Jak seřizujete ahead hlavu? Drbačka nebo rychlovka?

53 nepřečtených
  • ScottAspect

    Jak seřizujete ahead hlávko? Jde mi jen o vaše postupy a tipy stažení, tj. dotažení víčka. Já se s tím vždycky seru, loncuju se zabržděným kolem, objímám hlavu a luncuju, pak klepu předním kolem o zem a do toho pomaloučku přitahuji víčko. Jednoho dne přijdu do servisu kvůli správnému utahovacímu momentu, frajer vezme imbus a se slovy „ten šroub z vrchu jste ale zapomněl dotáhnout“, než stihnu něco říct, tak během sekundy přitáhne víčko, dotáhne představec a vezme mi tak všechny iluze seřizování ahead hlávka :-)

    Zkrátka jdete na to jako tenhle servisák nebo se s tím drbete jako já? Já se totiž bojím, abych hlávko nepřetáhl. Mám na to kašlat na to a prostě víčko s citem dotáhnout, stáhnout představec a jezdit? Díky za vaše tipy!

    0 0
    • Goob  

      No. Dotahuju, dokud se vidle neotočí vlastní tíhou při zvednutí předního kola. Pak povoluju, dokud se nezačne otáčet.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Mě spíš sere, že dám představec pokaždý jinak (rodla nejsou rovně).

      0 0
      • ScottAspect  

        Jojo, pravda :D

        0 0
      • figur  

        Na to je jednoduchej a přesnej trik. Taky jsem si myslel, že to mám rovně…

        0 0
        • ScottAspect  

          Já vždycky pozoruji jedním okem, jestli je kolo a představec v jedné lajně vůči rámu. Myslím, že to bohatě stačí ;-)

          0 0
          • Smazaný účet  

            Když to oko vyměníš, tak to vypadá zas jinak ;)

            0 0
            • Goob  

              Navíc já tohle už s pěticentimetrovým představcem netrefím. Zjistil jsem, že když mám řídítka trošku nakřivo, tak doleva mi to nevadí a zvyknu si, zato doprava nedokážu pořádně jet.

              0 0
          • MlokCZ  

            To můžeš ale tak akorát srovnávat představec vs plášť. Tohle jsem používal kdysi dávno, když jsem ještě nezkoušel nic jiného a výsledky byly bídné.

            0 0
      • MlokCZ  

        To mě vždy také štvalo a zkoušel jsem všechno možné, jak to udělat co nejpřesněji.

        První otázkou je, co všechno může být z komponentů křivé/nesouměrné a tedy čemu se rozhodneš věřit, že to podle toho můžeš srovnat.

        To co má na fotce figur se mi vůbec neosvědčilo. Už samotné Ergony nejsou zcela vždy přesně souměrné levý a pravý, pak do toho vstoupí, že nemusí být ani stejně pootočené (na to už mám postup, že to dám celkem přesně, ale 100% to nebude nikdy). A pak do toho vstoupí plášť, který hází v podstatě každý, jen je otázkou jak moc. Dle pláště už nerovnám nikdy, to můžeš pootočit kolem a začít rovnat znovu a vyjde to zase jinak a výsledky dle pláště byly vždy jasně nejhorší.

        Nakonec jsem zůstal u postupu, kde věřím některým komponentům, že budou ± ok (a aby do hry nevstoupil plášť) a tím skončil u snadné rychlé metody:

        • nastavuju rovnoběžnost řídítka vs vnitřní nohy vidlice, tedy věřím, že přední kolo sedí správně ve vidlici a že nejsou moc křivá řídítka, vidlice a přední kolo a hlavně to pak je nezávislé na předním kole a plášti (takže nevadí, když se vymění za jiné)
        • k nohám vidlice přiložím rovné pravítko a pak okometricky zkontroluju rovnoběžnost hrany řídítek s pravítkem, to jde okem velmi dobře a poměrně slušně přesně
        • jen to vyžaduje jednu podmínku a to správný představec, který nezakrývá střed řídítek (a to nejlépe co nejdelší nezakrytou část, příliš krátký volný úsek už pak tenhle postup degraduje na méně nepřesný), mám na kolech Syntace Superforce, ten tam nechává volnou středovou část hodně širokou

        Zkoušel jsem spoustu jiných i o dost složitějších metod a žádná nevedla k lepším výsledkům, jen to bylo více ******. A to včetně laserového měřítka k tomu určenému (to se mi vůbec neosvědčilo, už jen to, že měří proti plášti je problém).

        Popsaná metoda je jednoduchá a rychlá a výsledky pro mě uspokojivé (100% přesně to nikdy nebude). Při takovémto nastavení se mi už nestává za jízdy, že se mi zdá, že to je křivě. A jsem na to hodně citlivý a když se mi to kdykoliv zdálo, že to bylo křivě, tak to taky křivě bylo.

        0 0
        • Ondraj  

          Taky mě to dost vadí a pokud se mi to pořád nezdá od oka, také přiložím např. vodováhu nebo rovnou násadu na vnitřní nohy vidle kontroluji rovnoběžnost.

          0 0
        • allrose  

          Přesně tak,kolo na krovky,dlouhou vodováhu na vnitřní nohy a okometricky zarovnat rodla..nejrychlej­ší.nejsnadněj­ší..

          0 0
          • Ondraj  

            Ani není potřeba obracet kolo.

            0 0
            • allrose  

              Není ,ale jednodušší :)

              0 0
              • Ondraj  

                Ani bych neřekl. Vezmu něco rovného, posadím na podkovu, opřu o vnitřní nohy, kouknu na řídítka, srovnám, utáhnu a je hotovo. Při otočení musíš dělat navíc minimálně to otočení. :-)

                0 0
              • Ondraj  

                no jednodušší…

                Otočíš kolo, srovnáš řídítka, otočíš zpět, odvzdušníš zavzdušněné brzdy. :DDDD

                0 0
                • allrose  

                  Mi vodováha nedrží na podkově :O

                  Problém se zavzdušněním nemám i když blbnoucí brzdy mám..

                  0 0
                  • Ondraj  

                    Radši používám rovnou i lehčí násadu. Ale zas tak často to ani nepřemeřuji, vetsinou se to daří od oka tak, aby mi to při jízdě nepřišlo špatně.

                    0 0
              • Ondraj  

                A otočit kolo nemusí být jen tak.

                Já bych musel nejdřív sundat třeba tohle :DD

                0 0
        • Ondraj  

          Má to tedy jednu nevýhodu v momentě, kdy přední kolo není úplně ve středu. Pak se to opticky při pohledu představec-kolo může zdát špatně.

          0 0
          • MlokCZ  

            Pokud není kolo na středu, tak většinou je špatně vycentrované a je potřeba to docentrovat správně. Při centrování kola vždy měřím centrovacím pravítkem, jestli jsou přesně na střed.

            Křivý rám/vidlici bych řešil reklamací hned po koupení.

            Vše tak řeším zcela nezávisle na nastavení řídítek, tedy řešil bych to tak jako tak.

            0 0
            • Ondraj  

              Někdy to může být záměrně, když někdo třeba dočasně použije neboost kolo na boost vidli a dá podložku jen z jedné strany, aby nemusel řešit kotouč.

              0 0
        • figur  

          Tak jsem to přeměřil hliníkovou vodováhou na vnitřních nohách a výsledek úplně stejnej. Asi klika na souměrný gripy a rovnej plášť.

          0 0
      • ScottAspect  

        Nenapadlo by mě, že kolem srovnání řídítek se to tak rozjede. Ale jo, také jsem si to stáhnul křivě, ale zjistil to až při jízdě, když jsem se na to zaměřil.

        0 0
        • Smazaný účet  

          :) Ono to rovně nikdy nebude a tělo není symetrické. Často nezbude než si vzít momenťák a dorovnat to venku podle pocitu.

