Hardtail nebo celopéro? + jaké?

40 nepřečtených
  • olivandr2020

    Hezký den všem,

    chystám se na koupi nového kola a rád bych poprosil zkušenější o radu.. Doteď jsme jezdil na hardtailu od Ghosta (kolo za 18 tis.) na 29 kolách (ty chci zachovat) prakticky vše základ – acera řazení, brzdy apod. Chtěl bych provést upgrade a těžko se mi v tom orientuje…

    1. Hardtrail nebo full?

    30% asfalt, 30% lestní cesty, 20% šotolina, 20% těžší terén + 2–3× ročně závody typu Author Cup/Malevil Cup

    To je složení mé „běžné“ trati. Kolo chci na vyjížďky do přírody (jezdím hodně Jizerské hory).

    Stále se nemůžu rozhodnout zda jít do hardtrail nebo do fulla? Jde o to, že bych si rád zachoval výkon/rychlost a maximální přenos síly, zároveň bych rád zmáknul nějaké sjezdy a s kolem si trošku zablbnul. Například po minulém Malevil Cup, kde jsou slušné trail sjezdy jsem byl na hardtailu vyskákaný jak koza :D

    1. Jaký konkrétní typ – budget mám 40–50k…

    Z hardtail se mi líbí – https://www.trekbikes.com/…r-9/p/29760/

    Z celopéra například tyto 2 kousky – https://www.mojekolo.cz/…stance-29-2/ nebo https://qayron.com/…40-3-29--p14

    Za nějaké další typy budu rád :) díky!

    • Tomas_82  

      S tím Qayronem bych to moc na závodění neviděl, Giant je dost ošizené kolo a Trek taky. Když Qayron, tak Karmu 120, ale určitě by za 50k šlo koupit něco pěkného výprodejového.

    • Kerap  

      Vem tohle canyon lux bazar .

    • baltazarek  

      Ten Lux vypadá podezřele. Za ty peníze bych ho bral také.

    • baltazarek  

      Tak už jsem mu volal, tel nedostupný. Bude to podvod.

    • olivandr2020  

      Díky za ty reakce :) jen bych potřeboval tipy na kola co nejsou podvod :D

      Dost řeším zda volit to celopéro nebo ten hard… Co se týká rychlosti a přenosu síly, tak je to hodně znát, že by bylo celopéro na nějakém asfaltu/šotolině pomalejší než hardtail? Díky

      • Lachtis  

        Asi takhle, univerzála nenajdeš, nebo jo, ale musíš za to adekvátně zaplatit.

        Sám jsem asi jezdec Tvého typu, tedy mám rád rychlé vyjížďky, jezdím závody, mám rád techické ježdění a kolo mě prostě baví. Asfaltu se taky nevyhnu.

        Full je super, v těžším terénu Ti prostě to pružení pomůže, současně Tě každá díra a ráz nevyhodí z tempa šlapání jako u HT. Na druhou stranu každý i sebelepší full prostě pruží, to se dá eliminovat a téměř 100%, lockoutem vidle a tlumiče, ale to je pak zase další investice. Sám jsem to na svém fullu požadoval a funguje to skvěle a používám pravidelně, zejména na asfaltu. S fullem Ti i rostou náklady na servis, váha (ve stejné cenové kategorii vs HT) atd.

        Ideální je mít fulla a HT, taky jsem k tomu dospěl a nově budu pořizovat HT v karbonu. Přičemž HT bude sloužit na více rychlé, i asfaltové povrchy, méně technické. Full na závody a dlouhé výlety a techničtější terén.

        Být ve tvé kůži a s tvým budgetem, tak jdu do nějakého karbonového HT. Karbonou sedlovku a pláště na bezduších. Pořídíš schopný bike, který Ti poslouží velmi dobře. A třeba za nějaký čas kolo prodáš + našetříš víc peněz a koupíš již adekvátní full.

