Jak sundat plášť? Jsem dement?

91 nepřečtených
  • Pepek Vyskoč

    Nějak mi na novým kole háže plášť, tak jsem ho chtěl sundat a znova usadit, ale… wtf? Nejde sundat. Prostě vůbec nedostanu montpáku pod okraj, s čímž jsem se v životě nesetkal.

    Mám 2,35" Nobby Nicy. To není žádnej drát, tak nechápu, kde je problém. Samozřejmě v rukách, ale něco mi muselo uniknout, nebo fakt nevím.

    Nějaký tipy pls?

    • jIrI___  

      Máš obě patky shrnuté do středového žlábku? Zvlášť důležité to je u některých bezdušových ráfků.

      • Pepek Vyskoč  

        Aha. To nemám. Ono s tím pláštěm skoro nejde hnout. Na jedný straně ještě jo, ale na druhý ani prd. Zkusím ještě hrubší sílu.

        Ráfky jsou Remerx RX2027.

        • TK75  

          Je třeba vypustit vzduch a rukou zmáčknout plášť do stredu

        • p@X  

          Tam je myslím ten výstupek proti zutí patky, polož to na zem a šlápni na gumu…

        • Pepek Vyskoč  

          Jo, tudy asi cesta NĚJAK povede, ale z toho žlábku okraj po nadzvednutí zase nedostanu ke kraji ráfku, a to ty plastový montpáky nezvládají. Už jsem jednu zlomil a vykuchal si ruku :D

          • Vilém  

            pokud to jen hazi, tak pro zacatek jen odtrhni plast od patky, natri patky mydlovou vodou a znova nafoukni.

        • kuklic  

          Mám ty samý ráfky, taky mi to nešlo. Jak radí ostatní, napřed dostat patky do středového žlábku. Jestli to nepůjde, patky nečím vhodným namaž/nastříkej.

    • nitraq  

      Zkoušel jsi obě patky zmáčknout a sesunout do středového žlábku, aby byly na menším průměru a tím to šlo snáz?

    • Vilém  

      Jako, ze nejde vyndat z patek rafku?

    • Morchella  

      Zkus ventilkem vypustit vzduch z pláště :-)

      Já když s tím někdy bojuju, tak jednou rukou rvu plášť pryč z ráfku na druhou stranu, než ze které nasazuju montpáku a lépe mi to jde na protilehlé straně od ventilku. Nějaká škvírka se určitě najde.

      EDIT: nejdříve je nutné vycvaknout patky z ráfku na obou stranách.

    • Velomiwookie  

      vypust kolo, poloz na zem, slapni na plast a silou skubni a ono to povoli…

    • Nitroglycerin  

      Jak už psali jiní, vypustit co nejvíc, sesunout patky do středového žlábku, pak už to jde dobře i bez násilí. Asi tak: když to nejde snadno, něco je špatně.-) Nervi to moc silou ať si nepoškodíš ráfek.

      Doma v teple na dílně to jde většinou v klidu. V terénu, když ti mrznou prsty, se člověk vzteká a dělá chyby.

    • Pepek Vyskoč  

      Nakonec se mi to nějak povedlo, ale jsem zpocenej jako svině a mám docela dojebaný prsty :D

      Takovej odpor jsem teda nečekal.

      To šlápnutí a tahání/trhání asi částečně pomohlo. A poznatek – do toho středovýho žlábku se vejde – alespoň v mým případě – jen jeden okraj, což taky moc nepomohlo.

      Na jednom místě mi páka žvejkla tu těsnící pásku, což doufám nebude problém, jestli/až budu chtít přejít na bezduše.

      Si tu připadám jak ten opravář lakatoše :D

      • Prazak0  

        To je asi špatně, plášť se nemá sundavat silou. Plášť je třeba pokud možno lehce plastovou motpákou vyhodit jak drží okrajem ven z ráfku postupně po celém obvodu. Pak podobně na druhé straně a do té doby se nesnažit svléci z kola!

        Házení pláště – někdy si plášť nerozumí s ráfkem, párkrát se mi stalo minulý rok. S jiným ráfkem fungoval, s tím co jsem chtěl ne. Musel jsem plášť použít jinak, než bylo plánováno. Konkrétněji, nešel na ráfek s diskovými brzdami, na ráfek s s V-brzdami šel bez potíží.