          0 0
      • ScottAspect  

        Já vám řeknu, co zase leze krkem mě. Nejhůř nesu, když nemám přesně v ose namontované řazení s pákami. Má snad někdo také zaručený trik i na tohle? :-)

        0 0
        • Ondraj  

          Konce brzdových pák kontrolují okometricky zarovnáním s řídítky.

          0 0
          • ScottAspect  

            Já právě také, ale při dotažení, jak se to semkne, tak se to třeba o půl mm hne a já to pak hned vidím :-)

            0 0
            • Ondraj  

              Tak na půl mm tedy fakt nehraju. :)

              0 0
              • ScottAspect  

                Já také úplně ne, ale jak si toho všimnu, že to není 100%, tak to mám jak brouka v hlavě :D

                0 0
    • ScottAspect  

      Ještě chci dodat, že když jsem se chasníka ptal, proč to víčko tak ******** přitáhl, tak se mi jal vysvětlit něco v tom smyslu, že se při dotahování nejdříve vymezí ta největší vůle, kdy to prostě mlátí. Pak se stahuje jenom víčko a teprve, kdy se musí přidat síla v utahování, tak se teprve stahuje celý komplet a hlávko se pak přetáhne. Jako příklad tohoto postupu uvedl, že když je představec dotažený, tak se pořád dá poměrně lehce přitáhnout víčko, což je údajně ten mrtvý bod, kdy se stahuje jenom to víčko. Uf, pán byl trochu filosof, ale pořád nad tím přemýšlím.

      Připomíná to postup Gooba.

      0 0
    • Mart7  

      Není důvod se s tím patlat. U hliníkového představce stáhneš vrchní šroub na 3–4 Nm, šroub v ježku musí být namazaný, srovnáš řidítka s kolem a dotáhneš na předepsaný moment boční šrouby. Po 200 km skoro úplně povolíš ty boční, přetáhneš vrchní a zase dotáhneš boční. Docela podstatný je, aby vždy byla mezera mezi víčkem a hlavovou trubkou a šlo to přes představec stáhnout.

      Přetažené složení znamená, že jde těžko otáčet řidítka při zvednutém kole; špatně naražené stahuje v nějakém místa natočených řidítek.

      0 0
      • allrose  

        Zajímavé ,mám psáno 0,5–2Nm

        Po nacpání ložisek vazelínou,většinou dotahuji 2×,než to vazelína uvolní..

        0 0
        • Mart7  

          Já to dělám napoprvé, zkus tam dát rovnou 3 Nm a třeba ti to sedne taky. Když je hlavové složení málo utažené, tak ohybový moment zatěžuje v podstatě půlku uložení a celé se to kříží. Utahovat na 0.5 Nm je fakt prd, pak si to sedne a kolo by hodně trpělo na nerovnostech.

          0 0
    • Ondraj  

      Dotáhnu lehce rukou, zkusím, že se řídítka lehce otáčí a víc neřeším. Neměl jsem zatím žádný problém.

      0 0
      • ScottAspect  

        Budu si to muset povolit. Myslím, že ten mechanik chtěl, abych si u něj v dohlednu zakoupil novou hlavu :-)

        0 0
        • Ondraj  

          Pokud se to dotáhne méně, tak se to hned pozná při jízdě nebo když se zkvrdlá řídítky. Taky je rozdíl jestli se dotahuje jen po změně třeba podložek nebo po výměně hlávka. Po výměně trochu přetáhnu a pak povolím nebo dotáhnu pak ještě dle potřeby. Taky jsem se setkal často s tím, že to utahuji fakt fest.

          0 0
    • ScottAspect  

      Budu si to muset povolit. Myslím, že ten mechanik chtěl, abych si u něj v dohlednu zakoupil novou hlavu :-)

      Obecně mi přijde lepší seřídit hlavové složení tak, že přitahuji víčko a jak zmizí vůle, dotáhnu představec. Po jízdě kontrola – v podstatě vždy jsem to pak musel ještě trochu dotáhnout a pak byl klid. Naopak mi to přijde brutální tzn. přetáhnout a pak povolovat.

      0 0
      • Ondraj  

        Taky se dá použít na utahování něco takovéto, s tímhle se hlávko jen tak nepřetáhne, pokud za to člověk nebude fakt rvát.

        0 0
    • MlokCZ  

      Vezmu inbus za krátkou stranu pro malou páku a tak akorát dotáhnu. Když to dotahuješ častěji, tak to za chvíli máš v oku. A záleží také jestli je to první dotažení nově sestaveného (tam to chce o malinko víc, ono si to vše sedne) nebo jen dotažení po čase když to jen na chvíl povolíš třeba pro nastavení řídítek.

      A nikdy nebyl problém.

      Kdysi dávno jsem se toho bál přesně jako ty a dotahoval málo a pak to vždy vedlo pouze k tomu, že zejména u nově složeného to vždy mělo po pár jízdách přílišný vakl a já musel dotahovat. Prostě to bylo utahované moc málo.

      0 0
      • Ondraj  

        Takhle obráceně imbusem je to taky dobrý, v terénu ani není většinou jiná možnost.

        Obecně bych se vyhnul utahováním stranovou ráčnou, kde ne každý to dokáže dobře odhadnout.

        0 0
    • jardalee  

      rychlovka,sice me to obcas vrta v hlave jestli to bylo malo nebo moc ale vzdycky je to nakonec spravne :) drbacka je zavitovy

      0 0
    • maajkee  

      Proběhly tady různý bludy koukam :)

      Vůle v hlávku se vymezí s povoleným predstavcem, tak aby se kolo dobře točilo a naopak nebyla vůle utahováním sroubu z víčka predtavce. Pokud je to OK, tak dotáhnout predstavec na moment nebo prostě s citem utáhnout a posléze dotáhnout šroub víčka predstavce a hotovo. Žádná věda.

      0 0
    • d  

      No to si tady snad všichni, vč. Mloka, s těmi pravítky a váhami, děláte prdel.

      0 0
      • ScottAspect  

        Já dám na oko a víc neřeším ;)

        0 0
      • Thomasek  

        +1 Oko vidí, oko není blbec (jen u Leftyny bych to nedal ;-)

        0 0
        • Ondraj  

          Doporučuji vyzkoušet alespoň s tou násadou. Pokud se na délce řídítek nebudeš na koncích lišit o pár mm, tak si fakt dobrý. Ze zkušeností se to pozná spíš až za jízdy, oko není v tomto úplně přesné. Stačí nesouměrné věci, např bovdeny, něco na řídítkách a už to může zkreslovat.

          0 0
    • oddie  

      Odhadem, moc se s tím nese.u, prostě aby to nebylo přetažené a nemělo to vůli…

      Ale jednou mě to sakra vypeklo, u Dahona. Normálně všechno funkční, sundal jsem vidlici, vyčitsil a namazal hlávko (klasika kuličky), složil, a při otáčení to pískalo. Povolil jsem, už mělo vůli, a píškalo. Rozebral a složil jsem to snad 10×, bylo to přesně jako předtím, ale při otočení pískalo. Nas.aně jsem tam dal jinou misku s ložiskem, a přestalo to. Ale dodnes je mi to záhada, bylo tam přesně vše jako předtím, a tohle…

      0 0
    • ScottAspect  

      Je to tedy nové hlávko, to jsem nenapsal. Nakonec jsem kolo zapřel o stěnu, abych eliminoval vůli v brzdě a seřídil. Bez vůle, bez vaklu. Ale ty rodla jsou křivě :D

      Díky za vaše tipy, jak na to jdete. Ani jsem nevěděl, že na ježka je předepsaný přesný moment. Asi aby servisy měly co dělat :-)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Tak to je operace kterou na svojem kole dělam asi ze všeho nejmíň rád. Asi tak.....

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.