• -b-n-x-

    Protoze mam porad 26" kolo, obcas me napada, za kolik ho v budoucnu dokazu prodat. Nedelam si prilis iluze, a tak spise ocekavam mensi castku.

    Nicmene, by me obecne zajimalo za jake penize se dneska (rok 2020) da prodat nejake super spickove 26" mtb? Osobne si myslim, ze i kdyz by to bylo kolo v super stavu a v porizovaci cene treba 150k, tak dnes uz to tezko nekdo proda nejak nad 30,000,–Kc. A rozhodne uz ne nad 40,000,–Kc.

    Coz me zase privadi k myslence, jestli se mnohdy nevyplati koupit nejake takove starsi mtb. Zvlaste to muze byt pomerne zajimava alternativa pro mlade zacinajici bajkery.

    Co myslite? Da se dnes jeste realne prodat nejake 26" mtb kolo nad 30,000, respektive na 40,000,– Kc?

    • oddie  

      Pochybuju, že se za to dá prodat. Větší velikosti je problém prodat vůbec, menší jsou zajímavé aspoň pro děti, ale i tak je 40 moc.

    • iron.hide  

      asi ani ne. Ale mozno niekedy v buducnosti bude navrat k 26" a vtedy by to mohlo mat nejaku hodnotu.

      ad: „…pro mlade zacinajici bajkery“ – minule tu bolo vlakno, kde ludia kupovali 29" aj pre svoje 140 cm decka, takze nejake iluzie by som si nerobil

    • Atilla  

      Podle mě ani náhodou. 27.5 už tu jsou dlouho. Kola šla dopředu, jak pružením, řazením, geometrii. A po pravdě kdo by strkal peníze do starého vraku a čekal až mu odejde vidlice, nebo tlumič.

    • novas752  

      Velký štafle jsou v podstatě neprodejný, malou velikost v top osazení by někdo pro dítě mohl koupit, ale zase málokdo chce do kola pro dítě narvat tolik peněz.

      Taky jde o to jaký osazení, sériovky v top specifikacích vymizely někdy okolo 2012–2015 – jsou to 5–7 let (nebo starší) komponenty, je otázkou jestli je to z dnešního pohledu stále „top“, funkčně už to bývá dávno překonané. O geometrii nemluvě.

    • -b-n-x-  

      Ok, ok. Tak nejak jsem si to myslel.

      A kde by mohl tak byt nejaky strop? 25,30?

      • jecnak  

        Bohuzel spis pod 20. Sam mam doma dva velice slusny stroje ale prakticky neprodejny. Takze jezdit a dojezdit.

        • Bubaaak  

          +1 módní policie káže kolo nad 20k Kč z bazaru aby to byla jednoplacka, 29".....

          Ale pod 30 bych b-n-xovo kolo prodával hodně nerad.

      • racek_chechtavy  

        spis tak 15

      • Bubaaak  

        Za 25,30 Kč ho koupím :)

      • worlusho  

        Bude záležet na konkrétním modelu a kupci. Pokud někdo shání nějaký model z určitých důvodů, tak bude strop vyšší (cca k 30k), pokud náhodný kolemjdoucí tak 20k.

        • novas752  

          O jaký kolo vůbec jde?

          • Bubaaak  

            Řekl bych ten full co má vprofilu

            • novas752  

              To si myslim že by se dalo prodat i docela dobře, ale musel by natrefit na nějakého staromilce, který hledá přesně to a hodně řeší váhu.

          • worlusho  

            Netuším, bral jsem to obecně. V principu, komu nevadí smyk a 26" kola, tak pro určité použití bývalý TOP model 26" nebude mít konkurenci v 29" do hranice 100k.

          • -b-n-x-  

            Ja to spise bral jako namet k obecne diskuzi.

            Ta myslenka me napada, vzdycky, kdyz premyslim o pripadnem budoucim prodeji meho kola. Ale to zatim neni aktualni.

            A predpokladam, ze asi i vetsina ostatnich majitelu nejakych lepsich 26" kol premysli podobne = „nez to prodat za 20 ci min, tak si to radeji necham, pripadne to necham zdarma nejakemu mladochovi co jej znam“ :-)

            • worlusho  

              Jako námět je to určitě zajímavé, loni jsem se tím také zaobíral. Nakonec vyhrála 26". Pro mé potřeby ideálnější setup jak 29". A i včetně upgrade sem byl na třetině ekvivalentu v 29".