        • Pepek Vyskoč  

          Mně ta páka nešla zasunout pod okraj, a když už byl na středu, zase vznikala moc velká „páka na páku“. Trochu rébus. Jinak než silou si to teda představit neumím. I to tažení pákou po obvodu, aby vyskočil i zbytek pláště, byla docela posilovna.

          • Prazak0  

            Když to delší dobu nedělám, tak poněkud ztratím grif. Ale někdy má plášť blbý rozměr, resp. i ten ráfek a nejde to dohromady.

        • Lance  

          To mi nerikej ani ve srande… sem u toho rodil… ani za nic nesel dolu a problem je, ze nove neumim nasadit.....

        • novas752  

          A proč jako?

          Shodim jednu patku do žlábku, celou tu stranu svlíknu, shodim druhou patku a strhnu to z ráfku rukou.

      • filipino_23  

        a porod este len nastane, ked tam ten plast budes nandavat

        • Pepek Vyskoč  

          To jsem zrovna chtěl psát :D A možná to je větší problém než sundání, protože těch posledních 20cm absolutně nejsem schopnej přetáhnout zpátky.

          • nitraq  

            Musíš fakt pečlivě furt cpát patky do středu, když se sejde takhle blbá kombinace pláště a ráfku. A jak už někdo radil výš, mýdlová voda dokáže divy při usazování patek.

            • Prazak0  

              Někdy to pomůže, ale někdy ne.

              • nitraq  

                Ještě se mi nestalo, že by mi mýdlová voda nezachránila blbě usazenou patku.

                • Prazak0  

                  Pokud si rozměrově nesedne plášť s ráfkem, tak to nepomůže.

                  • jeniiiik  

                    Když jsem skládal nové Leader Foxy na prodej, tak tam byly nějaké jebky Mitas. Musela se shodit patka doprostřed ráfku, komplet celé postříkat vodou s mýdlem a natlačit na osm barů. Pak až guma zaskočila. Míň ani ťuk. Ve výpletu lupalo, bál ses že to vyletí stropem kdyby to boucho, ale nic jiného nepomáhalo.

            • Pepek Vyskoč  

              Teď nad tím přemýšlím, a už jsem zjistil, proč mi to pořád nejde – duše. S ní uprostřed se do žlábku vejde jen jedna strana. To je teda „trochu“ problém, hlavně když ve žlábku je přesně ta protější, už nasazená strana.

              • novas752  

                Neni, stačí si tam tu jednu stranu shodit, svlíknout jí z ráfku a pak až shazovat druhou.

              • pepek  

                Snad tam necpeš obě strany najednou?

                • Pepek Vyskoč  

                  Jasně že ne.

                  Nasadím jednu stranu (a i to docela klade odpor).

                  Nacpu dovnitř duši.

                  Zkouším nasazovat tu „přední“ stranu, ale ta „zadní“ se mezitím nechápu proč přesunula do středu, kde už není místo na tu nasazovanou.

                  Už jsem tu zadní zkoušel napřed nastrkat do drážky, ale to abslutně nešlo.

                  • pepek  

                    Tak si to přišlápni aby tam nespadla a nahoře zaber fest oběma rukama z jedné strany.

                • Mr.Duck  

                  Já to dělám docela běžně když tam není vložka. Ale s dušema di styku naštěstí moc nepřijdu, s nima je to určitě větší ojeb.

                  Baví mě jak se dodnes některý lidi bojí bezduší kvůli výměně gumy přitom na moderním ráfku je to mnohem jednodušší než s duší :)

          • Prazak0  

            Jde o to, jestli si plášť s ráfkem rozměrově nesedne, což se někdy stane. A nebo to jen neumíš. Pokud bez problémů umíš rychle nasadit a sundat dosavadní plášť, tak to tím může být.Nasadit plášť chce opačně, navléci na ráfek, pak lehce zaklesnou na jedné straně patku pod okraj ráfku a stejně i na druhé straně. Optimálně by mělo jít bez nářadí, jen na konci třeba zbytek pomocí montpáky.

