• MaPa

    Ahoj,

    chtěl bych vyzvědět na bikerstvu jaké zobrazení v mapách se jim zdá ideální, co preferují, co nepotřebují, co se jim zdá zbytečné a jak ty potřebné informace přehledně zobrazit.

    Takže tedy, asi se shodneme na tom, že biková mapa by měla obsahovat většinu toho co klasická turistická, na co však klást důraz a hlavně jak tu spoustu informací dát k sobě:

    Vrstevnice + výrazné zlomy + skalní objekty (výrazněji, nevýrazněji, zbytečné, sedla, kóty nejen na vrcholech,…?)

    Klasifikovaná síť komunikací (jako obyčejně nebo jinak?)

    Značené cesty – KČT (barevně, typ čáry, rozcestníky s/bez názvů?)

    Značené cesty – cyklotrasy (barva, číslo trasy, něco jiného?)

    Cyklostezky (jak vyznačit do mapy, popř. rozlišovat druhy?)

    Klasifikace povrchu (jakým způsobem odlišit, spojit se zobrazením sítě komunikací jako dosud?)

    Klasifikace náročnosti tam kde je k dispozici – dejme tomu 1–5(jakým způsobem zobrazit?)

    Občerstvovací body (jaké rozpětí (studánka-resort) využíváte v mapách, hodily by se provozní hodiny pokud je uvádí popř. kontakt u restaurací?)

    Grid – tedy „čtverečkování“ (jak velké, vztažené k souřadnicím, projekce, GPS kalibrační body apod.?)

    Typy povrchů, porostů (třídění porostu, využití ploch, vojenské prostory, ?)

    Lanovky (bikersky přístupné, cena, info o provozu?)

    Zákazy vjezdu (tam kde je doložen zákaz bikerů jak zobrazit v mapách?)

    Přílohy (používáte, co za info preferujete, doporučené výlety s klasifikaci/bez, s profilem apod.? – spíš mi jde o mapy jako takové, ale klidně zahrňte)

    Co dalšího vám přijde zásadní? Jaký výrobce podle vás dělá nejlepší bikové mapy a proč?

    Klidně vycházejte z toho co už je k dispozici nejen u nás a pište jen co vám na kterém zobrazení přijde fajn, co byste rádi jinak. Pokud bude popisovaný produkt méně známý, linkněte zdroj popř. vložte obrázek. Se sběrem informací si nelamte hlavu, jde jen o zobrazování, berte to jako že všechny ty informace jsou k dispozici…

    Pokud bude diskuse plodná, je možné že bude nalinkována současným výrobcům map k zamyšlení. Ne, nepracuji pro žádnou kartografickou společnost ani na ní nemám vazbu, prostě mne to zajímá a pokud na něco přijdeme věřím, že by se z toho chytří výrobci mohli i poučit.

    • gargamel  

      Ahoj, používám mapy KČT 1:50 000. Je tam vše, co potřebuji.

    • Krutor  

      Raději používám Shocart, i když větší část lidí upřednostňuje KČT. Mně prostě líp ladí barevný provedení + mi KČT připadá až moc podrobná, myslím co do počtu symbolů atd.

      • Janouch  

        souhlas ideal by bylo spojeni cyklo shocart s podrobnosti turistickejch v meritku 1:50000

    • li-borg  

      Občerstvovací body, lanovky-hmm to je jen nějaká utopie a zbytečné údaje navíc-maximálně-lanovka možno s kolem nebo ne. Osobně mám velmi rád slovenské mapy s účasovými údaji-ikdyž mi vůbec neopovídají realitě. Nejvíce bych ocenil klasifikaci náročnosti a asi údaje o povrchu (pro jízdy s přívěsem s mimčem).

      • beeker  

        slovenské mapy s účasovými údaji-ikdyž mi vůbec neopovídají realitě no to je super, akorát ty údaje jsou naprosto na hovno, pokud jedeš na kole. Na českých mapách (třeba KČT) jsou zase na turistic. značkách označeny kilometry mezi jednotlivými rozcestníky, i když ne až tak přesně…

        • drtyc  

          jj. radsi kilometry. akorat by tam mohli casem vmestnat treba jeste profil cesty samozrejme zjednoduseny piktogram pokud clovek jede jen tak aby se motal venku a nehleda nic konkretniho.

          i kdyz byla tady vlastne diskuze k tem barvam, ze trosku dal od civilizace i trosku odpovidaji vlastnostem trasy…

          • MaPa  

            Můžeš prosím trošku rozvést myšlenku s piktogramem profilu?

            • drtyc  

              tak jak je na kct nakreslenej u trasy turista nebo jak se pise cislo tak aby nebylo potreba lustit a hledat koty na vrstevjicich a zkoumat jestli jsou klesajici nebo stoupajici, nebo jen zvlneny, tak dat na useky piktogram treba vedle kilometrickyho cisla kterym smerem usek… asi porcovat na 3 stavy. levy konec pravy konec a prostredek jestli to bude prevazne kopec, prevazne udoli nebo rovinka a pak z kopce, pripadne jeste extra vlnovku pokud to bude jen tak houpat. dost to usetri cas se zkoumanim co to bude zac, kdyz tam jsou vrstevnice nekde cestou vic huste nez na co si zrovna vstal ten den z postele odhodlan.