    • goofy  

      Proč sem tohle téma vůbec dáváš? :-) Sám víš, že to vůbec nemá cenu. ;-)

    • scret  

      kolo s PC kolem 120–150tis. se dneska jeste da strelit za 30–40tis.

      Po dilech pravdepodobne vic… Zalezi na tom, co to je… Nejde pausalizovat…

      Pokud budes mit treba nejakej titan, jenom ram porad prodas relativne slusne… vidlici taky… atd.

      • oddie  

        Ht karbonový Scott s Rebou, slx, xt, koupeno za 16tis, 15" velikost akorát pro děti. Samotná vidle Reba, Sid bývají v inzerci kolem 5tis, kola např. SLR jsem před casem koupil za 3,5tis… Moc si nedovedu představit těch přes 40 po dílech.

        • scret  

          Da se… Kdyz chces prodat, casem prodas za hezky… SLRka jsou adekvatni, praskaly:) Navic dneska bez ND :( Pro deti ale pecka!!!

          • oddie  

            SLRka má na kole budoucí bývalka, ale tak 50kg je skoro jak dítě :) Hodily by se mi ještě nějaké lehké 26" záplety, tak uvidíme, co se časem kde vyloupne.

            • Jakobo  

              Budouci byvalka je zajimavy obrat. To asi znamena, ze s ni dlouhodobe nepocitas nebo jste si na zacaku jasne definovali spolecnou dobu? Nebo mas vlastniho astrologa? Tech moznosti je samozrejme jeste daleko vice.

              • oddie  

                To je že už jsme se dohodli, ale ještě nerealizovali de iure.

        • Gwaihir  

          To chci taky, asi klidně i mírně větší :)

    • Venda  

      Taky bych chtel svyho anthema z profilu prodat, bo mam dva skoro stejny a na tomhle jsem poslednich par let jezdil jen do sousedni vesnice do cukrárny. Ale nevim nevim, jestli je to vubec prodejny nebo za kolik a jestli mi to za ten stres u prodeje vlastne stoji.

    • raf007  

      Myslím, že je to v pohodě. Na krámě mám dva 26" rámy a pořád je chce někdo koupit. Jiná věc je, že já je neprodám… :-)

      • -b-n-x-  

        A co odpovidas na otazku mozneho prodeje? Ze neexistuje, nebo treba ze to prodas za cenu rekneme tak 100,000,–Kc za jeden? :-)

      • scret  

        :))

      • Hadato  

        Toho HT Kleina jsem viděl naživo u jednoho supermarketu… Někdo s tím jezdil v Norsku normálně na nákup. Snažil jsem se majitele ukecat na prodej, ale nepovedlo se mi to za žádnou cenu :-( Je to asi nejhezčí rám, co kdy byl vyroben (včetně barvy)!

        • Jakobo  

          Tak v Norsku je spousta takovych kol, kdy majitel nema smysl pro nejakou mimoradnost a hodnotu. Bere to tak, ze ve sve dobe to treba hodnotu melo, ale dnes jsou kola zase o kus dal, frci jednopila a v zasade to tak je. S tim jejich prijmem a pristupem tezke spotrebni spolecnosti to tam fakt moc nikdo neresi. U nas v praci ma take nekdo duhoveho Kleina jako zimaka a v kolarne jej asi nezamyka. Verim tomu, ze pokud bych mu nabidl 5000 Kc tak mi utrhne ruce.

          Tady mas inzerat nejakeho modelu v prepoctu za 2500 Kc, barvy nic moc, ale to je momentalni nabidka. Pokud to budes sledovat naskytnou se i lepsi. Paradox, ze supermarketove kolo na Altusu a s XCT se prodava za cenu klidne 3× takovou.

          • wilda81  

            Tak ono to pro většinu populace nemá žádnou hodnotu. Osobně bych si ho dal taky max v dílně na stěnu jako dekoraci nebo jako zimáka. Nic jiného by pro mě nemělo smysl.

    • zderes  

      Kolo pro děti ve 26 se může vyšplhat celkem vysoko, klidně kolem 100tis. Jinak pokud chceš 26 pro sebe, koupíš v nejvyšší výbavě starší klidně za 15.