            • jIrI___  

              Kolik bezdušáků jsi tímto postupem už nasadil? :)

              • Prazak0  

                Jezdím s duší, i když aspoň některé ráfky bezdušové mám. Nevšiml jsem si, že píše o bezdušovém ráfku?

                • Pepek Vyskoč  

                  Ráfek je bezdušovej, ale mám duše.

                • Tom-T45  

                  Pane kolego vidím, že se s oblibou řídíte starým ruským příslovím, které zní:

                  „Nikdy se nenech omezovat tím, že k dané věci nemáš co říct“

                  Hned druhý příspěvek: Remerx RX2027, což je, jak všichni víme, bezdušák.

                • novas752  

                  Bezdušovej ráfek, bezdušovej plášť. Jestli to má s duší tak je to ještě horší než kdyby to měl nahozený jako bezduš.

                  • Prazak0  

                    Já si myslel, že se plášť nasazuje stejně, ať je uvnitř duše nebo ne. duše se musí schovat dovnitř, nejlépe trochu nafouknout, ale ne moc, aby tam jakoby nebyla. Navíc stejně píše, že tam duši používá, což je běžné. Dnes je plno bezdušových ráfků, které i výrobce kola dodá s duší a kdo to chce bez, tak si musí předělat sám.

          • Pepek Vyskoč  

            Ty vole já to vzdávám. To prostě nejde. Do středu ten okraj nedostanu ani omylem, a nejsem schopnej ničím ten 2cm vysokej přesah vpáčit dovnitř. Dopíči. Frustrace level: master.

            Podle toho videa je to easy, ale připadám si, jako bych se pokoušel ohýbat kolejnici.

            Jdu radši ven a zkusím to pak.

            • filipino_23  

              to chce len spravnej grif. Ja prvykrat zlomil 3 montpaky a aj tak som to nenahodil. Teraz prakticky sundavam/nahazuji bez montpak.

            • R-A-D-I-U-S  

              Pořiď si TOHLE ;-)

              • Janes  

                Ježkovy voči, ono se to pořád dělá. V mládí jsem se toho zmetka něco namačkal. Tahal jsem to i v kapse…

            • JachymP  

              Novej Nobby Nic 2,35 (27,5") na DT Swiss XR391 jsem letos taky nenahodil, chtěl jsem ho dát s duší a když se mi po půlhodině páčení ho tam podařilo dostat, tak jsem zjistil, že jsem montpákou propíchnul duši jak jsem to tam rval. Bez montpáky bez šance. Tak jsem si to zopakoval ještě jednou se stejným výsledkem a pak jsem taky kapituloval, dal jsem to do servisu ať mi nahodí bezduši. Takže 2 mouchy jednou ranou ;)

              Na předním jsem měl Nobby Nic jetej z loňska, ten šel nahodit krásně. Ale jinej ráfek.

              Já myslím, že ty Nobby Nicy jsou letos přísný!

            • novas752  

              WTB ráfky s DH pláštěm a Cushcorem na vás! :)

            • Pepek Vyskoč  

              Tak tenhle díl Dallasu máme za sebou, a já doufám, že dlouho nebudu točit další.

              Nakonec jsem tam tu svini zpátky nějak narval, ale mám ruce lehce od krve, a sotva udržím myš :D

              Paradoxně jsem ve finále vzdal všechno nářadí a tahal, mačkal, ohýbal a nadával, a po asi deseti minutách jsem tu debilní předkožku přetáhnul.

              Ale mám pocit, že se bezduším asi nevyhnu (jedinej důvod, proč je aktuálně nechci, je ne moc častý ježdění, a to hlavně na fullu), protože pak zařídít, aby patky zaskočily, to byl taky dobrej boj. Musel jsem duše nafoukat na nějakej prasáckej tlak, a stejně jsem ještě musel tahat za plášť.

              • Mr.Duck  

                Tohle nasazovani sundavani je bez dusi mnohem jednodussi nez s dusi. S modernim rafkem naopak nesnasim se je*at s dusema prave z tohohle duvodu. A pak teda z duvodu vsech tech ostatnich nevyhod a 0 vyhod dusi..

                • Pepek Vyskoč  

                  Jak říkám, mám duše jen protože na fullu jezdím resp. budu jezdit sporadicky :(

                  • novas752  

                    Kdybys měl bezduše, jezdil bys hned víc! :)

                    • Mr.Duck  

                      Presne!