        • olivandr2020  

          Děkuji za konkrétní radu :) jsem v tomto fakt zelenáč.. Jojo jak říkáš mám rád rychlý výjezdy + závody co rekreačně jezdím (typu Author cup) nejsou nějak náročný na terén ani na techniku, jde tam fakt čistě o čas.. Na druhou stranu baví mě i výlety do lesů, kde už kořeny apod. jsou dost běžné a ten HT co mám teď mě tam pěkně vyklepává :D ale zase je to HT za 18k…

          Jak píšeš ten lockout vidle a tlumiče – to hádám umožňují pouze dražší fully? Respektive za 45 asi fulla co má lockout (ideálně na řidítkách) na tlumiče i vidly asi nenajdu?

          Díky :)

          • AussigBiker  

            Vyklepavat te bude jakykoliv HT. Jedno za kolik penez. Full je v terenu lepsi, dnesni kola fungujou hodne dobre, pri spravnym slapani jedou OK. Za stejny penize bude full tezsi nez HT. Kombinace (trailovej) full + HT nebo dejme tomu sterkkolet neni k zahozeni. Nebo jeden univerzal jak pise kolega dole, XC full, dneska dejme domu do 120 mm zdvihu. Otazka je, jestli se fullem neposunes vic do terenu, nezacnes jezdit Enduro serii misto Kola pro zivot, to bys pak za chvili pokukoval po fullu co je vic do AM / EN :) Coz nezjistis, dokud nejakyho fulla neporidis.

            Preju hodne stest, ja radsi rovnou vybiral neco vic trailovyho a dobre jsem udelal, ale pak sem stejne koupil sterkolet :)

      • oddie  

        Já bych volil full, ale s timhle rozpočtem leda použitý. 40 nákup + rezerva na servis, za to by se mohlo dát slušně pořídit.

        • olivandr2020  

          No na použité taky koukám, nebráním se tomu, ale to máš jak ojetinu auta… Dost o štěstí na něco narazit a já jako analfabet bych někomu celkem lehce mohl nalítnout ..

      • Gwaihir  

        Jakou velikost?

    • JachymP  

      Hledej fulla, ale ne ty brutály cos dal, ale XC (zdvihy 100 nebo 120). S větším zdvihem se na lehčích místech budeš trápit (vůbec ti to nepojede) a lehčí místa jsou 100% z toho co píšeš. Jasný že tě full posune víc do terénu, ale pokud nebudeš sjíždět skály a skákat 2 metry, tak XC kolo je to pravý – o rychlost nepřijdeš, naopak v lese a terénu zrychlíš o hodně, pojedeš jak po kolejích.

      • olivandr2020  

        No vidiš a to jsem třeba nevěděl, že je v tomto rozdíl (že menší zdvihy) lépe přenášejí výkon na kola jako HT a že čím větší zdvihy tím víc bych se trápil na asfaltu.. Musím si ještě o tom dost nastudovat. Každopádně moc díky, jsem zase chytřejší :))

        • MlokCZ  

          To ne, o samotném zdvihu z důvodu ztrát energie při šlapání to vůbec není. Když bude na kole vhodný tlumič a vidlice, tak oboje zamkneš a v odpružení na asfaltu ztrácet energii nebudeš ani na o něco vyšším zdvihu.

          Jenže jsou tu další podstatné faktory čím se vyšší zdvih liší:

          • nejvíce udělají pláště, samozřejmě na vyšší zdvih můžeš dát jakékoliv a klidně to samé co na HT, ale když to přeženeš (moc rychlé, které nedrží a nejsou odolné), tak pak ten vyšší zdvih trochu začíná ztrácet smysl
          • u vyšších zdvihů bývá už odlišná geometrie a takový hodně položený hlavový úhel zrovna není dvakrát příjemný pro švihovou jízdu mimo těžký terén
          • vyšší zdvih = větší negativní změny geometrie do výjezdu: ve výjezdu se změní rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo a tím narůstá sag na tlumiči a klesá na vidlici a čím vyšší zdvih, tím více se to projeví
          • extra široká řídítka: ta jsou vhodná do pořádného terénu, zlepší ovladatelnost kola, ale zase to není zrovna ideální pro švihovou jízdu na rychlém porchu
          • JachymP  