      • mikš  

        takže koupím pro sebe v nejvyšší výbavě za 15,a bude na tom jezdit dítě a ušetřím 85 :-)

    • biker007  

      Pred rokem a pul jsem resil prodej 26ky. Ram Duratec v novem laku, XTR 2×9, karbon kliky, top kola DT, SID WC, realna vaha pod 10kg. Nakonec sem to prodal po castech a dostal cca 22kkc. Pokud bych prodaval jako cele kolo, dostal bych max. 15kkc.

    • nzg  

      Ja treba shanim pekneho 26er 100mm dual air SIDa s rovnym krkem na kotouce a nikde neni. Takze kdyby nekdo mel…

      • Kouba_2005  

        vpa007 má, nedávno jsem mu ho prodal a ještě neví co s ním, tak ho třeba pustí :-)

      • kubad  

        Měl bych REBU WC samo DA pokud je zájem napiš mě SZ, poservisovaná a čeká na nějaké využití :D

    • mastihuba  

      ja to dojezdim… tak dlouho sem otalel s prodejem az sem to prosvihnul, ale zase budu mit casem peknyho veterana :)

      • Jakobo  

        Beru to take tak. Jeden cas jsem uvazoval, ze bych tu svoji strelu prodal za 75 tacu, at rok nezeru, ale chybela predni brzda a porad jsem nemel cas ji domontovat (predni rafek trochu hazel, ale fakt jenom malinko). Ted jak ctu to vlakno si rikam necham to doma, casy a ceny se obrati a jednou na tom zbohatnu. Navic do kola neustale investuju, na podzim jsem daval lepsi nosic a plastove blatniky SKS. A to nove sedlo budu davat pristi tyden pokud se nekdo zrovna chtel zeptat.

        • mastihuba  

          ja si teda nemyslim ze se ceny obrati a ze na tom zbohatneme… to se rika pri prodeji kdyz shanis kafku :)

    • Radek Broz  

      Když to vezmu z druhý strany: Nějak si neumím představit, za jakýho 26" veterána bych třeba těch 30 dal.

      • worlusho  

        No vidíš a já si zase nedovedu představit, že bych si pořídil 29" co se za 30k prodává, ať jetou nebo novou. ;)

        • honzarb  

          Já to vemu ještě z další strany: Nějak si nedokážu představit, že dám 30–40 tis. za starou 26" (někdo tady píše, že třeba pro dítě super) a dám to dítěti na ježdění, když za ty peníze mu můžou koupit nový, pěkný, aktuální, kvalitní, lehký kolo. A vůbec si nějak nedokážu představit, kdo dospělý chce ještě dobrovolně jezdit na 26"?;-)

          • Venda  

            Hele ta stara 26 za tyhle obri penize bude karbonovy celopero, co ma deset kilo. Nic takovyho za 30–40 v novym nesezenes. Ale taky bych do toho asi nesel.

            • honzarb  

              No jo, ale 10–15 let starý, jeté kolo… a já bych dítěti snad ani celopéro kupovat nechtěl – at se pěkně učí ht a ziská správnou techniku. Celopéro až později.

              • -b-n-x-  

                Muze to ale treba taky 5–10 let stare, ktere zustalo nekde na sklade/prodejne,

              • Venda  

                Hele ja treba na podzim podedil Anthema x1 2010. Prodejni cena by byla mizivá a melo najeto 326 km…

                • honzarb  

                  Ja spis reagoval na ty staresiny, o kterych je rec. Nicmene takovych kol, o jakych pises, se uz moc asi nenajde.

              • scret  

                10–15let? ale no taak…:)

          • Lance  

            Dobrovolne sem dal pryc 29 a nechal si 26

          • snas89  

            Onuce?:)))

          • mrazik62  

            Asi nevíš o čem to je :-) Manželka na celopéro cannondale 26", zdvihy 150mm vepředu, 100mm vzadu, teleskop sedlovku, převody 2×10 a nemůže si ho vynachválit. Hmotnost pod 10kg, diky sedlovce sjede i větší kopečky, díky vidlici se tak neunaví na kořenech a rozbitých polňačkách a díky hmotnosti se jí kolo lehce přenáší přes klády,… To kolo jsem jí koupil starší za 50tis. Pořizovací byla přes 150tis. Proč by měla jezdit na větším, těžším a méně obratném kole v terénu? Nebo proč za to kolo dát 200tis, aby bylo aspoň tak lehké? Když jsi menší postavy a nejezdis závody ale pro radost, tak ti 26" stále dává smysl.