                      Jinak pokud jde o dofukovani, prijde mi ze to je o nahode, nekdy mi guma drzi pul roku bez ztraty tlaku, nekdy ta sama potrebuje po par dnech dofoukat. Ale mluvim o ztrate par PSI, vozim ted v zime 16f/18r takze ztrata par PSI je dost znat. Kazdopadne mam pumpu u kola, kdyz jdu jezdit neco serioznejsiho tak stejne pred kazdou jizdou zkontroluju tlak, zabere mi to minutu a vim ze to mam konzistentni. Lezyne s digitalnim manometrem je na to fajn, ne ze by to bylo potreba ale prijde mi to nejpohodlnejsi proste pripojit, podivat se kolik tam je a pripadne trochu fouknout, radsi nez mit zvlast digi. manometr.

          • Lance  

            Kurva drát… zazivam to same......

      • Smazaný účet  
    • Dorsiflex  

      Udělej si dva stahovací pásky. S Maxxisama, co jezdím, bych bez nich přišel o rozum. Viz video níže. Pásky ti udrží patky ve žlábku.

      https://www.youtube.com/watch

      Jsou trvalou součástí mojí výbavy i na vyjížďku.

    • Georrge  

      Necetl jsem to cele, rady narvat plast do zlabku uz jsi dostal, ja pridam jeste jednu radu. Plast vzdy zacinej sundavat montpakama okolo ventilku. Ten totiz zabranuje plasti se v tom miste dostat do zlabku, takze jde lepe podebrat montpakou. A pokud by ses snazil plast sundat v jinem miste, tak misto okolo ventilku ti bude plast sponovat (tim jak se nedostanou patky do zlabku) a pujde ti to hur.

      Pri nasazovani plaste postupuj opacne, zacni nasazovat kdekoli (idealne na opacne strane nez je ventilek) a konci u ventilku. Prubezne si konzroluj, jestli mas vsude plast ve zlabku.

      Dnesni bezdusove gumy maji mnohem tesnejsi patky, proto to jde tak blbe. Potom i trochu tlustsi paska muze udelat svoje. A je dobre mazat mydlovou vodou.

    • Koby  

      Zdejší rady ok, ale nestresoval bych tazatele tím, ze to nemá jít silou teda… :) Dneska sem dělal zrovna Nobby nic Performance na dt swiss 1900 a masakr, 20 minut jeden. Plast jak prilepenej k patkam, na montpaku zapomente, možná tak plochým sroubovakem ze by to šlo se tam dostat. Nejlépe majzlikem :)) a vyhodit to z rafku úplně taky trochu porod. Proste tubeless ready :)) Před par lety jsem si říkal na co jsou montapaky, šlo to skoro všechno vždycky rukou a poměrně lehce

      • filipino_23  

        pokym som neprisiel na ten grif, tak som myslel ze to je nemozne. Teraz to mam nahodene do pol minuty.

        Borec na svihu pichnul kolo a mordoval sa s nahodenim. Tak som mu to nahodil za necelych 10s. Nechapal. Netvrdim, ze su typy plastov, ktore nejak „nespolupracuju“ s rafkami. Proste nemat leve ruky, pouzit hlavu a jede to jak prd

        Schvalne asi zhodim zimne plaste a cvicne ich tam nahodim a pritom to natocim

        • Pepek Vyskoč  

          Šlo by to natočit? Fakt si neumím představit, jak to jde bez hrubý síly :D

          • novas752  

            Ono to záleží na konkrétní kombinaci ráfek-plášť. Některý ráfky jsou trochu větší, některý pláště za se trochu menší. Například Bontrager, WTB ráfky, Bontrager, Schwalbe, WTB pláště, tyhle kombinace jdou vždycky trochu hůř. Naopak DT Swiss, Maxxis, Specialized jdou obvykle nandavat i sundavat i rukou. Samozřejmě pláště s nějakou větší ochranou boků (Enduro, DH pláště) jdou vždycky trochu hůř než lehčí méně opancéřované modely. A pak jsou tu vložky do bezdušáků, s kterejma se nahození a tuplem sundání pláště stane teprve pravým peklem. :)

          • filipino_23  

            SZ

      • Prazak0  

        Trochu síly potřeba je, ale nemělo by to být moc. A hlavně, špatný postup, když to člověk neumí, tak silou se nahrazovat nemá. Je potřeba se to naučit, když pak člověk píchne a potřebuje lepit nebo vyměnit duši, tak to chce umět. Pokud ráfek a plášť spolu nejdou dohromady, tak se musí dát jiný plášť.

        Tu duši bych vozil sebou i pro bezdušové použití, Jistě, ucpat díru v plášti nějakým knotem, ale pokud by to nešlo. Já jezdím s duší, takže to neřeším.

    • Pepek Vyskoč  

      Jsem fakt rád, že v tom nejsem sám. Myslel jsem si, že se mi půlka fóra (možná oprávněně) vysměje, že jsem lemro, ale odpovědi mi přinejmenším zlepšily náladu :D

    • Bike-o-Noor  

      Se po.eru! Tohle jsem dva dny trénoval a nakonec si také potupně vyhledal video. Ne že bych to bez něj nedal, ale dvě hodiny jsou fakt moc. Trápil jsem se jmenovitě s předěláváním kevlarového Vittouše Barzo na Schwalbíka s hroty. No a…jelikož alzák je alzák (tedy ne ten zelený zm.d), na mýdlo z mladých let a právě to sesunutí do středové prohlubně jsem zapomněl. A pak ještě jedna důležitá věc: po nandání pořádně promakat za měkka, ať se ti do ráfku rovnoměrně sedne!

      P.S: nejsrandovnější bylo lítání vystřelených montpák po bytě.

      • Pepek Vyskoč  

        Já na ten zlomenej kus s ostrýma hranama, kterej zůstal pod pláštěm, plnou silou narazil prstem, nic moc :D

        • MatS  

          Stříkala krev?

        • Bike-o-Noor  

          Já jsem je teda nezlomil, ten pud sebezáchovy mi ještě zůstal, ale „v etapě před mýdlem“ jsem vždy další nasadil kousek vedle předchozí , zabral a… frnk!! Jako bys natahoval skobičák, pokud pamatuješ, taky si musíš chránit oči!

          P.S: mírně související perličkou na dně (B. Hrabal) je zkušenost s jednou slovutnou firmou od nás (nebudu jmenovat), kde mne skásli o pár litrů za výměnu kazety a řetězu a několika blbostí, což neřešilo problém, pak hlavní servismen zjistil, že střílí trojtalíř (to už jsem se musel vrátit z cesty domů), vzali si další pětikilo a dali mi tam ojeté Deore, odjel jsem s tím o 200 km západněji, kde teď bydlíme (samozřejmě myslím autem) a při první vyjížďce mi spadla v Třeboni levá klika a já musel běžet s kolem 20 km zpět do půlnoci!! No a jeden šikovný chlápek pak zjistil, že mi to nasadili opačně na střed (špatně podložky), takže na HT II. to drželo jen na kousku!! Čuměl jsem na to jak puk. Tak jsem se zasek a od té doby si středové složení servisuji sám. Samozřejmě jen základní úkony. No, takového zaměstnavatele bych chtěl mít. Co zkurvíš, to neodsereš.

    • kiwaf  

      Nejsi sam, taky s tim vetsinou bojuju, ruce dorvany jak krava. Sundani jeste vetsi porod, jak to vyfouknu a chci sundat, tak se mi plast slepi k sobe tmelem. Posledne jsem na to nemel nervy, tak jsem vzal skalpel a plast jsem odrezal :)

    • mrazik01  

      Chtělo by to anketu Ano/Ne

    • MatS  

      Tady kdyz to tak ctu, tak az se budete hrat nekde v terenu na gentlemany pred babou pri vymene duse, tak se na to radeji vyserte, jinak se pred dotycnou ztrapnite a pak nezasunete :-D

    • scota  

      Lepší montpáky někdy pomůžou při nasazování:

      https://www.koloshop.cz/…a---par.html

      • Pepek Vyskoč  

        K tomuhle mám poznatek: páky s hranatýma koncema jsou napíču, a vůbec s nima nejde táhnout pod okrajem pláště.

        A ty kulatý jsem samozřejmě musel zlomit :D

    • Slavik  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.