            Mloku, myslel jsem to samozřejmě zjednodušeně. Je mi jasné, že by se dalo udělat kolo s velkým zdvihem a zamykáním. Ale ono je to tak, že zdvihy 150/150 se většinou nedají zamknout úplně, takže to stejně na asfaltu jede jako v medu (vyjímka možná letošní Genius, ale to je fakt vyjímka), nemluvě už o aerodynamickém odporu při rychlejší jízdě, který je samozřejmě na fullu s vyšším zdvihem větší, protože posed je vzpřímenější, než na XC fullech. A na takový kolo si nikdo nedá pláště 2,1 protože by to tím zabil v terénu, na které jsou ty zdvihy dělané, takže ani kola na asfaltu moc nejedou, jsou těžký a mají horší akceleraci.

            Když jsem začátečník a chci jezdit rychle, tak zkrátka v kategorii fullů beru XC, zdvih 100 bude v pohodě stačit. Za 5 let až se naučím jezdit v terénu, vezmu kdyžtak větší zdvihy, ale to už budu líp vědět, co chci – jestli opravdu chci jezdit terén, na který XC nestačí.

    • 1anna1s  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
    • Barak  

      Na ten poměr jízdních povrchu, jaký jsi napsal, bych bral HT. Za ty peníze seženeš pěkný.

    • MlokCZ  

      Sice by byla ideální nějaká nízkozdvihová XC full raketa (klidně i s dálkáčem pro tlumič a vidlici), jenže na to nemáš rozpočet. Příklad na ničím neošizené pěkné XC full rakety:

      https://www.canyon.com/….0/2434.html?…

      V daném rozpočtu za mě HT. Ono to nebude ani na oprevdu pěkně vybavené carbon HT. Budeš muset vzít buď carbon HT s ošizenou výbavou nebo hliník s lepší výbavou.

      • olivandr2020  

        Chápu.. To bych radši HT s výbavou na hliníku..

        Jinak ještě možnost ta bazarovka no, jak navrhl někdo výše… Koukal jsem a třeba toto mě celkem zaujalo

        • MlokCZ  

          Za to bych 40tis. Kč určitě nedal. Ale ani při rozumnější o něco nižší ceně bych to pro uvedené použití nebral. Tohle už není XC raketa a jak je to ještě ošizené úplně ve všem (vidlice, tlumič i celé osazení, třeba NX Eagle s ošizeným rozsahem a bídnou funkcí fakt nechceš, nejlevnější možná kola, atd.), k tomu už je to spíš trailové kolo a ne XC raketa, nejlehčí to také není (nikdy jsem nebyl gramař a pořád říkám, že se tu hmotnost kola přeceňuje, ale když chceš XC raketu, tak do takových 13kg by to mít mohlo).

          PS: Aktuálně jezdím fulla právě stejné kategorie (130mm). A i když ho mám s mnohem lepším osazením, tak na XC závody a pro popisovanou skladbu terénu bych ho opravdu nebral. Také jezdím někdy jezdivější trasy, ale na tom mám další dvě HTčka (jedno aktuálně s odpruženou vidlicí, jedno s pevnou).

    • Nitroglycerin  

      Asi dostanu vynadáno, někteří tu značku tady nemusí:-) ale .. vyzkoušel bych si Spešla Epica. Na bazaru se něco najít dá.

      edit .. nekoukal jsem na velikost

      • AussigBiker  

        Tak zrovna Epic by mohl byt na jeho pouziti idealni. rozhodne kandidat bez ohledu na to co si kdo o Speslu mysli :)

        • Nitroglycerin  

          Proto jsem ho sem dával, já tu značku mám rád. Pro sebe (v éře před elektrifikací) jsem si po vyzkoušení Epicu i Stumpíka vzal toho Stumpa, mým potřebám a … ehm hmotnosti … vyhovoval víc. Ale jestli chce tazatel honit kilometry … však Jarda K. by na nějakým křápu nejezdil, co? :)

    • olivandr2020  

      Ahoj, teď sem našel na FB (marketplace) toto, co říkáte?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse