Gravel a mechanické brzdy - ano nebo ne?

50 nepřečtených
  • Natty

    Ahoj,

    pořídila jsem si gravela – použitý (https://www.specialized.com/…-e5/p/175291?…). Předtím jsem měla jen MTB. Hodně mě překvapily brzdy, moc nebrzdí :D Nebo spíš je potřeba za ně pořádně zabrat, na co nejsem úplně zvyklá. Chci se teda zeptat – je to normální a zvyknu si na to? Přemýšlela jsem i nad výměnou za hydraulické, ale ty ceny jsou šílené. Co byste teda doporučovali? Časem vyměnit za hydraulické (jeslti se to vyplatí u tohoto kola) nebo lepší mechanické nebo si prostě pořídit nové kolo s hydraulikama?

    Díky moc za všechny odpovědi

    0 0
    • Jáchym 1  

      Tak na toto téma se tady už napsalo nemálo řádků.

      Za mě jednoznačně hydro.Podotýkám,že jezdím hodně pestrej a členitej terén.

      Měl jsem jak mechaniky tak semihydry.

      Hydraulika je komfort.

      1 0
    • novas752  

      Nebrzdí no. Dá se to částečně řešit semihydraulickými (do třmenu vede lanko, kde se to převede hydraulicky na destičky), ale to dobré řešení je jen jedno – komplet hydrauliky = komplet přestavba nejspíš na GRX400. Nebo to zase prodat a kouknout po jinym kole.

      2 0
      • Kouba_2005  

        Přestavba včetně kazety a hazky už je investice asi mimo mísu :-(

        0 0
        • novas752  

          Žádné gravelové hydrauliky nejsou na 8spd, komplet přestavbou jsem myslel komplet přestavbu celé sady. Včetně řazení, klik…

          Ano je to drahé, prodej a koupě jiného osazeného rovnou ny hydraulických brzdách by asi vyšla lépe.

          0 0
          • Kouba_2005  

            jj, máš pravdu … já se lekl, že dělají GRX400 8sp :-)

            už jsem to zeditoval, sorry

            0 0
    • Smazaný účet  

      Nebrzdí, mě jsem to na gravelu co jsem si koupil na zkoušku a je to opravdu slabé, kolo jsem hned prodal a znovu bych takovou vec na kolo nechtěl

      Důležité je i zmínit, že na mtb je mohutnější plášť a brzdný účinek stejné brzdy bude u MTB větší vždycky.

      0 0
    • borda  

      Semihydry.

      TRP HY/RD

      Myslím, že jsem je nedávno poměrně rozumně videl na cyklo bazaru.

      0 1
    • FOSA  

      Jezdil jsem obojí, mechanika byla dobrá, resp. dostačující dokud jsem nezkusil hydrauliku.

      Mechaniky na běžné ježdění pohoda, ale dlouhé sjezdy, nedej bože ještě v terénu, tak už se „nadřeš“ a není to ono. Druhé negativum pak – jednou za měsíc či dva, bylo potřeba dotáhnout imbusem pístky ke kotouči, jinsk výrazně vadla páka. Na hydrauliky jsem teď 4000tis. km nešáhl.

      0 0
    • osobne  

      Nejlevnější asi bude dát jen větší kotouče?

      0 0
    • zbartos  

      https://www.bike-forum.cz/…no-nebo-ne-1

      To druhé stejné téma prosím zamkni, díky…

      0 0
    • Hykal  

      Předělat to na 2×11s grx by vyšlo cca 20000, nevím za kolik by se to kolo dalo prodat. Nové diverge by vyšlo na 60000 kč tak jestli je to kolo jinak pohodě tak to úplně mimo není.

      1 0
    • plysovykozisek  

      Nebo jestli ti stačí Claris, dej si tam místo třmenů TRP Spyre. Jinak souhlasím s Hykalem.

      1 0
    • melda  

      Nejlevnější řešení je koupit mechanický Avidy. Brzdí docela pěkně a řazení může zůstat

      1 0
    • Kalic  

      Optimální řešení jsou samozřejmě hydrauliky. Což příjde na balík, nejspíš prodat celý kolo a koupit nový.

      Ale brždění jde zlepšit i na stávajícím kole: vyměnit třmeny za semihydraulický + brzdový bowdeny dát nový, kvalitní compression-less. Pořát to bude jiný level než hydry, ale řekl bych, že se brždění dost zlepší a nebude to stát balík.

      0 0
      • virtualcop  

        Přesně tak – komplet hydrauliky jsou samozřejmě ideální řešení, ale tady v případě kompletní změny celého pohonu investice opravdu minimálně 20k.

        Slušné mechaniky (aka TRP Spyre s oboustranými třmeny), pokud se jim natáhnou bezkompresní bovdeny a dobře nastaví, tak na „normální ježdění“, zvlášť pro (předpokládám) lehkou ženu stačí, jen se musí oproti hydraulice více tlačit na páku (do horšího terénu nebo pro delší sjezdy samozřejmě namáhavější a nepříjemnější).

        Semihydraulika aka TRP HY-RD nebo ty lepší „číny“ (třeba Juin Tech) jsou zase o level vejš a pro „běžné ježdění“ opět vcelku použitelné – náklady jsou jen cena těch brzd, cena hodně kvalitních bovdenů a montáže (cca. 5–7k), vše ostatní může zůstat.

        Za sebe bych šel cestou slušných semihydraulik a špičkového bovdenu (Jagwire keb-sl), v téhle kombinaci to na 160mm kotoučích brzdí velmi slušně, tedy rozhodně o dvě třídy lépe, než na jednostraných třmenech Tekro Mira.

        0 0
        • Vilém  

          Jo a k tem Spyre at si dokoupi krouzek na posilovani prstu.

          0 0
          • virtualcop  

            Spyre jsem měl na kole asi rok a přežil jsem. Respektive co jiného, když by se musel řešit celej pohon za „hodně“, pokud celohydraulika? BB7? Nevím…

            0 0
            • Vilém  

              Spyre jsem mel a musel ksem vymenit za Bb7. Nebyl jsem schopen souvisle brzdit delsi dobu, pri jizde z kopce. Vratna pruzina je hodne silna a neni nastavitelna.

              Semihydrauliku bych osobne nezkousnul, predevsim kvuli vzhledu a taky vaze. Vozil jsem to asi pred 25 lety a nevracel bych se k tomu.

              0 0
              • virtualcop  

                Spyre jsem měl (ještě je mám v garáži) a i přes silnější vratnou pružinu jsem je celkem dlouho přežil (110kg váhy celkem – s kolem a obvykle batohem) . BB7 jsem jen zkoušel a vratná síla páky byla sice menší (pružina), ale zas mi to v road verzi skoro nebrzdilo (jen ten princip ohýbaného kotouče prostě není dobrej).

                Semihydrauliky (ty lepší) sice nevypadaj moc pěkně, jsou určitě velké a celem těžké, ale brzdí lépe, s nižším úsilím na páce, s bezkompresními bovdeny velmi lehce.

                Máš jinou radu,než „knížecí“ – prostě vyndej 20–25k a kup si celej novej pohon, nebo rovnou nový kolo (v případě Spešlu na hydrách tedy asi Elite E5 s GRX 400 a cenovkou cca. 53k?

                Když rozpočet není problém, pak samozřejmě není ani problém cokoliv vyřešit :)

                0 0
    • tompca  

      Dobré dvoupistkove mechaniky brzdí bez problémů (Trp Spyre, Avid), ale pořád zůstává otázka potřeby větší síly na páku, prostě hydraulika je hydraulika. Ty levné Tektra co osazuje Specialized na základní modely jsou otřesné, šly dolů z kola hned. Klidně bych pošetřil a jestli ti Diverge jinak vyhovuje, tak časem vyměnil sadu za GRX.

      1 0
    • Georrge  

      Hydry budou sázka na jistotu, ale pěkně drahá…

      Jestli ale napřed chceš vytřískat co nejvíce z těch mechanik, tak bych zkusil větší kotouče (pokud se vlezou), semihydraulické třmeny a také lepší lanka. Na svém kole mám řadící lanka z aliexpressu (ty zlaté nejdražší, dělají i verzi pro road brzdy) a na lehkosti řazení to šlo poznat opravdu hodně, takže by to mohlo pomoct i u brzd. A výdrž se zatím zdá být super, už je mám rok a půl a pořád chodí krásně lehce.

      0 0
    • DaD  

      Já bych to vyřešil touto opravnou sadou:)

      https://www.bike-forum.cz/…-carbon-2021

      0 0
      • TK75  

        Vždyť to má díru v rámu jak vrata do ******

        Takovej šlendriján :-D

        2 0
    • jIrI___  

      Asi za svůj názor opět sklidím hromadu palečků dolů, ale za mě slušné mechaniky brzdí zcela srovnatelně jako hydrauliky. Pokud se tedy bavíme o maximálním brzdném výkonu. Zásadní rozdíl je ale v komfortu a síle na páce. K dosažení dané síly na třmenu prostě mechaniky potřebují na páce vynaložit větší sílu než hydrauliky. A tipuju, že přesně toto je tvůj problém, byl to i můj problém :). Nevím jak brzdí ty Tektra na tvém kole, ale osobně bych nejdřív na bazaru koupil jedny z těch slušných mechanik (TRP Spyre, Avid BB7 Road) a vyzkoušel rozdíl. Určitě vhodnější by byly ty BB7, mají výrazně slabší (a nastavitelnou) vratnou pružinu, není potřeba vynakládat tak velkou sílu na páce, ale jsou citlivější na správné seřízení. Pokud by změna nebyla dostatečná, je čas na hydrauliku. A jelikož přechod na hydrauliku je slušná finanční nálož (páky, třmeny, kazeta, přehazka), tak já osobně jsem to vyřešil pořízením celého nového kola, vyšlo to ve výsledku levněji.

      8 7
    • tompca  

      Doporučuji tyhle Tektro MD-C550, jsou to defacto TRP Spyre jen mají slabší pružinu, ale nečekej od toho „hydrauliku“, brzdný účinek je srovnatelný, síla na páce samozřejmě větší. Jestli jseš z Prahy, tak klidně přijeď vyzkoušet než začneš „vyhazovat peníze“.

      https://www.trekbikes.com/…per/p/33277/

      http://www.tektro.com/…products.php?…

      Občas se dají koupit na bazarech.

      1 0
      • Vilém  

        Opravdu je tam slabsi pruzina? Nenapada me, proc by tentyz vyrobce pouzival dve tvrdosti pruziny.

        0 0
    • osobne  

      Lidé mají dnes stěží sílu na mačkání čudlíků na dálkovém ovladači k televizi, vyšší zátěž už nezvládnou. Já jsem dokonce uvažoval o mechanických kotoučových brzdách na MTB, kdyby nebyly hydraulické z aliexpressu v podobné ceně. :-)

      0 4
      • novas752  

        V oblasti, kde brzdíš tak maximálně 30 metrů před křižovatkou brzdy moc nepotřebuješ. V lese v kopcích je na gravelbiku potřeba brzdit docela dost a dlouho – musí se brzdit víc než na mtb, a tam je ten rozdíl ve výkonu dost znát.

        2 1
      • Hykal  

        Není to o síle na mačkání brzdy, když budeš na kopci a příjde dešť a dolů tě čeká hodina v mokru chladu tak dole budeš mít s mechnickýma brzdama křeče v dlani, i když umíš louskat ořechy mezi prsty.

        1 2
    • PucalkovicAmina  

      Ještě nedávno se na kolech silničního typu jezdily ráfkové brzdy a ani v alpských sjezdech si nikdo nestěžoval. Je vidět jak společnost všeobecně lenivý:-)

      3 1
      • Hykal  

        Lenivý to je jasný.

        0 0
      • jIrI___  

        Gravel a silnice nejde moc dobře srovnávat. Nejvíce udělají právě otřesy, kterých na gravelu bývá o něco více než na silnici. Na silnici jsem s mechanikou neměl sebemenší problémy ani se svým metráčkem :)

        0 0
      • novas752  

        Jenže dobré ráfkové brzdy jsou daleko výkonnější než tenhle mechanický kotoučový odpad co se dnes dává na levné gravelbiky a silnice. S dobrýma ráfkovýma nebyl problém udělat stoppie, s těma levnýma mechanickýma to samotnou brzdou nezvedneš ani náhodou.

        5 0
      • Jáchym 1  

        Tak asi začneme opět brzdit,,na pekařa,,

        Pračlověk si nejspíš taky nestěžoval,že nemá kulovnici na mamuta.

        Zkrátka tenkrát nebyla.

        Ale taky nebyli nechtěně postřelení lovci :-)

        0 0
    • robb  

      A koukala jsi v jakém stavu jsou destičky, zkoušela je seřídit, očistit kotouče, vzít destičky smirkem? Možná to pomůže

      2 1
      • tompca  

        Těmhle jednopístkovým mechanikám nepomůže nic, lepšími kotouči a destičkami zlepšíš sice brzdný účinek, ale pořád mají špatnou dávkovatelnost a musíš vyvinout větší sílu na páku, což na gravelu ve sjezdech v terénu je dlouhodobě pro holku skoro nemyslitelné, dceři jsem měnil pohon (Tiagra+TRP Spyre za GRX) po 300 km a od té doby si při brzdění nestěžuje.

        0 0
        • robb  

          Já právě míval cyklokrosku na Cantilever brzdách s alu ráfky a teď jezdím tebou zmíněný set-up. Takže pro mě to byl obrovský skok v účinnosti.

          0 0
          • tompca  

            Účinnost dvoupistkových mechanik je srovnatelná s hydraulickou o tom se nebavíme, slečna má na kole jednopistkové, to je v účinnosti lepší všechno Canti, V-brake i silniční brzdy (samozřejmě ne nějaké základní „šmejdy“), ale brzdy s kvalitními špalky.

            0 1
            • DaD  

              Učinnost, při stejné síle stisku páky, není srovnatelná ani omylem. A o tom to celé je. Jako zabrzdíš také, ale při vynaložení mnohem větší síly na páku. Efektivita u hyder je o vesmír lepší a s tím navazující dávkovatelnost brzdné síly. Kotoučové mechaniky jsou, oproti hydrám, na hovno..

              4 1
    • tomvv  

      Mám na silničce TRP Spyre + Tektro disky a destičky a nebrzdilo to nic moc. Říkal jsem si, že to je asi u mechanik standardní.

      Pak jsem měnil kola a musel jsem vyměnit i kotouče. Dal jsem shimano sm-rt 54 + shimano destičky a brzdí to o třídu líp.

      Jestli je máš sjetý, můžeš zkusit, jestli výměna pomůže.

      0 0
    • Tobigun  

      S objednáním novych kol od EIE přemýšlím které kotouče na ně dát zda SM-RT800 nebo RT-MT800. Je v nich nějaký rozdil co se brzdného účinku týče?

      0 0
    • DaD  

      Hlavně nikdo nekupujte tohle kombo třmenů a pák. Ty brzdy jsou už tak totál na houno a ještě k tomu dají tyto páky. Je to měkké jak prase a navíc si destičky dělají co chtějí. Musel jsem oba třmeny „trochu“ upravit, aby to alespoň trochu fungovalo. To už je fakt masakr:(

      https://www.cannondalebikes.cz/…ne-4-c15902u

      0 0
    • macebo  

      Tohle je eazy. Výměna se určitě nevyplatí finančně, ale pokud by ti vyhovoval rám, tak se vyplatí z jízdního pohledu. Mechanický brzdy jsou nejhorší zabiják potenciálu každýho gravelu. To a těžký/měkký záplety.

      0 0
      • OnSe  

        No, já o tomhle kole uvažuju, protože má dle návodu nosnost 150 kg. Víc by se mi líbil Grizl 6, ale u toho Canyon uvádí 120 kg včetně kola.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.