            Sám mám ht 26" a AM celopéro 29" a obě kola jsou super.

            • Infidel  

              Prcat funkčnost, nejsi IN :-) jinak osobně mám 26" a určitě dlouho mít budu. Ale tohle je prostě každého věc.

              • mrazik62  

                :-))) Mediální masáž na většinu populace funguje výborně.

                Nejvíc se mi líbí, jak kola která byla chválena třeba před 3mi lety jsou teď strašně haněna a ta univerzální modla je přece moderní geometrie. Když člověk nezávodí a na kole se mu dobře jezdí, tak proč si kupovat nové, které je přece „o mnoho lepší“.

            • honzarb  

              Ja manzelce koupil, pred nekolika lety, Scott Genius 26", na 150mm vepredu i vzadu, takze moc dobre vim, o cem to je ;) Ted to kolo chci prodat (a pochybuju, ze za nej dostanu vic jak 15 tis.) a dostane trailovou 29", protoze mi to narozdil od 26" dava smysl. Kazdej to ma jinak.

          • Infidel  

            Tak když jsem nenarostl, přece nebudu jezdit na hnusně vypadající 29" ve velkosti M.

            • wilda81  

              +1

            • honzarb  

              Jasny, kazdej to ma jinak. Jen ty 29 ve vel. M, uz nevypdaj tak hnusne, jako drive.. ale proti gustu… hlavni je jezdit.

              • Infidel  

                Ne no, ty palce jsou dneska už trošku jiný… :-)

                • honzarb  

                  Ale prd, jsou jiny geo, atd… v poho, jezdi na 26, kdyz si malej a 29 hnusy a vyhovuje ti to, ja tu smulu, z myho pohledu, nastesti nemam ;-)

          • oddie  

            40tis si taky nedokážu moc představit. Ty karbonové 26" pro děti, co jsme zatím kde pokoupili, byly vždycky za 15–20tis max. Dovedu si představit, že celopéro bude o něco dražší, ale mám tu v zásobě rám na karbon full s Rebou a tlumičem, a i když to doskládám z pěkných věcí, pořád bude celek do nějakých zhruba 25tis.

            Nový, pěkný, aktuální, kvalitní, lehký kolo pro děti nebo menší ženskou za tyhle peníze donedávna neexistovalo vůbec, dneska se dejme tomu trochu blíží Woom Off s pevnou, s odpruženou vidlí nic byť vzdáleně srovnatelného není a full už vůbec ani ve snu.

          • worlusho  

            Loni jsem se rozhodl, že bych udělal nějaký upgrade ve svém bikovém parku. Půjčil jsem si v průběhu jara dvě 29", vybíral jsem vhodnou geometrii a posuzoval, kam se vlastně vývoj pohnul. Oproti prvním byl posun v konstrukci znát, ale jak to už bývá, vše je o kompromisu. Když porovnám 26" a 29", tak výhodou 29" je lepší přejezdový úhel a tím lepší prostupnost určitým terénem. Další výhodu přináší pro postavy nad 180cm. Pro toho, kdo tyto vlastnosti preferuje je 29" přínosem.

            Co se týče geometrie rámu, tak vývoj je jen o tom dohnat vlastnosti 26". Boostové náby jsou jen technickým krokem , jak zachovat podobnou tuhost výpletu, jde o vlastní úhel drátů výpletu. Položenější hlavový úhel zase zklidní kolo (otupí řízení v první 1/3 zatáčky) a je lépe řiditelné a zároveň dostaneš přední kolo dál od středové osy a můžeš použít kratší rám. Široká řidítka jsou nutností, jelikož gyroskopický efekt předního kola by ti na kořenech zauzloval ruce. Teď se začíná mluvit o prodloužení zadní stavby, s tím jak to bude super ve stojkách, což je pravda. Tak se to vysvětlí zákazníkům. Ale důvod je zcela prozaičtější a to je křížení řetězu u 1×12+ a pak úhel sedlové trubky, který se v rámci vývoje stal virtuálním úhlem. A tak se dá pokračovat.

            A abych se vrátil k té staré 26" tak já jsem momentálně na 40litrech v rámci stavby. Použitý rám – Trek Elite 9.9 SSL 2012 vidlice Sid dual air 15mm osa (oboje je nové). Osazení: brzdy XTR M975, pohon XTR M980 2×10, sedlo Sele Italia X-LR Ti, zbytek Bontrager XXX, v případě rovných řidítek a rohů osazení Bontrager RXL, Pláště Schwalbe Ray/RaR (možná bude změna) Předpokládaná váha 9,2 +/-0,1kg.

            • oddie  

              Ty změny v geometriích jsou občas taky trochu legrační. Před lety jsem měl úhel hlavy 69°, pak bylo strašně moderní 71°, protože to přeci líp reaguje, a najednou je v módě zpátky 69°. Zadní stavba se zuřivě zkracovala a všemu o pár mm delšímu se nadávalo do autobusů, a najednou se bude zas prodlužovat, protože to bude super ve stojkách :D

              • honzarb  

                Njn, vývoj… Za mě je třeba ideální až úhel 66 :-)

              • ronda  

                Když jsem si před deseti tety vsadil prodloužení do řidítek o 25mm na každé straně, měl jsem podle obecného trendu zbytečně široké větve, s kterýma se nikam kloudně nevejdu. Mám těch 70 cm dodnes :-)

              • worlusho  

                Tak on záklon rejdového čepu hodně ovlivňuje reaktivnost při zatáčení (v našem případě je to úhel hlavové trubky). Čím je svislejší tím je to reaktivnější a naopak. Problém je, že u 29" by jsi pak potřeboval posilovač řízení, který by se pral s gyroskopickým efektem a vnější obvod kola se ti přiblíží ke středovému uložení o cca 3,5cm. Tak že se použije větší offset na vidlici a úhel se položí. Tím se celá sestava zklidní a uživateli přijde , že je kolo tzv. hravé. V zatáčkách se nezakusuje, tak že na potlačení nedotáčivosti lze použít zadní brzdu. Ale to už je zase o technice jízdy. Každá velikost kola i geometrie má své užití, tak že pro něco je dobrá 29" pro něco 27,5" a jinde zase 26". Je to jako u aut, také všichni nejezdí uniformovaně v jedné specifikaci. Problém je ten, že to nedochází výrobcům kol. A nebo dochází , ale když uděláš 26" stejnou technologií jako 29" se stejným rozsahem rychlostí, tak 26" bude o 10% lehčí a čím nižší kategorie kola to bude, tím ten váhový rozdíl bude větší. Otázka by pak byla kdo by si koupil těžítko 29". Manželka si kdysi koupila v Hervisu nějaké horské kolo 17" 3×8 na véčkách a vážilo 12,5kg , kolegyně v práci si pořídila předloni 27,5" 15" 3×8 s mechanickými kotoučovkami a váha 14kg. Cena kol po započítání inflace +/- stejná.

                • Singlespeed  

                  Výrobci neodepsali 26-er sami od sebe. Odepsali je zákazníci, kteří je prostě najednou masově přestali kupovat. Podobně odepsali zákazníci i 27,5-er i když se ho výrobci snažili prosadit skoro „přes mrtvoly“. Proč vyrábět 26-er nebo 27,5-er, když ho koupí jen mizivé procento lidí. .

                  • goofy  

                    Ano… 26 odepsali zákaznici, když se najednou z roku na rok přestaly vyrábět. Kdyby jsi aspoň nekecal. :-P

                    Souhlasím s tím, že 27,5 je v podstatě rozměr navíc, ale nesouhlasím s tím, že 29 pičo je pro všechny.

                    • scret  

                      Asi tak…

                      Zakaznici by nevedeli, co je dobry, pokud by jim to vyrobci poradne nevysvetlili:))

                      ..a hlavne, kdyby je do toho nenatlacili nasilim…

                  • Infidel  

                    :-D

                    • Singlespeed  

                      Nevycucal jsem si to z prstu, stačí se poptat obchodníků. Zajímavá byla statistika třeba na (dnes už neexistujícím) Súlovském maratonu během posledních let, kdo na jakém kole jede (cca 1000 lidí). Prostě lidé začali masově měnit kola za 29-er, i když nemuseli. Z 26-er se stávaly v obchodech ležáky, stejné ležáky jsou dnes 27,5, které taky skoro nikdo nechce a výrobci je postupně i přes snahu je prosadit vyřazují z nabídky.

                      • scret  

                        ale no taak, pane kolegooo:)

                        • Singlespeed  

                          Můžeme se třeba stavět na hlavu, ale malá kola (26 a 27,5 palců) jsou v terénním segmentu po smrti. Do propagace menších 27,5 kol se nasypala spousta peněz, zbytečně. Zákazníci je taky bez milosti poslali ke dnu podobně jako 26-er.

                          • wilda81  

                            Pane ale to jste zaspal! Jediný správný „terénní“ rozměr je teď 29/27,5" ;-)

                          • scret  

                            S prvni casti souhlasim… ano, je to skutecne po srmrti… Nicmene, to s tema zakaznikama, to bych byl celkem opatrny. Lidi jsou ovce a kupujou to, co se jim poradne odpropaguje… Alespon z vetsi casti…

                            Ale neboj, oni vyrobci prijdou zase s ozivenim…:) Kola byznysu se musej tocit dal…

                          • worlusho  

                            A výrobci poučeni z neúspěchu propagace 27,5", zaujali jiný postoj. Aby se situace neopakovala i u 29" tak 26" bez milosti poslali ke dnu. Chce se to lépe zorientovat v tom co se dělo. ;)

                      • wilda81  

                        Skoro každý starší rám/kolo (bez ohledu na rozměr) je ležák. Lidi jsou jak jebnutí a prostě „potřebují“ letošní model. Na bazarech a ve výprodejích se pak válí kopa pěkných rámů za zlomek původní ceny. Zlaté časy pro ty kteří si počkají…

                        • Singlespeed  

                          Třeba Author vyráběl jednu dobu paralelně stejné modely s menšími a většími koly. Modely s většími koly se prodávaly samy, menší byl problém vůbec nějak udat.

                          • wilda81  

                            To nepopírám, ale je to spíš o tom co píše scret. O tom, že hromada lidí nemá reálné srovnání dvou typově stejných kol na různých velikostech kol ani nemluvím. Ti dají jen na rady prodejců, výrobců, okolí…

                          • worlusho  

                            To je jasné, protože se na spotřebitele ze všech stran valilo, jak 29" jede a že 26" byl vývojový omyl. Ale že na to výrobci přišli po 25letech z toho 12let souběžného prodeje 26" a 29" to asi nikomu nedošlo.

                          • ronda  

                            Není se čemu divit. Když se na devětadvacítce objeví pár známých závodníků, následně si je pořídí ti, pro které mají nepochybně smysl, tak strhnou nemálo těch, pro které by bylo naprostým faux pas jezdit na něčem jiném.

                            Taky má určitě v tomhle ohledu veliký význam posun užití MTB. Od volného terénu k bike parkům.

                            Rozhodně nezpochybňuju smysluplnost devětadvacítek pro určité (mnohé) užití. Zdá se mi ale trochu přepísknuté to šmahem zatracení všeho ostatního.

                            • mr.antik  

                              jedna věc je rozměr kol ale když se k tomu přidají nové rozměry nábojů, os, středů, tak pak si člověk hodně zváží jestli koupí něco, co půjde ještě někdy prodat nebo bude mít smysl upgradovat.

                      • -b-n-x-  

                        Hele, nemluvis ty jen o XC kolech?

                  • worlusho  

                    29" se vyráběla od počátku milénia a přes své veškeré výhody se širšího nasazení dočkala až po zaříznutí 26". Další věc, která by s tím mohla souviset, je přechod k 1× něco. Kazetu s 50z rozetou na 26" moc nepoužiješ, leda že by jsi s tím chtěl orat. Tady si myslím , že na pilu trochu tlačil Sram, myslím směr vývoje. Shimano nemělo v úmyslu jít tímto směrem. Je otázka jak to bude pokračovat, 56z+ (1×13) nebo 60z+ u 1×14. A pak co, 32"?

            • Atilla  

              Sorry, ale to hrozná snůška nesmyslů:) Jasný asi jezdím jinou kategorii kol, ale když si sednu na kolo i z roku 2015 a na dnešní, tak konečně ty kola dávají smysl. Člověk sedí ve středu kola a nemusí si rvát špičku sedla do análu. Z kopce už se nešermuje řidítkama, ale jen se naklání celek. Nasměruješ přední kolo tam kam chceš a zadek necháš plynout, žádný předozadní kopulační pohyby jako před lety. Tlumení a celková kinematika zadního kola je taky někde jinde. Progresivní rámy s oporou ve zdvihu, prostě paráda.

              Jo vyžaduje to aktivnějšího jezdce v zatáčkách a člověk ho musí furt držet u huby, protože pak jdeš z kola ven. A taky jsou kola těžší, protože jsou odolnější a jezdí se na nich to samé co dřív na DH.

              • wilda81  

                Obecně souhlas, ale výjimky se našly mondraker, angláni apod. Třeba už Mega 2012 měla 66° hlavu, 75° sedlovku, dlouhý reach… Na dnešní poměry by měla mít jen kratší sedlovku a v menších velikostech kratší zadní stavbu. To jsou celkem slušná čísla i na dnešek.

              • worlusho  

                Asi jsi mě nepochopil, já popisuji co má jaký technický význam a co to mění. Netvrdím, že je lepší to nebo ono. Vždycky je to o celkovém sladění pro danou věc, každé má své využití a svůj potenciál. Co je lepší pro DH nemusí být lepší pro maraton či jinou disciplínu a obráceně. Možná jsem měl napsat, že to bylo spíše směřované ke klasickým HT.

                • Atilla  

                  To, že dáš položenější hlavu, přeci neznamená, že budeš zkracovat rám.

                  Jestli se zadní stavba natáhne o 1 cm tak to fakt křížení řetězu neovlivní 440 vs 450mm

                  Úhel sedlovky se teď měří jinak, protože se počítá s tím, že to není jen rovná trubka od středu nahoru a různě se předsazuje.

                  široká řidítka se používají protože se těžiště více přesunulo nad přední kolo a zatáčí se celým tělem.

                  Když natahuješ reach, tak můžeš zkracovat představec a ruce zůstanou ve stejné poloze.

                  • worlusho  

                    Ty jsi mě nepochopil, při položení hlavové trubky můžeš zkrátit rám, tudíž můžeš danou koncepci použít po menší rámy. Nepsal jsem nic o tom že budeš zkracovat rám.

                    Někdy je i půl milimetru znát, otázka je jestli bude délka 450mm konečná. 26" má délku cca 425mm. Čím delší bude rozvor, tím více to bude neohrabané , ale klidnější (stabilnější). Ale jak jsem již psal, tam kde se jezdí stojky bude delší stavba výhodou. A to že se to ovládá jako chopper , to už jsi napsal sám.

                    Já vím, že se úhel sedlovky počítá jinak, ale dost lidí si naběhlo, když si to neuvědomilo.

                    Zklamu tě, zatáčíš celým tělem, jelikož máš širší řidítka, vidlici s větším offsetem a položenou hlavovou trubku. Položení hlavové trubky a offset vidlice způsobuje přenos těžiště na vnitřní stranu rejdu (tzv. překlápění), tím získáváš nárůst gripu na předním kole ve druhé a třetí třetině zatáčky. Tohoto setupu se využívá v táhlých zatáčkách, do ostřejších zatáček si musíš pomoci skluzem zadního kola. Jestli se posunulo těžiště nad přední kolo, tak to asi bude spíš otázka konkrétní geometrie rámu. Sice máš delší zadní stavbu, ale zároveň máš více předsazené přední kolo.

                    Je logické, že když dáš delší rodla, tak musíš zkrátit představec, ruce ti přeci nenarostou.

                    • Atilla  

                      V době kdy byl reach 400mm a zadní stavba u 29" 440mm, tak kolo špatně zatáčelo i s uhlem hlavy 71. Dneska když se staví kola s reach 470–480mm a k tomu zadní stavba 440, tak jsou hravější a jdou lépe na zadek než ta krátká a ztopořená.

                      Dnešní moderní kolo se řídí jenom přes přední kolo, už se nadává zadek na zadní kolo v prudkém , ale pořád se člověk musí držet nad představcem a tlačit přední kolo k zemi. Jakmile se to neděje, ztrácíš kontrolu. Prudké zatáčky se buď točí přes přední, nebo si tedy můžeš pomoct smykem. Taky se zkracuje offset o to dost rapidně, protože dneska už se prostě řidítkama nezatáčí a tudíž se může zvětšit stopa.