              • MaPa  

                Takhle nějak?

                __/ nebo -_ nebo _/ nebo —– nebo //

                • MaPa  

                  no, pochopíš asi jen jestli jsem to trefil :-D – BF si zařádilo na backslashích

                  • drtyc  

                    predstav si piskvorky na 3×3. a tim, ze do kazdyho slupecku muzes dat akorat jednu znacku a posuzujes vuci sousednimu. a pak ta specialni vlnka

                • nobelowski  

                  sciotest? to, co nasleduje nedokážu na klávesnici vytvořit :)

        • li-borg  
          1. uklidni se, viditelně nechápeš nadsázku
          2. pokud si otestuješ na nějakém úseku soulad s uvedenými údaji, tak se

          následně dá i s těmito docela dobře pracovat a v konečném výsledku je toto přesnější než údaj v km. :-)

          • QwertyN73  

            na francouzských Michelinkách mají problém s profilem vyřešený celkem zajímavě. Vrstevnice zpravidla chybí, ale k dispozici jsou kóty a značky symbolizující sklon komunikace(>, >>,

          • beeker  

            Ne, ta nadsázka se z toho cos napsal pochopit nedala.

    • kámen úrazu1  

      Vezmu to od konce. Dlouho jsem preferovala Shocart, letos jsem si našla cestu i ke KČT a nemůžu říci, že by mně mapy od jedné firmy připadaly lepší než od druhé. U obou preferuju turistický – KČT cyklo je nepřehledná, Shocartu změna značení cyklistických podle mě neprospěla – moc fialových čar. Barevně a symboly mně sedne víc Shocart. U těch map, co jsem měla, mně chybělo označení rozcestníků, ale to na jiných typech Shocartů nechybí. KČT se tváří, že se snaží více rozpitvávat lesní cesty. A občas tomu tak opravdu je. Na druhou stranu, na jediné KČT mapě, kterou mám, jen v okolí bydliště je spousta chyb – chybí silnice, rozhledna je umístěna o desítky kilmetrů jinde než by měla být. Shocart ovšem taky není bez chyb.

      A dále:

      1. barevné rozlišení turistických a pojmenování rozcestníků – ano
      2. barevné odlišení KČT cyklotras a označení číslem cyklotrasy – na podrobných mapách nemusím, naopak mám ráda na mapách s menším rozlišením, využívám to při přesunceh po silnicích v místech, kde to neznám. Stačí si zapamatovat: pojedu po 1234, v Horním Dolním odbočím na první křižovatce vpravo a až v Lhotě se napojím na 4321. Ale i na podrobných mapách pomáhá číslo cyklotrasy v zoreintování se na mapě.

      Místní pásové značení cyklotrasy vedoucích terénem na mapě uvítám.

      1. cyklostezky. Ty uvítám v každé mapě, i když vedou mimo město.
      2. profil, rozlišení povrchu, sjízdnosti – vyhýbám se, čím víc

      věcí, tím míň přehledný. Ale umím si představit, že někteří takové

      mapy přímo vyhledávají. Stačí mi vyznačení klasické – např.

      tečkovaně pěšiny, plná tlustá čára zpevněná cesta atd. Takže i značení asfaltu a silnic nežádám jiné.

      1. bez rozlišení lesů, luk atd. se neobejdu, stejně tak bez dalších významných orientačních bodů – zřícenin, studánek, sloupů elektr. vedení, vodojemů…
      • Burizon  

        …a proto stačí napsat do KČT, že je tam a tam chyba a přispět k jejich zdokonalení…

        Jedou jsem tam psal, že chybí spojka cest a šup, u další aktualizace už tam cesta byla. ;-)

        A s těmi rozhlednami – mohl bych vědět, jaká že to rozhledna se přestěhovala o desítky km daleko?

        Já si na mapy KČT nemůžu stěžovat. A u nás kolem Lužických hor jsem našel těch nedostatků opravdu minimum.

        • kámen úrazu1  

          Tak jsem si vzdálenost nechala změřit na mapy.cz a uznávám, že tvrzení o desítkách kilometrů bylo přehnaně. Vzdušnou čarou to delá cca 9km. Jedná o O Toulovcovy Maštale a jejich nejnovější rozhledunu Borůvku.

          http://www.mastale.cz/…_boruvka.jpg

          Na mapě KČT – teď nevím, jestli Žďárské vrchy nebo Vysokomýtsko a Skutečsko (aha, tak mám mapy od KČT dvoje), je značená jižně od Rychnova. Když si sroluješ mapu z odkazu, Rychnov ještě na ní je. Západně od Rychnova, u vesnice Krouna, chybí ta silnice, běžně používaná kvalitní spojka k hlavní. Taky jsem se divila, že na mapě ŽV z roku 2008 ještě není nová turistická trasa, která v terénu byla označená roku 2007.

          • Burizon  

            Díky za uvedení problémů! A taky za to špatné svědomí, co mám z toho, že jsem si v časech studia v Pcích plánoval navštívit všechny nové rozhledny u vás v okolí a nakonec z toho byly jen plány :-( Ale není všem dnům konec, že? :-)

            • kámen úrazu1  

              Rozhledny stihneš, třeba v průběhu nějaké letní dovolené. Aspoň jich projedeš víc, přibyly nové. :-)

              V Železných horách třeba http://rozhledny.webzdarma.cz/bara.htm, ale jsou i další.

              • Burizon  

                Je jen velká škoda, že většina nových rozhleden se staví pouze dřevěná, což ve výsledku značí výdrž tak max. 30 let, jednu velkou vichřici a kopec najednou s hromadou dříví. Ale aspoň díky za to…

    • prvniodkonce  

      Používám klasické KČT padesátky, které mi vyhovují barevně a mají praktické měřítko. jejich zpracování a detaily se ale dost liší podle regionů. Nové, resp. vylepšené podklady od FaB jsou dobré. Co se týká značení cyklostezek v nich, někdy je nepřesné a v mém regionu mi připadá, že až dost často. Ale cyklostezky mě moc nezajímají.

      Další zkušenost mám s shocartem, který jsem dříve spíš zavrhoval, tedy cyklo pětasedmdesátka. Myslím si, že toto měřítko je už dost nepřehledné a dohledávat se nějaké podrobnosti dá zabrat. Ta mapa měla dost chyb, ale na jednodušší toulky krajinou stačila.

      Co se mi líbí, je „nedávný“ počin shocartu, tedy bikové šedesátky. Těm bych vytknul akorát nepraktické měřítko. Klasifikace povrchů je přínos a v neznámém prostředí určitě pomůže. Je pravda, že mapa je pak dost profialověná, ale myslím, že to není na úkor viditelnosti podkladu a má to cenu. Někdy to sice nesedí, ale nic není dokonalé.

      K tomu obsahu, aneb ideální biková mapa:

      Vrstevnice – dost důležitá věc, myslím, že dost podceňovaná. Uvítal bych je v dohněda laděných odstínech (u shocartu mi trochu vadí, že jsou šedivé) Ekvidistance by měla být úměrně měřítku (podle mě nejlepší na bike mapu padesátka) tak deset metrů.

      Značené cesty KČT – určitě barevně, nepříliš tlusté a rozcestníky rozhodně i s názvy.

      Cyklostezky – tady bych barvy nehrotil, vyhovuje mi shocarťácká fialová, ale růžová také není od věci, přičemž na trase kolečko s barvou či číslem. Celkově o něco tlustší než turistické.

      Klasifikace povrchu – jako u shocartu, nemám co vytknout

      Klasifikace náročnosti – co se týká profilu, k tomu jsou vrstrevnice, co se týká technických úseků, k tomu je klasifikace povrchu

      Občerstvovací body – standartně s názvy, detaily bych nehrotil, podrobnosti na druhé straně.

      Grid – standart jako u kčt 1:50000

      Povrchy, porosty – kdyby to bylo tak, jako v lesáckých, popř. orienťáckých mapách, celkově by to bylo přeplácané. Vojenské prostory asi normálně šrafované.

      Lanovky – to jde tak trochu mimo mne

      Zákaz vjezdu – křížky jako v autoatlase

      Ještě dodám, že pro detailní orientaci používám 1:25000 on-line databázi ČUZK a nedám na ni dopustit. Pak ještě úplně podrobné mapy pro OB nebo MTBO.

      • pedrod  

        „…používám 1:25000 on-line databázi ČUZK…“?. 1:25000 najdu kde? Není to 1:10 000?

        • prvniodkonce  

          Ano, je to 1:10000. Díky za upozornění. Chtěl jsem psát ještě o Geodézii 1:25000 a nějak se mi to poplantalo :)

      • Janouch  

        jediny co bych doplnil je material mapy pred par lety jedno nakladatelstvi zapomnel jsem jmeno vydalo mapu Prahy a okoli na papiru Tyvek od Dupontu naprosta pecka povedlo se mi mapu polit cervenym vinem :)))) a stacilo ji jen oklepat :) papir ma nejakou voskovou upravu ci co kazdopadne proti vlhku je idealni proc tohle nema shocart???

    • bagr84  

      Mapy sou pro lamy, drsnaci bloudi!

      Ted vazne, KCT plne dostacuje.

    • Honza729  

      KČT v kombinaci s GPS je ideální. Za sebe nevidím důvod k zásadním změnám.

      • MaPa  

        Můžu se zeptat jakým způsobem se v terénu naviguješ? Připravíš si track předem na kompu, dáš do GPS nebo jen kontroluješ pozici nad TOPO? Mapu vozíš kvůli lepšímu přehledu většího území nebo jako řešič chyb v GPS mapě? Díky.

