl (jak dle stylu jízdy, síly, hmotnosti, tak dle konkrétního řetězu jaké má zrovna vůle). Od zanedbatelného po velký.
Mně vydrží řetězy opravdu hodně dlouho oproti ostatním, dost velkou část ale z toho dělá právě výměna tak akorát. Před lety jsem o tomhle při měření vůbec nic netušil, ale i tak jsem měnil řetěz tak akorát. Konkrétně u mě to bylo špatným měřením bez vymezení vůle, ale zase výměně až při 132,9–133mm (konkrétně na některých místech už 133mm).
A je to vždy včasná výměna, tedy vždy sednul nový řetěz zcela bez střílení a kazetu jsem do dnes ještě ani jednu nesjel, protože jsem vždy dříve vyměnil z důvodu přechodu na něco jiného a rekord mám myslím 15tis. km u osmičkové XT, která byla pořád ok. U desítkových jsem u dvou na 10tis. km a jsou také ještě zcela ok (mám dvě celá kola a pak ještě další pár kol s další nasazenou kazetou a ještě nedávno jsem měl kola 3, takže se ta zátěž rozloží mezi větší počet kazet, jinak bych měl na jediné mnohem více najeto).
A výdrž řetězu mám na desítce (kterou pořád ještě jezdím) kolem 4500km. Kdybych měnil dle špatné měrky nebo dle šupléry pro třeba 132,8mm, tak najedu cca jen 2000–2500km. Tedy u mě to zamená dvojnásbonou výdrž řetězu, což už není málo.
Ale jak píšu, u někoho jiného to může vycházet úplně jinak a třeba rozdíl mnohem menší.
U Shimano měrky je škoda, že je jenom on/off, neukazuje jak sem s opotřebením daleko a tedy, že bych to měl začít víc hlídat.
Při měření šuplerou, než obsírat s nanukem, přijde mi lepší tohle:
Starou měrku jsem někde zasel, takže budu kupovat novou a když už, tak bych chtěl rovnou nějakou použitelnou.
O té TL-CN42 vím, ale díky ceně jí budu muset objednat až po nějaké skleničce vína :-D ;-)
Pokud jezdíš řetěz (stejný typ, pro každý to vyjde jinak) už delší dobu, tak není problém si pak vypozorovat i hodnotu naměřenou pro měření bez vymezení vůle, která je ještě akorát, aby to neodnesla kazeta (jak o tom píšu výše a jak jsem dělal v dobách, když jsem o vymezení vůle neměl tušení – ale i dnes znám tu hodnotu, která platí pro mě a mnou ježděné řetězy bez vymezení vůle).
Problém je v tom, že mám svoje kola, manželky kolo a obě děti závodí a mají po biku, silničce a cyklokrosce no a to všechno v rozpětí 9–12 rychlostí a kombinace Shimano a Sram........takže z toho nejsem schopný vypozorovat vůbec nic :-(
Prostě potřebuji co nejjednodušší způsob, nahodit měrku, posoudit stav řetězu (na desetince úplně nezáleží), jít na další kolo a nevyhazovat peníze za přetažené kazety.
Když si spočítáš, že se starou měrkou co měření – to sníst další nanuk, tak Shimano se určitě vyolatí. :-D
Teď jsem si pořídil první měrku, doma zasunul a zjistil že jsem na třetím, předposledním zubu, řetěz novej, 200km, silnice, tak ještě asi přikoupím šupleru.
To se mi přesně teď stalo také.
Možná ani tu šupleru kupovat nebudu, nějak si změřím kolik je vzdálenost na tom třetím zubu, prostě ňák to porovnám ty vzdálenosti a uvidím, když to nebude fungovat nevadí, zas tolik nenalítám a měnit budu tak jak doteď, dokud jsem měrku neměl.
Dělá se tady z toho raketová věda a podpora prodeje zmrzliny :-)
15 let používám stejnou měrku (asi to je ten Kovys velo, nálepku už na tom dávno nemám, podle fotek to je ono) a měním, když při napnutí řetězu jde měrka natlačit (zapadnutí už je pozdě) mezi články a je to na 4. zubu (obr. oranžová šipka). Měření posuvkou vždycky ukazuje kolem 132,9. Kazetu jsem nikdy nemusel měnit kvůli přeskakování a to na předposlední kole najela desetitisíce km.
Chce to ovšem ten správný typ nanuka.Běžné dřívko je třeba upravit nožem tak,aby se mezi rolnníčky vešlo:).
Já myslím, že měření dřívkem od nanuku výrobci moc nedoporučují........
Dřívko slouží jako vymezovací nástroj. Nikoliv jako měrka.
Tak u PC1130 vymezení vůle selhalo na celé čáře. Před vymezením měrka na druhém zubu. S vymezením nezapadne ani na první zub. Podle manuálu OK. Přesto se řetěz zpožďoval při řazení a byl hlučný. Najeto směšných 1300 km v ideálních podmínkách bez bláta, pravidelně mazaný. Nový řadí jak blesk a není tak hlučný. Bez ohledu na měření se nový chová o třídu lépe. Jak je toto možné?
Tak když už jsi ho sundal, tak jsi mohl porovnat délku nový vs starý řetěz. To je asi jediná opravdu spolehlivá a jednoduchá metoda, kterou správně zvládne každý.
Měrka + vymezení vůle pořád nemusí být dobrá metoda. Je to velmi citlivé na postup měření, dle toho kde kolik přitlačíš, tak naměříš znatelně odlišné výsledky. A k tomu dle použité měrky není vůbec jasné co máš změřit, pokud neznáš přesné hodnoty pro jednotlivé zuby měrky (a to jak dle její konstrukce, tak její přesnosti).
To už bylo lepší použít šupléru při vymezené vůle. Ale i tady zůstává velká závislost na provedení měření a možná velká chyba.
Lepší vyměnit řetěz po 1300 km, než kazetu ne?