                      • worlusho  

                        Souhlasím s tím co píšeš, u 29" přeprat přední kolo s reach 400mm a 71°je unikum. Ovladatelnější je to jak popisuješ.

                        Asi bych to ukončil tím, že každá disciplína vyžaduje konkrétní nářadí uzpůsobené pro danou trať. 29" vyžaduje jinou geometrii, než by se dala použít u 26". To samo o sobě může vyžadovat i jiný jízdní styl. DH a enduro využije více položenou hlavovou trubku i z jiných důvodů než je ovládání. Požírání nerovností, úhel sjezdu a s tím související poloha těžiště prostě potřebuje položenější hlavu. Ale nakonec je to vždy o celkovém sladění daného konceptu.

          • zderes  

            Ty kola pro děti jsou myšlena nová nebo rok-dva stará.

      • -b-n-x-  

        Tak je fakt, že už dnes nejde jen o ty kola. V tom rozměru se mtb už i docela dlouho nevyrábí a tudíž je těch rozdílů víc a víc – jednoplacka, teleskop, geometrie. No a pak ani to samotné stáří tomu nepomáhá :-)

        Ale zas nějaký top s-works, atd…, který by byl nějak hodně dobře osazený, a stál kolem 200, tak proč ne?

    • Krejza  

      Přiseru se s dotazem na střední třídu 26".

      PC 25, je reálné říci si teď něco více než 7 či je už tato cena přehnaná?

      • Bubaaak  

        Pružinovka, záplety na alivku, sada deore.. Vše starší 13 let. Pro mě by měl hodnotu jen rám a za něj bych na bazaru taky nedal víc jak 1500 :)

        Takže se obávám že víc jak 5 asi ne

    • goofy  

      Kdyby chtěl někdo postarší 26 rám, tak jeden se mi tu doma válí, jenom jsem ho zatím neměl čas umýt a nafotit… :-D

      • -b-n-x-  

        Tys toho Chilcotina jeste ani neumyl? Prase! :D

        • goofy  

          No jako on je relativně čistý, ale třeba ho trochu přeleštit. :-) Zato Warden má na sobě vrstvy bláta od doby, co jsem ho složil. :-D

      • oddie  

        Tak dětskou velikost do nějakých 16" asi udáš, větší už asi nemá cenu mejt, ve sběrně berou i špinavý :)

        • -b-n-x-  

          Kolik ted vubec stoji hlinik? Za nasich mladych let si pamatuju 15,–Kc za kg. Takze kolem 50,–Kc by mu mohli dat :D

          • oddie  

            Hliník asi 25Kč. Já už do sběrny nic nevozím, poslední zuřivý odvoz do sběrny byl z rekonstrukce, ale třeba na litinovou vanu už jsem sjednal odvoz, nikdo ji nechtěl ani za dvě stovky, a u zahrádky stačí kovový odpad vyskládat před vrata, do dvou dnů „zmizí“.

        • goofy  

          Když neudám, tak půjde na stěnu. je mi to celkem jedno. Ale i na té stěně bude lépe vypadat umyté :-)

    • mr.antik  

      ono záleží na spoustě věcí..... z tehdejší superenduro geometrie můžeš dnes postavit v podstatě trailbike (což zase znamená sehnat třeba lehký záplety atd..) Do některýho rámu lze narvait i 27,5 kola, předělat 1×?? převod, atd… pokud ty díly nemáš doma, tak to jsou další vyhozený tisíce.

      Každopádně ve malý velikosti při ještě rozumný geometrii je stav takový, žese to „dá ještě prodat“. V nějaký XL to snad nejde prodat vůbec (max pokud jsou na tom nějaký použitelný super díly, ale moc mě nanapadá jaké :-)

      • mastihuba  

        ani ty náby… :), karbonová bižuterie je riziko a starý sedlovky teleskopy vesměs shit…

    • krabica  

      Lapierra v profilu jsem prodal před 4 lety za 22 k Kč a moc zájem o něj teda nebyl. :-)

    • scota  

      Počkám ještě tak 2 roky pak ta 26" kola a komponenty dostane mladej, akorát budu muset koupit dětský rám ;-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.