        • Honza729  

          Jak kdy. Nekdy si trasu predem naklikam, prenesu do GPS a jedu. Mapu mam s sebou a pripadne nesrovnalosti resim prave v mape (a neni jich malo v TOPO 1.2, TOPO 3 mam teprve kratce, nemam jeste tolik zkusenosti s ni). Jindy jedu proste tam kam se mi zachce a trasu mi zaznamenava GPS, po preneseni pak kontroluju s MapSource a pokud mam jo cas tak i s mapou. Obecne mi mapa slouzi prave k tomu, cos napsal, totiz k orientaci na vetsim uzemi, v tom je mapa po mem soudu nezastupitelna.

        • Honza729  

          Ted me jeste napadlo, ze jsem mapu spolu s GPS vyuzil dobre pri priprave orientacniho behu pro deti na tabore.

          • MaPa  

            Díky, co nejvíc bys vytknul zobrazení TOPO3 – máš tuším 60csx-ko ne? Myslím tím co tě první napadne že bys měl rád jinak…

            • Honza729  

              No…jak jsem rekl, nemam ji jeste tak prozkoumanou. Nemam verzi Professional, takze se mi nezobrazuji napriklad obrysy budov, ale jinak co se tyce detailu je to OK. Nemuzu ted ale slouzit co se tyce zpravy o presnosti cest, atd. U 1.2 jsem plus minus vedel, ze na trasach jsou nektere rozdily oproti mape, u trojky to tak zceknute nemam (koupil jsem update cca pred mesicem a pul).

              No a co se tyce zobrazeni, tam trochu „trpim“ ve srovnani s Oregonem, kde je trojka krasna v podani barev, profilu terenu i cest. Ale to je dano technologii, 60CSx ma jiny displej, jine rozliseni, nepodporuje dotykove ovladani.

    • kryspin  

      jezdim podle mapy.cz, coz jsou tusim shockarty. nemam problem ani s KCT, ale prijdou mi mene prehledne (ale jsou zase podrobnejsi). v kazdem pripade preferuji turisticke mapy, klidne i bez cyklotras (stejne podle nich nejezdim). podle cyklomap nejezdim. nejdulezitejsi jsou aktualni a pravdiva data. nejen cyklotrasy nebo kct znacky, ale i cesticky, pesinky a lesni cesty. to je na tvorbe map asi nejtezsi.

      ze zahranicnich map mi prijdou zatim pro biking nejlepsi mapy od svycarskeho singletrailu. jsou tam naznaceny povrchy (asfalt-sotolina-singl) i obtiznost (modra-cervena-cerna). vic jsem o popisu techto map napsal v reportu z naseho letosniho jezdeni okolo davosu (http://foto.stulc.cz/index.php…). co bych k tomu jeste pridal je podrobnejsi cleneni povrchu (treba lesni cesta nebo nejetelny usek)

      nejlepsi mapa je takova, ktera je prehledna, rychle a hierarchicky citelna, klidne i na ukor drobne mensi informacni hodnoty (pokud tam najdu to co potrebuju, v podrobnosti kterou potrebuju tedy cesty, vysky, sedla, vrcholy, orientacni body, plochy a pod., pak i podrobnejsi info). neskodila by v nekterych pripadech klasifikace obtiznosti (jak to je rozsahla otazka), protoze stejne vypadajici cesta po spadnici jednou muze byt pohodlna klikata sotolina a jinde zase supertechnicka lahudka…

      parkrat jsem zkousel si pohrat s barvama map a vim, ze i mala zmena muze vest k podstatnemu problemu v citelnosti. vubec udelat citelnou mapu je docela umeni a pomerne dost prace.

    • zichis  

      u otázky formátu mapových listů je potřeba připomenout, že pro cyklistiku větší plachta = vetší problém. Jednak kvůli větru a pak kvůli zdržení při rozbalování velký plachty. V tom jsou pro mě lepší ShoCart oboustraně tištěné listy 1:100tis. No ale to jsou mapy na dálkovou turistiku a ty tu chceš asi řešit bikování po lese – tady bych volil ještě menší formát, protože se v terénu obvykle projede menší území. Když chci prozkoumat kus lesa, stačí mi vytisknout si ten kousek na několika málo listech velikosti A4. Což je velikost vhodná do mapníku nebo k namotání na 1,5litrovou petflašku napíchnutou na rohu :-)

      Ke stylu kreslení obvyklých map mám následující výtky:

      • barevné čáry označující TZ nebo cyklotrasu zakrývají co je pod nimi.Někdy zakryjí čáru cesty tak že není poznat jestli je to asfaltka nebojenom pěšina, jindy zamaskují potok který teče podél. Nevím proč se tomusí kreslit plnou tlustou čárou, když na označení TZ v mapě stačísemtam barevná tečka u cesty po které vede, v případě CT stačí napsatu cesty číslo. Pro každý úsek mezi dvěma křižovatkami vlastně stačíjedna barevná tečka, či jedno číslo.
      • tvary křižovatek neodpovídají skutečnosti, kreslí se tozjednodušeně. Když má třeba křižovatka tvar protáhlého Y, nakreslí sejako obyčejná T s kolmou odbočkou.
      • ulice v obcích se kreslí zbytečně široké, někdy se ažslévají.
      • v obcích nejsou zakreslené vodní stojany, což bude cyklisty jistěvyhledávanější objekt než muzeum. A nalézt je, toť úkol 50× horšínež nalézt hospodu, ptž hospody jsou všude a cítit jsou zdaleka. Hospody aobchoďáky necpat do mapy, ale vypsat na okraji mapy seznam kde bude u každýobce uvedená hospoda, nevěstinec, sámoška, lékárna, cykloservis,že­lezářství atp.co tam ještě mají, plus otvírací doba.
      • uvítal bych podrobnější rozlišení povrchu a šíře cesty pomocírůzných typů čar (kombinací různých tlouštěk a hustotypřerušo­vání+tečkování lze vytvořit desítky typů čar), označit kudyse za mokra dá a kudy se za mokra nedá, připsat spád v % a šipečku kam tostoupá, nebo aspoň psát kromě n.m.výšky kopců i n.m.výškyv dolících, podle vrstevnic se totiž to převýšení vždycky vyčístnedá, v zastavěných oblastech jsou vrstevnice zakryté.
      • symboly a názvy turistických rozcestníků nepřidávat, zbytečně tozavazí, viz atlas.cz
      • grid stačí tečkovaný, nemusí to být plné čáry, ale udělaný tak,abych mohl snadno vynést souřadnice co mi ukáže GPSka. Síť o čtverci 1kmje mi úplně naprd.
      • typy porostů mi stačí rozllišit jak je zvykem dneska:listna­tý/jehličnatý Víc stejně nerozeznám :-) Navíc to zhoršuječitelnost map, když jsem si prohlížel porostovou mapu co používajílesáci, nebyl jsem schopný se vůbec zorientovat, protože se mi hraniceporostu pletou s cestami.
      • MaPa  

        Díky všem za ohlasy a za mnohdy podnětné připomínky.

        Zaujal mne nápad zcela vynechat klasické barevné značení KČT a nahradit ho např. malými ikonkami turistických značek podél cest. Přínos by tak mohl vést k využití barev jiným směrem – např. označení obtížnosti (např. jako ve zmiňovaných singltrail mapách – dobře tam je barvou řešen typ cesty ale prostě něco na ten způsob). Kromě toho to znamená „nutnost“ správně označit původní cestu, ne jako dříve dost zažitým způsobem – pěšinky nezančíme vůbec. Co vy ostatní na to?

        Hodně to vypadá že je vše o barvách – preferujete tedy použití méně světlejších odstínů podkladu a kontrastní detailní informace, nebo raději větší škálu barev ploch a s tím spojenou horší čitelnost detailů?

        • t29  

          Přechod od pásového značení k ikonkám bych asi nezvládl. KČT tak mělo značené cyklotrasy na turistických padesátkách (nevím jak je to teď, mapy jsem kupoval před cca deseti lety) a dost jsem tápal, když jsem na křižovatce hledal, u které cesty je další ikonka. Když je na mapě čára, je to na první pohled jasné a nemusím zastavovat a hledat rozcestníky.

          Další věc, pokud chceme nějak řešit profil trasy, jak rozlišíme délku úseku, pro který platí „piškvorkový“ symbol, který navrhl drtyc? Toto by šlo dát přímo na rozcestník, ale pochybuju o vhodnosti v mapě.

          Automapy i turistická KČT mají pro místa s velkým stoupáním symbol „V“, případně véčko zdvojené. Přijde mi jednodušší toto rozšířit i na ostatní cesty.

          Klasifikace povrchu podobně jako dnes:

          plná = zpevněná cesta, asfalt nebo jiný povrch, kde nehrozí bláto

          dlouhá čárkovaná = částečně zpevněná cesta, šotolina, kamení

          krátká čárkovaná = hlína, jíl, nezpevněná cesta

          tečkovaná = pěšina

          • nejsem si jistý, jestli a jak rozdělit kvalitní asfalt vhodný i prosilničku a starý, rozbitý asfalt, který prověří všechny tlumiče.

          Takže za sebe – barvy nechat pro turistické značky, doplnit fialovou/růžovou pro cyklisty, symboly použít pro speciality – krom sklonu můžeme označit nebezpečné místa vykřičníkem atd.

          • drtyc  

            krizovatky zretelne a nebo hustota podobna bezkarskym trasam na kct turisticke puntikama.

            no a ty piskvorky jsou proste zjednoduseni pro usek. takze ten samy usek pro ktery plati kilmetricky cislo vedle kteryho by byl coz u tech delsich bude skoro k nicemu a u tech velmi kratkych je to zrejmy, takze moc pouziti pro to asi ve finale nebude v te jednoduche forme.

    • drtyc  

      jinak sam za sebe rad si zastavim a pokocham se, takze radsi zeleny kct mapy, ktery jsou podrobnejsi a pritom podklad s detaily neni moc syty, aby se v nem trasy a neznacene polnacky neutapely.

      shokart nebo co to bylo co jsem se dival, tak mel treba moc syte zeleny lesni plochy nebo jsem videl zrovna kousky, kde se jim tam vylila barva pri tisku z kybliku a cesty v tom nevyrazny i kdyz tam moc detailu nemeli nebo se utapeli v nekontrastnim provedeni, ale zase je fajn mit na vyber jiny zpracovani pokud si zakazniky nasli, tak by se jich meli drzet.

      narocnost 1–5 je zbytecne moc. staci 1–2 maximalne 1–4. pro prehlednost. rekreanti, narocnejsi(, zahul?).

    • drtyc  

      jinak na vysku i na sirku by se dal porcovat na 3 dily. tim padem, kdyz bude cara dole, dole, nahore, tak to bude rovinka nasledovana krpalem, kdezto pokud bude uprostred, urprostred nahore, tak to bude rovinka a pak kopecek a tak.

      • drtyc  

        todle se blbe zaradilo (po reagovat + editovat pak vyprsel cas, tak reagovat na prispevek na ktery se reagovalo puvodne znova) ma to byt k piktogramum

    • witmar  

      Používám KČT 1:50 000 celou jí přelepím průhlednou lepící páskou a pak si do ní značím trasy líhovým fixem:-) zvětší se tím polepením i její životnost a když chci cokoli co si poznačím jde umýt lihem… s KTČ jsem spokojen a jinak jsou skvělé mapy pro orientační běh ale na celodenní vyjížďku bych jich potřeboval mraky :-)

      • gargamel  

        Pokud si chceš ulehčit práci s přelepováním páskou, tak doporučuji samolepící folii (tapetu). Je to rychlý a v jednom kuse. Jsou potřeba ale čtyři ruce.

        • witmar  

          Tak to jsem netušil že se něco takového dá sehnat… A jak je to s tloušťkou? jde to pak dobře ohýbat?? Čtyři ruce seženu :-)

          • zichis  

            Dobrá připomínka. Skládání bude skutečně ztížené a v místech kde se ohyby kříží se to bude bortit. Ten problém průsečíku ohybů v zná asi každý, tam mapy nejvíc trpí. Při rozkládání totiž chce jedna část ohybu udělat hřbítek nahoru a zatímco druhá ho dělá dolů a vzájemě se to škube až se stane mapa v tom místě nečitelná. Řeším to jednoduše. Novou mapu hned při prvním rozložení v těch průsečících skalpelem naříznu. Optimální délka naříznutí je 15mm. Kdo to nezná, se bude divit proč to vůbec dělám, když se tam ta mapa nakonec sama roztrhne. Ano, ale fór je v tom, že naříznutá zůstane pořád čitelná ;-)

          • gargamel  

            Tak s ohebností je to o tršku horší, ale poddá se to :-)

            Praktikujeme to takhle již nějakou dobu na MTBO a v pohodě. I když tam se pracuje s menší mapou…

      • beeker  

        To je dobrý nápad, s tou životností je to fakt špatné, pár rozložení a už jsou roztrhlé v místech ohybů.

        Myslíš, že by to šlo smýt jenom hadříkem, kdybych to značil obyč. fixem?

        • jIrI___  

          Obyčejný fix ti na folíi nebude držet a pokud náhodou jo, tak se rozmaže při sebemenším dotyku.

        • witmar  

          5esně jak říká Jiří obyč fix je na nic, hned jej rozmažeš a eventuélní déšť nebo pot by ti z toho udělal taky pěknou mazanici…používám popisovač CD.

    • teo  

      Ahoj, zcela zásadní je pro mě úroveň zobrazení sítě cest.

      Turistická značení nejsou v mém případě rozhodující. Dokázal bych na ně rezignovat. jezdím pouze MTB. Takže málokdy využívám klasických asfaltových cyklotras.

      Hodně let jsem laboroval s mapami KČT,Shocart, Kartografia.

      Bohužel nikdy mě hustota sítě cest nevyhovovala až do chvíle, kdy jsem si pořídil navigaci a s ní i Czech Topo 3 pro. Podle mého názoru je tato mapa naprosto bezkonkurenční. Má nejhustčí síť cest s jakou jsem se zatím setkal. Rád jezdím mimo oficiální trasy a rád vyhledávám staré zapomenuté cesty.

      Na trase si většinou nastavím hlavní waypointy. Většinou jsou to vrcholy přes které se chci dostat nebo křížení cest. Určitě neklikám tvar cesty. raději mám mezi waipointy několik kilometrů a postpuji podle mapového zobrazení na display. Pokud mi zobrazení nestačí, tak vytáhnu libovolnou papírovou mapu projížděné oblasti a rychle si zafixuji tvar kopců, celkovou rozlohu atd. Jak říkám, v papírových mapách řada cest chybí.

      Jako další zajimavý projekt se mi ak zdá http://www.opencyclemap.org/

      Je až s podivem, jak je česká komunita aktivní. Hlavně tam najdete opravdu traily. tento projekt je asi to nejlepší pro ježdění v Alpách mimo silnice. Navíc lze importovat do garminu a vše je routovatelné!

      • MaPa  

        Když už se zmínila OSM, tady je zobrazení ČR včetně značek KČT: OSM.CZ

      • kolombo  

        Používám taky GPSku a TOPO3 PRO a k tomu už kupuju jen 60tky cyklomapy od SHOCartu. To mi celkem stačí kdekoliv k dobré orientaci.

        Mimochodem, ten mapový web vypadá zajímavě :-)

        • MaPa  

          Zkusím otázku i na tebe. Topo3Pro – měnil jsi si TYP soubor, nebo obecně co ti nejvíce vadí na zobrazení? Díky.

          • kolombo  

            Jasně že měnil, jedu Dandrův týpek :-)

            Pak je to zřetelně lepší, doporučuji vyzkoušet, myslím, že budeš spokojen.

            Nejvíc mi vadí, že si budu i na GPS muset nasazovat brejle, ale za to ta mapa nemůže :-(

          • MlokCZ  

            V GPSce jsem s Topo 3 Pro celkem spokojený (co se týká zobrazení) a TYP soubor jsem neměnil a ani tentokrát neměl větší potřebu měnit.

            Ono na ten původní dotaz není jednoduché odpovědět. Pokud něco graficky nesedí, tak to nikdy většinou nestačí změnit tu jednu věc, ale je třeba vyvážit to jako celek a v tu chvíli se z toho stává hodně práce a hraní si s TYP souborem.

            Takže sem tam nějaký detail ke změně by se asi našel, ale tím, že by se změnil, tak by nastal problém, že k tomu nebude sedět něco zase dalšího.

            Na Topo 3 Pro mi vadí použití na 60CSxku, kde už ten displej je velikostí opravdu na hraně pro ty podrobnosti co ta mapa má (a vidět je chci, tedy není to o tom, že bych něco vypnul) a pak slabý HW a pomalé překreslování. Tohle ale není problém mapy a tedy není to k původnímu dotazu.

            Na GPSce vidím největší problém co se týká překrývání vrstev, kdy třeba jedna cesta/silnice je současně turistická značka a ještě cyklotrasa. V tu chvíli je to někdy problematické, ale ideální řešení neznám.

            Pak možná na Topo 3 Pro občas v lese se mi plete vrstevnice s cestou (vrstevnice rozhodně nutné ponechat, jen možná lehce oproti cestě snížit jejich výraznost).

            A sem tam se mi ztrácí na displeji žlutá značka, ta je při tom překřivu na tom nejhůře, protože je nejméně výrazná.

      • fousek  

        To sem z toho jelen, u cyklomap mi to nezobrazuje vsechny cesty co jsou OSM a v OSM mi to nezobrazuje vrstevnice a ted sem da odkaz Mapa na OSM s vrstevnicema a TZ.

        Jak se do OSM daj zakreslit turisticky znacky?

        • MaPa  

          Předně: OSM (OpenStreetMap) je jen jedna. Je to v podstatě velká databáze.

          Vše co uvádíme jsou jen jiné způsoby vykreslení (rendery) této databáze.

          Základní, která jsou většinou na webech k dispozici jsou:

          Mapnik – klasika, přehledná, má nejrychlejší aktualizaci (k dnešku cca jeden den, zaručená tuším týden)

          Osmarender – spíš městské zobrazení, takovej skoro urbanismus

          CycleMap – vrstevnice, zvýraznění cyklotras

          Každý má možnost si zobrazení upravit, třeba podle nápadů v tomhle threadu, OSM většinu informací ze zakládajícího příspěvku umí, záleží jen jak podrobně byly uživateli do databáze jednotlivé prvky vloženy. Na čekém webu OSM jsou k dispozici nějaké úpravy – např. přidání značek KČT.

          Co se kreslení do OSM (tedy plnění databáze), doporučuju nejdřív něco nastudovat a pak začít plnit. Konktrétně se v ČR pásové značení zadává pomocí zvláštní relace route (tahle stránka je starší, relace route byla určena jako prioritní a v současné době starší tagy kct_barva=* z mapy mizí).

          A ano, je to mapa volná a existují jednoduché možnosti jak jí exportovat ať již do TrekBuddyho, OziExploreru nebo i Garminích přístrojů.

          • fousek  

            No tak jsem to i pochopil, ale jak mi vysvetlis to ze v OSM je vic cest nez v cyklo?

            Jinak diky.

            • MaPa  

              Ty cesty jsou mapperem otagované jako highway=road (ať pro to měl jakýkoli důvod), což podle klíče OSM je Dočasné označení probíhající změny v označení silnice. Nepoužívejte ji v případě, kdy jen nevíte, kam komunikaci zařadit.

              Cycle map udává jen cesty po kterých cyklista může jet, vynechává tak např. ty se zákazem a taky tyhle cesty, protože se jedná o „pracovní“ zařazení, tedy jakousi skicu.

              • fousek  

                Aha, diky za vysvetleni.No ono se po nich samozrejme nesmi protoze je to VU, ale ted je otazka jestli je nepreznacit na treba sevisni, protoze jizda na kole je tam tak nejak tolerovana a hlavne by se na ne dalo navazat dalsima cestama i nezpevnenyma, ktery jinde v mapach nejsou a urcite by to fura bajkeru ocenila.

                • MaPa  

                  V tom významu má být ještě slovo „Dočasně“ tučně. Možná autor právě teď řeší jak to nejlépe označit a proto dočasně ty cesty označil takhle.

                  Osobně podle CycleMap neplánuju skoro nikdy.

    • Palo TT  

      Na orientaciu pouzivam (skor by sa dnes dalo povedat oouzival som) turisticke mapy VKU mierka 1:50000. Mal som v ruke aj nejake od Shocartu. Slabou strankou oboch je zakreslenie lesnych ciest.

      V neznamom terene bikujem najma podla turistickych znaciek (TZT) a po lesnych cestach, pokial je TZT nezjazdna, alebo chcem ist tam, kde ziadna TZT nie je. Pokial by boli v tur. mapach dobre zakreslene lesne cesty a presne oznaceny ich typ (napr. dvojita ciara = kvalitny asfalt; jednoducha ciara = spevnena lesne cesty/vhodne pre trek bike; prerusovana ciara – lesna cesta/globalne vhodna pre MTB ; bodkovana – chodnik ) , tak ani nevidim dovod na existenciu specialnych map pre MTB. Ak uz ale taketo mapy existuju, malo by sa v nich v prvom rade zacat vhodnou formou znacit vhodnost jednotlivych usekov TZT pre bikovanie, lebo je to uz existujuca husta siet znaciek. Az potom znacit dalsie cyklo chodniky. Inak znacenie Shocartu v cyklomapach povazujem za vhodne(ziadnu cyklomapu fyzicky nemam, hodnotim len podla cykloatlasu na cykloserver.cz)

      Profily v mapach by som neriesil. Su tam predsa vrstevnice a existuju online sluzby, ktore zobrazia profil lubovolne vyklikanej trasy.

      Osobne som uz v mapach presiel na digital a vylety v neznamom terene planujem vyhradne digitalne. Je to podmienene najma tymto:

      1. Na Slovensku vznikla zaujmava situacia, ked IMHO najvhodnejsia mapa na biking neexistuje v papierovej forme a nepochadza zo sukromneho sektoru ale od Narodneho lesnickeho centra (NLC). http://wags.nlcsk.org/LC/Default.aspx

      NLC dokonca povolil ich prevedenie a sirenie v inych digitalnych fomatoch http://www.gpsforum.sk/…,2559.0.html

      2. Online letecke/satelitne mapy a aktualne online mapy TZT (cykloserver.cz , turistickamapa.sk)

      3. LCD monitory dosahuju uz rozmerov polovice plochy klasickej papierovej mapy pri rozumnych cenach.

      4. Lacne su aj notebooky a mobilny internet, takze ani na dovolenka a planovanie mimo domova nie je problem.

      5. V terene pouzivam GPS modul (zapnuty cely den v ruksaku) + mobil NOKIA 6300 a aplikaciou TREKBUDDY na riaditkach (aplikaciu zapinam len ked potrebujem navigovat). Vyhoda voci papieru – nemusim nic rozkladat, presne viem kde som. V mobile pouzivam predovsetkym mapu uvedenu v bode 1 a ciastocne niektore mapy z bodu 2.

      7. Pokial si trasu vopred naplanujem (bud vyklikam, alebo len drzim v hlave), tak na nejake drobne improvizacie v terene mi uz staci aj maly display mobilu. Papierove mapy (historicky mam kupene tur.mapy VKU takmer pre celu SK) sice obcas nosim ako zalohu, ale uz ich takmer nevyberam z ruksaku a nemam potrebu kupovat si ich aktualizovane verzie.

      • Krutohlav  

        V podstate papierová mapa má zmysel iba keď sa počas výjazdu rozhodneme nejak podstatne zmeniť trasu oproti tej naplánovanej. Z nostalgie som si akurát minulý týždeň kúpil aktualizovaný Považský Inovec (4. vydanie) od VKÚ tak som zvedavý čo tam je nové…na prvý pohľad som si všimol len ohraničenie CHKO hrubou čiarou, dúfam že to nieje všetko ;-)

        Moj postup pri plánovaní trasy v OziExplorery:

        1. Trasu vymyslím v VKÚ mape (50 000:1) pretože je prehľadná­. Zhruba

        načrtnem aj track po lesných cestách (ktorích je ale vo VKÚ mape málo a ešte sú nepresné).

        1. Track doladím na mape lesnúch ciest od NLC
        2. Trasu skontrolujem v satelitnej mape od Googlu alebo Atlasu
        3. Občas som si v mape podľa vrstevníc pomýlil klesanie so stúpaním

        takže si trasu ešte vyrenderujem v Ozi3D

        Do GPS (Garmin eTrex Legend C na riaditkách) nahrám track, waypointy a ide sa. Trasu mám v hlave a v teréne už len sledujem čiaru na displeji.

    • zbartos  

      Omlouvam se za možné opakování dávno známých věcí, ale kamarád nedávno tyto mapy chválil (oblast Telgártu), tak sem dávám info – https://www.vku-mapy.sk (prý jedou nově od 2017).

      Cyklotrasy jsou vyznačené drobnými tečkami příslušné barvy.

      Na on-line ukázce mapy Sl Ráje https://www.vku-mapy.sk/…ovensky-raj/ jsem našel ještě značení pomocí starých známých větších modrých koleček/cyklistů.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse